Tulppaanin hyvinvointi

Tyttö57

Voiko tulppaanin varren katkaista kukinnan jälkee?

15

364

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • popltinkarva

Tulpaanin varsi katkeaa saksilla helposti, niin että katkaisu on mahdollista. Mutta se varsi on tärkeä tulppaanille. Varren avulla tulppaani saa kerättyä voimaa sipulille. Jos katkaiseen varren, niin seuraavan vuoden kukinta voi olla menetetty.

• Tyttö57

Kiitos tiedosta. No, onko narsissin kuihtuneita kukkia tarpeen poistaa? Muistelen kuulleeni, että kukka turhaan tuhlaa voimia siementen muodostamiseen.

• poltinkarva

Kaikki siemenaiheet pois saksilla.

• epätietoinen2016

joku koneempi tulppujen kasvattaja voisi nyt neuvoa ensikertalaista....laitoin viime syksynä 284 tulppua ja kaikki nousi ja kukki hyvin, nyt haluaisin tietää kuinka lannoitan ja koska...onko tulppujen 'syksy' nyt kun kukinta on ohi, pitääkö antaa syyslannosta nyt vai vasta oikeasti syksyllä.Kummasta hyöty on sipuleille suurempi vai annanko nyt jotain sipulikukkalannosta ja syksyllä syyslannoiketta.

• poltinkarva

Kyllä nyt on kesä. Jos maltilla lannottaisi vaikka kastelulannoitteella...ei ylenpalttisesti

• epätietoinen2016

ok...annoinkin tänään kastelulannoiketta.

• poltinkarva

Kesä loppuu sitten heinäkuun alkupuolella...

• epätietoinen2016

ai tulppujen kesä....vai ihan koko kesä...Tarkoititko jotta silloin on syyslannoituksen aika tulppaaneille...

• poltinkarva

Tulppaanien kesä alkaa olla lopuillaan. Ei mitään lannoitetta enää. Siis sipulikukat eivät mene lepoon heti kukinnan jälkeen, vaan ensin keräävät voimaa sipuliin.

• epätietoinen2016
        poltinkarva kirjoitti:

Tulppaanien kesä alkaa olla lopuillaan. Ei mitään lannoitetta enää. Siis sipulikukat eivät mene lepoon heti kukinnan jälkeen, vaan ensin keräävät voimaa sipuliin.

entä se syyslannoitusen anto sitten syksyllä, samoinko kuin muillekin vai jätänkö kokonaan pois.Periaatteessahan ne on jo silloin untenmailla vartomassa seuraavaa kevättä.

• poltinkarva
        epätietoinen2016 kirjoitti:

entä se syyslannoitusen anto sitten syksyllä, samoinko kuin muillekin vai jätänkö kokonaan pois.Periaatteessahan ne on jo silloin untenmailla vartomassa seuraavaa kevättä.

Ei syyslannoitetta.

• epätietoinen2016
        poltinkarva kirjoitti:

Ei syyslannoitetta.

Kiitos vastauksesta.

• nätkelmä

Kun sipulikukka on kukkinut, eikös se mene lepoon jo ? Varsien pitäisi antaa kuivaa, ei leikata pois. Koska kuivuneet varret eivät niin kauniita ole, on tapana istuttaa tulppaanien seuraksi niitten jälkeen nousevia perennapuskia, jotka peittävät kukkineet varret.

• poltinkarva

Paavo Patomäen opuksesta "Taimistoviljely" katsoin tulppaanin kasvatusohjeita. Tulppaanille paras maaperä on "kalkki- ja ravintopitoinen, kevyt hiekkamulta. Liian runsas typen käyttö kasvattaa kyllä hyvin, mutta kasvava tulppaaani tulee silloin helposti taudeille alttiiksi. Jos maa on kalista köyhää, voidaan kalia käyttää 16 Kg aarille."
      Ajettelen, että sitä kastelulannoitetta voisi antaa heti kukinnan jälkeen maltillisesti. Keväällä voisi myös antaa sitä ihmeen syyslannoitetta. Mutta on varottava erityisesti ettei lannoitetta mene tulppaanin lehdille. Syyslannoitetta voisi ostaa syksyllä jemmaan.

• BBB1

Minä leikkaan (jonkun kasvikirjan ohjeiden mukaisesti) kuihtuneet kukkavarret lehden yläpuolelta. Näyttävät siistilta ja ovat kyllä uskollisesti kukkineet joka vuosi.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies kateissa Lapualla

Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      114
      5895
    2. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      32
      4007
    3. Olenko joka hetki

Ajatuksissasi?
      Ikävä
      82
      3342
    4. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      18
      2966
    5. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      250
      2017
    6. Joo nyt mä sen tajuan

Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      88
      1984
    7. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      142
      1771
    8. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      42
      1743
    9. Olipa ihana rakas

❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      8
      1686
    10. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1549
    Aihe