Olen ollut peliriippuvainen n 3 vuotta ja velkaa on 32 000 ....ulosottokuluineen. itse päästin kaikki velat ulosottoon. Maksan 1/3 osa palkasta ja huomasin että velat ovat lyhentyneet n 8000 euroa ajan kanssa. ulosottoviranomaisten kulut loppuu kun on maksanut 2 vuotta velkoja...eli maksat vain velkaa ja korko on 7 %. Luottotiedot on mennyt joka aiheuttaa kyllä arjessa hankaluuksia. Mutta toivon että ne joskus palautuvat. Pahinta oli lääheisille ihmisille kertominen ja en olisi varmasti kertonutkaan ennen kuin yritys päättää tämä peliriippuuvuus helvetti kokonaan. Heräsin sairaalasta ja olinkin hengissä. Luulin että olin kuollut. Vaikka riippuvuus on edelleen vahvasti elämässä ja pelaamattomuus aiheuttaa myös melkoista ahdistusta niin olen tyytyväinen että oon hengissä ja käyn läpi peluurit ohjelmaa ja yritän selvitä päivästä toiseen pelaamatta. ...ei ole helppoa. Miten yleisesti ihmiset ovat pääseet eroon peliriioouvuudesta ....ei pelkästään veloista koska niistä selviää kyllä maksamalla vähän kerrallaan...mutta tämä riippuvuus on musta se iso ongelma. Saan pahoja rytmihäiriöitä kun tekee mieli pelata ja yritän kovasti olla pelaamatta. Onko muilla vastaavaa ?
selviytyminen peliriippuvuudesta?
16
4298
Vastaukset
Hei nimimerkki, peliriippuvainen
En voi puhua nyt yhtään kokemuksesta, mutta silti kirjoitan. Kommentoin siitä mitä tiedän muiden kertoneen minulle. Toivottavasi joku pelitöntä elämää elävä peliriippuvainen kertoo sinulle arjestansa ja siinä selviytymisestään.
On täysin totta se, että velat hoituvat, hitaasti mutta varmasti, jos niitä maksaa koko ajan pois. Maksaminen voi kestää pitkäänkin, mutta se etenee ja velka vähenee. Ja tulee päivä, jolloin se pöytä on pyyhitty tyhjäksi ja velat on maksettu.
Sanot, että muu on pahempaa, olla pelaamatta, kun mieli tekee ja jopa kroppa sitä "vaatii". Surullista tuo, että jouduit niin pahaan ahdinkoon, että päädyit yrittämään itsemurhaa! Onneksi heräsit sairaalassa. Sinulla on vaikea aika elämässä, mutta selviät kyllä. Nyt läheisesi tietävät. Peliriippuvaiset sanovat, että pahimpia asioita on juuri perheelle ja läheisille kertominen, pettymyksen tuottaminen ja häpeä, jonka joutuu kohtaamaan. He sanovat myös, että sitä kertomista seuraa suuri helpotus, kun ei tarvitse salata pelaamista eikä sen tuomaa ahdistusta, joka on valtava. Se on sinulla nyt takana, kertominen, läheisesi tietävät, toivottavasti jonkinlainen helpotus seurasi.
Sinun kannattaa hankkia itsellesi tukihenkilö, ottaa vastaan tukea. Kyse on niin suuresta ongelmasta, ettei sen kanssa todellakaan tarvitse eikä kannata yrittää selvitä yksin. Hyvä, kun olet hakeutunut hoitoon, se on parasta mitä voit itsellesi tehdä. Voit olla joka ainoa päivä kiitollinen ja iloinen, kun olet ollut pelaamatta. Keksi muuta tekemistä sen ajan tilalle mitä pelaamiseen kului. Mukavaa tekemistä. Jotain uutta tekemistä, jotain mitä olet halunnut tehdä... Muista, että pelaamiseen menneitä rahoja EI saa takaisin. Siinä on monella kompastuskivi jatkaa tai aloittaa uudelleen, tahto saada häviämänsä rahat takaisi. Mutta niitä EI saa takaisin. Se on mennyttä. Sitä rahaa ei kannata edes ajatella.
Voimia ja tsemppiä, luota siihen, että sinä selviät tästä ongelmastasi,
Pirkko-pappi- PianExPeluri
Äärimmäiseen ahdistukseen auttaa vaikka ilmaispelien pelaaminen, saa siitä dopamiinit, mutta pitkällä aikavälillä kannattaa etsiä siihen ahdistukseen muita keinoja. Vertaistukea ja mm. velkaantuneiden tarinoita on Päihdelinkin Valtissa. Nimettömänä voi sielläkin kirjoitella.
- peliriippuvainen
Kiitos vastauksesta =)
- rahapeliriippuvainen
10 vuotta olen taistellut saman ongelman kanssa, olen hävinnyt isoja summia ja vannon etten enää pelaa. Olo on hirveä ja ahdistaa, kun teen päätöksen että nyt lopetan tunnen hetken valtavaa helpotusta! Mutta aina siinä vaan käy niin että muutama päivä kuluu ja hirveä käsittämätön himo pelien ääreen valtaa minut ja aina sama ajatus kokeilen vielä kerran ja sitten lopetan... se on niin käsittämättömän vaikeaa lopettaa. Parhaimillaan olen ollut pelaamatta puolivuotta. Nyt taas yritän olla pelaamatta, takana vasta kaksi päivää. Olen salannut pelaamisen kaikilta ja minulla on paljon velkaa ja päällä valtava ahdistus! Elämäni pitäisi olla hyvin, mutta miksi en pysty olemaan pelaamatta. Toivon sinulle voimia jaksaa eteenpäin ja selvitä voittajana peliriippuvuudesta! Itselläni on tilanne ettei ole työni puolesta mahdollista lähteä mihinkään ryhmään, mikä olisi tietysti hyvä! Kaikkea hyvää ja yritetään olla pelaamatta!
- fgx
Yritäpä kirjata kaikki peleihin menevät rahat ylös, käteisen nostot ja talletukset. Jonkun ajan kuluttua sitten laskeskelet yhteen. Kummasti herättää se, kun tajuaa, että peleihin menee välillä moninkertaisesti se, mitä asumiseen ja ruokaan. Alkaa hitaasti tajuamaan, onko siinä mitään järkeä, kun just yli tuon 10 v pelannut ja voittoja ei tule.
- rahatmeni
Olen peliriippuvainen ollut n.15 vuotta ja rahaa on mennyt valtavasti. Peliriippuvuus on aiheuttanut työttömyyden, ulosotot, alkoholin lisääntynyttä käyttöä, valehtelua ja rahan lainaamista. Itse jos olisin peliongelmaisen kanssa, niin jättäisin hänet. Tyhjiä lupauksia olen tehnyt ja antanut pelien suhteen, ja aina sama vaan jatkuu. Tässä peliongelmaisen touhussa ei ole mitään järkeä. Rahat tulee laitettua ennemmin peleihin, kuin ruokaan ja sitten pihisteltyä ruoan kanssa aina seuraaviin rahoihin asti.
Tupakan polton pystyin lopettamaan 10v. sitten. Tupakan polton voin sanoa kai lopettaneeni, koska en ole 10 vuoteen polttannut, mutta mikä niissä peleissä vetää puoleensa. Nettipeleistä se paha kierre lähti, netissä kun voi pelata milloin vain ja miten paljon vain. Nettipelaaminen ja sinne hävityt rahat on helppo valehdella asuinkumppaniltaan, aina peliongelmainen keksii jonkun selityksen. Nettipelit tuhoaa monen peliongelmaisen elämän, myös läheisten, se on tätä päivää Suomessa. Älypuhelin riippuvuus näyttää olevan myös nykypäivää Suomessa. Älypuhelinta en omista, sillä olisi helppo pelata missä vain ja se tuo peliongelmaiselle lisämahdollisuuden helppoihin ja nopeisiin peleihin. Suomessa kaupoista voisi poistaa pelikoneet ja pelipaikat pitäisi olla erikseen, kuten täyspotit.
"peliriippuvainen" mikäli omistat älypuhelimen, niin pelaatko sillä rahapelejä?
Mikäli pelaat, luovu älypuhelimesta, sillä se on aina mukanasi ja sorrut varmasti aina uudestaan. - peliriippuvainen
Omistan älypuhelimen mutta en ole puhelilmella pelannut. vain läppärillä. Velkaantuminen on tapahtunut 4 vuoden aikana. Nyt maksanut reilun vuoden ulosottoon ja vielä on matkaa ennen kuin velat maksettu. Velat tulee joskus aikanaan maksettua....eniten ahdistusta aiheuttaa tämä konkreettinen riippuvuus kun tekee mieli pelata ja tällä hetkellä yritän kovasti olla pelaamatta ja nyt ollut pari kk ilman pelejä. ja toi pelaaminen/pelaamattomuus on edelleen mielessä päivittäin. Mulla on harrastus, työpaikka, koti ja läheisiä ystäviä...sen puolesta asiat hyvin...mutta silti tekee mieli pelata.....=(=(=(.
- Jeepppuull
Suosittelen ostamaan pelikonsolin tai jonkun pc pelin. Pelaat sitten jotain mieleistä peliä kun tekee mieli pelata. Kantsii samoiten laittaa kaikkiin peli saitteihin meiliä et pelitili pysyvästi kiinni. Mikäli vuotin kanssa on jokin sopimus ja ei vie siis tililtäsi kaikkea, avaa säästötili ja älä liitä sitä verkkopankkiin. Siirrät tuolle tilille sen summan jonka ajattelit pelata.
- peliriippuvainen
Jeeppuli kiitos vastauksesta. joo pitänee miettiä tota pelikonsolin ostoa. Pelisaitit on tällä hetkellä kaikki kiinni...mutta nettiin tulee kokoajan lisää. siis olen nyt ns kuivilla mutta silti pelihimo on olemassa päivittäin. ..jja ahdistus tästä kaikesta. Ulosottoon maksan 1/3 osa palkasta.....mutta totta toi tilille siirto on hyvä idea!
- 3plus3
Älä osta mitä tahansa konsolia. Osta, ehkä vähän hintavampi, nyt syksyllä myyntiin tuleva PS4 Virtual Reality fears . Varttuneemmillekkin pelaajille.
http://www.dailystar.co.uk/tech/gaming/486370/PS4-Virtual-Reality-fears-Will-PlayStation-4-VR-be-another-gaming-gimmick
- Vippikundi
Moi.
Itse pelasin reilu 10 vuotta ja velkaannuin noin 100000euroa. Sitten menin ga-ryhnään ja siitä pikkuhiljaa olen päässyt eroon peleistä. Nyt pelaamatta yli 4 vuota ja asiat on hyvin. Kannattaa mennä vertaistuki ryhmiin. Monesti on niin että pitää käydä oikeasti pohjalla ennenkuin uskoo että tää ei ole mun juttu. - peliriippuvainen
joo näitä selviytymistarinoita olisi kiva kuulla !!!
- Sakora
Hei sinä vippikundi,kuinka olet selvinnyt velkataakastasi?Itselläni pelivelkaa myös paljon...varmaan yli 60000e ja pian jää maksamatta.Ahdistaa tuleva.Pelaamisen olen nyt lopettanut ja hakenut apua.
- minäitsevain
Onko tullut sortumisia? ja oletteko kertoneet niistä omaisille/tukihenkilöille. Itse olen pelannut 30 000 jonka vanhempani takasivat, sorruin uudestaan ja tein 20 000 tikun, joka on nyt ulosotossa, että palkastani menee 1/3 uo vanhempien takaamaan lainaan menevä osuus.. käteen jää siis hyvällä säkällä 500e, jouduin muuttamaan takaisin vanhempieni nurkkiin, koska ei jää mitää elämiseen. vanhepani seuraa rahan käyttöä, mutta nyt pelihimo iskenyt uudestaan. latasin puh sovelluksen millä voin hallinoida tiliä ja tajusin kuinka visakorttia voi nettipeleissä hyödyntää.. Sorruin siis uudestaan.. olin saanut säästöön 700e joista nyt pelasin 400e... että tilille jäi vain 300e... kun vanhempani tulevat reissultansa niin on se vaikein hetki edessä JÄLLEEN... kertominen. miksi nämä tosiasiat eivät ole mielessä kun iskee se pelihimo... MIKSI!! En näe tässä mitää muuta positiivista kuin sen etten pelannut kaikkea ja että pystyin lopettamaan. Ainoa taas että menetin jälleen kerran luottamuksen. Niin ja poikaystäväkään ei tätä tule katsomaan hyvällä, voi olla että suhdekkin loppuu tähän.
- Vittumaista
Sehän tässä vituttaakin koko hommassa, kun vetää väkisin sinne pelien ääreen, vaikka sitä jo vihaa koko pelaamista ja sen tietää, ettei se mitenkään auta eikä paranna mun maailmaa.
Ja kaikki muut asiat sitten jäävät kuitenkin hunningolle tuon takia. Ahdistaa myöskin hyvin paljon. Koko elämäntilanne ja ylipäätäänkin tuo, että pitää olla näin helvetin heikko kusipää, joka ei pysty hillitsemään itseään tuon pelaamisen suhteen.
Välillä kyllä vähän miettiikin, että ei kai sen olis väliä, vaikka kupsahtais pois. Vaikka en todellakaan aio tehdä mitään asian eteen, mutta jokainen peliongelmainen varmaan tietää tuon fiiliksen..?
Ja kun tuo pelaaminen, kuten kaikki muutkin riippuvuudet, heijastuvat kaikkeen muuhunkin elämään todella negatiivisesti. - RAYjaPAF
Olen monesti miettynyt sitä, että pääsin tupakasta eroon, mutta rahapelit jäi. Tupakkaa tuli poltettua lähes 15v. ja n.20 savuketta päivässä. Lopettamaan pystyin aika helposti, korvasin tupakan urheilulla. Rahapelit ovat pysyneet aina teiniajoista asti tähän päivään. Halvemmaksi tulisi aloittaa tupakanpoltto taas, jos se korvaisi rahapelit, sillä tupakka-aikoina rahaa ei mennyt paljon peleihin. Nykyaikana on nettipelit, silloin kun poltin ei ollut nettipelejä ja juuri nettipelit vie rahat. Kauppojen rahapeleihin voi tietysti tunkea suuria summia, mutta niistä ei voi saada suuria summia. Nettipeli tarjonta on valtava,ilmaisilla peleillä ja jättivoitoilla houkutellaan. Mullekkin tulee toisinaan Englannista nettipeli tarjouksia bonuksineen postiluukusta. Kännykkään tulee yhä viestejä pelipaikoista, mitä hädin tuskin muistankaan. Mainoksia siis tuppaa postiluukusta ja viestejä kännykkään, vaikka vuosia olen ollut pelaamatta joissakin paikoissa. Veikkauksen kanta-asikas kortin leikkasin palasiksi ja heitin roskiin. Veikkaus on lisännyt pelejään hurjasti. Keno 3 kertaa päivässä, lomatonnia, arpoja, naapurit yms. Veikkauksen nettipelitarjonta on myös suuri. RAY:lle voi netissä hävitä valtavia summia, tosin RAY:llä on suuret potit nettipeleissä ja se houkuttaa pelaamaan. PAF on suuri ja tuttu monelle suomalaiselle. PAF on se paikka minne itse olen hävinnyt paljon. Taistelen rahapelejä vastaan pelaamalla konsolipelejä, halvemmaksi tulee.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde272870Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän332525- 1482274
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.542239Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti241860Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3901696Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään1041642- 3091548
- 1351459
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131446