Kertokaa vinkkejä ajoon kovassa ?
( yli 10 m/s ) kannattaako hiljentää vai ajaa kovempaa ?
Vinkkejä kovaan tuuleen ja aallokkoon ?
69
4278
Vastaukset
Osta riittävän iso paatti ja sitten vaan hanaa.
Trimmaa keula alas.Joo. Ja bustereilla ja muilla prolekiuluilla kannattaapysyä rannalla.
Joo, busterit hankitaan sukellusveneiksi ja telfacatit perversioiden toteuttamiseksi. Rumille homoille debiileille.
Kovan ajoon hankitaan veneet jotka on tehty kovaan ajoon.Ok.
Getrude & jurpå... ?? WTF oikeasti?
Tässä stringissä kulminoituu koko S24:sen ongelma...
AP kirjoittaa aivan puutaheinää eli puhuu tuulesta kertomatta, että onko tuo 10 m/s keli jossain Lohjan järven lammessa tai vaikka jossain Ahvenanmaan avointen paikkojen kulmilla.
Sitten kimppuun iskee heti pari palstan suuta soittavaa & paskaa jauhavaa idoottia eli Gertrude & Jurpå. Pellet, joiden kommentit on pelkkää paskaa...
Olen ajanut 90.000 euron Buster-paketilla Getan vesillä 14-15 m/s pohjoiskelillä eli keliä oli sen verran, että 7 metrisen Cabin - veneen tutkakin katosi aallon taakse. Ajamallani Busterilla ei ollut mitään hätää.
Eli pojat oikeasti, "define" veneet jotka on "tehty kovaan ajoon" joka tuon yläpuolella??
Jurpålle vinkiksi: kun keli on tarpeeksi iso, niin veneen keulaa ei muuten todellakaan trimmata alas. Paitsi jos haluaa hukkua.Kun keli on tarpeeksi iso on parempi pysyä avokeulaisella veneellä satamassa.
Perheenisä vaikuttaa olevan hieman tosikkomaisuuteen kallellaan. Löysää pipoa hieman.- perheen_lapsi
"Olen ajanut 90.000 euron Buster-paketilla Getan vesillä 14-15 m/s pohjoiskelillä eli keliä oli sen verran, että 7 metrisen Cabin - veneen tutkakin katosi aallon taakse. Ajamallani Busterilla ei ollut mitään hätää. "
>> Just! Ja mä olin tänään lounaalla Obaman kanssa. Syötiin kaviaaria... perheen_lapsi kirjoitti:
"Olen ajanut 90.000 euron Buster-paketilla Getan vesillä 14-15 m/s pohjoiskelillä eli keliä oli sen verran, että 7 metrisen Cabin - veneen tutkakin katosi aallon taakse. Ajamallani Busterilla ei ollut mitään hätää. "
>> Just! Ja mä olin tänään lounaalla Obaman kanssa. Syötiin kaviaaria...Oliko hyvää kaviaaria?
- venetyyppimaa
Lisätäänkö vai vähennetäänkö kaasua riippuu monesta eri tekijästä mm. venetyypistä, aallon muodosta, ajaako myötä vai vasta-aaltoon. Yksselittäistä neuvoa ei voine siten antaa.
- voibuusteri
Nyt taas äijä satuilee, buusteri juttujaan...jos aallon korkeus on luokkaa 1,5-2,5 niin et todellakaan voi buusterilla paukuttaa liukunopeuksia!!!
Ja "satu sedälle" eli iskälle, sellaista paattia ei olekkaan jossa kovassa vastaisessa ei keulaa trimmata alas halkaisemaan aaltoa pehmeämmän kulun ja aluksen kestävyyden vuoksi... - 12121wq
Yli 10 metrin puoliplaanarilla ei tarvi tehä tuossa tilanteessa vielä mitää muutakuin tyyrätä.
- miljoonanbusterpaketti
Olen ollut (omallani), 9 -metrisellä fiskarilla pari kertaa ilman omaa haluani yli 10 m/s tuulessa avomerellä, kerran selkämerellä Merikarvian kohdilla jossa olin n. 10 km rannasta ja kaksi kerta Merenkurkussa avoimella selällä.
Fiskarilla ei tarvitse tosiaan "trimmata" keulaa eikä muutakaan, sen kun ajaa vaan, eikäsiinä nyt vielä voi sanoa mitään hätää olleen käsillä mutta ohjattavuus varsinkin sivumyötäisessä oli vaikeahkoa. Samoin se paiskiminen... veneen katettu keula sukelsi pahimmissa ja korkeimmissa aalloissa aallon sisään. Jos keula ei olis ollut katettu se olisi ollut menoa sitten.
Väitän että tuo fiskarini on 10 kertaa parempi ja turvallisempi kuin "perheenisän 90 000 euron buster-paketti" ja väitän että vaikka "perheenisällä" olis 300 000 euron "buster-paketti" niin se ei vetäisi vertoja tuolla kelillä vanhalle fiskarilleni. Siksi tiedän (kokemuksesta) että pperheenisä satuilee noilla buster-jutuillaan, tai sitten ne "Getan vedet" ovat jotain saarten suojissa olevia järvimaisemiin verrattavia seutuja joissa isukki on ajellut "miljoonien arvoisella busterpaketillaan"...
Kyllä tyhmä saa olla muttei niin pelle joka kertoo niin paksuja juttuja ettei usko niihin itsekään!Justiinsa näin. Ei se paatti pohjaan mene jos teho riittää ohjailuun ja päälle tuleva vesi menee suoraan takaisin sinne mihin kuuluukin.
- Miljoonanbusterpaketti
Aloittajalle:
Sanon omasta kokemuksestani että paras vinkki yli 10 m/s allokkoon ainakin avoimilla selkävesillä on jäädä rantaan.- sopivatuuli_swanille
Mistä tiedät minkälainen vene aloittajalla on ?? 10m/s on juuri sopiva tuuli purjeveneelle, ja keskikokoiselle (8-10m.) matkaveneellekkin vielä ajettava.
Eikä tuulen nopeus kerro aallon korkeutta.
10 metrin aallokkoon en suosittele moottoriveneellä, mutta 10m/s tuulella merkitsevä aallonkorkeus on 9 tunnin ajalla Viron rannikon ja Kotkan välillä noin 1,8 m, joka ei ole mikään kova myrsky.
http://blogi.foreca.fi/2015/01/tuuli-ja-aallonkorkeus/ - sopivatuuli_swanille
Tuossa veneilyä n. 10m/s tuulella.
https://www.youtube.com/watch?v=cNL6Iy0trgM
(Taitaa nimim. "Miljoonanbusterpakettilla" olla kokemusta vain soutuveneistä..) - Miljoonanbusterpaketti
sopivatuuli_swanille kirjoitti:
Mistä tiedät minkälainen vene aloittajalla on ?? 10m/s on juuri sopiva tuuli purjeveneelle, ja keskikokoiselle (8-10m.) matkaveneellekkin vielä ajettava.
Eikä tuulen nopeus kerro aallon korkeutta.
10 metrin aallokkoon en suosittele moottoriveneellä, mutta 10m/s tuulella merkitsevä aallonkorkeus on 9 tunnin ajalla Viron rannikon ja Kotkan välillä noin 1,8 m, joka ei ole mikään kova myrsky.
http://blogi.foreca.fi/2015/01/tuuli-ja-aallonkorkeus/Purjeveneet on asia erikseen, niillä pystyy ajamaan turvallisesti korkeammassa aallokossa mutta kyllä sanoisin että 10 m/s alkaa olla jonkinlainen kipuraja (useimmille), alle 15 metrisille moottoriveneille.
Varsinkaan kattamattomalla avoveneellä lähteä tuollaisella tulella avovesille, sosoittaa enemmän kipparin tyhmyyttä/uhkarohkeutta/kokemattomuutta kuin taitoa. Tärkein merimiestaito on taito arvioida milloin on syytä jäädä rantaan. Vasta sen jälkeen tulee kysymys siitä millainen vene on jne.
Tätä taustaa vasten nämä buster-urhojen kertomukset on pelkkää mielikuvitusta. Jos merkitsevä aallonkorkeus on 1,8 m, niin yksittäiset huiput voivat olla jo 3,6 -metrisiä. Sellainen aalto kaataa tai täyttää vedellä jo useimmat moottorihuviveneet, varsinkin ne joita ei ole katettu tai joissa ei ole itsetyhjentyvä avotila. - nuurdikki
sopivatuuli_swanille kirjoitti:
Tuossa veneilyä n. 10m/s tuulella.
https://www.youtube.com/watch?v=cNL6Iy0trgM
(Taitaa nimim. "Miljoonanbusterpakettilla" olla kokemusta vain soutuveneistä..)Tuohan oli ihan normikeli. Ei ole minun mielestä 10m/s, korkeintaan 8m/s.
Lainaus ilmatieteen laitoksen sivuilta:
8–10 Navakkaa Aallon harjat kauttaaltaan valkoisina vaahtopäinä. Meri kohisee jatkuvasti.
Tuossa pätkässä tuulee 4-5 m/s......
- Normmipäivä
Ajattelin kommentoida just noin :). Olet varmaan joskus ollut vesillä, etkä pelkästään netissä?? :)
- Normmipäivä
Unohtui mainita aloittajalle että kovantuulen määritelmän alaraja on 15m/s... 10m/s on semmoinen kauniin päivän nostama ns. Päivätuuli.
- tuulimittari_eivalehtele
Eiköhän tuo videon kuvaaja tiedä paremmin tuulen nopeuden kuin sinä. (vai oletko kuvannut kyseisen pätkän??)
Ja jos tuuli on puhaltaltanu 10m/s nopeudella esim. vasta tunnin, niin ei ne aallot tuon korkeampia ole.
tuossa videossa tuulee 14m/s.... (nuo kaverit tietävät ainakin tuulen nopeuden.. )
https://www.youtube.com/watch?v=lVPDjbR9GUo tuulimittari_eivalehtele kirjoitti:
Eiköhän tuo videon kuvaaja tiedä paremmin tuulen nopeuden kuin sinä. (vai oletko kuvannut kyseisen pätkän??)
Ja jos tuuli on puhaltaltanu 10m/s nopeudella esim. vasta tunnin, niin ei ne aallot tuon korkeampia ole.
tuossa videossa tuulee 14m/s.... (nuo kaverit tietävät ainakin tuulen nopeuden.. )
https://www.youtube.com/watch?v=lVPDjbR9GUoEi tunnu tietävän. Jos tuuli on vasta noussut merenpinta on kuitenkin jo rikkonaisempi vaikka aallonkorkeustta ei juuri olekaan. Katsopa myös kuinka keulan heittämä vesi käyttäytyy. Kympin tuulikin jo liikuttaisi sitä ilmassa. Myös lipusta voit saada vihjettä. Jos siis olet vesillä ollut.
- Miljoonanbusterpaketti
tuulimittari_eivalehtele kirjoitti:
Eiköhän tuo videon kuvaaja tiedä paremmin tuulen nopeuden kuin sinä. (vai oletko kuvannut kyseisen pätkän??)
Ja jos tuuli on puhaltaltanu 10m/s nopeudella esim. vasta tunnin, niin ei ne aallot tuon korkeampia ole.
tuossa videossa tuulee 14m/s.... (nuo kaverit tietävät ainakin tuulen nopeuden.. )
https://www.youtube.com/watch?v=lVPDjbR9GUoKatsoin myös tuon videon ja olen samaa mieltä Gertrudsedän kanssa: tuossa videossa tuulennopeus eitakuulla ole 10 -12 m/s vaan paljon lähempänä 4-6 m/s. Avoimella vedellä merellä nimittäin jo 8-9 m/s nostattaa vallitsevasti vaahtopäitä joita ei tuossa videossa näy kuin siellä täällä. Lisäksi aallonkorkeus (vallitseva) näyttää olevan veneeseen verraten korkeintaan n. 1 metri.
Tästähän ne useimmat sadut saavatkin alkunsa eli tuulen nopeuksien väärin arvioimisesta. Siihen päälle vielä muutama ,metri lapinlisää niin saadan hyvä "stoori"... - riippuu_mistätuulee
Miljoonanbusterpaketti kirjoitti:
Katsoin myös tuon videon ja olen samaa mieltä Gertrudsedän kanssa: tuossa videossa tuulennopeus eitakuulla ole 10 -12 m/s vaan paljon lähempänä 4-6 m/s. Avoimella vedellä merellä nimittäin jo 8-9 m/s nostattaa vallitsevasti vaahtopäitä joita ei tuossa videossa näy kuin siellä täällä. Lisäksi aallonkorkeus (vallitseva) näyttää olevan veneeseen verraten korkeintaan n. 1 metri.
Tästähän ne useimmat sadut saavatkin alkunsa eli tuulen nopeuksien väärin arvioimisesta. Siihen päälle vielä muutama ,metri lapinlisää niin saadan hyvä "stoori"...Aallonkorkeus riippuu monesta tekijästä, ei pelkästään tuulen nopeudesta.
Puuskittainen tuuli voi näyttää mittarissa 10m/s, mutta ei nostata korkeita aaltoja, tai jos tuuli puhaltaa mantereelta päin pyyhkäisymatkan ollessa lyhyt, ei aallonkorkeus nouse kovin korkeaksi.
Esim. Jos suomenlahdella on tuullut 10m/s itä -> länsisuunnassa 12 tuntia yhtäjaksoisesti, niin varmaan on aallon korkeus lähellä kahta metriä ja yksittäiset aallot jopa 3-4 metrisiä Hangon merialueella.
Mutta jos on tuullut 2 tuntia 10m/s pohjois-eteläsuunnassa, niin ei merkitsevä aallonkorkeus ole metriä enempää helsingin edustalla. - sadantonninbusterpaketti
riippuu_mistätuulee kirjoitti:
Aallonkorkeus riippuu monesta tekijästä, ei pelkästään tuulen nopeudesta.
Puuskittainen tuuli voi näyttää mittarissa 10m/s, mutta ei nostata korkeita aaltoja, tai jos tuuli puhaltaa mantereelta päin pyyhkäisymatkan ollessa lyhyt, ei aallonkorkeus nouse kovin korkeaksi.
Esim. Jos suomenlahdella on tuullut 10m/s itä -> länsisuunnassa 12 tuntia yhtäjaksoisesti, niin varmaan on aallon korkeus lähellä kahta metriä ja yksittäiset aallot jopa 3-4 metrisiä Hangon merialueella.
Mutta jos on tuullut 2 tuntia 10m/s pohjois-eteläsuunnassa, niin ei merkitsevä aallonkorkeus ole metriä enempää helsingin edustalla.Näin on riippuu_mistätuulee! Mutta kun nämä buster-urhot kirjoittelevat olleensa "sadantonnin buster-pakertilla Getan avoimilla vesillä 14-15 m/s tuulessa"...
...että silleen juu... - nuurdikki
riippuu_mistätuulee kirjoitti:
Aallonkorkeus riippuu monesta tekijästä, ei pelkästään tuulen nopeudesta.
Puuskittainen tuuli voi näyttää mittarissa 10m/s, mutta ei nostata korkeita aaltoja, tai jos tuuli puhaltaa mantereelta päin pyyhkäisymatkan ollessa lyhyt, ei aallonkorkeus nouse kovin korkeaksi.
Esim. Jos suomenlahdella on tuullut 10m/s itä -> länsisuunnassa 12 tuntia yhtäjaksoisesti, niin varmaan on aallon korkeus lähellä kahta metriä ja yksittäiset aallot jopa 3-4 metrisiä Hangon merialueella.
Mutta jos on tuullut 2 tuntia 10m/s pohjois-eteläsuunnassa, niin ei merkitsevä aallonkorkeus ole metriä enempää helsingin edustalla.No joo mutta jos tuuli on 10m/s syntyy pieniä vaahtopäitä jo suhteellisen heti tuulen alkamisesta.
- pä9klkl
Alkuperäisenä tarkoitin akselivetoisella 7-8 metrin moottoriveneellä ajoa kovassa tuulessa ja aallokossa. Onko tähän hyviä vinkkejä ?
Olen itse veneillyt yli 45 vuotta ja olisi kiinnostavaa tietää, onko joku keksinyt joitain hyviä keinoja esim. vauhdin suhteen tai aaltojen oton suhteen. Myötä ja vasta-aaltoonhan tuo on melko turvallista vielä 6 bofooriin ( 13 m/s) asti, mutta kun pitäisi pysyä suunnassakin. Trimmitasot tai peräprutkujutut ei kiinnosta : Tämä on moottorivene palsta !- Öbbnäs
Löytyisikö tähän jonkinlaista taulukkoa esim. tuulen nopeus, -suunta, kulkusuunta, veneen nopeus jne. optimiarvot ?
- Miljoonanbusterpaketti
Enpä oikein tosiaan tiedä... Itsellä on tuo akselivetoinen uppoumafiskari (9m) niin jos on ollut pakko joutua tuollaisiin pahoihin keleihin niin kyllähän se sivuvastainen tai sivumyötäinen tuntuu parhaalta ajaa. Joskin sivumyötäisessä tulee fiskarilla vastaan helposti että moottoriteho ei ole ihan riittävä ohjailuun voimakkaassa myötävirrassa kun tahtoo heittää perää sivuillepäin. Se voisi olla yksi että aina saisi riittävästi potkua/voimaa myötäaallon työntäessä niin ei lykkäisiä sitä perää niin kovasti.
Nykyisenä plotteri-aikana ei onneksi tuon navigoinnin kanssa tarvitse aallokossa olla niin huolissaan, mutta ennen kun ei ollut plottereita niin jos olisi ollut vaikka pitkä legi sivutuulessa (jossa ei voinut aallon korkeuden takia ajaa), niin joutui kryssimään moottoriveneellä ja yritäpä siinä pitää kompassisuunta vierailla vesillä... -Kerran löysin itseni yhtäkkiä keskeltä kuohuvaa karikkoa mutta pääsin ehjänä pois.
Tuntuu että fiskari voisi kestää melkein minkälaista aallokkoa vaan, tai että mieheltä loppuu kyllä rohkeus ensin, mutta sivutuulessa se on ankara rullaamaan ja suurin vaara on käsillä siitä ettei lyö päätään johonkin kajuutan sisällä... kannelle ei ole paljon asiaa mennä silloin. Kyllä sitä pystyy myötä- tai vastaiseen ajamaan mutta esim. kääntymisen paikat on valittava tosi huolella ettei käy niin että joku isompi aalto kippaa koko veneen sivusta nurin. - Pete8S
Tässä kolmen vuoden takainen syysmyräkkä video joka on kuvattu Helsingin edustalla, Harmajan makan lähistöllä. Käytiin Päntarilla kääntymässä. Videon tuulitiedot ja aallonkorkeudet katsoin netistä ilmatieteenlaitoksen sivuilta ja ne olivat: Tuuli 13 m/s, huiput 16 m/s. Merkitsevä aallonkorkeus 1,8 m. Korkein yksittäinen aalto 2,8 m.
Vene C kategorian, vajaa 8m, akselivetoinen 200 hp, "modern semipalaning hull" eli edestä syvä v, keskipohjassa köli ja perä tasaisempi, trimmitasoja ei ole eikä tarvita.
https://www.youtube.com/watch?v=dL9-I0GgA-w
Tuossa näkyy selvästi vaahtopäitä ja peräaallon harja murtuu ja vaahtoaa tuulen voimasta. Perälippu väpättää aika suorana ja ilmassa on pärskeitä.
Video ei näytä sitä että veneessä sai pidellä tosissaan kahvoista kiinni että pysyi paikoillaan.
Sivumyötäiseen ajettaessa ei tuossa ole mitään ihmeellistä eli voi ajaan hana pohjassa nopeudella 18 - 20 solmua.
Menomatkalla ulos ennen tuota kuvausta ajettiin vasta-aallokoon Harmajan länsipuolelta, jolloin ryskytti todella kovaa, vauhtia pystyi pitämään luulakseni alle 11 solmua. - sadantonninbusterpaketti
Pete8S kirjoitti:
Tässä kolmen vuoden takainen syysmyräkkä video joka on kuvattu Helsingin edustalla, Harmajan makan lähistöllä. Käytiin Päntarilla kääntymässä. Videon tuulitiedot ja aallonkorkeudet katsoin netistä ilmatieteenlaitoksen sivuilta ja ne olivat: Tuuli 13 m/s, huiput 16 m/s. Merkitsevä aallonkorkeus 1,8 m. Korkein yksittäinen aalto 2,8 m.
Vene C kategorian, vajaa 8m, akselivetoinen 200 hp, "modern semipalaning hull" eli edestä syvä v, keskipohjassa köli ja perä tasaisempi, trimmitasoja ei ole eikä tarvita.
https://www.youtube.com/watch?v=dL9-I0GgA-w
Tuossa näkyy selvästi vaahtopäitä ja peräaallon harja murtuu ja vaahtoaa tuulen voimasta. Perälippu väpättää aika suorana ja ilmassa on pärskeitä.
Video ei näytä sitä että veneessä sai pidellä tosissaan kahvoista kiinni että pysyi paikoillaan.
Sivumyötäiseen ajettaessa ei tuossa ole mitään ihmeellistä eli voi ajaan hana pohjassa nopeudella 18 - 20 solmua.
Menomatkalla ulos ennen tuota kuvausta ajettiin vasta-aallokoon Harmajan länsipuolelta, jolloin ryskytti todella kovaa, vauhtia pystyi pitämään luulakseni alle 11 solmua.Tuossa videossa näkyi se että väitetyt tuulilosuhteet pitävät paikkansa, toisin kuin aiempien, "buster-sankareiden" saduissa. Todellakin, tuollaista on merellä 13 m/s tuulessa avovesillä. Sinne ei ole mitään asiaa millään Buster-kiuluilla.
Hienosti kyntää Beneteau sivumyötäseen.
Kiitos Pete asiallisesta kommentista! - Pete8S
Tuossa tuulitiedot olivat Harmajalta joka näkyy videolla. Aalto havainto poijun paikkaa ei silloin muistaakseni ilmoitettu mutta nykyään näkyy olevan 59°58’ N 25°14’ E, eli aika ulkona. Eli aallon korkeus oli varmaan tuossa videon kohtaa pienempi kuin tuossa on mainittu.
- merisää_tiedotus
Aallon korkeus helsingin edustalla tänään klo 20:30 = 1m, ja korkein yksittäinen aalto 1.8m. Tuulen nopeus (luoteesta) Helsingin majakan kohdalla oli klo 20:30 11m/s / puuska 13m/s.
http://ilmatieteenlaitos.fi/aallonkorkeus
- 25v
On kyllä varsinaisia merenkulkijoita!!!!!! Saimaalla menty 12m/s tuulessa soutuveneelä ja 4hv koneella saareen 3km. hyvin selvittiin mutta ei mukavaa. Nykyisin buster l kestää kyllä aikalailla kovempaa tuulta ja on mentykin, joskus vaan tuntuu,että ihmiset eivät nykyisin osaa eivätkä uskalla ajaa kovassa kelissä. Vielä kyllä mere loiva aalto on paljo helpompi ajaa kovassa aallokossa kun isoilla sisävesillä jyrkässä lyhyessä aallokossa nimimerkillä kokemusta on 40v. Aina kuitenkin järki päässä vesillä liikuttaessa huonossa kelissä lähteäkö vesille vai ei kokematon on helposti pulassa isommallakin veneelä.
- kovamerimiesjärveltä
Minäkii oun ollunna kerrasti Riähkynäjärvellä inkkarikanootilla 40 m/s tuulessa ja suurimmat laineet olivat 15 metrisiä. Jos miulla vielä olis Busteri, voisin mennä sillä vaikka hirmumyrskyyn tai syklooniin!
- kovamerimiesjärveltä
kovamerimiesjärveltä kirjoitti:
Minäkii oun ollunna kerrasti Riähkynäjärvellä inkkarikanootilla 40 m/s tuulessa ja suurimmat laineet olivat 15 metrisiä. Jos miulla vielä olis Busteri, voisin mennä sillä vaikka hirmumyrskyyn tai syklooniin!
ai niin unnoutui sanua että kokemusta on kertynnä ainakii 90 vuoten ajalta...
- vinkkiä
Paras vinkki on hankkia alle jousitettu istuin. kts: https://www.researchgate.net/publication/256817954_High_speed_marine_craft_motion_mitigation_using_flexible_hull_design
Saa tuota tutkimuksia huomattavasti parempiakin tuloksia, kun käyttää pienempää vaimennusta kuin 1700 Ns/m, eli vaikkapa 10% tuosta, ja vielä parempi olisi sellainen vaimennin, mikä vaimentaa ulosjoustossa selvästi enemmän kuin sisäänjoustossa. Jousivakio taas saisi olla hieman isompikin.
Kunnon istuin vaikuttaa menon pehmeyteen huomattavasti enemmän kuin vaikkapa pohjan V-kulma tai veneen paino.- OikeassaOlet
Joo, siis veneen nopeus veteen nähden pohjaan nähden kohtisuorassa suunnassa on jo puolen metrin aallon harjalta hypättäessä helpostikin 3 m/s.
1700 Ns/m * 3 m/s = 5100 N
Jos kuski painaa penkkeineen 85 kg, saadaan vaimennuksen aiheuttamaksi kiihtyvyydeksi 5100 N / 85 kg = 60 m/s/s eli reilut 6 geetä. Aika helvetin kovaa kyytiä sanoisin. Parempi alittaa vaimennusta puolet tuosta, jos jousitus on pehmeä, ja kolmannes jos se on kovempi.
- seavjh
Ei näköjään ole tällä palstalla tietoa kovassa tuulessa ajosta muutamaa hyvää videota lukuunottamatta. Ei edes järvi-Suomen mies Saimaalta osannut ohjeita antaa ?
- AivanVääräPaikka
Mikäli kyselet ohjeita merenkulkuun täällä, edes tyynellä ajoa varten, olet vaarallisilla vesillä ja pysy maissa.
Täällä todellakin vähän porukkaa, joilla olisi vene. Typeriä wannabe-kapteeneja sitäkin rusaammin. - Normmioäivä
Kympin tuuli ei ole kova. Semmoisessa kelissä kokeilet eri nopeuksia ja kyllä siperia opettaa oikean nopeuden. Kovassa kelissä ajamiseen ei oikein voi opettaa muuten kuin lähtemällä mukaan ja ohjeistamalla vierestä.
- skiglari88
Perheenisä on verraton kaskuveikko. Minä annan hyvän neuvon, älä mene niin kovaan tuuleen että täytyy arpoa...
- sisävesi_kuski
No joo, se riippuu siitä, onko merelle tai järvelle lähdön takoitus huviveneily, pakollinen kulku esim. saareen, tai ammattiveneily (luotsi, kalastus yms.)
Jälkimmäisissä tapauksessa on joskus pakko arpoa lähteäkkö, vaiko ei..
Vinkki kovassa tuulessa ajoon on, että hiljainen vauhti on yleensä turvallisin tapa edetä isossa aallokossa. Ja jos edetään vastatuuleen, niin kannattaa ajaa kohtisuoraan aaltoon, eikä sivuttain, muuten iso aalto saattaa heittää veneen ympäri..
Tuossa ammattilaisen ajoa kovassa tuulessa:
https://www.youtube.com/watch?v=76YcaN5_JDo - skiglari88
Luotsiveneen kuljettajat ja kalastajat tietävät milloin voi mennä ja milloin ei. He eivät myöskään tarvitse täältä yhtään neuvoa. Eivät edes perheenisältä... HAHA!
- kuuppalaho
Aallonkorkeus on korkeimman kolmanneksen keskiarvo. Mitatkaapa millä korkeudella silmämunasi heiluu vedenpinnasta ajossa ja kuinka usein se viereinen aalto peittää horisontin. Jos katselukorkeus on avoveneessä on noin metrin ja aallot alkavat paikoin peittää horisonttia niin on sitä kuuluisaa metristä aaltoa.
Suomenlinnan edustalla on nykyisin oma aaltopoiju "buli", josta sa paikkaansapitävää tietoa aallonkorkeuksiin, toisinkuin että ajetaan Syuokin edustalla ja luullaan että Pohjois-Itämeren aaltopoijun aallnkorkeustiedot jotenkin pätevät myös rannikon tuntumassa matalassa vedessä.
http://m.aaltopoiju.fi/index.php?v=gulf
Yleensä pahin suunta on ajaa sivumyötäiseen noin 30 astetta aavistus (1,2*) aaltoja nopeampaa, jolloin veneen aaltoon leikkaamisen riski tai eräänlainen broachaus on suurimmillaan.- pä9klkl
Taisi tulla ensimmäinen konkreettinen neuvo : 30 astetta ja 1,2 x aaltoja nopeampaa on yleensä pahin suunta. Hyvä.
Onko kuupalaho palstan ainoa asioista perillä oleva ? - PthyiSuolasta
pä9klkl kirjoitti:
Taisi tulla ensimmäinen konkreettinen neuvo : 30 astetta ja 1,2 x aaltoja nopeampaa on yleensä pahin suunta. Hyvä.
Onko kuupalaho palstan ainoa asioista perillä oleva ?Aallokossa ajon "kaava" - vittu mistä näitä oikein löytyy" !!
- pä9klkl
Ei, kun se on juuri miten ei kannata ajaa aallokossa.
Esim. purjeveneellä kannattaa hiljentää, jos ei voi muuttaa suuntaa.
- jdttudtd
Aina voi ajaa myötäaaltoon aaltoja nopeammin, mutta vasta-aaltoon vähän rauhallisemmin ?
- kokemustapaljon
Luin nuita viestejä ja nuista ei tosiaan ole mitään apua ja tuskin minunkaan. Kuitenkin paras neuvoni olisi että opettele tuntemaan veneesi eri keleissä, tuulessa, kovassa aallokossa ja pienemmässäkin. Vältä vesille menoa suuremmassa aallokossa johon olet tottunut. Varsinkaan kovin kauas, keli kun voi muuttua kovin yllättäen... Ota paljon malttia ja hae kokemusta opettele veneesi kuin se olisi osa sinua! Vasta silloin tiedät mitä voit sen kansssa tehdä.
- Analysoija
Ketjun aloittaja tiedusteli:
"Kertokaa vinkkejä ajoon kovassa ?
( yli 10 m/s ) kannattaako hiljentää vai ajaa kovempaa ?"
Tuulen nopeus ei asiaan suoraan juuri vaikuta, ellet aja kilpakatilla, jossa keskitunnelin aerodynaaminen nostovoima on oleellista suuruusluokkaa suhteessa veneen painoon.
Välillisesti vaikuttaa aallon korkeuteen ja periodiin, mutta aallon jyrkkyyteen vaikuttaa lisäksi jos aalto saapuu syvästä vedestä matalampaan tai etenee vastavirtaan.
Kannattaako ajaa kovempaa vai hiljempaa riippuu siitä mikä on tavoitteena?
1) maksimoida matkustusmukavuus, eli kulun pehmeys liukuvalla veneellä?
2) minimoida pohjan iskut aaltoihin veneen ja varusteiden pysymiseksi ehjänä?
3) jokin muu, esim kulun märkyyden minimointi avoveneessä, tai uppiksessa näkyvyyden ylläpitäminen roiskeiden minimoimisella, ym ...
Jos tunnetaan aallon periodi, eikä ole kyse aivan matalasta vedestä, voidaan aallon pituus laskea periodista seuraavasti: L = 1,5625*T, jossa L on aallon pituus metreinä, ja T on aallon periodi sekunteina, minkä saa esim aaltopoiju.fi sivustolta.
Aallon etenemisnopeus metreinä sekunnissa saadaan: v = L / T
Jos ajat suoraan vastatuuleen, voit summata veneesi ja aallon vauhdin jolloin saat vauhtisi aaltojen suhteen. Jos jaat aallonpituuden L kyseisella suhteellisella vauhdilla, saat aallonharjojen kohtaamisen periodin. Kulku on aaltoiskuiltaan kovinta, kun veneesi iskee aallonharjaltaan hypättyään seuraavan aallon ylämäkeen juuri ennen harjaa. Pitää siis valita vauhtinsa siten, ettei ilmalennon aika ole juuri sellainen että näin käy. Laskeutuminen seuraavan aallonharjan jälkeiseen alamäkeen olisi pehmeintä, mutta se onnistuu vain todella nopeilla yli 100 solmun vauhdeilla, ja silloinkin vain rajallisella aallon korkeudella. Muilla veneillä pitää minimoida ilmassaoloaika, ja siten vertikaalinen nopeuskomponentti alastullessa, jottei se johda liian suuriin iskuihin alastullessa, tulla alas heti sen harjan jälkeiselle aallonpohjan alueelle jolta ilmaan hypättiin, eli alle puoli aallonpituuden matkaisia ilmalentoja tiedossa sekä varmistaa alastulo asento siten ettei vene ole kallellaa sivuttain, vaan alas tullaan pohjan särmä edellä, ja sopivassa pitkittäistrimmissä. Keula liian alhaalla voi saada aikaan sukeltamisen, ja liian ylhäällä taas koko pohja törmää samaan aikaan, jolloin voima ja siten myös hidastuvuus on suurta pienelläkin pintapaineella. Peräkulmaedellä törmätessä taas olennainen osa veneen vauhdista omaa komponentin pohjaa vasten pystyvauhdin lisäksi, jolloin kohtausnopeus veneen pohjaa vasten on suuri ja siten pintapaine ja isku erittäin voimakas. Jos isku kohdistuu vielä veneen painopisteen taakse iskee keula heti perään mikä ei tiedä hyvää, sillä se silloin iskeydet eteenpäin suhteessa veneeseesi. - pä9klkl
Onko tuo periodi aaltoliikkeen jakson pituus vai taajuus ?
Alle 20 solmun nopeuksissa vene ei hypi, siksi avomerellä käytetään puoliliukuvia veneitä ( ei trimmi juttuja ), mutta muuten ansiokasta pohdiskelua. Sopii ehkä paremmin nopeille kilpaveneille ja joku varmaan joskus mallintanutkin kilpaveneen liikettä aallokossa.- Analysoija
Esim aaltopoiju.fi sivustolla periodi on aikaväli siitä kun poiju on aallon harjalla siihen hetkeen, kun se on seuraavan aallon harjalla.
Liikkuvan veneen tapauksessa sillä voidaan tarkoittaa aikaa veneen siirtyessä yhdeltä aallonharjalta seuraavalle.
Kevyet veneet hyppivät kyllä alle 20 solmun nopeuksissa, ja jyrkissä matalaampaan veteen saapuneissa lyhyen periodin aalloissa uppoumarunkoiset purkkaritkin toisinaan putoavat aallonharjalta tilanteissa joissa tuuli on äskettäin kääntynyt, ja purkkari etenee suoraan vasta-aallokkoon.
Tällöin vaikutus kulun kovuuteen on ihan sama kuin hyppiessä. Avomerellä tilanne on toki toinen, ellei aallot etene vastavirtaan.
Puoliliukuvilla ja uppiksilla ainoa menetelmä vähentää kulun kovuutta on alentaa vauhtia tai muuttaa kulkusuuntaa suhteessa aaltojen etenemissuuntaan. Niillä ei siis ole teoreettisestikaan mitään vaihtoehtoja, joten aaltoperiodien laskenta on niille turhaa.
Nopeilla liukuvilla taas on matalassa < 30 cm aallokossa toisinaan mahdollista pehmentää kulkua lisäämällä nopeutta, jolloin alastulokohta hypystä voidaan valita oikeaan paikkaan, eli alamäkeen. Viranomaisten RIB kuskit kyllä osaa nää jutut ihan käytännössä, eikä ne mitään kilpaveneitä ole, nopeita kylläkin.
http://hsbo.org/
https://www.google.fi/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=high speed boat operations forum
- Halooooooooooo
Ei v*ttu ovatko nämä analyytikot olleet ikinä veneessä? Niin kuin tuolla jo aiemmin kerrottiin, niin kukaan ei voi antaa mitään yksiselitteistä tapaa ajaa ajoon kovassa tuulessa/aallokossa. Siellä mennään kokoajan ns. perstuntumalla ja välillä otetaan yksittäiset aallot vastaan todella hiljaa. Erilaisia muuttujia on todella paljon. Ollaanko merellä vai sisävesillä, lähellä rannikkoa vai ns matalassa vedessä, mikä vene on alla, onko tuullut jo monta päivää jne jne. Aallot ovat kaukana identtisistä. Teoreetikot voivat lainata jostain veneen ja lähteä kokeilemaan. Ilmoittakaa silti ennakolta pelastajille miltä alueelta teidät voi nostaa vedestä. Aallokossa ajon kaava. Voi hyvää päivää...
- Analysoija
Kenen luulet niitä viranomaisia (rajavartiosto, merivoimat, poliisi, tulli, ym) ja vapaaehtoisia meripelastajia kouluttavan nopean ajon nikseihin?
Kenen luulet niitä nopeita viranomaisveneitä suunnittelevan?
Oikea vastaus molempiin kysymyksiin on juurikin ne, jotka oikeasti osaavat asiaa analysoida. Ei siis ne, jolla on ainoastaan käytännön kokemusta ajamisesta.
https://www.google.fi/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=high speed boat operations forum
Liity jäseneksi, niin tulet havaitsemaan että teoria ja käytäntö kulkee käsi kädessä näissäkin asioissa, ilman ristiriitoja ... - Analysoija
Analysoija kirjoitti:
Kenen luulet niitä viranomaisia (rajavartiosto, merivoimat, poliisi, tulli, ym) ja vapaaehtoisia meripelastajia kouluttavan nopean ajon nikseihin?
Kenen luulet niitä nopeita viranomaisveneitä suunnittelevan?
Oikea vastaus molempiin kysymyksiin on juurikin ne, jotka oikeasti osaavat asiaa analysoida. Ei siis ne, jolla on ainoastaan käytännön kokemusta ajamisesta.
https://www.google.fi/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=high speed boat operations forum
Liity jäseneksi, niin tulet havaitsemaan että teoria ja käytäntö kulkee käsi kädessä näissäkin asioissa, ilman ristiriitoja ...http://hsbo.org/hsbo-2016/crash-course-2016/
Ensi vuonna on varmaankin taas uusi tilaisuus osallistua, jos oikeasti haluaa jotain oppia.
www.hsbo.pro
www.hsbo.org
http://ullmandynamics.com/ - Voi_hyvää_päivääx2
Analysoija kirjoitti:
Kenen luulet niitä viranomaisia (rajavartiosto, merivoimat, poliisi, tulli, ym) ja vapaaehtoisia meripelastajia kouluttavan nopean ajon nikseihin?
Kenen luulet niitä nopeita viranomaisveneitä suunnittelevan?
Oikea vastaus molempiin kysymyksiin on juurikin ne, jotka oikeasti osaavat asiaa analysoida. Ei siis ne, jolla on ainoastaan käytännön kokemusta ajamisesta.
https://www.google.fi/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=high speed boat operations forum
Liity jäseneksi, niin tulet havaitsemaan että teoria ja käytäntö kulkee käsi kädessä näissäkin asioissa, ilman ristiriitoja ...Kuulun yhteen noista viranomaisammattiryhmistä ja voin ihan luottamuksellisesti kertoa, että emme käytä ulkopuolisia "analysoijia" kertomaan miten ajetaan kovalla kelillä.
- NoPäivääSullekin
Voi_hyvää_päivääx2 kirjoitti:
Kuulun yhteen noista viranomaisammattiryhmistä ja voin ihan luottamuksellisesti kertoa, että emme käytä ulkopuolisia "analysoijia" kertomaan miten ajetaan kovalla kelillä.
Tiedän kyllä, että ammattiryhmien sisällä on paljon porukkaa jotka eivät ole tekemisissä tiedonhankintaprosessien kanssa. Siis niiden jotka sitä infoa koko organisaatioon hankkivat. Kuitenkin myös Suomessa harjoitetaan alan konsultointia viranomaisille ulkopuolisten yritysten toimesta. Toki organisaatio jakaa sitä sitten yleensä itse edelleen laajemmin oman organisaation sisällä. Lukutaitoiselle nuokin asiat olisivat selvinneet annetuista linkeistä. Esim:
http://boomeranger.fi/service-and-support/
USER TRAINING : Orientation to boat systems, basic and advanced driving and navigation courses.
Ymmärrätköhän mitä "advanced driving courses" tarkoittaa? - vesille_vaan
Joo ymmärrän kyllä mitä "advanced driving courses" tarkoittaa :-) Mutta kun palataan varsinaiseen aiheeseen, niin sinä et ymmärrä, että kovassa kelissä todellakin ajetaan ns. perstuntumalla eikä minkään analyysien mukaan. Ja vaikka Boomeranger yhtenä toimittajana tarjoaisi mitä kursseja, niin se ei tarkoita, että he vastaisivat viranomaisien koulutuksesta väitteesi mukaan. Me lähdemme tuonne merelle tarpeen mukaan katsomatta olosuhteita. Töitä siellä tehdään parhaalla mahdollisella ammattitaidolla ja voin sanoa, että sieltä on analyysi-ihmiset kaukana.
Lopetan tämän kommentoinnin tältä osin tähän. Tervetuloa joskus keskustelemaan kasvokkain, kun tapaat merellä toimivan viranomaisen. Kysele koulutuksesta ja kokemuksesta miten merellä ajellaan ja huomaat loppujen lopuksi olleesi vähän hakoteillä. Turvallista veneilyä! - Analysoija
vesille_vaan kirjoitti:
Joo ymmärrän kyllä mitä "advanced driving courses" tarkoittaa :-) Mutta kun palataan varsinaiseen aiheeseen, niin sinä et ymmärrä, että kovassa kelissä todellakin ajetaan ns. perstuntumalla eikä minkään analyysien mukaan. Ja vaikka Boomeranger yhtenä toimittajana tarjoaisi mitä kursseja, niin se ei tarkoita, että he vastaisivat viranomaisien koulutuksesta väitteesi mukaan. Me lähdemme tuonne merelle tarpeen mukaan katsomatta olosuhteita. Töitä siellä tehdään parhaalla mahdollisella ammattitaidolla ja voin sanoa, että sieltä on analyysi-ihmiset kaukana.
Lopetan tämän kommentoinnin tältä osin tähän. Tervetuloa joskus keskustelemaan kasvokkain, kun tapaat merellä toimivan viranomaisen. Kysele koulutuksesta ja kokemuksesta miten merellä ajellaan ja huomaat loppujen lopuksi olleesi vähän hakoteillä. Turvallista veneilyä!Veneet ja varusteet kehittyy turvallisemmiksi koko ajan, kuitenkin vammojen määrä ei ole vähenemässä, vaan päinvastoin kasvussa. Sairaaloissa hoidetaan aika lailla säännöllisesti niitä perstuntumalla ajaneita viranomaisiakin, jotka eivät ole ajoissa ymmärtäneet perehtyä analyysien tuloksiin tai hakeutua alaa käsitteleviin koulutuksiin. Kaikki eivät kuitenkaan toimi samoin, Suomen merivoimat ovat jopa osallistuneet ullmanin erään istuinmallin tuotekehitykseen.
Minä kyselen mieluumin niitä vammoja hoitaneilta lääkäreiltä, enkä niitä itselleen aiheuttaneilta viranomaisilta.
Turvallista viranomaisveneilyä. - pä9klkl
Aikanaan laivastossa Upinniemessä olisi ollut mahdollisuus päästä veneenkuljettajakoulutukseen. Eli heistä tuli RanJP:lle Uiskojen kouluttajia. En itse oikein ymmärtänyt silloin, mitä siinä koulutetaan, kun itse olin ajellu veneillä jo aika paljon. Ehkä heidän koulutuksessa merivoimissa oli näitä RIP-tyyppisiä juttuja ?
- pä9klkl
No, löytyyhän täällä noita tiedon sirpaleita kovassa kelissä ajoon.
Yksi, mikä tulee myös mieleen on väylällä pysyminen. Yleensähän sitä yrittää pysyä tuulen puolella ettei ajaudu reimarin väärälle puolelle.
Minkälainen perstuntuma teillä on ? - ajaisinnastalaudastuossa
väitän että video josta täällä puhutaan, tuuli ei ole edes 4 m/s. ehkä 3 paikkeilla. Olin 5 m/s tuulessa viime viikolla ja tuo aallokko oli vielä kaukana siitä vellonnasta jossa kurrutin puoliplaanin rajoilla 4 metrisellä tuulilasiveneellä.
- aallonkorkeus_tietoa
Kuten tuolla aikaisemmin joku jo mainitsikin, niin ei aallonkorkeus ole suoraan verrannollinen tuulen nopeuteen. Allonkorkeuteen vaikuttaa moni tekijä, kuten matka jonka tuuli on puhaltanut avoimella selällä, veden syvyys, vesistöalue jne..
Lähellä rannikkoa, 10m/s tuulella aallot saattavat olla matalia alle 1 metrisiä, kun taas kaukana avomerellä ne voi olla 2 m. korkeita..
http://ilmatieteenlaitos.fi/aallokko
http://blogi.foreca.fi/wp-content/uploads/2015/01/Aallonkorkeus.jpg
- Saatttuuhaniitä
En tiedä teorioista mitään mutta ajelin joskus kovassa aallokossa pienehköllä pikaveneellä joka kulki erittäin nätisti ajettaessa kovempaa. Vähän tärähteli vasta pateista vaan kaikista kipeimmin kävi se kun huomasit suuremman aallon tulevan vastaan ja löysäsin liian äkkiä kaasulta silloin tuli aalto kohtisuoraa veneen pohjaan perän sukeltaessa ja nikamat haki sijaansa.
- wctauko
Kannattaa suunnitella reitti siten, että voi välillä pitää taukoa esim. saaren suojan puolella.
- uistelija
Olen ajellut nopeahkoilla n. 40 solmun veneillä ja hitaalla yli 10 m uppoumarunkoisilla....avoveneillä ja katetuilla. Merellä ja järvillä. Ajo ollut matka-ajosta merilohen uisteluun avomerellä. Mitään yleisohjetta tuohon kovassa kelissä ajoon ei ole. Siihen vaikuttaa veneen runkomalli,moottoriteho,tuulen suunta jne. Opettele veneessä ominaisuudet ja tiedosta omat kykyjä ja kulje niiden mukaan. Ja niille jotka väittää,ettei avoveneellä pärjää ns. Avomerellä (Itämeren ei oikeasti edes ole avomerta) niin kyllä tuolla on useastikin oltu uistellessa lohta yli kympin tuulessa. Ja alue siis Hangon edustalla Hanko ykkösen ulkopuolella, Porkkalassa Porkkalan majakan ulkopuolella,Kotkassa Haapasaari ulkopuolella jne. Monesti jopa 5 - 6 m avopaatilla. Onko se mukavaa tai viisasta onkin toinen juttu. Poiskin sieltä on ajettu ja pitää vaan suhteuttaa se nopeus oikeaksi veneen ominaisuuksiin vallitsevaan tuuleen nähden.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik83266MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar681838Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5401539Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin751146Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja60966Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s32940Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt208861- 170813
Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o59796Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3758