Mitä tarkoittaa virhevastuu autoliikkeissä?

TyhmäAasiakas

Niin, mitä tarkoittaa virhevastuu autoliikkeistä ostetussa autossa käytännössä?
Takuuhan se ei ole vanhalle autolle, mutta voisiko joku asiallisesti selittää tällaiselle tyhmälle.

43

774

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
      • virhevastuuEItakuu

        Esimerkkinä VAIHTEISTO (virhevastuu olettaman mukaan):

        "50 000 kilometriä ajetun auton vaihteisto rikkoutuu ilman, että olisi kyse käyttövirheestä tai muusta vastavasta ostajan puolella olevasta syystä. Vaihteisto on ollut huonommassa kunnossa kuin ostajalla on tämän verran ajetun auton osalta ollut aihetta edellyttää. Jos sama vika ilmenee 200 000 kilometriä ajetussa autossa, korjaustarpeen voidaan katsoa johtuvan luonnollisesta kulumisesta. Korjauskustannukset jäävät tässä tapauksessa siis ostajan vastuulle."

        Toisinsanoen uudehkoon autoon vaihteiston hajoaminen on virhe jonka kunnostuksen kulut (suurimman osan kuluista) myyjäliike hoitaa.
        Mutta 200tkm ajetussa autossa tuo onkin jo NORMAALIA/LUONNOLLISTA KULUMISTA, eikä liike ole "huijari" jos 200tkm ajetussa autossa vaihteisto hajoaa.
        Se vaihteisto on kuluttajan itse uudeksi loihdittava, eikä "myyjäliikkeen piikkiin" uutta vaihteistoa vaatia.


    • VWvirhevastuuOnSitä

      VWGroupin autoista kun on kyse, niin se tarkoittaa sitä, että virheen tekijä on aina asiakas, kun auto hajoaa, ja näin ollen myös remonttien maksaja. Eli älä tee virhettä Audisi, VW:si, Skodasi, tai Seattisi kanssa, muuten vastaat niistä virheistä lompakollasi itse.....

      • goodwilll

        Juttuja lukemalla voi saada erilaisen käsityksen. Suuresta öljynkulutuksesta johtuvia moottoriremontteja on mennyt maahantuojan ja myyjäliikkeen piikkiin. Eli auton omistaja ei ole maksanut niistä euroakaan. Olettaen että autossa on täydellinen merkkiliikkeen huoltokirja ja huolto-ohjelmaa on noudatettu.

        Jos autostasi hajoaa esim. vaihdelaatikko 50tkm ajettuna on tod.näk, että itse et joudu ainakaan kokonaan tuota maksamaan. Eikä ole väliä onko autosi VWkonsernin tuote tai jonkun muun.


      • ruottintsivwskoda
        goodwilll kirjoitti:

        Juttuja lukemalla voi saada erilaisen käsityksen. Suuresta öljynkulutuksesta johtuvia moottoriremontteja on mennyt maahantuojan ja myyjäliikkeen piikkiin. Eli auton omistaja ei ole maksanut niistä euroakaan. Olettaen että autossa on täydellinen merkkiliikkeen huoltokirja ja huolto-ohjelmaa on noudatettu.

        Jos autostasi hajoaa esim. vaihdelaatikko 50tkm ajettuna on tod.näk, että itse et joudu ainakaan kokonaan tuota maksamaan. Eikä ole väliä onko autosi VWkonsernin tuote tai jonkun muun.

        Tollo.oot jäljessä tiedossa tai vw maksettu kehuja.
        Voi olla huollettu muuallakin kuin merkkiliikkeessä.se on vain hyvä niin toinen liike voi todeta vian puolueettomasti.


      • tsipahuusmaksaavwdsg
        goodwilll kirjoitti:

        Juttuja lukemalla voi saada erilaisen käsityksen. Suuresta öljynkulutuksesta johtuvia moottoriremontteja on mennyt maahantuojan ja myyjäliikkeen piikkiin. Eli auton omistaja ei ole maksanut niistä euroakaan. Olettaen että autossa on täydellinen merkkiliikkeen huoltokirja ja huolto-ohjelmaa on noudatettu.

        Jos autostasi hajoaa esim. vaihdelaatikko 50tkm ajettuna on tod.näk, että itse et joudu ainakaan kokonaan tuota maksamaan. Eikä ole väliä onko autosi VWkonsernin tuote tai jonkun muun.

        Tosiaan vw politiikkaa on maksattaa asiakkaalle vaihdelaatikko vaikka tehdasvika.
        Käyttää harkitusti kuluttajansuojaa hyväksi.
        Vaan tieto leviää ja markkinaosuus tippuu tasaisen varmasti.


      • goodwilll
        ruottintsivwskoda kirjoitti:

        Tollo.oot jäljessä tiedossa tai vw maksettu kehuja.
        Voi olla huollettu muuallakin kuin merkkiliikkeessä.se on vain hyvä niin toinen liike voi todeta vian puolueettomasti.

        Taitaa joku muu olla tollo. Mene itse lukemaan esim.vagarenalta juttuja niin saatat viisastua. Markkinaosuuden lasku johtuu dieselkohusta. DSGlootat kestävät nykyään paremmin kuin takavuosina.

        Kuinka monesta VWkonsernin tuotteesta omaat itse kokemusta? Veikkaan että et yhdestäkään.


      • Audimekaanikko
        ruottintsivwskoda kirjoitti:

        Tollo.oot jäljessä tiedossa tai vw maksettu kehuja.
        Voi olla huollettu muuallakin kuin merkkiliikkeessä.se on vain hyvä niin toinen liike voi todeta vian puolueettomasti.

        Vai maksettu kehuja, tota en ole vielä kuullutkaan. Ei taida kaikki olla ihan hyvin teikäläisen elämässä. Mitä tulee tietojen jäljessä olemiseen, niin voin kertoa että öljynkulutuksesta johtuvat konerempat ovat arkipäivää monessa autokorjaamossa. Ja todellakin, kuten edellä mainittu autonomistaja ei välttämättä maksa pennin jeniä.


      • jälkimvikapesätsidsgvw
        goodwilll kirjoitti:

        Taitaa joku muu olla tollo. Mene itse lukemaan esim.vagarenalta juttuja niin saatat viisastua. Markkinaosuuden lasku johtuu dieselkohusta. DSGlootat kestävät nykyään paremmin kuin takavuosina.

        Kuinka monesta VWkonsernin tuotteesta omaat itse kokemusta? Veikkaan että et yhdestäkään.

        Noo kohta 20v ajanu konsernin ladoilla.kova on vikatiheys kyllä.
        Ainoa joka kestää on 1,9 tdi kun vaihtaa öljyt tiheästi.
        On palovaaraa,ohjausvaide sökö,ikkunat tippuu,,,ruoste


      • jälkimvikapesätsidsgvw
        Audimekaanikko kirjoitti:

        Vai maksettu kehuja, tota en ole vielä kuullutkaan. Ei taida kaikki olla ihan hyvin teikäläisen elämässä. Mitä tulee tietojen jäljessä olemiseen, niin voin kertoa että öljynkulutuksesta johtuvat konerempat ovat arkipäivää monessa autokorjaamossa. Ja todellakin, kuten edellä mainittu autonomistaja ei välttämättä maksa pennin jeniä.

        Ja vw vikauutislinkit kaikki keksittyjä?


    • Näinhänsemeneekaupoilla

      Niinpä..

      Koeajo ja ostajan havainnot
      Ostajalla ei ole erityistä selonottovelvollisuutta. Myyjän tulee ilmoittaa ostajalle oma-aloitteisesti sellaiset kauppaan vaikuttavat olennaiset seikat, joita tämän ei voi olettaa havaitsevan.

      Väärä tieto
      Väärä tieto voi olla esimerkiksi virheellinen tieto auton iästä. Virhevastuun syntymisen kannalta ratkaisevaa on, että auton käyttöönottoajankohta eli ensirekisteröintiajankohta on ilmoitettu oikein.

      Kertomatta jätetyt tiedot
      Kertomatta jätetystä eli salatusta tiedosta on kyse silloin, kun myyjä ei kerro jotain tiedossaan ollutta kaupan päättämisen kannalta olennaista seikkaa.

    • virhevastuuEItakuu

      OSTAJALLE (ostajallakin velvollisuuksia/vastuu):

      Virheen arviointiin vaikuttavat kuluttajan omat havainnot auton kunnosta. Ostaja ei voi vedota virheenä sellaiseen vikaan tai puutteeseen, josta hänen voi olettaa tienneen kauppaa tehtäessä.
      Autossa voi olla epämukaviksi koettuja ominaisuuksia, jotka eivät kuitenkaan ole virheitä. Virheenä ei pidetä luonnollisesta kulumisesta tai käyttövirheestä aiheutunutta vikaa.

      MOLEMMILLE (yleensä silloin, kun ostaja kuvittelee virhevastuun takuuksi):

      Kuluttaja voi kääntyä myös kuluttajaneuvonnan puoleen. Kuluttajaoikeusneuvoja ottaa yhteyttä myyjään ja yrittää saada aikaan sovintoratkaisun.
      Jos sovintoa ei synny, kuluttaja voi viedä asian kuluttajariitalautakunnan ratkaistavaksi. Lautakuntakäsittely on osapuolille maksuton. Kuluttajariitalautakunta antaa valitukseen ratkaisusuosituksen.
      Erimielisyydet voidaan viedä myös tuomioistuimen ratkaistavaksi. Kuluttaja voi aina nostaa kanteen oman kotipaikkansa käräjäoikeudessa. Häviävä osapuoli joutuu yleensä korvaamaan voittaneen osapuolen oikeudenkäyntikulut kokonaan tai osittain. Siksi tuomioistuinkäsittely ei ole kovin suositeltava vaihtoehto silloin, kun häviämisriski on suuri ja korvausvaatimus rahallisesti pieni.

      MYYJÄLIIKKEELLE (suurimmalle itsestään selvyyksiä):
      Ei saa valehdella, jos ostaja jotain kysyy. Autoa ei silti tarvitse haukkua "huonommaksi" kuin mitä se on.

    • KolaritEiKiinnosta

      Esimerkiksi auton historiasta kuten kolarista ei ole virhevastuussa mainittu sanallakaan. Eli myyjän pitää kertoa JOS asiakas kysyy, muussa tapauksessa asiaa ei tarvitse tyrkyttää ostajalle - muutenhan joutuu laskemaan myyntihintaa.

      • virhevastuuEItakuu

        VÄÄRIN.
        Kyllä auton kolari-/lunastushistoria eli ns. "2.kilpisyys" pitää kertoa.

        "Kertomatta jätetystä eli salatusta tiedosta on kyse silloin, kun myyjä ei kerro jotain tiedossaan ollutta kaupan päättämisen kannalta olennaista seikkaa. Tällaisia asioita voivat olla esimerkiksi se, että auto on ollut välillä pois rekisteristä vakuutusyhtiön lunastettua sen kolarin vuoksi tai että se on tuotu käytettynä maahan. Myyjän pitää kertoa edellä mainituista seikoista ostajalle oma-aloitteisesti. Hän ei voi olettaa, että ostaja selvittäisi itse asian auton rekisteröintiasiakirjoista."

        SILTI:
        Ei myyjäliikkeen tarvitse myytävää autoa haukkua "huonoksi", vaikka se vähän sellainen olisikin. Kyllä ostajallakin on vastuunsa.
        Annetaan asiakkaalle riittävä koeajomahdollisuus (vaikka ajelis koko päivän), annetaan aikaa rauhassa tutustua varusteisiin ja toimintoihin ja tutkia autoa ja ilman muuta, niin halutessaan, vieköön vaikka autotohtorille tutkimuksiin (omalla kustannuksellaan).
        JOS riittäväksi katsomansa tutkimisen ja tarkastuksiensa jälkeen ostaja ostaa "vähän huonon" auton, ei (perkules sentään!) ole myyjäliikkeen velvollisuus sitä oston jälkeen paremmaksi kunnostella.


      • seataudiskodavwsama

        Vw autoissa kannattaa tarkistaa turvalaitteiden toimivuus.ohjekirja voi luvata muuta kuin on todellisuus.esim turvatyynyä ei välttämättä saa kytkettyä pois päältä.aikanaan skodassa tuo tuli eteen ja taas tappelemaan kuluttajaviraston avulla.
        Lopputulema oli että 1000e myyjä hyvitti hinnasta mutta etumatkustajan tyynyä ei saa poistettua käytöstä jo vaikka turvaistuimen haluaa asentaa.
        Eli jällleenmyjät eivät tiedä varsinkaan toisen merkin ominaisuuksista mitään.
        Kannattaa varmistaa itselle tärkeät asiat kyllä mustaa valkoisella.


      • DoneThatBeenThere
        seataudiskodavwsama kirjoitti:

        Vw autoissa kannattaa tarkistaa turvalaitteiden toimivuus.ohjekirja voi luvata muuta kuin on todellisuus.esim turvatyynyä ei välttämättä saa kytkettyä pois päältä.aikanaan skodassa tuo tuli eteen ja taas tappelemaan kuluttajaviraston avulla.
        Lopputulema oli että 1000e myyjä hyvitti hinnasta mutta etumatkustajan tyynyä ei saa poistettua käytöstä jo vaikka turvaistuimen haluaa asentaa.
        Eli jällleenmyjät eivät tiedä varsinkaan toisen merkin ominaisuuksista mitään.
        Kannattaa varmistaa itselle tärkeät asiat kyllä mustaa valkoisella.

        Kaikissa autoissa laitteiden toimivuus ei vain kannata, vaan ostajan PITÄÄ ennen ostopäätöstään tarkistaa.
        Ostajan ihan ehdottomasti kannattaa ja PITÄÄ varmistaa itselle tärkeät asiat... ettei ajata itse itseään TAAS tappelemaan.
        Kuluttajaneuvonta ei ole kummankaan puolella, ei ostajan eikä myyjän. Sitä ei kannata yrittääkään käyttää "pelotteena" autoliikkeelle, jokainen kauppaan kykenevä autoliike osaa suhtautua kuluttajaneuvonnan kanssa neuvottelemiseen kuin mihin tahansa arkipäivärutiiniin.


      • FaktatSelvitettäväItse
        virhevastuuEItakuu kirjoitti:

        VÄÄRIN.
        Kyllä auton kolari-/lunastushistoria eli ns. "2.kilpisyys" pitää kertoa.

        "Kertomatta jätetystä eli salatusta tiedosta on kyse silloin, kun myyjä ei kerro jotain tiedossaan ollutta kaupan päättämisen kannalta olennaista seikkaa. Tällaisia asioita voivat olla esimerkiksi se, että auto on ollut välillä pois rekisteristä vakuutusyhtiön lunastettua sen kolarin vuoksi tai että se on tuotu käytettynä maahan. Myyjän pitää kertoa edellä mainituista seikoista ostajalle oma-aloitteisesti. Hän ei voi olettaa, että ostaja selvittäisi itse asian auton rekisteröintiasiakirjoista."

        SILTI:
        Ei myyjäliikkeen tarvitse myytävää autoa haukkua "huonoksi", vaikka se vähän sellainen olisikin. Kyllä ostajallakin on vastuunsa.
        Annetaan asiakkaalle riittävä koeajomahdollisuus (vaikka ajelis koko päivän), annetaan aikaa rauhassa tutustua varusteisiin ja toimintoihin ja tutkia autoa ja ilman muuta, niin halutessaan, vieköön vaikka autotohtorille tutkimuksiin (omalla kustannuksellaan).
        JOS riittäväksi katsomansa tutkimisen ja tarkastuksiensa jälkeen ostaja ostaa "vähän huonon" auton, ei (perkules sentään!) ole myyjäliikkeen velvollisuus sitä oston jälkeen paremmaksi kunnostella.

        Toki pitää kysyttäessä kertoa, mutta ei ole sanottu missään, että se pitäisi ostajalle oma -aloitteisesti kertoa asiasta.
        Kuningaskuluttajassakin asiaa ihmeteltiin, kun ei nettiautossa liikkeet ilmoittaneet auton kolarihistoriasta. Ei mitään ihmeteltävää, se on asiakkaan VELVOLLISUUS tutustua ostokohteeseen huolellisesti. Auton historiatietojen ja varsinkin kaksikipisyys on yhden puhelinsoiton takana oleva tieto. Tai kusyy yksinkertaisesti asiaa myyjältä.
        Jos asiaa ei kysy, se ei siten ole ollut vaikuttamassa asiakkaan ostopäätökseen eli ei haittaa häntä jatkossakaan.

        Olen kyllä selvittänyt asian ihan asianajotoimiston kanssa ja olen kuluttajansuojalain lukenut jonkun kerran. Missään ei puhuta kolaroinnin tai kaksikilpisyyden kertomista oma-aloitteisesti, vain kysyttäessä.

        Nimim. Kolariautojen korjausta ja kauppaa vuodesta 2003. Vuodessa korjataan ja myydään eteenpäin noin 200-300 tällaista autoa. Kertaakaan ei ole tarvinnut oikeuteen mennä koska joku myyjistä ei olisi kertonut kaksikilpisyydestä itsenäisesti.


      • Oikeaa_tietoa

        Ei muuten pidä paikkansa, vaan olennaiset asiat on kerrottava oma aloitteisesti aina. Jos et kerro niin häviä oikeudessa varmasti, jos sinne asti joudut. Tämä on sitten faktaa.

        http://www.kkv.fi/ratkaisut-ja-julkaisut/julkaisut/kuluttaja-asiamiehen-linjaukset/toimialakohtaiset/virhevastuu-ja-takuu-autokaupassa/

        Lainaus ko. sivulta:

        "Kertomatta jätetyt tiedot

        Kertomatta jätetystä eli salatusta tiedosta on kyse silloin, kun myyjä ei kerro jotain tiedossaan ollutta kaupan päättämisen kannalta olennaista seikkaa. Tällaisia asioita voivat olla esimerkiksi se, että auto on ollut välillä pois rekisteristä vakuutusyhtiön lunastettua sen kolarin vuoksi tai että se on tuotu käytettynä maahan.

        Myyjän pitää kertoa edellä mainituista seikoista ostajalle oma-aloitteisesti. Hän ei voi olettaa, että ostaja selvittäisi itse asian auton rekisteröintiasiakirjoista."


      • vwvikatietoaskoda
        Oikeaa_tietoa kirjoitti:

        Ei muuten pidä paikkansa, vaan olennaiset asiat on kerrottava oma aloitteisesti aina. Jos et kerro niin häviä oikeudessa varmasti, jos sinne asti joudut. Tämä on sitten faktaa.

        http://www.kkv.fi/ratkaisut-ja-julkaisut/julkaisut/kuluttaja-asiamiehen-linjaukset/toimialakohtaiset/virhevastuu-ja-takuu-autokaupassa/

        Lainaus ko. sivulta:

        "Kertomatta jätetyt tiedot

        Kertomatta jätetystä eli salatusta tiedosta on kyse silloin, kun myyjä ei kerro jotain tiedossaan ollutta kaupan päättämisen kannalta olennaista seikkaa. Tällaisia asioita voivat olla esimerkiksi se, että auto on ollut välillä pois rekisteristä vakuutusyhtiön lunastettua sen kolarin vuoksi tai että se on tuotu käytettynä maahan.

        Myyjän pitää kertoa edellä mainituista seikoista ostajalle oma-aloitteisesti. Hän ei voi olettaa, että ostaja selvittäisi itse asian auton rekisteröintiasiakirjoista."

        Kuluttajaviraston sivuille ottamaan tietoa.eikä maksa mitään.kysyäkin saa sivuilla eikä maksa mitään.


      • kirjattuylös
        FaktatSelvitettäväItse kirjoitti:

        Toki pitää kysyttäessä kertoa, mutta ei ole sanottu missään, että se pitäisi ostajalle oma -aloitteisesti kertoa asiasta.
        Kuningaskuluttajassakin asiaa ihmeteltiin, kun ei nettiautossa liikkeet ilmoittaneet auton kolarihistoriasta. Ei mitään ihmeteltävää, se on asiakkaan VELVOLLISUUS tutustua ostokohteeseen huolellisesti. Auton historiatietojen ja varsinkin kaksikipisyys on yhden puhelinsoiton takana oleva tieto. Tai kusyy yksinkertaisesti asiaa myyjältä.
        Jos asiaa ei kysy, se ei siten ole ollut vaikuttamassa asiakkaan ostopäätökseen eli ei haittaa häntä jatkossakaan.

        Olen kyllä selvittänyt asian ihan asianajotoimiston kanssa ja olen kuluttajansuojalain lukenut jonkun kerran. Missään ei puhuta kolaroinnin tai kaksikilpisyyden kertomista oma-aloitteisesti, vain kysyttäessä.

        Nimim. Kolariautojen korjausta ja kauppaa vuodesta 2003. Vuodessa korjataan ja myydään eteenpäin noin 200-300 tällaista autoa. Kertaakaan ei ole tarvinnut oikeuteen mennä koska joku myyjistä ei olisi kertonut kaksikilpisyydestä itsenäisesti.

        Onko sinulla kauppakirjassa kuitenkin maininta että auto on kolaroitu/2-kilpinen tms?


      • AINAkirjataanOLEELLISET
        kirjattuylös kirjoitti:

        Onko sinulla kauppakirjassa kuitenkin maininta että auto on kolaroitu/2-kilpinen tms?

        Tottakai, muutenhan asiasta olisi vain ostajan ja myyjän "juupas-eipäs"-muistikuvat ja kuulopuheet; kauppakirjaan mainintana vaikkapa "vaihdettuja osia x-%, kaksikilpinen auto", niin ei tule ongelmaa eikä tuon osalta mitään jälkipuheita.
        ...tuota on mahdotonta pahimmankaan itkupillin muuksi muuttaa.


      • pykälienmukaan
        AINAkirjataanOLEELLISET kirjoitti:

        Tottakai, muutenhan asiasta olisi vain ostajan ja myyjän "juupas-eipäs"-muistikuvat ja kuulopuheet; kauppakirjaan mainintana vaikkapa "vaihdettuja osia x-%, kaksikilpinen auto", niin ei tule ongelmaa eikä tuon osalta mitään jälkipuheita.
        ...tuota on mahdotonta pahimmankaan itkupillin muuksi muuttaa.

        Näin arvelinkin. Olen törmännyt kuitenkin tapauksiin joissa:
        - myynti-ilmoituksessa ei ole mitään mainintaa kolaroinnista/2-kilpisyydestä (sen sijaan kaikkea muuta paljon vähäpätöisempää saatettu luetella, stereoiden merkistä alkaen yms.)
        - myyjän kanssa yleisesti autosta jutustellessa ei missään vaiheessa myyjä tuo ilmi että auto on 2-kilpinen
        - kauppakirjaan ilmestyy sitten pienellä painettuna maininta 2-kilpisyydestä.

        Jos tuollaisen kauppakirjan allekirjoittaa, niin juridisesti homma toki on selvä, mutta jokainen voi sitten miettiä onko myyjän toiminta sanotaanko nyt vaikka hyvän kauppatavan mukaista tai muuten suoraselkäistä.


      • mitäpämuuta
        pykälienmukaan kirjoitti:

        Näin arvelinkin. Olen törmännyt kuitenkin tapauksiin joissa:
        - myynti-ilmoituksessa ei ole mitään mainintaa kolaroinnista/2-kilpisyydestä (sen sijaan kaikkea muuta paljon vähäpätöisempää saatettu luetella, stereoiden merkistä alkaen yms.)
        - myyjän kanssa yleisesti autosta jutustellessa ei missään vaiheessa myyjä tuo ilmi että auto on 2-kilpinen
        - kauppakirjaan ilmestyy sitten pienellä painettuna maininta 2-kilpisyydestä.

        Jos tuollaisen kauppakirjan allekirjoittaa, niin juridisesti homma toki on selvä, mutta jokainen voi sitten miettiä onko myyjän toiminta sanotaanko nyt vaikka hyvän kauppatavan mukaista tai muuten suoraselkäistä.

        "Näin arvelinkin. os tuollaisen kauppakirjan allekirjoittaa, niin juridisesti homma toki on selvä."

        Aivan näin.


      • MoneyTalksAlways
        pykälienmukaan kirjoitti:

        Näin arvelinkin. Olen törmännyt kuitenkin tapauksiin joissa:
        - myynti-ilmoituksessa ei ole mitään mainintaa kolaroinnista/2-kilpisyydestä (sen sijaan kaikkea muuta paljon vähäpätöisempää saatettu luetella, stereoiden merkistä alkaen yms.)
        - myyjän kanssa yleisesti autosta jutustellessa ei missään vaiheessa myyjä tuo ilmi että auto on 2-kilpinen
        - kauppakirjaan ilmestyy sitten pienellä painettuna maininta 2-kilpisyydestä.

        Jos tuollaisen kauppakirjan allekirjoittaa, niin juridisesti homma toki on selvä, mutta jokainen voi sitten miettiä onko myyjän toiminta sanotaanko nyt vaikka hyvän kauppatavan mukaista tai muuten suoraselkäistä.

        Noinhan se asia hoidetaan.
        Jos ostaja ei kysy, en kerro, mutta kauppakirjaan tulee tietenkin merkintä auton olevan kolarikorjattu. Oma moka jos ei halua kysyä asiaa myyjältä. Kukaan ei rupea kusemaan omiin muroihin varsinkin kun kyseessä on raha.


      • näitäonnähty

        Eli myönnät itsekin että kolaritausta (ja siitä avoimesti kertominen) heikentää huomattavasti auton haluttavuutta/hintaa ja siksi et siitä halua mainita yhtään enempää kuin että lain pykälä tulee täytettyä, tuohan se perussyy on.

        Töissä hankintapuolen sopimusneuvotteluissa olen törmännyt vähän tyyppiseen toimintaan. Neuvotteluissa on läpikäyty ja sovittu asiat halki ja poikki, sitten kun sopimusluonnos tulee eteen niin sinne onkin lisäilty jotain hyvinkin olennaisia asioita joista takuuvarmasti myyjä tietää että sillä on merkitystä ostajalle (ja jos kysyt asiaa niin aina tulee "viatonta" ihmettelyä siitä että en arvannut että sillä olisi merkitystä...)

        Allekirjoitetun sopimuksen mukaan viime kädessä mennään, mutta joka kerta noista jää toisesta osapuolesta ketku vaikutelma jonka vuoksi esim. sopimuksissa pitää olla erityisen tarkkana. Näitä tapauksia onneksi on aika vähän.

        Hyvänä neuvona autokaupoilla(kin) pätee että auton tiedot kannattaa tarkastaa AINA itse ja mielellään varmistaa myös muutoin kaikki myyjän antamat tiedot.


      • KaksikilpiEiKerrota
        näitäonnähty kirjoitti:

        Eli myönnät itsekin että kolaritausta (ja siitä avoimesti kertominen) heikentää huomattavasti auton haluttavuutta/hintaa ja siksi et siitä halua mainita yhtään enempää kuin että lain pykälä tulee täytettyä, tuohan se perussyy on.

        Töissä hankintapuolen sopimusneuvotteluissa olen törmännyt vähän tyyppiseen toimintaan. Neuvotteluissa on läpikäyty ja sovittu asiat halki ja poikki, sitten kun sopimusluonnos tulee eteen niin sinne onkin lisäilty jotain hyvinkin olennaisia asioita joista takuuvarmasti myyjä tietää että sillä on merkitystä ostajalle (ja jos kysyt asiaa niin aina tulee "viatonta" ihmettelyä siitä että en arvannut että sillä olisi merkitystä...)

        Allekirjoitetun sopimuksen mukaan viime kädessä mennään, mutta joka kerta noista jää toisesta osapuolesta ketku vaikutelma jonka vuoksi esim. sopimuksissa pitää olla erityisen tarkkana. Näitä tapauksia onneksi on aika vähän.

        Hyvänä neuvona autokaupoilla(kin) pätee että auton tiedot kannattaa tarkastaa AINA itse ja mielellään varmistaa myös muutoin kaikki myyjän antamat tiedot.

        Toki vaikuttaa hintaan.
        Mutta kolarihistorian mainitseminen netti-ilmoituksessa on tyhmää. Potentiaalinen ostaja kun näkee ilmoituksessa ''kolarikorjattu'' syntyy heti mielikuva, että auto on runkovikainen ja kitillä korjattu romukasa. Näin ei kuitenkaan asia yleensä ole. Nykyautot menevät helposti lunastukseen jo pelkästään jos kylki on täynnä naarmuja ja painumia. Ne oikaistaan ja maalataan niin eipä tuo ajettavuuteen ja auton arvoon vaikuta mitenkään.
        Oikea tilanne on se, että kaksikipisestä saa saman hinnan kuin yksikilpisestä. Ei aina mutta hyvin usein näin käy jos auto on muuten huippukunnossa.


    • Nnnniimppä

      Kyllä autoliike antaa usein suoraan korjausrahan kun vain pyytää. Tämä tulee halvemmaksi kun alkaa riitelemään.

    • seataudiskodavwsama

      Vw autoissa ei tehdasvikaa korvaa mikään muu kuin omistaja kertoo iltasanomat

      • osssi.ei.osaa.lukea

        Osssssille luetun ymmärtäminen on aivan mahdoton rasti. Vuodesta toiseen. Ostettu takuu ei korvannut koska virhevastuu korvasi niinkuin lain mukaan pitääkin. Olet sinä kyllä varsinainen pösilö.

        http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000001202639.html

        "Juhan VW:llä on nyt jaettu 104 000 kilometriä. Koneremontin kustannuksiksi on arvioitu myyjäliikkeen puolesta 4 000 euroa, josta Juhan maksettavaksi tulisi 1 350 euroa. Lopusta vastaa myyjäliike, mutta virhevastuulain puitteissa, ei lisätakuun turvin."


    • premiums

      Se tarkoittaa ostajalle tuhansia kalliimpaa hintaa, mutta mitään korjausvastuuta ei liikkeelle tuo.

    • Tosijuttuja

      Hyvä autoliike maksaa asiakkaan valittaessa asiakkaan kertoman summan euroja. Näin toimii kunnon kauppias ongelma tilanteissa. Muuten ei kauppa käy

      • jobbari__

        Ei se nyt aina ihan noinkaan ole, koska jotkut todella kuvittelevat että liikkeestä ostetun vanhan katiskan voi rakennuttaa myyjän piikkiin uuttavastaavaksi... Eräskin kloppi osti 1300 eurolla auton joka hetken päästä vuoti tehostinnesteet ulos, ostaja vaati tämän jälkeen liikkeeltä 1500 euroa...


      • hometalonmyyntivastaava
        jobbari__ kirjoitti:

        Ei se nyt aina ihan noinkaan ole, koska jotkut todella kuvittelevat että liikkeestä ostetun vanhan katiskan voi rakennuttaa myyjän piikkiin uuttavastaavaksi... Eräskin kloppi osti 1300 eurolla auton joka hetken päästä vuoti tehostinnesteet ulos, ostaja vaati tämän jälkeen liikkeeltä 1500 euroa...

        On täysin mahdollista että korjauskustannukset ylittää auton myyntihinnan. Tällöin kauppiaan on viisainta purkaa kauppa.


      • KaikkiRahatMinulleJää
        hometalonmyyntivastaava kirjoitti:

        On täysin mahdollista että korjauskustannukset ylittää auton myyntihinnan. Tällöin kauppiaan on viisainta purkaa kauppa.

        Ei, vaan silloin pitää haistattaa virhevastuupelleille pitkä vittu.
        Käytetty auto on käytetty, oli se sitten 5 vuotias tai 20 vuotias. Mitään takuuta ei anna kukaan. Auto saattaa kestää ilman isompaa remonttia 1km tai 100000km sitä kun ei tiedä kukaan. Vastuu on ostajalla. Mitään ei korvata.


      • kekkeruusi15
        hometalonmyyntivastaava kirjoitti:

        On täysin mahdollista että korjauskustannukset ylittää auton myyntihinnan. Tällöin kauppiaan on viisainta purkaa kauppa.

        Jos myy vaikka 500 euron auton niin ei kummoista vikaa tarvita kun korjaamon kustannusarvio ylittää auton hinnan. Onneksi edes kuluttajaneuvojat eivät ole niin kuutamolla että tuollaisessa tapauksessa suosittelisivat kaupanpurkua vaikka viimeisillä rahoillaan jonkun rottelon ostaneet reppanat siihen pyrkivätkin jos sattuu huono tuuri käymään ja kottero leviää.


    • RMB

      Myyjäliike vastaa mahdollisen vian sattuessa kohtaan, joka olisi arviolta pitänyt kestää X km normaaliajolla, sen ajamattoman osuuden. Huoltovelvoite on asiakkaalla.
      On kuitenkin otettava huomioon, että myyjäliikkeellä on ensisijainen oikeus vian korjaamiseksi. Turhaa siis kantaa toisen korjaamon laskua myyjäliikkeeseen jos ei ole saanut korjauslupaa myyjältä.

      • MOT_1

        Tuossa toteutuneita, lainmukaisia suosituksia. Huomioitavan arvoista jokaisessa; Valittajan vaatimukset lähes poikkeuksetta ylisuuret, lainmukaiset korvaus-/hyvityssuositukset vain murto-osa "takuu-luulottelijan" vaatimuksista:

        http://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Viat-viivastykset/ratkaisuja-riitoihin/autot/

        Virhevastuu on, ihan jokaisessa autoliikkeestä ostetussa autossa, mutta takuu se ei missään olosuhteissa ole.


      • 378978943
        MOT_1 kirjoitti:

        Tuossa toteutuneita, lainmukaisia suosituksia. Huomioitavan arvoista jokaisessa; Valittajan vaatimukset lähes poikkeuksetta ylisuuret, lainmukaiset korvaus-/hyvityssuositukset vain murto-osa "takuu-luulottelijan" vaatimuksista:

        http://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Viat-viivastykset/ratkaisuja-riitoihin/autot/

        Virhevastuu on, ihan jokaisessa autoliikkeestä ostetussa autossa, mutta takuu se ei missään olosuhteissa ole.

        Tottakai tuollaiseen vaatimukseen kannattaa sisällyttää kaikki jollain tavalla kuviteltavissa olevat asiat, ei siinä mitään menetäkään. Vanha totuus pätee tässäkin, ei se ole hullu joka pyytää...


    • Selvähomma

      Autokauppiaat ovat ketkuja.

    • Hyvätliikkeet

      Suositus on että myyjäliike maksaa asiakkaalle muutaman tonnin rahaa virheen syntyessä. Näin toimii moni liike.

      • MOT_1

        Heh. Vitsiniekka... hyvät liikkeet noudattavat kyllä kuluttajaneuvonnan suosituksia, esimerkit tästä:
        http://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Viat-viivastykset/ratkaisuja-riitoihin/autot/

        ...näin toimii hyvät autoliikkeet, joilla ongelmaa lakien noudattamisessa ei ole. Kuten voit huomata linkin toteutuneista ratkaisuista, itkupilli-kuningaskuluttajilla se ongelma on, ei hyvin toimivilla autoliikkeillä. Näin toimii moni autoliike.


      • MOT_1
        MOT_1 kirjoitti:

        Heh. Vitsiniekka... hyvät liikkeet noudattavat kyllä kuluttajaneuvonnan suosituksia, esimerkit tästä:
        http://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Viat-viivastykset/ratkaisuja-riitoihin/autot/

        ...näin toimii hyvät autoliikkeet, joilla ongelmaa lakien noudattamisessa ei ole. Kuten voit huomata linkin toteutuneista ratkaisuista, itkupilli-kuningaskuluttajilla se ongelma on, ei hyvin toimivilla autoliikkeillä. Näin toimii moni autoliike.

        Monessa tapauksessa kuluttajaneuvonnan vastaus on liikkeen hyväksi todettu, kuten terveen järjen mukaan pitääkin olla:

        "Kuluttajariitalautakunta ei suosittanut hyvitystä..."
        "Autossa ei ollut myyjän vastuulle kuuluvaa virhettä."
        "Selvityksen perusteella kytkin oli rikkoutunut käyttövirheen takia. Autossa ei siten ollut virhettä, eikä hyvitystä suositettu."

        Todella useassa tapauksessa itkupilli-kuningaskuluttajille näpäytyksiä, kuten asiaan toki kuuluukin, kun asiakkaalta on aivot jääneet narikkaan:

        "Vauriohetkellä auto oli ollut lähes 6 vuotta vanha ja kuluttajan oli täytynyt varautua kuluviin osiin tehtäviin korjauksiin."
        "Kuluttajalla oli myös aihetta olettaa, että käytettyyn autoon voi joutua tekemään välttämättömiä korjauksia piankin kaupanteon jälkeen."


    • myyntipuunaus

      Autoliike vastaa siitä että virheet on piilotettu mahdollisimman hyvin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olet toisen kanssa

      ...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain
      Ikävä
      224
      1556
    2. Näytit taas lihoneen.

      Tynnyri se vaan kasvaa.
      Ikävä
      29
      1403
    3. Kuka teistä on paras nainen

      A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊
      Ikävä
      61
      1269
    4. Immu otti pataan

      Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      69
      1227
    5. Onko jotain mistä

      Olet huolissasi kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      78
      1204
    6. Osaako joku selittää tätä

      Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?
      Ikävä
      75
      1172
    7. Jos me joskus nähtäisiin

      niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi
      Ikävä
      103
      1163
    8. Koska vietät

      Yhteisen yön kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      54
      998
    9. Lesken uusi

      Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans
      Puolanka
      18
      962
    10. Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"

      Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per
      Lieksa
      175
      855
    Aihe