Mitä suosittelette omakotitalon (150 neliöä, 1 kerros) "dataverkon" toteuttamistavaksi? Jokaiseen huoneeseenhan verkko (data/tv/puhelin)kannattanee vetää.
Kuinka paljon LexCom:in tai Enston vastaavan järjestelmän hankkiminen nostaa hankintakustannuksia verrattuna erillisten perinteisellä tekniikalla toteutettavien data/tv/puhelin -verkkojen rakentamiseen?
Kiitokset jo etukäteen.
OKT:n dataverkon toteuttaminen
18
4479
Vastaukset
- verkon tekemiseen
on esim seuraava:
cat6 -tason verkko : toteuts on n. 250 euroa /kukin 2kpl rj45 piste.
cat5 tason verkko, millä pärjää pitkälle kotona, maksaa alle puolet ym kustannuksista/ piste.
Lisäksi liitymämaksut ja aktiiviset kk-kulut.. - asentaa
Ok-taloon kannattaa asentaa 2xrj45 atk/puhelin pisteet ja erilliset antennipisteet joka huoneeseen. Kummankin saa tehdä vaikka itse jos osaa, ovat tosi yksinkertaiset tehdä.
- kertoa
perusrakenteen. Siis puhelinyhtiön kaapelista tietsikan verkkokortille. Sama sateliitti lautaselta töllöön tai nykyään vissii digiboxiin.
- jannes
Terve
Itse laitoin Cat6 kaapelia ja Cat5 rasiat.
Tulee halvemmaksi kuin että kaikki on CAT6 tavaraa. Lisäksi CAT6 kaapeli oli halvempaa kuin CAT5 kaapeli, ainakin mun hankintapisteessä.
Jonkinlainen kytkentäkaappi kannattaa laittaa esim. ENSTO EST700/IT, tähän mahtuu 21 rasiaa ja antennivahvistin yms. Joka huoneeseen min. 1 RJ-rasia ANT ja työhuoneisiin enemmän. Harvoimpa niitä liikaa on, mutta nuo rasiat ovat kohtuuttoman hintaisia, tukussakin. Joten pani miettimään rasioiden määrää. Mulla on 4h k talossa 17kpl.
Uusien CAT rasioiden kytkeminen onnistuu ilman erikoistyökaluja. Sivarit ja puukko riittää. Rasioissa on väritkin merkattu. Kannattaa sitten kytkeä molemmat päät samalla standardilla, sillä niitä on kaksi. Periaatteena on edelleen se että pareja ei avata tarpeettoman paljon. Eli kierteet pitää säilyttää.
Hälytinpiuhat/devireg-termostaatit MHS 3x0.5 0.5 0.5(puhelinsisäkaapeli)
Normaalit antennipistokkeet koaxiaalikaapelilla. Antennivahvistin ja jaotin. 1dB päättyvät rasiat, eli joka rasialle oma johto keskukselta. Pystyy sitten jatkossa vaikka satelliittipeililtäkin signaalit siirtämään.- Paavo
Mites tuo satelliittihomman kanssa, mulla on omakotitalo rakenteilla ja tarvittaviin huoneisiin menee tähtipisteeltä oma koaksaalikaapeli kuhunkin. Mutta olisiko satelliittisignaalia varten pitänyt vetää huoneisiin toinenkin koksi, vai saako tavallisen (digi)television ja satelliitin signaalin vietyä samassa kaapelissa yhdelle rasialle? Ja minkälainen rasia pitäisi laittaa? Mistäs löytyisi lisätietoa asiaan liittyen?
- JanneT
Paavo kirjoitti:
Mites tuo satelliittihomman kanssa, mulla on omakotitalo rakenteilla ja tarvittaviin huoneisiin menee tähtipisteeltä oma koaksaalikaapeli kuhunkin. Mutta olisiko satelliittisignaalia varten pitänyt vetää huoneisiin toinenkin koksi, vai saako tavallisen (digi)television ja satelliitin signaalin vietyä samassa kaapelissa yhdelle rasialle? Ja minkälainen rasia pitäisi laittaa? Mistäs löytyisi lisätietoa asiaan liittyen?
Yksi koksi riittää ja jakopurkilla eriytetään TV:lle ja satvirittimelle.
- JiiPee
"Harvoimpa niitä liikaa on, mutta nuo rasiat ovat kohtuuttoman hintaisia, tukussakin. Joten pani miettimään rasioiden määrää. Mulla on 4h k talossa 17kpl."
Kaikkiin rasioihin ei kannata asentaa kalusteita. Vetää vain kaapelit valmiiksi. - asiaa
JiiPee kirjoitti:
"Harvoimpa niitä liikaa on, mutta nuo rasiat ovat kohtuuttoman hintaisia, tukussakin. Joten pani miettimään rasioiden määrää. Mulla on 4h k talossa 17kpl."
Kaikkiin rasioihin ei kannata asentaa kalusteita. Vetää vain kaapelit valmiiksi.mulle tulee ainaki mieleen ett on mopo karannu käsistä jos omakotitaloon tulee 17 pistettä
se että laittaa vararasiat ja kaapeloi on hyvä idea mutta toi määrä on silti turhan paljon eihän sen pisteen pidä aina olla ihan tietokoneen vieressä - Sähkäri
asiaa kirjoitti:
mulle tulee ainaki mieleen ett on mopo karannu käsistä jos omakotitaloon tulee 17 pistettä
se että laittaa vararasiat ja kaapeloi on hyvä idea mutta toi määrä on silti turhan paljon eihän sen pisteen pidä aina olla ihan tietokoneen vieressäTuntuu siltä, että omakotitalot sähköistetään nykyään toimistoiksi! Onkohan siinä mitään järkeä. Näkyyhän tuo ADSL-signaali kulkevan ikivanhoissakin puhelinkaapeleissa. Varmaan kymmenen vuoden päästä huomataan, että porukka on ollut ihan pihalla noissa kaapeloinneissaan.
- joo...
Sähkäri kirjoitti:
Tuntuu siltä, että omakotitalot sähköistetään nykyään toimistoiksi! Onkohan siinä mitään järkeä. Näkyyhän tuo ADSL-signaali kulkevan ikivanhoissakin puhelinkaapeleissa. Varmaan kymmenen vuoden päästä huomataan, että porukka on ollut ihan pihalla noissa kaapeloinneissaan.
ja kehitys on koko ajan nopeampaa kuin kukaan uskoo!!! Varmaan tuo Datakaappi riittävät putkitukset ovat ihan paikallaan niin sitten voi uusia ja lisätä kaapelia tarpeiden mukaan.
- jannes
asiaa kirjoitti:
mulle tulee ainaki mieleen ett on mopo karannu käsistä jos omakotitaloon tulee 17 pistettä
se että laittaa vararasiat ja kaapeloi on hyvä idea mutta toi määrä on silti turhan paljon eihän sen pisteen pidä aina olla ihan tietokoneen vieressäOle liikaa. Joka huoneeseen väh yksi rj työhuoneeseen muutama lisää. Nuo 20 kpl on siis IT-paneelissa. Autotalliin menee 2, IV-kone 2kpl, vintille yksi, sauna... työhuoneessa 6kpl. Helppo ne oli vetää ennen kun seinät on kiinni ;-) Lämpötilamittaksia saa laitettua aika helpolla, kun on pistikkeitä sopivissa paikoissa. (Näkeepä netistä oman kämpän lämpötilat, kun on reissun päällä.) Ei näihin kaikkiin ole tulossa koskaa tietokonetta. Tällä hetkellä niitä on 2kpl. Mutta jos tuntuu että ei tarvi kuin 1kpl tietokone ja 1kpl puhelin, niin silloin on liikaa. Satun olemaan vain harrastelija ja entinen telealan ammattilainen.
Lisäksi on vielä hälytinpiuhat.
Täytyy sanoa että mestari kyllä oli siunaillut piuhojen määrää seuraavana päivänä... Mutta sinneppä jäivät seinien sisälle piiloon. Lisäksi on muutama putkitusoptio tulevaisuuden laajennuksiin :-) - IT-hemmoille
jannes kirjoitti:
Ole liikaa. Joka huoneeseen väh yksi rj työhuoneeseen muutama lisää. Nuo 20 kpl on siis IT-paneelissa. Autotalliin menee 2, IV-kone 2kpl, vintille yksi, sauna... työhuoneessa 6kpl. Helppo ne oli vetää ennen kun seinät on kiinni ;-) Lämpötilamittaksia saa laitettua aika helpolla, kun on pistikkeitä sopivissa paikoissa. (Näkeepä netistä oman kämpän lämpötilat, kun on reissun päällä.) Ei näihin kaikkiin ole tulossa koskaa tietokonetta. Tällä hetkellä niitä on 2kpl. Mutta jos tuntuu että ei tarvi kuin 1kpl tietokone ja 1kpl puhelin, niin silloin on liikaa. Satun olemaan vain harrastelija ja entinen telealan ammattilainen.
Lisäksi on vielä hälytinpiuhat.
Täytyy sanoa että mestari kyllä oli siunaillut piuhojen määrää seuraavana päivänä... Mutta sinneppä jäivät seinien sisälle piiloon. Lisäksi on muutama putkitusoptio tulevaisuuden laajennuksiin :-)Mikään ei ole liikaa, mutta että kaikkiin luukkuihin........
- Vanhempi suunnittelija
Sähkäri kirjoitti:
Tuntuu siltä, että omakotitalot sähköistetään nykyään toimistoiksi! Onkohan siinä mitään järkeä. Näkyyhän tuo ADSL-signaali kulkevan ikivanhoissakin puhelinkaapeleissa. Varmaan kymmenen vuoden päästä huomataan, että porukka on ollut ihan pihalla noissa kaapeloinneissaan.
Jos talossa on 2 tieturia ja tulostin, niin verkko on jo hyvä juttu. Puhelinpiste tulee aentaa myös TV-rasian luo digipalveluitten takia. Niitä tulee paljon. Yleensä makkareihin yhteen paikkaan ja olohuoneeseen useampaan. Keittiöön yksi, ja yläaulaan jos on yläaula ja takkahuoneeseen. Kaikkia ei tarvitse varustaa.
- Kaitsu
IT-hemmoille kirjoitti:
Mikään ei ole liikaa, mutta että kaikkiin luukkuihin........
Liittyen Paavon aikaisempaan viestiin.
Mikä ero on tähti800 ja tähti2000 antennijärjestelmällä?Jokapaikassa kerrotaan että tähti2000 järjestelmällä voi katsella digitaalisia sateliittikanavia parinteisten lisäksi,mutta onko kaapelit jotenkin erilaiset vai vedetäänkö tähti2000 järjestelmässä 2 koaksiaalia rasioille?
Ainoa tieto minkä löysin ei kerro mulle mitään:
"Tähti 2000 verkon taajuusalue on 5 (47)….2150 MHz"
Tähti 800
"Tämä tähtiverkko on rakenteeltaan samanlainen kuin Tähti 2000, mutta rakenneosien ylärajataajuus on 862 MHz. Se voi välittää Tähti 2000 palveluista kaikki muut, paitsi ei satelliittien palveluja suorajakeluna alueella 950…2150 MHz."
Siis mikä ero koaksiaalilla? - Vanhempi suunnittelija
Kaitsu kirjoitti:
Liittyen Paavon aikaisempaan viestiin.
Mikä ero on tähti800 ja tähti2000 antennijärjestelmällä?Jokapaikassa kerrotaan että tähti2000 järjestelmällä voi katsella digitaalisia sateliittikanavia parinteisten lisäksi,mutta onko kaapelit jotenkin erilaiset vai vedetäänkö tähti2000 järjestelmässä 2 koaksiaalia rasioille?
Ainoa tieto minkä löysin ei kerro mulle mitään:
"Tähti 2000 verkon taajuusalue on 5 (47)….2150 MHz"
Tähti 800
"Tämä tähtiverkko on rakenteeltaan samanlainen kuin Tähti 2000, mutta rakenneosien ylärajataajuus on 862 MHz. Se voi välittää Tähti 2000 palveluista kaikki muut, paitsi ei satelliittien palveluja suorajakeluna alueella 950…2150 MHz."
Siis mikä ero koaksiaalilla?Samaa koaksiaalia siinä on omakotitaloissa, jos on koaksiaaliverkko. Jos on tehty Lexcomilla, on siinä parikierretty datajohto TV-signaalille. Ja sen taajuusalue loppuu 800 MHz tuntumaan. Lexcom on tavallaan Tähti 800. Koaksiaaliverkko on myös Tähti 800, jos rasiat ovat 860 MHz. Muutos Tähti 2000 on helppo.
Tähti 2000-systeemissä kun tähtipisteeseen asennetaan vaihtokytkin satelliittiantenneilta tulevien koaksiaalien valitsemiseksi, niin siinä on jo täysi satelliittivalmius, kunhan rasioissa on ohjausjännitteelle paluusuunta. - Kaitsu
Vanhempi suunnittelija kirjoitti:
Samaa koaksiaalia siinä on omakotitaloissa, jos on koaksiaaliverkko. Jos on tehty Lexcomilla, on siinä parikierretty datajohto TV-signaalille. Ja sen taajuusalue loppuu 800 MHz tuntumaan. Lexcom on tavallaan Tähti 800. Koaksiaaliverkko on myös Tähti 800, jos rasiat ovat 860 MHz. Muutos Tähti 2000 on helppo.
Tähti 2000-systeemissä kun tähtipisteeseen asennetaan vaihtokytkin satelliittiantenneilta tulevien koaksiaalien valitsemiseksi, niin siinä on jo täysi satelliittivalmius, kunhan rasioissa on ohjausjännitteelle paluusuunta."kunhan rasioissa on ohjausjännitteelle paluusuunta." Mistäs tuon näkee?
Onko tietoa vaihtokytkimien hinnoista? - Vanhempi suunnittelija
Kaitsu kirjoitti:
"kunhan rasioissa on ohjausjännitteelle paluusuunta." Mistäs tuon näkee?
Onko tietoa vaihtokytkimien hinnoista?Ota yhteyttä vaikka Gygomiin. Sieltä ohjataan asiaa ymmärtävälle (teki oman firman juuri).
- Miksei
JanneT kirjoitti:
Yksi koksi riittää ja jakopurkilla eriytetään TV:lle ja satvirittimelle.
kukaan ole siitä puhunut? muiutaman rasian hinnalla saa jo hubin ja vastaanotin kikkareet
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht2063858Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii622446Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava3912306- 472223
Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua321531Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.
Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul5151295Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em931271- 561247
- 711175
Jumala puhui minulle
Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles1251136