Ryhmittyminen suoraan ajettaessa

paskantärkeää

Tänään oli joku paskantärkeä pyöräilyseuran hemmo huomioliivit päällä passissa risteyksessä. Olin pyöräilemässä normaalisti ajoradan oikeaa reunaa, kuten kuuluu. Pysähdyin punaisiin autoilijoiden valoihin, kuten kuuluu.

Sitten tämä paskantärkeä tulee utelemaan mihin olen menossa. Sanoin, että "suoraan". Ja siitäkös tämä riemastui. Olen kuulemma ryhmittynyt väärin ja "väärällä kaistalla". Paikalla on tosiaan yksi kaista molempiin suuntiin, joten ilmeisesti hän olisi halunnut,että olen vastaantulijoiden kaistalla.

Hän MÄÄRÄSI että suoraan ajettaessa ryhmitytään keskiviivan tuntumaan. On kuulemma yksi vaarallisimpia virhetilanteita pyöräilijälle ryhmittyä oikeaan reunaan suoraan ajettessa, kun vieressä tai takaa tuleva oikealle kääntyvä auto ajaa helposti päälle.

Mielestäni suoraan ajettaessa ajetaan oikeaa reunaa ja kääntyvä ajoneuvo väistää suoraan ajavaa. Joten en tiedä mitä tuo paskantärkeä horisi. Saattoi ehkä hämääntyä siitä, että risteävä tie on yksisuuntainen siten, että siltä kaistalta jossa minä olin, saa ajaa suoraan tai kääntyä oikealle. Ehkä tuo paskantärkeä kuvitteli, että silloin kuuluu suoraan ajettaessa ryhmittyä keskiviivan tuntumaan.

Aion jatkossakin ajaa liikennesääntöjen mukaan, enkä jonkun paskantärkeän pyöräilyseuran huomioliivijantterin määräysten mukaan. Nuo ns. "tosissaan" pyöräilyä harrastavat tuntuvat jostain syystä olevan kovin vakavaa porukkaa.

Toki tuo oli joku "poliisin kanssa yhteistyössä toteutettu tempaus", mutta ei sitä vähän matkan päässä seisonutta polkupyöräpoliisia tuntunut kiinnostavan minun "virheellinen ryhmittyminen".

17

951

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kui_täh

      Ihan mielenkiinnosta, löytyisikö tuohon paikkaan vaikka karttalinkki.

      Saahan tuolla liikenteessä kuka tahansa meuhkata mitä haluaa. Ei ole pakko uskoa, jos meuhkaaja ei ole poliisi.

      • fillariÄFFÄÄ

        Suomeen on syntynyt näköjään pysyväksi ilmiöksi tuo fillarifasismi. Sitä on tietysti monenlaista. Eniten ilmenee pyöräilijöiden hävyttömyytenä jalankulkijoita kohtaan. Mutta mikäpä estäisi pyöräilijöitä keskinäisistäkään riekkumisista.


      • Kui_täh

        Jos sä sanot fasismiksi sitä, että pyöräillään tiellä/kadulla sääntöjen mukaan, niin sulla saattaa olla ongelma. Vilkaisepa peiliin...


      • paskantärkeää

        Tällainen rysteys: https://goo.gl/maps/LWrqgMRCXL92

        Olin siis polkupyörällä pysähtynyt tuohon kohtaan missä kuvassa on tummanvihreä auto, ja se oli huomioliivijantterin mukaan "virheellinen ryhmittyminen". En tullut kysyneeksi, miten risteykssesä tai sen jälkeen olisi pitänyt toimia jos olisin ryhmittynyt hänen määräyksensä mukaan "oikein", eli keskiviivan tuntumaan.

        Ilmeisesti keskellä risteystä tai sen jälkeen olisi pitänyt koukata takaisin oikeaan reunaan, jossa kuuluu ajaa. Silloinhan ne takaa tulevat autoilijat vasta päälle ajavatkin kun pyöräilijät koukkii laidasta toiseen jonkun huomioliivijantterin ohjeiden mukaan.

        Eli eiköhän turvallisinta ole ajaa liikennesääntöjen mukaan, eli ajoradan oikeaa laitaa, kun ajetaan suoraan. Keskiviivan tuntumaan ryhmittäydytään vain vasemmalle käännyttäessä. Moni autoilijakin tuntuu kuvittelevan, että suoraan ajettaessa ryhmittäydytään keskiviivan tuntumaan tai keskelle ajorataa, vaikka suoraan ajettaessa oikea ryhmittyminen on tosiaan oikea laita.


      • Oikeintehty
        paskantärkeää kirjoitti:

        Tällainen rysteys: https://goo.gl/maps/LWrqgMRCXL92

        Olin siis polkupyörällä pysähtynyt tuohon kohtaan missä kuvassa on tummanvihreä auto, ja se oli huomioliivijantterin mukaan "virheellinen ryhmittyminen". En tullut kysyneeksi, miten risteykssesä tai sen jälkeen olisi pitänyt toimia jos olisin ryhmittynyt hänen määräyksensä mukaan "oikein", eli keskiviivan tuntumaan.

        Ilmeisesti keskellä risteystä tai sen jälkeen olisi pitänyt koukata takaisin oikeaan reunaan, jossa kuuluu ajaa. Silloinhan ne takaa tulevat autoilijat vasta päälle ajavatkin kun pyöräilijät koukkii laidasta toiseen jonkun huomioliivijantterin ohjeiden mukaan.

        Eli eiköhän turvallisinta ole ajaa liikennesääntöjen mukaan, eli ajoradan oikeaa laitaa, kun ajetaan suoraan. Keskiviivan tuntumaan ryhmittäydytään vain vasemmalle käännyttäessä. Moni autoilijakin tuntuu kuvittelevan, että suoraan ajettaessa ryhmittäydytään keskiviivan tuntumaan tai keskelle ajorataa, vaikka suoraan ajettaessa oikea ryhmittyminen on tosiaan oikea laita.

        Pyörät ajaa oikeassa reunassa.


      • Kui_täh
        paskantärkeää kirjoitti:

        Tällainen rysteys: https://goo.gl/maps/LWrqgMRCXL92

        Olin siis polkupyörällä pysähtynyt tuohon kohtaan missä kuvassa on tummanvihreä auto, ja se oli huomioliivijantterin mukaan "virheellinen ryhmittyminen". En tullut kysyneeksi, miten risteykssesä tai sen jälkeen olisi pitänyt toimia jos olisin ryhmittynyt hänen määräyksensä mukaan "oikein", eli keskiviivan tuntumaan.

        Ilmeisesti keskellä risteystä tai sen jälkeen olisi pitänyt koukata takaisin oikeaan reunaan, jossa kuuluu ajaa. Silloinhan ne takaa tulevat autoilijat vasta päälle ajavatkin kun pyöräilijät koukkii laidasta toiseen jonkun huomioliivijantterin ohjeiden mukaan.

        Eli eiköhän turvallisinta ole ajaa liikennesääntöjen mukaan, eli ajoradan oikeaa laitaa, kun ajetaan suoraan. Keskiviivan tuntumaan ryhmittäydytään vain vasemmalle käännyttäessä. Moni autoilijakin tuntuu kuvittelevan, että suoraan ajettaessa ryhmittäydytään keskiviivan tuntumaan tai keskelle ajorataa, vaikka suoraan ajettaessa oikea ryhmittyminen on tosiaan oikea laita.

        Merkintöjen mukaan siinä on vain yksi ajokaista. Pyöräilijän (kuten muunkin ajoneuvon kuljettajan) on suoraan ajaessaan valittava ajolinja niin oikealta kuin se on turvallisesti mahdollista.

        Mielenkiintoinen tuosta tulisi, jos kaksi autoa olisi lähdössä rinnakkain suoraan. Siihenkin on tilaa...


      • paskantärkeää
        Kui_täh kirjoitti:

        Merkintöjen mukaan siinä on vain yksi ajokaista. Pyöräilijän (kuten muunkin ajoneuvon kuljettajan) on suoraan ajaessaan valittava ajolinja niin oikealta kuin se on turvallisesti mahdollista.

        Mielenkiintoinen tuosta tulisi, jos kaksi autoa olisi lähdössä rinnakkain suoraan. Siihenkin on tilaa...

        "Mielenkiintoinen tuosta tulisi, jos kaksi autoa olisi lähdössä rinnakkain suoraan. Siihenkin on tilaa..."

        Kyllä siinä monesti niinkin käy. Silloin menee ensin se kumpi ehtii ja toinen jää pyörittelemään päätään tai tööttäilemään. Yllättävän monelle autoilijalle koko ryhmittyminen on täysin vieras käsite. Moni kuvittelee, että kaistalla saa olla missä tahansa tilanteessa missä kohtaa huvittaa kunhan pysyy keskiviivan ja reunaviivan välissä.


    • KatsoinTuon

      Huomioliivijantterin neuvo on hyvä. Oikealle kääntyville jää kaista vapaaksi ja suoraan ajavat käyttävät vasenta kaistaa.
      https://goo.gl/maps/Q46sagwAC162

      • yksikaista

        Mistä kaistoista höpötät? Ei tuossa ole kuin yksi kaista molempiin suuntiin.


      • KatsoinTuon
        yksikaista kirjoitti:

        Mistä kaistoista höpötät? Ei tuossa ole kuin yksi kaista molempiin suuntiin.

        Et ilmeisesti edes tiedä mikä on kaista.


      • yksi_kaista

        Ei tuossa ole kuin yksi leveä kaista eikä mitkään merkinnät missään kerro toisin.


      • Rotta_tietää
        yksi_kaista kirjoitti:

        Ei tuossa ole kuin yksi leveä kaista eikä mitkään merkinnät missään kerro toisin.

        Pidätän jo hengitystä ja lasken sekunteja siihen, että Rotta tulee opastamaan sen perinteisensä, eli "kaistoja on aina niin monta kuin autoja mahtuu rinnakkain".


    • mitä.sekoilette

      Eihän tuosta saa kääntyä vasemmalle, edes autotkaan.

      • mitä-sitten

        Niin? Kyse oli suoraan ajamisesta.


    • ydinkeskustassa

      Minä sain taas autoilijoiden raivon kun ryhmityin kaistan vasempaan reunaan vasemmalle kääntyäkseni. Siitä on jo monta vuotta.Tämä tapahtui silloin kun tiellä ei ollut kevyenliikenteen väylää, vaan oli ajettava ajoradalla autojen seassa. Nykyisin tiellä on kevyenliikenteen väylä. Aloittaja on oikeassa. Pyörällä ajetaan oikeassa reunassa silloin kun mennään suoraan tai käännytään oikealle.

    • yksi---kaista

      Ei tuossa kohtaa suoraa ajava pyöräilijä ole kenenkään tiellä kun oikeaan reunaan ryhmittyy. Aika kädetön autoilija pitää olla jos ajaa suoraan risteyksen yli ajavan pyöräilijän päälle.

      Kun kerta ei ole mitään kaistanmerkintöjä, liikennemerkkejä tms. joka muuttaisi tilantetta, niin suoraan menevä auto voi myös ryhmittyä oikeaan reunaan.

    • VirunPittumainen

      Paskantärkeitä kannattaa jututtaa aikansa. Kysellä vaikkapa, millä oikeuksilla hän kyselee, minne olen menossa. Jos moittii ajokäyttäytymistä, silloin yhteisestä sopimuksesta soitetaan hätäkeskukseen ja pyydetään poliisit paikalle. Tärkeys alkaa hiljalleen karisemaan, eikä heidän mielipiteensä ole liikennesääntöjä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      66
      1592
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      162
      1359
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1192
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      118
      1169
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      44
      1038
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      67
      818
    7. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      815
    8. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      89
      696
    9. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      184
      693
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      634
    Aihe