Olen 18-vuotias poika. En ole käynyt koulua ysiluokan jälkeen sosiaalisen pelon vuoksi. Päivät vietän koneella josta oon tullu riippuvaiseksi. Joskus tapaan kavereita ja pelailen heidän kanssaan netissä. Melkein kaikki kavereistani pääsee tänä keväänä ylioppilaaksi ja se jotenkin ottaa päähän kun en ite oo niitten joukossa. Nyt kysymykseen: mulla on n.kuukauden ajan ollu rinnassa semmonen painava tunne. Ei siihen koske mutta painaa. Äiti vei minut alussa päivystykseen jossa sydänfilmissä ei näkyny mitään. Luulivat refluxiksi. Mutta voikohan tämä minun elämäntilanne aiheuttaa tämän oireen? Olisin kiitollinen jos joku viitsisi vastata. Kiitos.
Paine rinnassa
19
2324
Vastaukset
- iäkkäämpi
Refluxiksissa mahan hapan neste nousee ruokatorveen ja närästää ja yleensä se on yli keski-ikäisten sairaus. Auttaa jos nukkuessa pitää korkeaa tyynyä.
Luulen että paineen tunne selittyy henkisellä stressillä ja sinua ahdistaa elämäntilanne. Kannattaa ottaa äidin kanssa puheeksi pelko, joka rajoittaa tulevaisuuden suunnitelmia, opiskelua, työkokeilua, ym. Ei välttämättä tarvitse yo-tutkintoa pärjätäkseen elämässä.
Nyt kannattaa hakea apua sosiaaliseen pelkoon. Et ole vielä vanha ja ehdit elämässä tehdä vielä paljon mielenkiintoisia asioita.
Ei sinulla ole fyysistä vaivaa vaan nuo henkiset paineet riittävät selittämään sydänoireet ja paineen.- Nowheretogo
Kiitos paljon vastauksestasi. Jo se että joku vähänkin välittää tuntuu hyvältä.
- pirpana3
Hei, voithan jatkaa opiskelua esim iltaoppikoulussa, tai jossain muualla. Ei ole hyvä jämähtää kotiin, vaikka pelkojakin olisi, sillä kynnys lähteä " ulos" vaan kasvaa.
Olet vielä nuori ja elämällä on sinulle paljon tarjottavaa, kunhan tartut hetkeen ja kasvatat rohkeuttasi pikkuhiljaa.
Ei nuoruus ole mitään ruusuilla tanssimista, aina, on niin fyysistä kuin henkistäkin kehittymistä. Itsensä löytämistä ja oman paikkansa tässä yht. kunnassa. Mutta rohkeasti vaan eteenpäin, askel kerrallaan :)
Tsemppiä sinulle ! - psykologimies
Ahdistus tuntuu rinnassa painon/paineen tuntuna, ja ei siihen liity sydänongelmia pakosti, vaikka rinnassa hakkaisikin ja puristaisi, jos olet 2-3 vuotta ollut yksin "erakoituneena", niin kyllä se voikin ahdistaa, tai eksistentialistisuusahdistuskin voi vaivata, se liittyy psyykkiseen pahaan oloon.
- Nowheretogo
Voiko rintaa painaa vaikka en olisi tietoisesti ahdistunu vaan se olisi niinkun alitajunnassa? Lisäksi oon kohta menossa armeijaan.
- alitajuntanavoiolla
Kyllä voi. Ei sinulla tarvitse olla tietoista tuntemusta ahdistuksesta.
- Nowheretogo
Kiitos vastauksestasi. Voi olla että armeijaanmeno jännittää.
- hetipois
Kävitkö jo armeijaa varten terveystarkastuksessa? Kerro tuosta vaivastasi ja peloistasi-saatat tarvita kiireesti apua ettet jumiudu kotiisi nuori mies. On olemassa lääkitystä ja terapiaa.Veikkaan ettet selviä armeijasta tuossa kunnossa. Elämässä on monta kivaa juttua sulle vielä edessäsi.Olet oman kotisi vanki.
- sdfdsfdsfaf
Itse kerroin aikoinaan armeijaa edeltävässä terveystarkastuksessa sosiaalisista peloistani, löytyi paperit että olen käynyt sen takia psykiatrilla jne.
Noh, tästä huolimatta kyseinen lääkäri suhtautui vähän sillä asenteella että en oikeasti kärsi ongelmasta ja että yritän vain huijata itselleni vapautuksen. Pisti sitten terveen paperit.
Että sellaista hienoa terveydenhuoltoa tässä maassa, ainakin mielenterveysongelmien suhteen.
- Vkit
Kyllä on varmaan ihan psyykkistä laatua.
Minulla oli aikoinaan vaikea ahdistava elämäntilanne. Alkoi tuntua rintalastan kohdalla raskas painava tunne. Kuin rinnan päällä olisi ollut iso kivi. Myös kurkkua puristi, ja nieleminen oli joskus vaikeaa. Hengityskin tuntui joskus vaivalloiselta, ahdistuskohtauksen aikana vaistomaisesti pidätin hetkeksi hengitystä.
On se totta, että vaikkei olisi '' tietoisesti ahdistunut'', niin ruumis oireilee. Alitajunta tietää, se riittää.
Mulla nuo oireet menivät ohi kun tilanne selkiytyi. Mutta vieläkin muistan miltä rinnan painon tunne tuntui.- Nowheretorun
Hyvin sanottu! Ihan kun mulla!
- Feeniksin_kyynel
Täällä samanikäinen kohtalontoveri. Itellä oli tismalleen samat oireet, paine rinnassa ja muutama muljahtelun tunne. Sydänfilmistä ei löydetty mitään. Ite oon nukkunu aika vähän viime aikoina ja muutenkin elämä on ollut yhtä menoa paikasta toiseen koko ajan. Muuten olen ollut ihan terve. Lääkärin kanssa todettiin, että oireet saattoivat johtua juurikin stressistä. Olen myös sellainen tyyppi joka jännittää hieman jokaista sosiaalista hetkeä, vaikka tiedostankin, ettei tarvitse.
Iltalukio kuulostaa kyllä munkin korvaan hyvältä vaihtoehdolta. Kannattaa panostaa uneen ja sellasiin asioihin mitä pidät tärkeinä.- Nowherotogo
Joo kyllä se sulla varmaan stressiä on. Mulla on ehkä tilanne toisinpäin kun olen niin paljon kotona yksikseen. Siinä on aikaa pohtia kaikenmaailman asioita ja suurennella ongelmia. Tsemppiä!
- En.siis.ole.alalla
Kuulostat omalta pojaltani. Hänkin on 18 ja juuttunut peruskoulun jälkeen kotiin; on arka ja yksin.
Olet saanut kysymykseesi monta hyvää vastausta ja yhdyn niihin. Mieli ja keho ovat kiinteässä yhteydessä ja joskus kehon kautta voi ymmärtää huonoa oloaan, jos sitä ei tiedosta suoraan. Hyvä on kuitenkin sulkea fyysiset sairaudet tutkimuksilla pois. Kehon tutkiminen on sitä paitsi paljon helpompaa kuin mielen. Siksi esim. sydänfilmin ottaminen on ollut varmaan ihan hyvä juttu tutkia.
Jos joskus tarvitset terapia-apua, muista, että kelan kuntoutuspsykoterapia on mahdollista silloin, jos työ- tai opiskelukyky on erilaisten psyykkisten oireiden vuoksi alentunut tai vaarassa alentua. Joskus asioiden kohdalleen saaminen vie aikaa, mutta se voi olla sen arvoista.
Toivotan sinulle lämpimästi kaikkea hyvää elämääsi. - Nowheretogo
En.siis.ole.alalla kirjoitti:
Kuulostat omalta pojaltani. Hänkin on 18 ja juuttunut peruskoulun jälkeen kotiin; on arka ja yksin.
Olet saanut kysymykseesi monta hyvää vastausta ja yhdyn niihin. Mieli ja keho ovat kiinteässä yhteydessä ja joskus kehon kautta voi ymmärtää huonoa oloaan, jos sitä ei tiedosta suoraan. Hyvä on kuitenkin sulkea fyysiset sairaudet tutkimuksilla pois. Kehon tutkiminen on sitä paitsi paljon helpompaa kuin mielen. Siksi esim. sydänfilmin ottaminen on ollut varmaan ihan hyvä juttu tutkia.
Jos joskus tarvitset terapia-apua, muista, että kelan kuntoutuspsykoterapia on mahdollista silloin, jos työ- tai opiskelukyky on erilaisten psyykkisten oireiden vuoksi alentunut tai vaarassa alentua. Joskus asioiden kohdalleen saaminen vie aikaa, mutta se voi olla sen arvoista.
Toivotan sinulle lämpimästi kaikkea hyvää elämääsi.Voi kiitos vastauksesta.
- Nowheretogo
Millaiset suunnitelmat hänellä on?
- En.siis.ole.alalla
Kiitos kiitoksesta ja kysymästä.
Poika kävi 9-luokan kahteen kertaan ja 10-luokan. Valitettavasti 9. luokka piti käydä sairaalakoulussa päiväpaikalla, koska krooninen migreeni oli eristänyt peruskoulukavereista ja saanut tippumaan koulunkäynnistä. Migreenipäiviä oli siis useampi viikossa ja sosiaalinen jännitys varmaan lisäsi migreenioireita. Sairaalakoulussa muut oppilaat vaihtui koko ajan ja hän oli ainoana siellä puolitoista vuotta. Kavereita sieltä ei tullut.
Nyt hakenut ammattikoululle sellaiselle luokalle, joka valmistaa opintojen alkuun pääsemiseen ja jolta saa tukea, kun yrittää etsiä omaa alaa. Tämä on n.s. Valma-luokka. Migreenin vuoksi armeija ei ole mahdollinen, vaan siitä tuli vapautus. Valma-luokalla äitinä toivon, että poika saisi hyvää ryhmäkokemusta ja ehkä edes yhden kaverin. Kolmeen vuoteen hän ei ole kenekään luona käynyt eikä meillä kukaan. Kaupungilla hän ei käy koskaan. Siskukas hän on ja oman arvioini mukaan perheen välkyin tyyppi. Tietsikalla pelailee ja siellä joitakin kavereita onneksi on.
Jos itse pääset armeijaan, niin luulen, että se voi tuoda paljon itsetuntoa ja kaverikokemuksia. Toinen poikani kävi armeijan ja selvisi siellä oikein "mallikkaasti".
- Artsi4436
Stressiä varmaankin, josta ahdistusta rinnassa - normaali kuvio. Liikaa aikaa murehtia tulevaisuutta ja hiukan pelottava armeijakin alkamassa. Muista et on monta polkua mennä eteenpäin. Ei tarvitse olla ylioppilas. Mutta aktiivisuus ylipäätään on eduksi elämässä.
Olisiko jotain mukavaa harrastusta, jossa pääsisit touhuamaan kavereiden kanssa. Yhteisöllisyys, kuulua johonkin porukkaan olisi hyvä juttu. Kotiin ei kannata jumittua.
Monet ahdistukset alkavat kun on liikaa joutoaikaa tai sitten on liikaa paineellista tekemistä esim.töissä. Tasapainoa asioille kannata etsiä. Kyllä täällä selviää, ei täällä niin ihmeellistä porukkaa ole.- Nowheretogo
Kiitos artsi kommentista
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mikä se Mira Luodin ohjelma oli?
Ja onnistuiko hiljaiseksi maksaminen sittenkään, jos myöhemmin sanoo, että tuollaista tapahtunut? Ihmiset alkaa pohtiin33811756IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!
"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its3597966Mira Luoti koki seksivvaltaa sarjan kuvauksissa. Otti hyssyttelyrahat mutta nyt julkistaa asian?
Kun hyvin tietää että helppo päätellä mikä ohjelma kyseessä. Ja jos koki oikein "väkivaltaa" eli raisk, niin edesvastuut933083Verinen koira
Mikä juttu on tämä Karhumäellä pyörinyt verinen koira? Oliko hyökännyt jonkun kimppuun?982258Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa
Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.1562219Mira Luoti, Vain Elämää
kausi 8. mukana aluksi mm. Terhi Kokkonen ja Mira Luoti. taustalla myös Danny ja Kashmir. paljonko 1+1 olikaan?81656- 1101261
Mopokeulija
Poliisit saisivat käydä noukkimassa sinipuseroisen keulijan tuota pikaa. Koulureppu selässä yhdellä pyörälla S-Marketin551103Sonnisen turha valitus selvästä asiasta !
Nyt tuli sellainen valitus jossa ei järjen häivää, Sonninen ja koko hallinto munaa itsensä. Hänestä on tulossa pilkunnus26908Sylikkäin.
Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta60793