Näillä ohjeila akne lähtee ja pysyy poissa:
1. maitotuotteet pois (pahin aknen aiheuttaja), kaikki, tilalle kalsiumrikastetut soijatuotteet
2. vettä 3-4 litraa päivässä
3. päivittäin tuoreita hedelmiä ja vihanneksia runsaasti
4. kaikki viljatuotteet täysjyvänä, eli valmistusaine luettelosta puuttuu vehnäjauho (aina valkosta)
5. sokerit pois, raakaruokosokeri käy
Kaks kuukautta ku jaksaa, ni on iho kunnossa. Tiedän kokemuksesta.
Lääketehtaitten tuotokset on haitallisia, hoitaa vaan oiretta, ei aiheuttajaa.
Olemme sitä mitä syömme. Teininä oisin antanu mitä vaan näistä ohjeista, iho oli tosi paha melkein kolmekymppiseks. Ku jätin maidon, iho oli parissa kuukaudessa finnitön.
Akne pois pysyvästi
21
5134
Vastaukset
- Anneli
Olis mukava tietää millä ruokavaliolla rocake- eli ruusufinni paranee. Ihossa ei finnejä, vaan punoitusta. Pintaverisuonet on laajentuneet.
- N_23
Olisko sulla vielä jotain Herban tuotteita, mitkä auttais tähän tilanteeseen...?
- herbamama
Itse olen kokenut hyödylliseksi pari pirtelöä päivässä, yrttijuoman, vitamiinit, kuidut ja ulkoisesti aloe-tuotteet, erityisesti geelin.
Tärkein on mielestäni kuitenkin maidon poistaminen tarkasti ruokavaliosta. Esim. maidotonta suklaata voin syödä surutta, mutta tavallisesta suklaasta tulee näppyjä parin päivän sisään varmasti. Sama koskee esim jäätelöä. Eli kyse ei ole rasvasta, vaan maitoproteiinista, joka nykykäsittelyillä muuntuu erittäin huonosti sulavaksi ja aiheuttaa tulehduksia eripuolille kehoa; finnejä,korva- tai poskiontelotulehduksia, niveltulehduksia ( ainakin osasyyllinen fibromyalgiaan??)... - kahvin?
herbamama kirjoitti:
Itse olen kokenut hyödylliseksi pari pirtelöä päivässä, yrttijuoman, vitamiinit, kuidut ja ulkoisesti aloe-tuotteet, erityisesti geelin.
Tärkein on mielestäni kuitenkin maidon poistaminen tarkasti ruokavaliosta. Esim. maidotonta suklaata voin syödä surutta, mutta tavallisesta suklaasta tulee näppyjä parin päivän sisään varmasti. Sama koskee esim jäätelöä. Eli kyse ei ole rasvasta, vaan maitoproteiinista, joka nykykäsittelyillä muuntuu erittäin huonosti sulavaksi ja aiheuttaa tulehduksia eripuolille kehoa; finnejä,korva- tai poskiontelotulehduksia, niveltulehduksia ( ainakin osasyyllinen fibromyalgiaan??)...Siinäpä se. Voisihan tota kokeilla mutta kun on intohimoinen maitokahvin ystävä...
- Smile
kahvin? kirjoitti:
Siinäpä se. Voisihan tota kokeilla mutta kun on intohimoinen maitokahvin ystävä...
Moikka! Kun nyt täällä kaikkea vinkkiä ja tietoa eri ruoka-aineiden hyödyllisyydestä/haitallisuudesta jaetaan, niin mulle on ainakin monessa yhteydessä tullut vastaan tieto, että kofeiini voi myös olla osasyynä finneihin. Nou kahvi siis. Kokeilla ainakin voi!
- Smile
herbamama kirjoitti:
Tärkein on mielestäni kuitenkin maidon poistaminen tarkasti ruokavaliosta. Esim. maidotonta suklaata voin syödä surutta, mutta tavallisesta suklaasta tulee näppyjä parin päivän sisään varmasti. Sama koskee esim jäätelöä. Eli kyse ei ole rasvasta, vaan maitoproteiinista, joka nykykäsittelyillä muuntuu erittäin huonosti sulavaksi ja aiheuttaa tulehduksia eripuolille kehoa; finnejä,korva- tai poskiontelotulehduksia, niveltulehduksia ( ainakin osasyyllinen fibromyalgiaan??)...Moi! Koskeeko kielto kaikkia maitotuotteita. Siis ei raejuustoo, ei juustoo, ei piimää, ei jukurttia (maustamatonta), ei viilii...?? Millä sitä sitten oikein elää? Olen nyt yrittänyt vähähiilihydraattista ja jos vielä jätän maitotuotteet pois, niin aika ankeelta kuulostaa. Toi hiilareidenkin vähentäminen jo oli ihan kauheeta, paljon urheilu harrastavana ei jalka enää nousekaan yhtä kepeästi pihvin ja tonnikalan jälkeen kuin jos olisin syönyt puuroa ja leipää. Mutta mitä vaan jos akne lähtis..
- kiree
Smile kirjoitti:
Moi! Koskeeko kielto kaikkia maitotuotteita. Siis ei raejuustoo, ei juustoo, ei piimää, ei jukurttia (maustamatonta), ei viilii...?? Millä sitä sitten oikein elää? Olen nyt yrittänyt vähähiilihydraattista ja jos vielä jätän maitotuotteet pois, niin aika ankeelta kuulostaa. Toi hiilareidenkin vähentäminen jo oli ihan kauheeta, paljon urheilu harrastavana ei jalka enää nousekaan yhtä kepeästi pihvin ja tonnikalan jälkeen kuin jos olisin syönyt puuroa ja leipää. Mutta mitä vaan jos akne lähtis..
olin itse kauan aikaa ilman maitotuotteita ja en syönyt pääosin kuin kasviksia ja kaikkea muuta terveellistä mutta en huomannu mitään muutosta.alkoi vain olla tylsää ku kaikesta piti kieltäytyä!paremmin on auttanu ku ei päästä ihon pintaa kuivaksi että tali pääsee ulos..
- herbamama
Smile kirjoitti:
Moi! Koskeeko kielto kaikkia maitotuotteita. Siis ei raejuustoo, ei juustoo, ei piimää, ei jukurttia (maustamatonta), ei viilii...?? Millä sitä sitten oikein elää? Olen nyt yrittänyt vähähiilihydraattista ja jos vielä jätän maitotuotteet pois, niin aika ankeelta kuulostaa. Toi hiilareidenkin vähentäminen jo oli ihan kauheeta, paljon urheilu harrastavana ei jalka enää nousekaan yhtä kepeästi pihvin ja tonnikalan jälkeen kuin jos olisin syönyt puuroa ja leipää. Mutta mitä vaan jos akne lähtis..
juu, kaikki mis on maitoa, pois. Korvaa vastaavilla soijatuotteilla. Löytyy hyvin nykyään. Makuun tottuu nopeesti. Kaks kuukautta, ni tulokset näkyy..
- kiukaalle...
herbamama kirjoitti:
juu, kaikki mis on maitoa, pois. Korvaa vastaavilla soijatuotteilla. Löytyy hyvin nykyään. Makuun tottuu nopeesti. Kaks kuukautta, ni tulokset näkyy..
Niin, tässähän päästään taas tähän ikuisuuskysymykseen: Ylivoimaisesti suurin osa nuorista aikuisista käyttää melko huolettomasti sekä maitotuotteita että hiilareita. Hiivaleipää mussutetaan ja karkkia popsitaan. Tupakkikin palaa joka viidennellä, alkoholia jne jne... Miksei tällä ylivoimaisesti suurimmilla osalla ko. jengistä naama kuki, vaan hankala tulehduksenomainen akne vaivaa ehkä joka kymmentä... Etenkin omassa kaveripiirissäni (22-25v.) syödään ihan mitä sattuu, vääriä hiilareita jne. Kuitenkin itse olen ainoa joka kärsii aknesta. Muilla posket sileät kuin vauvan peppu. Onko siis kyse jonkinlaisesta allergiasta vaikkapa maitoproteiinille oireena tulehtuvat talirauhaset? Eipä ainakaan mun tietooni oo tullu.
No, koskapa tuo kaiken parantava roa ei tehonnut, niin yritetään nyt kituutella näillä erikoisruokavalioilla ja katsotaan miten naama muuttu... - Smile
herbamama kirjoitti:
Palasitko sitten ihon parannuttua takas ns. normaaliin ruokavalioon ongelmitta?
- herbamama
Smile kirjoitti:
Palasitko sitten ihon parannuttua takas ns. normaaliin ruokavalioon ongelmitta?
Mitä? Tämä on normaali ruokavalio! Kestää koko loppuelämän. Lipsuminen palauttaa oireet.
- allerginen
Haluaisin niin uskoa tuohon herbamaman kuvaamaan dieettiin.
Vaan aikoinaan kun jätin maitotuotteet pois allergian vuoksi ja olin vegetaristisella/vegaanilla ruokavaliolla, meni muutama kuukausi ja ihoni räjähti. Saattoi johtua stressihormoneistakin. Mikään ei auttanut, roalla nyt yritän parannella sitä katastrofia. - ihan totta
koska itse en ole koskaan juonut maitoa nuorempana ja mul on ollu nyt 5 v. akne ja vuos sit aloin juomaan maitoo satunnaisesti et lähtis valkoset pilkut kynsistä (joita oli maidonpuutteen vuoksi)ja ne lähtikin vaik finnit ei oo kyl lähtenyt, mut ei ne kyl pahentunutkaan, mut miks mul ei sillon ennen ollu aknee vaik en juonu maitoo??
- luultavasti
mutta itse uskon roan voimaan(aloitin kuukausi sitten) enemmän kun johonkin itsekidutus-ruokavalioon
- Puh
luultavasti kirjoitti:
mutta itse uskon roan voimaan(aloitin kuukausi sitten) enemmän kun johonkin itsekidutus-ruokavalioon
Moi! Kertoisitko miten suhun on toi roa vaikuttanut? Punottaako, hilseileekö, ahistaako? Mulla on nyt antibiootit menossa ja kuurin jälkeen ois tarkoitus aloittaa roa (jos uskallan).
- ...ei apua
luultavasti kirjoitti:
Roa ei ratkaise ongelmaa, vaan siirtää sitä eteenpäin. Tämä pysyvä hoitotulos siis tarkoittaa sitä, että roan talirauhasia "kutistava" vaikutus kestää tietyn ajan, jona aikana akne rauhoittuu. Tai sitten ei. Tällaisessa murrosikään liittyvässä kystisessä aknessa roa usein tuo avun mutta aikuisiälle jatkuvassa hankalassa tulehduksenomaisessa aknessa roa ei auta. Koskapa akne on oire elimistön toimintahäiriöstä, voi syitä olla monia. Esim. maitoproteiinille herkistymistä eivät monet lääkärit vieläkään usko vaikka asia on tieteellisesti tutkittu ja todistettu. Täten siis myös aknen syitä on paljon lääketieteen ulkopuolella. Mielestäni aikuisiän akneen on kaksi pääsyytä: hormonitoiminta ja ravinto. Mitkään nykylääketieteen hoidoista ei kiinnitä huomiota tähän. Kuten ketjun alussa hyvin todettiin: Lääketiede hoitaa oiretta, muttei kiinnitä huomiota ongelman aiheuttajaan. Sitä en sano mikä on oikein sillä kaikki on henkilökohtaista. Oikea tapa löytyy kokeilemalla.
- kävi
Puh kirjoitti:
Moi! Kertoisitko miten suhun on toi roa vaikuttanut? Punottaako, hilseileekö, ahistaako? Mulla on nyt antibiootit menossa ja kuurin jälkeen ois tarkoitus aloittaa roa (jos uskallan).
ei mua ahdistannu yhtään roa,iho kuivu aika paljon.koska omasin rasvaisen ihon en tohkeissani käyttänyt kosteusvoidetta alux mikä kyl oli virhe.huulet kuivu ja nenästä tuli hieman verta(en kyllä ole varma liittyikö roaan),ja roan alkaessa vaikuttaa naama tuli pahempaan kuntoon vähäksi aikaa paskan puskiessa läpi.maksa-arvoista en piitannut,koska en ole alkoholin suur-kuluttaja ja kuurin aikana en ottanut pisaraakaan.muuten,jos/kun syöt roan ja se auttaa ja jos jäi arpia,uhraa rahaa ja mene ihotautilääkärille uudestaan(kelahan korvaa osan) ja kysy neuvoa mikä on paras hoitomuoto..kosmetologit kehuvat kaikki omia menetelmiään,jotka maksaa maltaita ja väittävät että kotihoitoon kélpaavat vain heidän myymänsä tuotteet..roahan kuitenkin tehoaa yli 90% tapauksissa,ja itseä vituttaa kun pelleilin about 3 vuotta paikallishoitojen ja antibioottien kanssa,molemmilla on se yhteinen tekijä kun iho/elimistö tottuu,teho vähenee:(
- ikuisesti ....
...ei apua kirjoitti:
Roa ei ratkaise ongelmaa, vaan siirtää sitä eteenpäin. Tämä pysyvä hoitotulos siis tarkoittaa sitä, että roan talirauhasia "kutistava" vaikutus kestää tietyn ajan, jona aikana akne rauhoittuu. Tai sitten ei. Tällaisessa murrosikään liittyvässä kystisessä aknessa roa usein tuo avun mutta aikuisiälle jatkuvassa hankalassa tulehduksenomaisessa aknessa roa ei auta. Koskapa akne on oire elimistön toimintahäiriöstä, voi syitä olla monia. Esim. maitoproteiinille herkistymistä eivät monet lääkärit vieläkään usko vaikka asia on tieteellisesti tutkittu ja todistettu. Täten siis myös aknen syitä on paljon lääketieteen ulkopuolella. Mielestäni aikuisiän akneen on kaksi pääsyytä: hormonitoiminta ja ravinto. Mitkään nykylääketieteen hoidoista ei kiinnitä huomiota tähän. Kuten ketjun alussa hyvin todettiin: Lääketiede hoitaa oiretta, muttei kiinnitä huomiota ongelman aiheuttajaan. Sitä en sano mikä on oikein sillä kaikki on henkilökohtaista. Oikea tapa löytyy kokeilemalla.
on totta että hormoonitoiminta on suurin syyllinen ja itse ihotautilääkäri sanoi ettei esim.ruualla ole merkitystä.on turha kiusata itseään kaikilla niukoilla ruokavalioilla sillä kokemusta on ettei se vaikuta.huomaahan sen jo siitä kun näppyjä tulee monesti kuukautisten aikaan.miehillä on myös sama vaikkei heillä ny niitä ole mutta hormoonit hyrrää sielläkin!
- Diane Novaa!?
ikuisesti .... kirjoitti:
on totta että hormoonitoiminta on suurin syyllinen ja itse ihotautilääkäri sanoi ettei esim.ruualla ole merkitystä.on turha kiusata itseään kaikilla niukoilla ruokavalioilla sillä kokemusta on ettei se vaikuta.huomaahan sen jo siitä kun näppyjä tulee monesti kuukautisten aikaan.miehillä on myös sama vaikkei heillä ny niitä ole mutta hormoonit hyrrää sielläkin!
Hormonitoimintaan liittyykin yksi ongelma... Miehille ei taida olla hormonihoitoa akneen? Jos joku on sitä saanut niin kertokoon lisää!
- ja nenä
kävi kirjoitti:
ei mua ahdistannu yhtään roa,iho kuivu aika paljon.koska omasin rasvaisen ihon en tohkeissani käyttänyt kosteusvoidetta alux mikä kyl oli virhe.huulet kuivu ja nenästä tuli hieman verta(en kyllä ole varma liittyikö roaan),ja roan alkaessa vaikuttaa naama tuli pahempaan kuntoon vähäksi aikaa paskan puskiessa läpi.maksa-arvoista en piitannut,koska en ole alkoholin suur-kuluttaja ja kuurin aikana en ottanut pisaraakaan.muuten,jos/kun syöt roan ja se auttaa ja jos jäi arpia,uhraa rahaa ja mene ihotautilääkärille uudestaan(kelahan korvaa osan) ja kysy neuvoa mikä on paras hoitomuoto..kosmetologit kehuvat kaikki omia menetelmiään,jotka maksaa maltaita ja väittävät että kotihoitoon kélpaavat vain heidän myymänsä tuotteet..roahan kuitenkin tehoaa yli 90% tapauksissa,ja itseä vituttaa kun pelleilin about 3 vuotta paikallishoitojen ja antibioottien kanssa,molemmilla on se yhteinen tekijä kun iho/elimistö tottuu,teho vähenee:(
Sitä vaan, että kyllä nenäverenvuoto liittyy roaan. Huulien kuivumiseen auttaa Bepanthen-voide.
- akneton
...ei apua kirjoitti:
joo, toi on totta.Ainaki mun kohdalla. Lapsena maitorupi eli maitoallergia, teininä akne, aikuisena fibromyalgia. Ku kaikki maitotuotteet jäi pois, lähti akneki ja fibromyalgia on ollu oireeton jo viis vuotta! En käytä nykyään mitään eläinkunnan tuotteita, ku ei sovi mun kropalle. Liha ei sula (suolisto-oireilee), kala ei me alas ja kananmunast tulee migreeni. Ku oon ihan puhtaasti vegetaristina, ni ei oo mitään oireita, täysin terve. Antibioottikuuristki on jo viis vuotta! Puhdistuminen vie oman aikansa, oireet saattaa pahentuu jokski aikaa, mut ei pidä lannistuu. Kauneus ja terveys vastaan moskaruoka, kumpi voittaa?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olit niin lähellä
Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa1185181- 472849
Kun me näemme taas
Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen332802Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺302498Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭231879- 1181647
En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä101640- 961389
Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle231385Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli101348