Isolokki naaras makasi kuolleena läheisellä multapellolla. Toinen isolokki, ilmeisesti puoliso, ei poistunut kahteen päivään kuolleen viereltä. Lopulta häipyi ja tästä muutaman päivän päästä häipyi myös kuollut lintu, ehkä jonkun suihin.
Mitä olette mieltä, tuntevatko linnutkin surua?
Osaavatko linnut surra?
19
671
Vastaukset
- näinluulisin
Ei ehkä surua, mutta isolokkihan on yksiavioinen, ei vain jättänyt kumppaniaan ennen kuin oli pakko.
- murheellinenmieli
Niin on yksiavioinen, lokit. Mietin silti, että kerran koira osaa surra, niin miksei lintukin? Tai onko nisäkkäiden aivojen rakenne erillainen?
- näinluulisin
Itse lintujen elämää seuranneena olen sitä mieltä että linnut ovat aika älykkäitä. En kyllä osaa sanoa tunnepuoleen mitään, mutta pihapiirin linnut mm. pääskyset ovat aika vekkuleita. Ehkä se sitten on suruaika linnullakin, tai ihminen voi sen sellaiseksi mieltää. Lintujen aivothan ovat aika isot kokoonsa nähden, joten kai siellä jotain tapahtuukin.
- mutheellinenmieli
näinluulisin kirjoitti:
Itse lintujen elämää seuranneena olen sitä mieltä että linnut ovat aika älykkäitä. En kyllä osaa sanoa tunnepuoleen mitään, mutta pihapiirin linnut mm. pääskyset ovat aika vekkuleita. Ehkä se sitten on suruaika linnullakin, tai ihminen voi sen sellaiseksi mieltää. Lintujen aivothan ovat aika isot kokoonsa nähden, joten kai siellä jotain tapahtuukin.
Harakat myös haasun hauskoja :D ja ovelia. Etenkin ruokaa hankkiessaan.
- murheellinenmieli
näinluulisin kirjoitti:
Kävin googlettamassa. Lintujen älykkyyden takanaon aivojen tiheä rakenne. Tiheämpi, kuin muilla eläimillä. Tuosta syystä pieniaivoiset linnut voivat olla kyvyiltään kädellisiin verrattavissa.
Hermosolut ovat tiheässä, etenkin aivojen etuosassa, jonka on tiedetty olevan älykkyyden kannalta keskeinen alue.
Tutkimuksessa käytettiin 20 erin lajin linnun aivoja, pienistä lajeista ison strutsin aivoihin.
Oli myös maininta, että suomen lajeista eaim. Harakat kykenevät vaativiinkin pää ttelykykyä vaativiin suorituksiin :D Joo huomattu on :D))
- murheellinenmieli
Tuosta tapahtumasta jo muutama vuosi. Nousi mieleeni, kun luin Olli Korhosen artikkelin lintujen tunne-elämästä, Luonto lehdestä. Aiheesta oli myös netissä, jos joktakuta kiinnostaa käydä tutkimassa. Mielenkiintoista materiaalia.
- yeyuyeue
Nyt ovat kansan syvät rivit ihan itse googlettaneet ja osaavat kertoa, mitä sivuilla luki. Kumma kun ette ole professoreita.
- murheellinenmieli
No niimpä :D)) Mutta eikö ole mielenkiintoista? Itse ainakin olen niin innoissani lukemastani, että haluan jakaa lukemaani. Innoissani suorastaan :D Kuin lapsi, joka huutaa teille, että kuulkaa, mitä näin, löysin :D
- tämmöstäkin
Inhoan lokkeja ja niiden paskaa. Mutta en toivoisi niillekään surua.
- VoihanSeOlla
mahdollista. Tai sitten jäi odottamaan, että ruumis alkaa tarpeeksi mätänemään, jotta siitä saa ruokaa. Lokit, varikset, harakat ja naakat ovat kuitenkin kaikkiruokaisia ja syövät myös kuolleita kanssatovereitaan.
- Mädäntyneenhaju
Niin syövät kissat ja koiratkin kuolleet pentunsa, ettei mätäneet pennut houkuttele pesään petoja.
- luonnonkulku
Mädäntyneenhaju kirjoitti:
Niin syövät kissat ja koiratkin kuolleet pentunsa, ettei mätäneet pennut houkuttele pesään petoja.
Luonto hoitaa omansa. Hyvä että ei mene liha hukkaan.
- Aloittajaltaedellinen
luonnonkulku kirjoitti:
Luonto hoitaa omansa. Hyvä että ei mene liha hukkaan.
Näin on! Uskon kuitenkin, että linnuilla on myös ajatuksia ja tunteita, mutta ne ovat luonnon armoilla tottuneet elämään luonnon ehdoilla.
- MyösPuissa
Uskon, että kaikissa elävissä on tunto ja jonkinlainen äly. Kasveissa myös. Me ihmiset emme vain kykene tieteen keinoin sitä todistamaan. Aistein ehkä, osaksi.
Puut kuiskivat. Ole rauhassa, ei mitään hätää. Ruoho rauhoittaa, viilentää ajatuksia. Kasvit huokubat rakkautta. Kunnioittakaamme niitä.- ilovewoods
Kasvit erittävät ihmisille hyödyllisiä bakteereita joilla on immuunipuolustusta vahvistavaa vaikutusta. Kannattaa siis ulkoilla usein metsissä ja haistaa metsän ihanaa tuoksua.
- Niinja
ilovewoods kirjoitti:
Kasvit erittävät ihmisille hyödyllisiä bakteereita joilla on immuunipuolustusta vahvistavaa vaikutusta. Kannattaa siis ulkoilla usein metsissä ja haistaa metsän ihanaa tuoksua.
Ja elintärkeää happea!
- huuhaa.tietoutta
Olihan jossakin kirjoitus siitä miten kasvit tunsivat hoitajansa. Se perustui sähkökentän mittaukseen. Sähkökenttä värähteli hoitajan tullessa lähelle.
- KylläOsaa
Osaa ne, olen nähnyt vastaavia tapauksia myös.
- Linnuilla.tunteet
Minun mielestäni linnuilla on tunteet kuten muillakin eläimillä. Esimerkkinä olkoon undulaattiakkani joka oli ilkeä kuin palstatrolli. Se nokki kiukuspäissän ukkonsa kuoliaaksi ja olisi myös poikasensa nokkinut niiden tultua ulos pesästään jollen olisi hätiin ehtinyt. Kun ukko oli nokittu niin siitä tuli yhtä höperökin kuin pastatrolli. Se muni munimista päästyään. En mitenkään saanut sitä lopettamaan. Munia pullahteli tiheään kuin kiusaamistekstejä palstalle. Olin huojentunut kun se nokki ruokaluukusta tiensä vapauteen. En kertakaikkiaan ymmärätänyt sitä ilkeyden määrää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2063230Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391620Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus951472- 921389
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461344Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1581259Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121188Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231019Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89932Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.47829