lesken oma elämä

lesken

Tänään on merkkipäiväni. Aloitan oman elämän.
Hyvästi iäkkäiden ihmisten auttaminen muutoissa ja palvelukodissa vieraileminen.
Hyvästi veljeni, joka on vanhapoika minkään asian hoitaminen.
Hyvästi Naapurit, jotka tupruttavat tupakkaa. Omapa on häpeänsä ja keuhkonsa. Polttakaa vaikka koko rivariyhteisö.
Hyvästi Bussissa vilkuileminen pyörätuolihenkilöön, joka ei mahdu 130 kg painoisena ja ylileveän pyörätuolinsa kanssa vanhanaikaisiin busseihin.
Hyvästi toitottaminen juoppolallille, että talon pesukoneessa ei saa pestä mattoja.
Hyvästi rähiseminen autoilijoille, jotka parkkeeraavat koslansa palotielle.
Ihana oma elämä alkoi NYT.
Lähden kauppaan ja ostan mansikkalevarin.
Juhlin 62-synttäreitäni, ja omaa vapaata elämää. Kenestäkään eikä mistään tarvitse huolta kantaa.
Oi mikä onnenpäivä!

57

1136

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • siilimuori3

Et malta olla kuitenkaan puuttumatta mut hyvää syntymäpäivää silti :D,

• Lyhyt-hyvästi-tulee

Näin on. Huomenna tuo kerrostalopeto on kaikkien kimpussa, täydessä vauhdissa, jo aamulla kyttäämässä pihan elämää, yöllä vilkuilee ovisilmästä, keitä liikkuu rapussa...

• siilimuori3
        Lyhyt-hyvästi-tulee kirjoitti:

Näin on. Huomenna tuo kerrostalopeto on kaikkien kimpussa, täydessä vauhdissa, jo aamulla kyttäämässä pihan elämää, yöllä vilkuilee ovisilmästä, keitä liikkuu rapussa...

:D. Meidän kyällä oli kerran sellanen mummeli joka sunnuntai-aamuisi ajeli pitkin kyliä kattelemassa et kenen ato seisoi kenenkin pihassa ja niitä sitten suu vahdossa juorus eteenpäin. Näinhän se on et jos omaa elämää ei ole, täytyy elää sitä toisten.

• hyvästi.hyvästi

Hyvästi
      Hyvästi

• liskin

Olispa kamalaa asua kanssasi samassa talossa.
      Mikä on "palotie"?

• lesken

EVVK

• palotie

Palotie on ainakin meidän rivari yhtiössä asuntojen ulko-ovien edessä kulkeva "tie", ainoastaan taloyhtiön käytössä Sitä ei saa tukkia autoilla tai muulla roinalla jotta ambulanssi/paloauto/muuttoauto ym. pääsee vapaasti vaikka ovellesi.
        Yhtiön seinässä iso kyltti, ÄLÄ TUKI PALOTIETÄ

• Vanhat ihmiset sotkee joskus käsitteet ja sanat ,pelastustie varmaan kysees.

• WikinKertomaa

palokuja, palokatu Palokuja on tonttien perällä yleensä korttelin läpi kulkeva lehtipuuvyöhyke, jonka tarkoituksena on estää tulipalojen leviämistä. Palokujia sijoitti Suomessa 1800-luvulla ruutukaavoihin ainakin C. L. Engel. Palokujat olivat yksi paloturvallisuusjärjestelyistä, jotka hän sijoitti vuonna 1828 laatimaansa Turun palon jälkeiseen Turun asemakaavaan. Asemakaava määräsi, että rakennuksia sai sijoittaa tontin laidoista vain kolmelle sivulle, neljännelle oli istutettava lehtipuita. Engel sijoitti palokujia myös uusien kaupunkien asemakaavoihin (ainakin Jyväskylän ja Mikkelin asemakaavoihin).[1]

Palokujien lisäksi joihinkin kaupunkeihin on jätetty palokatuja ja puistikoita estemään tulipalojen leviämistä. Esimerkiksi Vaasan Keskuspuistikot ja palokadut periytyvät lääninarkkitehti C.A. Setterbergin vuoden 1855 asemakaavasta.[2]

• Pelastankaikki
        koti-kiusattu kirjoitti:

Vanhat ihmiset sotkee joskus käsitteet ja sanat ,pelastustie varmaan kysees.

N-i-m-e-n-o-m-a-a-n
        P - E - L - A - S - T - U - S - T - I - E

• Onnea vaan onnenpäivääsi.
      Olisi mukava kuulla, mitä kaikkea hyvää ja kaunista löydät kaiken tuon tilalle.
      Mansikkaleivos on pian syöty.

• lesken

Asunhan maalla. Lähden lenkkipolulle jossa on matkan varrella laavu ja nuotiopaikka.
        Ei tarvitse hötkyillä bussiaikataulujen kanssa.
        Laitan terassin lavastuskuntoon. Kun en voi siellä savun takia olla, teen paperikulissit ulkopuolisia varten. Tämä on kulttuurikylä, joten täytyisi olla jotain näyttävää.
        Suljen kännykän.

• lesken kirjoitti:

Asunhan maalla. Lähden lenkkipolulle jossa on matkan varrella laavu ja nuotiopaikka.
        Ei tarvitse hötkyillä bussiaikataulujen kanssa.
        Laitan terassin lavastuskuntoon. Kun en voi siellä savun takia olla, teen paperikulissit ulkopuolisia varten. Tämä on kulttuurikylä, joten täytyisi olla jotain näyttävää.
        Suljen kännykän.

"Omaa" elämää kera kulissien ja lavasteiden.

• jepuli.s

Hienoa että olet tullut järkiisi ;)
      Itseäni ei ole ikinä kiinnostanut muiden asiat, omissa on ollut ihan tarpeeksi.
      Polttakoot, juokoot ja peskööt kaikenlaiset pyykkinsä taloyhtiön koneessa, minulla on oma kone jolla pesen pyykkini.
      Autan ihmisiä jos sattuu kohdalle, en muuten.
      Pankoot autonsa mihin tykkäävän kunhan eivät minun tallini oven eteen.
      On sinulla ollut raskasta rivarikyttääjän hommassasi.
      Meillä on talkkari ja isännöitsijä noita asioita varten, heille voi soittaa jos jokin ihan riistäytyy käsistä. Olen ainakin puolet vuodesta maalla, käyn vain välillä katsomassa että kaikki on hyvin.

• lesken

Hyvästi ovikellon rimputtajalle. Tuli kysymään seuraintalon tanssipaikan kahvinkeittäjäksi. Miten säälittävä pyyntö. Lyhyt vastaukseni, Keitä kuule ihan ite kaffees. Toinen ovikellon rimpauttaja pyysi, että kusettaisin hänen koiraansa,kun on jotain menoa. Että kehtaa. Sanoin, että,ainoa jota kusetan on verottaja. Täytyy vissiin laittaa ulko-oveen teksti: Jos elämä on sinulle kallis, älä rimpauta.

• Pimpautavaan
        lesken kirjoitti:

Hyvästi ovikellon rimputtajalle. Tuli kysymään seuraintalon tanssipaikan kahvinkeittäjäksi. Miten säälittävä pyyntö. Lyhyt vastaukseni, Keitä kuule ihan ite kaffees. Toinen ovikellon rimpauttaja pyysi, että kusettaisin hänen koiraansa,kun on jotain menoa. Että kehtaa. Sanoin, että,ainoa jota kusetan on verottaja. Täytyy vissiin laittaa ulko-oveen teksti: Jos elämä on sinulle kallis, älä rimpauta.

Tervetuloa rimpauttajat rimputtelemaan mun ovikelloa. Tänään ei ole rimpautettu vasta kuin kerran, naapurissa oli ollut iloinen perhetapahtuma ja sen seurauksena sain 4 litraa ternimaitoa. Seuraavaksi joku voisi tuoda lakkahilloa ;)

• NiinSitäpitää

Olen iloinen syntymäpäiväsi johdosta-onnitteluni.Myöskin onnittelen uuden elmäntapaai puolesta-itse ajattelen täydellisesti samoin-olen 68v.

• illoona

Olen 73. Autan esim. lähiomaisiani, mutta muuten en. On aika elää omaa elämää ja siihen meillä on oikeus. Yhdistystoiminnassakin yritän tuottaa iloa muille, jos itsekin saan touhusta iloa.

• töött

Onnea ja iloa elämäänne
      - ja ennenkaikkea rauhaa - sitä kai eniten immeiset tartteis saadakseen elää omaa elämää - hyviä eläkepäiviä.

• rimpautavaan

Onneksi olkoon!
      Ovikelloani ei kovin usein rimpautella! Enemmän häiritsee sellainen juttu, että keski-ikäiset ja etenkin vanhemmat miehet koettavat ensin kahvaa ja oven ollessa lukitsematta tulevat sisään ilman rimpautusta! Näin kesähelteillä olen paljon vähissä vaatteissa enkä kaipaa ainakaan miehiä näkemään itseäni. Enkä aina vaatteita vaihtaessa lukitse ovea talvisinkaan! Naiset ja lapset osaavat soittaa ovikelloa eivätkä tule kutsumatta sisään!

• nuormieli

Onnea vaan, aika myöhään aloitat oman elämän, kenen elämää olet elänyt 62 vuotta?, sääli et hyt vasta voit aloittaa oman elämän. Onhan sinulla oikeus elää ja olla ihan niinkuin itse haluat, mut eikös se käy hieman tylsäksi tuollainen erakon elo.

• lesken

Lähden siltä pohjalta liikkeelle, että ainakin tämä rivariyhteisö missä asun, on minulle historiaa. Nämä peltopellet eivät sovi minun pirtaani.
        En näe enkä kuule heitä.
        Muutto on edessä, mutta en hötkyile.
        Minähän olen työtön, en eläkeläinen. Josko vielä töihin. Taitaa olla hattara-ajattelua.
        Seuraavaksi teen jotain sellaista, mistä maksetaan.
        Hyvästi hyväntekeväisyys ja kaikki talkoot. Niistä ei saa kuin pahan mielen.

• jepuli.s

Erakkona olo on mukavaa ja antoisaa kun se on vapaa-ehtoista. En kaipaa seuraa, ainoastaan sukulaisiin pidän yhteyttä. Viikot olen yksin korvessa tai kylillä. Kaveri käy viikonloppuisin kun on vielä työelämässä. Hyvä näin, elämäni on suorastaan täydellistä nyt, kunhan se jatkuisi näin mahdollisimman kauan.

• töött

Ketkään sukulaiset eivät pidä minuun yhteyttä paitsi tietysti ikuisessa rahapulassaan loisivat ja tietty myös ne perkeleet, joiden taholta vaino ollut sukupolvia kestävää,
      osansa siit aina saaneet myös lapset ja lastenlapset - silleen raskasta ain ollut elo, välill hyvinkin suruntäyteistä - omapa lie eloni ihan kaikessavähäpätöisyydessään.

• minua-ei-kurpata

"Ketkään sukulaiset eivät pidä minuun yhteyttä paitsi tietysti ikuisessa rahapulassaan loisivat ja tietty myös ne perkeleet, joiden taholta vaino ollut sukupolvia kestävää",

Sanoisinko, kuin siinä telkkari ohjelmassa, että Luojan kiitos ja minulle ei jatkoa seuraa, kuten se ohjelma tarjoaa. Vannomatta paras!:))

Minulta ei ole rahaa "kurpaneet", kuin omat lapseni aikoinaan tarpeettomiin hankintoihinsa, mutta sekin on nyt loppu, kun heillä on se "omaelämä". Ai niin, onhan nuo lapsenlapset, joille mielelläni annankin, vaikka vanhemmat ovat ehdottomasti kieltäneet antamasta.

Oma mieheni meinasi kyllä hieman "kusettaa" minua, kun eläkkeelle jäätyäme hän alkoi jakamaan kaikki talomme kustannukset puoliksi, siis minulle niistä puolet, mutta ruokaa ja muuta perheeseen tarvittavaa "hilpetööriä" hän ei huomioinut, koska hän ei muka oikeastaan mitään syö ja, niin pyykit on aina peseytynyt, shampoot on aina ollut, kuten saippuat ja muutkin pesuaineet? Aina vaihtuu puhtaat liinavaatteet silitettynä, talo siivoutuu ja vieraille on aina tarjottavaa, mutta eihän ne oikeastaan mitään maksa?

Minusta se ei ollut oikeudenmukaista, joten lähdin.

• Harvalla-rohkeutta

Hieno ratkaisu.
        Akat vaan tahtoo olla pinttyneitä piikoja, etteivät uskalla erota, enää sen jälkeen kun täyttävät 50. Jäävät orjiksi mieluummin.

• Lesket juhlii lesken-eläkettä tässkin mielessä Suomi on suurempi kuin Kreikka.

• LeskenEläkkeettä

Ei leskeneläkettä makseta, jos ihminen on tienannut edes kohtuullisen eläkkeen itselleen. Raja on paljon alle 1000 € kuukaudessa. En tiedä ketään kelle ko. eläkettä maksettaisiin.

• JaLeskenEläke
        LeskenEläkkeettä kirjoitti:

Ei leskeneläkettä makseta, jos ihminen on tienannut edes kohtuullisen eläkkeen itselleen. Raja on paljon alle 1000 € kuukaudessa. En tiedä ketään kelle ko. eläkettä maksettaisiin.

Jaaha. Tässä on yksi, jolle ko. eläkettä maksetaan. Oma työeläke ja leskeneläke yhteensä n. 3000 euroa. Kadehdi sitä!

• 1eero

Tietysti raha on tärkeää mutta minusta hyvä tasapainoinen. elämä on moninverroin mielekkäämpä kuin raha

• Samaa mieltä---raha leskeille on tärkeää koska tulee koko elämän!!!

• hyvääkinparee

Minusta riittävästi rahaa ei ole mitenkään ristiriidassa hyvän, tasapainoisen ja mielekkään elämän kanssa. Itse asiassa riittävät tulot vapauttavat elämään mukavasti ja huolia vailla, ja voi harrastaa mitä haluaa.

• siilimuori3

Rahan perässä juokseminen syö elämältä tasapainoa.Mutta rahaa tulee olla riittävästi peruselämiseen, muutoin tasapaino kipuaa ikkunasta ulos.
        Siis raha ei ole elämä.

• lesken

Leskeneläkkeeni koostuu siitä rahasta, mitä edesmennyt mieheni sai eläkettä. Mitä hän oli omalla raskaalla työllään ansainnut. Eli saan siitä puolet -miinus verot.
        Näin on laskenta nyt, kun olen ansiosidonnaisella päivärahalla. Kun jään eläkkeelle, ehkä 65 vuotiaana, lasketaan saamiseni uudelleen.

• ookko-ollu-sillai

ootko jo saanutkin, leskenä siis sillai

• siilimuori3

Kesääkö ansiosidonnainen elöke sinne asti kunnes pääset oikeasti eläkkeelle?

• siilimuori3
        siilimuori3 kirjoitti:

Kesääkö ansiosidonnainen elöke sinne asti kunnes pääset oikeasti eläkkeelle?

pers.
        Siis kestääkö ansiosidonnainen eläke sinne asti kun pääset oikeasti eläkkeelle?

• lesken
        siilimuori3 kirjoitti:

pers.

Kyllä kestää. Olen lisäpäivillä. Voin vapaasti valita jäänkö eläkkeelle nyt vai 65- vuotiaana.

• siilimuori3
        siilimuori3 kirjoitti:

pers.

Eiku tietenkin tarkoitin ansiosidonnaista päivärahaa enkä ansiosidonnaista eläkettä. Kirjoitin väärin.

Minä olen luullu et pivärahaa maksetaan vain 500:lta päivältä? Eli sinula noita päiviä sitten on vähempi vai?

• lesken

Kuulehan nyt siilimuori. Luulo ei ole tiedon väärtti. Oletko kuullut sellaisesta kuin "putkessa olemisesta" Minulla on ylittynyt aikapäiviä 500 päivää. Taitaa olla lähes 1000. Nämä ovat niitä lisäpäiviä.

• siilimuori3
        lesken kirjoitti:

Kuulehan nyt siilimuori. Luulo ei ole tiedon väärtti. Oletko kuullut sellaisesta kuin "putkessa olemisesta" Minulla on ylittynyt aikapäiviä 500 päivää. Taitaa olla lähes 1000. Nämä ovat niitä lisäpäiviä.

Älä hikeenny :). Olen kuullut mutta en tiedä mitä se tarkoittaa, siksi kysyin. Nuo lisäpäivät ovat siis ansiosidonnaisia.

• lesken
        siilimuori3 kirjoitti:

Älä hikeenny :). Olen kuullut mutta en tiedä mitä se tarkoittaa, siksi kysyin. Nuo lisäpäivät ovat siis ansiosidonnaisia.

Ansiosidonnainen lasketaan 2:n viimeisen vuoden työansion mukaan. Jotenkin suurpiirteisesti näin. Kun 500 päivää tulee täyteen, ehtona lisäpäiville, eli putkeen pääsemiselle on, 20:n viimeisen vuoden aikana on tehnyt työtä 5 vuotta. Täysiä päiviä. Tietty liiton jäsenyys. Maksetaan sama summa kokoajan.

• siilimuori3
        lesken kirjoitti:

Ansiosidonnainen lasketaan 2:n viimeisen vuoden työansion mukaan. Jotenkin suurpiirteisesti näin. Kun 500 päivää tulee täyteen, ehtona lisäpäiville, eli putkeen pääsemiselle on, 20:n viimeisen vuoden aikana on tehnyt työtä 5 vuotta. Täysiä päiviä. Tietty liiton jäsenyys. Maksetaan sama summa kokoajan.

Okei. Hyvä juttu ikääntyvän huoostityöllistyvän kannalta.

• kiinostaa-
        lesken kirjoitti:

"lesken"

Paljonko tuo tekee eläkkeenä sinulle, kun joudut eläkkeelle,
        oletko laskenu tai tehny kyselyn,
        paljonko jää käteen verotuksen jälkeen,

• lesken
        kiinostaa- kirjoitti:

"lesken"

Paljonko tuo tekee eläkkeenä sinulle, kun joudut eläkkeelle,
        oletko laskenu tai tehny kyselyn,
        paljonko jää käteen verotuksen jälkeen,

Olen tehnyt kyselyn. Jos nyt jäisin eläkkeelle, häviäisin. Kannattaa roikkua anssilla. Tämän lain mukaan se onnistuu 65 vuoteen saakka.
        Nyt kun minulla on oma elämä, en päätäni vaivaa mokomalla asialla. Antaa viisampien päättää.
        Olen Yyteriin menossa ja nautin ihanasta merestä.

• henrjii
        lesken kirjoitti:

Ansiosironnainen lasketaan viimmeisen 26 työviikon ansion mukaan.
        Jos olet 58 vee, niin päivärahasi mitä viimmeiseksi olet saanu ei alene, mutta enepi voit saada jos ansiosi on noussut siitä kun se on viimmeisesi määritelty

• lesken
        henrjii kirjoitti:

Ansiosironnainen lasketaan viimmeisen 26 työviikon ansion mukaan.
        Jos olet 58 vee, niin päivärahasi mitä viimmeiseksi olet saanu ei alene, mutta enepi voit saada jos ansiosi on noussut siitä kun se on viimmeisesi määritelty

Hyvä että korjasit mun kirjoitusta. Tosiaan, siitä oli minulle iso hyöty. Tein töitä vuoden täydellä paikalla, täyttä päivää kukkahattutätinä, kaikkine kokemuslisineen. Edellinen ansio oli 75% kuukausiansiosta. Tietty lyhyempi työaika.

• jytymmammako

Muistaako kukaan hänet (nimmarin) joka käytti, minun "pirtaani". sanontaa?

• No kauhean ovela olet! Sehän se tässä onkin tärkeintä, kuka sen aloituksen on tehnyt.

Ei kuulu kyllä minun pirtaani miettiä tuollaisia. Olenko mäkin nyt jytymamma?

Leskelle myöhästyneet onnittelut sekä syntymäpäivästä että uudesta elämästä.

• lesken

Jytymammako:lle
        Ihmettelit tuota mun käyttämää Pirtaani-sanontaa. Ensimmäinen mieheni käytti sanaa. Hän oli Keski-Suomesta kotoisin. Olisiko joku paikallinen sanonta.

• ent.siivoojaparka

Eikös se pirtaan sopiminen ole ihan tavallinen suomalainen sanonta.
        Alkunsa lie saanut siitä kangaspuitten osasta, mitä kautta loimet pujoitettiin.

• lesken

Jepuli.s:lle
      Nyt on pakko kiittää. Tein niinkuin sanoit. Laitoin tekstarin huoltomiehelle: "Vikaa kylppärin hanassa" Ja lähdin Yyteriin. Kun tulin kotiin, vika oli käyty korjaamassa. Nyt toimii.
      Käsittämätöntä. EI enää Tee se itse remppasähläyksiä.. Ammattimies asialle. Mkä Onnenpäivä

• ent.siivoojaparka

Kiität mistä ja ketä?
        Käsittämätöntä, jos joku on asunut kolme vuotta vuokralla ja nyt vasta hoksaa, että tuollaiset rempat sisältyvät aina vuokraan. Hölmöyden toiseksi korkein huippu.

• lesken
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

Kiität mistä ja ketä?
        Käsittämätöntä, jos joku on asunut kolme vuotta vuokralla ja nyt vasta hoksaa, että tuollaiset rempat sisältyvät aina vuokraan. Hölmöyden toiseksi korkein huippu.

En ole tarvinnut huoltomiestä mihinkään kolmeeen vuoteen.
        Sitä ennen edesmennyt mieheni teki huoltotyöt,vaikka asuimmekin vuokralla.
        Huoltomies on mulle lähes täysin tuntematon käsite. En edes tiedä,vaikka olisi Brad Pittin näköinen komistus.

• reppuriika

Sydämelliset onnittelut. Hieno irtiotto. Annetaan anteeksi, jos vaikka sitten kolmen neljän kuukauden perästä alat hieman haikailemaan taakse jättämäsi perään!

• lesken

On tulossa yhden iäkkään ihmisen synttärit. En kortta ristiin pistä niihin kemuihin. Korkeintaan kunnioitan läsnäolollani ikäihmistä juomalla kakkukahvit hänen seurassaan.
        Ei siivoamista,tiskaamista,kakkujen rahtaamista, voileipien tekemistä.
        Mikä oivallus ja onnenpäivä

• lesken

Kävelin tänään upeilla kukkaniityillä. Poimin kaikkia mahdollisia luonnonkukkia ja vein terassille. Vaikka en siellä ole, katselen niitä ikkunasta. Pitkä lenkki rentouttaa ja tulee mahtava fiilis. Poikkesin kyläkauppaan ja ostin hurjan pitkän ison viinerin. Oi mikä Onnenpäivä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka ei suostu laskemaan bensan hintaa

Sanna laski esimerkiksi sähkön arvonlisäveron 10 prosenttiin, jonka Riiikka anosti 25,5 prosenttiin. Sannan aikaan bens
      Maailman menoa
      11
      2764
    2. Vain vasemmistohallitus saa minut menemään töihin

Änkyräkapitalistien sortaessa kansaa en laita rikkaakaan ristiin. Elän mielummin Kelan tuilla, ja jos niitä leikataan, n
      Maailman menoa
      109
      2590
    3. Mitä kirjainta kaipaat?

Pitkästä aikaa tämmöistä. Onko kirjain muuttunut edellisestä. ☺️
      Ikävä
      178
      2462
    4. EK: Suomi tarvitsee vuosittain 45 000 maahanmuuttajaa

Senpä takia Riikkakin laulaa sen lauluja kenen leipää syö. Viime vuonnahan Suomeen muutti 50 tuhatta ulkomaalaista. htt
      Maailman menoa
      159
      2101
    5. Oliko se oikeasti epäselvää

sinulle että olin ihastunut sinuun? (Ymmärrän että siitä on aikaa, eikä voi olettaa että kaikkea muistaisi tai että men
      Ikävä
      124
      1664
    6. Kristityt kastoiva alunperin upottamalla - upotuskaste annettiin vain uskoon tulleille aikuisille

Raamatussa on käännösvirhe. Kaste tulisi olla upottaa veteen, jota kreikan sana baptizo tarkoittaa. Aluseurakunta kast
      Kaste
      458
      1119
    7. Nyt mä vihaan sua kyllä

Jos sä oot oikeasti tämä takana! En ois ikinä susta uskonut! 😠☹️
      Ikävä
      84
      878
    8. Mitä tekisit ensimmäiseksi??

Jos hänet näkisit kahden kesken!!
      Ikävä
      45
      797
    9. Kievarin pöydät

Minkä helvetin takia kievarissa on laitettu pöytä laulajan taakse. Siellä huutavat nuoret niin että et omaa ääntäsi kuul
      Suomussalmi
      15
      732
    10. Muslimiyhteisö jyrähti - Kova vaatimus Orpolle ILtalehti

Eiköhän se ala olla aika pistää stoppi noille muslimien vaatimuksille Suomessa ? Ei Suomessa ole pakko oll
      Maailman menoa
      151
      723
    Aihe