Anteeksi annettu

10points

34

322

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Petteri Haipola kirjoittelee kyllä ihan oman pään höpönlöpöjä....
      http://www.inri.fi/oppi/Rikas-mies-ja-Lasarus-tausta-ja-selitys.pdf

      Vrt.Lainausta: " · Rikas mies = ylipappi Kaifas
      · Hänen isänsä = ylipappi Hannas, Kaifaan appi
      · Viisi veljeä = Hannaan viisi poikaa, ylipappeja hekin
      · Lasarus = Marian ja Martan veli, tunnettiin myös nimellä Pitalinen Simon, koska oli
      sairastanut pitaalia ja kuoli jonkin aikaa tämän vertauksen kertomisen jälkeen.

      Kun nyt tiedämme keitä vertauksen henkilöt olivat, niin sen pitäisi auttaa meitä ymmärtämään vertausta paremmin.

      ______________________________

      http://otakoppi.webnode.fi/news/jo-tuonelassa-olemme-paratiisissa-/

    • Aloituksen.linkistä

      Helvetti Raamatussa

      Oppi ikuisesta piinahelvetistä on ehkä vahvimmin uskottu opinkappale kristikunnan historiassa. Yhä edelleen valtaosa tunnustavista kristityistä pitää siitä kiinni. 1500-luvulta lähtien sen rinnalle on kuitenkin ilmestynyt muita käsityksiä lähinnä uskovien kastetta harjoittavien piirissä.

      Raamatun luomiskertomuksen perusteella Jumala on säätänyt synnistä rangaistukseksi kuoleman. (1. Moos. 2:15-17) Sen lisäksi, että ihminen kuolee, katoaa hänen ruumiinsa: se muuttuu maaksi jälleen, sillä maasta hänet on otettu.

      Synnin alkuperäinen rangaistus Jumalan omien sanojen mukaan on kuitenkin kuolema ja ruumiin katoaminen. Paavali vahvistaa tämän asian opetuksessaan koskien syntien sovitusta ja Kristuksen uhrikuoleman merkitystä syntien sovituksena. (Room. 5:12-19; 6:23; 1. Kor. 15:12-28.) Jos rangaistus synnistä olisi iankaikkinen kituminen helvetin tulessa, niin Kristuksen olisi pitänyt mennä helvettiin ja jäädä sinne kärsimään rangaistusta puolestamme. Tämä siksi, että syntien sovittajan tulee kärsiä sama rangaistus kuin syntiin syyllisten, jotta syyllisten ei tarvitse kärsiä itse rangaistustaan. Tämä näkyy jo Vanhan testamentin eläinuhreista, jotka olivat esikuvia Kristuksen ruumiin ja veren tulevasta uhrista. Meidät on tehty sen kautta iankaikkisesti täydellisiksi, niin että me kelpaamme Isälle, kun uskomme evankeliumin. (Hebr 10:1-24; Room. 10)

      Vanhassa testamentissa ei ole yhtään kuvausta siitä, että iankaikkinen rangaistus olisi päättymätön kituminen tulisessa järvessä. Kaikki kirjoitukset puhuvat kuolemasta ja ruumiin tuhosta, kun Jumala rankaisee vihollisiaan ja jumalattomia ihmisiä. Tämä näkyy mm. Jesajan kirjan lopun ajan profetioissa, joissa mainitaan Kristuksen tulemus. Herra on itse surmaava jumalattomia ja tuhoava heidän ruumiinsa tulessa, joka palaa Jerusalemin kaupungin edessä olevalla kaatopaikalla, Gehennassa. (Jes. 66:17-24) Vaikka tämä olisi pelkkä kielikuva tulevan tuomion paikasta, niin ovat kuvaukset kuolemasta ja ruumiin hävittämisestä yhtenevät kaikissa profetioissa.

      Dan. 12:2-3 kohta voidaan tulkita siten, että häpeä ja rangaistus kohtaavat ihmisen ruumista, joka jää paitsi asianmukaista hautausta. Ruumiin joutuminen lintujen ruoaksi tai kaatopaikalle poltettavaksi oli erityisen häpeän aihe ja suoranainen kauhistus Raamatun kirjoittaneille juutalaisille.

      Oppi iankaikkisesta tuomiosta on heprealaiskirjeen mukaan Kristuksen opin alkeita. (6:2) Kristityt ovat siitä silti hyvin montaa eriä mieltä. Erimielisyydet eivät koske pelkästään rangaistuksen pituutta vaan myös sen laatua, paikkaa ja aikaa. Toisten mielestä sielu tai henki siirtyy välittömästi ruumiin kuoleman jälkeen joko tuonelaan tai paratiisiin Jumalan tykö. Toiset uskovat, että ihminen nukkuu tiedotonta kuolonunta aina ruumiin ylösnousemukseen asti. Lähes kaikki kristityt uskovat kuitenkin ruumiin ylösnousemukseen, joskin myös siihen liittyvistä yksityiskohdista ollaan hyvin montaa eriä mieltä.

      Oma lukunsa on oppi sielun kuolemattomuudesta. Ikuisen piinahelvetin oppi perustuu juuri siihen. On ajateltu, että Jumala on tehnyt ihmisestä ikuisuusolennon, joka ei voi kuolla. Edes Jumala ei voi ihmisen sielua tai henkeä tappaa. Niinpä hänen ainoa vaihtoehtonsa olisi rangaista ihmistä päättymättömällä tuskalla, elleivät sitten kaikki lopulta pelastuisi. Toiset uskovat kuitenkin niin, että Jumala voi surmata ihmisen kokonaan, niin että ihmistä ei ole sen jälkeen enää olemassa. Ihmisellä ei tämän tulkinnan mukaan uskota olevan sellaista henkeä tai sielua, joka olisi tietoinen itsestään ruumiin ulkopuolella. Ihminen olisi tietoinen itsestään ja ympäristöstään vain ruumiillisesti elävänä. Tästä syystä Paavali olisi pitänyt kadotettuina poisnukkuneita pyhiä, jos ruumiin ylösnousemusta ei olisi. (1. Kor. 15:18.) Tätä kohtaa onkin vaikea selittää mitenkään muuten kuin siten, että iankaikkinen elämä on mahdollista vain ruumiillisesti ylösnousseille ihmisille.

      Vaikka jotkut kristityt uskovat kaikkien ihmisten lopulta pelastuvan, ei Raamattu anna tälle juurikaan tukea. Ilmestyskirjan lopusta nähdään selvästi, että ne eivät elä ikuisesti, jotka eivät saa syödä elämän puusta, joka on uuden Jerusalemin keskellä virtaavan joen molemmilla puolilla. (Ilm. 21-22) Ikuisen elämän vastakohta on luonnollisesti ikuinen kuolema. Jos iankaikkisella tuomiolla tuomittavat ihmiset kärsisivät päättymätöntä tuskaa tulisessa järvessä, eivät he olisi kuolleita. He eläisivät ikuisesti sekä sielunsa että ruumiinsa puolesta. Ikuinen rangaistus on kuitenkin kuolema, joka on päättymätön ja peruuttamaton. Tämä "toinen kuolema" kohtaa niitä, jotka joutuvat "tuomion ylösnousemukseen". (Joh. 5:28-29; Ilm., 20:10-15.) Heidät tuomitaan tekojen mukaan ja he saavat surmansa viimeistään tulisessa järvessä, jossa heidän ruumiinsa poltetaan ja hävitetään, niin että heistä ei jää jäljelle juurta eikä kantoa tulevaan uuteen maailmaan. (Mal. 4:1) Myös peto ja väärä profeetta saavat surmansa ja heidän ruumiinsa poltetaan tulessa.
      ----
      Hyvä!

      • Hellish

        Aamen!


      • advaari

        Daniel:
        7:11 Minä katselin, ja silloin, niiden herjaavien sanojen tähden, joita sarvi puhui, minun katsellessani peto tapettiin, ja sen ruumis hävitettiin ja heitettiin tuleen palamaan.

        Jesaja:
        66:24 Ja he käyvät ulos katselemaan niiden miesten ruumiita, jotka ovat luopuneet minusta; sillä heidän matonsa ei kuole, eikä heidän tulensa sammu, ja he ovat kauhistukseksi kaikelle lihalle.

        Kuolleiden ihmisten ruumiitahan noissa kohdissa poltetaan eikä eläviä ruumiita ja eläviä sieluja...


      • Exap
        advaari kirjoitti:

        Daniel:
        7:11 Minä katselin, ja silloin, niiden herjaavien sanojen tähden, joita sarvi puhui, minun katsellessani peto tapettiin, ja sen ruumis hävitettiin ja heitettiin tuleen palamaan.

        Jesaja:
        66:24 Ja he käyvät ulos katselemaan niiden miesten ruumiita, jotka ovat luopuneet minusta; sillä heidän matonsa ei kuole, eikä heidän tulensa sammu, ja he ovat kauhistukseksi kaikelle lihalle.

        Kuolleiden ihmisten ruumiitahan noissa kohdissa poltetaan eikä eläviä ruumiita ja eläviä sieluja...

        On mielenkiintoista myös havaita, että monet adventistit tulkitsevat Dan 7:11 vahvistukseksi sille että peto olisi ihminen ja pedonkin sielu kuolee tuossa tulessa, kun taas mentäessä Ilmestyskirjaan, eli
        Ilm 19:20 "Ja peto otettiin kiinni, ja sen kanssa väärä profeetta, joka sen nähden oli tehnyt ihmetekonsa, joilla hän oli eksyttänyt ne, jotka olivat ottaneet pedon merkin, ja ne, jotka olivat sen kuvaa kumartaneet; ne molemmat heitettiin elävältä tuliseen järveen, joka tulikiveä palaa."... ja sitten tuhannen vuotta myöhemmin näemme:
        Ilm 20:10 "Ja perkele, heidän villitsijänsä, heitetään tuli-ja tulikivijärveen, jossa myös peto ja väärä profeetta OVAT, ja HEITÄ VAIVATAAN yöt päivät, aina ja iankaikkisesti."
        Ja koska tätä ristiriitaa ei voi sovittaa adventistien tulkinnalla, niin sitten sanotaan että peto ja väärä profeetta olisivatkin jotakin "systeemejä" tai "valtoja". No, se nyt ei selityksenä kaksinen ole, koska ei se tuleen heitetty systeemi siellä hengissä pysy, eikä systeemiä voi vaivata yöt ja päivät.
        Tuon Jesajan kohdan osalta sanoisin että luepa asiayhteys niin havaitset että ainoa tulkintamahdollisuus on että kyseinen kohta puhuu tuhatvuotiskaudesta MAAN päällä, ei tämä ole mikään viimeinen tuomio. Toki Jes aiemmat luvut siitä kertovat sen verran että Jeesus palaa suojelemaan ja hallitsemaan omaisuuskansaansa Israelia maan päälle, ja tässä 66:24:ssä kuvaillaan sitä sotajoukkoa jonka Jeesus tuhoaa - ja prikuulleen sama asia löytyy Ilmestyskirjasta Jeesuksen toisesta tulemuksesta kertovassa osuudessa: "Ja minä näin pedon ja maan kuninkaat ja heidän sotajoukkonsa kokoontuneina sotiaksensa hevosen selässä istuvaa vastaan ja hänen sotajoukkoansa vastaan..."
        Eli toisin sanoen siis, näistä kumpikaan lainaamasi kohta ei kuvaa viimeisen tuomion tapahtumia tai sen jälkeistä aikaa.


      • tuhkat-taivaan-tuuliin

        Samalla lailla ne ruumiit palavat riippumatta siitä poltetaanko ne heti Kristuksen tulemuksessa vai vasta viimeisen tuomion jälkeen. "Iankaikkisen tulen rangaistus" on kielikuva lopullisesta tuhosta ja hävityksestä, ei sen kummempaa.

        Tuossa on muuten mielenkiintoinen kohta, kun sanotaan, että peto ja väärä profeetta heitettiin elävänä tuliseen järveen. Vt:ssa on kohta, jossa heitetään ihmisiä elävänä tuonelaan, maan rakoon, syvään kuoppaan. 4Moos 16:30

        Tuonela on Vt:ssa kuva haudasta tai syvästä kuopasta, johon ihmiset päätyvät kuolemansa jälkeen... tai kuolevat pudotessaan sinne. Niin myös väärä profeetta ja peto, olipa sitten kyse ihmisistä tai valtakunnasta: tuhotaan ja hävitetään tulessa täydellisesti.

        Ilmestyskirjassa mainitaan muuten kaksi petoa. Toinen käyttää kaikkea ensimmäisen pedon valtaa. (Ilm 13:11ss.) Liekö molemmat ihmisiä vai onko toinen valtakunta vai ovatko molemmat sekä ihmisiä että valtakuntia. Siinäpä pohtimista.


      • tuhkat-taivaan-tuuliin kirjoitti:

        Samalla lailla ne ruumiit palavat riippumatta siitä poltetaanko ne heti Kristuksen tulemuksessa vai vasta viimeisen tuomion jälkeen. "Iankaikkisen tulen rangaistus" on kielikuva lopullisesta tuhosta ja hävityksestä, ei sen kummempaa.

        Tuossa on muuten mielenkiintoinen kohta, kun sanotaan, että peto ja väärä profeetta heitettiin elävänä tuliseen järveen. Vt:ssa on kohta, jossa heitetään ihmisiä elävänä tuonelaan, maan rakoon, syvään kuoppaan. 4Moos 16:30

        Tuonela on Vt:ssa kuva haudasta tai syvästä kuopasta, johon ihmiset päätyvät kuolemansa jälkeen... tai kuolevat pudotessaan sinne. Niin myös väärä profeetta ja peto, olipa sitten kyse ihmisistä tai valtakunnasta: tuhotaan ja hävitetään tulessa täydellisesti.

        Ilmestyskirjassa mainitaan muuten kaksi petoa. Toinen käyttää kaikkea ensimmäisen pedon valtaa. (Ilm 13:11ss.) Liekö molemmat ihmisiä vai onko toinen valtakunta vai ovatko molemmat sekä ihmisiä että valtakuntia. Siinäpä pohtimista.

        Vt:ssa on kohta, jossa heitetään ihmisiä elävänä tuonelaan, maan rakoon, syvään kuoppaan. 4Moos 16:30
        ____________________________

        Mihin maan rakoon syvään kuoppaan ?

        16:30 Mutta jos Herra antaa jotakin erikoista tapahtua ja maa avaa kitansa ja nielaisee heidät kaikkinensa, niin että he elävältä suistuvat tuonelaan, niin siitä tietäkää, että nämä miehet ovat pilkanneet Herraa."

        16:33 Ja he suistuivat kaikkinensa elävältä tuonelaan, ja maa peitti heidät; ja niin heidät hävitettiin seurakunnan keskeltä

        .
        Uuden Testamentin kreikan alkukielen sana
        "Hades" = "the unseen world"= "Näkymätön maailma"
        käännetään meillä Suomessa Raamattuun käsitteeksi TUONELA ! (m.kreik. Ἅιδης tai Ἄιδης 'näkymätön')
        "Hades" eli Tuonela esiintyy UT:ssa 10 x ja vastaa Vanhan Testamentin hebrean sanaa "Sheol" !
        Joka esiintyy Vanhassa Testamentissa 66x

        Vanhassa Testamentissa esiintyy myös sana "shachath"ja se käännetään Raamatussamme usein myös Tuonelaksi joka on sanan toissijainen merkitys mutta sana itsessään tarkoittaa Kuoppaa, Reikää, Tuhoamista, Pilaantumista ja esiintyy raamatussa 23x


        Vrt "Hades" 10x
        http://biblehub.com/greek/86.htm

        Vrt "Sheol" 66x
        http://biblehub.com/hebrew/7585.htm

        Vrt. "shachath" 23x
        http://biblehub.com/hebrew/7845.htm
        .

        Tuonelasta lyhyesti:

        Tuonela on henkimaailmallinen ihmisen minuuden ja tietoisuuden säilyttävä kuolleitten sielujen ns. "Välitila", "Aabrahamin helma" (Luuk 16:19-31) "Alttarin alla" (Ilm:6:9-11) "Paratiisi",(Luuk 23:43) "Kolmas taivas /Paratiisi" ( 2Kor 12:3-4)
        Tuonelaa, tuonpuoleista maailmaa eli hebreaksi "Sheol" ja Kreikaksi "Hades" ei voi suoranaisesti konkretisoida ja sijoittaa mihinkään vaikkapa "maan alle" kuin vertauskuvallisesti eli tiettyyn paikkaan, koska henkimaailmassa emme ole enää samalla tavalla sidottuna aikaan ja paikkaan !
        Tämä Tuonelan "välitila" ei kuitenkaan ole se lopullinen tila mihin ihmiset menevät maailman lopulla kun "kirjat" avataan...
        Silloin ihmiset erotetaan lopullisesti ja uskovat saavat ns. "Kirkastetun ylösnousemusruumiin" joka on erilainen kuin tämä nykyinen lihallinen ruumiimme ja Kristukseen uskovat sielut saavat myös "uudet taivaat ja uuden maan" sillä kaikki entinen on mennyt ! (Ilm:21:1)
        Kuolema ("ero jostakin") ja Tuonela ("kuolleitten sielujen valtakunta) poistetaan "limnēn puros" eli "Tuliseen järveen" eli "roskiin" eli "gehennaan" ja näitä ei tulevassa maailmassa ikuisuudessa enää tarvita ! (Ilm 20:14)


      • ihmisoppia

        Ikuinen helvetti on vain sielunkuolemattomuus opista otettu ja nyt nämä jotka Raamattua vääntävät kieroon omaksi kadotuksekseen pitävä sitä täytenä totena, kuinka säälittävää on tuollainen ihmisoppi.


      • tuhkat-taivaan-tuuliin
        Kopittelija007 kirjoitti:

        Vt:ssa on kohta, jossa heitetään ihmisiä elävänä tuonelaan, maan rakoon, syvään kuoppaan. 4Moos 16:30
        ____________________________

        Mihin maan rakoon syvään kuoppaan ?

        16:30 Mutta jos Herra antaa jotakin erikoista tapahtua ja maa avaa kitansa ja nielaisee heidät kaikkinensa, niin että he elävältä suistuvat tuonelaan, niin siitä tietäkää, että nämä miehet ovat pilkanneet Herraa."

        16:33 Ja he suistuivat kaikkinensa elävältä tuonelaan, ja maa peitti heidät; ja niin heidät hävitettiin seurakunnan keskeltä

        .
        Uuden Testamentin kreikan alkukielen sana
        "Hades" = "the unseen world"= "Näkymätön maailma"
        käännetään meillä Suomessa Raamattuun käsitteeksi TUONELA ! (m.kreik. Ἅιδης tai Ἄιδης 'näkymätön')
        "Hades" eli Tuonela esiintyy UT:ssa 10 x ja vastaa Vanhan Testamentin hebrean sanaa "Sheol" !
        Joka esiintyy Vanhassa Testamentissa 66x

        Vanhassa Testamentissa esiintyy myös sana "shachath"ja se käännetään Raamatussamme usein myös Tuonelaksi joka on sanan toissijainen merkitys mutta sana itsessään tarkoittaa Kuoppaa, Reikää, Tuhoamista, Pilaantumista ja esiintyy raamatussa 23x


        Vrt "Hades" 10x
        http://biblehub.com/greek/86.htm

        Vrt "Sheol" 66x
        http://biblehub.com/hebrew/7585.htm

        Vrt. "shachath" 23x
        http://biblehub.com/hebrew/7845.htm
        .

        Tuonelasta lyhyesti:

        Tuonela on henkimaailmallinen ihmisen minuuden ja tietoisuuden säilyttävä kuolleitten sielujen ns. "Välitila", "Aabrahamin helma" (Luuk 16:19-31) "Alttarin alla" (Ilm:6:9-11) "Paratiisi",(Luuk 23:43) "Kolmas taivas /Paratiisi" ( 2Kor 12:3-4)
        Tuonelaa, tuonpuoleista maailmaa eli hebreaksi "Sheol" ja Kreikaksi "Hades" ei voi suoranaisesti konkretisoida ja sijoittaa mihinkään vaikkapa "maan alle" kuin vertauskuvallisesti eli tiettyyn paikkaan, koska henkimaailmassa emme ole enää samalla tavalla sidottuna aikaan ja paikkaan !
        Tämä Tuonelan "välitila" ei kuitenkaan ole se lopullinen tila mihin ihmiset menevät maailman lopulla kun "kirjat" avataan...
        Silloin ihmiset erotetaan lopullisesti ja uskovat saavat ns. "Kirkastetun ylösnousemusruumiin" joka on erilainen kuin tämä nykyinen lihallinen ruumiimme ja Kristukseen uskovat sielut saavat myös "uudet taivaat ja uuden maan" sillä kaikki entinen on mennyt ! (Ilm:21:1)
        Kuolema ("ero jostakin") ja Tuonela ("kuolleitten sielujen valtakunta) poistetaan "limnēn puros" eli "Tuliseen järveen" eli "roskiin" eli "gehennaan" ja näitä ei tulevassa maailmassa ikuisuudessa enää tarvita ! (Ilm 20:14)

        Muuten hyvä, mutta ei ole Raamatusta tuo oppi. Babylonian oppeja (katolisuutta)...


      • tuhkat-taivaan-tuuliin kirjoitti:

        Muuten hyvä, mutta ei ole Raamatusta tuo oppi. Babylonian oppeja (katolisuutta)...

        Vai niin ... ensinnäkään en puhu mistään ns. "kiirastuliopista" jossa uskovien sieluja kirkastetaan... ja toisekseen siteeraan tekstissäni tuonelasta kaiken raamatusta ja sen alkukielestä!


      • tuhkat-taivaan-tuuliin kirjoitti:

        Muuten hyvä, mutta ei ole Raamatusta tuo oppi. Babylonian oppeja (katolisuutta)...

        En tiedä mitä tarkoitat sanalla "katolisuus" sillä ilmaisulla "katolinen" tarkoitetaan yhtä, yhtenäistä ja alkuperäistä Kristuksen ja apostolien perustamaksi ajateltua kirkkoa (ei siis yksinomaan Paavin kirkkoa)... Roomalaiskatolinen kirkko ja ortodoksinen kirkko määrittelevät olevansa 'katolisia' kirkkoja, ja nykyisten oppineuvotteluiden jälkeen tunnustavat toisensa katolisuuden. Myös jotkut protestanttiset kirkot määrittelevät ominaisuudekseen katolisuuden, kuten anglikaaninen kirkko ja luterilainen kirkko.....
        "että te kaikki olisitte yhtä" (Vrt Joh 17:22)...Jos tässä on jotain väärää niin sitten on...

        Eli... en kuulu Paavin kirkkoon vaan "Ekklesiaan" http://biblehub.com/greek/1577.htm ja olen kristillisesti ekumeeninen ja näin myös "katolinen" !


    • Luettavaa

      Kirjoituksia iankaikkisesta tuomiosta, rangaistuksesta ja helvetistä

      1. Totuutta-blogi, Oppi helvetistä ja iankaikkisesta rangaistuksesta
      2. Steven Cox, Rikas mies ja Lasarus (pitkä mutta paras selitys)
      3. Rikas mies ja Lasarus, Mihin lähteisiin Jeesuksen kertomus perustuu? (pdf) Kattava luettelo lähteistä ja hyvä selitys
      4. Mistä lähteistä "Rikas mies ja Lasarus" kertomuksen tiedot tuonelasta ja kuoleman jälkeisestä elämästä ovat peräisin? (pdf) Lyhyt selitys ja luettelo lähteistä
      5. Rikas mies ja Lasarus kertomuksen tausta ja selitys (pdf) Lyhyehkö selitys ja maininta muutamista lähteistä
      6. Jesajan kirjan 14. luku jakeet 1-22 (pdf)
      7. Rob J. Hyndman, Miten juutalainen mytologia auttaa meitä ymmärtämään Uutta testamenttia? Rikas mies ja Lasarus selitettynä. (lyhyt)
      8. Kristinusko-blogi, Helvetti
      9. Iankaikkinen tuomio, rangaistus ja kadotus
      10. Alkuperäinen rangaistus synnistä (pdf Ote kirjastani Henget helvetin liekeissä vai raadot kaatopaikalla matojen ruokana? eli Mitä kuoleman jälkeen?)
      11. Moraalinen ongelma ikuisen piinahelvetin opissa pdf
      12. Kadotus Uuden testamentin kreikassa ja Raamatun oppi iankaikkisesta tuomiosta (pdf)
      13. Sanakirjani selitykset sanoille
      1. abyssos, syvyys, pohjaton (pimeä) kuilu
      2. apollymi (apollumi), tr. tappaa, surmata, tuhota, hävittää, turmella, kadottaa, hukata
      3. apoleia, kuolema, tuho, hävitys, kadotus, perikato
      4. basanidzoo, vaivata, ahdistaa, piinata
      5. basanismos, vaiva, ahdistus, piina
      6. olethros, kuolema, tuho, hävitys, perikato, turmelus
      14. Iankaikkinen kadotus ja helvetti Raamatussa
      15. Elias ja Eenok
      16. Miksi kristityt eivät muuta opetustaan helvetistä?
      17. Jesajan kirjan 14. luku jakeet 1-22 (pdf)
      18. Välitilaoppi kriittisen tutkistelun alla – Pietarin ja heprealaiskirjeen aiheeseen liittyvien kohtien selitys (pdf)
      19. Hippolytos Roomalainen: Platoa vastaan koskien Universumin olemusta
      20. Antiikin ajan juutalaisten uskosta kuolemanjälkeiseen elämään, tuonelaan, helvettiin ja paratiisiin


      Yllä olevat löytyy linkistä : http://www.inri.fi/oppi/helvetti.htm

      • Luettavaa kirjoitti:
        " 18. Välitilaoppi kriittisen tutkistelun alla – Pietarin ja heprealaiskirjeen aiheeseen liittyvien kohtien selitys (pdf)"
        _____________________________________


        http://www.kolumbus.fi/~w462389/oppi/valitila-oppi.pdf



        Vrt. 1 Piet 3:18 Sillä myös Kristus kärsi kerran kuoleman syntien tähden, vanhurskas vääräin puolesta, johdattaaksensa meidät Jumalan tykö; hän, joka tosin kuoletettiin lihassa, mutta tehtiin eläväksi hengessä,

        3:19 jossa hän myös meni pois ja saarnasi vankeudessa oleville hengille,

        3:20 jotka muinoin eivät olleet kuuliaiset, kun Jumalan pitkämielisyys odotti Nooan päivinä, silloin kun valmistettiin arkkia, jossa vain muutamat, se on kahdeksan sielua, pelastuivat veden kautta

        KERTAAN: "meni pois ja saarnasi vankeudessa oleville hengille,jotka muinoin eivät olleet kuuliaiset, kun Jumalan pitkämielisyys odotti Nooan päivinä, silloin kun valmistettiin arkkia, jossa vain muutamat, se on kahdeksan sielua (SIIS IHMISIÄ) pelastuivat veden kautta

        KRISTUS SAARNASI TUONELASSA IHMISTEN SIELUILLE EI MILLEKÄÄN "LANGENNEILLE ENKELEILLE" !
        .... ja jatkuu... 4:6 Sillä sitä varten kuolleillekin on julistettu evankeliumi, että he tosin olisivat tuomitut lihassa niinkuin ihmiset, mutta että heillä hengessä olisi elämä, niinkuin Jumala elää."

        EVANKELIUMIA ELI ILOSANOMAA ei julisteta keillekään "langenneille enkeleille" ! KRISTUS saarnasi VOITTOA !


      • tuhkat-taivaan-tuuliin

        "Vaeltaa Hengessä"... "Henki johdattaa".... "Henki vei Jeesuksen erämaahan"... "on eläväksi tekevä teidän kuolevaiset ruumiinne henkensä kautta, joka teissä asuu"... (ulkomuistista nämä)... Jumala herättää kuolleen ruumiin ylös on sama kuin "tekee hengessä eläväksi"... "jossa hengessä meni ja saarnasi"... meni siis kuolleista herätetyksi tulemisen jälkeen Jumalan hengen johdossa ja saarnasi vankeudessa oleville hengille, jotka eivät muinoin olleet kuuliaisia (missä ne nyt lienevätkin; ruumiiltaan elävien mutta hengessään kuolleiden katolisten sydämissä vai jossakin muussa syvyydessä ja pimeydessä?)...


      • Moraalinen.ongelma

        On hyvä kysyä itseltään, millainen olisi sellainen Jumala, joka olisi säätänyt ikuisen kitumisen rangaistukseksi verrattain lyhyen aikaa kestävästä synnissä elämisestä?
        Huomatkaa, että Jumala olisi voinut säätää myös toisenlaisen rangaistuksen ikuisen kitumisen sijasta (niin kuin onkin).
        Huomatkaa myös, että Jumala on hän, joka olisi säätänyt, pannut toimeen (tuomio) ja pitäisi yllä ikuisen kitumisen rangaistusta (pitäisi ihmiset elossa tulisessa järvessä), joten millainen olisi sellainen Jumala, joka tällaisen rangaistuksen olisi säätänyt?
        En ihmettele lainkaan sitä, että moraalisesti valveutuneet ihmiset eivät voi pitää kristittyjen valtaosan esittelemää Jumalaa todellisena Jumalana, joka olisi luonut maailman ja ihmiset, saattaakseen heidät ikuisen kidutuksen alaiseksi vain siksi, että nämä eivät alistu hänen valtaansa ja tekevät pahaa verrattain lyhyen ajan eläessään maan päällä (toiset vain muutaman vuoden, toiset vuosikymmeniä). Sellainen rangaistus olisi kohtuuton, epäoikeudenmukainen ja väärämielinen, toisin kuin se rangaistus, jonka Jumala on Raamatussa säätänyt "palkaksi synnistä": ikuinen kuolema.
        (2. Moos. 2:15-17; 3:15-19; Room. 6:23)


      • Moraalinen.ongelma kirjoitti:

        On hyvä kysyä itseltään, millainen olisi sellainen Jumala, joka olisi säätänyt ikuisen kitumisen rangaistukseksi verrattain lyhyen aikaa kestävästä synnissä elämisestä?
        Huomatkaa, että Jumala olisi voinut säätää myös toisenlaisen rangaistuksen ikuisen kitumisen sijasta (niin kuin onkin).
        Huomatkaa myös, että Jumala on hän, joka olisi säätänyt, pannut toimeen (tuomio) ja pitäisi yllä ikuisen kitumisen rangaistusta (pitäisi ihmiset elossa tulisessa järvessä), joten millainen olisi sellainen Jumala, joka tällaisen rangaistuksen olisi säätänyt?
        En ihmettele lainkaan sitä, että moraalisesti valveutuneet ihmiset eivät voi pitää kristittyjen valtaosan esittelemää Jumalaa todellisena Jumalana, joka olisi luonut maailman ja ihmiset, saattaakseen heidät ikuisen kidutuksen alaiseksi vain siksi, että nämä eivät alistu hänen valtaansa ja tekevät pahaa verrattain lyhyen ajan eläessään maan päällä (toiset vain muutaman vuoden, toiset vuosikymmeniä). Sellainen rangaistus olisi kohtuuton, epäoikeudenmukainen ja väärämielinen, toisin kuin se rangaistus, jonka Jumala on Raamatussa säätänyt "palkaksi synnistä": ikuinen kuolema.
        (2. Moos. 2:15-17; 3:15-19; Room. 6:23)

        Moraalinen.ongelma :
        Jumala on Raamatussa säätänyt "palkaksi synnistä": ikuinen kuolema.
        ________________________________________

        Aivan.... synnin palkka ilman Kristusta on "ikuinen ero" Herrasta ja Jumalan rakkaudesta ("Agape")


    • tuhkat-taivaan-tuuliin

      1.Korinttolaiskirje:
      15:51 Katso, minä sanon teille salaisuuden: emme kaikki kuolemaan nuku, mutta kaikki me muutumme,
      15:52 yhtäkkiä, silmänräpäyksessä, viimeisen pasunan soidessa; sillä pasuna soi, ja kuolleet nousevat katoamattomina, ja me muutumme.
      15:53 Sillä tämän katoavaisen pitää pukeutuman katoamattomuuteen, ja tämän kuolevaisen pitää pukeutuman kuolemattomuuteen.
      15:54 Mutta kun tämä katoavainen pukeutuu katoamattomuuteen ja tämä kuolevainen pukeutuu kuolemattomuuteen, silloin toteutuu se sana, joka on kirjoitettu: "Kuolema on nielty ja voitto saatu."
      15:55 "Kuolema, missä on sinun voittosi? Kuolema, missä on sinun otasi?"

      Mitä ihmettä? "

      ...tämän katoavaisen pitää pukeutuman katoamattomuuteen, ja tämän kuolevaisen pitää pukeutuman kuolemattomuuteen.. "

      Miten niin katoavaisen ja kuolevaisen? Eikö ihmisen pitänyt olla luontaisesti katoamaton ja kuolematon? Vai puhuuko Paavali pelkästään ihmisen ruumiista, joka on katoavainen ja kuolevainen eikä ihmisestä kokonaisuutena? Ei kai?

      1.Korinttolaiskirje:
      15:17 Mutta jos Kristus ei ole herätetty, niin teidän uskonne on turha, ja te olette vielä synneissänne.
      15:18 Ja silloinhan Kristuksessa nukkuneet olisivat kadotetut.

      Miten niin Kristuksessa nukkuneet olisivat kadotetut, jos sielu/henki olisi luontaisesti katoamaton ja kuolematon? Onko Paavali erehtynyt vai onko nimeltään kristitty maailma erehtynyt Babylonian oppeihin eli katoliseen eksytykseen, joka on se väkevä eksytys, joka vaikutti jo Paavalin aikana laittomuuden salaisuutena (2Tess 2)?

      • tuhkat-taivaan-tuuliin:
        15:55 "Kuolema, missä on sinun voittosi? Kuolema, missä on sinun otasi?"
        ____________________________________________________

        Noh mutta mitä se KUOLEMA sitten tarkoittaa ?!?!



        Tarkoittaako se kaiken päättymistä vai jonkin uuden alkamista ?

        Ortodoksit aina pääsiäisenä laulaa sillä vähän kuin " kaanaan kielellä " ;)

        " Kristus nousi kuolleista ja kuolemallaan kuoleman voitti " !

        Vrt. Hebr 2:14 Koska siis lapsilla on veri ja liha, tuli hänkin niistä yhtäläisellä tavalla osalliseksi, että hän kuoleman kautta kukistaisi sen, jolla oli kuolema vallassaan, se on: perkeleen,2:15 ja vapauttaisi kaikki ne, jotka kuoleman pelosta kautta koko elämänsä olivat olleet orjuuden alaisia.



        Raamattu puhuu kuolemasta ainakin kolmessa merkityksessä: Ruumiillinen kuolema, hengellinen kuolema ja iankaikkinen kuolema.

        Ruumiillinen kuolema tarkoittaa sitä, mitä tavallisessa kielenkäytössä kuolemalla tarkoitetaan. Elintoiminnat loppuvat, hengitys lakkaa, sydän pysähtyy. Lääkäri toteaa ihmisen kuolleeksi ja näin ihmisen sielu on eronnut hänen ruumiistaan.

        Hengellinen kuolema tarkoittaa synnistä johtuvaa eroa Jumalasta. Perisynnin alaisena syntyvä ihminen on hengellisesti kuollut.

        Iankaikkinen kuolema tarkoittaa ikuista eroa Jumalasta

        Sana "Kuolema" siis tarkoittaa aina sitä, että siinä "joku eroaa jostakin" !

        Ne sanat joilla kreikan kielessä ilmaistaan kuolemaa eivät siis merkitse suinkaan olemassaolon lakkaamista.


        Toiset siis opettavat (Esim. Adventistit/Jehovan todistajat), että raamatussa on yksioikoisesti vain kaksi kuolemaa ja että sielu/ruumis on ihminen kokonaisuudessansa eli yksi maatuva kokonaisuus... Ja heidän mukaansa ensimmäinen kuolema kohtaa siis yksinkertaisesti vain meidän maallista ruumistamme eli lakkaamme hengittämästä ja vasta myöhemmin tulee sitten ns."toinen kuolema" joka tarkoittaisi sitten muka täydellistä ruumiin hävittämistä toiseen kertaan...

        ( https://fi.wikipedia.org/wiki/Annihilationismi )

        .... eli siis kun luemme tarkasti raamattua, niin sieltä löytyy ainakin kolme ihmisen iankaikkiseen sieluun liittyvää merkittävää tapaa kuolla ! Ja kolme siihen liittyvää kreikan kielen alkusanaa ja koskaan ne ei tarkoita siis minkään päättymistä, vaan että aina kuolemassa " JOKU EROAA JOSTAKIN ".



        Vrt. Eli Raamatun kreikka käyttää kolmeakin eri kuolemaa tarkoittavaa sanaa:

        1) "Apothnéskó" = kuolla pois jostakin, erota, erottaminen (esim. Room 7:10)


        Koostuu sanoista "apo" = poissa jostakin ja thnéskó = kuolla eli "kuolla pois jostakin" !599 /apothnḗskō ("die off, from") occurs 111 times in the NT. It stresses the significance of the separation = Se korostaa merkitystä erottaminen

        separation = erottaminen, irrottaminen, erottelu, lajittelu, ero, erossaolo, irtaantuminen, jako


        http://biblehub.com/greek/599.htm



        2) " Thanatos" = asiayhteydestään riippuen fyysinen tai Hengellinen kuolema (esim. Room 7:10 ja 6:23, Ilm 20:14)

        http://biblehub.com/greek/2288.htm

        3) "Nekros" = Ruumiillinen kuolema, eloton kuollut ruumis ! (esim. 1 Piet 4:5,6)

        http://biblehub.com/greek/3498.htm


        JA SIIS MITÄ NÄISSÄ KOLMESSA ENSIMMÄISESSÄ "KUOLEMASSA" SITTEN TAPAHTUU ?!


        1) Ensimmäisen kerran ihmiskunta kohtasi ns. "kuoleman" eli "eron" kun saatana vietteli ihmisen syömään hyvän ja pahantiedon puusta ja sanoi: 1 Moos 3:4 Niin käärme sanoi vaimolle: "Ette suinkaan kuole; 3:5 vaan Jumala tietää, että sinä päivänä, jona te siitä syötte, aukenevat teidän silmänne, ja te tulette niinkuin Jumala tietämään hyvän ja pahan".

        Eli mitä tapahtui, kuoliko ihminen fyysisesti ? Ei, vaan ihmisestä tuli "hengellisesti kuollut" ja ihminen karkotettiin pois paratiisista Jumalayhteydestään "eroon" kauas "elämän puusta" sitä varten ettei "synti eli paha" perisi Jumalan Valtakuntaa!


        Esim. tällainen oli myös tuhlaajapoika Luuk 15:24, " Tämä minun poikani oli kuollut ja virkosi eloon, hän oli kadonnut ja on jälleen löytynyt."15:32 Mutta pitihän nyt riemuita ja iloita, sillä tämä sinun veljesi oli kuollut ja virkosi eloon, hän oli kadonnut ja on jälleen löytynyt.'"

        Tai Vrt. Luuk 9:60 "Mutta Jeesus sanoi hänelle: "Anna kuolleitten haudata kuolleensa, mutta mene sinä ja julista Jumalan valtakuntaa". eli " anna Jumalasta erossa olevien haudata fyysisesti kuolleensa" !

        2) Toisena ihminen kohtaa siis fyysisen kuoleman ja tuolloin hänen sielunsa eroaa hänen ruumiistaan ("maallisesta majastaan") ja menee Tuonelaan "välitilaan" ...

        (Luuk 16:19-31 / Luuk 23:43 / 1 Piet 3:18-19 4:6 / Job 19:25,26 / 2Kor 12:3-4)

        ja tämä kohtaa kaikkia ihmisiä !

        3) Ja kolmantena tapaamme raamatusta vielä yhden tavan kuolla ja se kulkee sitten sillä nimellä kuin " toinen kuolema, tulinen järvi " (Joh.Ilm 20:14)

        Ja tämä ei ole enää mikään Tuonela, vaan tämä on IANKAIKKINEN ERO Jumalan rakkaudesta ja hänen pitkämielisyydestään. !!!

        ELI HUOMATKAAMME, KUOLEMASSA EI KOSKAAN MIKÄÄN PÄÄTY EIKÄ LOPU VAAN SIINÄ JOKU EROAA JOSTAKIN !

        ...jatkuu...


      • Kopittelija007 kirjoitti:

        tuhkat-taivaan-tuuliin:
        15:55 "Kuolema, missä on sinun voittosi? Kuolema, missä on sinun otasi?"
        ____________________________________________________

        Noh mutta mitä se KUOLEMA sitten tarkoittaa ?!?!



        Tarkoittaako se kaiken päättymistä vai jonkin uuden alkamista ?

        Ortodoksit aina pääsiäisenä laulaa sillä vähän kuin " kaanaan kielellä " ;)

        " Kristus nousi kuolleista ja kuolemallaan kuoleman voitti " !

        Vrt. Hebr 2:14 Koska siis lapsilla on veri ja liha, tuli hänkin niistä yhtäläisellä tavalla osalliseksi, että hän kuoleman kautta kukistaisi sen, jolla oli kuolema vallassaan, se on: perkeleen,2:15 ja vapauttaisi kaikki ne, jotka kuoleman pelosta kautta koko elämänsä olivat olleet orjuuden alaisia.



        Raamattu puhuu kuolemasta ainakin kolmessa merkityksessä: Ruumiillinen kuolema, hengellinen kuolema ja iankaikkinen kuolema.

        Ruumiillinen kuolema tarkoittaa sitä, mitä tavallisessa kielenkäytössä kuolemalla tarkoitetaan. Elintoiminnat loppuvat, hengitys lakkaa, sydän pysähtyy. Lääkäri toteaa ihmisen kuolleeksi ja näin ihmisen sielu on eronnut hänen ruumiistaan.

        Hengellinen kuolema tarkoittaa synnistä johtuvaa eroa Jumalasta. Perisynnin alaisena syntyvä ihminen on hengellisesti kuollut.

        Iankaikkinen kuolema tarkoittaa ikuista eroa Jumalasta

        Sana "Kuolema" siis tarkoittaa aina sitä, että siinä "joku eroaa jostakin" !

        Ne sanat joilla kreikan kielessä ilmaistaan kuolemaa eivät siis merkitse suinkaan olemassaolon lakkaamista.


        Toiset siis opettavat (Esim. Adventistit/Jehovan todistajat), että raamatussa on yksioikoisesti vain kaksi kuolemaa ja että sielu/ruumis on ihminen kokonaisuudessansa eli yksi maatuva kokonaisuus... Ja heidän mukaansa ensimmäinen kuolema kohtaa siis yksinkertaisesti vain meidän maallista ruumistamme eli lakkaamme hengittämästä ja vasta myöhemmin tulee sitten ns."toinen kuolema" joka tarkoittaisi sitten muka täydellistä ruumiin hävittämistä toiseen kertaan...

        ( https://fi.wikipedia.org/wiki/Annihilationismi )

        .... eli siis kun luemme tarkasti raamattua, niin sieltä löytyy ainakin kolme ihmisen iankaikkiseen sieluun liittyvää merkittävää tapaa kuolla ! Ja kolme siihen liittyvää kreikan kielen alkusanaa ja koskaan ne ei tarkoita siis minkään päättymistä, vaan että aina kuolemassa " JOKU EROAA JOSTAKIN ".



        Vrt. Eli Raamatun kreikka käyttää kolmeakin eri kuolemaa tarkoittavaa sanaa:

        1) "Apothnéskó" = kuolla pois jostakin, erota, erottaminen (esim. Room 7:10)


        Koostuu sanoista "apo" = poissa jostakin ja thnéskó = kuolla eli "kuolla pois jostakin" !599 /apothnḗskō ("die off, from") occurs 111 times in the NT. It stresses the significance of the separation = Se korostaa merkitystä erottaminen

        separation = erottaminen, irrottaminen, erottelu, lajittelu, ero, erossaolo, irtaantuminen, jako


        http://biblehub.com/greek/599.htm



        2) " Thanatos" = asiayhteydestään riippuen fyysinen tai Hengellinen kuolema (esim. Room 7:10 ja 6:23, Ilm 20:14)

        http://biblehub.com/greek/2288.htm

        3) "Nekros" = Ruumiillinen kuolema, eloton kuollut ruumis ! (esim. 1 Piet 4:5,6)

        http://biblehub.com/greek/3498.htm


        JA SIIS MITÄ NÄISSÄ KOLMESSA ENSIMMÄISESSÄ "KUOLEMASSA" SITTEN TAPAHTUU ?!


        1) Ensimmäisen kerran ihmiskunta kohtasi ns. "kuoleman" eli "eron" kun saatana vietteli ihmisen syömään hyvän ja pahantiedon puusta ja sanoi: 1 Moos 3:4 Niin käärme sanoi vaimolle: "Ette suinkaan kuole; 3:5 vaan Jumala tietää, että sinä päivänä, jona te siitä syötte, aukenevat teidän silmänne, ja te tulette niinkuin Jumala tietämään hyvän ja pahan".

        Eli mitä tapahtui, kuoliko ihminen fyysisesti ? Ei, vaan ihmisestä tuli "hengellisesti kuollut" ja ihminen karkotettiin pois paratiisista Jumalayhteydestään "eroon" kauas "elämän puusta" sitä varten ettei "synti eli paha" perisi Jumalan Valtakuntaa!


        Esim. tällainen oli myös tuhlaajapoika Luuk 15:24, " Tämä minun poikani oli kuollut ja virkosi eloon, hän oli kadonnut ja on jälleen löytynyt."15:32 Mutta pitihän nyt riemuita ja iloita, sillä tämä sinun veljesi oli kuollut ja virkosi eloon, hän oli kadonnut ja on jälleen löytynyt.'"

        Tai Vrt. Luuk 9:60 "Mutta Jeesus sanoi hänelle: "Anna kuolleitten haudata kuolleensa, mutta mene sinä ja julista Jumalan valtakuntaa". eli " anna Jumalasta erossa olevien haudata fyysisesti kuolleensa" !

        2) Toisena ihminen kohtaa siis fyysisen kuoleman ja tuolloin hänen sielunsa eroaa hänen ruumiistaan ("maallisesta majastaan") ja menee Tuonelaan "välitilaan" ...

        (Luuk 16:19-31 / Luuk 23:43 / 1 Piet 3:18-19 4:6 / Job 19:25,26 / 2Kor 12:3-4)

        ja tämä kohtaa kaikkia ihmisiä !

        3) Ja kolmantena tapaamme raamatusta vielä yhden tavan kuolla ja se kulkee sitten sillä nimellä kuin " toinen kuolema, tulinen järvi " (Joh.Ilm 20:14)

        Ja tämä ei ole enää mikään Tuonela, vaan tämä on IANKAIKKINEN ERO Jumalan rakkaudesta ja hänen pitkämielisyydestään. !!!

        ELI HUOMATKAAMME, KUOLEMASSA EI KOSKAAN MIKÄÄN PÄÄTY EIKÄ LOPU VAAN SIINÄ JOKU EROAA JOSTAKIN !

        ...jatkuu...

        Vrt. Eli Raamatun kreikka käyttää kolmeakin eri kuolemaa tarkoittavaa sanaa:

        1) "Apothnéskó" = kuolla pois jostakin, erota, erottaminen (esim. Room 7:10)


        Koostuu sanoista "apo" = poissa jostakin ja thnéskó = kuolla eli "kuolla pois jostakin" !599 /apothnḗskō ("die off, from") occurs 111 times in the NT. It stresses the significance of the separation = Se korostaa merkitystä erottaminen

        separation = erottaminen, irrottaminen, erottelu, lajittelu, ero, erossaolo, irtaantuminen, jako


        http://biblehub.com/greek/599.htm



        2) " Thanatos" = asiayhteydestään riippuen fyysinen tai Hengellinen kuolema (esim. Room 7:10 ja 6:23, Ilm 20:14)

        http://biblehub.com/greek/2288.htm

        3) "Nekros" = Ruumiillinen kuolema, eloton kuollut ruumis ! (esim. 1 Piet 4:5,6)

        http://biblehub.com/greek/3498.htm


        JA SIIS MITÄ NÄISSÄ KOLMESSA ENSIMMÄISESSÄ "KUOLEMASSA" SITTEN TAPAHTUU ?!


        1) Ensimmäisen kerran ihmiskunta kohtasi ns. "kuoleman" eli "eron" kun saatana vietteli ihmisen syömään hyvän ja pahantiedon puusta ja sanoi: 1 Moos 3:4 Niin käärme sanoi vaimolle: "Ette suinkaan kuole; 3:5 vaan Jumala tietää, että sinä päivänä, jona te siitä syötte, aukenevat teidän silmänne, ja te tulette niinkuin Jumala tietämään hyvän ja pahan".

        Eli mitä tapahtui, kuoliko ihminen fyysisesti ? Ei, vaan ihmisestä tuli "hengellisesti kuollut" ja ihminen karkotettiin pois paratiisista Jumalayhteydestään "eroon" kauas "elämän puusta" sitä varten ettei "synti eli paha" perisi Jumalan Valtakuntaa!


        Esim. tällainen oli myös tuhlaajapoika Luuk 15:24, " Tämä minun poikani oli kuollut ja virkosi eloon, hän oli kadonnut ja on jälleen löytynyt."15:32 Mutta pitihän nyt riemuita ja iloita, sillä tämä sinun veljesi oli kuollut ja virkosi eloon, hän oli kadonnut ja on jälleen löytynyt.'"

        Tai Vrt. Luuk 9:60 "Mutta Jeesus sanoi hänelle: "Anna kuolleitten haudata kuolleensa, mutta mene sinä ja julista Jumalan valtakuntaa". eli " anna Jumalasta erossa olevien haudata fyysisesti kuolleensa" !

        2) Toisena ihminen kohtaa siis fyysisen kuoleman ja tuolloin hänen sielunsa eroaa hänen ruumiistaan ("maallisesta majastaan") ja menee Tuonelaan "välitilaan" ...

        (Luuk 16:19-31 / Luuk 23:43 / 1 Piet 3:18-19 4:6 / Job 19:25,26 / 2Kor 12:3-4)

        ja tämä kohtaa kaikkia ihmisiä !

        3) Ja kolmantena tapaamme raamatusta vielä yhden tavan kuolla ja se kulkee sitten sillä nimellä kuin " toinen kuolema, tulinen järvi " (Joh.Ilm 20:14)

        Ja tämä ei ole enää mikään Tuonela, vaan tämä on IANKAIKKINEN ERO Jumalan rakkaudesta ja hänen pitkämielisyydestään. !!!

        ELI HUOMATKAAMME, KUOLEMASSA EI KOSKAAN MIKÄÄN PÄÄTY EIKÄ LOPU VAAN SIINÄ JOKU EROAA JOSTAKIN !

        Vrt. "Ja Jumala on ELÄVÄKSI TEHNYT teidät, jotka OLITTE KUOLLEET rikoksiinne ja synteihinne" (Ef 2:1)



        ...Ja kun vielä tarkasti luemme raamattuamme niin lisäksi raamattu tuntee vielä 3 muutakin vahän "toisenlaista kuolemaa" jotka ei liity varsinaisesti "iankaikkiseen sieluun" ja näissäkin "joku eroaa jostakin":


        4) Kuollut synnille eli ero synnin vallasta:

        Room 6:2 Pois se! Me, jotka olemme kuolleet pois synnistä, kuinka me vielä eläisimme siinä?

        5) Kuollut laille eli ero lainalaisuudesta:

        Room 7:4 Niin, veljeni, teidätkin on kuoletettu laista Kristuksen ruumiin kautta

        6) Kuolema erottaa miehen naisesta: 1 Kor 7:39 Vaimo on sidottu, niin kauan kuin hänen miehensä elää, mutta jos mies kuolee, on hän vapaa menemään naimisiin, kenen kanssa tahtoo, kunhan se vain tapahtuu Herrassa.



      • tuhkat-taivaan-tuuliin kirjoittaa:

        Mitä ihmettä? "

        ...tämän katoavaisen pitää pukeutuman katoamattomuuteen, ja tämän kuolevaisen pitää pukeutuman kuolemattomuuteen.. "

        Miten niin katoavaisen ja kuolevaisen? Eikö ihmisen pitänyt olla luontaisesti katoamaton ja kuolematon?
        Vai puhuuko Paavali pelkästään ihmisen ruumiista, joka on katoavainen ja kuolevainen eikä ihmisestä kokonaisuutena? Ei kai?
        ________________________

        "puhuuko Paavali pelkästään ihmisen ruumiista, joka on katoavainen ja kuolevainen eikä ihmisestä kokonaisuutena? "
        ...
        Kyllä vaan puhuu... sekä Paavali ja Pietari puhuu useasti ns."maallisesta majasta" eli siis ruumiista eli sielun väliaikaisesta asunnosta, joka häviää mutta ihmisen sielu eli sisäinen minuus ei ! Sielu menee tuonelaan "Aabrahamin helmaan" ja on sieltä saava iankaikkisen hengellisen "ylösnousemusruumiin" joka ei ole tätä luomakuntaa ! Vrt Mark 12:24 Jeesus sanoi heille: "Ettekö te siitä syystä eksy, kun ette tunne kirjoituksia ettekä Jumalan voimaa?12:25 Sillä kun kuolleista noustaan, ei naida eikä mennä miehelle; vaan he ovat niinkuin enkelit taivaissa.

        .
        Ja siksi ja ... "Sentähden me emme lannistu; vaan vaikka ulkonainen ihmisemme (RUUMIIMMME) menehtyykin, niin sisällinen (SIELUMME=SISÄINEN MINUUS)kuitenkin päivä päivältä uudistuu." 2 Kor 4:16


      • Kopittelija007 kirjoitti:

        tuhkat-taivaan-tuuliin kirjoittaa:

        Mitä ihmettä? "

        ...tämän katoavaisen pitää pukeutuman katoamattomuuteen, ja tämän kuolevaisen pitää pukeutuman kuolemattomuuteen.. "

        Miten niin katoavaisen ja kuolevaisen? Eikö ihmisen pitänyt olla luontaisesti katoamaton ja kuolematon?
        Vai puhuuko Paavali pelkästään ihmisen ruumiista, joka on katoavainen ja kuolevainen eikä ihmisestä kokonaisuutena? Ei kai?
        ________________________

        "puhuuko Paavali pelkästään ihmisen ruumiista, joka on katoavainen ja kuolevainen eikä ihmisestä kokonaisuutena? "
        ...
        Kyllä vaan puhuu... sekä Paavali ja Pietari puhuu useasti ns."maallisesta majasta" eli siis ruumiista eli sielun väliaikaisesta asunnosta, joka häviää mutta ihmisen sielu eli sisäinen minuus ei ! Sielu menee tuonelaan "Aabrahamin helmaan" ja on sieltä saava iankaikkisen hengellisen "ylösnousemusruumiin" joka ei ole tätä luomakuntaa ! Vrt Mark 12:24 Jeesus sanoi heille: "Ettekö te siitä syystä eksy, kun ette tunne kirjoituksia ettekä Jumalan voimaa?12:25 Sillä kun kuolleista noustaan, ei naida eikä mennä miehelle; vaan he ovat niinkuin enkelit taivaissa.

        .
        Ja siksi ja ... "Sentähden me emme lannistu; vaan vaikka ulkonainen ihmisemme (RUUMIIMMME) menehtyykin, niin sisällinen (SIELUMME=SISÄINEN MINUUS)kuitenkin päivä päivältä uudistuu." 2 Kor 4:16

        Vrt. 2 Kor 5:1 Sillä me tiedämme, että vaikka tämä meidän maallinen majamme hajotetaankin maahan, meillä on asumus Jumalalta, iankaikkinen maja taivaissa, joka ei ole käsin tehty.

        5:2 Sentähden me huokaammekin ikävöiden, että saisimme pukeutua taivaalliseen majaamme,

        5:3 sillä kun me kerran olemme siihen pukeutuneet, ei meitä enää havaita alastomiksi.

        5:4 Sillä me, jotka olemme tässä majassa, huokaamme raskautettuina, koska emme tahdo riisuutua, vaan pukeutua, että elämä nielisi sen, mikä on kuolevaista.

        5:5 Mutta se, joka on valmistanut meidät juuri tähän, on Jumala, joka on antanut meille Hengen vakuudeksi.

        5:6 Sentähden me aina olemme turvallisella mielellä ja tiedämme, että, niin kauan kuin olemme kotona tässä ruumiissamme, me olemme poissa Herrasta;

        5:7 sillä me vaellamme uskossa emmekä näkemisessä.

        5:8 Mutta me olemme turvallisella mielellä ja haluaisimme mieluummin muuttaa pois ruumiista ja päästä kotiin Herran tykö.


      • harhaopettaja

        Kopittelijalle: Vaikka laittaisit kuinka monta kirjoitusta tuosta helvetti opistasi niin ei se muuta yhtään raamatunsanomaa että, Se sielu joka syntiä tekee sen on kuolemalla kuoltava, tämä on totuus.


      • harhaopettaja kirjoitti:

        Kopittelijalle: Vaikka laittaisit kuinka monta kirjoitusta tuosta helvetti opistasi niin ei se muuta yhtään raamatunsanomaa että, Se sielu joka syntiä tekee sen on kuolemalla kuoltava, tämä on totuus.

        Aivan.... Lopullinen synnin palkka ilman Kristusta on "ikuinen ero" Herrasta ja Jumalan rakkaudesta ("Agape")


        Vrt. Ortodoksit: " Kristus nousi kuolleista ja kuolemallaan kuoleman voitti " !
        "Totisesti voitti" !


      • kumpaauskot
        Kopittelija007 kirjoitti:

        Aivan.... Lopullinen synnin palkka ilman Kristusta on "ikuinen ero" Herrasta ja Jumalan rakkaudesta ("Agape")


        Vrt. Ortodoksit: " Kristus nousi kuolleista ja kuolemallaan kuoleman voitti " !
        "Totisesti voitti" !

        Ymmärrä nyt hyvä mies että Jeesus voitti kuolemalla sen että me jotka riipumme kiinni Hänessä saamme iankaikkisen elämän, mutta jotka eivät välitä Hänestä tässä elämässä niin heillä ei ole iankaikkista elämää joka heissä pysyisi vaan he palavat poroksi ja heitä ei enää edes muisteta uudessa elämässä. Tämä on sitä mitä raamattu opettaa kuolemasta, ei sitä mitä vanha vihtahousu on syöttänyt joidenkin mieliin ette suinkaan kuole ja nielevät sen valheen ja heittävät pois sen mitä Jumala sanoi Älkää syökö siitä puusta älkääkä edes koskeko siihen ettette kuolisi. Kumpaa uskot valehtelijaa vai Jumalan sanaa valinta on sinun.


      • Exap
        harhaopettaja kirjoitti:

        Kopittelijalle: Vaikka laittaisit kuinka monta kirjoitusta tuosta helvetti opistasi niin ei se muuta yhtään raamatunsanomaa että, Se sielu joka syntiä tekee sen on kuolemalla kuoltava, tämä on totuus.

        "Se sielu joka syntiä tekee sen on kuolemalla kuoltava, tämä on totuus."
        Mistäköhän kohtaa tuo kuolemalla kuoleman on lainattu liittymään lauseen aiempaan osaan ?
        Kuolema on aina ero. Se sielu joka syntiä tekee, eroaa Jumalasta. Piste.


      • Exap kirjoitti:

        "Se sielu joka syntiä tekee sen on kuolemalla kuoltava, tämä on totuus."
        Mistäköhän kohtaa tuo kuolemalla kuoleman on lainattu liittymään lauseen aiempaan osaan ?
        Kuolema on aina ero. Se sielu joka syntiä tekee, eroaa Jumalasta. Piste.

        Niin oikea raamatun kohta alkuineen menee näin

        1 Moos 2:17 "mutta hyvän-ja pahantiedon puusta älä syö, sillä sinä päivänä, jona sinä siitä syöt, pitää sinun kuolemalla kuoleman".

        SIIS SELKOSUOMEKSI: JOUTUA "EROON" JUMALASTAAN !

        siis seuraus: 1 Moos 3:23 Niin Herra Jumala ajoi hänet pois Eedenin paratiisista viljelemään maata, josta hän oli otettu.3:24 Ja hän karkoitti ihmisen !

        JA TÄSSÄ KUOLEMAN ELI ERON TILASSA ILMAN KRISTUSTA IHMISKUNTA NYT ON !

        Ja Ortodoksit laulavat edelleen: " Kristus nousi kuolleista ja kuolemallaan kuoleman voitti " !
        "Totisesti voitti" !


      • kumpaauskot kirjoitti:

        Ymmärrä nyt hyvä mies että Jeesus voitti kuolemalla sen että me jotka riipumme kiinni Hänessä saamme iankaikkisen elämän, mutta jotka eivät välitä Hänestä tässä elämässä niin heillä ei ole iankaikkista elämää joka heissä pysyisi vaan he palavat poroksi ja heitä ei enää edes muisteta uudessa elämässä. Tämä on sitä mitä raamattu opettaa kuolemasta, ei sitä mitä vanha vihtahousu on syöttänyt joidenkin mieliin ette suinkaan kuole ja nielevät sen valheen ja heittävät pois sen mitä Jumala sanoi Älkää syökö siitä puusta älkääkä edes koskeko siihen ettette kuolisi. Kumpaa uskot valehtelijaa vai Jumalan sanaa valinta on sinun.

        " Tämä on sitä mitä raamattu opettaa kuolemasta, ei sitä mitä vanha vihtahousu on syöttänyt joidenkin mieliin ette suinkaan kuole ja nielevät sen valheen ja heittävät pois sen mitä Jumala sanoi Älkää syökö siitä puusta älkääkä edes koskeko siihen ettette kuolisi. Kumpaa uskot valehtelijaa vai Jumalan sanaa valinta on sinun. "
        __________________

        YMMÄRRÄ PUHEESI NIMIMERKKI "KUMPAA USKOT" !

        SAMA TAKAPERIN: "Tämä on sitä mitä raamattu opettaa kuolemasta, ei sitä mitä vanha vihtahousu on syöttänyt joidenkin mieliin ette suinkaan kuole = JOUTUA EROON JUMALASTA ja nielevät sen valheen ja heittävät pois sen mitä Jumala sanoi Älkää syökö siitä puusta älkääkä edes koskeko siihen ettette kuolisi= JOUTUISI EROON JUMALASTA. Kumpaa uskot valehtelijaa vai Jumalan sanaa valinta on sinun."


      • kumpaauskot

        Ei Jumala sanonut että joutuisi eroon hänestä vaan ettette kuolisi ero ja kuolema on eri asia, mutta te yritätte tuollakin valheella pöngittää sitä saatanan sanaa ette suinkaan kuole ja teette Jumalan sanaan valheeksi.


      • kumpaauskot kirjoitti:

        Ei Jumala sanonut että joutuisi eroon hänestä vaan ettette kuolisi ero ja kuolema on eri asia, mutta te yritätte tuollakin valheella pöngittää sitä saatanan sanaa ette suinkaan kuole ja teette Jumalan sanaan valheeksi.

        Hohhoijaa... kun ei ymmärrä niin ei ymmärrä... mutta saatanan palvojaksi haukkumisen kyllä osaat... Hohhoijaa...
        ...Kukapa avaisi sokeain silmät...
        Jes 42:6 Minä, Herra, olen vanhurskaudessa kutsunut sinut, olen tarttunut sinun käteesi, varjellut sinut ja pannut sinut kansoille liitoksi, pakanoille valkeudeksi,42:7 avaamaan sokeat silmät, päästämään sidotut vankeudesta, pimeydessä istuvat vankihuoneesta.


      • Exap
        kumpaauskot kirjoitti:

        Ei Jumala sanonut että joutuisi eroon hänestä vaan ettette kuolisi ero ja kuolema on eri asia, mutta te yritätte tuollakin valheella pöngittää sitä saatanan sanaa ette suinkaan kuole ja teette Jumalan sanaan valheeksi.

        " ero ja kuolema on eri asia"
        Jos kerran olet noin varma, olisitko niin ystävällinen ja kertoisit sitten edes yhden ainokaisen Raamatun kohdan jossa kuolema ei tarkoittaisi eroa ?
        Vai väitätkö kenties että se joka syntiä tekee, pysyisi Jumalan yhteydessä ? Kerropa nyt ihan suoraan, pysyikö Aadam Jumalan yhteydessä syötyään puusta, vai erosiko hän sekä fyysisesti että hengellisesti Jumalan yhteydestä ?


      • kumpaauskot

        Se on totta että sinä et haluakkaan edes ymmärtää Jumalan puhetta vaan käännyt noihin vihollisen valhesanoihin, en minä ole sinua saatanan palvelijaksi haukkunut vaan uskot hänen valheitaan, ajattele edes joskus voisiko Jumala olla niin julma että hän pitäisi ihmisiä helvetin tulessa tämän lyhyen elämän synneistä ja siitä etteivät ole ottaneet pelastusta vastaan, sehän ei olisi rakkautta vaan pakko ja kuitenkin raamattu kertoo että Jumala on Rakkaus, ei helvetin pelko ole mitään rakkautta.


      • kompakysymykiä
        Exap kirjoitti:

        " ero ja kuolema on eri asia"
        Jos kerran olet noin varma, olisitko niin ystävällinen ja kertoisit sitten edes yhden ainokaisen Raamatun kohdan jossa kuolema ei tarkoittaisi eroa ?
        Vai väitätkö kenties että se joka syntiä tekee, pysyisi Jumalan yhteydessä ? Kerropa nyt ihan suoraan, pysyikö Aadam Jumalan yhteydessä syötyään puusta, vai erosiko hän sekä fyysisesti että hengellisesti Jumalan yhteydestä ?

        Sinä Exap kuulut adventisteihin sinun pitäisi tietää joka syntiä tekee pysyykö hän olla Jumalan yhteydessä. Sinä laittelet vain härnäys tarkoituksessa kysymyksiä joten saat itse päätellä oliko Aadam Jumalan yhteydessä.


      • Exap
        kumpaauskot kirjoitti:

        Se on totta että sinä et haluakkaan edes ymmärtää Jumalan puhetta vaan käännyt noihin vihollisen valhesanoihin, en minä ole sinua saatanan palvelijaksi haukkunut vaan uskot hänen valheitaan, ajattele edes joskus voisiko Jumala olla niin julma että hän pitäisi ihmisiä helvetin tulessa tämän lyhyen elämän synneistä ja siitä etteivät ole ottaneet pelastusta vastaan, sehän ei olisi rakkautta vaan pakko ja kuitenkin raamattu kertoo että Jumala on Rakkaus, ei helvetin pelko ole mitään rakkautta.

        "ajattele edes joskus voisiko Jumala olla niin julma että hän pitäisi ihmisiä helvetin tulessa tämän lyhyen elämän synneistä ja siitä etteivät ole ottaneet pelastusta vastaan"
        Niin, kannattaa ajatella myös sitä, että fyysinen kuolema ei tullut Aadamin osaksi sinä päivänä jona hän puusta söi, vaan ero Jumalan yhteydestä tuli kirjaimellisesti hänen osakseen. Synnin palkka on kuolema, eli :
        "... teidän pahat tekonne erottavat teidät Jumalastanne, ja teidän syntinne peittävät teiltä hänen kasvonsa, niin ettei hän kuule"
        Jos kerran jo uskot että toinen kuolema on ihmisen/sielun lopullinen tuho, niin eikö toinen kuolema ole silloin aivan kirjaimellisesti lopullinen ero Jumalasta ?
        Tai kun Kuolema heitetään tuliseen järveen, eikö se kuvaa juuri sitä että "eroa Jumalan yhteydestä" ei sen jälkeen enää ole ?
        Jeesus kehotti: "Seuraa sinä minua, ja anna kuolleitten haudata kuolleensa." Eikö tämä juuri tarkoita meille että anna Jumalan yhteydestä eronneiden haudata toisensa eli hoitaa omat turhat asiansa, ja sinä joka elät eli olet yhteydessä Jumalaan, seuraa Jeesusta ?
        Vai kuvittelitko että Jeesus kehotti antamaan ruumiille lapioita että itse hautaavat toisensa ?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      65
      1980
    2. SINÄ nainen hyvin läheltä

      Pidän sinusta. Mutta mene ensin juttelemaan lääkärin luokse, ja hoida itsesi kuntoon. Sit kun sä olet kunnossa, niin mä
      Ikävä
      79
      1327
    3. Et voi olla loputtomasti hiljaa

      Nainen. Tarkoitan siis meidän juttua. Eihän tämä tällaiseen epätietoisuuteen voi jäädä siinä vaan särkyy kumpikin. Kerto
      Ikävä
      78
      1264
    4. 46
      1148
    5. Nainen mitä tekisit

      Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa
      Sinkut
      160
      1002
    6. Ajatus aamuun

      Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen
      Ikävä
      71
      999
    7. Siis ei ole edes mahdollista

      että ei törmätä, ei sit millään vaikka päällä hyppisi
      Ikävä
      44
      920
    8. Minä en luota sinuun yhtään nainen

      ja aistin että yrität taas satuttaa henkisesti koska tiedät että olet heikkouteni joten siksi tein mitä tein mutta en ki
      Ikävä
      41
      881
    9. J-miehelle

      haluan kertoa että olet edelleen mulle rakas. Ajattelen sinua päivittäin kulta.
      Ikävä
      58
      878
    10. Martina kauniina lehtihaastattelussa

      Martina antoi hyväntuulisen haastattelun lehteen. Tyylikkäitä kuvia ja kivoja vaatteita kauniilla Martinalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      183
      873
    Aihe