Ajatuksia ajassa II

Olen tainnut tuolla otsikolla kirjoittaa aikaisemminkin, siksi II.

Ajatukseni siirtyivät menneisyyteen, jossa yhtenä kohteena oli kommunismi. Tuon järjestelmän piti tehdä ihmisistä veljiä ja ilmeisesti sisariakin keskenään, mutta huonosti kävi.

Nyt riehuu tuo islamilaisuus, joka hakee jalansijaa terrorismin avulla. Syntyy pakolaisia, joita uutisten mukaan on yli 60 miljoona. muutama tuhat meilläkin ja lisää ehkä tulossa. Suomesta on tulossa uskonnollisten kiihkoilijoiden pesä, jossa on hyvä lisääntyä. Kakkihan nuo ovat islaminuskoisia, ihan 100% ja eduskuntaan asti on ylletty.

Olen omakohtaisissa pohdinnoissani miettiny uskontojen vaikutusta. Kaikki nuo tuntuvat kelvottomilta. Täydellisenä pidetään vain omaa uskoa, muita pidetään kelvottomina.

Usko johonkin suurempaan riittää minulle ja sen tarkempi määrittely saa minusta jäädä tekemättä. Riita tästä kirjoituksestanikin voi tulla

9

127

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • En usko kenenkään haluavan uskonasioista enää väitellä, olemmehan niin monet keskustelut käyneet asian tiimoilta.
      Ymmärrettävää on pohdintasi islaminuskosta, kun sen pelko ilmenee palstalaisten kommenteissakin.

      Eiköhän uskonnot ole kautta maailman kulttuurisidonnaisia, se kun saadaan ympäristöstä kasvatuksen kautta, missä sitten oletkaan syntynyt.

      Kehitys uskontokuntien vuoropuhelun tarpeellisuudesta rinnakkaiselossa jatkukoon, sen alkuunpanija täällä Euroopassa on lukemani mukaan, Konstantinopolin ekumeeninen patriarkka Bartolomeus.
      Viisasta sinänsä, mitäpä noista kinaamaan.


      P.S.

      Nyt kyllä alkoi Totisen pojan jenkka soimaan mielessä :D

      "Ja mä ajattelin näin, uskonnoista nimittäin:
        että mahtuuhan maailmahan näitä"
      :)))) terve!

      • En aikonut väitellä! Yritin manita yhden uskonnonomaisen ideologian, kommunismin, ja sitä vastaavat uskonnot.


      • kakslahkeinen
        Ruuneman kirjoitti:

        En aikonut väitellä! Yritin manita yhden uskonnonomaisen ideologian, kommunismin, ja sitä vastaavat uskonnot.

        Puhki kulunut aihe ruunemannilta, mutta vanhuuteen kuuluu asioiden toisto uudelleen ja uudelleen, eipä sille mitään mahda.
        Jossain aloituksessaan sanoi kadehtivansa Makriinan osaamista ja tietämistä. Miksi, sillä kivaahan on lukea viestejä joissa kunnon asiaakin. Ei kai palsta ole vain väittelyä ja kilpailua sanan säilällä itse kukkona tunkiolla.


      • joskus-ärsyttääkin
        kakslahkeinen kirjoitti:

        Puhki kulunut aihe ruunemannilta, mutta vanhuuteen kuuluu asioiden toisto uudelleen ja uudelleen, eipä sille mitään mahda.
        Jossain aloituksessaan sanoi kadehtivansa Makriinan osaamista ja tietämistä. Miksi, sillä kivaahan on lukea viestejä joissa kunnon asiaakin. Ei kai palsta ole vain väittelyä ja kilpailua sanan säilällä itse kukkona tunkiolla.

        Niin metsä vastaa kuin sinne huutaa!

        Viestisi ensimmäinen lause, sivulauseineen osoittaa, ettet ole päässyt vanhan toistamisesta sinäkään. Miksi pitää erikseen mainita, että puhki kulunut jne.

        Mitä se haittaa kuinka moneen kertaan asioista kirjoittaa, jos aihe on kirjoittajalleen tärkeä ja hän haluaa sitä puntaroida eri kantoja esiin nostaen?

        Minusta, ja vain minun mielipiteenäni sanon, että paremmin ymmärrän kirjoittajaa joka pohdiskelee asioita, ikäänkuin keskustelee itsensäkin kanssa tuoden asiasta uusia näkökulmia muidenkin kirjoittajien mietittäviksi.
        Uskonnot ovat niin suuri tekijä maailman rauhassa, että ei niitä mitenkään voi olankohautuksella ohittaa. Kun maahamme muuttaa ihmisiä jotka tunnustavat eri uskontoja kuin meidän kansankirkkomme ja muut uskontomme, meidän on syytä kunnioittaa jokaisen uskoa ihan kuin omaammekin. Emme voi alkaa kasvattamaan maahanmuuttajista luterilaisia, tai muutoinkaan pakottaa heitä vanhoihin kaavoihimme. Omatkin ahtaat perinteemme kaipaavat tuulettamista ja me jokainen voimme oppia tulijoiltakin jotain uutta.
        Vaikka emme käänny islamin uskoon, opetelkaamme hyväksymään siihen uskovat ihmiset ihmisinä joilla on omat perinteensä kannettavana uskonnonkin osalta.

        Koiran saa oppimaan olemaan haukkumatta, mutta saako ihmisen?

        Uskon omaan jumalaani, en tyrkytä uskontoa kenenkään käännyttämiseen, mutta kunnioitan ihan jokaista joka uskaltaa asioista rehellisesti jotain kertoa.

        Erikseen on turha sanoa, että toisen kirjoittajan arvioiminen vanhojen kirjoittamisien toistajana ja palstaa hallitsevana on sitä turhaa suu kopua jota pitäisi osata jo vanhuuteenkin viitaten välttää. Tuskin täällä keskenkasvuiset kirjoittelevatkaan. Ikä tuo viisautta, käytettäisiinkö sitä?


    • sesamaullamirjami

      Uskonnot ovat Vallanpitoa suurille ihmisjoukoille .
      Jumalako haluaa näitä Rituaalia -- ei kun ihmiset itse .

      Olen lukenut hyvän kirja TIEDON RAJAMAILLA siinä kerrotaan tutkimuksin ja kirjoittajien Tutkioidenkin (historioitsioiden) näkemyksiä eri uskonnoista .
      Kirja on tosi paksu ja hyvin tehty --ei siis miknkään uskonnon puoltaja . se on tieteellinen teos.

      Oma kantani on että ihminen on herkkä uskomaan ,hänet Manipuloidaan (aivopestään) herkästi .

      Vaikka tiede on vienyt ihmiskuntaa joidenkinmielestä parempaansuuntaan --se ei aina olekkaan hyvä

      Otetaan herkästi kaikki käyttöön mitä on keksitty lääketiede ,tekkniikka , sotateollisuus muunmuassa --ei ole vaan ollut hyöduksi -

      Se jo todistaa, että ihminen Homo Sapiens luonnon tuotteena ei olekkaan muuta kun tuhooja koko maapallolla .

      Toivon vaan Onnea näille tulevaisuuden ihmisille , että olis järkitallella .

    • yit

      Uskonto ja politiikka synnyttävät pahimmat riidat ihmisten välille.

    • Vai politiikkako -- sehän puhdistaa ilmaa - Auttaa joskus jopa köyhääkin jos osaa äänestää oikein.
      Pidän politikoida -- se onkin eriasia mistä asiasta . mutta noin yleensä --koska on oltava valveilla . Tarkoitan Jos on nukkuvien puoluessa saa syyttää itseensä kun ei ajoissa puuttunut asioihin . Katsos ne puheet joita arvostellaan --vaikka ei olla asiasta hajuakaan -- se minua harmittaa --jotain on nykyään tiedettävä kun kerran on siihenkin mahdollisuus.

    • Vai politiikkako -- sehän puhdistaa ilmaa - Auttaa joskus jopa köyhääkin jos osaa äänestää oikein.
      Pidän politikoida -- se onkin eriasia mistä asiasta . mutta noin yleensä --koska on oltava valveilla . Tarkoitan Jos on nukkuvien puoluessa saa syyttää itseensä kun ei ajoissa puuttunut asioihin . Katsos ne puheet joita arvostellaan --vaikka ei olla asiasta hajuakaan -- se minua harmittaa --jotain on nykyään tiedettävä kun kerran on siihenkin mahdollisuus.

    • Vai politiikkako -- sehän puhdistaa ilmaa - Auttaa joskus jopa köyhääkin jos osaa äänestää oikein.
      Pidän politikoida -- se onkin eriasia mistä asiasta . mutta noin yleensä --koska on oltava valveilla . Tarkoitan Jos on nukkuvien puoluessa saa syyttää itseensä kun ei ajoissa puuttunut asioihin . Katsos ne puheet joita arvostellaan --vaikka ei olla asiasta hajuakaan -- se minua harmittaa --jotain on nykyään tiedettävä kun kerran on siihenkin mahdollisuus.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      420
      9106
    2. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      59
      2416
    3. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      39
      1785
    4. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      27
      1639
    5. IS Viikonloppu 29.-30.6.2024

      Melko hyvä 3- -tasoiseksi merkitty Kovis Jari Keräseltä. Pääkuvan merkitys on varsin vähäinen rajoittuen alakulman aukio
      Sanaristikot
      89
      1408
    6. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      122
      1339
    7. Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia.

      Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia. Kristilliset ääriainekset pelottelevat ihmisiä edelleen IKUISELLA hel
      Hindulaisuus
      363
      1225
    8. Kuvaile kaivattuasi kolmella

      Emojilla. Oma vastaus 💨🚮💣
      Ikävä
      132
      1112
    9. Suviseurat

      Kamala onnettomuus tapahtunut subiseuroissa
      Hyrynsalmi
      18
      1093
    10. Tässä viimeinen mahdollisuutesi nainen

      Kysyä tai sanoa minulle, jos jotain jäi vuosien takaisista. Sen verran meillä oli kuitenkin jotain, että välillä mietin
      Ikävä
      54
      1032
    Aihe