Epäilen nivelreumaa. Kolotuksia 2 vuotta, terveyskeskuksen kautta ei näytä hoitoon pääsevän. Olen alkanut harkita yksityiselle menoa. Mutta millaiselle lääkärille, kun reuma on vasta epäilyksissä? Fysiatrille, ortopedille vai reumatologille?
Ja tässä taustaa oireistani:
Reumatekijää ei ole. 2 v sitten veriarvot ok. Sen jälkeen ei ole mitattu. Ei otettu röntgeniä kädestä (kaularangasta kyllä, oli ok).
Viikon verran sormenpäät, ja joku nivel kerrallaan kosketusarka. Kuukauden verran sormissa lievempää kipuilua. Eilen sormien normaali suoristaminen särki ja oli vaikeaa. Perussärkyä päivät yöt. Ruokahalu katosi 2 viikkoa sitten. Ei kuumetta. Myös toisen käden kahdessa sormessa alkanut olla jäykkyyttä samalla tapaa kuin toisessakin kädessä alkuvaiheessa. Perheessä ja suvussa nivel- ja selkärankareumaa sekä psoriasista. ENMG katsottu, hyvin hermot toimivat. Nivelet eivät ole ainakaan ulkoisesti turvonneet.
Kiitos, jos voitte auttaa!
millaiselle lääkärille?
9
1892
Vastaukset
- ellen
Jos sulla olisi reuma niin olisi niveltulehdusta ja lämpöä. Uskoisit terveyskeskuslääkäreitä ne tekee verikokeiden tulosten pohjalta päätökset jatkosta. Verikokeesta näkyy useasta tekijästä ,ettei kaikki ole hyvin ja sulla ei ole ainakaan vielä mitään hätää. Niveltulehdus sattuu sitten niin paljon, että mikään ei pysy kädessä eikä edes nimmaria pysty kirjoittamaan.
- alkup.
Kiitos vastauksesta!
Kuume nousikin nyt illalla (lämpöä on ollut useamman viikon jaksoissa tuon parin vuoden ajan). Tiedä sitten liittykö näihin kipuihin lainkaan... Ei kai. Nivelet eivät ole tosiaan ulkoisesti tulehtuneet, mutta kipeät ne on (aina yksi kerrallaan). Tavarat kyllä lentelee käsistä, jollei tarkkana ole. Verikokeet on otettu viimeksi vuonna 2003.
Totisesti toivon, että tämä on vaikappa vain ylirasitusta. Mutta siihenkin haluaisin hoitoa. Lääkärit ovat toki ahtaalla, ja kiltisti olen koittanut jaksaa tätä vatvomista. Muuten niin hätä olisikaan, kunhan vain kivuilta pystyisi nukkumaan ja töitä tekemään. - alkup.
Aina sitä toivoo ettei keskustelupalstoilla (eikä muuallakaan) ketään luulosairaaksi leimattaisi. Pahoittelen Ellen, jos loukkasin jotenkin omalla sairausepäilylläni. Taisin turhautuneena kirjoittaa aivan väärälle palstalle, tuo kipu-palsta olisi tainnut olla pareempi.
Hyvää talven jatkoa! - reumanainen
Kuulehan Ellen, viestisi todella loukkasi kysyjää.
Ihan vaan tiedoksesi, itselläni ei terveyskeskuksen ottamissa reumakokeissa löytynyt mitään, mutta onneksi siellä oli lääkäri, joka oli työskennellyt Reumalla ja passitti sinne lisätutkimuksiin. Reumaahan se oli.
Niveltulehdus voi olla todella raju tai sitten hieman lievempi, joten noilla lääkärintaidoillasi voisit pysyä poissa keskusteluista. - reumanainen
alkup. kirjoitti:
Aina sitä toivoo ettei keskustelupalstoilla (eikä muuallakaan) ketään luulosairaaksi leimattaisi. Pahoittelen Ellen, jos loukkasin jotenkin omalla sairausepäilylläni. Taisin turhautuneena kirjoittaa aivan väärälle palstalle, tuo kipu-palsta olisi tainnut olla pareempi.
Hyvää talven jatkoa!Sinun kannattaa mennä reumalääkärille, he osaavat asiansa ja passittavat lisätutkimuksiin, jos aihetta on.
Et ole luulosairas, toisesta viestistäni näet, kuinka kokeetkin voivat olla ns normaaleja, vaikka reuma olisikin.
Koska suvussasi on reumaa, niin vaikka varmaa tietoa ei olekaan, niin kyllähän sitä suvuttain esiintyy.
Hyvää jatkoa sinulle, älä lannistu, maailmassa on pahempaakin kuin reuma, jos se sitä on...
- nainen
minulla todettiin reuma yli kymmenen vuotta sitten. Sitä ennen olin sairas pari vuotta ja oikeastaan jo aiemminkin.
minulla oli päkiäarkuutta ja silloin tällöin yksi tulehtunut sorminivel.
Verikokeet olivat täysin normaalit, eikä röntgenkuvissa ollut muutoksia.
Minut(kin) leimattiin luulosairaaksi, eikä uskottu. Minunkin suvussani on reumaa, joten uskoin tietäväni mikä minua vaivaa.
Kuumetta ei ollut, vain epämääräinen sairas olo ja sinne tänne pomppivia nivelkipuja, etenkin sormissa.
Tuskastuneena päätin olla terve ja lopetin lääkärissä käynnin, kunnes oireet pahenivat.
Vihdoin verikokeet osoittivat reumatekijää, mutta edelleen niveloireita oli suhteellisen vähän, eivätkä veren tulehdusarvot olleet koholla.
Niinpä lääkitys aloitettiin lievällä annostuksella. Myöhemmin lääkäri on sanonut,että se oli virhe. Reuma osoittautui todella aggressiiviseksi, eikä sitä ole saatu hallintaan, kun se sai aikansa muhia. Seurauksena on ollut useita tuhoutuneita nivelia ja leikkauksia.
Tulin työkyvyttömäksi entiseen ammattiin.
Nyt voin hyvin, leikkauksilla nivelet on saatu kivuttomaksi ja muutenkin elämä on mallillaan, vaikka lääkitystä on runsaasti. Opiskelin useamman vuoden ja töitä on ollut mukavasti.
Huvittavinta on se, että koko tämän ajan veren tulehdusrvot ja muutkin veriarvot lukuunottamatta kohonnutta reumatekijää ovat olleet normaalit, niiden perusteella ei voi päätellä että sairastan reumaa.
Älä välitä kaiken maailman Elleneistä, aina on ihmisiä, jotka "tietää paremmin". Ihminen on kokonaisvaltainen psykofyysinen olento, joka tietää, jos ei ole kunnossa.
Tsemppiä.- alkup.
Kiitoksia teille nimimerkit "reumanainen" ja "nainen"! Olen reilun viikon päästä menossa yksityiselle fysiatrille, sain ajan tk:n kautta. Toivottavasti silloin asia alkaisi selviytyä johonkin suuntaan. Varasin ajan myös fysioterapeutille, kun käsiä varoessa ovat hartiat alkaneet jumiutua.
Nimimerkillä "nainen": nuo kuvailemasi oireet ovat kyllä häkellyttävän samanlaisia. Eilen minullakin kipeytyi päkiä kävellessä. On itse asiassa ollut silloin tällöin kipeä joulukuun alusta lähtien, muistin sen vasta kun jalka kipeytyi. Muutenkin nämä käsioireet lisääntyvät ja vaikeutuvat päivittäin. Mutta onneksi Burana auttaa, joten pahimman terän kivuilta saa kuitenkin pois. Ja onneksi on ymmärtävä pomo töissä.
Tsemppiä kaikille jotka kipujen kanssa joutuvat taivaltamaan! - nainen
alkup. kirjoitti:
Kiitoksia teille nimimerkit "reumanainen" ja "nainen"! Olen reilun viikon päästä menossa yksityiselle fysiatrille, sain ajan tk:n kautta. Toivottavasti silloin asia alkaisi selviytyä johonkin suuntaan. Varasin ajan myös fysioterapeutille, kun käsiä varoessa ovat hartiat alkaneet jumiutua.
Nimimerkillä "nainen": nuo kuvailemasi oireet ovat kyllä häkellyttävän samanlaisia. Eilen minullakin kipeytyi päkiä kävellessä. On itse asiassa ollut silloin tällöin kipeä joulukuun alusta lähtien, muistin sen vasta kun jalka kipeytyi. Muutenkin nämä käsioireet lisääntyvät ja vaikeutuvat päivittäin. Mutta onneksi Burana auttaa, joten pahimman terän kivuilta saa kuitenkin pois. Ja onneksi on ymmärtävä pomo töissä.
Tsemppiä kaikille jotka kipujen kanssa joutuvat taivaltamaan!fysiatri on varmasti ihan hyvä, mutta kannattaisiko kuitenkin kysäistä vielä reumatologin mielipide.
Nykyisinhän hoitosuuntaus on, että reuma pyritään löytämään ajoissa, jotta saadaan kuriin.
No joka tapauksessa, toivottavasti saat jotakin selvyyttä asiaan. - alkuper.
nainen kirjoitti:
fysiatri on varmasti ihan hyvä, mutta kannattaisiko kuitenkin kysäistä vielä reumatologin mielipide.
Nykyisinhän hoitosuuntaus on, että reuma pyritään löytämään ajoissa, jotta saadaan kuriin.
No joka tapauksessa, toivottavasti saat jotakin selvyyttä asiaan.Jos tuo fysiatri ei ymmärrä asian päälle ja laita lähetettä, niin sitten menen yksityiselle reumatologille. Tässä kuussa tämä asia täytyy joka tapauksessa saada jalalle. Tuo fysiatri vaikuttaa aika fiksulta, joten toivossa elelen. On kyllä tosi hyvä reumatologikin jo selvitetty... Eli varasuunnitelma on valmiina.
Hyvää viikonloppua sinulle!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1135253
- 675054
- 914124
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.753610Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv603208- 432801
- 152297
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️521924- 401800
Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.371628