Minen olis muistelmat?

MinäLiikkuvainen

Elämä on selviytymistä joskus mennään pitkiäkin aikoja mukavissa miellyttävissä ympyröissä, sitten vaan kuin huomamatta tulee jotain odottamatonta alkaa vastamäki.
Yöllä heräilee useaan otteeseen unet tuntuvat painajaisilta ja sitten päivät on huonosti nukutun yön jälkeen suorastaan painajaismaisia, väsyttää asiat eivät onnistu monesti kauppareissullakin tulee ostettu kaikkea muuta kuin tarvittavaa.

Sitten taas..... kuin tuulet kääntyy aurinko pilkistää pilvien lomasta ja taivaskin näkyy puhtaan siniseltä taivaalta hymyillen huolettomasti maassa kalppivalle joka taas kerran on noussut uuteen kukoistukseen. Tällaiset havainnot tein taas tuossa iltapäivän lämmössä istuessani laiturilla uittamassa varpaita ihanan lämpimässä vedessä. Siinä tuli mieleen monet reissut lämpimien vesien äärellä huolettomasti lomaillen ja illat tanssien tai tavernoiden terasseilla seurustellen, ei huolia ei kiirettä nukkumaan, eikä aikaista aamuherätystä.

Nyt on elon iltapuoli muistellen ja valokuvia muistin lisäksi katsellen tunnelma on käsinkoskelteltavissa jopa musiikkikin voi kuulua korvissa, on tämä kesäaika täällä kotimaassakin kaunista vaikka musiikki puuttuu! Senkin voi kuvitella.

15

189

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minäaloittaja

      Voi miten mehevät naurut sain otsikosta.. he he.

    • muinaisjäänne

      Tänne tulin... kipin kapin ;-)))
      Tuli mieleeni eräs onkireissu. Oli harmaa pilvinen päivä kuitenkin lämmin ja pouta, marssimme peräkanaa rantaan veljelläni oli uusi isän tekemä onki olalla kulkien ensimmäisenä kapeaa pellonreunapolkua, matka oli noin nyt ajateltuna noin sadan metrin matka. Sitten vaan vene kuntoon airot vajan seinustalta veneeseen ja vesille,
      souydeltiin lähisaaren rantaan ja haettiin sopivat onkipaikat ja tarpeellinen etäisyys ettei siimat sotkeennu ja kaikki meni hyvin. Kalansaalistus alkoi heti ja hyvillämielin siinä nosteltiin tummaselkäisiä ahvenia niiden irrotus koukusta oli vaikeaa ja piti varoa ettei saalis pääse karkuun, no kaikki meni suunnitelmien mukaan oltiinhan järvenrannan asukkaina opittu jo polven korkuisesta kaikki konstit.

      Isä auttoi perkaamisessa ja saalista oli meidän mielestä hyvin paljon.
      Äiti laittoi nälkäisille kalastajille voissapaistetuista ahvenista annokset valmiiksi nälkäisille kalaastajille, syötyä hakeuduimme pihahurmelle muistelemaan päivän tapahtumia ja aiheeen varmaan lukijakin tietää...kalareissu, se se oli.

      Pilvet olivat siirtyneet muihin maisemiin oli haettava aitan seinnustalta varjopaikka siinä oli mukavaa muistella missä järjestyksessä kalat nostettiin.

    • ei-kiinosta-vanhat-asiat

      Muitelot EI kiinosta,

      " joka vanhoja muistaa sitä tikulla silmään "

      vanhojen asioitten mutelot ja muistaminen on selkeä merkki dementoitumisen alusta,
      tai jo pikällä oleva prosessi,
      eräskin kaveri aina kertoo joskus nuorena nätyistä kavereista tai sukulaisita,
      kyllä tympii kuunnella aina samoja juttuja,
      EI JAKSA kuunneella, sori vaan,

      • mutelo-pikällä-nätyistä

        EI JAKSA kuunneella,.....???

        Onko pakko? Pistä koneesi kiinni, tai mene muille saiteille. Ei nämä kirjoitukset yksin sinua varten ole.


      • maalaistyttöoon

        Miten olisi, tämä laulu kuvaa hyvin mennyttä aikaani jota muistelen niin mielelläni vielä. Anna soida, olet varma ihka oikea maalaistyttö olen, tosin kivikylä elämää olen elänyt ja siinähän se.

        https://www.youtube.com/watch?v=whPMOUuZxO8


    • flegmaatti

      Muisteloa? Keskellä kesää voikin muistella mieliinpainuvinta joulua 1964 Södertäljessä.
      Olin juuri muuttanut Sölvesborgista ja kaupunki oli täysin outo.
      Joulueväänäni oli virolainen ruisleipä, margariinirasia, absolut renattua iso pullo sekä kraanavettä.

      Sorruin kännipäissäni suostumaan kuskiksi. Vein kaverit heidän autollaan kaupungin toiselle puolelle tyttökylään.
      Paluumatkalla eksyin klo20:n tienoissa pääkadulle. Vastaan tuli ajokieltomerkki ja vasemman puoleisessa liikenteessä väänsi kaiken vasempaan jolloin törmäsin kieltomerkin tolppaan.
      Saabin konepelti pamahti pystyyn ja pelkäsin näköni menneen.
      Ajoin lähimmän kerrostalon pihaan ja tarkistin, ettei nestettä eikä öljyä vuoda.

      Sompailin aikani eksyksissä ja klo 2:n tienoissa heräsin autossa rautatiesillan alla oksentamaan.

      Joulupäivänä oli krapula ja pelko anuksessa milloin pollarit tulevat mutta kaupunki oli ollut aattoiltana siihen aikaan hiljainen.
      Maksoin omistajille auton keulan. Mittarikilometrien perusteella heput epäilivät minun käyneen Tukholmassa.

      Kaikki joulut tuon jälkeen ovat olleet paljon värittömämpiä.

    • nuotiollaoleva

      Näin tulkitsen....
      On kuitnkin vapaus kirjoitella muistellen kauniita hetkiä ja yhdessä oloa, nuorena kun oli perheet koossa ja tukien omiaan.
      Vapautta kai sekin että täysin vierasta kirjoittajaa on hyvä tölviä erona että näyttää olevat samat ikävät ihmiset täällä aina ja iäti, no heilläon ollut tyhä elämä ja samaa yksinäisyyttää edelleen.


      Siis onnea valitsemallenne tielle kaikki yksinäiset huonotuuliset!
      Eihän noin mutta kuitenkin noin.

      • nuotiollaoleva??

        "Siis onnea valitsemallenne tielle kaikki yksinäiset huonotuuliset!
        Eihän noin mutta kuitenkin noin".

        Aloitus kirjoituksessasi oli hyvä, mutta loppu oli arvostelua aiheettomasti, kuka mitenkin kirjoittaa? Kiinnitin sanaan "kaikki yksinäiset, huonotuuliset"?
        samaa yksinäisyyttää
        Mitäs sitten, jos oletkin joskus itse yksinäinen? Oletko ajatellut, kuinka "maailma" heittelee meitä joskus puolelta toiselle?

        Hetkinen, luin uudestaan "nuotiolla olevan" kirjoituksen ja muistin jotain oleellista nuoruudestani.

        Siihen sopisi; "samaa yksinäisyyttä"? Ja siitä tuli mieleeni ja sitä en unohda koskaan.!
        Nuorena minulla oli lähimmälle tanssilavalle 25 km ja toiselle 30 km . Kaumpina kävin 52 km päässä ja saatajakin sieltä erehtyi mukaan! Luovutti 25 km päässä! Nuo lähimmät tiesivät, missä "hornantuutissa" asuin, joten eivät saatolle pyrkineet, vaikka kovasti hakivat tanssimaan.

        Niin oli nuoren tytön mieli tanssien ihanuudesta ja siitä riemusta nauttiva, että aina sinne lavalle lähdin. Lehmän lypsy pikaisesti. Päivän hitti radiosta, joka oli "joku pyykkäri", mutta äkkiä fillarin selkään.

        Sen muistan ja painoin sen mieleeni. Koskaan en saa kuvitella edes vanhana, että minulla olisi ollut hauskaa? Kun siinä aamunkoittoa katsoi yksinään, eikä saattajista ollut tietoakaan, niin....ikävä se oli, jonkun nuoren luo, halailemaan edes.

        Mitäpä minä salailemaan itseäni, mutta yksikin moitteen sana häivyttää minut täältä. Tämä oli tässä, minun nuoruuteni. No, ei todellakaan kaikki.


      • jjoutava

        Musiikki lähimmältä lavalta kuului, mutta kun en tanssitaidottomana rohjennut muuta kuin harvoin paikalle eres mennä. Pojat luokitellaan tanssitaidon preusteella. ja kun kukaan ei opettanut arkalaista niin noin siinä käy.
        Kuitenkin elämä on mennyt hyvin. Kun menin tanssiravintolaan niin aivan sama oli miten siellä huojuit tungoksessa.


      • Kaunis-pesijätär
        Kristiina23 kirjoitti:

        nuotiollaoleva??

        "Siis onnea valitsemallenne tielle kaikki yksinäiset huonotuuliset!
        Eihän noin mutta kuitenkin noin".

        Aloitus kirjoituksessasi oli hyvä, mutta loppu oli arvostelua aiheettomasti, kuka mitenkin kirjoittaa? Kiinnitin sanaan "kaikki yksinäiset, huonotuuliset"?
        samaa yksinäisyyttää
        Mitäs sitten, jos oletkin joskus itse yksinäinen? Oletko ajatellut, kuinka "maailma" heittelee meitä joskus puolelta toiselle?

        Hetkinen, luin uudestaan "nuotiolla olevan" kirjoituksen ja muistin jotain oleellista nuoruudestani.

        Siihen sopisi; "samaa yksinäisyyttä"? Ja siitä tuli mieleeni ja sitä en unohda koskaan.!
        Nuorena minulla oli lähimmälle tanssilavalle 25 km ja toiselle 30 km . Kaumpina kävin 52 km päässä ja saatajakin sieltä erehtyi mukaan! Luovutti 25 km päässä! Nuo lähimmät tiesivät, missä "hornantuutissa" asuin, joten eivät saatolle pyrkineet, vaikka kovasti hakivat tanssimaan.

        Niin oli nuoren tytön mieli tanssien ihanuudesta ja siitä riemusta nauttiva, että aina sinne lavalle lähdin. Lehmän lypsy pikaisesti. Päivän hitti radiosta, joka oli "joku pyykkäri", mutta äkkiä fillarin selkään.

        Sen muistan ja painoin sen mieleeni. Koskaan en saa kuvitella edes vanhana, että minulla olisi ollut hauskaa? Kun siinä aamunkoittoa katsoi yksinään, eikä saattajista ollut tietoakaan, niin....ikävä se oli, jonkun nuoren luo, halailemaan edes.

        Mitäpä minä salailemaan itseäni, mutta yksikin moitteen sana häivyttää minut täältä. Tämä oli tässä, minun nuoruuteni. No, ei todellakaan kaikki.

        ...Joen rannalla nähdä saa pyykkilaudan ja paljaat varpaat.....
        Tuula-Anneli Rantanen-->
        https://www.youtube.com/watch?v=UnHJgeWSZio


    • hepokattikattikatti

      Täällä on monen luonteisia kirjoittaji jotkut aivan loistavia!
      Sitten vaan joku pieni sanavalinta (kun kirjailijoita emme ole) voi pilata jonkun rauhallisen päivän.
      Monimutkaiset arvostelut ovat aina paikallaan, eli lunta TUPAAN, tässä vain pälyillään kenelle sanotaan mitäkin!

      • Hyviämonta

        On tosi hyviä kirjoittajia , suotta ruune yhden nostaa yli muiden.


    • heinäkuu7777777

      Edellisen kirjoittajan kanssa samaa mieltä, on turha kuitenkin kipinöitä puhaltaa, pitää vaan omana tietonaan ne hyvät mainiten silloin tällöin.
      Palsta on tarkoitettu kirjoitteluun aihe vapaa, vain korvien välissä kiehuvaa vihaa pitää pidättää sisällään ja ilkeilyt jättää tykkänään, vain yliampuvat kehut ovat omiaan saamaan eripuraa, jokaisella on vahvat ja heikot puolensa.

      Minullakin

      Ottaa minkä tahansa nimimerkin on siihen aina jotain lisättävä -;(((

    • omataivot

      Onhan meillä omat hoksottimet ja osataan hyvät kirjoitkset tunnistaa. Tuo päällepäsmäri ruune yrittää oman makunsa mukaisia kirjoittajia nostaa jalustalle.
      Se on suoraan muitten mielipiteiden halveksimista, eikä kaikki täällä halua lukea poliittisia katsauksia, niitä tunkee muutenkin joka tuutista. Onko se muka aina hyvä kirjoittaja, joka vastustaa Soinia ja haluaa monikulttuurisuutta ? Kaikki Sonin kannatajat lytätään, vaikka olisi miten hyviä perusteluja.

    • Himmelsauge

      Puhutaan usein miten nuoruus on niin hyvää aikaa. Minä muistelen että vaikeaa oli nuoruuskin monine kysymyksineen. Parasta aikaa oli keski-ikä ja nyt tämä vanhuus, työelämä on helpottanut ja kunto on vielä siedettävä. Kellä mitenkin. Minulle suurimmat kriisit ajoittuvat nuoruuteen, kasvukriisit ja traagiset tapahtumat jotka muuttivat elämän liian vakavaksi. Olenkin ajatellut että nyt saan vanhemmiten hyvitystä nuoruudessa koettuihin kärsimyksiin, elämä ottaa ja antaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      108
      867
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      276
      667
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      71
      617
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      593
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      536
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      33
      493
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe