Yksin kahden lapsen kanssa veneilemässä

mitenkähäntämämenee

Sitä vaan pohin että meillä on kaksi lasta 5 ja 6 vuotiaat. Mun tekisi mieli lähteä soutelemaan. Jotkut harvat on sanonu että ei voi yksin mennä kahden kanssa jos jotain sattuu ja jotkut sanoo että mitäs ihmeellistä siinä on että kunhan on molemmilla liivit päällä.

Sekä olen menossa soutelee enkä perämoottorilla tuolle järvelle tai jos meneekin pienellä moottorila hiljakseen niin onko se niin eri asia?

Kai jotkut ajattelee että pitäisi olla jos kaksi lasta niin yksi aikuinen per lapsi veneesssä mutta meneehän moni kolmen lapsen kanssa niin että on kaksi aikuista tai neljän lapsen kanssa ja kaksi aikuista.

Exäkin menee uuden miestuttavansa kanssa kolmen lapsen kanssa jollain silverhawkilla ja yksi lapsi on tämän miehen oma ja kaksi siis meidän. Jos ajattelee että vene kaatuisi niin olettaisin että se mies keskittyy oman poikansa pelastamiseen ja exä yksin meidän lasten eli vähän sama tilanne ehkä syntyisi kuin jos exä olisi veneilemässä kahden lapsemme kanssa.

Vai onko parempi että käyn vuootellen poikien kanssa tekemässä veneily/kalastusreissun enkä molempien kanssa yhtäaikaa? Toki menisin vain hyvällä säällä ettei tuule.

En tiedä onko vähän tyhmä kysymys. jotkut perustaa sen että ei yksin voi mennä kahden lapsen kanssa maalaisjärjen käyttöön.

9

299

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • veneelläv67

Taisin olla viiden vanha kun olin isän mäkärän kyydissä sellainen "uimarengas" kaulassa. Mitään vaaraahan tuossa ei ollut sillä koska isä piti kaulurista kiinni mutkissa samaan aikaan kun ohjasi toisella kädellä. Niin se mäkärähän oli n 2m tasapohjainen vene jossa oli 20hv moottori. Muutaman kesän jälkeen soutelin jo itsenäisesti tuolla mäkärällä kun siihen laitettiin hankaimet. No ehkä en mitään tuollaista kuitenkaan suosittelisi.
      Kyllähän sinun on kipparina oltava kykenevä arvioimaan vaarat ja olosuhteet itse. Jos sää on tyyni, vesi lämmintä ja kaikilla pelastusliivit päällä niin kai ne lapset kelluu vedessä jos sinne joutuvatkin. Suurin vaara tilaneessa taitaisikin olla hätääntyminen, joko lasten tai vanhemman. Toinen riski on sitten se että jos tiput itse veteen, osaavatko lapset toimia siinä tilanteessa, pystyisiköhän tuon ikäiselle opettamaan ranassa vähän soutamista. Jotenkin itsestä tuntuu että lasten kanssa on helpompi hallita pientä perämoottoria, soudettaessa kun on kädet täynnä töitä. Tyynessä jos jotain sattuu niin pysähdyt ja selvität tilanteen. Huonossa säässä kaikki muutuu monin verroin vaativammaksi, hyvällä säällä, ehkä, harkitse itse.

• Mulla menee veneily vaivattomasti & turvallisesti, kun olen tehnyt lapsille muutamat selkeät säännöt veneilyn suhteen. Likat on nyt 7 10, aloitettiin kun ne oli 3 5v.

1) Laiturillekin liivit päällä ja liiveissä peppunaru aina kiinni!!
      2) Veneessä aina liivit
      3) Veneessä ei seistä
      4) Ei roikuta reunan yli

Soutuvene koneella on itse asiassa parempi kahdella lapsella kuin yhdellä eli pojat keulaan ja isi koneen kanssa takana = vene tasapainossa. Soutuvene, kuten kaikki muutkin veneet, on koneella ajettaessa sivusuunnassa myös vakaampi kuin soutaen. Venettä kuormatessa & lähtiessä on pidettävä huolta siitä, ettei lapset odota kiltisti keulassa ja sitten sinä rujautat siitä keulan kautta takatuhdolle... mikä on kiikkerä liike kapealla soutuveneellä.

Kännykkä Minigripissä vetoketjulliseen taskuun niin löytyy & toimii jos kaadatte veneen. Oli kyydissä yksi tai neljä lasta, niin turvallisuus hoidetaan aina kuntoon jo maissa.

Sitten vain eväät mukaan ja selkeä näkyvissä oleva retkikohde ja nauttimaan veneilystä.

• Jännä juttu muuten että tyttäresi vanhenevat eri tahtia.
        Onko toinen heistä ollut hiljattain avaruusmatkalla?

• yyyyysy
        Jurpå kirjoitti:

Jännä juttu muuten että tyttäresi vanhenevat eri tahtia.
        Onko toinen heistä ollut hiljattain avaruusmatkalla?

Sopivilla syntymä- ja aloituspäivämäärillä ikävuodet voivat olla ihan oikeat.
        Ei tarvita avaruusmatkoja.

• Toinen mahdollisuus on että perheenisä on käynyt nuoremman tyttärensä kanssa veneilemässä todella huimaavaa vauhtia.
        Perheenisä tosin unohti tässä mainita millä nopeudella hän itse on vanhentunut.

• Joo, vaikka ne on syntynyt yksi syksyllä ja toinen keväällä, niin ne oli oikeasti 3 6v kun aloitettiin veneily.

Mutta, oliko sulla Jurpå ton pikkuviisastelun lisäksi jotain oikeata kontribuutiota AP:n saamiseksi hyvin mielin turvallisesti vesille kahden lapsen kanssa?

• Kontribuutiota varsinaiseen aiheeseen ei ole tiedossa, valitan.
        Jurpå jatkaa tutulla ja turvallisella viisastelulinjallaan.

• Vanha_Jeti

Ekalla kanoottiretkellä mukana olivat 1, 3 ja 5 vuotiaat nassikat, ja minä eli isä. Laavulla nukuttiin toukokuun räntäsateessa. Sääntö oli se, että kanootissa istutaan aloillaan, tai tulee melasta, isoin oli keulamelojana. Hyvin meni ja on mennyt sitä eteenkinpäin, 6-vuotias pystyy näköjään melomaan 16' kanoottia yksinään keskeltä…

Homma on siis niin, että penskat käyttäytyvät kunnolla, ja päällä on toimivat liivit jos jotain sattuu. Ennen kuin ryhdytään mihinkään riskaabeleihin mänöveereihin, mietitään mikä voisi mennä vikaan, niin tietää miten toimia. Ei kannata liikaa pelätä.

• Hyviäkelejäsinne

Moikka

Hyvin onnistuu kahden pienen lapsen kanssa saimaalla. Lasten pitää vain totella kipparin komentoja. Pienessä veneessä ei roikuta laidan yli eikä riehuta yms. Lapsilla liivit päällä ja ukkoseen/kylmään/tuuleen ei mennä.

Ollaan kokeiltu soutuveneellä, perämoottoriveneellä ja pienellä matkaveneellä.

Mukavia retkiä ☺

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      12
      3840
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      78
      2027
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      546
      1626
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      85
      1298
    5. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      67
      1097
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      1018
    7. Hyödyt Suomelle???

Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      214
      898
    8. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      60
      873
    9. Hyvää talvipäivänseisausta

Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      171
      854
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      808
    Aihe