Talja kiristämiseen

perustalja

Mistä saisi ostaa taljan joka lyhenemällä kiristää köydestä vetämällä, pitääkö se tehdä itse?

28

2464

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • JaSamaSuomeksi
    • SatasiaSuihkussaRepinyt

      Biltemasta kannatta käydä katsomassa mitä plokit ja köydet maksavat . ja sitten vain ihan huvin vuoiksi Marnelaan https://www.marnela.com/ laskemaan mikä on loppusumma dyneemaköysillä ja "laadukkailla" plokeilla.

      • tekemällä

        Jos ostaisi noita plokeja ja rapulukon ja köyttä, niin kuinka monta kieppiä köyden pitäisi kulkea köysitaljassa? Kieppien määrä vaikuttanee taljalla saavutettavaan voimaan


      • voima.ja.matka
        tekemällä kirjoitti:

        Jos ostaisi noita plokeja ja rapulukon ja köyttä, niin kuinka monta kieppiä köyden pitäisi kulkea köysitaljassa? Kieppien määrä vaikuttanee taljalla saavutettavaan voimaan

        Eipä ole mitään rakettiedettä taljan teoreettisen voiman laskeminen. Voima on niin monikertainen kuin taljassa on köysiä. Yksinkertaisilla plokeilla siis kaksinkertainen, tuplaplokeilla nelinkertainen ja triploilla kuusinkertainen. Siis teoriassa, kitkoihin jää sitten plokien laadusta riippuva osa ja köyteenkin oma osansa voimasta.

        Ja vaikka ei uskoisi, noudattaa köyden mittakin samaa kaavaa. Kaksinkertaisessa taljassa pitää köyttä vetää kaksi metriä, jotta talja lyhenisi metrillä, nelinkertaisessa taas neljä metriä samaan metrin lyhenemään.

        Vielä käytännön pointti. Voi ostaa sellaisenkin plokin, jossa on rapulukko mukana. Siinä on myös kiinnike köyden päätä varten.


      • normitaljat

        Kun paljain käsin vetäis 50 kg niin kolminkertaisella taljalla saa vedettyä 300 kg kun kommentoijien mukaan pitää saada 2000 kg, en oo vielä nähnyt 20-kertaisia taljoja veneissä


      • havainnot.ja.laskut
        normitaljat kirjoitti:

        Kun paljain käsin vetäis 50 kg niin kolminkertaisella taljalla saa vedettyä 300 kg kun kommentoijien mukaan pitää saada 2000 kg, en oo vielä nähnyt 20-kertaisia taljoja veneissä

        Vähän huonosti olet katsellut, eikä laskutaitokaan kehuttava. 3x50 on vain 150 ja 20x50=1000. Ja katsopa tarkemmin nykyisten 19/20 -rikien taljoja. Niissä on usein monikertaiset kaskadit, kun taljaa vetää taljalla, syntyy kerrannaisia ja 48-kertainen talja ei ole harvinaisuus. Niitä 2 t vetoja ei taas kukaan ole ehdottanut toteutettavaksi taljoilla, ne voimat pumpataan hydrauliikalla.


    • takatalja
      • enemmän

        Ehkä ei tarvitse mennä ihan samaan, mutta 70-luvulla sain Max Petreliukselta, joka taisteli tiukasti useamman kerran Half Ton Cupin voitosta, että vedetään alkuun hydrauliikalla takastaagiin kaksi tonnia ja katsotaan sitten tarkemmin. Joka tapauksessa 250 kg on todella vähän. Varsinkin, kun 250 kg on se mitä talja kestää, ei se, minkä siihen käsin saa. Lisäksi veneessä osien pitää kestää merivettä.


      • Antilla_36
        enemmän kirjoitti:

        Ehkä ei tarvitse mennä ihan samaan, mutta 70-luvulla sain Max Petreliukselta, joka taisteli tiukasti useamman kerran Half Ton Cupin voitosta, että vedetään alkuun hydrauliikalla takastaagiin kaksi tonnia ja katsotaan sitten tarkemmin. Joka tapauksessa 250 kg on todella vähän. Varsinkin, kun 250 kg on se mitä talja kestää, ei se, minkä siihen käsin saa. Lisäksi veneessä osien pitää kestää merivettä.

        Taitaa aika kuultaa muistot. 70/80 luvun taitteen 2 tonnari Swan 441:ssä vedetään noin 2t takastaagiin. En usko, että 70-luvun puolikkaissa juuri yli tonnin paineita käytettiin. Tuo 250kg:n murtolujuus on kyllä sitten aivan liian pieni. Kyllä taljan pitää kestää se mitä staagikin tai ainakin hyvin lähelle. 5mm:n vaijerilla se taitaa olla jotain 2 ja 3 tonnin välillä.


      • kyllä_2t
        Antilla_36 kirjoitti:

        Taitaa aika kuultaa muistot. 70/80 luvun taitteen 2 tonnari Swan 441:ssä vedetään noin 2t takastaagiin. En usko, että 70-luvun puolikkaissa juuri yli tonnin paineita käytettiin. Tuo 250kg:n murtolujuus on kyllä sitten aivan liian pieni. Kyllä taljan pitää kestää se mitä staagikin tai ainakin hyvin lähelle. 5mm:n vaijerilla se taitaa olla jotain 2 ja 3 tonnin välillä.

        Max todella puhui kahdesta tonnista. Ja itse käytin melkein samoja lukemia puolitonnarissa. Tosin masto oli sen verran "modernimpi", että 1,5 t jälkeen masto painui kauniisti kaarelle, eikä hekki enää enempää kiristynyt. Se kaksi tonnia varmasti onnistui hyvin yksisaalinkisella puhelintolppamastolla. Mutta se pari tonnia riitti kyllä myös myöhemmin purjehtimassani Swan 42:ssa.


      • Murtolujuudenmukaan

        Toppirikisen takastaagiin vedetään yleensä enimmillään noin 20 --25 % staagin murtolujuudesta. Murtolujuudet vaijerin tyypin ja paksuuden mukaan löytyvät vaivatta netistä.


      • Ldkdm

        Ok, 6 mm vaijerin murtolujuus on 3200 kg. Puolitonnarissa mh rikillä 6 mm on takaharuksen vahvuus. Takaharukseen vedetään max 920 kg. Sillä etuharuksen kulma on jyrkempi ja voima kasvaa suuremmaksi (1.4 x) eli 1280 kg. 2 t takahruksessa tarkoittaa 2.8 t etuharuksessa. Aika likellä murtolujuutta liikuit aikanaan.


      • kyllä_2t
        Ldkdm kirjoitti:

        Ok, 6 mm vaijerin murtolujuus on 3200 kg. Puolitonnarissa mh rikillä 6 mm on takaharuksen vahvuus. Takaharukseen vedetään max 920 kg. Sillä etuharuksen kulma on jyrkempi ja voima kasvaa suuremmaksi (1.4 x) eli 1280 kg. 2 t takahruksessa tarkoittaa 2.8 t etuharuksessa. Aika likellä murtolujuutta liikuit aikanaan.

        Paitsi että staagit oli kasia. Ei taida olla enää kovin hyvin muistissa kaikilla, mitä entiset toppirikit tarkoitti. Ei edes silloinen geometria näytä olevan ihan hanskassa, millähän kulmilla 1,4 kerroin oli saatu?


    • Eivämttä.ätön

      Tlk ripustin ei ole ihan välttämätön siinä, paitsi tietysti jos aiot nostaa ruhon sinne mastonnokkaan.

    • perpertual

      Talja joka vetää köydestä itseään lyhenemällä ja kiristyy. ymmärsinköhän nyt oikein?

      • ei.niin

        "Talja joka vetää köydestä itseään lyhenemällä ja kiristyy. ymmärsinköhän nyt oikein?"
        Ei ole väliä mitä ymmärrät, ymmärrämme kyllä köysitaljan periaatteen.


    • Suolainen_kiekko
      • vain.asiallinen

        Ei se tavallinen vanttiruuvi ole. Siinä on vain oikeakätinen, mutta pitkä kierreosa, joten voimaa on vanttiruuviin nähden tuplaten. Vasenkätinen kierre on korvattu painelaakerilla. Tuo on oikein asiallinen ja toimiva Wichardin laatutuote, nimenomaan hekin säätöön tehty.

        Vielä kätevämpi on tietysti saman tapainen säädin, jota käytetään vinssin kammella, hinta vain moninkertainen. Ja paras on hydraulinen, jonka hintakin on paras.


      • hintaruuvia

        Tuo Winchardin vanttiruuvin hinta on todellista vedätystä :-D


      • kuha.koittaa
        hintaruuvia kirjoitti:

        Tuo Winchardin vanttiruuvin hinta on todellista vedätystä :-D

        Maksoin keväällä 1/2" vanttiruuvista 200 € todella hyvillä alennuksilla. Tavalliseen vanttiruuviin verrattuna Wichardin vempele on monin verroin monimutkaisempi. Ja tavalliseen vanttiruuviin verrattuna tuotantomäärät ovat murto-osia, niitä tarvitaan vain 1 kpl per toppirikinen vene. Sopii koittaa tehdä itse ja myydä halvemmalla, minä en ainakaan yrittäisi.


      • MistäHalvemmalla
        hintaruuvia kirjoitti:

        Tuo Winchardin vanttiruuvin hinta on todellista vedätystä :-D

        Eli mielestäsi ei kannata maksaa siitä noin paljon?

        Ok, saako sen jostain halvemmalla? Mistä ja mihin hintaan?


    • Osta_hyvä_talja

      Hyvää ei saa halavalla. Minä voin myydä sulle sellaisen 25000€:lla.

      • esimerkiksi

    • kiloja

      Paljonko kaksinkertaisella taljalla saa voimaa, sellaisella jossa vedetään käsin siitä köydestä?

      • ssppss

        kaksi kertaa enemmän kuin ilman taljaa samalla hauiksella ja samalla köydellä


      • Joakim1

        25 kg vetää aika mukavasti, mutta 50 kg vaatii jo yritystä (esim. jaloilla pumppaamista tai vartalon painolla riuhtaisua) ja ohuempi köysi sattuu, vaikka olisi purjehdushanskat.

        2-kertaisella taljalla saa vielä lähes 2-kertaa tuon. 6-kertaisella ehkä 3-4 kertaa tuon. 8-kertainen talja on käytännössä n. 4-kertainen (Harkenin kuulalaakeriplokeilla) ja 48-kertainen 12-kertainen suuremmilla voimilla.

        Omassa 35-jalkaisessa 19/20-rikisessä vedän kovassa tuulessa jalkakyykkämällä ainakin tuon 50 kg 48-kertaisella taljalla, jolloin takastaagiin tulee ehkä 600 kg veto.

        Edellisessä 28-jalkaisessa 9/10-rikisessä oli 20-kertainen talja ja sitäkin vedin "kovaa". Jopa 606:ssa (6 m pitkä, paino 555 kg) 7/8 rikissä on 8-kertainen talja, jota vedetään aika kovaa (25 kg?).


    • kljhgklajhg

      Mä en noista voimista tiedä, mutta tuossa olisko 2003 kiskoin henkilönosturin savesta ison skuutilla. Siinä oli muistaakseni (vene myyty) kuusinkertainen välitys. Tehtiin ensin viemäriremppa ja sitten panelointiremppa ja nosturi meni pihalla akseleita myöten saveen. Vaimo ja appivanhemmat siunailivat että voi voi yhden kerran miten tuo nyt tuolta saadaan. Oli vielä niin aikainen kevät että veneromppeet oli mulla autotallissa. Sanoin että hold your horses kyllä isä osaa. Toinen pää raksilla vaahteraan ja toinen kiinni nosturiin ja eikun vetoja. 750kg nosturi tuli savesta kuin tyhjää vain. Ja taas nousi pinnat (tilapäisesti) että kyllä olit kekseliäs.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Joskus mietin

      miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      24
      4756
    2. Miten reagoisit

      Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      88
      3734
    3. Ryöstö hyrynsalmella!

      Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      48
      3155
    4. Olisiko kaivattusi

      Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      54
      2677
    5. Mitä haluaisit sanoa

      Nyt kaivatullesi?
      Ikävä
      206
      2641
    6. Ihana nainen

      Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      52
      2615
    7. Sukuvikaako ?

      Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      32
      2410
    8. Ootko koskaan miettinyt että

      miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      152
      2348
    9. Huomenta ihana

      Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1955
    10. Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa

      Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok
      Maailman menoa
      108
      1559
    Aihe