Tyks päivystys

Päätön_päivystys

Onko ihan normaalia että iltapäivystyksessä on todella paljon porukkaa ja aikaa voi mennä jopa 8 tuntia arvioinnissa ja lääkäri käynnillä?

Ymmärrän että kiireelliset potilaat hoidetaan ensin, mutta onko Turkulaiset etuoikeutettuja hoitoon pääsemisessä?

Miten kauan teillä muilla on mennyt?

16

4348

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ongelma-päivystys

Iltapäivystyksen ruuhkaisimmat illat ovat ehdottomasti perjantai ja lauantai ilta jolloin pahimmillaan koko toimituksessa voi mennä jopa 9 tuntia. Itse kävin päivystyksessä toukokuussa eräänä lauantai-iltana ja menin heti klo 20 kun päivystyi alkoi ja pois pääsin klo 5 aamulla. Tähän sisältyi noin neljätuntia odottelua arviointiin ja noin viisituntia lääkärin vastaanoton odotteluun. Päivystyksessä käy todellakin liian paljon "turhia" potilaita jotka vievät suotta hoitajien ja lääkäreiden aikaa. Varsinkin viikonloppu iltaisin lähes puolet ovat romaneja,matuja jotka tulevat aivan väärin perustein päivystykseen ja narkomaanit käyvät hakemassa puhtaita neuloja.

Kiirreelliset hoidetaan tietysti ensin, mutta arvointi muijan mielestä minua kiirreellisempi tapaus oli näköjään puhtaan neulan anto narkkarille ja matulla oleva kurkkukipu.

Turkulaiset eivät saa mitään jonotusetua vaan odotustilassa kaikki ovat samanarvoisia. Ainut tapa päästä jonon ohitse on olla yhteydessä päivystykseen ennen tuloa ja näin ollen puhelimessa päätetään kertomasi perusteella kiirrelisyys. Myös ambulanssi potilaat pääsevät jonon ohitse.

• Herjausta

Haluaako kirjoittaja ongelma-päivystys herjata tahallaan tyksin päivystystä...... Tätä palskaa lukee myös monet vanhukset jotka eivät kohta uskalla mennä päivystykseen jos siellä muka olisi jotain huumehörhöjä ja muita yhteiskunnan hylkäämiä tahoja. Päivystykseen todellakin on turvallista mennä sillä kaikki mahdolliset häiriköt kyllä poisteaan. Kirjoituksesi perusteella voisi nostaa rikosilmoituksen herjauksesta sillä jokaisella on oikeus mennä päivystykseen ilman että pitää pelätä oman terveyden puolesta.

• Jdiqö1

Mitä ihmettä höpötät? Missä kohtaa kirjoittaja sanoi, että narkkareista olisi vaara muille päivystykseen menijöille?

Ehkä sinun kannattaisi hommata jotain mömmöjä.

• Anonyymi

Olen joitakin kertoja joutunut käymään vkl-päivystyksessä tässä 17 vuoden aikana, ku olen Turussa asunut, eikä silloin päivystyksessä ole juurikaan näkynyt matuja, mustalaisia tai muitakaan mainitsemiasi "hörhöjä" tai muitakaan "yhteiskunnan kannalta turhia" yksilöitä valittamassa turhista vaivoista varastaen hoitoaikaa oikeasti sairailta yksilöiltä.
        Viimeksi käydessäni oli peräti 1 mustalainen päivystyksessä ja hänkin oikeasta syystä. Oli alkanut yllättäen oksentamaan verta ja oli muutenkin todella heikkovointisen oloinen.
        Ja huumeväkeä on ollut ehkä 2-3 kpl, mitä olen päivystyskäynneillä nähnyt. Sitä en tiedä, ovatko hakeneet neuloja vai mikä on ollut käynnin syynä..
        Vaikkakin ainakin Yliopiston Apteekki jakaa neuloja muutenkin, joten niiden vuoksi ei käsittääkseni hörhöjen ei tarvitse mennä päivystykseen.
        Vaikka ei sen puoleen, mielestäni on jotenkin turhauttavaa myöskin, että överit vetänyt hörhö kiidätetään päivystykseen ja sekin hoitoaika on esim työtapaturman vuoksi kiireellistä hoitoa tarvitsevalta henkilöltä pois pahimmassa tapauksessa.
        Mutta hei, me kaikki ollaan samalla viivalla ihan lakienkin mukaan. Ja niin se pitääkin olla.

• Anonyymi
        Herjausta kirjoitti:

Haluaako kirjoittaja ongelma-päivystys herjata tahallaan tyksin päivystystä...... Tätä palskaa lukee myös monet vanhukset jotka eivät kohta uskalla mennä päivystykseen jos siellä muka olisi jotain huumehörhöjä ja muita yhteiskunnan hylkäämiä tahoja. Päivystykseen todellakin on turvallista mennä sillä kaikki mahdolliset häiriköt kyllä poisteaan. Kirjoituksesi perusteella voisi nostaa rikosilmoituksen herjauksesta sillä jokaisella on oikeus mennä päivystykseen ilman että pitää pelätä oman terveyden puolesta.

Jos potilas on kokenut huonoa tylyä kohtelua , Hyvä on tietää ettei kaltoin kohdeltu ole ainoa mitätön potilas.
        Itse olin yhden ainoan kerran TYKS in päivystyksessä, putosin taloustikkailta laittaessani untuvatäkkiä yläkaapiin. Tasapaino petti tulin pahasti alas jäin vielä taloustikkaiden sisään linkkuun.
        Jalkaan turposi ja sattui.,en pystynyt varaamaan jalalle
        Oli lähdettävä TYKSi:in.
        Siellä oli vain 3 potilasta minua ennen.
        Lääkäri huusi ovelta , minä en sitten tänään enää leikkaa.
        Tuli outo tunne, en olisi ikinä uskonut kenenkään noin huutavan lääkäreistä.
        Kun menin vuorollani tämän lääkärin huoneeseen,
        Alkoi kuulustelu mitä jalalle on sattunut, mihin aikaan kaaduin.jne.
        Hän alkoi vakuuttaa että; minä olen kyllä kirurgi.
        Jalka kuvattiin, onneksi pääsin kotiin.En olisi halunnut hänen toimenpiteitäänsen verran oli hermostunut lääkäri.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos potilas on kokenut huonoa tylyä kohtelua , Hyvä on tietää ettei kaltoin kohdeltu ole ainoa mitätön potilas.
        Itse olin yhden ainoan kerran TYKS in päivystyksessä, putosin taloustikkailta laittaessani untuvatäkkiä yläkaapiin. Tasapaino petti tulin pahasti alas jäin vielä taloustikkaiden sisään linkkuun.
        Jalkaan turposi ja sattui.,en pystynyt varaamaan jalalle
        Oli lähdettävä TYKSi:in.
        Siellä oli vain 3 potilasta minua ennen.
        Lääkäri huusi ovelta , minä en sitten tänään enää leikkaa.
        Tuli outo tunne, en olisi ikinä uskonut kenenkään noin huutavan lääkäreistä.
        Kun menin vuorollani tämän lääkärin huoneeseen,
        Alkoi kuulustelu mitä jalalle on sattunut, mihin aikaan kaaduin.jne.
        Hän alkoi vakuuttaa että; minä olen kyllä kirurgi.
        Jalka kuvattiin, onneksi pääsin kotiin.En olisi halunnut hänen toimenpiteitäänsen verran oli hermostunut lääkäri.

Lekurit ovat usein lääkehumalassa. Moni on myös vain hullu.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olen joitakin kertoja joutunut käymään vkl-päivystyksessä tässä 17 vuoden aikana, ku olen Turussa asunut, eikä silloin päivystyksessä ole juurikaan näkynyt matuja, mustalaisia tai muitakaan mainitsemiasi "hörhöjä" tai muitakaan "yhteiskunnan kannalta turhia" yksilöitä valittamassa turhista vaivoista varastaen hoitoaikaa oikeasti sairailta yksilöiltä.
        Viimeksi käydessäni oli peräti 1 mustalainen päivystyksessä ja hänkin oikeasta syystä. Oli alkanut yllättäen oksentamaan verta ja oli muutenkin todella heikkovointisen oloinen.
        Ja huumeväkeä on ollut ehkä 2-3 kpl, mitä olen päivystyskäynneillä nähnyt. Sitä en tiedä, ovatko hakeneet neuloja vai mikä on ollut käynnin syynä..
        Vaikkakin ainakin Yliopiston Apteekki jakaa neuloja muutenkin, joten niiden vuoksi ei käsittääkseni hörhöjen ei tarvitse mennä päivystykseen.
        Vaikka ei sen puoleen, mielestäni on jotenkin turhauttavaa myöskin, että överit vetänyt hörhö kiidätetään päivystykseen ja sekin hoitoaika on esim työtapaturman vuoksi kiireellistä hoitoa tarvitsevalta henkilöltä pois pahimmassa tapauksessa.
        Mutta hei, me kaikki ollaan samalla viivalla ihan lakienkin mukaan. Ja niin se pitääkin olla.

Huumehörhöt pitäisi teloittaa.

• Eiturkkulainen

En tunne montakaan vanhusta, joka lukee suomi 24 keskusteluja...

• Kokemusta-on

Nimimerkki Herjausta ei taida itse koskaan olla käynyt päivistyksessä näkemässä tilannetta?
      Kyllä nimimerkki Ongelma-päivystys kirjoittaa täyttä totta.

• Päivystyspotilas

Ihan ensimmäiseksi on sanottava että päivystyksessä voittaa useamman tunnin kun on puhelimitse ensin yhteydessä sinne. Tällöin puhelimessa katsotaan hoidon tarve ja kiirreellisyys ja päivystyksessä pääsee suoraan odottamaan lääkäriä eikä tarvitse jonottaa lainkaan hoidon tarpeeseen. Useammat päivystykseen tulevat eivät vain tiedä tälläisestä mahdollisuudesta. Yleensä vkl iltoina lääkäri jonotuksessa menee 3-4 tuntia ja arki iltoina 1-2 tuntia.

• Vääräperiaate

Päivystyksellä tarkoitetaan hoitoa joka on VÄLTTÄMÄTÖNTÄ potilaan terveydelle. Näin ollen pienistä vaivoista kuten flunssa tai vaikka katkennut kynsi eivät vaadi päivystys käyntiä. Jos joku menee tuollaisten takia päivystykseen niin sietääkin saada odottaa monta tuntia. Ne potilaat jotka oikeasti ovat päivystyksen tarpeessa pääsevät hoitoon heti ilman jonottamista.

• isorakko

Poikkeuksetta melkein aina joutuu odottamaan reilusti. Tuntuu kuin itse aiheutetut komplikaatiot olisivat etusijalla. Hakeudun päivystykseen virtsan kulun vuoksi joka ei ollut toiminut yli vuorokauteen. Odotus aika oli noin kolme tuntia josta viimeinen tunti lattialla joka helpotti oloa. Samalla selvisi että rakko kestää tai mahtuu ainakin noin 1½ litraa, ehkä enemmänkin virtsaa ennen äkillistä vauriota.
      Viikonloppuisin ei kannata alkaa kipeytyä. Päivystys pursuu pillerien, mössöjen ja viinan tehokäyttäjistä jotka ohittavat aina muut.

• Anonyymi

Suomen mailmaan pahat terveyskeskus turku 9tunti odotus vielä odotamme 🤣

• Anonyymi

Kun kaikki ilta-ja yöpäivystys keskitetään Turkuun niin tottakai siellä on porukkaa paljon ja joutuu odottamaan. Ambulanssilla tuodut tottakai pääsee suoraan hoitoon. Ei ihan pienestä vaivasta kannata mennä päivystävälle.

• Anonyymi

Ihan tiedoksi, ambulanssilla EI pääse suoraan hoitoon eikä jonon ohi. Sama hoidontarpeen arvio tehdään jokaiselle ihmisille päivystyksessä ja hoidetaan kiireellisimmät ensin, vaikka olisi tullut omalla kyydillä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ihan tiedoksi, ambulanssilla EI pääse suoraan hoitoon eikä jonon ohi. Sama hoidontarpeen arvio tehdään jokaiselle ihmisille päivystyksessä ja hoidetaan kiireellisimmät ensin, vaikka olisi tullut omalla kyydillä.

Jos sieltä ambulanssista on tullut riittävän painava vikakuvaus, niin kyllä se ampparipotilas on läpäissyt hoidontarpeen arvioinnin jo pihaan kurvatessaan, tai helikopterilla katolle laskeutuessaan.
        Eri asia sitten on ne vanhukset jotka käyttävät ambulanssia lähinnä taksin korvikkeena.
        Tavallisille ihmisille tuo hoidontarpeen arviointi on mahdollisesti elämän ja kuoleman kysymys, kiltti omainen odottaa hoitoon tuomansa kanssa siihen asti hoidontarpeen arviointia, kunnes potilas lyyhistyy.
        Oikeasti hoidontarpeen arviointi pitäisi tehdä sillä sekunnilla, kun henkilö saapuu päivystykseen. Ehkä siinä voi sitten laittaa potilaat vaikka A,B ja C jonoihin, A:t heti lääkärin tutkittavaksi kiireellisinä, B:t lääkärin tutkittaviksi ei kiireellisinä ja C:t hoidontarpeen arviointiin jonotuksen jälkeen ja siitä joko kotiutukseen, sairaanhoitajan vastaanotolle tai lääkärin vastaanotolle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä kaivatussasi

Oikein häiritsee?
      Ikävä
      152
      2155
    2. Stubb kävi pelaamassa golfia Trumpin kanssa Floridassa

Presidentit tapasivat aamiaisella, pelasivat kierroksen golfia ja lounastivat yhdessä. Vierailu oli luonteeltaan epävir
      Maailman menoa
      336
      1358
    3. Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?

Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.
      Ikävä
      94
      1315
    4. 157
      1198
    5. Hitto että tekis

Mieli saada sua
      Ikävä
      68
      1021
    6. Minä tiedän sen

Sinun ei tarvitse nainen sitä sanoa, minä tiedän jo sen.
      Ikävä
      35
      958
    7. Minkä kultakimpaleen

Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik
      Ikävä
      31
      909
    8. Ikävä on häntä

Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos
      Ikävä
      59
      878
    9. Joustoasuminen , kyykyttämistä vai ihan vaan mielenvikaisuutta?

https://yle.fi/a/74-20149669 Kun asumistukia leikataan joittenkin sääntöjen mukaan,olis pakko muuttaa halvempaan. Mutta
      Maailman menoa
      26
      832
    10. Onko kaivattusi

Työelämässä vai ei? Jo on niin mitä ajattelet hänen ammatistaan? Jos ei ole niin haittaako se sinua?
      Ikävä
      46
      819
    Aihe