Vaihteiden käyttö hidastaessa

alokas

Sain kortin vasta vähän aikaa sitten. Vaihteiden vaihto isommalle sujuu suunilleen, mutta toiseen suuntaan on ihan hakusessa. Eli jos ajan kahdeksaa kymppiä viitosvaihteella ja aion kääntyä sivutielle, niin miten vaihteita kannattaa käyttää hiljentäessä? Missä nopeudessa vaihdan pienemälle ja vaihtaako suoraan kolmoselle ja siitä edelleen pienemmälle vai miten? Nyt tekisi mieli painaa kytkin pohjaan heti kun alkaa jarruttaa ja pitää siinä kunnes nopeus on tippunut riittävästi ja sitten ykkönen tai kakkonen päälle sen mukaan, pitääkö pysähtyä vai ei. Hidastusmatka kun ei kumminkaan ole järin pitkä. Samaa kysyisin myös, kun poistun hidastuskaistalle jossa rajoutksen tulevat 100 km/h -> 80 km/h -> 50 km/h -> kolmioristeys, missä ja miten kannattaa vaihtaa pienemmälle? Niin, ja kun vaihtaa pienemmälle, niin voiko samalla painaa jarrua?

26

14990

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ilizkI

      Tosta kirjotuksesta päätellen ei voi kuin ihmetellä että millä perusteella sulle on luovutettu ajokortti. Pitäisköhän sun mennä vielä autokouluun opettelemaan ajamista jos noinkaan yksinkertaista asiaa et hallitse.

      • alokas

        Etkö tiennyt, että suurimmalla osalla vasta kortin saaneista on auton käsittely vielä jossain määrin epävarmaa. Jos nyt parin itsenäisen ajokerran jälkeen olen todennut tämän kohdan vähemmän sujuvaksi, niin enkö saisi täällä kysyä. Ei autokoulussa annettu hidastamiseen mitään yleispäteviä ohjeita, muuta kuin ettei liian aikaisin pidä vaihtaa pienemmälle, mutta siihen ei ole vielä kunnon tuntumaa. Ennen kuin saan vastauksia, joista todella on hyötyä (kuten näin hidastaen-kiitos!), aion jatkossakin kiusata sinua liikenteessä harjoittelemalla ajamista ilman opettajaa.


      • Anteeksi vaan... minäkin olen ajanut automaateilla kylläkin yli 20 vuotta. Nyt eteen tuli vaihdelaatikon totaalinen mykistyminen ja vaihto. Minullakin on ihan hakusassa tuo vaihteilla hidastaminen risteystä lähestyttäessä.... ja pitäis tuo vaihdettu vaihdelaatikko sitten ajamalla totuttaa vaihtamiseen loppuviikon. Tämäkin vaihdelaatikko on hellä, pehmee ja muistava. Vaihdelaatikon mukana tulee jokin kone tai vehje, jolla tuota vaihdelaatikon totutusta tehdään ajaessa.


      • MutEiPakilleVauhdissa

        Muistaakseni oli niin et kasikympistä voi vilkun kans samaa aikaa alkaa työntää ykköstä mut ei viel nostaa kytkintä. Sitten vasta ku vauhti on alle viiskympin voi nostaa kytkimen nopeasti ylös ettei kytkin luista ettei kulu.
        Niin faija opetti ja on ollut vuosia bussikuksi, eli tietää varmaankin.


    • hidastan

      Minulla on ollut 36v ajokortti,autokoulusta en muistaakseni mitään patenttiohjetta hidastukseen saanut.Ajan nykyisin paljon ducaton pakua.Esim punaisiin liikennevaloihin tullessa kelaan kaiken aikaa vaihteita alaspäin,siis jarrutan moottorilla,toisaalta minulla on silloin aina oikea tilanteeseen sopiva vaihde silmässä,tiedän että monet kytkee vapaalle ja painaa jarrua.Valoissa pidän vaidetta aina vapaallaq,paljon näkee autoja vaide päällä kytkin pohjassa,raskasta ja kuluttaa kytkinlevyä.Mutkat ja kadun kulmat oppii enempi ajaessa,vaitamiset manee selkäytimeen,voi kuunnella koneen ääntä,katsella kierroslukumittaria.Näihinkin tullessa kelaan vaiteistoa alspäin,käytän hyvin vähän jarrruja.Odotan muiden mielipiteitä

      • vielä,

        miten se kytkinlevy voi kulua kun kytkin on pohjassa?


      • pitää toimia

        Moottorijarrutuksia. näin säästyy bensaa ja jarrut. Eli kaasu ylös ja vaihdella tilanteeseen sopivia vaihteita.


      • vwd
        pitää toimia kirjoitti:

        Moottorijarrutuksia. näin säästyy bensaa ja jarrut. Eli kaasu ylös ja vaihdella tilanteeseen sopivia vaihteita.

        Kerroppas miten jarrutat moottorilla esim, vm.88 corollalla? eri asia jos ajaa ruiskumoottorilla, silloin tuo on todella hyvä.


        CDI 2.2


      • Diizei_

        se joka kuluu autossa kun on pitkään kytkin pohjssa niin on painelakeri(samalla ehkä paineasetelma). ihan korjatakseni vaan. joskus on puhuttu että minuutti on sellainen ika että jos sen yli menee niin ehdottomasti vapaalle ja kytkin ylös.


      • Lepa
        vielä, kirjoitti:

        miten se kytkinlevy voi kulua kun kytkin on pohjassa?

        Emmää tiijä siit kytkinlevyn kulumisesta mutta painelaakeri siinä ainakin kuluu jos kytkintä kauan riiputetaan auki!


    • rekkuS

      Pidät kytkimen ylhäällä samalla jarrutat (vitonen päällä). Kun olet kääntymässä kytkin pohjaan ja kakkonen sisään ja menoksi.

      • alokas

        Mitenkäs alas nopeus viitosella saa tippua, ennen kuin kone uhkaa sammua?


      • suunnilleen
        alokas kirjoitti:

        Mitenkäs alas nopeus viitosella saa tippua, ennen kuin kone uhkaa sammua?

        30:n vauhdissa kannattaa vaihtaa vitonen pois, tai painaa kytkin pohjaan. ylämäessä jo vähän aiemmin.


      • Jamppa
        suunnilleen kirjoitti:

        30:n vauhdissa kannattaa vaihtaa vitonen pois, tai painaa kytkin pohjaan. ylämäessä jo vähän aiemmin.

        mita RekkuS kirjoitti on mielestani ihan pateva ohje, totean siihen viela etta han varmaan tarkoittaa vitosvaihteella sita isointa joka voi yhta hyvin 4. tai 6. Talla tavalla saastaa jos autossa on polttoaineen syötön katkaisu moottorijarrutuksella. Jos tata ei ole (suurin osa kaasarivekeista) kannattaa heittaa vapaalle jolloin kone ja voimansiirto paasee helpommalla.

        hidastaessa toi 30 voi olla liian pieni vauhti kytkea suurimmalta vapaalle. Jotkut autot on valitetty kulkemaan yli 250 suurimmalla vaiteella jolloin kierrokset laskee reilusti alle tonnin. Katso mittarista vaikka 1500 tai tuntumalla ennenkun alkaa taristaa.

        Vaihteiden kelaaminen alaspain hidastessa on vaivalloista ja pahaksi autolle, jarruja ei ole mitaan syyta saastaa, ne tykkaa kun niita kayttaa ja valilla reippaamminkin.


      • zoozan
        Jamppa kirjoitti:

        mita RekkuS kirjoitti on mielestani ihan pateva ohje, totean siihen viela etta han varmaan tarkoittaa vitosvaihteella sita isointa joka voi yhta hyvin 4. tai 6. Talla tavalla saastaa jos autossa on polttoaineen syötön katkaisu moottorijarrutuksella. Jos tata ei ole (suurin osa kaasarivekeista) kannattaa heittaa vapaalle jolloin kone ja voimansiirto paasee helpommalla.

        hidastaessa toi 30 voi olla liian pieni vauhti kytkea suurimmalta vapaalle. Jotkut autot on valitetty kulkemaan yli 250 suurimmalla vaiteella jolloin kierrokset laskee reilusti alle tonnin. Katso mittarista vaikka 1500 tai tuntumalla ennenkun alkaa taristaa.

        Vaihteiden kelaaminen alaspain hidastessa on vaivalloista ja pahaksi autolle, jarruja ei ole mitaan syyta saastaa, ne tykkaa kun niita kayttaa ja valilla reippaamminkin.

        jarrujen käyttöön kommentoisin vielä, että takana ajavat tykkäävät, kun jarruvalo vilkahtaa, kun hidastat.


      • jarruvaloista
        zoozan kirjoitti:

        jarrujen käyttöön kommentoisin vielä, että takana ajavat tykkäävät, kun jarruvalo vilkahtaa, kun hidastat.

        Kyllä on hyvä vilauttaa jarruvaloa. Mutta mitens jos on automaatti, niin jarruvalo palaa useimmin ja ehkäpä pidempään.

        Silloin tällöin tapaa autoilijan jolle se on kuin punainen lippu.... ja sitten ohi hinnalla millä hvänsä.


      • juttu vaan
        zoozan kirjoitti:

        jarrujen käyttöön kommentoisin vielä, että takana ajavat tykkäävät, kun jarruvalo vilkahtaa, kun hidastat.

        Että vilkkukin on keksitty että jos vaan kykenee ajamaan risteykset ilman jarruttamisia niin ei oo mikään pakko valoja vilautella.( En tosin väitä että se on mitenkään kovin helppoa ja yksinkertaista) Vilkuttaa vaan kun on aikeissa kääntyä.

        ja alkuperäisen kysymyksen lähettäjälle että älä huoli opit ajamaan paremmin kun vaan harjoittelet.
        Niitä vaihteita ei tosiaankaan kannata kelata yks kerrallaan alaspäin. Annat rullata kun risteykset lähenee niin isolla vaihteella jos autosi on ruisku ja papaalla jos kaasari risteyksessä hiljennät, kakkonen päälle ja kaasua. :)


      • hidastaessa
        Jamppa kirjoitti:

        mita RekkuS kirjoitti on mielestani ihan pateva ohje, totean siihen viela etta han varmaan tarkoittaa vitosvaihteella sita isointa joka voi yhta hyvin 4. tai 6. Talla tavalla saastaa jos autossa on polttoaineen syötön katkaisu moottorijarrutuksella. Jos tata ei ole (suurin osa kaasarivekeista) kannattaa heittaa vapaalle jolloin kone ja voimansiirto paasee helpommalla.

        hidastaessa toi 30 voi olla liian pieni vauhti kytkea suurimmalta vapaalle. Jotkut autot on valitetty kulkemaan yli 250 suurimmalla vaiteella jolloin kierrokset laskee reilusti alle tonnin. Katso mittarista vaikka 1500 tai tuntumalla ennenkun alkaa taristaa.

        Vaihteiden kelaaminen alaspain hidastessa on vaivalloista ja pahaksi autolle, jarruja ei ole mitaan syyta saastaa, ne tykkaa kun niita kayttaa ja valilla reippaamminkin.

        Vaihteiden kelaus on työlästä,mutta esin useampikaistasilla ajoradoilla jos sattuu olemaan pienempi silmässä pystyy kiidyttämään vaikka avoimelle vasemmalle kaistalle juoheasti,samoin erilasiisa kaarteissa liikennevirran nopeus vaihtelee,alapäinvaihtamalla ainakin pakulla tai muulla raskaammalla ajoneuvolla on tilanteen tasalla ja pystyy kiihdyttämään vauhtia.Millä tavalla moottorilla jarruttaminen on autolle ,moottorille vahingollista?Ehkä voimansiirto voi rasittua?


    • sooda

      Täältähän se tosiaan kannattaa kysyä. Tältä palstalta ei taida monta oikeasti asioista tietävää löytyä, vaikka asiantuntijoita ovat omasta mielestään kaikki.

    • jaajo

      itse ajan silleen ralli tyylillä kovaa mutkaan painan jarrua viime hetkellä sitten heti kytkin pohjaan ja 3 tai 2 sisään kääntyessä ja kaasu pohjaan kun pääsee pois kurvista.tämä ei kylläkään ole mikään liikenne ystävällinen tapa...
      autona 1,9 tdi Seat Leon lastulla. 150hp 375nm/1500 rpm

      • fwe

        Unohdit sen käsijarrun


    • Kortillinen.

      Jos kortti on jo niin päästät vaan kaasun ja kun nopeus on sopiva painat taas kaasua niin kone päättää itse mikä vaihde pidetään päällä

      • huugo

        Voi vittu kysellään tyhmiä, voiko tuollaisia tumpeloita olla liikenteessä. Mulle on tuollaiset asiat ollu selvillä jo 10 vuotta aikaisemmin kuin autokortin sain.


      • oletidiootti
        huugo kirjoitti:

        Voi vittu kysellään tyhmiä, voiko tuollaisia tumpeloita olla liikenteessä. Mulle on tuollaiset asiat ollu selvillä jo 10 vuotta aikaisemmin kuin autokortin sain.

        kusipää eiks sul oo kavereit?


    • vaihteiset

      Minä en henkilökohtasesti perusta manuaalivaihteisesta ajokista.

      itse ajoin aikoinaan 5vuotta manuaalisella vaihteistolla ja nyt olen ajanut 10vuotta automaatilla enkä takaisin siirry.


      automaatti on ainut ja oikea vaihteisto sanokoot muut mitä tahansa.

      jo loppuu samalla se vaihteiden renkkaus ja sohlaaminen...

    • EiKolareita

      Liian isossa nopeudessa ei kannata lykätä talvella liian pientä vaihdetta isoista nopeuksista, voi lähtee auto luistaan. Itse kyllä vaihdan aina ajoissa 2 vaihteelle, jos käännyn risteyksestä. Kannattaa Suomen talvessa hidastaa ajoissa, sitten heti riteyksen jälkeen pääsee paljon ripeämmin liikkeelle eikä jää enää tien tukoksi. Olen nähnyt paljon autoilijoita, jotka hiljentää periaatteessa vasta risteyksen jälkeen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      18
      946
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      3
      843
    3. En koskaan

      Aliarvoinut, nauranut/pitänyt pilkkana, tai ajatellut mitään negatiivista sinusta. Jos nämä asiat uskot ja luotat sen v
      Ikävä
      49
      840
    4. Nainen, olet kaipaillut seuraani

      Tiedän sen, kuulen sen. Sinulla ei ole muita joiden kanssa voisit niistä asioista keskustella joista keskustelet kanssan
      Ikävä
      76
      737
    5. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      224
      731
    6. Kirjoitit joskus minulle tietäen

      Että se olin minä.
      Ikävä
      46
      719
    7. Emme näe enää koskaan

      Näin ainakin uskon. Mutta ei hätää, et menetä yhtään mitään minussa. Sen kai jo tiesitkin. Hyvää vappua ja kesää. Toivon
      Ikävä
      34
      697
    8. Vornanen alkaa olla kusessa

      Kaikki vanhat synnit on kaiveltu esiin ja niitä tosiaan näyttää olevan. Poliisin asussa esiintyminen vaaliteltalla, työt
      Joensuu
      82
      682
    9. Mitäs meinaatte vappuna

      ikävöivät ihmiset?
      Ikävä
      107
      673
    10. Pistetään panokset

      Vielä korkeammalle! Eli mitäs numeroa kaipaat? Kaikki mukaan! Itse kaipaan 5
      Ikävä
      35
      620
    Aihe