Miten etenee tutkimukset?

Hmm12

Omalääkärin kautta sain lähetteen psykiatrille ADHD-tutkimuksia varten. Sieltä tuli kieltävä vastaus pääsylle sinne. Aloitettava käynnit psyk.sairaanhoitajalla, jonne kestää sinnekin päästä kesäajan vuoksi. Suvussa todettu ADHD:tä.
Miten voi olla näin vaikeaa?

5

130

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hmm18

      Vaikea sanoa.

    • Apua_liitolta
    • Hm19

      Neurologi antaa diagnoosin (ml. ADHD, autismi, Asperger ja Touretten oireyhtymä). Minä itse olen saanut neurologilta ADHD ja Asperger-diagnoosit. Psykiatrin sijasta suosittelen neurologin tapaamista. Onko Suomessa neuropsykiatreja? Ranskassa ja Saksassa on neuropsykiatreja. Minusta tuntuu, etteivät psykiatrit tee diagnosointia, vaan neurologit ja neuropsykiatrit. Olenko oikeassa?

    • hooops

      ^ riippuu, psykiatrit voi ainakin aloittaa tutkimuksia tai tehdä jatkohakemuksen tms. Neurolle. Riippuu paljon miten helppoa se on. Julkisella puolella tie tuntuu useilla olevan pitkä ja hankala, jos mahdollista niin moni suosittelee yksityistä.

      Itse sain Turussa julkisella dg, jopa aika nopeasti. Ensin oli normaali lääkäriaika jossa kerroin epäilyksistä ja vein täyttämiäni testejä (varmaan kaikki mitä suomeksi löytyy), lääkäri kyseli vähän miten tuntuu että haittaa elämää ym. Näistä tulosteista oli hurjasti apua, tietenkään hän ei tarkkaan lyhyellä ajalla niitä katsonut, mutta näki että selkeästi oireita on paljon kaikissa.
      Muistaakseni tämän jälkeen sain npsylle ah ajan (useamman kk päähän) jolle vein samat paperit ja juttelimme enemmän asiasta, seuraavalle kerralle (tägänkin meni jonkun verran aikaa) tuli äiti mukaan lapsuuden oireistoa varten ja tällä käynnillä sainkin dg ja lääkityksen. (jonka kanssa painitaan yhä)

      Luulen että prosessia nopeutti myös se, että olen aikoinaan käynyt neurologisissa testeissä, jossa asiaa epäilty mutta varmaa dg en tällöin saanut, olisi kai pitänyt käydä vielä jssain haastattelussa tms. Myöhemmin olen käynyt psykiatrilla yms., josta näkee taustaani ja poissulkee muita sairauksia ym.

      En muista pointtia, mutta näin itselläni meni. Tähän viimeisimpään meni reilu puolivuotta kai aikaa, tosin olin ulkomailla joitain kuukausia vielä välissä joka myös myöhästyyti tutkimuksia. Luulen myös jos ei ole aikaisempia käyntejä niin saattaa hidastaa näitä juttuja, tosin oma lääkäri voi myös olla ongelma jos ei usko adhdseen. (näitäkin lukenut en tiedä miten yleistä) ja Turussa pääsin itse näin helpolla.

    • muillakin

      Onko käynyt muille tätä, että menee julkiselle ADHD epäilyn kanssa ja jatkotutkimuksia ei järjestetä? Kyseessä nuoriaikuinen. Ilmeisesti asia olisi eri, jos kyseessä olisi lapsi. Aikuisilla enää niin väliä..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      406
      4067
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      136
      2784
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      130
      1928
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1350
    5. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      172
      1239
    6. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      72
      1232
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      51
      1232
    8. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      73
      1201
    9. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      53
      1011
    10. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      291
      950
    Aihe