Nya svenskspråkiga närvårdare.

närvårdare35

Här påstås alltid av de språkaktiva att svenskspråkiga inte utbildar sig till "vanliga yrken ".
Nya närvårdare från Axxell = 56 st

från Practicum = 35 st
från yrkesakademin i Österbotten = 94 st
och Åland = 47 st.

24

154

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tragiskt

      Tänk om vi skulle få behålla svenskspråkiga och tvåspråkiga enheter,då skulle svenskspråkiga patienter kunna få vård på sitt modersmål.Nu "drunknar " personalen som behärskar svenska i de här jättestora "fabrikerna ".

      • De får inte enas anställas för de har inte fullständiga kunskaper i finska med en närvårdarutbildning. Det är ju därför som regeringen skall koncentrerar vården till Seinäjoki så att man kan påvisa att det inte behövs vårdutbildning på svenska eftersom de flesta längre inte skall få jobb i Finland utan kommer söka sig till Norge, Sverige och Brittiska öarna


      • lottovist
        twervig kirjoitti:

        De får inte enas anställas för de har inte fullständiga kunskaper i finska med en närvårdarutbildning. Det är ju därför som regeringen skall koncentrerar vården till Seinäjoki så att man kan påvisa att det inte behövs vårdutbildning på svenska eftersom de flesta längre inte skall få jobb i Finland utan kommer söka sig till Norge, Sverige och Brittiska öarna

        Borgå BB skall ju stängas,det betyder att alla svenskspråkiga blivande mammor från Borgå och Lovisa måste föda på finska i framtiden i Helsingfors.(om mamman har tur kan det ju finnas någon barnmorska som är tvåspråkig )


      • västnyland
        lottovist kirjoitti:

        Borgå BB skall ju stängas,det betyder att alla svenskspråkiga blivande mammor från Borgå och Lovisa måste föda på finska i framtiden i Helsingfors.(om mamman har tur kan det ju finnas någon barnmorska som är tvåspråkig )

        Detsamma blev det ju för Ekenäsborna.


      • SFPPopulism

        Alla nya Ekenäs bor blir ju finskspråkiga efter att BB stängdes och flyttades till Lojo/hfors.


      • nyababysar
        SFPPopulism kirjoitti:

        Alla nya Ekenäs bor blir ju finskspråkiga efter att BB stängdes och flyttades till Lojo/hfors.

        Just så,så nu blir alla nya svenskspråkiga Borgå - och Lovisabor också finskspråkiga ?


      • seinäjokibabysar
        lottovist kirjoitti:

        Borgå BB skall ju stängas,det betyder att alla svenskspråkiga blivande mammor från Borgå och Lovisa måste föda på finska i framtiden i Helsingfors.(om mamman har tur kan det ju finnas någon barnmorska som är tvåspråkig )

        Hur är det med Vasa sjukhus,skall BB stängas där också ? Någon som vet ?


      • födapåfinska
        seinäjokibabysar kirjoitti:

        Hur är det med Vasa sjukhus,skall BB stängas där också ? Någon som vet ?

        Det är väl klart till Seinäjoki bara.


      • österbotten10

        Systematisk förfinskning,det är slutmålet.


    • GRATTISåtdem

      Nu va det ju inte bara närvårdare som tog sin examen,hundratals andra svenskspråkiga ungdomar blev färdiga kockar,frisörer,husbyggare osv.riktigt högst vanliga yrken.Inte studerar alla svenskspråkiga unga vid Hanken eller ÅA.

      • minåsikt

        Många unga svenskspråkiga talar så bra finska att många inte ens vet att det är en "hurri " som betjänar dem.Det betyder ändå inte att svenskspråkiga inte skulle ha rätt att använda sitt språk i kontakt med myndigheter och inom sjukvården.
        Där måste allt gå korrekt.


      • svenskspråkig
        minåsikt kirjoitti:

        Många unga svenskspråkiga talar så bra finska att många inte ens vet att det är en "hurri " som betjänar dem.Det betyder ändå inte att svenskspråkiga inte skulle ha rätt att använda sitt språk i kontakt med myndigheter och inom sjukvården.
        Där måste allt gå korrekt.

        Jag talar själv finska flytande i alla affärer för att bemötandet man får oftast är positivare än om jag avslöjar min svenskspråkighet åt en finne. Fast många gånger har jag haft situationen att den jag talade med också va svenskspråkig då vi mötts flera gånger. Helt fel av mig att börja på finska är det ju.


      • tvåspråkigort
        svenskspråkig kirjoitti:

        Jag talar själv finska flytande i alla affärer för att bemötandet man får oftast är positivare än om jag avslöjar min svenskspråkighet åt en finne. Fast många gånger har jag haft situationen att den jag talade med också va svenskspråkig då vi mötts flera gånger. Helt fel av mig att börja på finska är det ju.

        Jag brukar fråga om det går bra att tala svenska,om inte då tar vi det på finska.


    • hyväsuomi

      Se mitä nettifenno tällä palstalla väittää, on asennevammaisen vääristelyä, ei sellaista kannata ottaa liian todesta..eksyneen höpötystä.

      • kustbo10

        Man blir bara så arg att läsa de här eviga lögnerna.


    • YtrewQ2

      Hyvä että nuoria ruotsinkielisiä valmistuu eri ammatteihin. Silloin ei enää tarvitse kuunnella valituksia, että ruotsinkieliset eivät saa palvelua omalla kielellään.

      • sanningen

        Om de fick jobba på sitt modersmål med svenskspråkiga kunder och patienter så skulle det fungera.Våra beslutsfattare sätter stopp för det.


      • regeringen
        sanningen kirjoitti:

        Om de fick jobba på sitt modersmål med svenskspråkiga kunder och patienter så skulle det fungera.Våra beslutsfattare sätter stopp för det.

        Obs, våra finskspråkiga beslutsfattare !


      • bottennotering
        regeringen kirjoitti:

        Obs, våra finskspråkiga beslutsfattare !

        Där är resultatet efter sammanslagningarna med de stora finskspråkiga enheterna.


      • 228w
        regeringen kirjoitti:

        Obs, våra finskspråkiga beslutsfattare !

        Just det på de här jätte - enheterna är beslutsfattarna utan undantag finskspråkiga.


      • tyvärrinte
        sanningen kirjoitti:

        Om de fick jobba på sitt modersmål med svenskspråkiga kunder och patienter så skulle det fungera.Våra beslutsfattare sätter stopp för det.

        Arbetslistorna skrivs inte ut efter personalens modersmål.


      • jknmuhy
        tyvärrinte kirjoitti:

        Arbetslistorna skrivs inte ut efter personalens modersmål.

        Det finns avdelningar med förmän som tar hänsyn till patientens språk.


      • detsaknas
        jknmuhy kirjoitti:

        Det finns avdelningar med förmän som tar hänsyn till patientens språk.

        Inte på alla sjukhus och vårdanstalter.Med litet sunt förnuft kunde många frågor lösas på ett tillfredsställande sätt.


    • erity

      Väite on väärin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      111
      2423
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      258
      1107
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      86
      1064
    4. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      7
      995
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      991
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      11
      904
    7. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      873
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      28
      861
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      39
      776
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      32
      759
    Aihe