Oireilu tyroksiinin aloittaessa?

Vaakalaudalla

Kun tyroksiini aloitetaan pienellä annostuksella, onko voinnin vaihtelu normaalia?

Olen syönyt 25 mikrogramman annostusta tyroksiinia 1,5 kk ja vointi parani sen verran, että jaksoin edes käydä lenkillä. Sen lisäksi mukaan tulivat pyörälenkit ja uinnin ja yritin kovasti saada askelmittariin vähintään 10 000 askelta päivässä.

Eilen tahti kuitenkin hiipui ja olin jo aamusta alkaen todella väsynyt (olen ollut joka aamu väsynyt, mutten niin väsynyt kuin ennen tyroksiinia, joten muutos oli huomattava). Menin silti lenkille, askelia en kuitenkaan saanut kasaan päivän aikana. Olin loppupäivän ihan koomassa (sama kuin ennen tyroksiinia) ja tänä päivänä en millään meinannut päästä sängystä ylös, enkä ole saanut mitään aikaiseksi. Lenkillä käynti jäi kokonaan.

Onko tämä normaalia olon vaihtelua, kun lääkitys ei ole kohdallaan? Olen lääkityksen avulla alkanut selvitä arkisista askareista paremmin mutta kaikki muu toiminta tuntuu rasittavan liikaa.

6

103

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eiriitävielä

      Ihan normaalia, että ei tule toimeen 25 µg:lla. Se on hyvä aloitusannos ja joillakin parantaa oloa hetkeksi, mutta pian olo on taas entisellään. Annosta olisi pitänyt nostaa jo ajat sitten. Miten olet lääkärin kanssa sopinut? Otetaanko ensin labrat ja sitten annosnosto vai miten? Asteittainen aloitus on hyvä ja turvallista, mutta rajansa kaikella. Keskimääräinen ylläpitoannos tyroksiinia on noin 125 µg eli aika kaukana vielä sinun kohdallasi. Tosin voit tulla toimeen vähemmälläkin. Sitä ei etukäteen tiedä. Ota yhteyttä lääkäriisi ja pyydä että annosta nostetaan.

      • Kilpirpotilas_vain

        Oletko jonkinlainen selvännäkijä joka tietää aloittajan iän,painon,kilpirauhasarvot ja sen tavoitetason johon lääkäri pyrkii saamaan aloittajan kilpirauhasarvot?
        Tällä palstalla on varmaan mukava leikkiä lääkäriä kun mitään vastuuta ei ole kirjoituksista.


      • tyypillinen_annos

        "Yleisin annos oli 100 – 124 µg/vrk, jota käytti 140 potilasta. Seuraavaksi yleisin oli 125 – 149 µg/vrk, 101 potilasta." Näin ruotsalaisessa kyselyssä eli 125ug on hyvin tyypillinen. Professori Välimäki tosin Lääkärilehdessä kertoo jättävänsä 100 mikrogrammaan ekoiksi kuukausiksi


    • Vaakalaudalla

      Lääkäri antoi lähetteen labrakokeisiin, jotka otetaan vasta elokuussa, minkä jälkeen tapaan lääkäriä uudestaan ja keskustellaan hoidon jatkosta. Olen parikymppisestä alkaen kärsinyt rytmihäiriöistä ja viimeisimmässä sydänfilmissä on jotain outoa, minkä vuoksi lääkitys varmaan aloitetaan hitaasti.

      • eiriitävielä

        Onhan se hyvä olla varovainen sydämen vuoksi. Minulla kyllä rytmihäiriöitä, lisälyöntejä ja sydän temppuillut juuri kilpparihormonien puutteessa. Mutta nämä ei näy sydänfilmissä.


    • OmaKilppariLaiskistuu

      Alan gurun (proferssori Välimäki) hoito-ohje Lääkärilehdessä 9-2010 (ss. 797-800)
      on vastikään poistettu netistä: kaksi viikkoa 50ug, kaksi seuraavaa 75ug ja sitten 100ug verikokeisiin parin kuukauden kuluttua.

      Tällä vältetään tuo usein esiintyvä "takapakki" alussa. Joka ilmiö huomattiin Tanskassa laajassa tutkimuksessakin: http://bit.ly/29sqzvF

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      79
      1507
    2. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      68
      1235
    3. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      106
      1168
    4. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      55
      974
    5. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      144
      960
    6. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Lieksa
      174
      941
    7. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      32
      852
    8. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      59
      824
    9. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      61
      806
    10. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      90
      748
    Aihe