millaisia lasikuitu vahvuuksia on peräpeileissä/perän kulmissa noin 50 hv veneissä?
eli miten veneen perän/peräpeilin kestävyys saadaan aikaan n. 50 hv perämoottoreille?
lasikuituvahvuudet
15
2341
Vastaukset
- RIBberi
Ei välttämättä pelkällä lasikuidulla, yleensä tuon tehoisissa lasikuitua 2 kerrosta ja välissä täyteaine. Avon 5.4 RIBissä alkuperäinen peräpeili 2*5mm kuitu ja välissä n. 30mm vaahtotäyte, max suositus 90hv. Jotain tuotaluokkaa voisi ajatella 50hv koneellekkin, täytteeksi siihen soveltuva vaahto tai vastaava, vaneria yms. ei kannata kostumisvaaran takia ja vaahdon valinnassakin huomiotava ettei ime vettä. Pelkällä kuidulla joutuisi melko paksun tarvittavaan lujuuteen = turhaa painoa.
- käy..
Kyllä vanerikin sinne käy,tarpeeksi hyvin kun tehdään,niin ei varmasti ime vettä.. ja tulee vahva..
- jokumies...........
Mikä ihmeen vaahto kestää paremmin kuin veneri??? En ymmärrä???
- fysiikkaa...
jokumies........... kirjoitti:
Mikä ihmeen vaahto kestää paremmin kuin veneri??? En ymmärrä???
Sen vaahdon tarkoituksena ei ole olla lujaa vaan "täytteenä" jolla saadaan lujuuden antavat lasikuitukerrokset sopivan etäsyyden päähän toisistaan. Eli 2*5mm lasikuitua 30mm päässä toisistaan on lujempi (vääntöjäykkyyden osalta) kuin 10mm yhtenäinen lasikuitu. En jaksa syitä selittää, selitys löytyy fysiikasta.... vääntömomentteja miettimällä pääsee alkuun. Hieman sama kuin metalliputki on jäykempi (vaikeampi taivuttaa) kuin sama määrä metallia umpitankona.
- ..........
fysiikkaa... kirjoitti:
Sen vaahdon tarkoituksena ei ole olla lujaa vaan "täytteenä" jolla saadaan lujuuden antavat lasikuitukerrokset sopivan etäsyyden päähän toisistaan. Eli 2*5mm lasikuitua 30mm päässä toisistaan on lujempi (vääntöjäykkyyden osalta) kuin 10mm yhtenäinen lasikuitu. En jaksa syitä selittää, selitys löytyy fysiikasta.... vääntömomentteja miettimällä pääsee alkuun. Hieman sama kuin metalliputki on jäykempi (vaikeampi taivuttaa) kuin sama määrä metallia umpitankona.
No ei muuten varmaan oo...........
- toimii hetken....
käy.. kirjoitti:
Kyllä vanerikin sinne käy,tarpeeksi hyvin kun tehdään,niin ei varmasti ime vettä.. ja tulee vahva..
Miksiköhän sitten esim. meripelastusseuralla yhtenä kriterinä uusien alusten valinnassa oli ettei täytteenä ole vaneri vaan vettäimemätön vaahto ? Vaneri tuo ajanmitaan ongelmia, hyvin tehty on tiivis niinkauan kuin kuituun ei tehdä yhtään reikää josta vesi pääsee kostuttamaan vanerin. Ja valitettavasti noita reikiä tuppaa tulemaan ajanmittaan vaikka alkuun kuinka ajattelisi ettei niitä tarvitse tehdä... "Laitetaampas peräpeiliin kiinni toi uus kaiku, parilla ruuvillahan se pysyy hyvin" ja kummasti unohtuu laittaa ruuvinreikiin tiivistysmassa tms.
- kuka
toimii hetken.... kirjoitti:
Miksiköhän sitten esim. meripelastusseuralla yhtenä kriterinä uusien alusten valinnassa oli ettei täytteenä ole vaneri vaan vettäimemätön vaahto ? Vaneri tuo ajanmitaan ongelmia, hyvin tehty on tiivis niinkauan kuin kuituun ei tehdä yhtään reikää josta vesi pääsee kostuttamaan vanerin. Ja valitettavasti noita reikiä tuppaa tulemaan ajanmittaan vaikka alkuun kuinka ajattelisi ettei niitä tarvitse tehdä... "Laitetaampas peräpeiliin kiinni toi uus kaiku, parilla ruuvillahan se pysyy hyvin" ja kummasti unohtuu laittaa ruuvinreikiin tiivistysmassa tms.
unohtaa ja kuka ei,ja nyt ei puhuta mistään viranomaisveneestä käsittääkseni... ja voithan käydä veistämöillä katsomassa mitä sinne laittavat.. eikö?itse ainakin noin tein ja hyvin on kuivana pysynyt,jo 7 vuoden ajan...
- jepujepu
.......... kirjoitti:
No ei muuten varmaan oo...........
Otas vaikka teleskooppinen mato-onki ja ala taivutteleen sieltä ohuemmasta päästä pala kerrallaan paksumpaa kohti. Kerro sitten meille, opitko mitään matkan varrella!
- korjaaja
kuka kirjoitti:
unohtaa ja kuka ei,ja nyt ei puhuta mistään viranomaisveneestä käsittääkseni... ja voithan käydä veistämöillä katsomassa mitä sinne laittavat.. eikö?itse ainakin noin tein ja hyvin on kuivana pysynyt,jo 7 vuoden ajan...
Pääsääntöisesti yksityispuolella tuntuu tuollainen tiiviyden unohtaminen olevan yleisempää, viranomaisveneissä harvemmin törmää pehmenneisiin märkiin vaneritäytteisiin toisin kuin yksityisten veneissä. Valitettavan useassa yksityisen omistamassa veneessä noita täytteeseen vuotavia ruuvinreikiä löytyy, kun asiaa ei muisteta/jakseta ajatella/tiedetä.
12 vuotta veneitä korjanneena jonkunlainen tuntuma asiaan.... - aos
.......... kirjoitti:
No ei muuten varmaan oo...........
huolellisesti. Kirjoittaja sanoi "Hieman sama kuin metalliputki on jäykempi (vaikeampi taivuttaa) kuin sama määrä metallia umpitankona."
Idea on "sama määrä metallia". Toki 10mm umpitanko on jäykempi kuin 10mm ohutseinäinen putki mutta metalliahan onkin moninkertaisesti. - KPt
Toki vaneria voi väliaineena käyttää!! Yleensä laminoidaan sen verran hyvin, ettei vaneri jää paistamaan! Lasikuidun päälle sitte vielä epoksiprimeri ja pintamaali niin ei kyllä päästä vettä läpi!
- KPt
toimii hetken.... kirjoitti:
Miksiköhän sitten esim. meripelastusseuralla yhtenä kriterinä uusien alusten valinnassa oli ettei täytteenä ole vaneri vaan vettäimemätön vaahto ? Vaneri tuo ajanmitaan ongelmia, hyvin tehty on tiivis niinkauan kuin kuituun ei tehdä yhtään reikää josta vesi pääsee kostuttamaan vanerin. Ja valitettavasti noita reikiä tuppaa tulemaan ajanmittaan vaikka alkuun kuinka ajattelisi ettei niitä tarvitse tehdä... "Laitetaampas peräpeiliin kiinni toi uus kaiku, parilla ruuvillahan se pysyy hyvin" ja kummasti unohtuu laittaa ruuvinreikiin tiivistysmassa tms.
Ne voivat olla vaikka kellukkeena... Kyllä vaneri pirulaita on hyvä vaihtoehto! Monesti 2kuoriset veneet täytetään vaahdolla uppoamattomuuden takia... Isommissakin lasikuituveneissä käytetään balsaa väliaineena! Voihan toki jotain vaahtoja ja uretaaniakin käyttää! tuleehan siitä kevyt ja kestävä, mutta niin myös vaneria käytettäessä!
- Mile
fysiikkaa... kirjoitti:
Sen vaahdon tarkoituksena ei ole olla lujaa vaan "täytteenä" jolla saadaan lujuuden antavat lasikuitukerrokset sopivan etäsyyden päähän toisistaan. Eli 2*5mm lasikuitua 30mm päässä toisistaan on lujempi (vääntöjäykkyyden osalta) kuin 10mm yhtenäinen lasikuitu. En jaksa syitä selittää, selitys löytyy fysiikasta.... vääntömomentteja miettimällä pääsee alkuun. Hieman sama kuin metalliputki on jäykempi (vaikeampi taivuttaa) kuin sama määrä metallia umpitankona.
Siltä vaahdoltakin edellytetään jonkinlaisia lujuusominaisuuksia silloin kun oikein kovin kuormitettu paikka. Etenkin kun kyse ns. paksupintaisesta kerroslevystä, edellytetään ydinaineena käytetyltä vaahdolta melkoista leikkauslujuutta jottei murene sisältä käsin.
Jos välttämättä pitää olla vaahtoa, ( ellei haluta käyttää vaneria, balsaa tai muuta tukevaa ydinainetta) kannattaa ihan kevyimmät 20-50 kg/m3 tiheyksiset vaahdot unohtaa, ja laittaa tilalle tukevampaa 60 - 100 kg/m3 vaahtoa.
Muuten voi käydä että jonkin ajan päästä on kaksi irtonaista laminaattia joiden välissä pehmoista mössöä.
- kuitukalle
kiitti vinkeistä.
kyse ei ole siis mistään viranomaisveneestä vaan n.5,5 m pitkästä avoveneestä jonka perää vahvistetaan perämoottorikäyttöön (n.50 hv). vahvan tuennan perämoottorille/peräpeilille saan myös nykyisistä sisämoottorin pukeista "metallikehikolla"- Joakim
Enpä muista koskaan nähneeni venettä, jossa itse perälauta olisi mennyt rikki. Sen sijaan varsin useasti perälauta on kokonaisuutena revennyt osin tai kokonaan irti tuistaan, moottorikaivon kulmista, sivukansista jne. Kannattaa siis kiinnittää huomiota näiden oikeaan muotoiluun ja ainavahvuuksiin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201767
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991588Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy481099Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?43984Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29929Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50856Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s44822Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37780Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56778Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37760