Taloudessani asuva henkilö on käyttänyt verkkopankkitunnuksiani pikavippien ja pienien lainojen ottoon. En tiedä mitä tehdä, sillä en halua ilmiantaa kyseistä henkilöä, mutta en halua, että tunnuksillani nostetaan enää enempää lainaa. Olen vaihtanut salasanani ja hallussapidän avainlukuja, mutta jotenkin mystisesti oli taas otettu uusi laina, kun en ollut kotona. Voiko olla mahdollista että henkilö saa lainaa ilman avainlukujani? Löysin ison läjän myöhästymismaksuja ja muistutuksia minun nimissäni, jotka oli luonnollisesti minulta piilotettu. Saanko esim. pankista tietää mitä kaikkea p*skaa olen mukamas mennyt ottamaan ja mihin kaikkeen olen sotkeutunut? Uhkaa tulevaisuus mennä pilalle, pelkään että seuraavaksi mulla on maksuhäiriömerkintöjä, jotka estävät vuokra-asunnot ja muut mahdolliset asiat, mitkä tulevaisuudessa häämöttää.
Läheinen ottaa nimissäni lainaa, mitä tehdä
11
232
Vastaukset
Eikös järkikin kerro että avainlukulista on henkilökohtainen eli kannattaa säilyttää varmassa paikassa. Oletko jutellut tämän henkilön kanssa? Taidat tietää ketä se on. Kerro tekeväsi rikosilmoitus jos vielä jatkaa....
- Älävalita
TEE SE RIKOSILMOITUS!!!
Tuossa tilanteessa ei auta, ettet halua paljastaa. Siinäpä kärsit, olet sen itse ansainnut. Joka vaikeuden. Tyhmyydelläsi. - 3fe3f3f3
Onnea vaan ulosoton kanssa ainot miten selviit ilman sitä on että käräytät vohkian muuten olet kohta loppuelämän ulosottokiertessä.
- samakunedellä
Tottakai se saa lainaa ilman tunnuslukujasi. Se on k o p i o i n u t ne itselleen talteen. Sua on niin helppo höynäyttää.
- sdfghklfdszgf
Mistä se sen uuden salasanan on sitten saanut?
Velat on sinun nimissäsi, joten maksuhäiriömerkinnät ynnä muut tulevat sinulle. Jokaisella on velvollisuus säilyttää pankkitunnuksiaan siten, ettei kukaan, edes oma avo/aviopuoliso tai kämppis pääse niihin koskaan käsiksi. Jos olet jättänyt tunnukset saataville, niin vika on sinun itsesi silloin. - vastausvastaus
Ei se ihan noin mene. Pankkitunnuksia on, varsinkin jos asuu samassa taloudessa, käytännössä mahdoton säilyttää niin ettei toinen pääsisi niihin mitenkään käsiksi. Tässäkin tapauksessa läheinen on päättänyt ottaa velkaa (ottanut jo useita kertoja), eli kyse ei ole siitä että pankkitunnukset olisi kerran unohdettu jonnekin vaan kyseessä on systemaattinen toiminta, johon aloittaja ei ole syyllinen. Mutta tietysti aloittajan täytyy tehdä jotain eikä vain antaa homman jatkua. Jotain olisi pitänyt tehdä jo silloin kun ensimmäisen kerran huomasi toiminnan.
- ylivarvaisuuttako
vastausvastaus kirjoitti:
Ei se ihan noin mene. Pankkitunnuksia on, varsinkin jos asuu samassa taloudessa, käytännössä mahdoton säilyttää niin ettei toinen pääsisi niihin mitenkään käsiksi. Tässäkin tapauksessa läheinen on päättänyt ottaa velkaa (ottanut jo useita kertoja), eli kyse ei ole siitä että pankkitunnukset olisi kerran unohdettu jonnekin vaan kyseessä on systemaattinen toiminta, johon aloittaja ei ole syyllinen. Mutta tietysti aloittajan täytyy tehdä jotain eikä vain antaa homman jatkua. Jotain olisi pitänyt tehdä jo silloin kun ensimmäisen kerran huomasi toiminnan.
Voiko todella ohjata rahat omale tilie tilille jos tunnustautuu toisen pankkitunnuksilla? Minusta tarkistus että tili on mun nimissä on ollut kovinkin tarkka nuo kerrat kun olen vipannut. Minä kyllä vaihtaisin käyttötunnuksen ja saasanan ja pitäisin avainlukulistan aina mukanani. Jopa nukkuessa. Tässä ei oe mainittu onko läheinen avo/aviokumppani ja silloin voi ehkä olla vaikeaa piilottaa avainluvut sänkyyn, mutta jokin pomminvarma piilo täytyy löytää. Tai hanki vaikka pankkitallelokero ja tee omat pankkijuttusi pankin sohvalla ettei tarvii ottaa avainukuja mukaan kotiin lainkaan.
- kylläpävaan
vastausvastaus kirjoitti:
Kyllä se nyt vaan menee. Esim. käyttäjätunnus & salasana tulee pitää omana tietonaan, eikä ainakaan missään paperilapulla avainlukulistaan kiinnitettynä. Mikäli olet säilytellyt tunnuksiasi pitkin pöytiä helposti saatavilla tai ehkä jopa kertonut ne puolisollesi, on vastuu sinun.
- Ei_tajuu
Aktivoi välittömästi lainakielto, niin loppuupahan niiden pikalainojen ottaminen. Sen jälkeen rikosilmoitus poliisille!
- tätätehdä
Ei mitään rikosilmoitusta, älä usko hölmöjä! Muista, että anteeksianto on tärkeintä, lähimmäisesi henkisten ja rahallisten tarpeiden tyydyttäminen on paljon tärkeämpää kuin omat luottotietosi. Äläkä piilottele pankkitunnuksiasi, se vie pohjan keskinäiseltä luottamukseltanne.
- yrittäävierit
Taitaa tilanne olla se että aloittaja yrittää vierittää vipit toisen niskoille voih ku kuvottavaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Theermannilla kulkee!
Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän1207604- 545708
Esivaihdevuodet, menopaussi
https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa763222Tänään taas tuli pari-kolme juttua
Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän72763Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101658Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2081533Miksi putin ei valinnut ensimmäiseksi kohteekseen Suomea?
Olisiko ollut sittenkin helpompi kohde?2601155Olen jälleen pahoillani
Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell931149Ukraina sai luvan vastata ohjuksin Venäjän lueelle
Mediatietojen mukaan Yhdysvallat on antanut Ukrainalle luvan iskeä pitkän kantaman ohjuksilla Venäjälle. Ylen kirjeenvai3321146Oot vaan niin hellä
Ja lämmin luonteeltasi, että rakastan sitä yli kaiken. Oot ehkä tietämättäsi auttanut mua todella paljon. Auttaisit tämä321031