Pienyrittäjän eläke

vxvxvxvx

Maksettu 30 vuotta joka kuukausi noin 500-600 euroa YELliä, ja tuleva eläke 12v päästä n. 450e. Voiko tää olla yrittäjälle totta? Yli 40v kun makselen muitten eläkkeitä n.600e/kk 42 vuotta niin ite siitä ansaitsen reilu neljäsataa...

Miten selität?

59

3333

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ok-sensi

      Oot jo markka-aikanakin maksanut 500-600 euroa joka kuukausi YELliä? Kyllä vähän erilaiset lukemat tulee laskurin kanssa ja voihan omat kertymät kai itsekin tarkistaa Eteran sivuilta?

    • Niin_ja

      Olethan sinä jotain muuta eläkettäkin tienannut jos olet vain 30v maksanut yelliä ja olet pääsemässä eläkkeelle.
      Vai oliko aloitus taasen niitä trolleja joilla yritetään lietsoa yelli (tai yleensä)eläkemaksuja vastaan.

      • Niin_ja

        Faktana kun puhutaan niin itse olen maksanut suurin piirtein tuota summaa yelliä jo 25 vuotta.
        Terveysongelmien takia jouduin koulunpenkille ja minulle maksettu ammatillinen kuntoutustuki oli 2600€/k.
        Ammatillinen kuntoutustuki on 33% parempi kuin kuntoutustuki joka on sama kuin eläkkeen suuruus, eli 1954,88€


      • lerppakulli
        Niin_ja kirjoitti:

        Faktana kun puhutaan niin itse olen maksanut suurin piirtein tuota summaa yelliä jo 25 vuotta.
        Terveysongelmien takia jouduin koulunpenkille ja minulle maksettu ammatillinen kuntoutustuki oli 2600€/k.
        Ammatillinen kuntoutustuki on 33% parempi kuin kuntoutustuki joka on sama kuin eläkkeen suuruus, eli 1954,88€

        hieman vaikea uskoa, että ko. summalla saat tuon eläkkeen, kun puhutaan yellistä!!!
        yel-vakuutus on kuin maksaisi kuollutta lehmää - nyt päättäjät ovat huomanneet, että kytketään sairaspäivä-, vakuutusmaksut, äitiyspäivät yel-vakuutukseen niin joutuvat maksamaan väkisin. Myös tapaturmavakuutuksien maksut kytketty ko. vakuutukseen!!


      • Vakuutusneuvos
        lerppakulli kirjoitti:

        hieman vaikea uskoa, että ko. summalla saat tuon eläkkeen, kun puhutaan yellistä!!!
        yel-vakuutus on kuin maksaisi kuollutta lehmää - nyt päättäjät ovat huomanneet, että kytketään sairaspäivä-, vakuutusmaksut, äitiyspäivät yel-vakuutukseen niin joutuvat maksamaan väkisin. Myös tapaturmavakuutuksien maksut kytketty ko. vakuutukseen!!

        Tämä on hyvä huomio. Yel maksulla saat sairauspäivärahan, äitiyspäivärahan, työkyvyttömyyseläkkeen, kuntouksen, leskeneläkkeen. Ja lisäksi siinä tulee se vanhuuseläke.


      • Vakuutusneuvos kirjoitti:

        Tämä on hyvä huomio. Yel maksulla saat sairauspäivärahan, äitiyspäivärahan, työkyvyttömyyseläkkeen, kuntouksen, leskeneläkkeen. Ja lisäksi siinä tulee se vanhuuseläke.

        Yritin yrittäjäksi kun olin teknikon hommissa metallilla,olin alle 23v.Sairaus iski päälle joten olin jäädä kelan perus osalle,joten kun hain inttiin sain surkean hylsyn (c-mies) meni pohja firmalta.Vaadittiin toinen ammattimies rinnalle,ei tullut mitään kun oli kyse erikoisosaamisesta.Tein päätöksen kun täytin 23v,ja olin 3kk vieraalla töissä ja työnvälitys lopetti maksut ja tie vei sossun luukulle.Yritin Helsingistä /apua päästä taas yrittäjäksi perusteellisen syynin kautta kumota lääkärien jorinat,se oli kolmen viikon pesti ensin ja kaksi myöhemminTenholantie kympissä päivät Sörnäisissä työ klinikalla,en kerennyt kotia kun sinne pohjoiseen oli kela laittanut kirjeen että minut laitetaan eläkkeelle?Pullikoin vastaan vaan ei auta, kolmen kk,tuloilla ja kansaneläkkeen perusosalla kertyy tänäpäivänä eläkettä noin 1560e/kk ja inva pysäköinti.Olen ollut pitkästynyt ja katkera mutta kun luin kertomuksianne varsinkin yrittäjän maksuista ja eläkkeestä Nm,Niin_ja kertoi sen olevan 1954,88/kk, eli kannattaako yrittäjyys Suomenmaassa,minä en tehnyt kuin koetin päästä oravanpyörään,ja pärjään suht hyvin kun en päässyt. Otan osaa.Niin yrittäjä ystäväni kuoli aika ison firman pomona,yritys myös ulkomailla,niin leski saa eläkettä 6e/kk,tämä on sata varma totuus.


      • Anonyymi
        lerppakulli kirjoitti:

        hieman vaikea uskoa, että ko. summalla saat tuon eläkkeen, kun puhutaan yellistä!!!
        yel-vakuutus on kuin maksaisi kuollutta lehmää - nyt päättäjät ovat huomanneet, että kytketään sairaspäivä-, vakuutusmaksut, äitiyspäivät yel-vakuutukseen niin joutuvat maksamaan väkisin. Myös tapaturmavakuutuksien maksut kytketty ko. vakuutukseen!!

        Juuri näin.sanoit ihan oikein. Suomessa yrittäminen ei kannata..kun työllistää duunarin hänen eläke on moninkertainen yrittävään verrattuna. Terv. Pienyrittäjä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri näin.sanoit ihan oikein. Suomessa yrittäminen ei kannata..kun työllistää duunarin hänen eläke on moninkertainen yrittävään verrattuna. Terv. Pienyrittäjä.

        Yrittäjän ja duunarin eläke samansuuruisista tuloista kertyy yhtä paljon. Siinä ei ole eroa.
        Näin ollen eläkkeetkin ovat yhtä suuria, kun muutkin eläkkeen saamisen perusteet, esim kertymisaika, ovat samanlaiset.


    • Ssäkokaankatuko

      Moikka
      niin_ja ..en tosiaan oo trolli .. olen tehnyt töitä 19v asti JA vasta 23 VUOTIAANA alkoi eläke kertymään...... jotkun tätä maata on rakentaneet vuosia ilman eläkekertymääääää, tiesitkö sitä???????
      eli mulla n. 6 vuotta toisella töissä ja 30 vuotta oma yritys ja viel pitäis muka jaksaa 11vuotta ja rapiat tässä maksella muille, ite saamatta juuri mitään.

      jos tääl on joku"alaviivakommentoija" joka ikisellä palstalla ni mä sanon sulle ...HANKI ELÄMÄ!!!!!!

      • Yrittäjä-eläkkeellä

        Miksi makselet ylisuuria YEL maksuja, olet varsinainen pönttö. Maksa vaan perusmaksu eli se pakollinen noin 8000 euron tuloista 25% eli 166 eur kuukaudessa. Pistä ylijäävä säästöön tai sijoituksiin, se on sinulle puhdasta tuloa 100%.
        Aikanaan jos eläke jää pieneksi, saat lisukkeeksi kansaneläkkeen eli vähintäänkin takuueläkkeen noin 750 € kuukausi. Mutta onhan sinulla sitten säästöt ja sijoitukset, puhtaana pussiin.
        Ihmettelen että edelleen löytyy supertyhmiä yrittäjiä.


      • Niin_ja

        Nyt en oikein ymmärrä.
        Olet maksanut jokseenkin samaa summaa yelliä kuin minä.
        Minäkään en saanut nuoruusaikana eläkekarttumaa.
        Eli meillä pitäisi olla tarkalleen sama tilanne.
        Väität kuitenkin että saat huomattavasti huonompaa eläkettä kuin minä.
        Jokin ei vain täsmää.
        Lisäksi kun lasken ikäsi niin olet 3 vuotta minua vanhempi (54), eli et vielä lähelläkään eläkeikää, ajattelitko että sinulla pitäisi jo nyt olla täysi eläke?

        Kuten eläketietäjä kertoi tuolla alempana niin yellin kertymä on sama kuin tyellin.
        Myös maksuprosentti on sama kuin tyellissä.

        Jos otat työntekijän niin maksat osan hänen eläkemaksuista ja osan maksaa työntekijä.
        Yellin taasen saat laittaa täysmääräisenä yrityksen kustannuksiin, tai voithan maksaa osan omasta palkkapussista jos haluat.
        Eli yelli käyttäytyy aivan samalla lailla kuin tyel.


      • Vakuutusneuvos
        Yrittäjä-eläkkeellä kirjoitti:

        Miksi makselet ylisuuria YEL maksuja, olet varsinainen pönttö. Maksa vaan perusmaksu eli se pakollinen noin 8000 euron tuloista 25% eli 166 eur kuukaudessa. Pistä ylijäävä säästöön tai sijoituksiin, se on sinulle puhdasta tuloa 100%.
        Aikanaan jos eläke jää pieneksi, saat lisukkeeksi kansaneläkkeen eli vähintäänkin takuueläkkeen noin 750 € kuukausi. Mutta onhan sinulla sitten säästöt ja sijoitukset, puhtaana pussiin.
        Ihmettelen että edelleen löytyy supertyhmiä yrittäjiä.

        Yrittäjäeläkeen vakuutusmaksun saa vähentää ansiotulosta. Ja jos puolisolla on isommat tulot myös hänen verotuksessaan. Sen ansiosta 600 euron maksusta netto-osuus n. puolet. Todellisuudessa rahaa lähtee pois taloudesta siis n. 300 euroa.
        Valitettavan pieni osa pienyrittäjistä onnistuu sijoitustoiminnassaan ja ainahan on riski että talousvaikeuksissa vouti vie ne jos yritystoiminta ei onnistu. Eläkettä se voi vielä.


    • lopputuli

      Mä haluun vastauksen miks yrittäjä maksaa sikana ja saa paljon vähemmän ku työntekijä jos maksut on samat ?

      • Osa-aikaeläkeläinen

        Eläkevakuutusyhtiöstähän tuo johtuu. Huonoista sijoituksista, ehkä. Ääritapauksessa, ilman valvontaa, osakkeisiin sijoittamalla yhtiö voisi menettää koko vakuutusrahapotin, eikä kukaan vakuutettu saisi eläkettä.


      • ynhtbgrvfed
        Osa-aikaeläkeläinen kirjoitti:

        Eläkevakuutusyhtiöstähän tuo johtuu. Huonoista sijoituksista, ehkä. Ääritapauksessa, ilman valvontaa, osakkeisiin sijoittamalla yhtiö voisi menettää koko vakuutusrahapotin, eikä kukaan vakuutettu saisi eläkettä.

        minimin mukaan yelliä tommpelit


      • Vakuutusneuvos
        Osa-aikaeläkeläinen kirjoitti:

        Eläkevakuutusyhtiöstähän tuo johtuu. Huonoista sijoituksista, ehkä. Ääritapauksessa, ilman valvontaa, osakkeisiin sijoittamalla yhtiö voisi menettää koko vakuutusrahapotin, eikä kukaan vakuutettu saisi eläkettä.

        Osa-aikaeläisen pelko on tässä turha. Suomessa eläkejärjestelmä on etuusperusteinen ja eläkeyhtiöillä on yhteisvastuu. Siksi yhden yhtiön epäonnistuminen ei vie eläkettä.


      • yritti

        Harva pien yrittäjä voi minimin mukaan maksaa yeliä, koska se on sidottu sosiaaliturvaan. Tapaturman tai sairauden sattuessa korvaukset tulee sen mukaan. Itse olen yrittäjä ja maksan yelini aivan kuin työssä olisin. Työni on erittäin riskialtista ja lisäksi olen siinä iässä että kroppa voi piipata milloin vain, puhumattakaan kuulasta. Olen maksanut yeliä hieman yli 60000 € viiden vuoden aikana. Talasin olen saanut n 25000 sosiaaliturvana sairauksien takia. Voitolla olisin n.35000 jos en olisi maksanut. Eläkettä on tänä aikana kertynyt lisää n 300 €kk. Eli ihan kohtuu diili mikäli satun elämään lähelle 80 ikävuotta. On totta että suomalainen yhteiskunta tekee työntekemisestä kallista, asiakas maksaa kaikki sivukulut työn hinnassa. minun alalla sivukulut on yli 2 % kertoimella palkkaan.


    • Yrittäjänvaimo

      Eläkettähän maksetaan siitä palkasta minkä raaskit itselles maksaa. Jos maksat vaan pientä palkkaa ja otat palkan esim. osinkoina niin eläke jää valitettavan pieneksi. Pitäisi ainakin viimeiset 15 vuotta maksaa itsellensä kunnon palkkaa, niin eläke olisi edes jonkinlainen.

      • Osa-aikaeläkeläinen

        Eikös yrittäjällekin eläkepotti kasva koko työssäoloajan, riippumatta koska sitä kerryttää.
        Hierojani sanoi maksaneensa eläkepottiinsa 300 €, ja ihmetteli kuinka vähän se hänen eläkettään nostaa. Valistin, että se johtuu siitä että eläkkeensaantiaikaasi ei voi tietää.


      • fgfgfgfgfgfgfgf
        Osa-aikaeläkeläinen kirjoitti:

        Eikös yrittäjällekin eläkepotti kasva koko työssäoloajan, riippumatta koska sitä kerryttää.
        Hierojani sanoi maksaneensa eläkepottiinsa 300 €, ja ihmetteli kuinka vähän se hänen eläkettään nostaa. Valistin, että se johtuu siitä että eläkkeensaantiaikaasi ei voi tietää.

        Jos tuo 300€ on maksettu yksittäisenä suorituksena on sen arvo sama, vaikka jäisi 100 vuotiaana eläkkeelle. Eli reilu 2€ kuukaudessa alkaen eläköitymispäivästä. Se sijoitettu raha ei siis mystisesti suurene vuosien saatossa.


      • Anonyymi
        fgfgfgfgfgfgfgf kirjoitti:

        Jos tuo 300€ on maksettu yksittäisenä suorituksena on sen arvo sama, vaikka jäisi 100 vuotiaana eläkkeelle. Eli reilu 2€ kuukaudessa alkaen eläköitymispäivästä. Se sijoitettu raha ei siis mystisesti suurene vuosien saatossa.

        Tämä iänikuinen valitusvirsi jatkuu edelleen.. kun alkaat yrittäjäksi sinun luullaan rypevän rahassa..kun yrittäjällä ei ole rahaa häntä arvostellaan heikosta osaamisesta. Onko Suomalaiset milloinkaan kiitollisia Suomalaisesta yrittäjästä joka ei kilpaile duunarin kanssa samoista työpaikoista.


    • tyhmiäriittäää

      typerää porukkaa osa yrittäjistä,ehdottomasti minimi ja hieman joka kuukausi rahastoihin,keskim.9% tuottoa vuosittain,jos kuolet ennenaikoja,lapset ja vaimo saa joka euron.

      • Vakuutusneuvos

        Täytyy toivoa että vaimosi elättää sinut, jos satut tulemaan työkyvyttömäksi ennen kuolemaa. Riittävä Yel takaa riittävät sairauspäivärahat ja työkyvyttömyyseläkkeet. Saat myös vähentää maksut ansiotulostasi.

        Markkinoilla ei taida olla riskitöntä 9 % tuottoa tuottavaa rahastoa. Etkä satasen kk säästöllä saa tuollakaan tuotolla ensimmäiselle parille vuosikymmenä kummoista vararahastoa.


      • mistänäitäurpojariittäää
        Vakuutusneuvos kirjoitti:

        Täytyy toivoa että vaimosi elättää sinut, jos satut tulemaan työkyvyttömäksi ennen kuolemaa. Riittävä Yel takaa riittävät sairauspäivärahat ja työkyvyttömyyseläkkeet. Saat myös vähentää maksut ansiotulostasi.

        Markkinoilla ei taida olla riskitöntä 9 % tuottoa tuottavaa rahastoa. Etkä satasen kk säästöllä saa tuollakaan tuotolla ensimmäiselle parille vuosikymmenä kummoista vararahastoa.

        Tomppeli,se onkin keskimääräinen tuotto,niin kauan kuin rahastoja on ollut.


    • tyrfed

      htgrfjuhytgrfedwsuhygf

    • Eläkkeen karttumissäännöt ovat yrittäjällä ja työntekijällä samanlaiset, työntekijällä eläkkeen karttumisen perustana on hänen työansionsa ja yrittäjällä hänen määrittelemä työtulonsa, joka on myös YEL-maksun perustana.
      Yrittäjällä eläke karttuu siis hänelle määritellyn työtulon mukaan, ei maksettujen eläkevakuutusmaksujen mukaisesti. Alla oleva linkki avaa laskurin, jolla voi arvioida tulevan eläkkeensä määrän eri ansiotasolla.

      https://www.tyoelake.fi/fi/Documents/elakelaskuri_2017.html

      • Metsuriyrittäjäksiaikova

        Ongelma tiivistettynä:
        Esimerkkinä vaikkapa metsuri-yrittäjä, (näitähän kannustettiin lomautetuista metsureista)...

        Määrittelee saavansa tuloja, Alvin maksun ja kulujen jälkeen, sahattua 2000e/kk, josta maksettava n.500,- /kk saadakseen kerrytettyä eläkekertymää saman kuin vastaavalla (2000,-) brt palkalla metsäyhtiön leivissä....

        Tietäjä, meneekö näin?

        ps Onko totta, että metsän omistavan maanviljelijän maksama oma Myel, samalla 500,-/kk summalla, kartuttaa hänelle n. 2kertaisen eläkkeen verrattuna pienyrittäjä-metsuriin?

        Onko laskureita, mistä nähdään paljonko maksettu eurosumma per jokainen kk / on eurosummana eläkäkkeenä?


      • Vastaus nimimerkille "Metsuriyrittäjäksiaikova": Jos työntekijän palkka on 2000 €/kk ja yrittäjän vahvistettu tulo, josta maksetaan YEL-vakuutusmaksut on myös 2000 €/kk, niin eläkettä kertyy samanikäisille henkilöille saman verran.

        Tarkennus vielä työntekijän osalta: Työeläke karttuu vuosiansioista, joista on vähennetty työntekijän työeläkemaksu. 1.1.2017 alkaen vuosiansioista ei enää vähennetä työntekijän työeläkemaksua.

        YEL-maksu on tänä vuonna iästä riippuen 23,6-25,1 % vahvistetusta työtulosta. MYEL-vakuutetun vakuutusmaksu riippuu työtulosta ja se on minimillään 12,7440 %. Ohessa siitä enenmmän tietoa.

        MYEL-vakuutusmaksun määrä
        Maksuprosentti riippuu iästä ja MYEL-työtulon määrästä. Vuonna 2016 alle 53-vuotiaiden vakuutusmaksu alle 26 474,52 euron työtulosta on 12,7440 prosenttia. Vakuutusmaksu nousee liukuvasti 26 474,52 ja 41 602,87 euron väliseltä osalta. 41 602,87 euron työtulon ylittävältä osalta maksu on 23,60 prosenttia. 53 vuotta täyttäneiltä peritään korkeampaa vakuutusmaksua suuremmasta eläkekarttumasta johtuen. Heillä vastaavat prosenttiluvut ovat 13,5540 ja 25,10.


      • metsuriyrittäjäksiaikova

        Elikkä siis euroina: - Jos jään palkansaajaksi, maksan 2000e/kk tuloistani 106e/kk ?
        -Aloitan tmi metsurina, maksan 2000e/kk tuloistani 472e/kk ?

        Eli noilla maksuilla minulle kertyisi samansuuruinen eläke?

        Jos noin, niin minun olisi siis maksettava toiminimenä joka vuosi samasta tulosta 4.393e enemmän, kuin nyt??

        Olenko ymmärtänyt oikein?

        Taidanpa jatkaa verokirjalla!


      • Aivan näin. Yrittäjä maksaa itse koko maksun, mutta työnantaja ja työntekijä jakavat kokonaiseläkemaksun keskenään. Toki työnantajan osuus on suurempi.


      • renkipoikanen
        tyoelaketietaja kirjoitti:

        Vastaus nimimerkille "Metsuriyrittäjäksiaikova": Jos työntekijän palkka on 2000 €/kk ja yrittäjän vahvistettu tulo, josta maksetaan YEL-vakuutusmaksut on myös 2000 €/kk, niin eläkettä kertyy samanikäisille henkilöille saman verran.

        Tarkennus vielä työntekijän osalta: Työeläke karttuu vuosiansioista, joista on vähennetty työntekijän työeläkemaksu. 1.1.2017 alkaen vuosiansioista ei enää vähennetä työntekijän työeläkemaksua.

        YEL-maksu on tänä vuonna iästä riippuen 23,6-25,1 % vahvistetusta työtulosta. MYEL-vakuutetun vakuutusmaksu riippuu työtulosta ja se on minimillään 12,7440 %. Ohessa siitä enenmmän tietoa.

        MYEL-vakuutusmaksun määrä
        Maksuprosentti riippuu iästä ja MYEL-työtulon määrästä. Vuonna 2016 alle 53-vuotiaiden vakuutusmaksu alle 26 474,52 euron työtulosta on 12,7440 prosenttia. Vakuutusmaksu nousee liukuvasti 26 474,52 ja 41 602,87 euron väliseltä osalta. 41 602,87 euron työtulon ylittävältä osalta maksu on 23,60 prosenttia. 53 vuotta täyttäneiltä peritään korkeampaa vakuutusmaksua suuremmasta eläkekarttumasta johtuen. Heillä vastaavat prosenttiluvut ovat 13,5540 ja 25,10.

        No jopas!
        Lottovoitolla kannattaa siis ostaa maatila!


      • lerppakulli
        tyoelaketietaja kirjoitti:

        Aivan näin. Yrittäjä maksaa itse koko maksun, mutta työnantaja ja työntekijä jakavat kokonaiseläkemaksun keskenään. Toki työnantajan osuus on suurempi.

        periaatteessa näin! mutta jos työsuhteisena metsurina toimii ja palkka 2000,-, niin yrittäjän laskutus pitäisi silloin olla 3500 - 4000 euroa!! eli metsurin yrittäjälisä on 1,8 - 2.0 kertoimella, tällöin tulos on kutakuinkin sama. Lisä sisältää silloin vakuutukset, turvavarusteet ym. lisäkulut, jotka muuten kuuluvat työnantajalle!! Mutta ken tuon lisäkertoimen pystyy nykyaikana hyödyntämään onkin jo eri asia!!


    • josjotain

      Kannattaisi maksaa itselleen isompaa työtuloa niin sitä eläkettäkin karttuisi. Ikuinen yrittäjän ongelma tuo pieni eläke. Rahaa otetaan muualta kuin työtulosta ja ihmetellään miksei eläkettä kartu.

    • YrittäjäKavallettuna

      Tein YEL-sopimuksen 2002; jossa määriteltiin eläkkeen määrä ja eläkkeellesiirtymisaika.

      Muutama vuosi sitten Suomen "eduksunta" torppasi tuon kahdenvälisen sopimuksen niin, että eläkeotteella on nyt teksti: "Eläkkeen alkamisaikaa ei voida laskea".


      Tpaturmaeläkevaraoja taas siirrettiin 1.1. 2013 jopa 3 miljardia euroa vakuutusyhtiöiden omaisuudeksi "lailla 444/2012".

      Iltalehti varoitti tästä kaappauksesta 7.4. 2012 : "Eduskunnassa muhii miljardikaappaus". Yli lain salliman perityt tasoitusvastuurahta aiotaan kaapata.

      Nykyisin yrittäjien eläke ja tapaturmavakuutusmakut ovat YLISUURIA, koska rahastoja on suoraansanoen varastettu "lainsäädännöllä".

      Vuosikymmenen maksamani maksut olisivat ilman näitä kaappauksia riittäneet ALKUPERÄISEN kahdenvaälisen sopimuksen mukaiseen eläkkeeseen ja eläköitymisaikaan; mutta rahat "tarvittiin" Suomen pankkien pelastamiseen.


      ( Vakuutuslaitokset fuusioivat 1.1. 2013 samalla sekunnilla kun "laki 444/2012" astui voimaan ja poisti jopa 3 miljardin velan vakuutusyhtiöiden taseissa pienyrityksille. )

      Kun fuusiot toteutettiin vuoden 2012 tasearvoilla; joka EI huomioinut lain 444/2012 vaikutuksia miljardeja pienyritäjien omaisuutta ( tasoitusvastuurahoja ) siirtyi pankkien omaisuudeksi.

      Rikostutkintaa tästä kaapauksesta ei saa aikaan; koska Suomen "perustuslaki ( 118 § ) estää sen !

      • Niin_ja

        edelleen ihmetelen tuota väitettä että yellit on ylisuuria.
        Millä lailla yelli on ylisuuri?
        Onko maksuprosentti ylisuuri (= sama kuin tyelli)?
        Onko karttuma pienempi (=sama kuin tyelli)?
        Onko eläkkeelle pääsy aika eri (=sama kuin tyel)?
        Onko verovähennyksessä eroja (=sama kuin tyellissä)?

        Selventäkää nyt vähän, en saa oikein otetta yellin ylisuuresta maksusta, mistä se tulee?

        Päinvastoin yelliin on annettu erityisvapauksia siten että yrittäjä saa itse määritellä yellin suuruuden.
        Tosin itse olen sitä mieltä että se on vikatikki kun ihmiset eivät osaa sitä käyttää oikein.
        Pitäisi oikeastaan muuttaa yelli maksut suoraan suhteeseen verotettavaan tuloon.
        Tällöin jäisi nämä "minimi" maksuja maksajat pois ja kaikki osallistuu eläkepotin kasvattamiseen niin kuin on tarkoituskin.

        Ja edelleen, jos yrityksellä ei ole varoja maksaa kaikkia maksuja niin silloin se on kannattamaton ja se pitää lopettaa.


      • hierojakapitalisti

        Eihän se ylisuuri maksu ole, vain 23,6%..2.990e brt tuloista vain 705 euroa.ei edes neljännestä oteta päältä tuloista...jonka jälkeen vasta alkaakin verojen maksu.


      • lerppakulli
        Niin_ja kirjoitti:

        edelleen ihmetelen tuota väitettä että yellit on ylisuuria.
        Millä lailla yelli on ylisuuri?
        Onko maksuprosentti ylisuuri (= sama kuin tyelli)?
        Onko karttuma pienempi (=sama kuin tyelli)?
        Onko eläkkeelle pääsy aika eri (=sama kuin tyel)?
        Onko verovähennyksessä eroja (=sama kuin tyellissä)?

        Selventäkää nyt vähän, en saa oikein otetta yellin ylisuuresta maksusta, mistä se tulee?

        Päinvastoin yelliin on annettu erityisvapauksia siten että yrittäjä saa itse määritellä yellin suuruuden.
        Tosin itse olen sitä mieltä että se on vikatikki kun ihmiset eivät osaa sitä käyttää oikein.
        Pitäisi oikeastaan muuttaa yelli maksut suoraan suhteeseen verotettavaan tuloon.
        Tällöin jäisi nämä "minimi" maksuja maksajat pois ja kaikki osallistuu eläkepotin kasvattamiseen niin kuin on tarkoituskin.

        Ja edelleen, jos yrityksellä ei ole varoja maksaa kaikkia maksuja niin silloin se on kannattamaton ja se pitää lopettaa.

        arvaappa mistä se pienyrittäjä tinkii ekana kun rahat ei riitä - omsta turvastaan, niin yellistä ja tapaturmavakuutuksista!! aivan arkipäivää kituuttavalle yrittäjälle ja myös aloittavalle yrittäjälle!! ja lopettaminen; se on helpommin sanottu kuin tehty!! ei arvaa palkansaaja mitä on ns. ravintoketjun alapäässä oleminen tänä päivänä!! tee lasku = ei varmaa milloin rahat tilillä, mutta laskuja tulee siitä huolimatta!!


      • Vakuutusneuvos

        KavallettuYrittäjä
        todellisuudessa veronmaksajat osallistuvat kymmenillä miljoonilla yrittäjien eläkkeisiin. Joten saat enemmän kuin oikeasti saisit jos järjestelmä olisi maksuperusteinen.


    • NoNiinNoNiin

      Oman vakuutusyhtiöni yritysasiamies aikanaan itse ohjeisti YEL:ä ei kannata maksaa kuin minimit. Huonoin mahdollinen sijoitus. Monen pienyrittäjän itku on ettei ole riittävästi maksanut YEL:ä. Totuus kuitenkin on että nämä ovat toimineet YEL:n kanssa loppujen lopuksi aivan oikein, vaikka jotkut eivät itse sitä ymmärrä. YEL järjestelmä vuotaa kuten lähes kaikki muukin tässä maassa.

      • Vakuutusneuvos

        Usein syynä on se että asiamies saa yksilöllisestä ratkaisusta 15 - 30 krt paremman palkkion, kuin myymällä Yel vakuutuksen oikealla työtulolla.
        Oikea työtulo takaa riittävän sairauspäivärahan ja äityispäivärahan. Yksilöllisistä ratkaisuista ei saa äitiyspäivärahaa lainkaan. Yrittäjän riski on pitkäaikainen työkyvyttömyys ja työkyvyttömyyseläke. Siinä liian pieni yel on itkun aihe.
        Yel tosiaan vuotaa, veronmaksajat joutuvat tukemaan yrittäjäeläkettä saavien eläkkeitä kymmenillä miljoonilla euroilla.


    • bgbg

      no huh huh tätä mielipiteiden oikeisuutta!

      nimerkki "josjotain" ei ole yrittäjä ,koska hän sanoo,että kannattaa maksaa suurempaa työtuloa. Tiesitkö.... Eläke määräytyy YEL- maksun mukaan ,oli se TYÖTULO mitä tahansa.

      Ne jotka neuvoo vaan minimimaksuja maksettavan, niin kysymys... oletko ollut äitiyspäivärahalla? oletko ollut osa-sairauspäivärahalla?

      Meinaan näissä tapauksissa olen onnellinen että YEL- maksuja on hyvin maksettu,koska kaikki sairauteesi,äitiyteesi perustuu vain niihin maksuihin.

      Ja ne väliinjätetyt maksut sijoitettuna, olis noissa äitiys ja sairaus kuukausissa äkkiä käytetty.

      Kysymys...Yrittäjä...ajattelitko terveenä ja lapsettomana töitä tehdä eläkeikään asti?

    • kipupotilas

      YEL-prosentti on noin 23 ja työntekijän vastaavasti kuuden paikkeilla. Yksintoimiva ammatinharjoittaja maksaa liikevaihdon omasta palkkaosuudestaan tuon 23%, ja se on järkyttävän paljon. Vaikka maksun saakin kirjanpitoon vähennyksenä, on monelle mikroyrittäjälle jo maksujen säännöllisyys useinkin katastrofi. Itsekin kulttuurialan pikkuruisena yksinyrittäjänä, jonka työpalkka tulee monesti usean kuukauden viiveellä, olen joutunut ottamaan lainaa (!!!) YEL-laskua varten monen monta kertaa.

      Saman koulutuksen saanut kollegani, jolla on valtion työpaikka, saa työnantajan maksamat helpotukset myös eläkemaksujen muodossa, kuten muutkin ylimääräiset rahaedut (lomarahat, palkallisen loman, työterveyshuollon yms.). Koska virkoja ei valtio tai kunta pysty tarjoamaan, monet joutuvat pakon edellä hankkimaan toimeentulonsa omassa pikkuyrityksessään.

      Nyt sairastuttuani työperäisesti yli 30-vuoden uralta, saan vain kylmää kättä eläkevakuutusyhtiön puolelta. Mitään vastinetta en saa maksamilleni eläkerahoille, en kuntoutusta, en tutkimuksia, en edes työkyvyttömyyseläkettä, johon olen oikeutettu.
      Todellisuudessa itseni kaltaiset mikroyrittäjät ovat turvaverkkojen ulkopuolista paarialuokkaa. Kukaan ei ota kantaa tai auta, kun olet ilman työnantajan tukea.
      YEL on suuri kupla!

      • ei_ei_ei

        Kyllä se työntekijän tyel on tasan yhtä suuri, me yrittäjät joudumme valitettavasti maksamaan loput jota te työntekijät ette maksa.

        Eli ei höpötellä sitä että tyel olisi 6% paikkeilla, se ei todellakaan pidä paikkaansa.
        Tilannetta vääeistää vielä se että joku ihan oikeasti luulee että 6% saa hyvän eläkkeen.

        Huomaa hyvin että työntekijä ei ymmärrä mitkä ovat todelliset työnantajan kulut ovat, mehän maksetaan osa teidän maksuista.

        Ja niille yrittäjille jotka kanssa haikailevat työntekijöiden 6% eläkemaksuja, voittehan te maksaa omasta pussista tuon 6% ja loput firman pussista.

        Ihmettelen vain mistä se säästö syntyy?


      • Ei_ei_ei

        Vielä lisäksi kipupotilaalle.
        Olet vähän ymmärtänyt väärin oman palkkasi.
        Yritystoiminnan palkka on se mitä saat mytyä vähennettyä veroilla ja kuluilla, kuluiksi luetaan myös yelli.
        Eli puhdas matemaiikkaa, myynnistä vähennetään kaikki mahdolliset kuluerät jotka kohdistuvat yritystoimintaan.
        Palkka jonka saat niin siitä et maksa enään mitään muuta.
        Ei eläkemaksuja, ei työttömyysvakuutusmaksuja, ei ay maksuja, ainoastaan tulovero.

        Jos tuloa ei jää kulujen jälkeen ollenkaan niin jokainen voi päätellä onko toiminta kannattavaa.

        Jos laajennetaan vielä laajemmalle tuota tilannetta niin kuka hyötyy kannattamattomasta toiminnasta?
        Mieleen ei tule kuin asiakas joka saa tuotteen/palvelun alihintaan, eli alle tuotantokustannusten.


      • omavalinta

        Tulos ei ole palkkaa. Voihan olla että investoit johonkin tai vaan rahastoit tulevaia kuluja varten. Yrittäjä määrittää siis itse iltä summalta maksaa YEL in. Voit ilmoittaa että palkkasi on ihan inimi vaikka todellsuudessa oaan taskuun menee paljon enemän, tai vastaavasti että tienaat viisinueroisia eurosuia vaikka palkka olisi alle tonnin. (Esim jos jkohta suunnittelet jääväsi äitiysloalle) Tämä on kätevää mutta houkuttelee iloittamaan noita ihan minipalkkoja. No takuueläkettä tulee kuinkin ja viisas yrittäjä on kai laittanut sivulle pikkasen extraa.


    • Ei_yllätä_lainkaan

      Ei kovin yllättävää, otetaan firman tulos pääomatuloina ulos ja mahdollisimman pienenä palkkatulona. Tästä ei voi kertyä eläkettä, pitäisi yrittäjänkin ymmärtää se pyhäyksinkertaisuus - eläke kertyy palkkatulosta. Maksa itsellesi kohtuullista palkkaa niin saat myös kohtuullista eläkettä. Pääomatulojen pienempi veroprosentti houkuttaa, mutta sillä on omat huonot vaikutuksensa.

      • eiolevaraa

        Tyhjästä on paha nyhjäistä, jos maksan suurta yelliä niin sitte täytyy asua firmassa ei ole enään varaa maksaa vuokraa asunnosta ja muita yksityiskuluja.


      • on_vaikeata

        Silti haluat ison työeläkkeen?


      • Pördelius

        Pääomatulojen verotus 25...34 %, ei houkuttele!


    • Rahaeinukukoskaan

      Jotain jos laittaisi kuukausittain kunnolliseen passiiviseen ja edulliseen osakerahastoon, vaikka 10 vuodenkin ajan, nauttisi mukavista tuotoista. Tietenkin kasvuosuuksiin. Ajallisesti hajautetut ostot alentavat riskit, ei siis suuria kertasummia. Seligsonin Global Top Brands on minun rahastovalinta. Minimisumma 10 euroa kerta, joten sopii kenelle vain. Isomman laskun koittaessa korotan summaa asteittain.

      • Ei_ei_ei

        Juu tuo on hyvä idea jos sitä rahaa on ja tulee takuuvarmasti.
        Faktahan on että erittäin moni suunnittelee säästävänsä, no tulee se ensimmäinen kassakriisi niin mistä se pääoma otetaan?
        No sieltä mistä se on helpoin eli niistä sijoituksista.
        Sama juttu jos ajautuu ongelmiin yrityksen kanssa, ´mistä se vouti ottaa saatavat?
        No olisikohan niistä rahastoista.

        Porukoiden pitää ymmärtää että eläkerahastot ovat oikeastaan ainoita paikkoja joihin velkojat eivät pääse käsiksi.
        Niitä ei myöskään yrittäjä pääse kuppaamaan tyhjiin.
        Väärin on myös sekin että joku satsaa ja ei maksa eläkemaksuja ja yrittää sijoituksille hommata eläkkeen siinä onnistumatta ja sitten parkuu muita maksamaan itselleen vanhuusturvan.

        Kun on kerran lakiin kirjattu että jokainen tilittää tietyn osan tuloistaan vanhuudenturvaa varten, niin eikö silloin jokainen kuulu niin tehdä.

        Tuon lakisääteisen tilityksen lisäksi jokainen voi sijoittaa lisäturvaa miten haluaa.
        Itse olen sijoittanut asuntoihin ja saan sillä tuplattua eläkkeeni.


      • Kurkusta

        alas vaan. Vaikka se sinun 10 euroa kertasi tuottaisi 10% voittoa, niin mitä teet sillä yhdellätoista eurolla kun pääset eläkkeelle joskus jos sinne asti selviät? Rahastot on keksitty sitä varten, että saadaan köyhän lantit laillisesti niiden taskuun, jotka rahaa ja maailmaa pyörittävät. Entä jos ne rahastosi ovatkin 20% pakkasen puolella kun eläköidyt ja alat nauttia "tuotoista"?


      • gfhjklö
        Kurkusta kirjoitti:

        alas vaan. Vaikka se sinun 10 euroa kertasi tuottaisi 10% voittoa, niin mitä teet sillä yhdellätoista eurolla kun pääset eläkkeelle joskus jos sinne asti selviät? Rahastot on keksitty sitä varten, että saadaan köyhän lantit laillisesti niiden taskuun, jotka rahaa ja maailmaa pyörittävät. Entä jos ne rahastosi ovatkin 20% pakkasen puolella kun eläköidyt ja alat nauttia "tuotoista"?

        heh heh.....etpäskaveri taida paljoa osata % laskuja,eikä tietämystä rahastoista.


    • heimo77

      http://juhanikhr.puheenvuoro.uusisuomi.fi/197212-yrittajan-elakemaksut-menevat-kankkulan-kaivoon


      tuostakun lukee

    • molo-tow

      ei noilla yel maksuilla ole hevonkukun merkitystä. mustapekka sieltä aina kouraan jää, kuten palkkatyöntekijälläkin. yrittäjän tulee kerätä kapitaalia toiminta- aikanaan niin paljon ettei eläkkeellä tarvi nielasta syanidi- pilleriä.

    • Anonyymi

      Itse saan entisenä yrittäjänä eläkettä kaikenkaikkiaan yhteeensä 780 kk

      Suomi pitää tosi hyvää huolta yrittäjistä. Suosittelen ihan jokaiselle yrittämistä. Tuleehan se valtiolle halvemmaksi

      • Anonyymi

        Yrittämistä se sinun puuhastelu on näköjään sitten ollutkin, onnistumisia vähemmän. Todennäköisesti ei olisi myöskään palkkatöissä pystynyt 2000€/kk arvoiseen suoritukseen.

        Miten valtion pitisi palkita se, että et ole maksanut itsellesi isompaa eläkettä? Kaikki jotka saavat isompaa ovat sen tehneet


    • Anonyymi

      kyllä raha pitäisi laittaa suoraan rahastoihin ja osakkeisiin ja mahdollisimman vähän kierrättää eläkelaitoksen kautta.

      • Anonyymi

        Niin, mutta eläkettä saat vain työeläkevakuutuslaitokseen maksamiesi maksujen perusteella. Pienet maksut johtaa pieniin eläkkeisiin. Ja pieneen sairaspäivärahaan ja muihin tulopohjaisiin tukiin, jos kaikki ei menekkään kuin strömsöössä.

        Vakuutus on eri juttu kuin säästöt ja sijoitukset.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nykynuoret puhuu nolosti englantia suomen sekaan, hävetkää!

      Kamalan kuuloista touhua. Oltiin ravintolassa ja viereen tuli 4 semmosta 20-25v lasta. Kaikki puhui samaan tyyliin. Nolo
      Maailman menoa
      133
      3208
    2. 121
      1415
    3. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      136
      1274
    4. Luovutetaanko nainen?

      En taida olla sinulle edes hyvän päivän tuttu. Nauratkin pilkallisesti jo selän takana.
      Ikävä
      66
      1152
    5. Rauhaa et tule koskaan saamaan

      Me olemme sodassa nyt ja ikuisesti
      Ikävä
      76
      972
    6. Tule mukaan

      Sanoisin sinulle jos uskaltaisin. Kertoisin miten kaipuu täyttää minut päivisin ja öisin huudollaan. Se huuto kaikuu sis
      Ikävä
      39
      834
    7. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      54
      812
    8. Miten olette lähestyneet kiinnostuksen kohdettanne?

      Keskusteluita seuranneena tilanne tuntuu usein olevan sellainen, että palstan anonyymit kaipaajat eivät ole koskaan suor
      Ikävä
      42
      803
    9. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      68
      795
    10. Mies, tunnistatko minut tästä

      🙋 Nainen, järkevä, mukava ja kiltti?
      Ikävä
      72
      783
    Aihe