Kyllä äitien pitäisi olla tyytyväisiä, jos mummot haluaa katsoa lapsia. Voisi olla tilanne, että mummo sanoo: siihen kahtoen teette lapsia etten koskaan tule katsomaan niitä tai hoida. Itse en voisi koskaan sanoa niin, vaikka minulle sanottiin niin. On ne mummon kullat söpöjä.
Omaa aikaa.....vanhemmille
25
1149
Vastaukset
- paappalapsille1961
Lasten ÄIDIN pitäisi tosiaankin olla tyytyväinen jos on mummo ja vaikka paappakin joka on ILMAINEN hoitopaikka. Sainpa todella raivon päälle kun menin paappana, ei biologisena, kysymään toistuvalle viikon autoilu/mökkeily/huvipuisto matkalle lapsille ns. omaa taskurahaa. (Tämäkin sen jälkeen kun hän oli kysynyt lähtötilanteessa meiltäpäin.) Siis lasten kuullen ja isänkin tämä itserakas oman napansa tuijottaja ÄITI huuti minulle porttikielloista, myös että "lapset ei sitten lähde" "viimeinen kerta kun mökille!"
- hoitakoonitse
olisit sanonut, et ompa hyvä kun ei tarvii enää huolta pitää, ja haukkumiset saa kuitenkin palkaksi..
- jldjldfjlfdjldjfljd
Onhan ne mummun kullat söpöjä, oikeassa olet...mutta kyllä niiden mummon kultien varsinaisen hoitajan tulee olla äiti ja isä ja siihen malliin on parasta niitä lapsia tehdä. Se on niin hienoa olla raskaana ja kuuluttaa sitä sinne naapurikylään asti, mutta annas olla....kun tulee arki, vaipanvaihto, yövalvonnat ja yleensä vastuu pienestä ihmisestä...silloin monet vanhemmat valitettavasti ottavat apuvoimat käyttöön...ei pitäisi tehdä lapsia, jos omat voimat eivät riitä lastenhoitoon. Mummut ja papat ovat sitä varten, että heillä kyläillään ja vietetään sitä varsinaista laatuaikaa. Mummut ja papat eivät ole lastenlastensa hoitajia. Tästä nyt joku veti oikein ison herneen nokkaansa...ei se mitään...saa olla eri mieltä. Olet sitkeästi sitä mieltä, että kun on ikää kuudestakympistä ylöspäin, elämä on jo viimeisellä suoralla ja silloin pitää jokaisen isovanhemman miettiä, haluaako sen loppuajan käyttää lapsenvahtina...sillä kohta se on auttamattomasti myöhäistä...Olen tätä nähnyt ihan tarpeeksi, että juuri eläkeikään ehtineet tai sitä ennen ovat aikuisten lastensa omien lastensa työvoima erilaisilla lomilla ja viikonloppuisin...pitää uskaltaa sanoa ei, vaikka niitä pieniä rakastaakin...Mutta jos joku haluaa vapaaehtoisesti käyttää vapaa-aikansa lastenlastensa hoitamiseen, hoitakoon aivan vapaasti. Olen tavannut sellaisenkin mummon, joka oli aina viemässä lastenlastaan, etteivät omat vanhemmat olisi aina haluneet antaa...oli liikaakin hoitaja...
- NykyMutsit
Yks Äiti juur avautu, kun lapsien kanssa elämä on niin aikataulutettua, ainaista kellon kyttäystä! Helppo on tuupata Mummin hoitoon että saa "omaa aikaa"
- Pätevä
Hyvä kun mummut sanoo suoraan etteivät halua nähdä lapsiaan eikä lapsenlapsia. Eipähän tule turhaan käytyä ja ettei tule käsitystä että lapset tykätään mummolaan. Kyllä me äidit omat lapsemme hoidamme. Nämä myrtsit mummot saavat olla rauhassa ja elää omaa elämäänsä.
- ouerueorueorueor
Joo hoitakaa vaan, se on teidän tehtävä, ei mummujen ja pappojen.
- Isosisko.itse
Pätevä kirjoitti:
Hyvä kun mummut sanoo suoraan etteivät halua nähdä lapsiaan eikä lapsenlapsia. Eipähän tule turhaan käytyä ja ettei tule käsitystä että lapset tykätään mummolaan. Kyllä me äidit omat lapsemme hoidamme. Nämä myrtsit mummot saavat olla rauhassa ja elää omaa elämäänsä.
Oletko marttyyri, kun joudut itse hoitamaan lapsesi? Miten niin mummot on myrtsejä, jos elävät omaa elämäänsä? Etkö sinäkin elä?
Nykyisin laki vaatii joka lapselle kummallisen hoitopaikan. Se ei mummujesi aikana vielä ollut mahdollista. Monet nyt ikääntyneet ihmiset ovat eläneet varhaislapsuutensa naapureiden hoivissa ja pikkulapsista asti avainkaulalapsina pihoilla ja kaduilla.
Ei heillä ole sitä hoivakulttuuria omalla kohdalla, mitä nykyisin edellytetään joka mummulta. Se tuntuu suorastaan oudolta monesta. Ikään kuin tämän päivän lapset olisivat jollakin lailla vajaakykyisempiä kuin oman lapsuuden aikana.
Monet sen ajan isot siskot hoitivat pienempiään kymmenvuotiaasta asti. Se oli ihan normaalia, ja siksi on vaikea sopeutua tähän nykyelämään, jossa lastensuojeluilmoituksilla uhataan kaikkia, joiden lapset ovat yksikseen kotona.
Vaippaikäisten paikka on kotona. Vanhempien velvollisuus on huolehtia siitä. - antakaasitten
lapsen oman isän hoitaa yhteistä lasta; ei ole pakko perusteettomassa viranomaismenettelyssä yhteistyössä äidin kanssa vieraannuttaa, manipuloida lapsi/ lapset isästään..
- Juhlailta
Pätevä kirjoitti:
"saavat elää omaa elämäänsä". No kyllä he varmaan elivät sitä, kun itse olitte lapsia, päivähoito ei ollut automaatti, piti työntää lapset naapurin muijalle päivähoitoon ja maksaa kovat rahat, tai olla pennittömänä kotona. Siinä sitten sai keksiä miten joulu hoidetaan, kun rahaa oli aina liian vähän. Jos isovanhemmat kutsuivat jouluaterialle, oltiin onnellisia, edes yksi hyvä muisto lapsille joulun vietosta! Kuinka monta joulua jouduttiinkaan olemaan ilman kuusta ja kuitata jouluateria riisipuurolla, kun kuun lopussa oli rahatkin jo menneet.
Katkerat joumuistot saattavat pilata joulut koko loppuiäksi.
Jos olette vähissä rahavaroissa, niin kertokaa se isovanhemmille, he järjestävät joulun paljon mieluummin, kun tietävät, että se on lapsenlapsille todella tarpeellinen tilaisuus.
- Marisematta
Outoa porukkaa täällä. Minä olen iloinen siitä, että SAAN viettää laatuaikaa lapsenlapsien kanssa. Onneksi suurin osa on onnellinen siitä, että SAA olla mummu. Taas tulee nuput kylään. Tuskin maltan odottaa....
- emonvastuu
No se on ihan sinun asiasi ja ole onnellinen, niin on moni muukin, mutta se pointti ei ole tuo. Vanhempien vastuulla on ennenkaikkea omat lapset, aivan kuin eläinmaailmassakin; emot huoltavat jälkeläisensä, eivätkä emojen emot....seurata voi ja apua antaa, mutta vanhemmat eivät opi vanhemmuuteen, jos isovanhemmat ovat suuna päänä työntämässä nokkaansa joka asiaan...apua silloin tällöin tarvitaan, mutta mielestäni tässä keskustelussa on päähuomio siinä, että isovanhemmat ovat osaltaan lastenlastensa hoitajia, joka ei ole luonnollista. Mutta jos jotkut haluavat, että mummut ja papat hoitavat heidän lapsiaan suuren osan ajasta, ei se toisille kuulu, mutta kyllähän se ihmetyttää....
- Äiteee
Kyllä minun mielestäni pitää silloin tällöin auttaa lasten kanssa.. Ei joka viikko eikä välttämättä edes joka kuukausi, mutta joskus edes..
- kohtuudella
Noin minäkin sen ajattelen. Kaikki me joskus apua tarvitsemme. Joskus ne lastenlapsetkin voi olla apuna mummolle ja papalle.
- nauratti
Hoidan kerran viikossa kahta lapsenlapsia. Tavatessamme minulla on tapana sanoa: onpa mukava taas nähdä. Viimeksi sanoin: on ollut teitä ikävä, onko teillä minua. Isompi heti. ei ole ollut yhtään, piti hetken tauon ja vilkaisi minua: mutta kyllä pikkusiskolla on.
- TimppaLaihialta
Onpa tosiaan ihanaa kun ei enää tartte olla paappana, setänä sellaisille kasivuotiaille johonka ei edes verisukua, omissakin tarpeeksi. Oletteko ajatelleet sellaistakin että mummoa muistetaan eri tilanteissa kun on apu tarpeen mm. äidin lomareissuille, lapsenvahti, kotiapulainen, rahakeräyksiin osallistuja.... Mutta kun terveys ja kunto huononee mummolla että EI ENÄÄ HYÖTYÄ niin sitten unohdetaan kokonaan eikä edes "kullannuppuja" käytetä kylässä. Aika kun vierii niin pikkueläkkeestä korvaten käy enää vain yhteiskunnan lähihoitaja. Poikkeuksiakin on.
- jätänkövastaamatta
Minä tein sen virheen, että vein sillontällön mummolaan hoitoon (lääkärissä käynnit, kampaajat...minne nyt ei kolmea alle kouluikäistä oikein voinut mukaan ottaa) ja vähän vanhempana (eka-tokaluokalla) halusivat joskus yökylään. No sitten tuli niitä ilkeitä puhelinsoittoja, kuinka olen mummolla hoidattanut ilmatteeks!
En ole noiden soittojen jälkeen mummolaan vienyt ja jos itse käyn, en ota lapsia mukaan, etteivät vaan ole vaivoiksi.
Paljon käytiin aiemmin mummolassa kyläilemässä ja käytettiin mummoa kaupassa, kun hänellä ei ajokorttia ole eli se ei ollut pelkästään sitä lapsenvahtitouhua.
Ehkä hän on nyt tyytyväinen yksikseen, muut lapsenlapset kun asuvat niin kaukana, että käyvät vain kesällä ja joskus jouluna.
Hän kyllä soittelee minulta apua. Missä vaiheessa minun pitäisi soittaa hänelle, että kun ilmatteeksi joudun auttamaan?- vanhaäiti
Ota huomioon enenn kuin soittelemaan alat, että tämä mummo on hoitanut ilmaiseksi myös joko sinut tai lastesi isän. Siitä hyvästä teidän sietää häntä kuljettaa montakin kertaa kauppaan. Lapsesi voivat sitten auttaa mummoaan oman hoitonsa vastineeksi. Tai sitten voitte lopettaa työmäärän laskemisen ja ruveta käyttäytymään sivistyneiden ihmistten lailla.
- eihännämä
äidit ja "viranomaisetkaan" käyttäydy sivistyneesti valehdellessaan lapsen olosuhteet tuomioistuimessa perättömin "viranomamis"selvityksin, lausumin mitä
oikeasti on tapahtunut ja lapset, "viranomaiset" sel-
vitystyössään oikeasti lausuneet.. - Muistutan.valittajia
---että monet lapset ovat mummulassa viikonloppuja ja loma-aikoja, ilmaiseksi. Viedäänhän hänet autolla kauppaan ostamaan tarvikkeita, kun lapsiakin on tulossa. Aivan.
Yksin elävällä mummulla tuskin on isot tulot. Ei eläke ole kultakaivos. Lapsenlapsille pitää olla monipuoliset ateriat. Oletteko tullut ajatelleeksi, että mummun on tingittävä omista ruuistaan voidakseen tarjota lasenlapsille terveelliset ruuat, kasvikset ja hedelmät, ehkä joku herkkupalakin joukossa?
Onko se pullantuoksuinen mummula osoitus mummun vähistä varoista? Paistaako hän hiivaleivän ja rusinapullat, koska se on paljon edullisempaa kuin kaupasta?
Mietitäänpä sitä.
Kun hän on selviytynyt edellisestä hoitokerrasta tasapainoon ja voi taas ostaa muutakin kuin perunaa ja piimää, ilmoitatte, että lapset tulevat taas kolmeksi päiväksi, koska vanhemmat menevät risteilylle saamaan omaa aikaa.
- onlapsenlapsetihania
Mummo oi olla ihan tyytyväinen itsekseenkin, ei aina ole seura vailla tai yksinäinen joten turhaa olette huolissanne.
Kannataa kysyä aina eikä mennä auttamaan jos ei oe pydetty, pätee molemminpuolin.- tyytyväinenjoo
hoitaessaan yhäriruikun lasta; estäessään tarkoitus-hakuisesti lapsen/ lasten oman isän hoidon ja huollon perättömin "viranomais"selvityksin, lausumin mm. tuomioistuimessa mitä oikeasti on tapahtunut ja lap-
set, "viranomaiset" selvitystyössään oikeasti lapsen
edun mukaisena lausuneet, suosittaneet eli yhteis-
huolto ja lapsen asuminen vuoroviikoin vanhemmillaan, myös oman isänsä huollossa ja hoidossa..
- valitustavapaasta
Olen samaa mieltä että pääsäätöisesti vanhemmat hoitaa omat lapsensa itse eikä ole tyrkkimässä niitä mummoille joka käänteessä.Jos hankkii kolmakin lasta ja usean kerran kuukaudessa tarvitsee hoitoapua niin eiköhän olisi kannattanut hankkia lapsia vähemmän?Mikä tämän ajan naisia vaivaa että hankitaan niitä lapsia ylivoimien ja ollaan tyrkkimässä niitä joka viikko isovanhemmille?
- kunlapsen
omakin isä voisi lapsia hoitaa vanhempien erosta huolimatta ja olla yhteishuoltaja ilman lapsen vieraannuttamista omasta isästään ja suvustaan..
- vuorotellen
Aina puhutaan että isovanhempien pitäisi auttaa. Mutta kyllä auttamisen pitäisi olla vastavuoroista. Jos mummu toimii lapsenvahtina, lapsen vanhemmat puolestaan voivat tehdä mummulle suursiivouksen tai hoitaa kauppa-asiat. Ei olla kuin käenpoikia jotka itsekkäästi vaativat vain itselleen.
- Omaa.elämää
On jälkikasvuja, jotka hyödyntävät vanhempiaan aivan kohtuuttomasti ja maksavat sen sitten esim. tarjoamalla kesämökkiään kesällä AIVAN ilmaiseksi, siellä on vedet kannettava, saunapuut pilkottava, ruoho leikattava, kukkapenkit kitkettävä jne. Ihan kivaa kesäpuuhaa! On heidänkin sitten mukava mennä lomalle hyvin hoidettuun mökkiin, saa levätä ja saunoa ilman vaivannäköä.
Naapurin isovanhemmat menivät lapsensa huusholliin joka aamu tekemään aamusiivouksen perheen lähdettyä toimiinsa. He sijasivat vuoteet, tiskasivat ja hoitivat tavarat paikoilleen. Viikonloppuisin koko sakki tuli mummulaan syömään.
Oli niin sukurakas perhe.
Kysyin joskus, eikö tämä tunnu vähän raskaalta, ja isoäiti sanoi, että hänen nivelreumansa ei kyllä tykkää sänkyjen petaamisesta ja tuulettamisesta, mutta kun tyttärellä on niin pitkät työpäivät...
Nyt lapset ovat jo omilla teillään. Isoäidin ei tarvitse muuta kuin hoitaa oma huushollinsa, tytär ei tule häiritsemään äitinsä askareita, syömässä kyllä voivat käydä, mutta ei kovin usein, kun on "omakin elämä elettävänä".
Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde212636Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292272- 1482254
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.532150Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211752Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3881627Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961566- 2891447
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131399- 1321389