Aihealueet

Listaukset

    Volvo 240 kulutus!?

    ostaja

    Onko tuo vanhojen 240 volvojen kulutus niin suuri kuin puhutaan, eli n.15litraa/100km?
    Ajattelin tuota takatuuppari Volvon ostamista, mutta jos kulutus on noin suuri, niin ei taida kannattaa?

    9

    2051

      Vastaukset

      • Isäukon 240 kuluttaa 9 litraa satasella. Vuosimalli on -89 ja 2:n litran ruiskukone hyrisee keulalla. Kulutusta voivat nostaa ympärivuoden paikallaan olevat kitkarenkaat ja sähköisen ylivaihteen (viidennen vaihteen) puuttuminen lootasta.

        • Oli poikaporukalla 1,5 kuukautta tuollainen, onneksi ei enään. Kyllä se sen 16 litraa vei sekalaisessa ajossa täydellä kuormalla. 20 litraakin sai rikki jos vaan poletti vähän. Tämä yksilö oli 2.3L kaasari, eikä nyt varmaan viimeisen päälle iskussa. Mutta jos 240:llä saat alle kympin on tosi hyvin. Ohan ne kestäviä ainakin.


      • Työurani aikana ehdin käydä läpi 9 työsuhdeautoa.
        1. Saab 99 GL super -76. Keskikulutus 9,5 l. / 100 km
        2. Volvo 244 DL -79. Keskikulutus 10 l. / 100 km
        3. Volvo 240 DL -83. Keskikulutus 9,5 l. / 100 km
        4. Opel Rekord 2,0 S GL -86. Keskikulutus 8,5 l. / 100 km
        5. Peugeot 405 GR 1,6 i Guttmann -89. Keskikulutus 8 l. / 100 km
        6. MB 190 2,0 -88: Keskikulutus 8,5 l. / 100 km
        7. MB 190 E 1,8 -91: Keskikulutus 8,5 l. / 100 km
        8. Volvo 940 kartano 2,3 Turbo -96: Keskikulutus 9,5 l. / 100 km
        9. MB C 180 E -98: Keskikulutus 8,5 l. / 100 km

        Koska olin itse työnantajan palveluksessa se, jonka vastuulla oli tarkistaa bensalaskut, ajetut kilometrit ym, ei ollut vaikeaa vuosittain bensakuiteista ja ajetuista kilometreistä laskea keskikulutusta. Tuossa ylhäällä se nyt on toki pyöristettynä lähimpään puoleen litraan. Desin päälle en muistaisikaan. On totta, että kulutus oli Volvoilla korkein, mutta autojen koko ja ikä huomioon ottaen Volvojen kulutus oli aivan linjassa muiden kanssa. Näin eläkepäivinä tulee ajeltua Alfa Romeo 156:lla (1,8 TS -02). Sen viime vuoden keskikulutus oli 8,3 litraa satasella. Muutenkin olen ollut tyytyväinen, kuten kaikkiin autoihini. Työsuhdeautoilla tuli ajeltua 40 00 - 45 000 km / v. Käsitykseni onkin, etä kaikki autot saa kestämään, ja kaikki saa myös rikki.

      • Kyllähän 240 nielaisee vakiona aikalailla bensaa. Se reilu 10 litraa menee helposti. Porukoilla on 240/89 2 litran kaasutin koneella. Ongelma korjaantui sillä että siihen vaihdettiin kesällä 740 Volvon 5 lovinen manuaali laatikko ja bensan kulutus laski reilusti. Nyt menee huomattavasti vähemmän kuin ennen. Arvioisin että n. 7-8 litraa menee nykyään. Koneessa riittää hyvin vääntö ja kulkee niin pirusti jos uskaltaa polkaista. Kiihtyvyys parani ja melutaso laski, kun kone ei huuda lähellekään niin paljoa kuin ennen. Muuten auto on toiminut hyvin, mitä nyt kuluvaa osaa pitää vaihtaa mikä on normaalia.

        • ei 240 niin hirveesti kulje, pljet tai et. Paitsi turbolliset. Mutta muuten kyllä kestävä auto ja ostaisin kyllä heti jos jostain saisi92-93 mallin vähän ajettuna 2,3 koneella ja M47 vaihteistolla. Farmarit etusijalla.
          Jos menee bensaa 7-8 litraa, tarkista laskutapasi, jos taas on yli 11 litraa keskikulutus, on autossa tai kuskissa vikaa, pitää muistaa ettei 240 ole mikään kiihdytysauto tai riisikippo jota pitääkin polkea että se liikkuu.


        • skride kirjoitti:

          ei 240 niin hirveesti kulje, pljet tai et. Paitsi turbolliset. Mutta muuten kyllä kestävä auto ja ostaisin kyllä heti jos jostain saisi92-93 mallin vähän ajettuna 2,3 koneella ja M47 vaihteistolla. Farmarit etusijalla.
          Jos menee bensaa 7-8 litraa, tarkista laskutapasi, jos taas on yli 11 litraa keskikulutus, on autossa tai kuskissa vikaa, pitää muistaa ettei 240 ole mikään kiihdytysauto tai riisikippo jota pitääkin polkea että se liikkuu.

          Ootkos kokeillut sellaista 240:stä missä on toi vaihdelaatikko? Mielestäni se kyllä kiihtyy ja kulkee paljon paremmin kuin ennen. Puhumattakaan bensan säästöstä.


        • Voihan se paremmin kulkea kuin ennen mutta "kulkee niin pirusti" on ihan varmasti liioittelua.


        • skride kirjoitti:

          ei 240 niin hirveesti kulje, pljet tai et. Paitsi turbolliset. Mutta muuten kyllä kestävä auto ja ostaisin kyllä heti jos jostain saisi92-93 mallin vähän ajettuna 2,3 koneella ja M47 vaihteistolla. Farmarit etusijalla.
          Jos menee bensaa 7-8 litraa, tarkista laskutapasi, jos taas on yli 11 litraa keskikulutus, on autossa tai kuskissa vikaa, pitää muistaa ettei 240 ole mikään kiihdytysauto tai riisikippo jota pitääkin polkea että se liikkuu.

          Farmari kuluttaa hieman enemmän kuin Sedan. Kuulemma johtuu erilaisesta perävälityksestä, ja omasta mielestäni voisi ilmanvastuskin olla hieman suurempi kuin sedanilla. Eikö sedan kuitenkin ole saman korkuinen?
          Itselläni on -93 940 farmari 2.3 ruiskulla, perusmoottori pieni teho koska on vain 8 venttiiliä ja ei turboa. Manuaalinen vaihdelaatikko, 5 vaihdetta. Bensiinin kulutus on noussut muutaman viime vuoden aikana, tuntuu keskikulutus olevan kesälläkin 10 l/100 km. Ehkä etujarrut voivat laahata hieman. Joskus pääsin hiljaisella ajolla maantiellä vähän alle 9 l/100 km kulutukseen.
          Ajoni on enimmäkseen matka-ajoa kesämökille, mutta toisaalta Helsingistä poistuminen voi olla melkein 10 km ajoa kaupunkialueella, se nostaa bensiinin kulutusta. Samoin pieniä mökkiteitä joudun ajelemaan n. 6 km, ennenkuin pääsen mökiltä suuremmalle valtion tielle.


      • Kylhä se 240 vie ny jonkin verran mutta normaalilla ajotavalla 2.0 b200 koneellisen volvon kulutus on ihan kohtuullinen. Ajotapa vaikuttaa näissä paljon,koska kone on vakiona matalilla kieroksilta vääntävä ja tosiaan matala viritteinen. hyvä viritys aihio tuo on kyllä. Kulutusta saa alemmas ja tehoa rutkasti lisää pienellä kansi työllä. Itselläni b200 kone josta laskettiin kantta 1mm alaspäin. Sekä nokkaakseli vaihdettiin jyrkempään vx3 nokkaan. samalla tuli laitettua uudet venttiilin jouset sekä tasoiteltua imu ja pako kanavat vingulla. Myös sytytystä säädettiin inan verran aikaisemmalle. Näillä toimenpiteillä kone muuttui huomattavasti virkeemmäksi (jaksaa hyvin vetää kylkiaäeellä kuivalla asfaltilla ja polttaa kumia;) ja kulutus laski hieman yli litran matkaajossa eli se on nyt n.7l/100km suht reippaalla ajolla. Kansityö ja nokkaakseli maksoivat yhteensä rapiat 100euroa vain ja tehot on arviolta n. hieman yli 130hp. Että viritys potentiaalia noissa koneissa kyllä on. Kaikenkaikkiaan aivan mahtava auto tuo 240 volvo on.

      Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

      Luetuimmat keskustelut

      1. Millä oikeudella presidenttin Niinistö tenttasi pääministeriä ja eduskunnan puhemiestä eilen tv:ssä?

        Ei presidentti ole pääministerin esimies eikä eduskunnan puhemiehen esimies. Kummallinen tilaisuus. Yrittikö nöyryyttää Marinia ja Vanhasta?
        Maailman menoa
        334
        7905
      2. Sofia ja Stefan, niin suloisia yhdessä

        Stefan ja Sofia kävivät yhdessä kuntosalilla ja Stefan ylpeänä kuvasi rakastaan. Mahtaa olla Stefanille helpotus, kun voi olla julkisilla paikoilla na
        Kotimaiset julkkisjuorut
        113
        2775
      3. Sofia oli astiaostoksilla

        Vähänkö söpöä, kun oli ihastelemassa astioita kaupassa. Minusta hän on niin symppis ja luulisin, että osaa iloita monista asioista aidosti. Onhan Bam
        Kotimaiset julkkisjuorut
        74
        1485
      4. Loiseläjä Sofia

        kuvailee itseään Martiinan vanhassa asunnossa jossa Martiinan ostamia mattoja, kylpyammekoriste yms. Eikö tolla moukalla ole MITÄÄÄN suhteellisuudenta
        Kotimaiset julkkisjuorut
        83
        972