Viimekerralla oli vika siinä ettei kone saanut bensaa. Kiitos silloin auttaneille!
Nyt on homman nimi se, että huoltoaseman laiturista lähtiessä, kone kävi n. 20s. Ja sitten sammui kuin tapponarusta vetämällä. Eikä lähde enää, vaikka pyörittää.
Sen verran olen osannut asiaa tutkia, että vika on sähköpuolella, kun ei anna kipinää yhdellekään kolmesta pytystä.
Tästä eteenpäin ei oikein omat taidot sitten riitäkään. Mikä voisi olla vikana? CDI-boksi? Vaiko joku muu (ilmeisesti monikin paikka), mutta mistä pitäisi lähteä testaamaan?
En ole mestari perämoottoreiden kanssa, mutta neuvojen kanssa olen kaikki viat saanut korjattua. Joten neuvokaa, kiitos asiasta tietävät, kiitos.
Ja hyvää juhannuksenaikaa kaikille!
Johnson 70-hp VRO ei käynnisty (taaskaan)
27
3315
Vastaukset
- asdfdlf
Niin ja se vielä että kone on kolmipyttyinen, komella kaasarilla.
- Teuvoo
Veikkaisin CDI boksia, sillä niiden vikaantuminen pimentää virran jakopuolen.
- exxxev
Kannattaa aloittaa tutkinta siitä tappokytkimestä.
- Asdfdlf
Okei, kysellään tässä hieman tarkemmin kun on sadepäivä, enkä viitsi märässä mennä värkkäilemään.
Montako volttia pitäisi boksille tulla, entä tappokytkimelle? Entä mitä niiltä pitäisi lähteä? Mitenkäs puolat, viittaako tällainen vika sinne?
Auttamaan tulleet herrat jotka hinasivat meidät kotirantaan myös puhuivat sulakkeista ja vääntelivät koneen kyljessä olevaa punaista nipukkaa eri asentoihin. Mikä tämä vipstaaki on ja mikä sen oikea asento on?
Nuo avuliaat herrat olivat ikävä kyllä arabiankielisiä joten kommunikointi ei ollut täysin vaivatonta. Heidän diagnoosina asiasta oli, että "baboom can make this"
Nyt kun tuon baboomin vielä löytäisi ja saisi kuntoon! - Teuvoo
Niihin ei tule mitään, ellet saa konetta käyntiin.
Koneessa on luultavast 12v järjestelmä.
Harvoin puolat kaikki kerralla posahtaa. - asdfdlf
No nyt on kaverin kanssa mittailtu, vaikka vähän hankalaa se on kun likimain jokainen liitos on jonkun suojageelin sisässä. Johtoja on ilmeisesti myös uusittu, kun kaikki eivät täsmää kaavion väreihin.
Koneen päällä olevassa (tasasuuntaajalle menevässä?) laatikossa, keltamusta piuha antoi toisen piuhan kanssa 12,5V lukeman, kun sytytysvirta oli kytketty ja tappokytkimen naru kiinni (kuin myös narun ollessa irti). Sama juttu koneen sivussa olevassa liittimessä, johon tulee johdot siitä isosta punaisesta liittimestä (halkaisijaltaan n.4cm) ja josta johdot edelleen menevät CDI:lle.
Kertooko tämä jotain siitä toimiiko tappokytkin? Jos ei, miten ylipäänsä voin testata tuon tappokytkimen toimivuuden? Jos irroitan tappokytkimen johdot virtalukosta, pitäisikö tulppien saada kipinää, jos kyse on viallisesta kytkimestä?
Vai onko olemassa joku helpompi tapa testata tuo tappokytkin? Pirullisen ahtaassa paikassa näytti johdot virtalukossa olevan, muiden johtojen alla. Jos irroitat niin ei takuulla saa. Irroita se kytkin kojelaudasta että saat sen käteesi ja ohita se hyppyjohdolla eli oikosulje sen navat. Jos käy niin vika oli siinä.
Jos se punainen vipstaaki on kiinni putkenmallisessa umpinaisessa viisi senttiä pitkässä mustassa osassa johon tulee pari joskus kolme ohutta letkua ja sähköjohto niin se on solenoidiprimerin käsikäyttöventtiilin vipu. Oikea asento on suoraan taakse kunnes naksahtaa. Etuasento on ohitus jos joudut käynnistämään ilman virtaa. Aika temppu nykästä vauhtiin narulla.
Muuta?- asdfdlf
Juu, tuon käsiryypyn jo hoksasinkin. Eli siis kun johdot on kytkimen päässä niin suojattu ettei siihen saa mitään väliin, niin yhdistän virtalukosta keltamustan johdon ja maajohdon, näinkö?
Tee mieluummin jatkot niihin piuhoihin vaikka suojatuilla apikoilla ja tee niihin hyppy. Siellä virtalukon takana viritellessä voi tulla käräytettuä jotain.
Luulen kyllä että cdi on mykkä. Voit kokeilla irrottamalla puolan johdot ja mittaamalla tuleeko niihin poksilta mitään. Ne katkeaa niistä paksuista kumiosista jotka on jousilangoilla varmistettu. Niitä on kahta versiota,, toinen saa herätteen poksilta ja toinen myös syötön mutta jos startatessa ei yleismittari näytä mitään on poksi paskana.
- asdfdlf
Pääsin veneelle juuri rankkasateen alta pois. Avasin kaukosäätimen, mutta odottelen jos sateeseen tulisi taukoa niin viitsisi kopankin avata. Tässä välissä mittaustulos joka mietityttää hieman.
Tappokytkimen johto näyttää toimivan maajohtona olipa naru paikallaan tai ei. Virtajohdon kanssa antaa 11,09V. Virtajohto maajohtoon yhdistettynä taas 12,48V. Ovatko nämä lukemat normaaleja vai kertovatko jotain jostain? Kummastuttaa ettei tuon narun paikallaan ololla ole vaikutusta lukemiin.
- uusikone
Osta uusi moottori niin lähtee käyntiin, veneily ei ole persaukisten hommaa.
- asdfdlf
Hienoa Gertrudsetä, kiitos helppotajuisista ohjeista! Pitää kokeilla heti kun joutaa rantaan.
- asdfdlf
Tuota noin... Useat lähteet, esim http://www.thehulltruth.com/boating-forum/131664-bypassing-kill-switch-johnson-outboard.html sekä http://www.maxrules.com/fixomccdiindex.html neuvovat yksinkertaisesti irrottamaan killswitchin johdon testausta varten.
Mitäs jos nyt teen jommalla kummalla tavalla, joka sitten sattuukin olemaan väärä, onko riskinä että rikon jotain vielä pahemmin?
Käsittääkseni noita kytkimiä on kahdenlaisia eri perämoottoreissa, toiset päästävät virtaa läpi kun naru on paikallaan, toiset taas eivät. Olenko ymmärtänyt oikein? Jos olen, kumman tyyppinen tässä koneessa on? Et riko. Kokeilet vaan jatkot irti ja jatkot yhteenkytkettynä. Ei tarvitse tietää onko avaava vai kytkevä tappokytkin. Jos toimii jommallakummalla tavalla vaihda uusi jos eivaikuta kytke tappo takaisin jatkoihin ja etsi vika muualta. Tuolla kytkennällähän vain matkit tappokytkimen kahta asentoa sokkona. Eli mitään ei kärähdä.
- asdfdlf
Jepulis. Ei tullut kipinää tappokytkin maadoittamalla. Mittasin nuo puolien johdot (siis ne jotka tulee suoraan boksista puolille) ja jokainen näytti pyöreätä nollaa kun konetta pyöritettiin avaimesta. Onko tämä nyt niin selvää pässinlihaa, että uusi boksi vain kiinni, vai voiko kyse olla jostain vielä ikävämmästä?
Jos kokeilit tappokytkin maadoitettuna ja ilman eikä boksilta tule kuin nollaa puolille on boksi paskana. Uutta kiinni.
- Ykä2
Ei ole noin yksioikoista. OMC:n sähkökäynnisteisissä koneissa on ollut pääsulake joka katkaisee ainakin sytytysvirran, mahdoillisesti, myös startin sollenoidille tulevan virran. Kaiva esille ja jos kärähtänyt, vaihda. Maksaa vähän, sytkäboksi paljon.
Ykä2 kirjoitti:
Ei ole noin yksioikoista. OMC:n sähkökäynnisteisissä koneissa on ollut pääsulake joka katkaisee ainakin sytytysvirran, mahdoillisesti, myös startin sollenoidille tulevan virran. Kaiva esille ja jos kärähtänyt, vaihda. Maksaa vähän, sytkäboksi paljon.
Joo aivan oikein. Se nimenomaan katkaisee virran myös solenoidilta. Kone kuitenkin pyörii startilla. Sulakkeistahan oli jo puhe eli oletusarvona ovat tarkastettu, aloittaja ei vaikuta idiootilta. Kerrankin.
- asdfdlf
Joo, kaikki sulakkeet kyllä vaikuttaisivat olevan kunnossa. Kävin hakemassa käytetyn boksin, varaosia myyvästä liikkeestä, mutta eikös pentele se ollut väärää mallia, väärillä liittimillä, eli huomenna sen pariin uudemman kerran.
Mutta mutta... kun sanotaan että CDI-boksi on kärähtänyt, niin onko tuo "kärähtänyt" kielikuva vai palaako sieltä oikeasti jotain? Huomasin nimittäin että tuossa alkuperäisessä boksissani kulkee tosiaankin palaneen, tai vähintään ylikuumenneen näköinen raita kauttaaltaan koko boksin pituudelta. Toisessa päässä siellä geelin sisällä, mutta toisessa myös siinä suojageelin päällä on selvä sulanut ura. Muistuttaa hiukan jälkeä joka muinoin oli auton hajonneessa virranjakajassa.- TaisitLöytää
Vian. Se on kyllä varma merkki siitä, että sieltä on tullu savut ulos, niin sitten ei toimi.
TaisitLöytää kirjoitti:
Vian. Se on kyllä varma merkki siitä, että sieltä on tullu savut ulos, niin sitten ei toimi.
Joo se boksihan ei oikeasti toimi sähköllä vaan sinisellä savulla. Jos se savu karkaa toiminta loppuu.
- Tottakuntotta
Mulla tuli moottoritiellä mersun ilmasuuttimista yhtä äkkiä savut sisään, niin en kerenny ikkunoita avata, kun meinasi huoku loppua. Ei muuta ku jarrut kiinni, ja suttina raviin. ja kontalleen rykimään ja läähättämään. Silimätki melekein oksentivat.
Aikani räplättyä lopulta selvisi syy savuhyökkäykseen. mersuun oli keksitty laittaa ikkunanpesu suuttimiin sähkövastukset, jotka sulattivat muovisuuttimet savuksi, (niinkun eivät tajunnu, että kuuma vesi ajaisi samanasian, -siis suuttimien sulanapitämisen, mutta kun järki ei insinööreillä riitä).
ja puhallin painoi kaikki savut sisään, ja sekin piru piti minun joutua nielemään 120 km vauhdissa. Revin niihin menevät johdot irti, eikä oo enää oksettanu tien penkalla.
On muuten mualimanlopun katku, kun siinä totisesti toiminta loppuu. Ei oo EMP sen tehokkaampi :)
Juu siinä on se taika että sähkövehkeet toimii kun sinnen savu on sisällä ja ihminen juuri toisinpäin.
- asdfdlf
Ei hemmetti. Hankin uuden boksin (tai siis käytetyn) ja laitoin kiinni. Ei kipinää, ei lukemaa puolanjohdoista. Mitäs sitten... Staattori... bensan ja öljyn sekoituspömpeli? Nuo kait voivat oireilla näin. Vai?
- asdfdlf
Mitäs muuten ovat kaksi relettä koneen päällä olevassa boksissa jonka kansi on kahdella ruuvilla kiinni?
- asdfdlf
Hommassa ei vieläkään sanottavaa menestystä. Olen tuplatsekannut joka paikan ja kaikki mahdolliset sulakkeet, joita on ilmeisesti entisen omistajan toimesta lisäilty vähän sinne ja tänne.
Tuo tappokytkin vielä ihmetyttää. Onko sen tosiaan tarkoitus toimia niin, että mustakeltainen piuha on yhteydessä maajohtoon, kytkimen asennosta huolimatta?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?961896- 881340
- 1101143
- 761037
- 1191010
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘57873- 47791
- 36782
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis48741- 33693