Olisi suunnitelmana lähteä käymään Usassa, mutta miten on diabetes-välineiden saaminen maahan? Minulla on pistoshoitoinen insuliini. Miten suuri riski on joutua jonkun mielivaltaisen virkailijan käsiin ja esimerkiksi tuntikausien kuulusteluihin? Niissä tuskin saa mitään syötävää? Jos on ongelmia maahantulossa, niin voiko virkailijalle vain ilmoittaa, että "ok, mä lähden sitten takaisin" ja kävellä jollekin tiskille ja ostaa ekan lennon Eurooppaan? Onko tuollaisiin kuulusteluihin pakko jäädä? Mitä kaikkia papereita tarvitsee? Minulla on englanninkielinen sairaustodistus, sitten on todististukset siitä, että olen töissä ja minulla on säännölliset tulot. Sitten löytyy pankin tiliotteita puolelta vuodelta (nämä valitettavasti vain suomeksi). Lisäksi on kaksi luottokorttia. Onko vielä jotain, mitä tarvitsisi ottaa mukaan? Onko olemassa jotain hätänumeroa johon voisi sitten soittaa, että "apua, apua. Mä olen diabetikko, multa on viety hoitovälineet, ei ole annettu mitään syötävää ja mua viedään jonnekin kuulusteluihin. Auttakaa mut vittuun täältä".
Nuoruustyypin diabetes ja matka Usaan
12
318
Vastaukset
- D1.matkalainen
OLen kulkenut monissa maissa etenkin Euroopan alueella ja olen käynyt USA:ssa monia kertoja. Ei mitään ongelmia koskaan. Aivan samalla tapaa USA:ssa on diabeetikkoja. Rajamuodollisuudet ovat rankat, mutta ei sinne mitään pankkitiliotteita tarvitse. Jos pelkäät asian venyvän rajalla, kannattaa toki olla mukana extra-evästä (suklaapatukka tms.)
Sellaisen neuvon sanon että kun sinulta rajalla, siis joka USA:n tai lähtömaan terminaalissa asioiata kysytään, puhu aina samalla tavalla, lä muuta kertomustasi äläkä pelleile.
Paljon suurempia ongelmia on joskus ollut Kiinassa. Muistan noin 18 vuotta sitten kun meinasi pääsy takaisin Suomeen estyä tarkan turvatarkistuksen takia. Minulla oli vielä tuolloin NovoPen, metallinen insuliinikynä ja sehän näkyi sitten turvatarkistuksessa. Virkailija ei ollut koskaan nähnyt insuliinikynää ja taisi epäillä että se olisi jonkin aseen osa. Ei osannut sanaakaan englantia. Yritin käsimerkein kertoa mihin laitetta käytän ja taisin näyttää myös kynän toiminnan. Kaverit olivat jo kaukana ja jo portilla - huusin heille että älkää jääkö odottamaan. No viimein virkailija heltyi ja huitasi minulle kädellä että mene nyt vain...- vekkupersiis
Hyvä ja asiallinen vastaus. Kiitos.
- Lisää_neuvoja
Tärkein ohje on että KAIKKI hoitovälineet on pakattava käsimatkatavaroihin (ruumaan menevät laukut voi kadota). Joissakin osavaltioissa on aina kuuma, insuliini tarvitsee mahdollisesti jäähdytystä. Siihen on olemassa näppärä kylmäpussi joka pysyy viileänä useamman päivän vain kastelemalla vedessä. Käyttämätön insuliini kaipaa jääkaappia.
- SOS-passi
SOS-passi tai diabetespassi on hyvä olla reissulle lähdettäessä
- alkuperäinen
Kiitos tuosta vastauksesta. Olen vain lukenut eri paikoista hurjia kertomuksia siitä, miten maahanpääsy on evätty milloin milläkin syyllä ja tuntikausien kuulusteluista, joissa ei saa murentakaan syötävää tai sokeripitoista juotavaa. Lisäksi minua huolettaa tuo, jos välineet oikeasti lähtevät jostain syystä, että mitä tehdä. Pystyykö silloin ottamaan lennot takaisin vai onko toivottava, että muodollisuuksista selviää läpi ennen kuin hengenlähtö koettaa ja sitten yritettävä Jenkeissä haalia uusia välineitä?
- Varaudu_kaikkeen
alkuperäinen kirjoitti:
Kiitos tuosta vastauksesta. Olen vain lukenut eri paikoista hurjia kertomuksia siitä, miten maahanpääsy on evätty milloin milläkin syyllä ja tuntikausien kuulusteluista, joissa ei saa murentakaan syötävää tai sokeripitoista juotavaa. Lisäksi minua huolettaa tuo, jos välineet oikeasti lähtevät jostain syystä, että mitä tehdä. Pystyykö silloin ottamaan lennot takaisin vai onko toivottava, että muodollisuuksista selviää läpi ennen kuin hengenlähtö koettaa ja sitten yritettävä Jenkeissä haalia uusia välineitä?
Et tarvitse sokeripitoista syötävää tai juotavaa ellet pistä insuliinia. Tavallinen ravitseva ruoka riittää jos alkaa nälkä kiusaamaan, mutta yleensä nuo tarkastukset ei kestä niin kauan että tulisi nälkä.
Joka tapauksessa mukanasi pitää olla lääkäriltäsi englanninkielinen todistus hoidoistasi ja lääkityksestä jo senkin vuoksi että tarvitset mahdollisesti paikanpäällä lääkärinhoitoa ja lisää lääkkeitä tarvikkeineen (ei ole ilmaista). - alkuperäinen
Joo, yleensä varmaan kaikki menee hyvin. Haluaisin kuitenkin varautua siihen kaikista pahimpaan vaihtoehtoon. Jos maahanpääsy jostain syystä estyisi tai välineet vietäisi (esim. virkailijan virkaintoisuus tms.), niin kai sitä silloin pääsisi takaisin Pohjoismaihin tulevaan koneeseen eikä joutuisi putkaan tms.?
- ronaldtheduck
Kyllä hyvä varautua kaikkeen. Itse reissannut tuolla maailmalla kolmisenkymmentä vuotta, välillä vähän rehvakkaastikin takki auki. Hullun tuuria tai mitä lie, ei koskaan mitään ongelmia. Rohkeesti vaan, kyllähän jenkkilä on kuitenkin jonkunlainen sivistysvaltio.
- Travelling_DM1
Kaikkeen ei voi varautua. Jos haluaa varautua kaikkeen, on varauduttava myös siihen että palaa kotiin lyijyarkussa.
Jos pelkää niin paljon että haluaa varautua kaikkeen, kannattaa pysyä ihan kotona ja pitää ikkunaverhot kiinni ja ovet lukossa.
Olen reissannut paljon ympäri maailmaa, monet kerrat myös USA:ssa. Muuta ei tarvitse diabeetikon huolehtia matkoilleen kuin sen että ottaa lääkkeensä ja verensokerimittarinsa mukaan niin että varmasti riittää. Insuliinikynän rikkoutumisen varalle pitää ottaa mukaan varakynä. KAIKKI hoitotarvikkeet pitää olla käsimatkatavaroissa.
Diabetes-liiton sivuilla on ohjeita matkaanlähtijälle:
http://www.diabetes.fi/diabetestietoa/tyyppi_1/matkaan! - Travelling_DM1
Travelling_DM1 kirjoitti:
Kaikkeen ei voi varautua. Jos haluaa varautua kaikkeen, on varauduttava myös siihen että palaa kotiin lyijyarkussa.
Jos pelkää niin paljon että haluaa varautua kaikkeen, kannattaa pysyä ihan kotona ja pitää ikkunaverhot kiinni ja ovet lukossa.
Olen reissannut paljon ympäri maailmaa, monet kerrat myös USA:ssa. Muuta ei tarvitse diabeetikon huolehtia matkoilleen kuin sen että ottaa lääkkeensä ja verensokerimittarinsa mukaan niin että varmasti riittää. Insuliinikynän rikkoutumisen varalle pitää ottaa mukaan varakynä. KAIKKI hoitotarvikkeet pitää olla käsimatkatavaroissa.
Diabetes-liiton sivuilla on ohjeita matkaanlähtijälle:
http://www.diabetes.fi/diabetestietoa/tyyppi_1/matkaan!Tämä Suomi24 rikkoo näköjään linkit.
http://www.diabetes.fi/diabetestietoa/tyyppi_1/matkaan!
Kopioi linkki itse niin että myös perässä oleva huutomerkki tulee mukaan. Siis huutomerkki kuuluu linkkiin mukaan! - 1120
Travelling_DM1 kirjoitti:
Tämä Suomi24 rikkoo näköjään linkit.
http://www.diabetes.fi/diabetestietoa/tyyppi_1/matkaan!
Kopioi linkki itse niin että myös perässä oleva huutomerkki tulee mukaan. Siis huutomerkki kuuluu linkkiin mukaan!Myös pilkku osoitteessa katkaisee linkin suomi24:ssä. Sinänsä ihmeellistä.
- suurlähetystö
Jos USA:ssa hätä tulee eikä muualta apua löydy:
http://www.finland.org/public/default.aspx?nodeid=35846&contentlan=1&culture=fi-FI
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236975Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää421259Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271052- 75891
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal48845Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61837Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93804Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38791Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14756- 43733