Lähes 700 000 suomalaista kitkuttaa tonnilla kuukaudessa!!
Tilastokeskuksen mukaan pienituloisten osuus väestöstä on noin 13 prosenttia. Pienituloiseksi katsotaan, jos tuloraja yhden hengen taloudessa on 1 140 euroa kuukaudessa ja noin 13 700 euroa vuodessa.
Kun tienestit ovat korkeintaan tonnin luokkaa, on ihminen köyhä. Ja lähemmäs miljoona suomalaista on tässä tilanteessa. Pienituloisten määrä on noussut rajusti viime vuosina – köyhyys on entistä periytyvämpää. Katso keihin köyhyys iskee ja mitä siitä seuraa.
Suomessa on yhteensä noin 700 000 pienituloista. Huonoimmin menee alle 35-vuotiailla sinkuilla, joista lähes 40 prosenttia tienasi vuonna 2009 alle 1183 euroa kuukaudessa.
Pienituloisten määrä on lähes kaksinkertaistunut 20 vuodessa. Vuonna 2009 pienituloisia oli noin 700 000, kun vuonna 1990 vastaava luku oli noin 400 000.
Suomessa pienituloisiksi lasketaan ne, jotka tienaavat alle 60 prosenttia mediaanitulosta. Vuonna 2009 se tarkoitti alle 1183 euron kuukausituloja. Käytännössä pienituloisten mediaanitulo jäi reiluun 1002 euroon kuukaudessa.
pääkaupunkiseudun vuokrien jälkeen siitä ei jää kovin paljoa käteen, Kelan tutkimusprofessori Olli Kangas muistuttaa.
Suomessa perusturvaetuuksien jälkeenjääneisyys lisää pienituloisten määrää, esimerkiksi toimeentulotuen todellinen arvo on viimeisen 20 vuoden aikana jäänyt 42 prosenttia jälkeen yleisestä palkkakehityksestä, hän sanoo.
Kansaneläkkeiden kasvu sekä laman lisäämä työttömyys näkyvät pienituloisuustilastoissa. Viimeisen 20 vuoden aikana vanhusten köyhyys on vähentynyt, kun taas yhä useampi alle 35-vuotias on pienituloinen.
Viime vuonna Helsingin sosiaalivirasto myönsi toimeentulotukea hiukan yli 4 400 ihmiselle, joiden pääasiallinen toimeentulo tuli työstä.
Kangas on huolissaan myös siitä, että pienituloiset ovat myös muuta kansaa sairaampia, mikä johtuu osaltaan huonosta ruokavaliosta.
– Terveellinen ruoka on kalliimpaa kuin epäterveellinen. Esimerkiksi sydän- ja verisuonitaudit ovat yliedustettuina pienituloisten keskuudessa, Kangas sanoo.
Kankaan mukaan tilanne on lähinnä huonontunut viime vuosina. Suomalaiset ovat terveempiä kuin aikaisemmin, mutta terveyden kohentuminen on koskenut lähinnä rikkaimpia. !!!!
http://www.taloussanomat.fi/raha/2011/01/30/katso-kuka-on-oikeasti-koyha/20111367/139/?&n=18
700 000 suomalaista kitkuttaa tonnilla kuukaudessa
57
745
Vastaukset
- häpeesuomi
Juuri näin se on, itse joudun tulemaan toimeen alle 200 e kk. Korvauksia saan n 500 e kk ja siitä kun maksan laskut niin harvoin jää tuo 200 e. Toivimeentulotukeen pitää turvautua, mutta on se noloa että suomessa missä on korkea verotus niin työttömäksi jäätyä, ei omilla maksamilla veroilla tule toimeen. Kuitenkin työttömyysturvamaksut ovat aivan huikeet, ym verot ja maksut.
- JHUYTGF
700 000 suomalaista kitkuttaa tonnilla kuukaudessa
- KLOIUY6
700 000 suomalaista kitkuttaa tonnilla kuukaudessa!!
- vähälläpärjää
KLOIUY6 kirjoitti:
700 000 suomalaista kitkuttaa tonnilla kuukaudessa!!
Ei kaikki kitkuta! Minäkin pärjään ihan hyvin alle tonnilla kuussa ja hyvin menee. Jos ei tuhlaa rahojaan, niin hyvin pärjää!
- ÖPOLKJN
vuokrien jälkeen siitä ei jää kovin paljoa käteen, K
- khmjyu
Paljon eläkeläisiä!
- krdews
Ja lähemmäs miljoona suomalaista on tässä tilanteessa. P
- pärjättäväon
saan 412,68 euroa ja siitä on maksettava kaikki myös asuminen.
- Sossupummi-
En saa tonnia vaan 880 euroa ja sittä maksan asumisen ja sähkön ja veden.
- Pitkäaikatyötön
Tuo aloitusviestin viisi vuotta vanha juttu on vanhentunut tulorajojen osalta. Vuonna 2014 pienituloisuuden raja oli 1.190 e/kk eli 14.410 euroa vuodessa. Pienituloisten määrä oli 674.000 vuonna 2014. http://www.taloussanomat.fi/oma-raha/2015/12/21/tassa-menee-raja-katso-olitko-pienituloinen/201516896/139
- kiuhyt
pääkaupunkiseudun vuokrien jälkeen siitä ei jää kovin paljoa käteen, Kelan tutkimusprofessori Olli Kangas muistuttaa.
- Tyytyväinenköyhä
Minulla on ansiotulot n. 700€/kk ja pärjään ihan hyvin, ei ole mitään kitkuttamista. Rahat riittää hyvin kaikkeen tarpeelliseen, että en valita. Pystyn matkustelemaan ja elän mielestäni ihan normaalia elämää.
- marttyriksieikiitos
Älä puhu potaskaa. Et pärjää hyvin kunhan nyt vaan alistut käyhään kohtaloon itku silmässä. Kukaan ei pärjää hyvin suomessa tuolla summalla, kyllä jokainen tietää että suomessa kaikki onkallista ja asuminen huipukallista. Hyvin et pärjää mitenkään, tai sitten et osta itsellesi pesuaiineita, et vaaatteita et ruokaa ja käyt leipäjonossa.
Myönnä nyt van että et pärjää, ei tarvi hyväksyä kurjaa kohtaloa, oikeesti, se ei hyödytä sinua yhtään. - Tyytyväinenköyhäx
marttyriksieikiitos kirjoitti:
Älä puhu potaskaa. Et pärjää hyvin kunhan nyt vaan alistut käyhään kohtaloon itku silmässä. Kukaan ei pärjää hyvin suomessa tuolla summalla, kyllä jokainen tietää että suomessa kaikki onkallista ja asuminen huipukallista. Hyvin et pärjää mitenkään, tai sitten et osta itsellesi pesuaiineita, et vaaatteita et ruokaa ja käyt leipäjonossa.
Myönnä nyt van että et pärjää, ei tarvi hyväksyä kurjaa kohtaloa, oikeesti, se ei hyödytä sinua yhtään.Ei mitään potaskaa, vaan totisinta totta! Voisin toki ottaa ansiotuloja enempiki, mutta tuolla 700€/kk pärjää hyvin.
Asuminen maksaa tietty, mutta omassa halvassa talossa asuminen on halpaa. Ostin juuri sijoitusasunnon, vuokralainen maksaa siitä aiheutuvat kulut, joten senkään puoleen ei ole ongelmia. Ei minulla rahaa kulu oikein mihinkään, ruokaa saa ilmaiseksi ja tooooosi halvalla, kun vain viitsii hakea. Halpisbusseilla pääsee muutamalla eurolla vaikka minne. Muutamalla kympillä pääsee ulkomaille.
Mihin sitä rahaa oikein mukamas kuluu? - totuus.julki
Tyytyväinenköyhäx kirjoitti:
Ei mitään potaskaa, vaan totisinta totta! Voisin toki ottaa ansiotuloja enempiki, mutta tuolla 700€/kk pärjää hyvin.
Asuminen maksaa tietty, mutta omassa halvassa talossa asuminen on halpaa. Ostin juuri sijoitusasunnon, vuokralainen maksaa siitä aiheutuvat kulut, joten senkään puoleen ei ole ongelmia. Ei minulla rahaa kulu oikein mihinkään, ruokaa saa ilmaiseksi ja tooooosi halvalla, kun vain viitsii hakea. Halpisbusseilla pääsee muutamalla eurolla vaikka minne. Muutamalla kympillä pääsee ulkomaille.
Mihin sitä rahaa oikein mukamas kuluu?Nonnii. Tulihan se sieltä, sijoitusasunto ;)
- Tyytyväinenköyhäx
totuus.julki kirjoitti:
Nonnii. Tulihan se sieltä, sijoitusasunto ;)
Joo, mutta ansiotulot on tuon 700€/kk ja sillä pärjään. Sijoitusasunto, jonka ostin ei lisää tulojani tai menojani. Vuokralainen maksaa vuokralla lainani 10vuodessa, joten vasta sitten minulle tulee siitä rahaakin.
Olen köyhäksi luokiteltu tulojeni vuoksi, mutta pärjään ihan hyvin. - jäitkiinnihähäää
Joo, mutta ansiotulot on tuon 700€/kk ja sillä pärjään. Sijoitusasunto, jonka ostin ei lisää tulojani tai menojani. Vuokralainen maksaa vuokralla lainani 10vuodessa, joten vasta sitten minulle tulee siitä rahaakin.
Olen köyhäksi luokiteltu tulojeni vuoksi, mutta pärjään ihan hyvin.Siis sijoitusasunnosta saa vuokratuloja, ja sitten sulla on tuo 700 e palkka, joten rahaa on sulla käytössä siis enempi kuin mitä kerroit että pelkkä 700 e.
Niin tottakai pärjäät kun saat vuokratuloja palkan lisäksi. - Pitkäaikatyötön
Olen köyhäksi luokiteltu tulojeni vuoksi, mutta pärjään ihan hyvin.Ansiotulojen lisänä tulevat pääomatulot siis kuluvat sijoitusasunnon ostolainan korkojen ja lyhennysten maksamiseen. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että rahaa tarvitessasi voit halutessasi sopia lainoittajan (yleensä pankin) kanssa lyhennysvapaista. Jos pärjäät ilmankin, voit valita kartuttaa kiinteää omaisuuttasi lyhennyksillä.
Pienituloisuusrajasta puhuttaessa käytetään ilmaisua vuositulot, ei vain ansiotulot. Paljonkos ne kokonaistulot olivatkaan? - uytrfde
700e ei elä pk-seudulla. pitää asua jossain peräposion lappalaiskodassa.!
- Tyytyväinenköyhäx
Pitkäaikatyötön kirjoitti:
Ansiotulojen lisänä tulevat pääomatulot siis kuluvat sijoitusasunnon ostolainan korkojen ja lyhennysten maksamiseen. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että rahaa tarvitessasi voit halutessasi sopia lainoittajan (yleensä pankin) kanssa lyhennysvapaista. Jos pärjäät ilmankin, voit valita kartuttaa kiinteää omaisuuttasi lyhennyksillä.
Pienituloisuusrajasta puhuttaessa käytetään ilmaisua vuositulot, ei vain ansiotulot. Paljonkos ne kokonaistulot olivatkaan?Tuon sijoitusasunnon ostin juuri, siitä ei ole tullut vielä pääomatuloja, niitä kyllä tulee sitten, että tuloni ovat sen jälkeen yhteensä n. 1000€/kk. Vuokraan tuota asuntoa 380€/kk ja saan vähentää vuokratuloista tulonhankkimismenot. Rahaa minulle ei tietenkään tule yhtään nykyistä enempää, koska vuokratuloilla lyhennetään pankkilainaa. Ja jopa hieman tloni käytännössä putoavatkin tuon vuokratulon verotuksen vuoksi.
Minun idea on nyt kuitenkin, että minulla on eläkkeelle jäädessäni maksettu sijoitusasunto, voin tarvittaessa muuttaa siihen itse asumaan ja myydä nykyisen taloni pois. Sain nyt pankista niin pienellä (1,6%) korolla lainan, että oli helppo tehdä päätös tuon asunnon ostosta. - Tyytyväinenköyhäx
uytrfde kirjoitti:
Asun kaukana Posiolta, pääkaupunkiseutu on lähellä Posioon verrattuna. Helsingin keskustaan on tästä helppo pyörähtää.
- kaupunginköyhä
uytrfde kirjoitti:
Posiolla on pitkät matkat, ei pärjää siellä. Sitä paitsi kaupungeissa on halvempaa asua, kun jaetaan ruokaa ilmaiseksi, ei tule kuluja kulkemisesta, kun kaikki lähellä jne.
Joku asumiskustannuksiltaan halpa kaupunki on hyvä köyhän asustella mm. Porissa on halpoja asuntoja ja kohtuulliset kulkuyhteydet (ei tosin vallan hyvät). Tampereen seutu on hyvä, on halpaa asuntoa ja ruokaa, sekä pääsee Pirkkalasta halpislennoilla etelään. Tyytyväinenköyhäx kirjoitti:
Tuon sijoitusasunnon ostin juuri, siitä ei ole tullut vielä pääomatuloja, niitä kyllä tulee sitten, että tuloni ovat sen jälkeen yhteensä n. 1000€/kk. Vuokraan tuota asuntoa 380€/kk ja saan vähentää vuokratuloista tulonhankkimismenot. Rahaa minulle ei tietenkään tule yhtään nykyistä enempää, koska vuokratuloilla lyhennetään pankkilainaa. Ja jopa hieman tloni käytännössä putoavatkin tuon vuokratulon verotuksen vuoksi.
Minun idea on nyt kuitenkin, että minulla on eläkkeelle jäädessäni maksettu sijoitusasunto, voin tarvittaessa muuttaa siihen itse asumaan ja myydä nykyisen taloni pois. Sain nyt pankista niin pienellä (1,6%) korolla lainan, että oli helppo tehdä päätös tuon asunnon ostosta.Miten voit saada lainaa sijoitusasuntoon noin pienillä tuloilla, vai oliko niin suuri käsiraha. Miten menettelet jos vuokralaisesi ei maksakaan vuokraa etkä pääse ainakaan puoleen vuoteen eroon. Lisäksi jää vielä korjauskulut tärvellystä asunnosta. Ikävä tuottaa pettymys, mutta näinkin voi käydä.
- kröhömph
Esimerkki ala-arvoisesta viestinnästä:
"– Terveellinen ruoka on kalliimpaa kuin epäterveellinen. Esimerkiksi sydän- ja verisuonitaudit ovat yliedustettuina pienituloisten keskuudessa, Kangas sanoo."
Kahden ilmiön samanaikaisuus ei vielä todista, että niillä olisi kausaalinen yhteys.
Sydän- ja verisuonitautien yleisyys esim. köyhempien kansanosien keskuudessa voi johtua monista muistakin syistä kuin siitä, että terveellinen ruoka olisi kalliimpaa kuin epäterveellinen. (Tosin täälläkin on jatkuvasti todistettu, että halvallakin voi syödä terveellisesti.)
Tupakointi on yleisempää köyhien kuin rikkaiden kohdalla. Tupakointi nostaa em. tautien riskiä. Samoin liikuntaa harrastetaan köyhien keskuudessä vähemmän kuin rikkaiden. Liikunnan puute nostaa em. tautien riskiä. - sthwert
Oliskin tonni käytössä per kk niin olis hyvä juttu.
- ihmeettäjaksanvielä
Mulla on käyttörahaa kuussa 12 e, korvauksia saan 500 e ja laksujen jälkeen rahaa jää 12 e kk.
- uyhgtre4
Toimeentulotuki jää monelta kantaSuomalaiselta siihen oikeutetulta hakematta!!
Läheskään kaikki toimeentulotukeen oikeutetut eivät halua tai osaa hakea tukea.
Varovaistenkin arvioiden mukaan toimeentulotukeen oikeutettujen määrä on yli kaksinkertainen verrattuna tukea saavien määrään. Noin 141 000 kotitaloutta jää kuukaudessa paitsi tukea, joka heille kuuluisi.
Arvioita tuen alikäytöstä on tehnyt professori Susan Kuivalainen Turun yliopiston sosiaalipolitiikan laitokselta.
Tutkimuksen tekoaikaan toimeentulotukea sai nelisen prosenttia kotitalouksista. Eri tavalla tehtyjen laskelmien mukaan tukeen oikeutettuja olisi kuitenkin 6–12 prosenttia kotitalouksista.
Muissa selvityksissä on käynyt ilmi, että toimeentulotuen alikäyttö on lisääntynyt vuodesta 1995.
Kuivalaisen mukaan hänen laskelmansa ovat samansuuntaiset kuin aiemmat asiaa koskevat kotimaiset ja kansainväliset tutkimukset. Alikäyttöä tosin ei ole kovin paljon selvitetty.
Keskimäärin saamatta jäävä rahasumma on 270 euroa kuussa, mikä on melkoinen summa pienituloiselle. Monelle toimeentulotukena saatava raha jäisi kuitenkin niin pieneksi, että sen hakemiseen ei viitsitä ryhtyä.
Toimeentulotuen saaminen vaatii melkoista paperisotaa. Yksi tutkijoiden havaitsema syy tuen alikäyttöön onkin se, että on vastenmielistä käydä sossussa todistamassa kuitein ja paperein, että on köyhä.
Myös leimautumista pelätään. Siitä kertoo havainto, että tukea haetaan vähiten pienillä paikkakunnilla, joissa ihmisten tekemisiä on helppo seurata.
Yksi este tuen hakemiseen on silkka tiedon puute.
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Toimeentulotuki jää monelta siihen oikeutetulta hakematta/1135226080326
- näin.se.menee
Vanhat ihmiset eivät useinkaan hae toimeentulotukea, eivät halua leimautua "köyhäinapua" saavaksi,vaikka rutiköyhiä olisivatkin. Joutuvat sitten valitsemaan ruoan ja lääkkeiden väliltä, kumpaa ostaa. Nuoret ja maahanmuuttajat eivät toim.tulotuen hakua ujostele.
- Pitkäaikatyötön
Tätä varmasti on iäkkäillä. Vuodenvaihteessa tilanne voi muuttua paljonkin, kun Kela ottaa tt-tuen maksatuksen pääosin hoitaakseen. http://www.kela.fi/-/toimeentulotuki-siirtyy-kelan-hoidettavaksi-vuonna-2017
- Kattotaannytmitätuleman
Niin olisihan se jotakin se,kun satsattaisiin ennemin ihmisten perutoimeentuloon ja köyhyydenpoistoon,kuin Natoon ja aseisiin.
- beethooven
Olen aina sanonut että kyllä Suomessa riittää kirpputoreja, huutokauppoja ja antikvariaatteja. Joten ei kun tuulemaan vaan niin kyllä se siitä lutviutuu vielä kummasti tytöt ja etenkin vielä kansan urhokkaan..
- frjkj
Ei se ole enää mikään pieni tuloinen joka alle 1140 e kituuttaa .Sellainen ihminen on köyhä,sillä tuo on köyhyysraja ,jonka alle toimeentulo ja eläminen on epäinhimilliseksi luokiteltua .
- fkfkk
Ei autettavia tarvitse lähteä mertaedemmäs kalastamaan.Niitä on riittävästi kotomaassakin:
http://www.talouselama.fi/uutiset/selvitys-nain-paljon-suomessa-on-koyhia-maara-vaarassa-kasvaa-kolmanneksella-3466891
ja on ollu jo jonni aikaa tilanne sama ja jääny hoitamati:
http://yle.fi/uutiset/suomessa_on_liki_miljoona_koyhaa_heikoimmassa_asemassa_olevista_on_tullut_muukalaisia/7436047
http://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/totuuspuntari-suomessa-on-lahes-miljoona-koyhaa/
köyhyyden tarkastelua:
http://www.taloussanomat.fi/raha/2010/06/08/9-merkkia-paljastaa-oletko-koyha/20108139/139
https://demokraatti.fi/suomessa-700-000-koyhyysrajan-alla/
http://sakasti.evl.fi/sakasti.nsf/sp?open&cid=Content2FBB2D- cbcvb
Köyhyysraja on määritelty prosentteina mediaanikeskitulosta. Määritelmänä se on älytön: jos kaikki olisivat köyhiä, kukaan ei olisi määritelmän mukaan köyhä.
- tyytyväinenköyhä
cbcvb kirjoitti:
Köyhyysraja on määritelty prosentteina mediaanikeskitulosta. Määritelmänä se on älytön: jos kaikki olisivat köyhiä, kukaan ei olisi määritelmän mukaan köyhä.
Eihän Suomessa ole tämän määritelmän mukaan montakaan köyhää, jos nuo yhdeksän kohtaa otetaan huomioon...
http://www.taloussanomat.fi/raha/2010/06/08/9-merkkia-paljastaa-oletko-koyha/20108139/139
Minunkaan kohdalla yksikään kohta ei täyty, vaikka tulojen puolesta olen köyhäksi luokiteltu.
1. Vuokrarästit ja maksuhäiriöt, niitä minulla ei ole
2. Kodin lämmitys, asun lämpimässä omakotitalossa, lämmitän puulla taloani.
3. Kyky selviytyä yllättävistä kustannuksista, pieni vararahasto auttaa kummasti.
4. Annos lihaa, kalaa tai vastaavaa proteiinia joka toinen päivä, syön joka päivä kalaa ja lihaa useamman annoksen. Kalastan itse ja pakastan kalaa, että voin syödä kalaa koko vuoden aikana.
5. Viikko lomaa poissa kotoa, voin olla matkoilla useammankin viikon vuodessa, halpislennoilla pääsen muutamalla kympillä ulkomaille.
6. Auto, minulla on kohtuu käytetty auto, halpiainen halvoilla vakuutuksilla.
7. Pesukone, tämän nykyisen ostin Gigantista 299E, edellinen pesukone oli lahjoitetaan osastolta ilmaiseksi saatu ja kesti 10 vuotta.
8. Väri-tv, niitä saa ilmaiseksi, mutta ostin juuri tyttärelleni uuden väri-tv:n 100€, kodissani on kolme väri-tv:ta.
9. Puhelin, käytössäni on parikin halpisluuria, joita saa ilmaiseksi erilaisista tarjouksista, mutta ei ne kaupassakaan maksa 15€ enempää, puhelinlasku 10€/3kk, laajakaista 13,90€/kk, 2 tablettia saatu ilmaiseksi tarjouksesta, kotitietokone hankittu verkkokaupasta edullisesti. - jhjhljk
Niin .Noita asioita on punnittu monella lailla.Selkein lienee tuo köyhyysrajan euromääräinen määritelmä,joka on kahdelle ihmiselle tuo 2500e ja joissain yhteyksissä mainittuna yhdelle henkilölle 1170e/kk.
http://keskustelu.suomi24.fi/t/12131178/uusi-koyhyysraja-1170kk
se että käteen saisi esim tuon 1170e /kk ei tarkoita kuitenkaan sitä,että sillä välttämättä eläisi .Se tarkoittaa pikeminkin sitä ,että alle sen ihmineen kohtaa absoluuttista köyhyyttä.Elämiseen tarvitaan esim paikkakunnan hinta tasoista ja niiden asumiskustannuksista johtuen eri paikkakunilla eri suuruinen summa elämiseen.Mitä eläminen sitten todellisuudessa maksaa on toinen juttu.Näistä on kirjoitettu julkisuudessa,mutta jokseenkin noissakin jutuissa on hienoisia vaihteluja ja joskus tuntuu ,että melko kireellä budjetilla on mentävä jos nuo luvut joilla olisi pärjättävä pitäisi kutinsa. Ainakin pääkaupunki seudulla ,sillä siellä vuokrataso on kova ja pienikin asuntio maksaa useita satoja euroja kk. 600e/kk pienestä asunnosta on hyvin tyypillinen yhden hengen vuokra taso.
jotain aiemin eteen tullutta asian tiimoilta:
http://www.talouselama.fi/uutiset/kuinka-paljon-kohtuullinen-elaminen-maksaa-kuluttajatutkimuskeskus-paivitti-laskelmiaan-3457285 - tyytyväinenköyhä
jhjhljk kirjoitti:
Niin .Noita asioita on punnittu monella lailla.Selkein lienee tuo köyhyysrajan euromääräinen määritelmä,joka on kahdelle ihmiselle tuo 2500e ja joissain yhteyksissä mainittuna yhdelle henkilölle 1170e/kk.
http://keskustelu.suomi24.fi/t/12131178/uusi-koyhyysraja-1170kk
se että käteen saisi esim tuon 1170e /kk ei tarkoita kuitenkaan sitä,että sillä välttämättä eläisi .Se tarkoittaa pikeminkin sitä ,että alle sen ihmineen kohtaa absoluuttista köyhyyttä.Elämiseen tarvitaan esim paikkakunnan hinta tasoista ja niiden asumiskustannuksista johtuen eri paikkakunilla eri suuruinen summa elämiseen.Mitä eläminen sitten todellisuudessa maksaa on toinen juttu.Näistä on kirjoitettu julkisuudessa,mutta jokseenkin noissakin jutuissa on hienoisia vaihteluja ja joskus tuntuu ,että melko kireellä budjetilla on mentävä jos nuo luvut joilla olisi pärjättävä pitäisi kutinsa. Ainakin pääkaupunki seudulla ,sillä siellä vuokrataso on kova ja pienikin asuntio maksaa useita satoja euroja kk. 600e/kk pienestä asunnosta on hyvin tyypillinen yhden hengen vuokra taso.
jotain aiemin eteen tullutta asian tiimoilta:
http://www.talouselama.fi/uutiset/kuinka-paljon-kohtuullinen-elaminen-maksaa-kuluttajatutkimuskeskus-paivitti-laskelmiaan-3457285Minulla on ansiotulot 700€/kk, joten olen sitten rajusti köyhyysrajan alapuolella!
- jhjhljk
Niipä taidat sitten olla. Nämä on niitä asioita joihin tulisi saada ensisijaisesti korjaus. Sitävarten päättäjät ovat,että he pitävät kansalaisista ja heidän oloistaan huolta. Ja kansalaisten olot menee optiokeisareiden tuottojen edelle.kenenkään ei pitäisitässä valtakunnassa joutua elelemään alle köyhyysrajan tuloilla köyhyysloukuussa. Huollettavat ovat sitten asia erikseen.
- Köyhyttäaiheuttaa
Nykyisellään köyhyyttä aiheuttaa työttömyys ja tuonmyötä toimeentulovaikeudet mm. siksi tai pikeminkin siksi,että Suomen sosiaalinen turva on jälkeen jäänyt .Tuo kehitys on ollut pitkä aikaista .
http://yle.fi/uutiset/toimeentulotuki_pysynyt_samana_20_vuotta/5318028
http://www.tiede.fi/keskustelu/34822/ketju/toimeentulotuki_ei_riita_enaa_ruokaan
Tuon maksatus muuttuu Kelan hoteisiin 2017 ja toivoa sopii,että perusturvaa myös ajan mukaistetaan vastaamaan perus elinkustannuksia vaatetuksen ,perusmenojen,kuten ruuan ,laskettujen perus matkakustannuksien ,peruspuhtauden ja terveyden huollon ,sekä yhteiskunnallisten kulujen kuten tietoliikenne yhteyksien jne osalta,jotka ovat yhteiskunnan ja siihen kuulumisen,sekä asiain hoidon kannalta perusmenoja näinä päivinä. Ehkä saamme vielä nähdä toimivamman ja perusturvaltaan vastaavamman yhteiskunnan tuon myötä,jossa väliinputoajia ei ole.
Mene ja tiedä.Ehkä sekin ihme vielä nähdään.
http://sosiaalivakuutus.fi/toimeentulotuki-kuka-tahansa-meista/ - äläpillata
Asenteet ja ajatus uusin kansantauti välinpitämättömyys.
http://www.uusisuomi.fi/terveys/197857-kansantauti-johon-ei-ole-laaketta?ref=suosituimmat
Kun tulet köyhyys foorumille on 240€/kk käytetävissä ruokaan, on sinun valintasi jos käytät sen muuhun.
Omistusasumisessa sähkö ja intternettiyhteys maksaa 5€/ neliö.
Kenen tahansa pitäisi tulla toimeen 795€/kk ja tuossa on ruokarahan lisäksi 245€/kk vaate viihde ja terveysmenoihin.- Persturvaaparhaimillaan
Peruspäiväraha on n653e/4vko miinus verot .Käteen noin 522 e/4vko .Kun maksetaan nuo internet ,puhelin laskut ja jotain pieniaä kertyviä laskuja kuten kotivakuutus joka on muutamia kymppejä neljännesvuosittain minimilleeen laskettun,kertyy keskimäärin senverran laskuja,että noihin vaate ,ruoka ja puhtaanapitomenoihin jää keskimäärin 320 e/ 4vko= 11 e / pvä.Tuolla niukin naukin syö.Syö jotkin mutta ei ravitsevasti,eikä montakertaa päivässä.Perus aineiden kuten mausteiden oston ym saa laskea ja Pesuainepullon ostosta johtuen voi jättää päivä aterian väliin.Tuo on kuitenkin se summa jonka pitäisi toimeentulotuen mukaan riittää elämiseen.
Tuosta voi jokainen laskeskella millainen runsauden sarvi sosiaalinen perusturva on jos asia epäilytttää:
http://www.hel.fi/www/Helsinki/fi/sosiaali-ja-terveyspalvelut/sosiaalinen-tuki-ja-toimeentulo/toimeentulotuki/laskuri - gyudhsjknx
Persturvaaparhaimillaan kirjoitti:
Peruspäiväraha on n653e/4vko miinus verot .Käteen noin 522 e/4vko .Kun maksetaan nuo internet ,puhelin laskut ja jotain pieniaä kertyviä laskuja kuten kotivakuutus joka on muutamia kymppejä neljännesvuosittain minimilleeen laskettun,kertyy keskimäärin senverran laskuja,että noihin vaate ,ruoka ja puhtaanapitomenoihin jää keskimäärin 320 e/ 4vko= 11 e / pvä.Tuolla niukin naukin syö.Syö jotkin mutta ei ravitsevasti,eikä montakertaa päivässä.Perus aineiden kuten mausteiden oston ym saa laskea ja Pesuainepullon ostosta johtuen voi jättää päivä aterian väliin.Tuo on kuitenkin se summa jonka pitäisi toimeentulotuen mukaan riittää elämiseen.
Tuosta voi jokainen laskeskella millainen runsauden sarvi sosiaalinen perusturva on jos asia epäilytttää:
http://www.hel.fi/www/Helsinki/fi/sosiaali-ja-terveyspalvelut/sosiaalinen-tuki-ja-toimeentulo/toimeentulotuki/laskuriEi jumankauta sentään. Valetta valetta valetta:
"Tuo on kuitenkin se summa jonka pitäisi toimeentulotuen mukaan riittää elämiseen."
Yksinasuvalle kuuluu jäädä 485,50 euroa. Jos ei jää, niin toimeentulotuesta maksetaan se erotus.
- Kovatlinjat
Ei uudet poliittiset päätökset tuo helpoitusta päinvastoin
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016063021815578_uu.shtml - roletaari
Ihmettelen jatkuvasti köyhyysrajaa ja ihmisten valittamista.
Olemme vaimoni kanssa virallisen köyhyysrajan tuntumassa emmekä tunne kokevamme puutetta.
Asuntomme yhtiövastike ml. autotalli, on 335€/kk.
Elämme, syömme, harrastamme normaalisti ilman pihistämisen tunnetta.
Suurin yksittäinen kuluryhmä on matkustelu.
Useina vuosina nousevat yksityisten terveydenhuoltopalvelujen kustannukset kakkoseksi. Esimerkiksi nyt menossa oleva hammasimplanttiprojekti maksaa 4400€ muut touhut. Teetätin tänään yksityislabrassa Hb testin. Tosin se on halpa, 13,50€ mutta CEA, PSA ja S-Testo maksavat 40€ tai yli.
Köyhyysrajan eläkkeistämme jää silti vuosittain jotain kuluttamatta.
Niin, varmuuden vuoksi mainitsen, ettemme ole saaneet peritöjä ja rahapelivoittomme rajoittuvat yhteen speden spelien 1000mk:aan.
Mihin ihmiset työntävät rahansa?
Ps. Emme tietenkään saa mitään tukiaisia tai avustuksia.- tyytyväinenköyhä
Tätä minäkin ihmettelen, että mihin täällä valittavat tuhlaavat rahansa? Olemme myös tulojen puoleen köyhiksi luokiteltuja, silti rahat riittävät hyvin ja vielä jää muuhunkin ylimääräiseen. Voidaan matkustella ja lapset harrastavat.
Ei ole perintöjä tullut meillekään suuremmin, vaimo sai yli 10v. sitten 1700€ ennakkoperinnön ja minä sain v. 1967 perintönä isoisäni vanhan rannekellon, jolla oli vain tunnearvoa. Rahapeleissä on sen verran onnistanut, että Jokerissa voitin v. 1998 syksyllä 2500mk. Lisäksi sain kunnallisista luottamustehtävistä eläkkeen kertymän kertakorvauksena v. 1999, joka oli 200mk (oli muuten aika hupaisa homma, kun kävin kuittaamassa tuon eläkekertymän postista 8 vuoden lautakuntatyöskentelystä), ei niillä hommilla ainakaan kukaan rikastu... - fil.maist.vm85
Olette ikääntyneitä. Nuorella perheellä pätkätöineen ihan eri tilanne!
- roletaari
fil.maist.vm85 kirjoitti:
Nuorena perheenä, lapset 2v ja 4v, siitä eteen päin anus oli auki kuin tuuran putki.
550l:n pakstin oli syksyisin täynnä ( todellakin ) marjoja, ryöpättyjä sieniä, ok-tontin tuotteita ja lihaa teurastuskeikoiltani. Sai ostaa halvalla.
Kuivattuja tatteja ja koivunkantosieniä oli noin 20l.
Emme pystyneet ostamaan mitään kodin sisustukseen tai omaan vaatetukseen liittyvää paitsi pakollisia alusvaatteita.
Pakollinenauto oli vanha, halpa romu jonka kanssa olin näpit rasvassa muutaman kerran vuodessa.
Lasten tarpeisiin saimme tuttavilta käytetyt polkupyörät ja lasketteluvälineet.
Pojan hiihtosukset oli ostettava itse.
Vaimo ei voinut mennä töihin koska hänen palkkansa olisi kokonaisuudessaan mennyt kahden lasten päivähoitomaksuihin.Mitättömät lapsilisät tulivat maksuun 3kk:n välein.
Tätä elämää elettiin muutama vuosi. Älkää PERKELE tulko sanomaan, ettei ikäluokkani ihmiset tiedä todellisesta puutteesta, suorastaan köyhyydestä mitään.
EIKÄ OLLUT SUOJAVERKKOJA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Tietenkin nyt viitataan toiseen aikaan. Kyllä. Mutta oikea puute on todellista eikä vertailun aikaansaamaa kuten nykyään.
Olen joskus toivonut, että tulisi todellinen pula niin nuoret oppisivat asettamaa asiat oikeisiin suhteisiin. - kitkerä
Ihan sama kokemus.
Palkasta jäi käteen työn ilo, eikä muksuille ikinä ollut varaa ostaa urheiluvälineitä, uusia vaatteita, käyttää yksityisellä lääkärillä , ostaa huonekaluja tarpeen mukaan.
Lopulta laskimme ettei kannata käydä toisessa kaupungissa töissä, päivähoitomaksujen jälkeen jäi käteen paha mieli.
Tämä jo ysikytluvulla. Ikinä ei ole työstä jäänyt niin paljon käteen että olisi pystynyt ostamaan oman asunnon. Kunnon ammatit, mutta matala palkkataso.
Nyt perhe on hajonnut, olen tähän maahan synnyttänyt viisi veronmaksajaa, mutta ei se näy eläkkeessäni.
Naisten tulot olivat jo lamasuomessa heikot, nyt äitiyslomalla olijat vielä heikommin tulevaisuudessa tulevat pärjäämään.
On käsittämätöntä ettei nyt vallassa oleva sukupolvi ole korjaamassa naisten tulokehityksen epäkohtia.
Kun hoidin lapsilisällä muksut 16 vuotta käyttämättä mitään yhteiskunnan palveluja, tulisi tämä huomioida jotenkin.
Perheemme ei ole tarvinnut päivähoitoa,iltapäiväkerhoja tms. Srkn nappulakerhossa ovat eskariopetuksenkin saaneet.
Kun olimme tilanteessa jossa olisin viimein päässyt työelämään, sairastuin vakavasti ja olen työkyvytön.
Olen katkera:yhteiskunta kannusti lastenhankintaan, mutta unohti kokonaan että vanhenen.
Vuokraluukussa, tukien varassa, minieläkkeellä kituutan.
Enkä suostu tuntemaan syyllisyyttä. Olen tämän maan kansalainen, asunut ikäni, tehnyt työtä, muksut tänne.
Kun sosiaalitukia maksetaan maamme rajojen ulkopuolelle, esim asumistukia täällä työskentelevien puolisoille toisessa maassa, kun lapsilisät, työttömyystuet maksetaan ulkomaille, esim. Viroon, vääristynyt sosiaalimaksujen jako hajottaa pakkaa entisestään.
Kun on varaa moiseen, ON VARAA myös kitkeä köyhyys muilta sosiaaliryhmiltä Suomessa !
Seuraan tällä hetkellä 3:n virolaisen täällä matkaamidta, käyvät täällä vain nostamassa tuet, ei aikomustakaan ottaa työtä vastaan.
Hyväksyvät vielä syyksi sen että työmatka Virosta on liian pitkä, ei työn vastaanottovelvoitetta. Työkkäri järkkää näille majoitusta, maksaa asumisen korvauksia näille siivoojille.
Miksi ??? - tyytyväinenköyhä
fil.maist.vm85 kirjoitti:
Me taas ollaan lapsiperhe vielä parhaillaan ja tiedetään elämän realiteetit vähillä tuloilla. Pienet tulot pistetään riittämään ja ainakin meillä on ihan mukavasti mennyt, lapset voi harrastaa ja päästään ulkomaillekin matkustamaan. Ruokaa on aina ollut syödä ja vaatteet päällä!
- höhhää
En tajua, aiemmin kävit kertomassa olevasi pienituloinen.
Mikä mielestäsi on köyhän ihmisen keskitulo ?
Tilastokeskuksem julkaisun mukaan köyhä on henkilö. Joka ansaitsee n. 1100 e/kk. Sillä rahalla ei lapset harrasta eikä tosiaankaan matkustella.
Joko asutte ilmaiseksi tai tulot ovat lapsilisineen suuremmat kuin oikea köyhyysraja on.
Veikkaan jälkimmäistä. - tyytyväinenköyhä
höhhää kirjoitti:
En tajua, aiemmin kävit kertomassa olevasi pienituloinen.
Mikä mielestäsi on köyhän ihmisen keskitulo ?
Tilastokeskuksem julkaisun mukaan köyhä on henkilö. Joka ansaitsee n. 1100 e/kk. Sillä rahalla ei lapset harrasta eikä tosiaankaan matkustella.
Joko asutte ilmaiseksi tai tulot ovat lapsilisineen suuremmat kuin oikea köyhyysraja on.
Veikkaan jälkimmäistä.Kyllä me ollaan tulojen puoleen köyhiksi luokiteltuja, kahdesta lapsesta tulee vielä lapsilisät. Omassa halvalla ostetussa rintamamiestalossa asutaan ja sitä lämmitetään puilla. Hyvin me ainakin pärjätään!
- EntäsJos
Helpottaa kun on asunto maksettu ja ei ole tulossa suuria remontteja..., mutta jos ei ole ollut varaa ostaa asuntoa tai alkaa vanhaan taloon tulemaan isot remontit? (Asunnon arvo nousee alle puolet remonttikuluista monessa tapauksessa).
- esrfdgrht
Tuleeko tuollaiset tulot ja tuollaisilla tuloilla elävien määrä jotenki yllätyksenä? Itsekin sitkutellut paljon pienemmilläkin summilla, ihan pätkätöitä tehdessä, jo parikymmentä vuotta...
- tämäontosi
Olishan se kiva käydä kosmetologilla, laittaa rakennekynnet, maalauttaa kulmat ja laittaa tekoripset. Käydä elokuvissa kun lystää, mennä bussilla kaupunkiin vierailulle. Ostaa kahvit baarissa, päästä joskus syömään noutopöytään, käydä uimahallissa uimassa, käydä hammaslääkärissä tarkistuttamassa hampaat, käydä pienessä verenkuvassa edes kerran eläessään, ostaa joku eksoottinen hedelmä tai ulkolainen juustonpala jne. Olishan se kiva, mutta kun ei ole rahaa muuta kun asumiseen, puhelimeen, sähköön ja ruokaan. Joskus saan uudet sukkahousut kaupasta ja vanhan asusteen kirpparilta.
- tyytyväinenköyhä
Me asutaan 100km päässä Jyväskylästä ja käydään Aalto Alvarissa uimassa silloin tällöin koko perheen kanssa, mennään bussilla. Ei ole kovin kallista! Joskus on käyty Peurungassa uimassa ja siinekin on menty bussilla, tosin porukan mukana.
Hammaslääkärissä kävin juuri, sain kunnallisesta hammashoitolasta n. 1,5 tunnin päästä soitostani peruutusajan ja hammaslääkäri korjasi kaksi lohkeamaa hampaistani, maksoi yhteensä 97€, ei mielestäni ollut kallista.
Me matkustetaan paljon halpisbussilla eri puolille Suomea, on tosi edullista, joskus pääsee suuntansa jopa 1€, enimillään maksaa 5€, esim. Hki-Oulu pääsee 1€, jos ostaa netistä liput hyvissä ajoin. Juniin löytyy joskus VR:lta halpiaisia, pääsee 5€ vaikka Kemijärvelle tai Rovaniemelle. Joulupukinapaja on käyty katsomassa muksujen kanssa.
Joskus mennään halpislennoilla ulkomaille, joskus pääsee alle 15€ Gdanskiin Puolaan taikka Unkariin.
Elokuvissa me käydään ahkeraan lasten kanssa, siihenkin löytyy edullisia vaihtoehtoja, joten käydään katsomassa uutuus elokuvat ja ensi-illat.
Noutopöydät on meidän perheelle ihan ehdoton juttu, reissussa syödään juuri noutopöydissä, ei meillä muuhun ole varaa. Katsotaan aina paikat valmiiksi, että mihin mennään syömään, kun liikutaan bussilla taikka junalla.
Ulkolaisia juustoja saa monesta paikkaa ihan sopivasti, me tykätään erilaisista valkohomejuustoista ja monista erikoisjuustoista, voidaan ostella niitäkin aina silloin tällöin.
Jotenkin tuntuu, että monet tekee itselleen köyhyyttä vain tekemällä ja tuhlaavat rahansa.
- ufghjsbcn
Tässä pari esimerkkiä:
Jyväskyläläisen uimahalli/Liikuntakeskus AaltoAlvarin sisäänpääsymaksuista luki netissä, että amu-uinti ma-pe klo 6.00-10.00. Hinta sisältää uinnin ja saunan. Hinta ei sisällä ohjattuja ryhmiä. Kertamaksu 6 euroa, 10 kerran sarjakortti 54 euroa ja 20 kerran sarjakortti 102 euroa.
10 kerran sarjakortilla yhden uintikerran hinnaksi tulee 5euroa 40 senttiä. Kyllä toimeentulotuella eläväkin pystyy tuolla hinnalla kustantamaan yhden uintikerran viikossa. Toimeentulotuen perusosa on yksinelävälle 485 euroa kuussa. Siitä lasketaan kuluvan noin puolet ruokaan ja toinen puolisko niihin muihin henkilökohtaisiin menoihin, kuten vaatteisiin, hygieniaan, virkistykseen yms. Yhteen aamu-uintikertaan menisi siis noin kolmasosa yhden päivän perusosasta.
Halpisbusseilla pääsee todellakin parilla eurolla kaupungista toiseen.
Hammaslääkärikulut maksetaan toimeentulotukeen oikeutetulle jo ennen kuin tilille tupsahtaa se 485 euroa.
Rakennekynsiin yms. en ota kantaa, mutta aika tarpeettomalta tarpeelta kuulostaa minun korvissani. - Prioriteetit_kohallaan
No nuo pienituloisten sairaudet hoidetaan valtion pussista. Jää nekin hoitorahat tupakkaan ja kaljaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik185593- 163045
MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar1192896Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun6292144Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin1492012Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja701402Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s421385Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill31168Veda uskonto vs. muut uskonnot
Mitenkähän tuo Veda(Krisha)uskonto loppujen lopuksi eroaa muista niin sanotuista ilmoitus uskonnoista? Siinäkin vedotaan4061116Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o641087