Tulee kerralla kuntoon eikä asiakkaan kanssa leikitä, palvellaan eikä koiteta kusettaa.
Saa sille lasipalatsin lisälle katettakin, on pitkäaikainen kokemus tästä.
Huom, en tässä mainosta mitään merkkiä vaan vain merkkikorjaamoa yleisesti.
Mahtaakohan se olla niin että jos ei päässyt merkkikorjaamolle niin pääsee nyrkkipajalle autoja "korjaamaan".
En nyt tarkoita tätä sillälailla että ei merkkikorjaamo paskaisine tiloineen kykenisi normaaleihin huoltoihin. Vaan sitäkin että homma tulee kuntoon, eikä maksa sen enempää, jopa vähemmän kun sählääminen, häslääminen, osaamattomuus jää pois.
Mainittakoon yksi hinta esimerkki, nyrkkipajalla ex osa maksaa 400 euroa,
merkkikorjaamolla se maksaa 160 euroa. Jos nyt öljyt voi vaihdattaa missä vaan mutta kunnon huollot ja korjaukset niin kokeile myös merkkihuolto, on kokemusta että ei ole sen kalliimpaa, lopuksi vielä että en tässä mainosta siis mitään merkkikorjaamo merkkiä edes.
Suosi kunnon merkkikorjaamoa
29
383
Vastaukset
- 46464634
"Jos nyt öljyt voi vaihdattaa missä vaan mutta kunnon huollot ja korjaukset niin kokeile myös merkkihuolto"
Itse teen päinvastoin, nimenomaan öljyt vaihdatan merkkihuollossa koska siellä laitetaan tasan oikeaa viskositeettia, täyttää tasan oikean ACEA luokituksen ja merkkikohtaisena öljynä suojaa erityisen hyvin autoni jakoketjua. Yleishuollossa usein laittaat samaa 5w-40 kuraa joka autoon yhtään vaatimuksia tarkastamatta. Omassa autossa tämä tarkottaisi ainakin suoraa kulutuksen nousua koska oikea vaatimus on A5 polttoaineensäästööljy. Lisäksi en saisi merkin oman öljyn erityisen hyvää jakoketjun suojaa.
Esim jarrurempat teetin juuri yleiskorjaamolla koska oli yli puolet halvempi kuin merkkikorjaamo (250e vs merkkihuollon 470e). Jarrut toimivat kuitenkin ihan samalla tavalla kaikissa autoissa joten en näe mitään syytä miksi siitä pitäisi maksaa merkkilisää.
Järkevintä on miettiä tapauskohtaisesti ja erityisesti vaatiiko toimenpide tarkempaa merkkikohtaista osaamista.- alkuperäisosat
Voisithan tehdä niin että viet yleiskorjaamolle oman öljyn ja suodattimen ja pyydät vain tekemään työn.
Jarrut ovat tosiaankin niin peruskamaa autoissa että luulisi korjaamon kuin korjaamon osaavan esim. vaihtaa jarrupalat tai jarrunesteet.
Merkkikorjaamoa tarvitsee oikeastaan vain takuukorjauksiin, päivityksiin, takaisinkutsuihin ja johonkin merkkikohtaista osaamista vaativaan työhön, esim. jonkin sähkölaitteen ohjainyksikön vikakoodien lukuun kun heillä on merkkikohtaiset testerit joilla pääsee tarpeeksi syvälle sisään auton tietokoneisiin.
Varaosissa sen sijaan suosin ainakin itse alkuperäisiä merkkivaraosia, sopivuus on varma, laatu on autonvalmistajan määrittelemää alkuperäistä vastaava eikä asennuksessa tarvitse kikkailla mitään virityksiä kun osa sopii paikalleen siinä missä alkuperäinenkin. Erityisesti öljynsuodattimet olen aina ostanut alkuperäisinä. Yhdessäkin käytettynä ostamassani autossa oli joku japanparts tarvikesuodatin niin tiiviste oli niin naurettavan ohut kumilenkki että rupesi saatana vuotamaan öljyä suodattimen ja lohkon välistä! Alkuperäissuodattimessa oli huomattavasti paksumpi tiiviste ja öljyvuoto loppui siihen kun vaihdoin alkuperäisen suodattimen paikalleen. - 3545634
alkuperäisosat kirjoitti:
Voisithan tehdä niin että viet yleiskorjaamolle oman öljyn ja suodattimen ja pyydät vain tekemään työn.
Jarrut ovat tosiaankin niin peruskamaa autoissa että luulisi korjaamon kuin korjaamon osaavan esim. vaihtaa jarrupalat tai jarrunesteet.
Merkkikorjaamoa tarvitsee oikeastaan vain takuukorjauksiin, päivityksiin, takaisinkutsuihin ja johonkin merkkikohtaista osaamista vaativaan työhön, esim. jonkin sähkölaitteen ohjainyksikön vikakoodien lukuun kun heillä on merkkikohtaiset testerit joilla pääsee tarpeeksi syvälle sisään auton tietokoneisiin.
Varaosissa sen sijaan suosin ainakin itse alkuperäisiä merkkivaraosia, sopivuus on varma, laatu on autonvalmistajan määrittelemää alkuperäistä vastaava eikä asennuksessa tarvitse kikkailla mitään virityksiä kun osa sopii paikalleen siinä missä alkuperäinenkin. Erityisesti öljynsuodattimet olen aina ostanut alkuperäisinä. Yhdessäkin käytettynä ostamassani autossa oli joku japanparts tarvikesuodatin niin tiiviste oli niin naurettavan ohut kumilenkki että rupesi saatana vuotamaan öljyä suodattimen ja lohkon välistä! Alkuperäissuodattimessa oli huomattavasti paksumpi tiiviste ja öljyvuoto loppui siihen kun vaihdoin alkuperäisen suodattimen paikalleen.Öljynvaidon olen kyllä miettinyt tarkasti että parempi tehdä merkkihuollossa. Jos ostaisin motonetistä laadukkaat vaatimukset täyttävät öljyt ja tarvikesuodattimen, maksaisi sekin jo 70e. Merkkihuollossa maksaa pieni öljynvaihto-huolto 150e missä merkin omat öljyt ja alkuperäissuodatin. Lisäksi tähän sisältyy akkutesti, pakokaasutesti, nesteiden pakkaskestävyystestit, jarrutesti, koritarkastus, ja voitelut. Kätevä tehdä syksyisin ennen pakkasia.
Itse en oikein usko tuohon että alkuperäisvaraosat olisiva hintansa arvoisia. Esim mazdoissa saa kyllä uutenakin melko nopeasti alkaa vaihtamaan jarrupaloja ja levyjä, joten ei ne alkuperäisvaraosat nyt niin laadukkailta vaikuta jos miettii sitä kaksin- tai kolminkertaista hintaa. Ainakin tähän mennessä on fixus ja motonet jarru-tarvikeosat ihan hyvin menneet paikoilleen.
Toki motonettiä kannattaa välttää jos osa on kallis/hankalasti vaihdettava tai muuten kriittinen (esim termostaatti), silloin haen fixus kauppiaalta missä on astetta laadukkaimpia tarvikeosia. - Vanha.asentaja
alkuperäisosat kirjoitti:
Voisithan tehdä niin että viet yleiskorjaamolle oman öljyn ja suodattimen ja pyydät vain tekemään työn.
Jarrut ovat tosiaankin niin peruskamaa autoissa että luulisi korjaamon kuin korjaamon osaavan esim. vaihtaa jarrupalat tai jarrunesteet.
Merkkikorjaamoa tarvitsee oikeastaan vain takuukorjauksiin, päivityksiin, takaisinkutsuihin ja johonkin merkkikohtaista osaamista vaativaan työhön, esim. jonkin sähkölaitteen ohjainyksikön vikakoodien lukuun kun heillä on merkkikohtaiset testerit joilla pääsee tarpeeksi syvälle sisään auton tietokoneisiin.
Varaosissa sen sijaan suosin ainakin itse alkuperäisiä merkkivaraosia, sopivuus on varma, laatu on autonvalmistajan määrittelemää alkuperäistä vastaava eikä asennuksessa tarvitse kikkailla mitään virityksiä kun osa sopii paikalleen siinä missä alkuperäinenkin. Erityisesti öljynsuodattimet olen aina ostanut alkuperäisinä. Yhdessäkin käytettynä ostamassani autossa oli joku japanparts tarvikesuodatin niin tiiviste oli niin naurettavan ohut kumilenkki että rupesi saatana vuotamaan öljyä suodattimen ja lohkon välistä! Alkuperäissuodattimessa oli huomattavasti paksumpi tiiviste ja öljyvuoto loppui siihen kun vaihdoin alkuperäisen suodattimen paikalleen.Taannoin, olisiko parikymmentä vuotta sitten, toinen autolehdistämme testaili öljynsuotimia. Totesi, ettei Toyotan alkuperäissuodin toiminut uskottavasti ja avasivat kotelon. Oli suodinpaperin liitos jäänyt tehtaalla liimaamatta ja öljy meni avoimesta raosta eikä paperin läpi.
No sattuuhan niitä susia hyviinkin joskus.
Ostivat toisen alkuperäissuotimen Tojoon.
Sama vika.
Niin että luota sinä vain alkuperäismerkkeihin! Saatat saada sutta ja sekundaa aivan samalla tavalla kuin muualtakin. - laatuajuuhihii
No hei, Toyota.
- eiolevag
Olen aloittajan kanssa ihan samaa mieltä. Joskus kuljetin autoja nyrkkipajoilla, mutta kyllästyin pitkiin jonoihin ja hintoihin, jotka oli aika kovia. Nyt viimeiset 15 vuotta on mennyt pelkillä merkkikorjaamoilla. Auto tulee aina kuntoon ja sinne pääsee helposti, eikä hinnat ole sen kummemmat. Niin ja palvelukin on ollut hyvää.
- Vanha.asentaja
Minä kyllä olen itse huoltanut ja korjannut omat autoni koko sen ajan (44 v), mitä minulla autoja on ollut. Lukuunottamatta kahden uuden auton ensihuoltoa ja yhtä vaihteiston laakerin vaihtoa, kun ei minulla ollut prässiä. Ja yhden auton olen maalauttanut; itse siihenkin pohjatyöt tein.
Puolitosissani olenkin sanonut, että jos minun pitäisi autoa korjaamolla korjauttaa ja huollattaa, ei minulla olisi varaa ajaa sillä. Noin miljoona km olen pikkuautoilla ajanut. Siitä laskekoon joka haluaa, paljonko olen säästänyt korjaamoita vältellessäni. Ja kaikki verottomana! Toki kädet ja vaatteet ovat likaantuneet, mutta pesemällä se lika lähtee. - eiolevag
Vanha.asentaja kirjoitti:
Minä kyllä olen itse huoltanut ja korjannut omat autoni koko sen ajan (44 v), mitä minulla autoja on ollut. Lukuunottamatta kahden uuden auton ensihuoltoa ja yhtä vaihteiston laakerin vaihtoa, kun ei minulla ollut prässiä. Ja yhden auton olen maalauttanut; itse siihenkin pohjatyöt tein.
Puolitosissani olenkin sanonut, että jos minun pitäisi autoa korjaamolla korjauttaa ja huollattaa, ei minulla olisi varaa ajaa sillä. Noin miljoona km olen pikkuautoilla ajanut. Siitä laskekoon joka haluaa, paljonko olen säästänyt korjaamoita vältellessäni. Ja kaikki verottomana! Toki kädet ja vaatteet ovat likaantuneet, mutta pesemällä se lika lähtee.Tuo on kyllä hyvä kun pystyy itse tekemään kaikki hommat mitä auton kanssa tarvitsee tehdä. Kaikilla ei ole sitä osaamista, tiloja, työkaluja, aikaa ja mielenkiintoa tehdä niitä. Itsekin osaisin tehdä jotain, mutta vien auton mielellään ammattilaisten huollettavaksi ja maksan tehdystä työstä. Siinähän saa joku kaveri töitä.
- Vanha.asentaja
eiolevag kirjoitti:
Tuo on kyllä hyvä kun pystyy itse tekemään kaikki hommat mitä auton kanssa tarvitsee tehdä. Kaikilla ei ole sitä osaamista, tiloja, työkaluja, aikaa ja mielenkiintoa tehdä niitä. Itsekin osaisin tehdä jotain, mutta vien auton mielellään ammattilaisten huollettavaksi ja maksan tehdystä työstä. Siinähän saa joku kaveri töitä.
Pystyy kun käy alan koulut mistä saa teoriapohjan ja sitten alan liikkeessä muutamassa vuodessa oppii käytännön rutiinit. Ja käy sitten vähän lisääkin alan koulua. Ilman teoriapohjaa tulee melkein aina sutta ja sekundaa. Olen liiankin paljon näitä tapauksia nähnyt...
Työkalut on nykyään halpoja. Pihallakin tai parkkipaikalla voi melko paljon tehdä. Sitä vaan kun ei kaikki viitsi opetella edes polkupyörää korjaamaan. Tai pelkää likaavansa kännyt.
Kukin tehköön niinkuin haluaa. Minä teen kaiken itse jos suinkin pystyn. - kukinTyylillään
Jos olisit käynyt kunnon koulut ja ollut pätevä työssäsi, niin olisit voinut nauttia kunnon autoista ja vapaa-ajasta ja antanut rasvanäppien hoitaa paskaduunit.
- huolto_rumba
Ymmärrän toki avaajan ajatuksen, mutta joka tilanteessa se ei ole aivan noin mustavalkoinen.
Mikäli tunnet hyvän pikkukorjaamon, joka on erikoistunut omaamaasi automerkkiin, niin asiat useikin hoituvat hyvin, mutta toki ikäviä yllätyksiäkin saatta joskus tulla.
Itsellä oli muutaman vuoden Helsingissä silloiseen automerkkiin erikoistunut pieni korjaamo, jonka omistaja ja asentajat olivat entisiä marmoritiskin kokeneita asentajia.
Kaikki meni aina hyvin ja joustavasti, mutta sitten tuli suuri lamakausi ja asiakkaat katosivat ja valitettavasti tuo mainio paja joutui lopettamaan aktiviteettinsä.
Sitten osia saa netistä suurilta toimittajilta huomattavasti edullisemmi ja jotka tilaavat osat suoraan samoilta valmistajilta kuin automerkitkin. Melko usein on mahdollista saada täysin sama osa ja alkuperäisessä pakkauksessaan kuin marmoritiskiltä, mutta 25-55% edullisemmin, tosin oikeiden referenssien kanssa saa olla erittäin tarkkana. Eivät eri automerkit itse valmista kaikkia osia, vaan ne tuotetaan alihankintana suurilla alan tehtailla.
Sitten niistä ikävistä yllätyksistä joiden todellinen syy on vielä varmuudella selviämättä.
Nykyiseen takavetoiseen autooni teetin joitakin huoltotöitä, kuten dieselin parin simahtaneen hekun vaihdon jne. eräällä yli 25-vuotta toimineella ko. merkkiin erikoistuneella pienemmällä pajalla. Työn teki pajan kokenut asentaja.
Seraavaksi vaihdettiin takakelkan etukumit ja taka-jarrupalat ja homman teki paikan uusi nuori mekaanikko, joka vasta opettelee ko. merkkiä tuntemaan. Auton haettuani ja moottoritielle tullessani moottoritenopeudessa alkoin jurnutus, jurina ja tietyllä nopeudella värinää, joka heijastui sisätaustapeliinkin.
Kun moottoritienopeudessa nostaa kaasua tai kokeeksi laittaa kyrkimen pohjaan tai laittaa auton vapaalle, niin jurinat yltyvät. Nyt on avoin kysymys johtuuko nuo oireet takajarruista vai kardaanista / mahdollisesti sen keskitysholkista.
Kardaania ei oltu irroitettu takakelkan etuosaa alaspäin laskettaessa, jotta kumityynyt mahtui vaihtaamaan. On mahdollista, että kardaanin keskityshela on taipunut tuolla metodilla, vaikka pajalla olivat asiasta eri mieltä.
Noin 10tkm sisällä kaikki kardaanin tukikumit, tukilaakeri kumiheloineen, sekä vaihdelaatikon tukilaippa ja moottorin tukikumit, sekä moottorin iskunvaimennin on vaihdettu.
Vain kardaanin takimainen rättinivel on finaalissa (sivusuunasta katsottuna hieman mutkilla) ja vaihtamatta ja jonka muutaman kiinnityspultin kohdalla on lisäksi havaittavissa pientä repeymän alkua. Tähän mennessä kardaani ei ole lainkaan oireillut, pitänyt jurnoita tai värissyt missään ajonopeuksissa. Olisko finaalissa oleva rättinivet ottanut lisäkipeää takakelkan kumien vaihdon yhtydessä venytettäessä?
Tai sitten jotakin ongelmaa on ilmentynyt jarrupalojen vaihdon seurauksena takajarruihin, satuloissa tai sylitetreissä, niin etteivät ne liiku normaalisti uusilla täyspaksuisilla jarrupaloilla (männät syvemmällä). Tai onko 'liikkuvia' rasvattu ja herkistelty palojen vaihdon yhteydessä lainkaan. Kun nurkan nostaa ylös ja käsin pyörittää rengasta, niin paikoin hieman jokin kihnaa, mutta aluvanne tai jarrulevyt eivät erityisesti kuumene ajaessa.
Vain alkuperäisillä paloillaan olevan etupään apparin puolen jarrulevy kuumenee enmmän kuin kolme muuta.
Tätä nyt sitten koetetaan seuraavaksi selvitellä. Seraavaksi vaihhtoon kardaanin rättinivel ja keskityshela. Itselleni ensimmäinen kerta kun huollon seurauksena ilmeneekin uusia ongelmia ja joita on lisäksi vaikea varmuudella paikantaa.- mustaataivalkoista
Korjauksille alkaa helposti kertymään hintaa kun osia vaihdetaan arvaamalla. Se syö sen korjaamon tuntiveloituksen halpuuden jopa moninkertaisesti. Merkkikorjaamo on yleensä keskittynyt siihen omaan merkkiin johon löytyy se tietotaito ja oikeat osat. Vehkeet tulee yleensä kuntoon. Pienillä pajoilla yritetään korjata kaikkea vaikka sitä osaamista ei aina ole. Oman kokemuksen perusteella sanoisin, että lopulta merkkikorjaamo on halvempi vaihtoehto.
- huolto_rumba
mustaataivalkoista kirjoitti:
Korjauksille alkaa helposti kertymään hintaa kun osia vaihdetaan arvaamalla. Se syö sen korjaamon tuntiveloituksen halpuuden jopa moninkertaisesti. Merkkikorjaamo on yleensä keskittynyt siihen omaan merkkiin johon löytyy se tietotaito ja oikeat osat. Vehkeet tulee yleensä kuntoon. Pienillä pajoilla yritetään korjata kaikkea vaikka sitä osaamista ei aina ole. Oman kokemuksen perusteella sanoisin, että lopulta merkkikorjaamo on halvempi vaihtoehto.
Miksi vastaat allekijoittaneelle juurikin noilla yleistyksillä, vai tienaatko leipäsi jossakain merkkihuollossa josta tuo musta-valkoisuus?
Ei niille pikkupajoille tule mennä arpaa heittämällä, sillä osa on hyvin päteviä ja osa vähemmän. Suurin haaste on löytää sehyvä paja. On asiatonta koettaa maalata kuvaa, että asentajan osaaminen ja aivot sijaitsevat vain marmoripajassa.
Niin, kallis marmorihuolto vaihtoi turhaan kardaanin kannatinlaakerin ja tukihelan noin 7tkm sitten, eikä ollut kohtuullisen hinnan huolto, eikä vaihdon syynä olleet oireet poistuneet. Myös auton huoltoon saantia sai odottaa liiankin pitkään. Sen sijaana olisi tullut vaihtaa juurikin nuo takakelkan etupuslat ja taaimmainen rättinivel.
Kaikki muut edellisessä viestissä kertomani kertomani alustan osien vaihdot on tehty merkin omalla marmoripajalla kovaan hintaan, joskin ne olivat ihan tarpeellisa.
Takakelkan etuhelat olivat vaihdon tarpeessa, samoin taka-jarrupalat, jotka nyt merkkiinerikoistuneella pikkupajalla vaihdettiin.
Myös rättinivel on vaihdon tarpeessa, eli mistä löydät turhia osienvaihtoja nyt reilu 200tkm ajettuun autoon, paitsi tuo marmorihuollon aiemmin tekemä kardaanin tukilaakerin ja helan vaihto?
Nyt on avoin kysymys kuten edellä jo kerroin, mistä kuvailemani ongelman, jurinat ja värinät ovat peräisin, miksi ne ilmestyivät ko. töiden / osienvaihdon jälkeen.
Vastaava outo asia. Edellisellä kerralla vaihdettiin eteen alapallot (laadukkaat) sekä kuskinpuolen ala-kolmiotukivarsi. Sen jälkeen etupäähän ilmestyi värinöitä. Työn teki tuo merkkiä opiskeleva nuori asentaja ja siksi kysyn mahtaneeko työmetodissa ollut jotakin puutteellisuutta, onko osa rikottu asentaessa, vai voiko uudet alapallot laittaa vanhempia puslia uudelle koetukselle, hieman eri asentoon ja värinät kaupanpäälle.
Kyseinen paja hukkuu töihin (siksi ongelmana jatkuva kiire ja vaikea saada huoltoaikaa kohtuu aikajanalla) on ollut samalla paikallaasamalla ja samalla omistajalla yli 25-vuotta ja omaa hyvin laajan vakio-asiakaskunnan vuosikausien takaa. Osa asiakkaista on jo toisessa sukupolvessa.
Karhua ei tule syödä ennekuin se on kaadettu, eli katsotaan mistä kuvailemani ko. osien vaihdon jälkeiset ongelmat johtuvat. - mustaajavalkoista
Ei ollut tarkoitus kohdistaa vastausta varsinaisesti tuohon sinun tapaukseen. Enemmän on omasta kokemuksesta kysymys. Eikä homma mene aina putkeen siellä merkkikorjaamossakaan. Itse olen löytänyt sellaisen paikan missä hommat ovat tähän asti onnistuneet hyvin.
Kyllähän merkkikorjaamoilla on käytettävissä halutessaan enemmän vaikkapa koulutusta johonkin automalliin kuin jollain itsenäisesti toimivalla. Tai on olemassa korjausohjeet erilaisia vikoja varten. Näin ainakin omassa automerkissä. Silloin tulee vähemmän tilanteita, että vikaa ei löydetä ja aletaan arvaamaan. - huolto_rumba
mustaajavalkoista kirjoitti:
Ei ollut tarkoitus kohdistaa vastausta varsinaisesti tuohon sinun tapaukseen. Enemmän on omasta kokemuksesta kysymys. Eikä homma mene aina putkeen siellä merkkikorjaamossakaan. Itse olen löytänyt sellaisen paikan missä hommat ovat tähän asti onnistuneet hyvin.
Kyllähän merkkikorjaamoilla on käytettävissä halutessaan enemmän vaikkapa koulutusta johonkin automalliin kuin jollain itsenäisesti toimivalla. Tai on olemassa korjausohjeet erilaisia vikoja varten. Näin ainakin omassa automerkissä. Silloin tulee vähemmän tilanteita, että vikaa ei löydetä ja aletaan arvaamaan."Kyllähän merkkikorjaamoilla on käytettävissä halutessaan enemmän vaikkapa koulutusta johonkin automalliin kuin jollain itsenäisesti toimivalla. Tai on olemassa korjausohjeet erilaisia vikoja varten.
Yep, onhan merkkikorjaamoilla etunsa, koulutettu ja valvottu mekaanikkotiimi, kaikki travittavat erikoistyökalut ja tarvikkeet yleensä käden ulottuvilla, vaikka joskus niitä tulee tilata ja moni marmoripaja on ihan ok toimissaan.
Sitten jos löytää merkkiinsä erikoistuneen pikkupajan, niin hyvässä sellaisessa hommat hoituvat ok ja usein sellaisilla on enempi joustavuutta, eli korjataan jokin palikka sen sijaan, että tilattaisiin ja vaihdettaisiin kokonana uusi kallis laite.
Mutta nämäkin asiat riippuvat myös auton iästä ja arvosta / arvottomuudesta. Useinkin vanhoja autoja kuten omaani, joilla on enempi käyttö- kuin jälleenmyyntiarvoa on kohtuullisempaa huollattaa jollakin hyvällä pikkupajalla.
- Vanha.asentaja
Mikä ja millainen on kardaanin keskityshela?
Minkä auton kardaanissa on taaimmainen rättinivel? Ilmeisesti siinä on myös etummainen rättinivel?
Kumpaakaan en ole koskaan nähnyt. Kerro automerkki ja malli, niin käyn itse omin silmin katsomassa. Epäilen nimittäin enemmän kuin vahvasti, ettei tuollaisia ole missään vaan provoilet aikasi kuluksi. Muutenkin juttusi kuulostavat ihan itse keksityiltä.
Kiitos!- huolto_rumba
"Epäilen nimittäin enemmän kuin vahvasti, ettei tuollaisia ole missään vaan provoilet aikasi kuluksi. Muutenkin juttusi kuulostavat ihan itse keksityiltä."
Kaltaisellesi asiakeskutelun sijaan provoilija-trollile ei pitäisi edes vastata ja vielä huolestuttavampaa jos kyse on biologisesti aikuisesta henkilöstä.
Onko "vanha.asentaja" juonut aivonsa pihalle kuin ei omaa harmaatakaan kuvaa takavetoisten teknisestä rakenteesta, vai onko todellisuudessa kyseessä jokin teinipoju jolla on edelleen märät korvan taustat ;-)
- http://merteil.fi/verkkokauppa/client/index/11/10
- http://bot.fi/
- http://bot.fi/1jkm - huolto_rumba
Rautalankaa 'vanhalle.asentajalle.'
Tuossa takakelkan kuvassa sen alla on perä, jossa tuon kolmisakaraisen osan taakse keskelle kardaanin keskityshela sijoittuu. Rättilaippa taasen on kiini tuossa kolmisakaisessa osassa.
Kun takakelkan etummaiset kumit joutuu vaihtamaan yläkautta ja siksi laskee / väkisin kampeaa kelkan etuosaa, niin se väistämättä vääntää myös taaimmaista rättiniveltä ja saattaa vaurioittaa myös keskityshelaa. Aiheuttaa väännettä / jännitettä myös kardaanin keskiosan tukulaippaan.
Sitten jos asennusvaiheessa on kämminyt ja perä lipsahtanut alas edes osin kardaanin varaan, niin ihme jos ei vahinkoa saa aikaan.
"takakelkan etummaisten puslien vaihto?"
- http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=7826
"w202 kardaanin tukilaakerin vaihto?"
- http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=303909
Rattoisi aluku-opiskeluhetkiä ;-) - Vanha.asentaja
huolto_rumba kirjoitti:
Rautalankaa 'vanhalle.asentajalle.'
Tuossa takakelkan kuvassa sen alla on perä, jossa tuon kolmisakaraisen osan taakse keskelle kardaanin keskityshela sijoittuu. Rättilaippa taasen on kiini tuossa kolmisakaisessa osassa.
Kun takakelkan etummaiset kumit joutuu vaihtamaan yläkautta ja siksi laskee / väkisin kampeaa kelkan etuosaa, niin se väistämättä vääntää myös taaimmaista rättiniveltä ja saattaa vaurioittaa myös keskityshelaa. Aiheuttaa väännettä / jännitettä myös kardaanin keskiosan tukulaippaan.
Sitten jos asennusvaiheessa on kämminyt ja perä lipsahtanut alas edes osin kardaanin varaan, niin ihme jos ei vahinkoa saa aikaan.
"takakelkan etummaisten puslien vaihto?"
- http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=7826
"w202 kardaanin tukilaakerin vaihto?"
- http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=303909
Rattoisi aluku-opiskeluhetkiä ;-)Eipä vaan ollut linkeissä kardaanin keskityshelaa eikä rättiniveltä. Ainakaan kuvissa. Niissä jotka aukenivat edes...
Vaan teillä teinipojillahan se suu käy kun korvien välissä neste lainehtii... - huolto_rumba
Vanha.asentaja kirjoitti:
Eipä vaan ollut linkeissä kardaanin keskityshelaa eikä rättiniveltä. Ainakaan kuvissa. Niissä jotka aukenivat edes...
Vaan teillä teinipojillahan se suu käy kun korvien välissä neste lainehtii...Mikä sinua vulgaaria verta nenästäsi kaivavaa trollia oikein riivaa? Mistä kaltaisiasi henkisesti pervoja oikein sikiää? Onko ryyppyputki päällä vai oletko jo juonut aivosi pihalle vai onko elämäsi muutoin kovin surgastisessa hapessa?
Mitä koetat purkaa tuolla idoottimaisella v***lla? Yksinäisyyttäsi, mutta äly ja sivistys ei ohjaa rakentaviin ratkaisumalleihin?
Ps. Lähdeppäs sieltä tunkkaisesta takakammarista ihmisten ilmoille vastavalla tavalla idiootto-provosoimaan ja kaivamaan verta nenästäsi livessä, niin siitä riskeeraa tulla opettavainen kokemus ;-)
"Tutkimus: Nettitrolli on usein narsisti, psykopaatti tai sadisti"
- http://www.iltalehti.fi/digi/2014091918676898_du.shtml
- K.A.Mäki
Ainakin vaativimmat korjaukset kannattaa viedä automerkin omaan huoltoon.
- kauluspaitax
Niin, kun ei se hintaero ole kovin suuri kuitenkaan.
AINOA missä voi tulla suuria hintaeroja on se että jos merkkiliikkeessä käyttää alkuperäis varaosia niin joissakin osissa ero tarvike osiin on huima. Kuten tässä itsekkin taannoi piti korjauttaa vähän kallista vikaa niin merkkiosa oli ulkomaillakin 1100-1200 euroa mitä kattelin, saa siinä ottaa tuolia alle ja vetää happea, tarvikeosa maksoi alle 200 euroa.
Toinen se merkkiliikkeen imago, kravaatti kaulassa ryhdikästä porukkaa yleensä kun taas nyrkkipajalla rööki suussa ja kädet paskassa ja kaikki muukin :)
Merkkiliike ei muuten laskuta aina (mun kokemukset) ihan kaikesta ja ihan jämptisti viimesen päälle, asiakkaan kanssa huollon suunnittelu sujuu paljon mukavemmin merkkiliikkeessä ja kaikki hoituu. Jääny aina sellainen maku että asiakasta ei haluta menettää, toisin monet kerrat aikoinaan nyrkkipajoilla oli tyyli kyllä sellainen että kiva kun kerran kävit täällä ja revitään kaikki rahat mitä löytyy kun ei se uudestaan tule kuitenkaan.
Mutta jos mun autosta menisi pakoputki niin vertailisin varmaan että paljonko hintaeroa on merkkiliikkeen ja pakoputki firman välillä, tarvikeputki taas on tarvikeputki joka tuskin on alkuperäisen veroinen mutta sitten se hinta. Täytyy kyllä sanoa että ei ihan huonoa putkea ole nuo alkuperäiset pakuputket, 11 vuottahan tuo on jo kestänyt, takapäästä kun kattoo niin ei ole mitään merkkejä edes ruosteesta, ellei sisäpuolella sitten ole missä kosteus voi päästä muhimaan. - huolto_rumba
kauluspaitax kirjoitti:
Niin, kun ei se hintaero ole kovin suuri kuitenkaan.
AINOA missä voi tulla suuria hintaeroja on se että jos merkkiliikkeessä käyttää alkuperäis varaosia niin joissakin osissa ero tarvike osiin on huima. Kuten tässä itsekkin taannoi piti korjauttaa vähän kallista vikaa niin merkkiosa oli ulkomaillakin 1100-1200 euroa mitä kattelin, saa siinä ottaa tuolia alle ja vetää happea, tarvikeosa maksoi alle 200 euroa.
Toinen se merkkiliikkeen imago, kravaatti kaulassa ryhdikästä porukkaa yleensä kun taas nyrkkipajalla rööki suussa ja kädet paskassa ja kaikki muukin :)
Merkkiliike ei muuten laskuta aina (mun kokemukset) ihan kaikesta ja ihan jämptisti viimesen päälle, asiakkaan kanssa huollon suunnittelu sujuu paljon mukavemmin merkkiliikkeessä ja kaikki hoituu. Jääny aina sellainen maku että asiakasta ei haluta menettää, toisin monet kerrat aikoinaan nyrkkipajoilla oli tyyli kyllä sellainen että kiva kun kerran kävit täällä ja revitään kaikki rahat mitä löytyy kun ei se uudestaan tule kuitenkaan.
Mutta jos mun autosta menisi pakoputki niin vertailisin varmaan että paljonko hintaeroa on merkkiliikkeen ja pakoputki firman välillä, tarvikeputki taas on tarvikeputki joka tuskin on alkuperäisen veroinen mutta sitten se hinta. Täytyy kyllä sanoa että ei ihan huonoa putkea ole nuo alkuperäiset pakuputket, 11 vuottahan tuo on jo kestänyt, takapäästä kun kattoo niin ei ole mitään merkkejä edes ruosteesta, ellei sisäpuolella sitten ole missä kosteus voi päästä muhimaan."AINOA missä voi tulla suuria hintaeroja on se että jos merkkiliikkeessä käyttää alkuperäis varaosia niin joissakin osissa ero tarvike osiin on huima."
Marmorikorjaamot eivät loogisista syistä jotuen edes suotu käyttämään muita kuin omasta varastosta otettuja osia.
Kuitenkin jopa aivan saman virallisen osan voi saada toisaalta huomattavasti edullisemmin.
Nuo takakelkan kumit tilasin suurelta nettikaupalta ja ne ovat alkuperäiset ja alkuperäisessä pakkauksessaan, Febi Bilteinit ja maksoivat noin kolmasosan marmoritiskinhinnasta. Ain ahintaeri ei tosin ole noinhuomattava ja vaihtelee 20-60%:n välillä. Alkuperäiset takaiskarit olisi saanut noin puoleen hintaan.
"Merkkiliike ei muuten laskuta aina (mun kokemukset) ihan kaikesta ja ihan jämptisti viimesen päälle, ..."
Itselläni on yksi tuollainen kokemus joss avikaa etsiessä laskutettiin vain laatikon ölyt ja suodatin, ei työstä ja oli siinä jotain muutakin pientä joustoa extrana.
Marmorikojaamon yksi etu on siinä, että kun auton vie korjattavaksi jajos sittenkin paikkoja purettua käy ilmi että tarvitaankin osa tai joknen lisää, niin n eovat useimmiten käsillä, vaika joskus joitakin osia joutuukintilaamaan jausein ovat seuraavana pävänä.
Pikkupajoissa on kirjavuutta ja niiden joukossa on myös todella hyvin toimivia, toisinan tiettyyn merkkiin erikoistuneita, mutta sellaisen löytäminen menee sitten puskaradion aalloille ;-)
Etunsa ja haittansa kummasskain. Dieselin parin hehkutulpan vaihdoin vein tuolle ketjussa mainitsemalleni merkkiin erikoituneelle korjaamolle jolla on myös se ns. "salkku" eli erikoityökalut sen varalta jos vaikka hehku katkeaisi. Homma kuitenkin meni sujuvasti ja ongelmitta.
Ps. Ensi vikolla vaihdetaan taammainen rättinivel ja mukan amyös uusi keskityshela siltä varalta jos se olisi vahingoittunut. Saapa sitten nähdä josko uusien ongelmien syy oli tuossa. - aluvanne
Kyllä mulla on veholla asennettu monet kerrat muita kuin heidän ns omia osia. On ostettu ulkomailta halvempi osa useammankin kerran, on ostettu osa autopurkaamolta ja veho on nämä asentanut ihan ilman mitään ongelmia.
Ainoa mikä on ongelma tässä on se että itse pitää tietää mitä osaa hankkii että on varmasti se oikea osa, veho ei varaosa tietoja anna.
Ja auton huoltaminen muualla kuin vehollakin on ollu ns ihan saman hintaista, ihan pikku korjaamoista ei ole juuri kokemuksia. - VehonEurot
Kuulostaapa ihmeelliseltä Vehon toimesta?
Esim Atoy ei suostu käyttämään asiakkaan varaosia.
Vuoden 2016 mallin E Mersun etuvalaisimen vaihto (lamppu pimeänä) Veholla luokkaa 7000 euroa, onko hinnoittelu kohtuullista??!!
Vehon uudehkojen autojen huoltohinnat on luokkaa; älytöntä!
Halvinta on huollattaa auto yksiltyisellä ketjuun kuulumattomilla, saispa vielä Motonetistä adulliset laatuosat uusiinkin autoihin!
- hanttapulit
http://www.hs.fi/paakirjoitukset/a1471319267432?ref=hs-b-paakirjoitukset-5
ja kannattaa lukea myös se pankkijutun jälkeen alkava merkkihuoltokokemus. - amistietopankki
Rättinivelen pystyy tekemään farkuista repimällä.
- eienäämerkki
joo...ja Hartikaisella Kuopiossa yrittivät vaihtaa viallisen tuulilasinpyyhkimen moottorin uuteen.....osa jotain 400 työt. Pikahuollon asentaja oli tosin hieman ennen marmoritiskiä sanonut, että viaksi löytyi kosketushäiriö. Tiskille mennessäni tieto muuttui vialliseksi moottoriksi. En tilannut uutta osaa vaan maksoin pikahuollon. Tuulilasinpyyhkimen moottori toimii edelleen.. =) jo yli vuosi tapahtuneesta.
Samaan aikaan tiskillä vanha pariskunta. Olivat hakemassa autoa huollosta. Tiskillä sanoivat hinnaksi 2700 euroa.....johon mummeli sanoi, ettei siinä pitänyt mitää vikaa olla, pelkkä huolto. Herra tiskin takana sanoi, että kyllä siitä vaan aika paljon vikoja löytyi.
Lähdin kävelemään....tunsin itseäni huijattavan ja vanhaa pariskuntaa myös. - huuuo
huh huh
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.72545- 1211831
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.1311608Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill521526Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1671352Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1741346- 1481295
- 521218
- 591158
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.701136