Mistä tälläiset arvot voisi johtua?
Oikeastaan kaikki vajaatoiminnan oireet on, suurin osa tosi pahoina. Lääriaika on varattuna mutta saako näillä arvoilla mitään jatkotutkimuksia tai lääkkeitä kun T4V on kuitenkin noin hyvä? TSH kuitenkin selvästi yli viiterajan.
TSH 7.2 ja T4V 18?
19
1019
Vastaukset
- häiriötekijätkö_sotkee
Ristiriitaiset tai omituiset kilpirauhasarvot voivat joskus olla "mittausvirhe". Ne kannattaisi ottaa uudestaan ns. dialyysimenetelmällä, joka poistaa heterofiilisten yms. vasta-aineiden vaikutuksen arvoihin. Siitä voisi vaikka lähteä liikkeelle ja jos sen jälkeenkin arvot samanlaiset, selvittää sitten kilpirauhashormonin muuntuminen aktiiviseen muotoon, onko siinä mahdollisesti ongelmaa.
- tsekkaa_T3v
Edellisen erinomaisen viestin jatkoksi: Ainakaan lääkittynä ei hyvinkin korkeaa (edes viitealueen vähän ylittävää) T4v:tä tarvitse säikkyä kun varmistaa T3v:n olevan rajoissa. Näin kertoo mm. prof Välimäki ja alla "treatment options"-kohdassa arvostettu tri Toft:
http://www.thyroiduk.org.uk/tuk/about_the_thyroid/hypothyroidism.html
- eiymmärrä
Mulla myös TSH arvo yli viitteen, mutta T4V loistava. Molemmat arvot nousseet...
Kortisoli on myös ollu reilusti yli viitearvon jo ainakin 3 vuotta - Samaaa
Mulla tsh hieman alle 6 ja muut arvot hyviä. Lääkäri kertoi syynä olevan aivolisäkepräinen vajaatoiminta joka ei johdu itse kilpirauhasesta vaan aivolisäkkeestä joka ei "osaa käskyttää" itse kilprauhasta määräämään oikeaa hormoniannosta. Toivon todella ettei kyse silti olisi tästä harvinaisemmasta muodosta.
- aivolisäkettä
Kuinka "hyviä" ne muut arvot olivat? Se on välillä hyvin suhteellinen käsite, kun terveydenhuollon ammattilaiset kommentoivat kilpirauhasarvoja. Ensimmäistä kertaa kuulen, että korkea TSH liittyisi aivolisäkeperäiseen vajaatoimintaan. Olen aina luullut, että siinä TSH ei reagoi / nouse kiihdyttämään kilpirauhasta, vaikka T4V laskee vajaatoiminnan puolelle.
- eiymmärrä
Mulle lääkäri sanoi, ettei ole selkeää liikatoimintaa arvoilla TSH 4.55 (0,3-4,5) T4-V 19 (10,2-21)Olin itse ajatellut että olisi vajaatoimintaa :)
- aivolisäkettä
eiymmärrä kirjoitti:
Mulle lääkäri sanoi, ettei ole selkeää liikatoimintaa arvoilla TSH 4.55 (0,3-4,5) T4-V 19 (10,2-21)Olin itse ajatellut että olisi vajaatoimintaa :)
Hieman ristiriitaiset tosiaan on nuo sun arvot. TSH ei ole hyvä, sen perusteella tilanne vajaatoimintaan päin kallellaan ja T4V on hyvällä tasolla, mutta ei liikatoiminnan puolella. Mutta se tärkein: oireet?
- pyydä_T3v
http://www.tiredthyroid.com/tsh.html kertoo että TSH usein on mitäsattuu. T4v ei yksin näytä liikatoimintaa, pitää ottaa T3v:kin. Brittiendo Toft nostattaa jatkohoitovaiheessa T4v:ksi jopa 24-28 mutta pitää T3v:n tiukasti viitteissä
- eiymmärrä
T3-V oli 6,7 (3,2-6,5) Vajaatoimintaan sopivia oireita on ollut paljon, mutta ilmeisesti johtuvat sitten jostain aivan muusta kuin kilpirauhasesta.
- oireidenaiheuttajia
>> T3-V oli 6,7 (3,2-6,5) Vajaatoimintaan sopivia oireita on ollut paljon, mutta ilmeisesti johtuvat sitten jostain aivan muusta kuin kilpirauhasesta. <<
Siis ei mikään helppo perustapaus. Englannin kilpirauhasthdistyksen foorumilla jos kyselet, alkavat vaatia arvoja: ferritiini, B12, D ja folaatti.
Nämä ja muita oireidenaiheuttajia: http://bit.ly/1QdB0i9
Onko kortisoli tutkittu? - eiymmärrä
Kortisoli on ollut koholla ainakin 3 vuotta, viimeisin 12/15 mitattu 865 (150-650)
D oli 81, noita muita arvoja ei tietääkseni ole mitattu.
- kokemustenjakaminen
Kiva että kokemustietoa löytyy. Suomessahan keskustelu on siirtynyt Facebookiin. Siellä syvällisin tieto Kilpo:n jäsenten sujetulla alueella.
Avoimista foorumeista kilpirauhasfoorumin (kilpirauhas.info) vierasalue, kilpirauhanen.com ja kilpirauhasenvajaatoiminta.fi auttavat nekin. - miteskävi
Oletko aloittaja jo käynyt lääkärissä?
- aloittajaunikko
Kyllä. Oireista lääkäri ei ollut kiinnostunut ja koelääkitystä testataan EHKÄ jos tsh yli 10. Määräsi uudet verikokeet kun jotain hoitoa tai seurausta asiaan vaadin.
- aloittajaunikkoinen
Korjauksena vielä että arvoja on mitattu vuoden sisällä useaan otteesee, TSH on ollut 4,5, 3,5 ja 7,2. T4V 14, 13 ja 18.
- mistä_kyse
Kunnollinen lääkäri mittauttaisi muita oireiden aiheuttajia: keliakia, hyperkalsemia, ferritiinipuutos, folaattipuutos, B12- ja D-puutokset. Ennen kaikkea tietysti kuuntelisi oireet ja koelääkitsisi tarkkaillen T3v-arvoa
- selviskömtn
Ap. oletko saanut lääkityksen?
- Appp
selviskömtn kirjoitti:
Ap. oletko saanut lääkityksen?
En, lääkärin mukaan lääkitystä ei kannata aloittaa eikä arvoja tarvitse seurata edes vuosittain.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .452857Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen432824Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631232608Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3281667- 711074
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito101041Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.192902Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että101762Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde26750- 99691