Teidenjyrsijät

KirottuNokianRenkaat

Nyt teidenjyrsijät näyttävät korjausruuhkassa keskisormea tienkorjaaille! Vaikka koko talven ovat itse tiet rikkoneet kovametalipaloilla hakkaamalla niitä.

Jo äänestä kuulee mitä kovametallipala renkaassa tekee asfatille;
rikko tien pölyksi, kuluttaa renkaat ja ruostuttaa autot, rikkoo moottorit kvartsipölyllä, sairastutta ihmiset kuolettavasti pölykeuhkoon, keuhkoahtaumatautiin, verisuoni- ja sydäntautiin ja keuhkosyöpään, aiheuttaa kovaa melua ympäristöön ja auton sisään, likaa autot pesukuntoon, sotkee ympäristön ja pakottaa tekemään meille tiet karheasta/meluisasta louhossepelistä. Lisäksi maksaa aikaa/ruuhkia ja rahaa aivan tuhottomasti kun tiet pitäisi vähintäinkin kerran vuodessa pinnoitta uudellen, että ne pysysivät edes jossain kunnossa.

22

264

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hidastajat

      Vitun homo nokia on salaa tuplannu nasta määriä!

    • teitä.jyrsitään.nyt

      Niin ovathan teiden jyrsintäkoneet nyt kovassa käytössä, en vaan ymmärrä kuinka ne itselleen keskisormea näyttäisi.

      • Sekopäitä_löytyy_aina

        Niinpä. Enkä oikein ymmärrä tuota aloittajan sekavaa suoltoa muutenkaan. Ei kai nyt sentään noin henkisessä kännitilassa jo tuohon aikaan, vaikka kuinka olisi viinaanmenevä työtön. No kaipa tuosta sekoilusta tuli paremmalle mielelle.
        No kaikenlaista viheltäjäähän täällä usein on näppäimistönsä tuotoksia julistamassa.


      • ooopelius

        Aivan, kohta se alkaa eli suolan kylväminen tielle varmuuden vuoksi.


      • sipulokos

        Aivan kyllä on ikävä tiekarhua ja miksi?


    • Ilmatyynyalusko-oltava

      Voi kuulkaas, kyllä sitä liikkuis mielellän vaikka renkaat ilmassa, painovoiman takia ei oikein onnistu.

      Totuuden nimissä ollu viimepäivinä niin liukasta, että ilman nastoja ei olis ollu mitään asiaa liikenteesee.

      Teiden talvikunnossapito on mennyt valitettavan surkealle tolalle. Aurat ja hiekoittajat valmiuteen, kyllähän niille maksetaankin.

      Suomi on riippuvainen tiestöstä 24/7 halvempaa hoitaa tiestöä kun kolareiden jälkiseurauksia.

      • sipulikos

        Tosin jos olisi tiekarhut eikä näitä maajussien rihveleitä ei tarvittasisi suolaa eikä hiekkaa.


    • P.e.n.t.t.i

      Suomen talvessa tarvitaan nastarenkaita. Narahtneet yrittävät kesärenkailla talvellakin, mutta vaarantavat samalla kaikkien terveyden.

      • Sontiaismolottaja

        Pyh. Nastarenkaisiin luottavat, kesätyyliin ajelevat ja itsekeskeiset verorahoja kuluttavat voisivat katsoa peiliin. Maailma ja ilmasto muuttuu, mutta tämä saakelin harmaa tuulipukukansa ei ole valmis muuttamaan yhtään mitään.


      • Typeryys_ei_ole_hyve
        Sontiaismolottaja kirjoitti:

        Pyh. Nastarenkaisiin luottavat, kesätyyliin ajelevat ja itsekeskeiset verorahoja kuluttavat voisivat katsoa peiliin. Maailma ja ilmasto muuttuu, mutta tämä saakelin harmaa tuulipukukansa ei ole valmis muuttamaan yhtään mitään.

        Älä viitsi olla typerys. Nastarenailla ajavat huolehtivat omin teoin turvallisesta liikkumisestaan hankkimalla mahdollisimman turvalliset renkaat, kun taas kitkoilla ajavat turvautuvat muiden apuun, teiden suolaajien, hiekottajien ja nastarenkailla ajaviin, olettaen tiestön olevan kesäkelin mukaiset.

        Ilmastomuutos tulee näillä näkymin kyllä ja se muuttaa varmasti tilannetta. Järkeä ei sen sijaan ole siinä, että jo nyt, minimissäänkin kymmeniä vuosia etukäteen, aletaan käyttäytymään kuin keskieurooppalaiset liikenneturvallisuusasioissa.


      • Sontiaismolottaja
        Typeryys_ei_ole_hyve kirjoitti:

        Älä viitsi olla typerys. Nastarenailla ajavat huolehtivat omin teoin turvallisesta liikkumisestaan hankkimalla mahdollisimman turvalliset renkaat, kun taas kitkoilla ajavat turvautuvat muiden apuun, teiden suolaajien, hiekottajien ja nastarenkailla ajaviin, olettaen tiestön olevan kesäkelin mukaiset.

        Ilmastomuutos tulee näillä näkymin kyllä ja se muuttaa varmasti tilannetta. Järkeä ei sen sijaan ole siinä, että jo nyt, minimissäänkin kymmeniä vuosia etukäteen, aletaan käyttäytymään kuin keskieurooppalaiset liikenneturvallisuusasioissa.

        Täällä Etelä-Suomessa asuvana en kaipaa noita "muiden apuja". Hyvin voi mun puolesta jättää suolat, hiekat ym. pois, sotkee ja hajoittaa vaan ikkunat. Sitten vaan ajellaan rauhallisemmin kelin mukaan. Alussa kolisee, mutta opitaan kantapään kautta.


      • Itsestäänselvyyksiä
        Sontiaismolottaja kirjoitti:

        Täällä Etelä-Suomessa asuvana en kaipaa noita "muiden apuja". Hyvin voi mun puolesta jättää suolat, hiekat ym. pois, sotkee ja hajoittaa vaan ikkunat. Sitten vaan ajellaan rauhallisemmin kelin mukaan. Alussa kolisee, mutta opitaan kantapään kautta.

        'Alussa kolisee...'. Niinpä.
        Miksi pitäisi hyväksyä nuo 'alussa kolisee' -tapaukset lisänä nykyisiin kolinoihin, kun yksinkertainen keino niiden vähentämiseksi on jokaisen itsensä käytettävissä? Noiden kolinoiden yhteydessä kun usein tulee henkilövahinkoja ja ruumiitakin.

        Nastarenkailla on muuten todella helppo ajaa rauhallisemmin ja kelin mukaan. Siitä minulla on vuosikymmenten kokemukset.
        Ei yhtään vaikeampaa kuin kitkoillakaan, joista minulla on myös vuosien kokemukset ennenkuin taas palasin nastarenkaisiin. Näiden kokemusten myötä olen tullut vakuuttuneeksi, ettei alla olevat renkaat mitenkään helpota tai vaikeuta fiksua ajotyyliä. Eikä niillä kokemukseni mukaan ole vaikutusta myöskään vallitseviin tienpintojen olosuhteisiin. Jos tienpinta on jäässä, niin se on jäässä sekä nastoilla ajaville että kitkoilla ajaville.
        Ajokortti on minulla ollut vuodesta 1972, josta lähtien olen autoja ajanut jatkuvasti, mutta kyllä em ymmärtämiseen riittää varmasti lyhyempikin ajokokemus.


      • Sontiaismolottaja

        Niin, tässä törmää selvästi kaksi täysin erillaista ajattelumaailmaa. Itse kuulun siihen joukkoon, joka on valmis muuttamaan omaa käyttäytymistä yleisen edun nimissä, vaikka se tarkoittaisi osittain turvattomanpaa liikkumista, tai joistakin asioista luopumista. Ajattelutapani on enemmän yhteiskuntaa ja luontoa tukeva, kuin omaa napaani katsova. Kyllä lapsetkin kaatuvat muutaman kerran ennen kuin oppivat kävelemään, mutta pääsääntöisesti oppivat kuitenkin.
        Ja mitä näistä keskustelemaan, kaikkeen on ratkaisujakin olemassa. Renkaille, joiden takia tienpinnat menevät kuralle, määrätään haittamaksu. Ne maksaa, jotka kuluttavat, reilua kaikin puolin.


      • Itsestäänselvyyksiä
        Sontiaismolottaja kirjoitti:

        Niin, tässä törmää selvästi kaksi täysin erillaista ajattelumaailmaa. Itse kuulun siihen joukkoon, joka on valmis muuttamaan omaa käyttäytymistä yleisen edun nimissä, vaikka se tarkoittaisi osittain turvattomanpaa liikkumista, tai joistakin asioista luopumista. Ajattelutapani on enemmän yhteiskuntaa ja luontoa tukeva, kuin omaa napaani katsova. Kyllä lapsetkin kaatuvat muutaman kerran ennen kuin oppivat kävelemään, mutta pääsääntöisesti oppivat kuitenkin.
        Ja mitä näistä keskustelemaan, kaikkeen on ratkaisujakin olemassa. Renkaille, joiden takia tienpinnat menevät kuralle, määrätään haittamaksu. Ne maksaa, jotka kuluttavat, reilua kaikin puolin.

        Tosiaan kohtaa kaksi erilaista maailmankuvaa.
        Minä taasen kuulun siihen joukkoon, joka ei turhaan riskeeraa toisten ihmisten henkeä eikä terveyttä eikä tietysti omaisuuttakaan. Kokeilujen ja yritys-erehdys -tyylinen ajattelutapa, joka hyväksyy siihen kuuluvat uhrit ja loukkaantumiset, liikenneturvallisuuden osalta ei minusta ole hyväksyttävää. Ja varsinkin, kun tässä tapauksessa turvallisempi vaihtoehto ei edes kustannuksiltaan ole kalliimpi autoilijalle itselleen. Saati yhteiskunnalle.

        Lisäksi ajattelutapani suosii selkeästi ympäristön vähäisempää saastumista ja rakennetun ympäristön vähempää rikkoutumista. Erittäin kaukana omaan napaan tuijottamisesta.

        Olen samaa mieltä periaatteessa tuosta haittamaksusta. Suolauksen ja hiekotuksen kustannukset luonnollisesti pitää maksattaa niillä, joita varten sitä tehdään. Niihin kustannuksiin kuuluu paitsi suolan reilun 100.000 tonnin vuotuinen levityskustannus, niin myös suolan aiheuttamien haittojen kustannukset pohjavesiin, siltojen, teiden, autojen yms yms osalta. Se olisi tosiaan reilua kaikin puolin. Ja lisäksi lisääntyneet onnettomuuskustannukset ja henkilövahinkojen ja kuolemien kustannukset, jos kerran hyväksytään nämä kuten kirjoitat, osittaisena turvattomampana liikkumisen hintana.

        Toisaalta autoilijoilta kyllä peritään jo nyt melkoisesti erilaisia veroja, enkä ihan helposti niitä haluaisi enää lisätä. Näistä muuten nastarenkailla ajavat maksavat noin 80-85%. Sillä kyllä maksaa helposti sen nastojen yksinomaan aihetuman tienkuluman. Kitkoilla ajavat tuskin maksavat murto-osaakaan 'omista kuluistaan'. Sitä paitsi suolauksen aiheuttamista luonnon ja pohjavesien saastumiskuluista en muista edes nähneeni arvioita. Siltojen ja muiden hapertuvien rakenteiden kulut lienevät helposti arvioitavissa, samoin asfaltin repeilyt ja rikkoutumiset.


      • Sontiaismolottaja
        Itsestäänselvyyksiä kirjoitti:

        Tosiaan kohtaa kaksi erilaista maailmankuvaa.
        Minä taasen kuulun siihen joukkoon, joka ei turhaan riskeeraa toisten ihmisten henkeä eikä terveyttä eikä tietysti omaisuuttakaan. Kokeilujen ja yritys-erehdys -tyylinen ajattelutapa, joka hyväksyy siihen kuuluvat uhrit ja loukkaantumiset, liikenneturvallisuuden osalta ei minusta ole hyväksyttävää. Ja varsinkin, kun tässä tapauksessa turvallisempi vaihtoehto ei edes kustannuksiltaan ole kalliimpi autoilijalle itselleen. Saati yhteiskunnalle.

        Lisäksi ajattelutapani suosii selkeästi ympäristön vähäisempää saastumista ja rakennetun ympäristön vähempää rikkoutumista. Erittäin kaukana omaan napaan tuijottamisesta.

        Olen samaa mieltä periaatteessa tuosta haittamaksusta. Suolauksen ja hiekotuksen kustannukset luonnollisesti pitää maksattaa niillä, joita varten sitä tehdään. Niihin kustannuksiin kuuluu paitsi suolan reilun 100.000 tonnin vuotuinen levityskustannus, niin myös suolan aiheuttamien haittojen kustannukset pohjavesiin, siltojen, teiden, autojen yms yms osalta. Se olisi tosiaan reilua kaikin puolin. Ja lisäksi lisääntyneet onnettomuuskustannukset ja henkilövahinkojen ja kuolemien kustannukset, jos kerran hyväksytään nämä kuten kirjoitat, osittaisena turvattomampana liikkumisen hintana.

        Toisaalta autoilijoilta kyllä peritään jo nyt melkoisesti erilaisia veroja, enkä ihan helposti niitä haluaisi enää lisätä. Näistä muuten nastarenkailla ajavat maksavat noin 80-85%. Sillä kyllä maksaa helposti sen nastojen yksinomaan aihetuman tienkuluman. Kitkoilla ajavat tuskin maksavat murto-osaakaan 'omista kuluistaan'. Sitä paitsi suolauksen aiheuttamista luonnon ja pohjavesien saastumiskuluista en muista edes nähneeni arvioita. Siltojen ja muiden hapertuvien rakenteiden kulut lienevät helposti arvioitavissa, samoin asfaltin repeilyt ja rikkoutumiset.

        Johan mä tuossa totesin etten kaipaa suolausta myöskään.


      • Sontiaismolottaja
        Itsestäänselvyyksiä kirjoitti:

        Tosiaan kohtaa kaksi erilaista maailmankuvaa.
        Minä taasen kuulun siihen joukkoon, joka ei turhaan riskeeraa toisten ihmisten henkeä eikä terveyttä eikä tietysti omaisuuttakaan. Kokeilujen ja yritys-erehdys -tyylinen ajattelutapa, joka hyväksyy siihen kuuluvat uhrit ja loukkaantumiset, liikenneturvallisuuden osalta ei minusta ole hyväksyttävää. Ja varsinkin, kun tässä tapauksessa turvallisempi vaihtoehto ei edes kustannuksiltaan ole kalliimpi autoilijalle itselleen. Saati yhteiskunnalle.

        Lisäksi ajattelutapani suosii selkeästi ympäristön vähäisempää saastumista ja rakennetun ympäristön vähempää rikkoutumista. Erittäin kaukana omaan napaan tuijottamisesta.

        Olen samaa mieltä periaatteessa tuosta haittamaksusta. Suolauksen ja hiekotuksen kustannukset luonnollisesti pitää maksattaa niillä, joita varten sitä tehdään. Niihin kustannuksiin kuuluu paitsi suolan reilun 100.000 tonnin vuotuinen levityskustannus, niin myös suolan aiheuttamien haittojen kustannukset pohjavesiin, siltojen, teiden, autojen yms yms osalta. Se olisi tosiaan reilua kaikin puolin. Ja lisäksi lisääntyneet onnettomuuskustannukset ja henkilövahinkojen ja kuolemien kustannukset, jos kerran hyväksytään nämä kuten kirjoitat, osittaisena turvattomampana liikkumisen hintana.

        Toisaalta autoilijoilta kyllä peritään jo nyt melkoisesti erilaisia veroja, enkä ihan helposti niitä haluaisi enää lisätä. Näistä muuten nastarenkailla ajavat maksavat noin 80-85%. Sillä kyllä maksaa helposti sen nastojen yksinomaan aihetuman tienkuluman. Kitkoilla ajavat tuskin maksavat murto-osaakaan 'omista kuluistaan'. Sitä paitsi suolauksen aiheuttamista luonnon ja pohjavesien saastumiskuluista en muista edes nähneeni arvioita. Siltojen ja muiden hapertuvien rakenteiden kulut lienevät helposti arvioitavissa, samoin asfaltin repeilyt ja rikkoutumiset.

        Vielä lisäkommenttina niin ei pelkästään autoilusta kerätyillä verorahoilla teitä kunnosteta, kyllä ne menee yhteiseen pottiin, josta sitten ihana hallituksemme ohjaa Destialle rahaa tietyn summan vuosittain teiden ylläpitoon. Myönnettäköön, että yllättävän paljon ovat käyttäneet nyt Etelä-Suomen teiden kunnostamiseen, mutta turhaa puuhaa, paskana ne on taas. Yksi syksy riitti siihen. Nasta/kitka jakautuma ei vaikuta autoilun kuluihin tällä hetkellä, muuten kuin kitkahemmot maksavat nastojen aiheuttamasta teiden kulumisesta. Ja edelleenkään en kaipaa suolaa tai hiekkaa teille myöskään.


      • Itsestäänselvyyksiä
        Sontiaismolottaja kirjoitti:

        Vielä lisäkommenttina niin ei pelkästään autoilusta kerätyillä verorahoilla teitä kunnosteta, kyllä ne menee yhteiseen pottiin, josta sitten ihana hallituksemme ohjaa Destialle rahaa tietyn summan vuosittain teiden ylläpitoon. Myönnettäköön, että yllättävän paljon ovat käyttäneet nyt Etelä-Suomen teiden kunnostamiseen, mutta turhaa puuhaa, paskana ne on taas. Yksi syksy riitti siihen. Nasta/kitka jakautuma ei vaikuta autoilun kuluihin tällä hetkellä, muuten kuin kitkahemmot maksavat nastojen aiheuttamasta teiden kulumisesta. Ja edelleenkään en kaipaa suolaa tai hiekkaa teille myöskään.

        Miten ihmeessä lasket kitkarenkailla ajavien maksavan nastojen haittoja, kun kitkailijoiden maksuosuus ei riitä alkuunkaan edes kitkoja varten tehtävän suolauksen kustannuksiin?
        Miten niin tuo nasta/kitka-jakauma ei vaikuta kerätyn rahan kertymään? Nykyisin renkaista riippumatta maksetaan yhtä suurta veroa, joten tottakai suurempi määrä maksajia maksaa enemmän. Vai miten logiikkasi menee?

        Se on totta, että liikenteeltä kerätyistä rahoista palautuu vain jotain reipas 10% tiestön hoitoon, mutta sehän ei muuta tilannetta miksikään sen osalta mikä osuus rahoista kerätään keneltäkin.
        Nastarenkailla ajavat kustantavat tuosta muuhun yhteiskunnan pottiin menevästäkin osuudesta tuon samaisen noin 85%.

        Ehei, nastarenkailla ajavat maksavat liikenteeltä kerättävistä varoista noin 85%. Se kyllä riittää siihen mitä nastat kuluttavat tienpintaa. Ja vielä siitä riittää kitkojenkin turvallisemman liikkumisen luomiseen. On sitten ihan toinen asia, että poliitikot priorisoivat rahat muualle kuin liikenteen hyväksi. Näinhän kävisi satavarmasti myös niille lisärahoille, joita ehdotit kerättävän veroina.

        Jos sinusta teiden kunnossapito on turhaa puuhaa siksi, että ne kuluvat taas ja kun tulee uusia korjaustarpeita, niin miten sinusta tiestö pysyy kunnossa? Kielletään niillä liikkuminen?

        Jos sinä et jotain kaipaa, niin se ei tarkoita, etteikö sitä tarvita. Liikenteessä monta muuta asiaa, jota minäkään en kaipaa mutta silti maksan niistä. Suolausta kaikkine massiivisine haittavaikutuksineen varsinkaan en kaipaa minäkään yhtään, mutta ymmärrän sen tarpeellisuuden juuri ei-nastoilla ajavien vuoksi.
        Ja lisäksi on sinun hyvä ymmärtää, että ilman nastarenkaita liikenneolosuhteet olisivat huikeasti erilaisia kuin nykyisin. Liukkaus olisi aivan toista luokkaa, puhumattakaan massiivisesta suolauksen ja hiekoituksen lisäystarpeesta.


    • suolaus.loppuu

      Keväällä nuo teidenjyrsijät aloittaa jälleen korjaamaan suolakuravellin pehmentämiä ja siitä johtuvia urautumia teitä uuteen uskoon, tuosta ongelmasta pääsee eroon yhdellä konstilla, hankkimalla oikeat talvirenkaat, nastarenkaat, silloin ei tarvii suolakuraa levittää enää.

      • Itsestäänselvyyksiä

        Olet ymmärtänyt suolan käytön aivan väärin. Nastarenkailla ajavia varten ei suolaa levitetä. Nastat itsessään riittävät ja myös auttavat teitä kitkailijoita liukkaan tienpinnan kuluttamisessa.

        Suolaus on tarpeellista erityisesti ei-nastoilla liikkuville. Heitä vartenhan suolaa levitetään nykyisin noin 100.000 tonnia/kausi.

        Nastarenkaat eivät ehdi kuluttaa jäätä ja liukkautta pois niin nopeasti kuin usein jo ennakkoon levitettävä runsas suolaus. Näin jos pakkasta on kuusi astetta tai alle. Kovemmilla pakkasilla käytännössä vain nastat poistavat liukkautta useimmilla teillä.

        Onneksi vain noin 15% autoilijoita on siirtänyt liukkaudentorjunnan vastuun muiden tehtäväksi. Tuon verran muiden apuun turvautuvia kyllä liikenne kestää ihan hyvin. Tilannehan olisi aivan toinen, jos kaikki tekisivät niin.


    • sipulikos

      Aivan nyt niitä jyrsijöitä tarvittaisiin, mutta ei saatanan maajussit ne rihveleillä auraa ja niin on jälki kuin kevätkynnöissä, mutta missä ne tienpitoon tarkoitetut kalustot on piilossa? Aivan miten voi saada nimismiehen "kiharaa" asfalttitielle? Tai miksi se hiekka on siinä yhdessä kasassa kun sen pitäisi olla tasaisena mattona pitkällä....

    • sipulikos

      JA kas suola-auto se varmuuden vuoksi sitä suolaa, on se helppoa tuo pääteidenpito kun lunta tulee aura ilmassa jottei se vaan kulu ja peräpäästä suolaa, ja kolmessa vuorossa jottei se missään nimessä pääse kuivumaan, oi tätä..............

    • kusetusko

      Tosin kuulema sivutiet ovat liukkaita? Aivan jos siihen käytetään kynnösssä olevaa eikä sitä tiekarhua niin..........

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      81
      1660
    2. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      72
      1319
    3. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      106
      1248
    4. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Lieksa
      180
      1079
    5. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      153
      1019
    6. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      57
      1010
    7. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      32
      892
    8. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      62
      866
    9. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      61
      826
    10. Uutta tietoa sodistamme - muuttuuko käsityksesi?

      Kirja, joka voi muuttaa käsityksiä aivan oleellisesti Talvi- ja jatkosodan aatoista! Olisiko sittenkin tuo Talvisota v
      Maailman menoa
      252
      787
    Aihe