Hukkumisen pelko

Kuolevainenn

Kun uin syvässä vedessä jossa ei näe pohjaa minua alkaa pelottaa/ahdistaa aivan järkyttävästi ja uin todella nopeasti rantaan myös ajatus äkkisyvenevästä vedestä ja syvästä vedestä saavat aikaan tämän ahdistus reaktion, tykkään kyllä uida mutta en syvässä vedessä. Pelkään erityisen paljon sitä että jokin vetäisi minut veden alle ja todella syvälle. Onko kenelläkään samanlaista pelkoa tai jonkin näköistä loogista selitystä tälle?

5

724

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • itsesuojelu

Johtuu siitä, kun koko ympäristöä ei voi uidessa hahmottaa ja siten kontrolloida. Pinnanalainen maailma, jota ei voi uidessa nähdä, alkaa askarruttaa ja ajatukset synnyttävät epämääräisiä tunteita, jopa pelon, joka sitten ajaa kohti rantaa eli tutumpaan ympäristöön.
      Pelontunteesta pääsee eroon kun sen järkeistää. Tässä tapauksessa esim. opettelemalla sukeltamaan silmät auki. Silloin se mystinen maailma näyttäytyy sellaisena kuin se todellisuudessa on, eikä vilkas mielikuvitus pääse enää sepittämään juttujaan. :)
      Ja enivei, aina kannattaa uida rannan suuntaan, etenkin vedessä jonka virtauksia ei tunne.

• Johanna37

Juuri näin, samaa mieltä.
        Kyllä tuollainen kauhuntunne viivähtää monien mielessä varmaankin, ja se häipyy kun vaan jatkaa uimista. Näin koko juttu alkaa tuntua tutulta; luulen että pinnanalaisen maailman pelko on vain nk tuntemattoman pelkoa.

• Swimmer71

Ymmärrän jotenkin miltä sinusta tuntuu. Se äkkisyvä peloittaa. Hassuinta jos näin voi sanoa, harrastan uintia, aina harrastanut.
      Tee seuraavalla kerralla järvessä se, että yksi jalka kerrallaan tunnustelet (jalka edessä) missä se järven pohja syvenee. Ja kun se syvenee (vaikka yht'äkkiä) onnittele itseäsi että olet jo siinä vaiheessa. Kukaan ei käske sinua menemään eteenpäin. Eikä tarvitsekaan, vaan mene takaisinpäin jaloilla tunnustellen. Sitten uudelleen…Muista kädet veden yläpuolella *antaudun*asennossa. Ja taas…tunnustelet vaikka oikealla jalalla mistä syvenee ja kuinka paljon. Kun olet varma mistä se syvenee jyrkästi niin pulahda veteen ja ui ja nopeasti takaisin kohtaan mistä lähdit. P.s. Siinä vaiheessa kun ns. järven/meren pohja ei tunnu niin tosiasiassa se ei ole ns. loputon pohja.

• 456457

Milloin normaaleista asioista on tullut pelkoja, eli lääketieteellisesti sanotuna: fobia?
      Onko tämä taas yksi keino pitää lampaat aisoissa?

Itselläkin tulee jo liian kylmästä vedestä suihkussa hukkumisen pelko.
      En silti analysoi pohjia myöten tällaistakin asiaa.

On hyvä tuntea vaara ja uhka.

• Anonyymi

Ite en osaa uida niin veli kerran heitti mut laiturilta ja meinasin hukkua. Siitä asti oon pelänny vettä. Suihkussa käyminenkin on yhtä tuskaa. Onko vinkkejä miten tästä kammosta pääsee eroon?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei sua enään tunnista

Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      214
      7354
    2. Huomenet naiselle

Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      59
      4722
    3. Etsin vastaantulevista sua

Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s
      Ikävä
      43
      4674
    4. Mikä kaivatussasi kolahti?

Mikä oli erityistä?
      Ikävä
      75
      3398
    5. Kaikesta muusta

Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      1995
    6. Hyvää yötä.

Miten äkäpussi kesytetään? 😉 pus
      Ikävä
      31
      1799
    7. Tekis mieli lähestyä sua

Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗
      Ikävä
      27
      1786
    8. Ajatteletko koskaan

Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹
      Ikävä
      44
      1647
    9. Kyllä hävettää!

Olla taivalkoskelta jos vuoden taivalkoskelainen on tuommoinen tumpelo.
      Taivalkoski
      36
      1547
    10. Haluaisitko enemmän ?

Haluaisitko enemmän kuin ystävyyden ? M-N
      Ikävä
      143
      1307
    Aihe