Seat vai Skoda?

Smörgåstårtor

Molemmathan ovat vw-korsernin halppismerkkejä mutta kumpiko noista soveltuisi Suomen oloihin paremmin? Ja ovatko molemmissa samat tyyppiviat nokkaketjuineen ja dsg-vaihteistoineen? Toinen tehdään auringon alla kuumassa epsanjassa ja toinen muinaisessa itäblokissa eli valmistusmaat vähän epäilyttävät. Rinkeli-mosse ja Klonkswagen on taas poissuljettu liian kalliina vaihtoehtona.
Minulla olisi hakusessa pienehkö bensa-auto joten sillä kyselisin neuvoja? Ranskalaisia ja ruotsalaisia merkkejä on ollut eikä nekään autoja kummempia ole olleet. Japsejakin voisi harkita vaikka nekin taitaa olla vain nimeltään nipponin maalta nykyään.

67

1470

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kyykkyli

      Kyllä se on niin että kaikki skodat ovat parhaimmillaan alkuperäisessä tehtävässään eli itäblokin kaalipellon reunalla pöhisemässä.

      Eli Seat on paljon parempi vaihtoehto.

    • Kskskdkdkdkkd

      Seat on nuorekkaampi ja skoda enemmän paparaisille ja niille joilla parhaat päivät ja ajamisen halut jo menneet eli köröttely paikasta roiseen riittää. Seat ja skoda toki kummatkin aika meluisia ja edullisen hinnan huomaa sisätiloista ja materiaaleista ensisilmäyksellä. Kummatkin ovat vähän sellaisia merkkejä jotka ostetaan kun halutaan hyvää tekniikkaa(ei tosin kestävää) edulliseen hintaan. Sitten ne joilla rahaa audion ostaa sen ja sitten puhutaan ihan eri tason autosta kuin nämä halpamallit. Volkkari taas on suosittu yritysauto ja siinä on suuri riski ettet saa sitä hyvään hintaan vaihdettua sillä historia on aika rumaa luettavaa viimeiseltä vuodelta ja toki sitä ennen jo kone ja vaihteistot oli susia. Seatilta ottaisin bensa cupran 290hv farkkuna jossa riittää potkua ohituksiin turvallisesti ja skodalta ehkä ottaisin octavia dieselin nelikkona sillä 184heppasella koneella jolla pääsee jo hyvin ohitse myös. Ja jos tilaa tarvitsee niin octaviaan mahtuu. Toki on muistettava että skodalla on edelleen maine joka ei heti lähde ja joudut aina selittämään miksi ajat skodalla.

    • Turhaa_kyselet

      Kyyllähän se kyykmanni on niin, että pitää olla rahhoo, jos meinaat uutta VW-konsernin autoa ostaa. Perseaukisen möläytyksillä ei pääse baanalle.

    • Erimerkillinen_mies

      Seat Toledoa ei tietääkseni valmisteta Espanjassa vaan Tšekissä, samassa tehtaassa kuin sisarmalli Škoda Rapidia. Autoissa tuskin on rakenteellisesti suurtakaan eroa, joten tekisin ratkaisuni näiden välillä hinta- ja varustetasoseikkojen perusteella.

      Nämä molemmat sisarmallit jäävät koeajoselostusten mukaan varustetasonsa ja ajotuntumansa osalta jälkeen Škoda Octaviasta. Vaikka kokoero ei suuren suuri olekaan, on Octaviassa enemmän ison auton tuntua (ja taitaapa olla hintaakin).

      En ole asiantuntija kummankaan merkin osalta, koska minulla ei ole ollut koskaan Seatia sen enempää kuin Škodaakaan. Nykyisen autoni edeltäjä oli VW Golf Variant. Ostaessani sellaisen uutena syksyllä 2008 ei Škoda Octaviaan ollut tarjolla juuri haluamaani moottori/vaihteisto-yhdistelmää, joten käteen jäi VW. Muuten Octavia Combi oli kiinnostava eikä missään tapauksessa arveluttava tapaus.

      Vaikka olenkin siirtynyt VW-konsernin tuotteista toisen saksalaismerkin talliin, ei uskoni VW:n merkkeihin ole pahastikaan horjunut viime aikojen mekastuksesta huolimatta. Kyllä maailmaan hölinää mahtuu!

    • yhvddekk

      Seatilla ei ole idän painolastia.

      • TarragonanTerra

        Aika epätoivoista, mutta jatka valitsemallasi tiellä painolasteinesi, Francon perintöä vaalien.


      • Erimerkillinen_mies

        Ikään kuin sellaista painolastia olisi ollut enää aikoihin Škodalla!

        Tiedoksi nro 1: nyt eletään vuotta 2016. Fiksummat ovat osanneet heittää luutuneet asenteensa romukoppaan jo viime vuosituhannella ja ottaa avosylin vastaan sen, mitä vapautuneella, yhdentyvällä Euroopalla on tarjottavanaan. Škoda ei ole ollenkaan huonoimmasta päästä siinä tarjonnassa.

        Tiedoksi nro 2: Tämän kirjoittajalla ei ole mitään omakohtaista tekemistä Škodan kanssa tai edes sellaisten tahojen kanssa, joilla sellaisia intressejä on.

        Joidenkuiden hitonmoinen typeryys vain tuntuu niin absurdilta, niin uskomattomalta!


      • seat-heti-parempi

        Tuo on totta. En miellä seattia niinkään itä-autoksi. On jopa pikkusen paremman näköinenkin.
        Skoda on se vanha luuska vaappuvan olemuksensa kanssa. Tyylitön tuo skoda. Sopii tietenkin junttimaisille ihmisille ongelmineen.


      • Jepjepjoopas

        Ihan vaan tiedoksi. Octavia on testeissä voittanut mm Audin, Bmveen, Mersun, Passatin, ja monta muuta ruppanaa. Myös Volvo xc70 nelivedon. Minkä takia näin on käynyt? Jotain totuuden siementä testeissä kuitenkin on.


      • sevainkestääVW
        Jepjepjoopas kirjoitti:

        Ihan vaan tiedoksi. Octavia on testeissä voittanut mm Audin, Bmveen, Mersun, Passatin, ja monta muuta ruppanaa. Myös Volvo xc70 nelivedon. Minkä takia näin on käynyt? Jotain totuuden siementä testeissä kuitenkin on.

        http://www.moottori.fi/ajoneuvot/jutut/volkswagenin-takaisinostot-usassa-mita-seuraavaksi/

        Ja huijannut vuodesta 2006 alkaen kertoo uutiset.

        http://www.mtv.fi/lifestyle/autot/artikkeli/kommentti-autovalmistajien-mainospuhe-jyraa-faktan-vw-n-uskominen-kavi-kalliiksi/5711284


    • entinetojo

      Kumpikin hyviä valintoja! Skoda hieman tilavampi mutta Seat paljon tyylikkäämpi omasta mielestäni.

    • halpaa_makkaraa

      Mitä ihmeen halpismalleja, ei sellaisia ole Suomessa myytävänä, kaikki uudet autot maksavat ison kasan rahaa, isommat vielä isomman kuin pienet.
      Mitä nihin autojen valmistusmaihin tulee, joku jo oikein tuolla valistikin, ettei nykymaailmasta auton merkistä voi päätellä mitään valmistusmaasta, esim. Seatin, Skodan ja VW:n pienet mallit tulevat ihan siltä samalta linjalta, eikä se sijaitse enempää Espanjassa kuin Tsekissäkään. Autoja nyt vain kasataan ympäri maailmaa, ja osat tulevat samoin ties mistä.

    • Skeidaman

      No jos lähetään perusteista niin vw-konsernilla ei ole kuin yksi merkki jonka voi ostaa ja se on Porsche.

      • Erimerkillinen_mies

        VW-konsernilla on minun listoillani ainakin neljä ostettavaksi kelpaavaa merkkiä: aakkosjärjestyksessä Audi, Seat, Škoda ja Volkswagen.

        Porschea en missään tapauksessa ostaisi, se on minulle yksinkertaisesti aivan liian kallis. Sen suorituskykylisälle on näe kohdallani mitään järkevää käyttöä tolkuttomaan taloudelliseen panostukseen nähden.

        Ajan tällä kertaa kokeeksi M-B:llä, koska varani riittivät sellaiseen viime vuonna ensimmäistä kertaa elämässäni (olen saanut/ostanut alleni autoja pelkästään tehdasuusina yli 30 vuoden ajan, nyt maksumiehiä ei itseni ja kartanlukijani lisäksi enää löydy). Toistaiseksi nautin tyhmänkalliista ostoksestani kovastikin enkä kadu sitä lainkaan, mutta jatkossa saatan hyvinkin joutua ottamaan lusikan kauniiseen käteen ja ostamaan jonkin edullisemman VW-tekeleen, joista esim. Škoda ei tunnu hinta-laatu-suhteeltaan ollenkaan hullummalta.

        Tämän palstan ”Škoda-kriitikoiden” surkeat hengentuotokset itäautoviittauksineen on kovin helppo jättää omaan arvoonsa. Useimmat ajattelevat ihmiset tämän kai jo osaavatkin.

        Omaa egoahan tuollaisella yhden kelpo automerkin mielipuolisella dissaamisella tietenkin yritetään nostaa, mutta yritys kapsahtaa pahasti omaan nilkkaan.


      • Skeidaman

        Mahtava sepitetty tarina. Melkein meni läpi. Dissaatteko paljonkin siellä kerhossa missä on kaikki ne 30v uusia autoja ostaneet?


      • paskamiäs
        Skeidaman kirjoitti:

        Mahtava sepitetty tarina. Melkein meni läpi. Dissaatteko paljonkin siellä kerhossa missä on kaikki ne 30v uusia autoja ostaneet?

        Skeidamanin "vain Porsche kelpaa"-tarina ei ole varmasti sepitetty. Onhan Kyykmanin yhdistetty tyhmyys ja egoistinen provoilun tarve todellista päivästä toiseen tällä palstalla

        Miksi muuten väität itsellesi vastakkaista mileipidettä sepitetyksi? Eikö täällä saa esittää mielipiteitään? Ollaanko Neuvostoliitossa, kute Kyykkiksellä on tapana itse kommentoida?


      • Erimerkillinen_mies
        Skeidaman kirjoitti:

        Mahtava sepitetty tarina. Melkein meni läpi. Dissaatteko paljonkin siellä kerhossa missä on kaikki ne 30v uusia autoja ostaneet?

        Helppo on sepittää, kun ei tarvitse käyttää mielikuvitusta lainkaan – pelkkä tosiasioiden kirjaaminen riittää.

        En kuulu autoilupuolella minkäänlaiseen kerhoon. Autoilu ei ole minulle harrastus vaan tapa liikkua mm. harrastuksiin. Ajelen nykyisin ihan omaan piikkiin omalla rahalla, jota saan vaatimattomia määriä kahdelta eläkevakuutusyhtiöltä kuukausittain.

        Pääsin 1980-luvulla silloisen työnantajani myöntämän autoedun piiriin. Kun sittemmin olen itse toiminut omana työnantajanani, olen mukavuutta rakastavana ja remonttihuolia karttavana suosinut aina autoa vaihtaessani uusia ajopelejä.

        Škodat ja VW-konsernin tuotteet yleensäkin ovat olleet minulle viime vuosien valinnoissani aivan kärkipään vaihtoehtoja.

        Škoda ei ole ollut minulle tällä vuosituhannella enää mikään itäauto.
        Satuin toissa vuonna käväisemään sekä Tšekissä että Espanjassa. Molemmista maista löytyy historiaa ja kulttuuria, jota me suomalaiset voimme vain kadehtia. Škodaan tai Seatiin valmistusmaan perusteella alentuvan pilkallisesti suhtautuva paljastaa pelkästään oman itsetuntonsa ja sivistyksensä ammottavat puutteet.


      • Skeidaman
        Erimerkillinen_mies kirjoitti:

        Helppo on sepittää, kun ei tarvitse käyttää mielikuvitusta lainkaan – pelkkä tosiasioiden kirjaaminen riittää.

        En kuulu autoilupuolella minkäänlaiseen kerhoon. Autoilu ei ole minulle harrastus vaan tapa liikkua mm. harrastuksiin. Ajelen nykyisin ihan omaan piikkiin omalla rahalla, jota saan vaatimattomia määriä kahdelta eläkevakuutusyhtiöltä kuukausittain.

        Pääsin 1980-luvulla silloisen työnantajani myöntämän autoedun piiriin. Kun sittemmin olen itse toiminut omana työnantajanani, olen mukavuutta rakastavana ja remonttihuolia karttavana suosinut aina autoa vaihtaessani uusia ajopelejä.

        Škodat ja VW-konsernin tuotteet yleensäkin ovat olleet minulle viime vuosien valinnoissani aivan kärkipään vaihtoehtoja.

        Škoda ei ole ollut minulle tällä vuosituhannella enää mikään itäauto.
        Satuin toissa vuonna käväisemään sekä Tšekissä että Espanjassa. Molemmista maista löytyy historiaa ja kulttuuria, jota me suomalaiset voimme vain kadehtia. Škodaan tai Seatiin valmistusmaan perusteella alentuvan pilkallisesti suhtautuva paljastaa pelkästään oman itsetuntonsa ja sivistyksensä ammottavat puutteet.

        Vitsi teitä venäjätrolleja riittää! Paljonko maahantuoja maksaa teille? Aika hävytöntä mainontaa tämä. Faktat sivutetaan täysin. "Kärkipään vaihtoehtoja" buahaha. Ehkä olet masentunut mielenterveyspotilas?


    • Smörgåstårtor

      Apeellä olis hakusessa siis 2-4 vuotta vanha kulkine, näin niin kuin täsmännetteköön. Skoda on tosiaan papparamainen, seatti nuorekas. Luotettavaa käyttöautoa pohjolan oloihin ollaan hakemassa eikä viittis korjaamolla laukkoa pikkuvikojen takia, plus joka vuotinen katsastusruljanssi jos menis helpolla...

      • 18plus9

        Jos pikkuviat tai katsastusruljanssin helppous on tärkeä pointti, niin sitten Seat. Se on noissa katsastusvikatilastoissa pärjännyt Skodaa selvästikin paremmin eli on vähävikaisempi ja harvemmin jää katsastuksessa 'kiinni'. Sekä Saksassa että Suomessa.

        Tosin nuo katsastustilastojen erot ovat lopulta vain prosentin osien erolla useimpien merkkien kohdalla. Ja korkeintaan parin kolmen prosentin eroja löytyy parhaiden ja huonointenkin väliillä. Eli käytännössä oikeastaan ei mitään huomattavia eroja ole.


    • taxiautoilija

      Seatilta ei löydy isoa ja järeää henkilöautomallia nykyään.

      • Jotain_tolkkua_kiitos

        Onko tässä keskusteluketjussa peräänkuulutettu taksikelpoista autoa?

        AP: "Minulla olisi hakusessa pienehkö bensa-auto..."

        Tosiasiakin muuttuu asiattomuudeksi väärässä paikassa esitettynä. Asiattomuuttahan tämä palsta on täynnä jo muutenkin, joten täysipäisten ei pitäisi mennä sitä lajia enää lisää kirjoittelemaan.


      • namimerkki

        Täähän on ihan perussettiä näillä palstoilla. Selvitetään vain omista lähtökohdista, mikä on "hyvä auto". Ihan sama mitä kysytään. Diesel-äijät kehuu omiaan, kun kyselee bensa-autoista jne...


      • taxiautoilija
        Jotain_tolkkua_kiitos kirjoitti:

        Onko tässä keskusteluketjussa peräänkuulutettu taksikelpoista autoa?

        AP: "Minulla olisi hakusessa pienehkö bensa-auto..."

        Tosiasiakin muuttuu asiattomuudeksi väärässä paikassa esitettynä. Asiattomuuttahan tämä palsta on täynnä jo muutenkin, joten täysipäisten ei pitäisi mennä sitä lajia enää lisää kirjoittelemaan.

        Mutta se on fakta, että Seatilta ei löydy taksikelpoista henkilöautomallia. Sitäpaitsi Rapid ja Toledo ovat sama auto.


      • toisinkintodetaanjossain
        taxiautoilija kirjoitti:

        Mutta se on fakta, että Seatilta ei löydy taksikelpoista henkilöautomallia. Sitäpaitsi Rapid ja Toledo ovat sama auto.

        Espanjassa, ainakin Barcelonan seudulla, Rapid/Toledo on yleinen taksiauto. Octavian ja farmari Leonin ohella.


      • Jotain_tolkkua_kiitos
        taxiautoilija kirjoitti:

        Mutta se on fakta, että Seatilta ei löydy taksikelpoista henkilöautomallia. Sitäpaitsi Rapid ja Toledo ovat sama auto.

        Fakta on, että tässä keskustelussa ei kukaan ollut kysellyt taksikelpoisen auton vaan nimenomaan pienehkön bensakäyttöisen henkilöauton perään. Sinulle pitänee vääntää ihan rautalangasta, ettei toteamuksellesi ollut tässä yhteydessä minkäänlaista tilausta!

        Toinen fakta on, että tässä keskustelussa oli jo aikaisemmin todettu Rapidin ja Toledon olevan samasta tehtaasta tulevia, käytännössä identtisiä sisarmalleja. Tämänkin toistaminen oli aivan tarpeetonta. Keskustelijan pitää aina lukea koko ketju läpi ennen kuin menee hölöttämään omiaan.


      • taxiautoilija
        Jotain_tolkkua_kiitos kirjoitti:

        Fakta on, että tässä keskustelussa ei kukaan ollut kysellyt taksikelpoisen auton vaan nimenomaan pienehkön bensakäyttöisen henkilöauton perään. Sinulle pitänee vääntää ihan rautalangasta, ettei toteamuksellesi ollut tässä yhteydessä minkäänlaista tilausta!

        Toinen fakta on, että tässä keskustelussa oli jo aikaisemmin todettu Rapidin ja Toledon olevan samasta tehtaasta tulevia, käytännössä identtisiä sisarmalleja. Tämänkin toistaminen oli aivan tarpeetonta. Keskustelijan pitää aina lukea koko ketju läpi ennen kuin menee hölöttämään omiaan.

        KIellätkö sen faktan, että Seatilta ei löydy Suomen oloihin taksikelpoista henkilöautomallia?


      • Lopeta_ihmeessä
        taxiautoilija kirjoitti:

        KIellätkö sen faktan, että Seatilta ei löydy Suomen oloihin taksikelpoista henkilöautomallia?

        Taidat todellakin olla tarpeeksi typerä jatkaaksesi jahnausta kysymyksestä, joka ei tähän keskusteluketjuun kuulu? Haluatko alentua Kyykman-tasolle vai oletko valepukuinen Kyykman??

        Tee ihan uusi keskustelunavaus Seatin taksikelpoisuudesta sopivammalle palstalle, jookos!


      • Kysytään_ammattilaiselta
        taxiautoilija kirjoitti:

        KIellätkö sen faktan, että Seatilta ei löydy Suomen oloihin taksikelpoista henkilöautomallia?

        Varmistetaan nyt taxiammattilaiselta vielä kerran: Tiedätkö löytyykö Seatilta taksikelpoista mallia? Tai muuten isoa ja järeää automallia nykyään?

        Voisitko kertoa, jos sinulla on tietoa?


      • Kuukeltelija
        Kysytään_ammattilaiselta kirjoitti:

        Varmistetaan nyt taxiammattilaiselta vielä kerran: Tiedätkö löytyykö Seatilta taksikelpoista mallia? Tai muuten isoa ja järeää automallia nykyään?

        Voisitko kertoa, jos sinulla on tietoa?

        Eikö täällä kirjoittelevilla ole valmiuksia käyttää Googlea?

        En ole taksiammattilainen, mutta jos olisin, saattaisin kiinnostua vaikkapa tästä:

        http://www.seat.fi/seat/seat3.nsf/html/alhambra?open


    • menneisyydenvanki

      Skodalla ei ole Francon painolastia.

      • Franco_takaisin

        Seatilla ei ole Stalinin ja Leninin painolastia


      • stolishnaja
        Franco_takaisin kirjoitti:

        Seatilla ei ole Stalinin ja Leninin painolastia

        Kyykmanilla on henkinen painolasti.


    • Nän.se.menee

      Seat on edistyksellisempi tekniikaltaan eikä se ole itäauto kuten Skoda.

      • vastaväite

        Valetta. Sama tekniikka niissä on.


      • kuhakysyn

        Onko mukavaa olla tyhmä ja valehdella?


      • Essehomonvwskoda
        kuhakysyn kirjoitti:

        Onko mukavaa olla tyhmä ja valehdella?

        Ostaa kian niin tietää 7 v ettei tarvi jakopää tai mäntäremontteja maksella...tai ajappa hyny i20.ja takuuta riittää.


      • paskamiäs
        Essehomonvwskoda kirjoitti:

        Ostaa kian niin tietää 7 v ettei tarvi jakopää tai mäntäremontteja maksella...tai ajappa hyny i20.ja takuuta riittää.

        Niinhän seinä luulet, maksettu Rinta-Joupin kehuja? :D

        Aivan päivastaistakin väittöä on tarjolla: 6-vuotias Kia ja 120 tkm ajettu. Jakopäärempan maksoi artisti itse.

        http://www.vagarena.fi/index.php?PHPSESSID=b1df99dba7d38992441faf2dccf05664&topic=6771.5640

        Hyundai i20 on pieni auto. Takuu 5 vuotta, ei 7.


      • Hatuttaa
        paskamiäs kirjoitti:

        Niinhän seinä luulet, maksettu Rinta-Joupin kehuja? :D

        Aivan päivastaistakin väittöä on tarjolla: 6-vuotias Kia ja 120 tkm ajettu. Jakopäärempan maksoi artisti itse.

        http://www.vagarena.fi/index.php?PHPSESSID=b1df99dba7d38992441faf2dccf05664&topic=6771.5640

        Hyundai i20 on pieni auto. Takuu 5 vuotta, ei 7.

        Reklamaatio ja hyvitysvaatimus auton korjauskuluista myyjä liikkeelle:
        Kilpailu- ja kuluttaja viraston linjauksen mukaan myyjän vastuu ei rajoitu tällaisissa tapauksissa 6 kk takuuaikaan, eikä tuo jakopään ketju tosiaan voi laueta ennen 150 000 km, kuin ei myöskään turbo.
        (On toki liitetty kilpailu- ja kuluttajaviraston päätöksiin linkkejä reklamaation liitteeksi, mm. nämä.)
        http://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Viat-viivastykset/ratkaisuja-riitoihin/autot/jakoketju/
        http://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Viat-viivastykset/ratkaisuja-riitoihin/autot/ahdin/

        Tässä myyjä liikkeen vastaus:
        Hei,

        Ikävä kuulla että auton kanssa on tullut ongelmia. Jakoketjun venyminen ja siitä mahdollisesti aiheutuneet lisäkulut kuuluvat myyjäliikkeen virhevastuun piiriin tässä tapauksessa 50%:n osuudella. Paikallisesta korjaamosta saimme kustannusarvion 2000€ maksimissaan sisältäen venttiiliremontin. Tällöin liikkeemme osuus tästä remontista on maksimissaan 1000€. Mikäli selvitään pelkällä ketjun uusimisella, ovat kulut tietenkin huomattavasti pienemmät.

        Nykyään turboahtimen käyttöiäksi on määritetty 200tkm, toisin sanoen käyttöikää pitäisi vielä olla neljännes jäljellä. Sama paikallinen korjaamo arvioi turbon vaihtohinnaksi 1000€, joten tähän olemme valmiita osallistumaan sillä neljänneksellä eli 250€:lla.

        Remontin voit toki teettää myös itse valitsemassasi korjaamossa ja korjaamoa voi pyytää suoraan laskuttamaan meitä, mutta maksimiosuutemme on 1250€ riippumatta laskun loppusummasta. Korjaamoa tulisi vielä pyytää olemaan meihin yhteydessä ennen korjausta, kun tiedetään mitä kaikkea joudutaan uusimaan.


      • Hatuttaa
        Hatuttaa kirjoitti:

        Reklamaatio ja hyvitysvaatimus auton korjauskuluista myyjä liikkeelle:
        Kilpailu- ja kuluttaja viraston linjauksen mukaan myyjän vastuu ei rajoitu tällaisissa tapauksissa 6 kk takuuaikaan, eikä tuo jakopään ketju tosiaan voi laueta ennen 150 000 km, kuin ei myöskään turbo.
        (On toki liitetty kilpailu- ja kuluttajaviraston päätöksiin linkkejä reklamaation liitteeksi, mm. nämä.)
        http://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Viat-viivastykset/ratkaisuja-riitoihin/autot/jakoketju/
        http://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Viat-viivastykset/ratkaisuja-riitoihin/autot/ahdin/

        Tässä myyjä liikkeen vastaus:
        Hei,

        Ikävä kuulla että auton kanssa on tullut ongelmia. Jakoketjun venyminen ja siitä mahdollisesti aiheutuneet lisäkulut kuuluvat myyjäliikkeen virhevastuun piiriin tässä tapauksessa 50%:n osuudella. Paikallisesta korjaamosta saimme kustannusarvion 2000€ maksimissaan sisältäen venttiiliremontin. Tällöin liikkeemme osuus tästä remontista on maksimissaan 1000€. Mikäli selvitään pelkällä ketjun uusimisella, ovat kulut tietenkin huomattavasti pienemmät.

        Nykyään turboahtimen käyttöiäksi on määritetty 200tkm, toisin sanoen käyttöikää pitäisi vielä olla neljännes jäljellä. Sama paikallinen korjaamo arvioi turbon vaihtohinnaksi 1000€, joten tähän olemme valmiita osallistumaan sillä neljänneksellä eli 250€:lla.

        Remontin voit toki teettää myös itse valitsemassasi korjaamossa ja korjaamoa voi pyytää suoraan laskuttamaan meitä, mutta maksimiosuutemme on 1250€ riippumatta laskun loppusummasta. Korjaamoa tulisi vielä pyytää olemaan meihin yhteydessä ennen korjausta, kun tiedetään mitä kaikkea joudutaan uusimaan.

        Niin, ja tällaisesta rimpulasta on kyse. Käyttöön otto 9.11.2007
        Malli: Seat 4D ALTEA XL MPV 1.8T FSI-5P/258 (vm. 2008). Moottori on BZB


    • oiniitäaikoja

      Aikoinaan Seat Malagassa oli Porschen kone.

      • ipitsaporcshe

        ipitsassa myökki, porcshen moottori.


      • kasarieipalaa

        Porschen konsultointia oli laajalti niin 80-luvun Fiat-pohjaisissa Seateissa, kuten myös Lada Samarassa. Ajo-ominaisuudet olivat kunnossa ja sen ajan mittapuun mukaan 1.5. litran moottorilla Seat varsin suorituskykyinen kevyt auto.

        Mutta kumpi auto noista kahdesta oli laadullisesti parempi? Siinäpä miettimistä...


      • länteenitään

        Siinä olisi Kyykmanille sopiva Porsse.


      • kasarieipalaaonneksi

        100 hv:n versio Seatin 1.5-litran moottorista kyyditsi autoa sen ajan mittareilla sporttisesti , 85 hv versio varmasti myös riitti.

        Kaksilitrainen Opel Ascona myös 100 hv...

        Nykyisin 110 hv:n moottori noita vanhoja kierroskoneita paremmin vääntävänä onkin sitten vain mopoautoon sopiva, jos Kyykmanin onalysaatioita lukee.


    • LadaUndSeat
    • taxiautoilija

      Ensimmäinen VW:n tekniikkaan perustuva Seat-malli oli Toledo (Tohelo) 1990-luvun alkupuolella. Toledon ulkonäkö muuttui aina radikaalisti jokaisen malliuudistuksen myötä. Lopulta Toledo ajautui Skodan syliin, ja on siis nykyään sama auto kuin Skoda Rapid.

      Seatilta ei ole siis koskaan löytynyt järeää perhesedania, kuten tässä ketjussa jo aikaisemmin todettiin.

      • NäinhänSeMenee

        Järeää perhesedania? Siis Skodan SuperB:n verrokkia? Onkos se järeä, ehkä sitten niin....
        No eipä tuollaista ehkä, mutta löytyy kyllä järeä perhetila-auto, jota taasen ei Skodalta löydy. Exeo poistui valikoimista muutama vuosi sitten, se vastasi tuolloin jokseenkin silloista SuperB:tä.

        Automallisto poikkeaa hieman Seatin ja Skodan valikoimissa muissakin kohtaa.
        Skodalta ei löydy urheilullista autoa, Seatilta löytyy Cupra-versiona. Skodan RS:ää, jota jotkut pitävät jostain syystä urheilullisena, vastaavat kyllä Seatilta löytyy ja on aina löytynyt, mutta niitä ei ole yritettykään myydä urheilullisina autoina, vaan normaali perheautoina hieman tehokkaampina versioina. Ei siis minään 'RS-versioina' tai vastaavina.

        Juuri nyt Seatilta ei löydy cittaria, kun Freetrack poistui pari vuotta sitten, Skodalla on vielä toistaiseksi Yeti. Tulossa uusi cittari on molemmille, Seatille jo tänä vuonna, Skodalle myöhemmin.

        VW-konserni osti Seatin kymmenen vuotta aikaisemmin kuin Skodan. Eli Seatin tullessa osaksi VW-konsernia 80-luvun alussa , niin Skoda vielä tuskaili itätekniikan kanssa aina vuoteen 1992. Nyttemmin, kun Skodakin on VW-teknikkan mukainen, niin osa halvimmista Seateista tosiaan kootaan Skoda tehtaalla. Tämä on normaalia konsernin sisäistä toimintaa. Valmistetaanhan esim AudiQ3, joka on sama kuin Seat Freetrack, Seatin tehtaalla. Aiemmin myös joitain VW-merkkejäkin, mutta nyt en tiedä onko näin edelleen. Esim identtiset VW Sharan ja Seat Alhambra valistettaneen samassa tehtaassa, mutta onko paikka Seatin tehdas, niin sitäpä en tiedä enkä jaksa kaivaakaan.


      • 14plus4

        Alhambra, Sharan ja myös edellisten kanssa identtinen Ford Galaxy valmistetaan Seatin tehtailla Portugalissa.


      • taxiautoilija
        NäinhänSeMenee kirjoitti:

        Järeää perhesedania? Siis Skodan SuperB:n verrokkia? Onkos se järeä, ehkä sitten niin....
        No eipä tuollaista ehkä, mutta löytyy kyllä järeä perhetila-auto, jota taasen ei Skodalta löydy. Exeo poistui valikoimista muutama vuosi sitten, se vastasi tuolloin jokseenkin silloista SuperB:tä.

        Automallisto poikkeaa hieman Seatin ja Skodan valikoimissa muissakin kohtaa.
        Skodalta ei löydy urheilullista autoa, Seatilta löytyy Cupra-versiona. Skodan RS:ää, jota jotkut pitävät jostain syystä urheilullisena, vastaavat kyllä Seatilta löytyy ja on aina löytynyt, mutta niitä ei ole yritettykään myydä urheilullisina autoina, vaan normaali perheautoina hieman tehokkaampina versioina. Ei siis minään 'RS-versioina' tai vastaavina.

        Juuri nyt Seatilta ei löydy cittaria, kun Freetrack poistui pari vuotta sitten, Skodalla on vielä toistaiseksi Yeti. Tulossa uusi cittari on molemmille, Seatille jo tänä vuonna, Skodalle myöhemmin.

        VW-konserni osti Seatin kymmenen vuotta aikaisemmin kuin Skodan. Eli Seatin tullessa osaksi VW-konsernia 80-luvun alussa , niin Skoda vielä tuskaili itätekniikan kanssa aina vuoteen 1992. Nyttemmin, kun Skodakin on VW-teknikkan mukainen, niin osa halvimmista Seateista tosiaan kootaan Skoda tehtaalla. Tämä on normaalia konsernin sisäistä toimintaa. Valmistetaanhan esim AudiQ3, joka on sama kuin Seat Freetrack, Seatin tehtaalla. Aiemmin myös joitain VW-merkkejäkin, mutta nyt en tiedä onko näin edelleen. Esim identtiset VW Sharan ja Seat Alhambra valistettaneen samassa tehtaassa, mutta onko paikka Seatin tehdas, niin sitäpä en tiedä enkä jaksa kaivaakaan.

        Myönnettäköön, että Seat kuuluu tähän VW-konsernin urheilullisempaan osastoon, kuten Audi ja Lamborghini. Skoda lienee suunnattu konservatiivisemmalle, siis järkevämmälle ostajakunnalle.


      • 10plus13
        taxiautoilija kirjoitti:

        Myönnettäköön, että Seat kuuluu tähän VW-konsernin urheilullisempaan osastoon, kuten Audi ja Lamborghini. Skoda lienee suunnattu konservatiivisemmalle, siis järkevämmälle ostajakunnalle.

        No jaa. Muotoilu Skodassa on kyllä suunnattu varttuneemalle väelle ja sitä myötä yleensä konservatiivisimmille.

        Järkevyys ostajakunnan osalta tuskin on tuosta kiinni kuten ei myöskään siitä, että merkiltä löytyy myös urheiluautotasoinen malli eikä varmasti siitäkään, jos löytyy 'järeämpi' sedanmalli tai tila-automalli.


      • Hermanni.B
        10plus13 kirjoitti:

        No jaa. Muotoilu Skodassa on kyllä suunnattu varttuneemalle väelle ja sitä myötä yleensä konservatiivisimmille.

        Järkevyys ostajakunnan osalta tuskin on tuosta kiinni kuten ei myöskään siitä, että merkiltä löytyy myös urheiluautotasoinen malli eikä varmasti siitäkään, jos löytyy 'järeämpi' sedanmalli tai tila-automalli.

        Kuten pärinä-RS


      • taxiautoilija
        10plus13 kirjoitti:

        No jaa. Muotoilu Skodassa on kyllä suunnattu varttuneemalle väelle ja sitä myötä yleensä konservatiivisimmille.

        Järkevyys ostajakunnan osalta tuskin on tuosta kiinni kuten ei myöskään siitä, että merkiltä löytyy myös urheiluautotasoinen malli eikä varmasti siitäkään, jos löytyy 'järeämpi' sedanmalli tai tila-automalli.

        Totta puhut. Saman valmistajan ei kannata tehdä toisiaan vastaan kilpailevia malleja.

        Keskustelun aloittaja ei varmaan ole täysin järjissään. Tälle palstalle kirjoittelevat 10-100-vuotiaat ihmiset. Totta hemmetissä heidän arvomaailmansa ovat vähän erilaiset.

        Diktaattoreilla ei myöskään saisi olla vaikutusta autonvalintaan.


    • gfghjkiolokijuhm

      passat ja Audin mallit saavat uusimmat osat ensimmäisinä,1-2 vuoden jälkeen esim.skoda saa nämä testatut osat käyttöönsä,eli ei ole lastentauteja eli merkki kuin merkki ei ikinä kannaittaisi ostaa mallisarjan ensimmäisiä autoja,mut miksiköhän esim.skoda on voittanut audin ja volkkarin aika monissa testeissä,eli sekin varmaan jokin halpa kopio:)

      • AVTOHOBORO

        Jos nk. "vertailun" tulos tiedetään etukäteen, niin se ei ole mikään vertailu. ts. "käsikirjoituksen makua"


    • EipäKestä

      Itse omistan Seat Altean. Voin sanoa sen olevan surkeampi kuin aikaisemmin omistamani Renault.
      Voi, että mikä rämisevä rottelo.
      Vag juu, sanon minä.

      • Kohan_kyselen

        Ai, tehdäänkö Seatia polkuautonakin?????


    • Krill1

      Skodassa on se etu, että se ärsyttää tämän palstan idiootteja enemmän.

      • SNAFU--

        Itse nautin juuri tästä. Rystyset verillä Skoda-palstan ääressä ahertava Kyykman innostaa. :)


    • KGB-kyykmanni

      Venäjä, Putin ja Skoodat herättävät keskustelua.

    • eiitäautohäpeää

      Seat on muutenkin arvostetumpi brändi.

    • Hatuttaa

      Pojalta poiki Seat Altea XL 1.8.
      Nyttemmin tilanteeseen tutustuttu niin noiden kaikkien koneiden eri koot, näyttää tulevan samalta pajalta. Joissa ilmenee sama vika, eli jakopäät poikivat 100 000 km kahden puolen, samoin turbo.
      Tämä on ammattimieheltä kuultu, eikä mikään päähän pisto. Myös vähän gooklaamalla tuo pystyy todentamaan. Eli sama paska vain eri paketissa, eihän noita pitäisi rakentaa ollenkaan. Eikä myydä, kehumalla moisia rimpuloita maasta taivaiseen.

      Moottori Audi A3 Seat Altea Leon Toledo Skoda Octavia Suberb Volkswagen Passat [M11792]

      Turboahdin Audi A3 Seat Altea Skoda Octavia Suberb Volkswagen Passat [T00348]

      • syylöytyiVWviat

        VW ihanuutta riittää


      • Hatuttaa

        Rakkaat ystävät ja kylän miehet, nyt tulee pieni varoituksen sana.
        Tuossa aikani asioita tongittuani ja sittemmin olen haastatellut valtuutetussa VW huollossa, pitkän uran tehnyttä asentajaa, selkisi seuraavaa (useathan tämän toki jo näyttää tietävänkin). Moottorit jotka ovat: Audi A3, Seat Altea Leon Toledo, Skoda Octavia Suberb Volkswagen Passat. Ja kuutio tilavuudesta huolimatta moottorit ovat kutakuinkin samat, kuutio tilavuutta muutetaan erilaisilla kampiakseleilla, jolla muutetaan iskun pituutta. Ja näissä kaikissa on ongelmana tuo ennen aikaisesti poikiva jakopää. Joka pää sääntöisesti maksatetaan kuluttaja suoja lain vastaisesti asiakkaalla. Koska tuote vastuu ei vanhene takuun umpeuduttua, kuten useasti siellä marmori tiskin takana vakuutetaan.
        Voi vilkaista vaikka noista linkeistä:
        http://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Viat-viivastykset/ratkaisuja-riitoihin/autot/jakoketju/
        http://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Viat-viivastykset/ajoneuvon-vika-tai-puute/kaytetyn-auton-virhe/
        http://yle.fi/uutiset/vw-konsernin_maahantuoja_moottoriongelmista_olemme_avoimesti_tiedottaneet_asiakkaitamme/8022762


    • seataudiskodaVWsama

      Osta audi niin saat maksaa samasta tuplaten..

    • Anonyymi

      ihan tyhmä olet itäblokilainen oot itse

    • Anonyymi

      Seat eli nykysin Cupra antaa paremman takuun autoille.
      CUPRA

      CUPRA-mallistoon kuuluu kiinteä 5 vuoden tai 100 000 kilometrin takuu riippuen siitä, kumpi täyttyy ensin.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Janne Ahonen E R O A A

      Taas 2 lasta jää vaille ehjää perhettä!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      145
      2499
    2. En kai koskaan saa sinua

      Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k
      Ikävä
      154
      1639
    3. Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet

      Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K
      Maailman menoa
      133
      1613
    4. Saran ökytyyli käänsi katseita.

      On nyt kyllä Sara kasvoistaan, kuvan perusteella todellakin pyöristynyt ainakin kuvan perusteella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      146
      1334
    5. Nyt on aika laittaa parit selkoon.

      Onko pareja täällä. Laita kirjaimet kuka tykkää kenestäkin ?
      Ikävä
      66
      1328
    6. The Summit Suomi: Maxie avaa hyytävästä tilanteesta kuvauksissa: "Veri roiskui ja tajusi, että..."

      Oletko seurannut The Summit Suomea? Tykkäätkö vai et tai mitä mieltä ylipäätään olet sarjasta? Moni katsoja on kaikonnut
      Tv-sarjat
      13
      1160
    7. Työttömille lusmuille luvassa lisää keppiä

      Hallitus aikoo kiristää velvoitteiden laiminlyönnistä seuraavia työttömyysturvan karensseja ensi vuodesta alkaen. Hall
      Maailman menoa
      254
      1102
    8. Ootko huomannut miten

      pursuat joka puolelta. Sille joka luulee itsestään liikoja 🫵🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      156
      966
    9. Tiedän kaiken sinusta ja kaikesta

      Tiedän miten kärsit. Tiedän millanen oikeesti oot. Tiedän miksi valehtelit, tiedän miksi satutit mua. Tiedän mitä tapaht
      Ikävä
      58
      889
    10. Miksi ihmeessä?

      Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek
      Ateismi
      21
      886
    Aihe