6-syl. RIVIMOOTTORI tiensä päässä

Vesa

Onkohan BMW:n käyttämä 6-sylinterinen rivimoottori tiensä päässä? BMW kuulemma korvaa ne muiden kilpailijoiden tavoin V-moottoreilla.

34

10195

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ahteri

      Vain kuolleen ruumiini ylitse!!!!!!

    • Äksviis

      Mistähän tällainen kuulemma tieto on peräisin?

      • kirjoitat

        BMW on juuri tuonut markkinoille uudet 6-sylinteriset 2,5 ja 3,0 litraiset suorat moottorit. Kokonaan uusien koneiden teho on kasvanut 12 % ja kulutus vähentynyt 12 %. Moottoreissa on mm. sähköinen vesipumppu, kaksoisvanos ja lohko valmistettu magnesiumista. 630CSi oli ensimmäinen malli, johon moottori tuli sarjatuotantoon ja maaliskuussa se tulee uuteen 3-sarjaan ja nykyiseen 5-sarjaan. Suora kuutonen on moottorirakenteena ihanteellinen ja BMW:n tavaramerkki, josta tehdas ei luovu ainakaan nykyisten mallisarjojen aikana. Hyvä niin.


      • piti kommentoida

        keskustelun avausviestiä, sorry !


      • Äksviis
        piti kommentoida kirjoitti:

        keskustelun avausviestiä, sorry !

        Ihan asiaa kirjoitit. Taas jäi provoilijapelle mykäksi.

        Mutta asiaan. Ei ihan suotta ole tehneet noita uusia koneita. Alkoi jo näyttää siltä, ettei BMW osaa tehdä enää kuin dieseleitä. Minäkin valitsin 3,0d:n kun budjetti salli valinnan ainoastaan 3,0d:n ja 3,0i:n välillä. Saas nähdä milloin tulee tuo uusi bensakone näihin X-malleihin. Näyttää menevän niin, että vuoron perään tulee uutta dieseliä ja uutta bensaa.


      • Pekka
        Äksviis kirjoitti:

        Ihan asiaa kirjoitit. Taas jäi provoilijapelle mykäksi.

        Mutta asiaan. Ei ihan suotta ole tehneet noita uusia koneita. Alkoi jo näyttää siltä, ettei BMW osaa tehdä enää kuin dieseleitä. Minäkin valitsin 3,0d:n kun budjetti salli valinnan ainoastaan 3,0d:n ja 3,0i:n välillä. Saas nähdä milloin tulee tuo uusi bensakone näihin X-malleihin. Näyttää menevän niin, että vuoron perään tulee uutta dieseliä ja uutta bensaa.

        Ohessa muutama uusi tulokas:

        130i (E87), 335i, 335d, 335xi, 335xd (loput E90).

        elikkä bemari laittaa nämä mainiot keskikoon koneet myöskin 3- ja 1-sarjaan.


      • BMW Power
        Pekka kirjoitti:

        Ohessa muutama uusi tulokas:

        130i (E87), 335i, 335d, 335xi, 335xd (loput E90).

        elikkä bemari laittaa nämä mainiot keskikoon koneet myöskin 3- ja 1-sarjaan.

        Mistä löytyy faktaa mainitsemastasi uudesta 3,5 litraisesta bensakutosesta? Tuskin noin pientä V8 on tulossa?


      • onhan
        BMW Power kirjoitti:

        Mistä löytyy faktaa mainitsemastasi uudesta 3,5 litraisesta bensakutosesta? Tuskin noin pientä V8 on tulossa?

        sitä ollut pienempiäkin kaseja bemarin keulalla eikä tarvi mennä 90-lukua kauemmas.


      • Pekka

      • Keke (bmw)
        Pekka kirjoitti:

        Selaa tuota, jos ranska sujuu niin saa tarkempaakin tietoa.


        http://www.autotitre.com/forum/BMW-335d-Official-topic--53068p3.htm

        Mielenkiintoista. 335d käytetään samaa moottoria kuin 5-sarjassa, mutta mikä kone on tuossa 335i:ssä? 735:ssa on ollut käytössä 3.5l valvetronic kasi, istutetaankohan se uuden kolmosen nokalle? Voi hyvinkin olla koska uuteen m3:een on tulossa kasikone, joten pitäähän kadunmiehen malleissakin olla sellainen... ;)

        Vai onko tulossa uusi 3.5 kuutonen...= mahdollisesti suorasuihkutuksella...?


      • BMW Power
        onhan kirjoitti:

        sitä ollut pienempiäkin kaseja bemarin keulalla eikä tarvi mennä 90-lukua kauemmas.

        Tässä uusien kutosnkoneiden huumassa en näköjään pystynyt enempää sylintereitä ajattelemaan.
        1992 lähtien BMW teki 3,0 litraista V8 konetta (M60B30).
        Vuodesta 2001 pikku V8 on 3,6 litrainen ja tunnetaan yllättävästi N62B36 koodilla. Yllättävästi siksi että etukirjain on N eikä M.


      • Pekka
        Keke (bmw) kirjoitti:

        Mielenkiintoista. 335d käytetään samaa moottoria kuin 5-sarjassa, mutta mikä kone on tuossa 335i:ssä? 735:ssa on ollut käytössä 3.5l valvetronic kasi, istutetaankohan se uuden kolmosen nokalle? Voi hyvinkin olla koska uuteen m3:een on tulossa kasikone, joten pitäähän kadunmiehen malleissakin olla sellainen... ;)

        Vai onko tulossa uusi 3.5 kuutonen...= mahdollisesti suorasuihkutuksella...?

        Itse veikkaisin myös ahdetun kolmelitraisen suoran kutosen mahdollisuutta. Mallimerkintä olisi kuten 530d/535d, sama kone, enemmän tehoa.
        Huhujen mukaan BMW on kehittämässä ahdettuja moottoreita.


    • Janne_e36

      Juuri ostin E36 320i:n. On se "kuutoskone" niin kiva että toivottavasti se pysyy bemarin ohjelmassa...

    • benjamiini

      Taitaa Vesa puhua paskaa, kun ei näytä bmw:kään asiasta tietävän yhtään mitään.

    • sälli

      tehdä v-kutosta ja puhumattakaan v6 dieseliä. Mersulla on tulossa v kutoset dieselit mutta bemarilla tökkii tökkii tökkii....

      • Äksviis

        Toivotaan etteivät koskaan opikaan tekemään mitään V6 koneita. Rivikutoset ovat niin paljon parempia, että tuskin on tarvetta lähteä v-moottoreilla pelleilemään kuusisylinterisissä malleissa.


      • ahteri
        Äksviis kirjoitti:

        Toivotaan etteivät koskaan opikaan tekemään mitään V6 koneita. Rivikutoset ovat niin paljon parempia, että tuskin on tarvetta lähteä v-moottoreilla pelleilemään kuusisylinterisissä malleissa.

        Kyllähän se suora kutonen on aivan ihanteellinen rakenne käynti ominaisuuksiltaan. Värinätön, ei tarvi tasapainoakseleita. Sama juttu bokseri kutos, ja v12 rakenteessa.

        Ja onhan ne äänetki paljo kiukkusemmat ku vertaa vee kutosiin, ne on etuvetosten kinnereitten räpellyksiä!


      • niki lauda

        Joo ei bemari osaa valmistaa moottoreita.
        Fomuloissakin mersu on kestävämpi ja tehokkaampi kuin BMW :DDDDDD


      • E36 IS
        niki lauda kirjoitti:

        Joo ei bemari osaa valmistaa moottoreita.
        Fomuloissakin mersu on kestävämpi ja tehokkaampi kuin BMW :DDDDDD

        Nähtiinhän tuo jo viime kaudella että Mesen F1 kone ei kestäny edes yhtä kisaa ehyenä.

        BMW:n kone ei tainnut hajota läheskään yhtä useasti.


      • j...
        niki lauda kirjoitti:

        Joo ei bemari osaa valmistaa moottoreita.
        Fomuloissakin mersu on kestävämpi ja tehokkaampi kuin BMW :DDDDDD

        vähääkään vaivautunut tarkistamaan väitteittesi toden peräisyyttä.

        Pienenä vinkkinä mainittakoon että mese ei juurikaan tee itse kilpamootoreitaan.

        F1 -koneet on Ilmoren tekemiä ja muissa kilpasarjoissa koneet on pääasiassa AMG:n, Fordin (Cosworth) jne... Lisäksi Ilmooren pannuja ei todellakaan ole viime vuosina voinut laskea McLarenin vahvuuksiin.

        No asiaan on tulossa pientä parannusta kun mese osti AMG:n

        Kaiken kaikkiaan mesen pannut eivät ole tehoiltaan, väännöiltään tai kulutukseltaan kovinkaan hääppösiä. Tekniikkakin on kovin perinteistä.

        Vai muistuuko mieleesi 1990 tai 2000 luvulta jokin moottoritekniikan uutuus, jonka mese olisi kehittänyt / ensi esitellyt?


    • Kutakin

      Onhan se BMW:nkin pakko jossain vaiheessa mennä V-kuutosiin. Sekä valmistuskustannusten, että kolariturvallisuuden vuoksi. Kaikki muut ovat jo menneet.

      • takavetoisen auton

        moottoriksi rivikuutonen on ihanteellinen, se on myös yksinkertaisen rakenteen vuoksi halvempi valmistaa. V-moottorin hintaa nostaa tasapainoakselien välttämättömyys, kaksi sylinterilohkoa, kaksi kantta, kaksi nokka-akselia jne. Kolariturvallisuuteen moottorin rakenne ei aiheuta ratkaisemattomia ongelmia. Muut valmistajat ovat siirtyneet V-moottoriin etuvedon vaatiman lyhyen moottorin takia ja mersu ainakin osittain siksi, ettei suora kuutonen mahdu C-sarjaan.Mersun moottorisekoilut ovat erikoisia muutenkin. Kompressoriahdetuista 1,8 litraisista luovutaan ja siirrytään turboihin. Kumpikaan ratkaisu ei mielestäni ole edustustason autoon sopiva. Kuten jenkit sanovat, mikään ei korvaa kuutiotilavuutta. Onneksi BMW pysyy suorissa nelosissa ja kuutosissa, samoin kuin taka/nelivetoratkaisuissa ainakin näkyvissä olevan tulevaisuuden.


      • äks kolme
        takavetoisen auton kirjoitti:

        moottoriksi rivikuutonen on ihanteellinen, se on myös yksinkertaisen rakenteen vuoksi halvempi valmistaa. V-moottorin hintaa nostaa tasapainoakselien välttämättömyys, kaksi sylinterilohkoa, kaksi kantta, kaksi nokka-akselia jne. Kolariturvallisuuteen moottorin rakenne ei aiheuta ratkaisemattomia ongelmia. Muut valmistajat ovat siirtyneet V-moottoriin etuvedon vaatiman lyhyen moottorin takia ja mersu ainakin osittain siksi, ettei suora kuutonen mahdu C-sarjaan.Mersun moottorisekoilut ovat erikoisia muutenkin. Kompressoriahdetuista 1,8 litraisista luovutaan ja siirrytään turboihin. Kumpikaan ratkaisu ei mielestäni ole edustustason autoon sopiva. Kuten jenkit sanovat, mikään ei korvaa kuutiotilavuutta. Onneksi BMW pysyy suorissa nelosissa ja kuutosissa, samoin kuin taka/nelivetoratkaisuissa ainakin näkyvissä olevan tulevaisuuden.

        Kiitoksia harvinaisen asiallisesta kirjoituksesta. Tällä linjalla palstan pitäisi minusta ollakin.
        Lisäksi kirjoitit täyttä asiaa :)


      • 525iA
        äks kolme kirjoitti:

        Kiitoksia harvinaisen asiallisesta kirjoituksesta. Tällä linjalla palstan pitäisi minusta ollakin.
        Lisäksi kirjoitit täyttä asiaa :)

        Suora kuutonen on hieno moottori - suorastaan nautittava. Seuraava voisi olla 530iA...


      • Janne_e36
        525iA kirjoitti:

        Suora kuutonen on hieno moottori - suorastaan nautittava. Seuraava voisi olla 530iA...

        Näin!. Itse olen viikon päristellyt E36 320i:llä ja se 2.0L kutonen on jo kiva. Nälkä tietenkin kasvaa syödessä...


      • tuc
        takavetoisen auton kirjoitti:

        moottoriksi rivikuutonen on ihanteellinen, se on myös yksinkertaisen rakenteen vuoksi halvempi valmistaa. V-moottorin hintaa nostaa tasapainoakselien välttämättömyys, kaksi sylinterilohkoa, kaksi kantta, kaksi nokka-akselia jne. Kolariturvallisuuteen moottorin rakenne ei aiheuta ratkaisemattomia ongelmia. Muut valmistajat ovat siirtyneet V-moottoriin etuvedon vaatiman lyhyen moottorin takia ja mersu ainakin osittain siksi, ettei suora kuutonen mahdu C-sarjaan.Mersun moottorisekoilut ovat erikoisia muutenkin. Kompressoriahdetuista 1,8 litraisista luovutaan ja siirrytään turboihin. Kumpikaan ratkaisu ei mielestäni ole edustustason autoon sopiva. Kuten jenkit sanovat, mikään ei korvaa kuutiotilavuutta. Onneksi BMW pysyy suorissa nelosissa ja kuutosissa, samoin kuin taka/nelivetoratkaisuissa ainakin näkyvissä olevan tulevaisuuden.

        Juu, tuossa on asiaa, mutta:

        - Nykyisissä autoissa on todella usein joka tapauksessa kaksi nokka-akselia, V-moottoreissa siis useimmiten neljä.

        - Parilitraisilla koneilla varustetut autot eivät ole edustusautoja, eivät, vaikka olisivat Mersuja tai Bemareita. Luokkansa paras ei oikeuta "edustusauto"-nimikkeeseen. S-sarja ja 700-sarja ovat oikeita edustusautoja, ja niissä iskutilavuudet alkavat noin kolmesta litrasta.

        - Jos C-sarjalaiseen mahtuu 5,5 litran V8-moottori, niin luulisi siihen mahtuvan myös suora kuutonen. Jos olen väärässä, niin korjatkaa. Tuo Mersun siirtyminen V6-koneisiin kyllä itseäkin harmittaa, sillä legendaarisimmat Mersun ajokit ovat juuri suoria kutosia, parhaimpana esimerkkinä 300 SL Gullwing.

        Toivottavasti sentään Biimeri tulevaisuudessakin pysyttelee noissa suorissa kuutosissa....


      • C-sarjaan
        tuc kirjoitti:

        Juu, tuossa on asiaa, mutta:

        - Nykyisissä autoissa on todella usein joka tapauksessa kaksi nokka-akselia, V-moottoreissa siis useimmiten neljä.

        - Parilitraisilla koneilla varustetut autot eivät ole edustusautoja, eivät, vaikka olisivat Mersuja tai Bemareita. Luokkansa paras ei oikeuta "edustusauto"-nimikkeeseen. S-sarja ja 700-sarja ovat oikeita edustusautoja, ja niissä iskutilavuudet alkavat noin kolmesta litrasta.

        - Jos C-sarjalaiseen mahtuu 5,5 litran V8-moottori, niin luulisi siihen mahtuvan myös suora kuutonen. Jos olen väärässä, niin korjatkaa. Tuo Mersun siirtyminen V6-koneisiin kyllä itseäkin harmittaa, sillä legendaarisimmat Mersun ajokit ovat juuri suoria kutosia, parhaimpana esimerkkinä 300 SL Gullwing.

        Toivottavasti sentään Biimeri tulevaisuudessakin pysyttelee noissa suorissa kuutosissa....

        on sovitettu V8, mutta erikseen pidennetyllä etuosalla varustettuun koriin. Valmistusmäärät ovat huippumoottorilla sen verran pieniä, että näin voidaan toimia. Isoina sarjoina ei räätälöinti ole kannattavaa ja perus C:n moottoritilaan suora kuutonen ei sovi. W202:ssa oli vielä rivikuutoset käytössä, mutta W203:een siirryttäessä tehdas itse kertoi V6:n tulleen valituksi tilasyistä.


      • suora 6
        tuc kirjoitti:

        Juu, tuossa on asiaa, mutta:

        - Nykyisissä autoissa on todella usein joka tapauksessa kaksi nokka-akselia, V-moottoreissa siis useimmiten neljä.

        - Parilitraisilla koneilla varustetut autot eivät ole edustusautoja, eivät, vaikka olisivat Mersuja tai Bemareita. Luokkansa paras ei oikeuta "edustusauto"-nimikkeeseen. S-sarja ja 700-sarja ovat oikeita edustusautoja, ja niissä iskutilavuudet alkavat noin kolmesta litrasta.

        - Jos C-sarjalaiseen mahtuu 5,5 litran V8-moottori, niin luulisi siihen mahtuvan myös suora kuutonen. Jos olen väärässä, niin korjatkaa. Tuo Mersun siirtyminen V6-koneisiin kyllä itseäkin harmittaa, sillä legendaarisimmat Mersun ajokit ovat juuri suoria kutosia, parhaimpana esimerkkinä 300 SL Gullwing.

        Toivottavasti sentään Biimeri tulevaisuudessakin pysyttelee noissa suorissa kuutosissa....

        jos mahtuu V8? V8-koneessa on 4 vain sylinteriä pituussuunnassa eli saman verran kuin suorassa nelosessa.


    • Kallu

      Tuntuu että v-moottoreissa on aika paljon ongelmia.
      Suoran kutosen laakeripinnat ovat tasaisesti kiillottuneet ja venttiilit&nokka-akseli/t hyvässä kunnossa.
      En ole koskaan oikeastaan nähnyt kaameassa kunnossa olevaa suoraa kutosta.

      V-moottoreissa sen sijaan tuntuu melkein kaikissa avatuissa&ajetuissa kappaleissa olevan jotain hamaa.
      Joku on leikannut kiinni,syöpynyt tai jopa hajalla.
      Keltaisessa pörssissäkin näyttää olevan aika paljon remontoituja jenkkejä v-kasilla.
      Ja niitä tuskin on ajokilometreillä pilattu näillä bensan hinnoilla.

      En ole mikään moottorinkorjaaja, mutta netissä tutkinut rassaajien sivuja ja joillain autokorjaamoilla tutkinut vähän.

      Se sitten onko nykyisessä kertakäyttö-autoissa tarvetta kestävälle koneelle..jotku 70-luvun dartit ja 80-luvun datsunit on vieläkin kulkemassa..mutta ei taida vaikka 98-vuoden autoista montakaan kulkea vuonna 2033

      • HEE

        Tuo suora-6 nyt vaan on yksinkertaisesti fysiikan lakien ansiosta kestävä rakenne - ei siitä pääse minnekkään. Tilaahan se kyllä vie mutta voihan sitä aina muuttaa maalle jos auton ylimääräinen 20cm pituudessa alkaa hämäämään! Mitenhän tän sais selvitettyä ruuhka-Saksan autosuunnittelijoille? Bemeri iskee kyllä kätensä kakkiin jos ne tuosta moottorirakenteesta luopuu.

        Mäkin olen kanssa ihmetellyt tätä autojen kertakäyttökulttuuria...


    • KAUHEATA OLE

      tekeehän bemari neloskoneitakin, eikös ne vasta pistäkin miehen hymyilemään

      eihän suora kuutonen mikään bemarin tunnusmerkki tai patentti ole

      onhan suoria kasejakin ollut aikoinaan, mutta bemari on päätynyt veekoneeseen kaseissa, kympeissä ja kakstoistasissa

      tuotantokustannukset pysyvät kurissa, kun palamistapahtuma kehitetään optimaaliseksi yhdessä sylinterissä ja valetaan niitä sitten yhteen tai kahteen riviin kolme, neljä tai viisi (vrt VW)

      • v-kone

        Miksi BMW tekee V-Koneita kaseissa,kympeissä ja kakstoistasissa?
        Koska kakstoistasesta tulisi aika pitkä, jos se olisi suora:DD
        Laskin äkkiä, että pituutta olisi n. 2-metriä:)


      • näin on
        v-kone kirjoitti:

        Miksi BMW tekee V-Koneita kaseissa,kympeissä ja kakstoistasissa?
        Koska kakstoistasesta tulisi aika pitkä, jos se olisi suora:DD
        Laskin äkkiä, että pituutta olisi n. 2-metriä:)

        osuit aivan oikeaan, pituus, siksi V6


    • asiantuntija3

      miksi korvaisi hyvän moottorin paskalla moottorilla

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1757
    2. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1578
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

      Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      46
      1094
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      43
      964
    5. Multa sulle

      Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

      Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      846
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

      Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      802
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

      Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      780
    9. Okei nyt mä ymmärrän

      Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

      Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe