Rasvaton Maito – Haitat Terveydelle Suuremmat Kuin On Kerrottu?
Author JuhaPublished on February 12, 20165 Comments
Rasvaton maito on 70-luvulta lähtien ollut terveydestään huolehtivan ihmisen valinta. Rasvojen pelko alkoi voimakkaana tänä vuosikymmenenä, ja uskomus oli, että mitä vähemmän rasvaa ihminen sai, sitä parempi. Täysmaito oli pahasta, koska siinä on paljon rasvaa, kolesterolia ja kaloreita, ja täten se johtaa sydänsairauksiin. Näin meitä ohjeistettiin, ja ohjeistetaan edelleen.
http://maidotonruokavalio.com/rasvaton-maito-haitat-terveydelle-suuremmat-kuin-on-kerrottu/
Rasvaton Maito, Haitat Terveydelle Suuremmat Kuin
11
563
Vastaukset
- liirumlaarumlipilaarum
Olipas tekstiä, jossa ei yhtään oikeaa tutkimustulosta. Mutu-tutkimus ei kelpaa tai kummin kaiman kokemukset. Tällaiset ovat vaarallisia, koska joku voi jopa uskoa tätä. Haluamme tieteellisesti todistettua aineistoa, ei kannata pitää ihmisiä pilkkana. Muistetaan lähdekritiikki.
Mä tulen tähän komppaamaan, ei oikein säväytä tällaiset "tieteet".
Ei se syöminen niin vaikeeta ole, kun käyttää järkeään ja antaa itselleen anteeksi muutaman harha-askeleen, niin hyvin menee. Kaikenlainen syömisen kyttääminen johtaa vain ortoreksiaan, joka sekin on sairaus. Mitä varten pitää stressata ruuasta, kun on tärkeimpiä asioita elämässä.
- ö-Öö
Kiintoisa aloitus.
Noh, mun käsittääkseni ihminen kai ainoa eläinrotu, mikä käyttää muiden elukoiden maitoa ravintona aikuisena. Voin tietenkin olla väärässä, mutta muita ei nyt tule heti mieleen.
Ihminen kuienkin älykkäänä olentona onnistunut listamaan muits elukkarotuja ruokkijoikseen. Siis lehmät, mutta tietenkin kamelit, vuohet, lampaat, vaikka mitä. Suomessa käytetään lähinnä lehmän maitoa.
OK. se on hyvää ravintoa, aikanaan sillä ollut valtava merkitys ihmisten ruokkimisessa suomessa. Kesy lehmä aika helppohoitoinen, kesällä laitumelle, talvella kuivaheinää, illalla ja aamulla lypsettävää- Paljon helpompaa, kuin metsästys tai kalastus, tai muu maanviljely. Siis oli aikanaan, nyt kyseessä melkoinen teollisuuden alkutuotantohaara.
Mun mielestä aikuinen elukka, siis ihminenkään ei tarvitse maitoa. Muutakin ravintoa saatavissa. Jep, käytän mä joskus maitoa, en ruokajuomana, muuten. Ja piimää, viiliä juustoa, muitkin maitotuotteita. Oikeastaan ainoa asia, minkä takia maitoa ehkä kannattaa juod, on siihen lisätty D-vitamiini. Sitäkin saa muilla tavoin. Siis tarkoitan kaupoissa myytävää maitoa, tissimaitoahan ei oikein saa enää mistään.
Toi rasvattomuuslöpinä kuin vinyylilevy, joka jäänyt junnaamaan. Kyllä ihminen rasvaakin tarvitsee. Kohtuus kaikessa. Mua tympii toi Pekka Puska. Se oli oikein täysin kahden asian mies. keskustapuolueen ja kolesterolin. Se jaksoi jauhaa ruisleivän syömisestä ja rasvojen käyttämisen lopettamisesta koko työuransa, sen jälkeenkin. Se just buustasi tätä rasvatonmaito muotia. Kas, saatiin myytyä Valion tekemää juustoa ulkomaille.
Tää on laaja ja kiintoisa asia, en jaksa nyt kirjoitttaa enenpiä. Mun mielestä maitoa voi kyllä juoda. Muttei ruokajuomana, se ei mun mielestä sovi siihen, mieluummin vesi, viinikään harvoin. Maitoa juon satunnaisesti, enenpi just piimää tms, kefiiri suurta herkkua. Mutta kohtuullisesti, ei sitä aina mieli tee. Oikeastaan ainoa maitotuote, mitä aina löytyy jääkaapista on kevytkerma. Käytän sitä khaviin, tosin, ei välttämättä tule juotua edes joka viikko. Kevytkerman paras puoli säilyvyys. Muuten käyttäisin oikeaa kermaa :D
Jatkakoot joku muu, meitsillä muuta tekemistä nyt.
=DW=- Skeptikkoakka
Mistä löytää kefiiriä? Minä en ole nähnyt vuosiin.
Kerran kuulin kun joku iäkäs nainen kysyi kauppiaalta että voisiko tämä hankkia kokkelipiimää. Kauppias ihmetteli, kuten minäkin, että mitähän se on, niin vastaus oli että semmoista kokkareista piimää. On kuulemma hyvää divertikkelistä tai ärtyneen suolen rauhoittamiseksi. En ole semmoistajään nähnyt.
Ruotsalaisten purkeissa lukee Filmjölk. Luulin sen olevan paksua viilimäistä piimää mutta oli ihan samanlaista kuin Suomen rasvaton piimä, yhtä lirua. Eikä maistunut kovin happamaltakaan. - ö-Öö
Skeptikkoakka kirjoitti:
Kerran kuulin kun joku iäkäs nainen kysyi kauppiaalta että voisiko tämä hankkia kokkelipiimää. Kauppias ihmetteli, kuten minäkin, että mitähän se on, niin vastaus oli että semmoista kokkareista piimää. On kuulemma hyvää divertikkelistä tai ärtyneen suolen rauhoittamiseksi. En ole semmoistajään nähnyt.
Ruotsalaisten purkeissa lukee Filmjölk. Luulin sen olevan paksua viilimäistä piimää mutta oli ihan samanlaista kuin Suomen rasvaton piimä, yhtä lirua. Eikä maistunut kovin happamaltakaan.Riippuu kauppiaasta.
Valio tekee kefiiriä taas nykyisin. Se ei ole erityisen hääviä, mutta hapanta maitovlmistetta kuitenkin. Noits ältsimkuja tosin en ymmärrä ollenkaan:
http://www.valio.fi/tuotteet/artikkeli/valio-kefir-lgg---vahempisokerinen-suomessa-ennennakematon-valipala/
Kunnon kokkelipiimä on vähän niinkuin tiukempaa viiliä. Aikanan itänaapurissa sai sellaista. Lasipullo, erittäin hapanta ja erittän hankala saada pullosta ulos :DD
Suoessa valion kefiiriä saa suuimmista marketeista. Ja kunnon kefiiriä saa eesti-kaupoista. Noit eestikauppoja ei ole kaikkialla, mun lähin eestikauppa on Malmilla. Käyn siellä ain joskus, jus ostmssa kefiiriä. Siis oikeaa sellaista, hapanta. Toi Valion kefiiri on ihan ok, mutta latkua ja liian makeaa, mun mielestä.
Noh, parempia neuvoja en kiinnostuneelle keksi. Etsi venäjä/eesti-kauppa, tai tutkile ison marketin piimä tarjontaa. Jos ei löydy, osta puinista viiliä, melkein sama asia.-.....
=DW= - Aloittajana
Totta puhut, muurahaisillakin on kirvakarjansa.
Aloitus oli lehdestä, ja itsekin ihmettelin sitä, siksi juuri kirjoitin nikikseni "Miten olla, kuin eleä?"
Nämä ohjeet kun vievät siksakkia, jos niitä noudattamaan rupeaisi.
Itse en kyllä maitoa juo. Vain yhdellä aterialla Gefilus-piimää. - AlterEgon_Vinkki
Onkos DW tai muut lukijat tutustuneet tanskalaisten piimäherkkuun?
Heillä on semmoinen jälkiruoka kuin Koldskål. Perusresepti vaatii:
2 kpl keltuaisia
2 rkl keltaista ruokosokeria (gyldne rørsukker - voisiko fariini korvata Suomessa?)
1/2 vaniljatangon siemeniä
2 rkl sitruunamehua
Ja koska Minimjoelk (Minimælk) ja Standardmælk on erilaisia kuin Suomessa niin tämän voi korvata:
2,5 dl Luonnonjugurtia, jonka rasvapitoisuus pitää olla väh. 3,5% eli mitkään "pekkapuskalaisten" suosimat vähärasvaiset eivät käy.
Kaikki sekoitetaan kovasti vispaamalla tai mixerillä. Tuohon voi sitten lisätä mitä haluaa: marjoja, yrttejä, hedelmänpaloja.
Kovin on virkistävä kesähelteellä ja sillä voi korvata jopa aterian. Niin ne on maaseudulla tehneetkin, heinänteon aikaan. Suomessa suosittiin vissiin melko paljon talkkunaa joka on hyvää sekin piimän tai viilin kanssa. - hytinäx1
Skeptikkoakka kirjoitti:
Ruotsalaisten purkeissa lukee Filmjölk. Luulin sen olevan paksua viilimäistä piimää mutta oli ihan samanlaista kuin Suomen rasvaton piimä, yhtä lirua. Eikä maistunut kovin happamaltakaan.Sen ruotsalaisen paksun piimän purkissa tulee lukea långfil. Se maistuu just samanlaiselta kuin kotoSuomessa lapsuuden aikaan ja on samanmoista pitkää, venyvää, piimää. Långfil valmistetaan PohjoisRuotsin meijerissä (Norrmejerier), en tiedä markkinoivatko Suomeen.
- kokkelia
Skeptikkoakka kirjoitti:
Ruotsalaisten purkeissa lukee Filmjölk. Luulin sen olevan paksua viilimäistä piimää mutta oli ihan samanlaista kuin Suomen rasvaton piimä, yhtä lirua. Eikä maistunut kovin happamaltakaan.Kokkelipiimää on kaupoissa 0.5 litran purkeissa, isommissa marketeissa. Ostan sitä joskus, vie nälän hyvin ja maistuu mukavalta. Ei ole mielestäni kovin hapanta, no se on makukysymys. Vanha isäni joi sitä lapsuudessaan maalla, ja hän kertoi siitä. Näin opin sen olemassaolon.
- kokkelia
... ja unohtui mainita liittyen aloitukseen, että juon litran rasvatonta maitoa päivässä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olit niin lähellä
Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa1195214- 472879
Kun me näemme taas
Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen332812Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺312581Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭231959En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä111747- 1181657
Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle231445Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli101418- 971407