Bentsoista eroon beetasalpaajalla (Propral)?

ProPanic

Paniikki"lääkkeeni" on ollut klonatsepaami Rivatril, nykyään max 2mg päivässä. Mutta vihaan rivoja, sillä on tullut riippuvuus (henkinen ja fyysinen), ja tolet nousee. Vielä tosin tuntuu siltä etten kestä tuota 2mg päivässä, tai jos otan niin illalla masentaa ja olen aggressiivisempi kuin normaalisti, tosin hyvä puoli ettei sillä tavalla ahdista kuin ilman lääkettä, ahdistaa vaan eri tavalla, lähinnä ahdistaa tuo alakulo ja tunteiden tylsistyminen jonka rivatril depressanttina aiheuttaa. "Bentsodiatsepiinien pitkäaikaiskäyttö heikentää aivojen noradrenaliinin-, serotoniinin-, asetyylikoliinin ja dopamiinintuotantoa. Nämä välittäjäaineet ovat välttämättömiä älyllisille toiminnoille, muistille ja tunteiden esiintymiselle, lihaskunnolle ja -koordinaatiolle, sydämen rytmille ja verenpaineen säätelylle sekä muille ruumiintoiminnoille" <-- wikipediasta lainattua.

Beetasalpaajaa (Propral) olen käyttänyt joskus vuosia aiemmin koulussa ennen esitelmiä ja 40mg toimi hyvin, sydän ei hakannut toistasataa ja se rauhoitti mieltäkin. Nykyäänkin minulla on ollut ko. lääke satunnaisessa käytössä, mutta nyt olen pohtinut ottaa tuo 40-60mg propralia työpäivinä, eli 5 päivänä viikossa. Jos sen avulla saisi edes tiputettua rivatrilin käyttömääriä, ellei jopa luopumaan päivittäiskäytöstä. Olen ajatellut tuon paniikkikohtaukseni tulevan paljolti tuosta adrenaliinin erityksen lisääntymisestä tietyissä tilanteissa, jota propral estäisi. Huolena on toki propralin käytön pitkäaikaisvaikutukset, voi aiheuttaa masennusta jne. Lisäksi koska harrastan liikuntaa päivittäin, kotikuntosalia ja lenkkeilyä, niin viehän se selkeästi tehoja pois.

Suo siellä, vetelä täällä... en tiedä oikein mitä kannattaisi tehdä. SSRI:t ja MAO-estäjät on poissuljettu. En muuten kaipaa näitä jätä lääkkeet-neuvoja tai EPA-suosituksia tms., sillä minä joko käytän lääkkeitä ja teen töitä tai sitten en käytä ja en tee töitä. Propralin pitkäaikaiskäyttäjien kokemuksia kaipaisin, jos niitä löytyy.

8

2122

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vonder

      Mulla on 120mg päivässä ollut jo monta vuotta. Myös Rivatril on apuna. Aluksi söin pelkästään propralia mutta se ei ollut tarpeeksi tehokas.

      • Apkirj

        Niin, tod.näk. täytyy minunkin käyttää molempia. Sinulla aika iso määrä proppua. Jospa propral auttaisi pitämään rivatril annokset pienempinä.


      • ProPanic

        Hyvin on mennyt tämä päivä, aamulla puolikas annos rivatrilia ja 40mg propral, joka rauhoittaa silläkin tavalla, että se väsyttää, eikä ole pelkoa käsien tärinästä. Tuo propranololin ja masennuksen yhteys näyttää olevan monessa tapauksessa pikemminkin niin että on auttanut masennukseen, omakin mieliala parempi jo pelkästään sen takia että ei hermosto ole niin herkkä iskemään paniikkinappulaa päälle. Lisäksi epäilemättä tuo pienempi määrä rivatrilia on suuri syy, ettei ole tullut tänään sitä normaalia mentaalista alamäkeä pienen ylämäen/tasanteen jälkeen. Josko tässä sittenkin pysyisi työkykyisenä. Jota olen viime aikoina todella epäillyt ja stressannut.


      • Vonder

        Mulla propral ei tehoa 40mg, mutta 60mg on ihan passeli ja otan sen kaksi kertaa päivässä. rivatriliä menee aamulla 1,5mg ja illalla 1mg. aikoinaan söin jopa 4mg päivässä tuota rivatriliä, mutta olen laskenut annosta pikkuhiljaa. Olisi hyvä kun pärjäisi 2mg päivässä.


    • ProPanic

      Yöllä meni lakana ja tyyny vaihtoon kun hikoilin pään ja kaulan seudulta ne märäksi, alkusivuvaikutuksia?

    • johanaa

      On kokemusta propral 40mg beetasalpaajasta jo n.3 vuoden ajalta.Syön annoksella 80mg korkeintaan päivässä ja nyt haluaisin eroon siitä.On tullut hengenahdistusta,rytmihäiriöitä ja elimistö niin tottunut,että lopetuksen yrittäminen saa kädet vapisemaan ym.Olen myös todella liikunnasta nauttiva ihminen ja tuo lääke ei enää naurata.Kammottaa vaan lopettaa,kun minulla aika pahana uusiutui p.häiriö. Kai se ois vaan asteittain ajettava alas,kun minäkin suht nuori(36v.)ja syön verenpainelääkettä,vaikka on normaali verenpaine aina ollut.Sen voin sanoa,että kyllä omalla kohdalla tuokin lääke osaa koukuttaa.En osaa nyt paremmin neuvoa,mutta paljon voimia sinulle!

      • ProPanic

        Kiitos! Olen pysytellyt jo pari pv ilman propralia sillä olen lukenut juurikin tuosta lääkkeen koukuttavudesta fyysisestikin, ja pian olisin siinä tilanteessa että olisin riippuvainen kahdesta eri lääkkeestä. Käytän siis jatkossakin vain ennen erityisen pahoja paikkoja. Kun kävin muutama päivä sitten lenkillä ja olin n. 6h sitten ottanut 40mg propralia niin vielä vaikutus tuntui selkeästi, ja kun nostin sykkeen niin ei noussut kuin 164, normisti helposti 180 ja tuntui muutenkin että happi loppuu ja keuhkot repeää. Tarkoituksenani on muutenkin lisätä kuntoilua, sillä olen harrastanut aiemmin 20v kilpakestävyysurheilua, ja masennukseni ja paniikkihäiriöni on pahentunut selvästi säännöllisen fyysisen harjoittelun yleensä 2xpäivässä loputtua. Olen lenkkeillyt ja jumpannut nytkin mutta muutama vuosi meni vielä vähemmällä liikunnalla kun parantelin kilpavuosina tulleita vaivoja, ja olin nauttivinani siitä että enää ei tarvitse rääkätä itseään. Ei tarvitsekaan samalla tapaa, mutta riittävästi. Alkoholia en ole ottanut kohta 3,5 kuukauteen. Työpaikkojen vaihtumisen johdosta olen ollut viimeisen 2 vuoden aikana lomalla yht. n. 3 viikkoa ja mennyt kevät ollut erityisen raskas, selkeitä ylikuormituksen oireita on tullut myös.


      • johanaa
        ProPanic kirjoitti:

        Kiitos! Olen pysytellyt jo pari pv ilman propralia sillä olen lukenut juurikin tuosta lääkkeen koukuttavudesta fyysisestikin, ja pian olisin siinä tilanteessa että olisin riippuvainen kahdesta eri lääkkeestä. Käytän siis jatkossakin vain ennen erityisen pahoja paikkoja. Kun kävin muutama päivä sitten lenkillä ja olin n. 6h sitten ottanut 40mg propralia niin vielä vaikutus tuntui selkeästi, ja kun nostin sykkeen niin ei noussut kuin 164, normisti helposti 180 ja tuntui muutenkin että happi loppuu ja keuhkot repeää. Tarkoituksenani on muutenkin lisätä kuntoilua, sillä olen harrastanut aiemmin 20v kilpakestävyysurheilua, ja masennukseni ja paniikkihäiriöni on pahentunut selvästi säännöllisen fyysisen harjoittelun yleensä 2xpäivässä loputtua. Olen lenkkeillyt ja jumpannut nytkin mutta muutama vuosi meni vielä vähemmällä liikunnalla kun parantelin kilpavuosina tulleita vaivoja, ja olin nauttivinani siitä että enää ei tarvitse rääkätä itseään. Ei tarvitsekaan samalla tapaa, mutta riittävästi. Alkoholia en ole ottanut kohta 3,5 kuukauteen. Työpaikkojen vaihtumisen johdosta olen ollut viimeisen 2 vuoden aikana lomalla yht. n. 3 viikkoa ja mennyt kevät ollut erityisen raskas, selkeitä ylikuormituksen oireita on tullut myös.

        Olen päässyt kerran eroon propusta ja muistakin "mömmöistä",mut ne viekkarit kestää.Liikunta kuitenkin auttoi todella paljon.terveellinen ruokavalio,säännöllinen päivä rytmi.Tsemppiä sinulle paljon ja älä luovuta koskaan!Ps.Itse 18v."paininut"tämän sairauden kanssa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      208
      3377
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2161
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2071
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1945
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1598
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1371
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1261
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe