Nopeita vastauksia! (Kerron siskolleni vihdoin)

apuapliide

Moi! Mä en ala kertomaan (vaikka haluaisinkin) mun koko tarinaa mutta pääosin voin avartaa teille että minua on kiusattu monia vuosia, vanhemmilleni tuli avioero, riitelin paljon äitini kanssa yhdessä vaiheessa ja kaikki nämä olosuhteet aiheuttivat minulle masennuksen. Olen nyt vähän alle 2 vuotta tiedostanut asian, vuosi sitten se paheni ja aloin viiltelemään, jota teen vieläkin n. kuukauden välein kun on tosi huono fiilis. (Se on oikeesti mun vika vaihtis helpottaa oloa.) Ja kukaan ei vielä tiedä tästä... Ajattelin kun menen sunnuntaina mökille sisareni kanssa, kertoa siskolleni ja näyttää arvet ja haavat ja kertoa potevani masennusta. Se on tosi vaikea juttu mulle ja olen halunnut jollekkin läheiselle siitä sanoa jo pari kuukautta, mutta nyt rohkaistuin. Mua pelottaa mutta tiedän että se on tehtävä jos haluan parantua, mun on pakko sanoa jollekkin ja hakea apua. Luotan siskooni paljon ja tiedän että hän tukee minua. Aluksi on varmasti shokissa kun iloinen tyttö olen ja hyvät todistukset ja kaikkea, mutta mun on tehtävä tää. Haluan apua siihen kuinka valmistautua ja kertoa hänelle loppujen lopuksi tämä. Onko joku tietty kohta milloin kertoa? Sanonko "mene istumaan mulla ois asiaa"? Vai mitä suosittelette? Olen pohtinut hieman jo mitä sanoa ja selittää että miksi asiat ovat näin, mutta fiilis pohjalla kuitenkin menen. Kiitos valmiiksi jo vastauksista ja tarvitsen todella apua tässä! p.s olen 14-vuotias tyttö.

14

819

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • apuapliide

      Kerroin tän teille tosi nopeasti ja "tunteettomasti" mutta en halua itkeä tänään enempää. Itkin tossa aikasemmin aika paljon, koska päätin tänään virallisesti kertoa siskolleni.

    • Hei apuapliide!

      Tuntuu hyvältä ja terveeltä, että tahdot jakaa syviä asioitasi siskosi kanssa. Samalla tietenkin puolestasi surulliselta, että vointisi on noin huono.
      Kysyt, mikä olisi paras tapa ottaa asia puheeksi? Yhtä valmista vastausta ei varmaan ole, mutta kannattaa jotenkin valmistella häntä keskusteluun. Ensinnäkin varmista, että aika on sopiva, ettei hän ole juuri lähdössä jonnekin tms. Sitten voisit sanoa, että haluaisit kertoa itsestäsi, mutta se tuntuu vaikealta. Tämä voisi luoda siltaa jo teidän välillenne. Hän ymmärtää, että yrität puhua ja samalla ymmärtää ja valmistautuu, ettei kyse ole pinnallisista pikkuasioista.

      Kun keskustelu sitten alkaa, voit sanoa että haluat kertoa, koska et halua kantaa tilannetta yksin sisälläsi vaan sinusta avoimuus on parasta.

      Kuten arvelitkin, siskosi saattaa järkyttyä. Mutta uskon, että siltikin hän mieluummin tietää asiasta kuin haluaa sinun salaavan sitä.

      Toivon, että keskustelunne on antoisa ja lähentää teitä kahta toisiinne. Että avoimuus lisää luottamusta ja yhteenkuuluvuutta välillänne. Jos kuitenkin tilanne jostain syystä muuttuu liian hankalaksi, voitko miettiä valmiiksi, voitko soittaa jollekin tuon jälkeen. Esimerkiksi vaikka mummo, kummi tai joku muu asiallinen järkevä ja lämmin aikuinen? Saisit taustatukea?

      Voimia elämääsi ja toivottavasti masennuksesi ja oireesi hellittävät ja saat tukea ja apua. Viimeistään koulun alettua voit myös jutella koulun oppilashuoltohenkilökunnan kanssa (terkkari ym)

      Merja-diakoni

      • merja-diakoni

        jauhaa taas samaa yksinhuoltaja-ruikku"paskaa" täällä.. keskittykääpä siellä kirkossa ihan olennaisieen eli lapsen etuun ja oikeuteen molempaan vanhempaansa, molem- pien vanhempien kuuluu saada olla lastensa elämässä mukana ja huoltajia.. näyttäisi valehteleva, sairas, narsis tinen "lastensuojeluviranomainen" olevan edelleen juma la Suomessa perättömin "viranomais"selvityksin, lausu-min mitä oikeasti on tapahtunut ja lapset, "viranomaiset" oikeasti selvitystyössä "äidille" lapsen edun mukaisena lausuneet eli yhteishuolto ja lapsen laajat tapaamisoikeu-det, asuminen myös omalla isällään, oman isänsä huollos sa ja hoidossa..ennenkuin käänsivät takkinsa yhteistyös sä "äidin" kanssa perättömässä lausumassaan vainotes saan lasta ja lapsen isää, isovanhempia, sukua. Ette muu-ten vieläkään ole toimineet Raision seurakunnassa kuten sovittiin ja lopettaneet lapsen äidin ja Raision kaupungin "lastensuojeluviranomaisten" lapsen vieraannuttamista isästä, isovanhemmista, suvustaan..Keskustelunne ei voi olla antoisa ja lähentää teitä.. koska avoimuutta ei ole sosiaalitoimen ja Raision kaupungin koulujen henkilökun ta kieltäytyy selvittämästä lasten asiaa lapsen isän kans sa, vaikka niin kovin puhuvat kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä, kieltäytyvät noudattamasta aluehallintovi-raston (AVI) päätöstä lapsen koulunkäynnin tiedottami-sesta suoraan koulusta suoraan isälle ollesssaan valehte-levien "lastensuojeluviranomaisten" talutusnuorassa , koska yhteydenpito ei lapsen "huoltajan" kautta lapsen kouluasioissa toimi., tilanne muuttuu takuulla aina han-kalaksi kun ja jos keskustelet kunnan/ kaupungin/ kou-lun henkilökunnan kanssa, sillä koululla on suora linkki esim terkkarilta lastensuojeluuun, mikäli et halua lisää ongelmia, huostaanottoa, pois omasta kodista ei kanna
        ta näiden roskasakkien kanssa puhua..VAAN KESKUSTELE ASIOISTA YKSIN OMAN ISÄSI KANSSA...ISÄT YMMÄRTÄ-VÄT JA AUTTAVAT. KOULUN HENKILÖKUNTA/ TERKKARI, SOSIAALITOIMI YM, LASTENSUOJELU VAIN PAHENTAVAT TILANNETTASI.. VIERAANNUTTAVAT LAPSEN TARKOITUS HAKUISESTI OMASTA ISÄSTÄÄN, ISOVANHEMMISTAAN, SUVUSTAAN VALEHTELEMALLA LAPSEN TOIVEET, LAU-SUNNOT, lAPSEN OLOSUHTEET YHTEISTYÖSSÄ LAPSEN ÄIDIN KANSSA.. JUTTELE SIIS OMAN ISÄSI KANSSA!!!

        UNOHDITKO MERJA-DIAKONI ETTÄ LAPSELLA ON OMA ISÄKIN!!!


      • mitä.häh
        merja-diakoni kirjoitti:

        jauhaa taas samaa yksinhuoltaja-ruikku"paskaa" täällä.. keskittykääpä siellä kirkossa ihan olennaisieen eli lapsen etuun ja oikeuteen molempaan vanhempaansa, molem- pien vanhempien kuuluu saada olla lastensa elämässä mukana ja huoltajia.. näyttäisi valehteleva, sairas, narsis tinen "lastensuojeluviranomainen" olevan edelleen juma la Suomessa perättömin "viranomais"selvityksin, lausu-min mitä oikeasti on tapahtunut ja lapset, "viranomaiset" oikeasti selvitystyössä "äidille" lapsen edun mukaisena lausuneet eli yhteishuolto ja lapsen laajat tapaamisoikeu-det, asuminen myös omalla isällään, oman isänsä huollos sa ja hoidossa..ennenkuin käänsivät takkinsa yhteistyös sä "äidin" kanssa perättömässä lausumassaan vainotes saan lasta ja lapsen isää, isovanhempia, sukua. Ette muu-ten vieläkään ole toimineet Raision seurakunnassa kuten sovittiin ja lopettaneet lapsen äidin ja Raision kaupungin "lastensuojeluviranomaisten" lapsen vieraannuttamista isästä, isovanhemmista, suvustaan..Keskustelunne ei voi olla antoisa ja lähentää teitä.. koska avoimuutta ei ole sosiaalitoimen ja Raision kaupungin koulujen henkilökun ta kieltäytyy selvittämästä lasten asiaa lapsen isän kans sa, vaikka niin kovin puhuvat kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä, kieltäytyvät noudattamasta aluehallintovi-raston (AVI) päätöstä lapsen koulunkäynnin tiedottami-sesta suoraan koulusta suoraan isälle ollesssaan valehte-levien "lastensuojeluviranomaisten" talutusnuorassa , koska yhteydenpito ei lapsen "huoltajan" kautta lapsen kouluasioissa toimi., tilanne muuttuu takuulla aina han-kalaksi kun ja jos keskustelet kunnan/ kaupungin/ kou-lun henkilökunnan kanssa, sillä koululla on suora linkki esim terkkarilta lastensuojeluuun, mikäli et halua lisää ongelmia, huostaanottoa, pois omasta kodista ei kanna
        ta näiden roskasakkien kanssa puhua..VAAN KESKUSTELE ASIOISTA YKSIN OMAN ISÄSI KANSSA...ISÄT YMMÄRTÄ-VÄT JA AUTTAVAT. KOULUN HENKILÖKUNTA/ TERKKARI, SOSIAALITOIMI YM, LASTENSUOJELU VAIN PAHENTAVAT TILANNETTASI.. VIERAANNUTTAVAT LAPSEN TARKOITUS HAKUISESTI OMASTA ISÄSTÄÄN, ISOVANHEMMISTAAN, SUVUSTAAN VALEHTELEMALLA LAPSEN TOIVEET, LAU-SUNNOT, lAPSEN OLOSUHTEET YHTEISTYÖSSÄ LAPSEN ÄIDIN KANSSA.. JUTTELE SIIS OMAN ISÄSI KANSSA!!!

        UNOHDITKO MERJA-DIAKONI ETTÄ LAPSELLA ON OMA ISÄKIN!!!

        Mitä ihmettä. Eikö muka ole lapsen etu antaa 14-vuotiaalle lapselle neuvoja?


      • eiolekoska
        mitä.häh kirjoitti:

        Mitä ihmettä. Eikö muka ole lapsen etu antaa 14-vuotiaalle lapselle neuvoja?

        koulun työntekijät, opettajat, rehtorit ym lastensuojelu viranomaisineen jauhavat paskaa ja vieraannuttavat lapset tarkoitushakuisesti yhteistyössä "äidin" kanssa isästään, lapsen ja isän välisestä suhteesta perättömin "viranomais"selvityksin, lausumin mitä oikeasti on tapahtunut ja lapset, "viranomaiset" oikeasti selvitys-työssään lapsen edun mukaisena lausuneet..


      • mitä.häh
        eiolekoska kirjoitti:

        koulun työntekijät, opettajat, rehtorit ym lastensuojelu viranomaisineen jauhavat paskaa ja vieraannuttavat lapset tarkoitushakuisesti yhteistyössä "äidin" kanssa isästään, lapsen ja isän välisestä suhteesta perättömin "viranomais"selvityksin, lausumin mitä oikeasti on tapahtunut ja lapset, "viranomaiset" oikeasti selvitys-työssään lapsen edun mukaisena lausuneet..

        Vieraannuttavat millä tavalla?
        Jos sinulla on huoltajuus, niin saat ilman muuta tavata lastasi ja saat kaikki lastasi koskevat tiedot koulusta ja lastensuojelusta. Jos taas olet sössinyt ja menettänyt huoltajuuden, niin se on kyllä täysin oma vikasi.

        Ja vaikka olisitkin menettänyt huoltajuuden, sinulla on oikeus tavata lastasi. Ellei muuten niin valvottuna.

        Tee jotain asian eteen. Tänne kirjoittelu ei ole asioiden eteen tekemistä.


      • kovinonhiljaista

        menikö "yh-mami" sanattomaksi.. osuiko arkaan paikkaan? jaa juu klikkaa nappia- apua ja vastausta
        jo seuraavana arkipäivänä ei Raision kaupungissa
        toimi, ei ole muuten toiminut yli 9 vuoteen perättö-
        min "viranomais"selvityksin, lausumin mitä oikeasti
        on tapahtunut ja lapset, "viranomaiset" oikeasti itse selvitystyössä lausuneet "lastensuojelu"palkinnoista
        ja tv-ohjelmista huolimatta..moni kakku päältä kaunis.


      • huåh

        Tiedätkö kun ei noita sun jaarituksia pysty edes lukemaan. En minä ainakaan.


      • äläselitä
        huåh kirjoitti:

        Tiedätkö kun ei noita sun jaarituksia pysty edes lukemaan. En minä ainakaan.

        yksinhuoltajuus on todella vakava sairaus; aivan samoin kuin "viranomaisen" tarkoitushakuinen lapsen vieraan-nuttamin yhteistyössä lapsen "äidin" kanssa ja vallehtelu tuomioistuimessa mitä oikeasti on tapahtunut ja lapset, "viranomaiset" oikeasti lapsen edun mukaisena "äidille" lausuneet..sairasta porukkaa...yksinhuoltaja-ruikut ja "viranomaiset" paskaroskasakkia..häkkiin pitäisi laittaa..


      • kovinononnetonta
        huåh kirjoitti:

        Tiedätkö kun ei noita sun jaarituksia pysty edes lukemaan. En minä ainakaan.

        ei kykene antamaan perusteltua vastausta; eipä taida olla "äidin ja viranomaisten" menettelyssä puolusteltavaa..


      • huåh
        kovinononnetonta kirjoitti:

        ei kykene antamaan perusteltua vastausta; eipä taida olla "äidin ja viranomaisten" menettelyssä puolusteltavaa..

        Hommaa nyt hyvä mies itsellesi kunnon lakimies (tai lakinainen) jos koet tulleesi väärinkohdelluksi.


      • hommattuon
        huåh kirjoitti:

        Hommaa nyt hyvä mies itsellesi kunnon lakimies (tai lakinainen) jos koet tulleesi väärinkohdelluksi.

        eipä auta tuomioistuimen kopioidessa sanasta sanaan Raision kaupungin perättömän selvityksen, lausuman omaksi päätöksekseen..kovin onnetonta ette kykene antamaan perusteltua vastausta; eipä taida olla "äidin
        ja viranomaisten" menettelyssä puolusteltavaa..


    • Tsempataan

      Jokainen elää elämänsä. On vain raskasta havaita, että kukaan ei tue eikä halua kuulla. Loppujen lopuksi neuvot eivät loskaan osu kohdalleen, sillä jokainen elämä ja tilanne on ainutkertainen. Ihmiset ja luonteet ovat erilaiset. Joku saa tuntea rakastavan ihmisen avun, mutta joku toinen ongelmissa elävä ei saa tukea mistään.
      Kyllä slloin on lohduttavaa saada vastaus kirjoituspalstalta edes, ei moitetta, vaan ymmärrystä ja ajatuksia, joita voi ehkä seurata tai soveltaa omaan tilanteeseen.
      Ei pidä lyödä lyötyä.

      • miksisitten

        Raision kaupungin 2lastensuojeluviranomaiset" lyövät lyötyä perättömin "viranomais2selvityksin, lausumin mm tuomioistuimessa mitä oikeasti on tapahtunut ja lapset, "viranomaiset" oikeasti selvitystyössään lausuneet..


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1631
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1341
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1289
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1285
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1277
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1253
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1234
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1210
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1170
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1146
    Aihe