TSH 7.2 ja T4V 18?

unikkouni

Mistä tälläiset arvot voisi johtua?

Oikeastaan kaikki vajaatoiminnan oireet on, suurin osa tosi pahoina. Lääriaika on varattuna mutta saako näillä arvoilla mitään jatkotutkimuksia tai lääkkeitä kun T4V on kuitenkin noin hyvä? TSH kuitenkin selvästi yli viiterajan.

19

988

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • häiriötekijätkö_sotkee

      Ristiriitaiset tai omituiset kilpirauhasarvot voivat joskus olla "mittausvirhe". Ne kannattaisi ottaa uudestaan ns. dialyysimenetelmällä, joka poistaa heterofiilisten yms. vasta-aineiden vaikutuksen arvoihin. Siitä voisi vaikka lähteä liikkeelle ja jos sen jälkeenkin arvot samanlaiset, selvittää sitten kilpirauhashormonin muuntuminen aktiiviseen muotoon, onko siinä mahdollisesti ongelmaa.

      • tsekkaa_T3v

        Edellisen erinomaisen viestin jatkoksi: Ainakaan lääkittynä ei hyvinkin korkeaa (edes viitealueen vähän ylittävää) T4v:tä tarvitse säikkyä kun varmistaa T3v:n olevan rajoissa. Näin kertoo mm. prof Välimäki ja alla "treatment options"-kohdassa arvostettu tri Toft:
        http://www.thyroiduk.org.uk/tuk/about_the_thyroid/hypothyroidism.html


    • eiymmärrä

      Mulla myös TSH arvo yli viitteen, mutta T4V loistava. Molemmat arvot nousseet...
      Kortisoli on myös ollu reilusti yli viitearvon jo ainakin 3 vuotta

    • Samaaa

      Mulla tsh hieman alle 6 ja muut arvot hyviä. Lääkäri kertoi syynä olevan aivolisäkepräinen vajaatoiminta joka ei johdu itse kilpirauhasesta vaan aivolisäkkeestä joka ei "osaa käskyttää" itse kilprauhasta määräämään oikeaa hormoniannosta. Toivon todella ettei kyse silti olisi tästä harvinaisemmasta muodosta.

      • aivolisäkettä

        Kuinka "hyviä" ne muut arvot olivat? Se on välillä hyvin suhteellinen käsite, kun terveydenhuollon ammattilaiset kommentoivat kilpirauhasarvoja. Ensimmäistä kertaa kuulen, että korkea TSH liittyisi aivolisäkeperäiseen vajaatoimintaan. Olen aina luullut, että siinä TSH ei reagoi / nouse kiihdyttämään kilpirauhasta, vaikka T4V laskee vajaatoiminnan puolelle.


      • eiymmärrä

        Mulle lääkäri sanoi, ettei ole selkeää liikatoimintaa arvoilla TSH 4.55 (0,3-4,5) T4-V 19 (10,2-21)Olin itse ajatellut että olisi vajaatoimintaa :)


      • aivolisäkettä
        eiymmärrä kirjoitti:

        Mulle lääkäri sanoi, ettei ole selkeää liikatoimintaa arvoilla TSH 4.55 (0,3-4,5) T4-V 19 (10,2-21)Olin itse ajatellut että olisi vajaatoimintaa :)

        Hieman ristiriitaiset tosiaan on nuo sun arvot. TSH ei ole hyvä, sen perusteella tilanne vajaatoimintaan päin kallellaan ja T4V on hyvällä tasolla, mutta ei liikatoiminnan puolella. Mutta se tärkein: oireet?


      • pyydä_T3v

        http://www.tiredthyroid.com/tsh.html kertoo että TSH usein on mitäsattuu. T4v ei yksin näytä liikatoimintaa, pitää ottaa T3v:kin. Brittiendo Toft nostattaa jatkohoitovaiheessa T4v:ksi jopa 24-28 mutta pitää T3v:n tiukasti viitteissä


      • eiymmärrä

        T3-V oli 6,7 (3,2-6,5) Vajaatoimintaan sopivia oireita on ollut paljon, mutta ilmeisesti johtuvat sitten jostain aivan muusta kuin kilpirauhasesta.


      • oireidenaiheuttajia

        >> T3-V oli 6,7 (3,2-6,5) Vajaatoimintaan sopivia oireita on ollut paljon, mutta ilmeisesti johtuvat sitten jostain aivan muusta kuin kilpirauhasesta. <<

        Siis ei mikään helppo perustapaus. Englannin kilpirauhasthdistyksen foorumilla jos kyselet, alkavat vaatia arvoja: ferritiini, B12, D ja folaatti.
        Nämä ja muita oireidenaiheuttajia: http://bit.ly/1QdB0i9
        Onko kortisoli tutkittu?


      • eiymmärrä

        Kortisoli on ollut koholla ainakin 3 vuotta, viimeisin 12/15 mitattu 865 (150-650)
        D oli 81, noita muita arvoja ei tietääkseni ole mitattu.


    • kokemustenjakaminen

      Kiva että kokemustietoa löytyy. Suomessahan keskustelu on siirtynyt Facebookiin. Siellä syvällisin tieto Kilpo:n jäsenten sujetulla alueella.

      Avoimista foorumeista kilpirauhasfoorumin (kilpirauhas.info) vierasalue, kilpirauhanen.com ja kilpirauhasenvajaatoiminta.fi auttavat nekin.

    • miteskävi

      Oletko aloittaja jo käynyt lääkärissä?

      • aloittajaunikko

        Kyllä. Oireista lääkäri ei ollut kiinnostunut ja koelääkitystä testataan EHKÄ jos tsh yli 10. Määräsi uudet verikokeet kun jotain hoitoa tai seurausta asiaan vaadin.


      • lukisivat_ohjeet

    • aloittajaunikkoinen

      Korjauksena vielä että arvoja on mitattu vuoden sisällä useaan otteesee, TSH on ollut 4,5, 3,5 ja 7,2. T4V 14, 13 ja 18.

      • mistä_kyse

        Kunnollinen lääkäri mittauttaisi muita oireiden aiheuttajia: keliakia, hyperkalsemia, ferritiinipuutos, folaattipuutos, B12- ja D-puutokset. Ennen kaikkea tietysti kuuntelisi oireet ja koelääkitsisi tarkkaillen T3v-arvoa


      • selviskömtn

        Ap. oletko saanut lääkityksen?


      • Appp
        selviskömtn kirjoitti:

        Ap. oletko saanut lääkityksen?

        En, lääkärin mukaan lääkitystä ei kannata aloittaa eikä arvoja tarvitse seurata edes vuosittain.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      9910
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      404
      4321
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      90
      2976
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2855
    5. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      229
      2654
    6. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2644
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      153
      1835
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      70
      1691
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1620
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1423
    Aihe