Oireilu tyroksiinin aloittaessa?

Vaakalaudalla

Kun tyroksiini aloitetaan pienellä annostuksella, onko voinnin vaihtelu normaalia?

Olen syönyt 25 mikrogramman annostusta tyroksiinia 1,5 kk ja vointi parani sen verran, että jaksoin edes käydä lenkillä. Sen lisäksi mukaan tulivat pyörälenkit ja uinnin ja yritin kovasti saada askelmittariin vähintään 10 000 askelta päivässä.

Eilen tahti kuitenkin hiipui ja olin jo aamusta alkaen todella väsynyt (olen ollut joka aamu väsynyt, mutten niin väsynyt kuin ennen tyroksiinia, joten muutos oli huomattava). Menin silti lenkille, askelia en kuitenkaan saanut kasaan päivän aikana. Olin loppupäivän ihan koomassa (sama kuin ennen tyroksiinia) ja tänä päivänä en millään meinannut päästä sängystä ylös, enkä ole saanut mitään aikaiseksi. Lenkillä käynti jäi kokonaan.

Onko tämä normaalia olon vaihtelua, kun lääkitys ei ole kohdallaan? Olen lääkityksen avulla alkanut selvitä arkisista askareista paremmin mutta kaikki muu toiminta tuntuu rasittavan liikaa.

6

112

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eiriitävielä

Ihan normaalia, että ei tule toimeen 25 µg:lla. Se on hyvä aloitusannos ja joillakin parantaa oloa hetkeksi, mutta pian olo on taas entisellään. Annosta olisi pitänyt nostaa jo ajat sitten. Miten olet lääkärin kanssa sopinut? Otetaanko ensin labrat ja sitten annosnosto vai miten? Asteittainen aloitus on hyvä ja turvallista, mutta rajansa kaikella. Keskimääräinen ylläpitoannos tyroksiinia on noin 125 µg eli aika kaukana vielä sinun kohdallasi. Tosin voit tulla toimeen vähemmälläkin. Sitä ei etukäteen tiedä. Ota yhteyttä lääkäriisi ja pyydä että annosta nostetaan.

• Kilpirpotilas_vain

Oletko jonkinlainen selvännäkijä joka tietää aloittajan iän,painon,kilpirauhasarvot ja sen tavoitetason johon lääkäri pyrkii saamaan aloittajan kilpirauhasarvot?
        Tällä palstalla on varmaan mukava leikkiä lääkäriä kun mitään vastuuta ei ole kirjoituksista.

• tyypillinen_annos

"Yleisin annos oli 100 – 124 µg/vrk, jota käytti 140 potilasta. Seuraavaksi yleisin oli 125 – 149 µg/vrk, 101 potilasta." Näin ruotsalaisessa kyselyssä eli 125ug on hyvin tyypillinen. Professori Välimäki tosin Lääkärilehdessä kertoo jättävänsä 100 mikrogrammaan ekoiksi kuukausiksi

• Vaakalaudalla

Lääkäri antoi lähetteen labrakokeisiin, jotka otetaan vasta elokuussa, minkä jälkeen tapaan lääkäriä uudestaan ja keskustellaan hoidon jatkosta. Olen parikymppisestä alkaen kärsinyt rytmihäiriöistä ja viimeisimmässä sydänfilmissä on jotain outoa, minkä vuoksi lääkitys varmaan aloitetaan hitaasti.

• eiriitävielä

Onhan se hyvä olla varovainen sydämen vuoksi. Minulla kyllä rytmihäiriöitä, lisälyöntejä ja sydän temppuillut juuri kilpparihormonien puutteessa. Mutta nämä ei näy sydänfilmissä.

• OmaKilppariLaiskistuu

Alan gurun (proferssori Välimäki) hoito-ohje Lääkärilehdessä 9-2010 (ss. 797-800)
      on vastikään poistettu netistä: kaksi viikkoa 50ug, kaksi seuraavaa 75ug ja sitten 100ug verikokeisiin parin kuukauden kuluttua.

Tällä vältetään tuo usein esiintyvä "takapakki" alussa. Joka ilmiö huomattiin Tanskassa laajassa tutkimuksessakin: http://bit.ly/29sqzvF

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      45
      2817
    2. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      42
      2815
    3. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      123
      2598
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      326
      1654
    5. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      71
      1064
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      10
      1041
    7. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      191
      884
    8. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      101
      752
    9. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      26
      750
    10. Kuinka pitkiä olette?

Ap aloittaa, 177cm
      Sinkut
      99
      681
    Aihe