Kun te aina keuhkootte sitä miten h-autoista pitää päästä eroon ja päästäänkin eroon kun ratikka valmistuu niin voisitteko vastata pariin kysymykseen:
1. Milloin ratikka menee KAIKKIIN kaupunginosiin, esim. Kaanaaseen niin kattavasti että h-autoja ei enää tarvita?
2. Milloin minä pääsen ratikalla töihin Ylöjärven laitamille kaupungin itäpäästä ja meidän perhe pääsee ratikalla kesämökille Pälkäneelle? Tai miten kauan minun työmatkani saisi kestää, onko 2 tuntia suuntaansa paljon?
3. Miten hoidamme 3 lasta eri tarhoista ratikalla ja raahaamme samalla viikonlopun viikonlopun ostokset kotiin kiukuttelevien ja väsyneitten eli käytännössä kannettavien kakarain kanssa?
Ratikasta ja sen onnellistuttavasta vaikutuksesta kaiken eniten vaahtoavat ratikkareitin varrella asuvat ja opiskelevat perheettömät nuoret miehet jotka kieltämättä voivat perustaa elämänsä aivan hyvin ratikkaan ja polkupyörään. Kaikki vaan eivät voi. Kyllä mieli muuttuu kun tulee perhe ja oikea työpaikka sekä kaikki elämisen murheet. Silloin te itsekin hymyilette säälivästi nykyiselle egollenne ja mielipiteillenne.
Ratikkafaneille kysymys
105
771
Vastaukset
- kriih-krääh
Ootellaan
- ranskissa
ratikan ideahan on keskittää asumista ratikan varrelle, tehokkuus kasvaa, saasteet vähenee ja tulee monenlaisia synergiaetuja,
sivussa on halvemmat asunnot, mutta huonommat palvelut ja hankalampi liikkuminen yms,
olisi liian kallista järjestää samat palvelut kaikkialla - hajauttamiseen ei meillä ole varaa- varaakylläon
-----tehokkuus kasvaa, saasteet vähenee ja tulee monenlaisia synergiaetuja,--
Täälläkin on viitattu siihen Aalto-yliopiston tutkimukseen missä raskas kerrostalorakentaminen todettiin kaikkein epäekologisimmaksi asumistavaksi. Kummaa kun eräille ei mikään oikea tieto mene päähän. Raskas ja tiivis kerrostaloslummi on syvältä eikä siellä kukaan halua asua ellei ole pakko.
------olisi liian kallista järjestää samat palvelut kaikkialla - hajauttamiseen ei meillä ole varaa ----
Miksi ennen oli varaa mutta ei ole nyt enää, EU ja euroko ovat varallisuutemme vieneet? Kyllä varaa on, puheet kalleudesta ovat vain tietämättömien myytti ja urbaanilegenda. - turhaahuutoa
Ratikkafanit kun pelkäävät tieteellisiä tutkimustuloksia. Silloin on helpompaa huutaa sitä samaa vanhaa omaa huutoaan.
- Tut.kittu
varaakylläon kirjoitti:
-----tehokkuus kasvaa, saasteet vähenee ja tulee monenlaisia synergiaetuja,--
Täälläkin on viitattu siihen Aalto-yliopiston tutkimukseen missä raskas kerrostalorakentaminen todettiin kaikkein epäekologisimmaksi asumistavaksi. Kummaa kun eräille ei mikään oikea tieto mene päähän. Raskas ja tiivis kerrostaloslummi on syvältä eikä siellä kukaan halua asua ellei ole pakko.
------olisi liian kallista järjestää samat palvelut kaikkialla - hajauttamiseen ei meillä ole varaa ----
Miksi ennen oli varaa mutta ei ole nyt enää, EU ja euroko ovat varallisuutemme vieneet? Kyllä varaa on, puheet kalleudesta ovat vain tietämättömien myytti ja urbaanilegenda.Tarkoitatko sitä tutkimusta, jossa ekologisuuden mittarina käytettiin asukkaan käyttämää rahamäärää?
On hyvin vaikea sanoa onko olemassa samankaltaisia ideologisia ratikkafaneja, kuin vastustsajien joukossa, jossa asioita ei katsota kokonaisvaltaisesti pitkänajan tähtäimellä. Talous, teknisten ratkaisujen soveltuvuus ja ympäristön kuormituksen väheneminen, sekä mm. ihmisten asumisviihtyvyyden ja kulkemisen helpottuminen ovat eräitä niitä seikkoja, joita täytyy huomioida asiassa, kun siitä päätos aikanaan tehdään suuntaan tai toiseen.
Eikä se ainakaan mikään imagotappio olisi, jos Tampere onnistuisi saamaan itsestään julkisen kuvan tosin pinta-alaltaan ja keskustaltaan suhteellisen pienenä, mutta muutoin kovasti hajanaisena alueena, joka on onnistunut ratkaisemaan em. seikoista johtuvat keskustansa alueen liikenteen ongelmat siten, että sitä aikaisemmin harmillisesti esim. 70-luvulla rasittanut henkilöautoralli on saatu oikeilla ratkaisuilla onnelisesti vähennettyä. Ja tilaa on jäänyt ihmisille sekä hyötyliikenteelle ja kevyelle liikenteelle. Jonka mahdollisuuksia tulisi vielä lisätä niin, että esim. väylien talvikunnossapitoa voidaan lisätä.
Kun ympäristöarvot huomiodaan, niin lähiluontoalueden kohteita voidaan ennalistaa perinnemaisemiseksi industrialismin ja jälkiteollisen yhteiskunnan jäljiltä. Niin voidaan saattaa luonto sellaiseen kuntoon, jossa se alunperin on ollut. Lisäksi tulee huomioida erityisesti heitteille jätetyt ranta-alueet ja niiden ranta-alueiden vedenalaisen maa-aineksien sisällöt siten, että mikä on niihin läjittyneiden maa-aineksien, haitta-aineiden "aineenvaihdunta" lähiluontoon ja vesistöihin? Ja se tulee estää, mikäli sellaista ilmenee.
Se olisi pikemminkin sellaista perustuslainmukaista toimintaa, jossa sanotaan, että vastuu luonnosta kuuluu jokaiselle. Ja ratikka taas mahdollistaa jokaiselle perustuslaissa taatun oikeiden kehitää itseään, mm. siten, että kaikille on taattu pääsy erilaisiin palveluihin ja koulutuksiin jne. Moneen kertaan on todettu, että kaikkien kotipihalle eri ratikkaa voida saada. Eivätkä monet tahdo myöskään nykyistä bussirallia omalle kotipihalleen. Niin silti ratikalla voidaan järkevoittää myös bussireittejä, jotka tulevat tukemaan tulevaisuudessa liikenteen runkoreittinä olevaa ratikkaa. Ja sitä kautta myös osan heidän toiveitaan kunnioitetaan, jotka eivät tahdo asua bussiparkkipaikkojen ja reitistöjen varella niiden aiheuttaman häiriön ja ilmansaasteiden takia.- mitä.järkee
Mitä varten tunneli tehtiin, jos henkilöautoista halutaan eroon? Entä parkkiluolat?
- JärkiPäätös
Varmaankaan henkilöautoilevista asiakkaista ei haluta eroon. Parkkihallit ovat osa sitä palvelua, jolla turvataan kaikkien asiakasryhmien pääsy palveluihin käsiksi. Onhan paljon helpompaa jättää auto parkkiin ja tehdä kaikki asiat samalla kertaa, kuin etsiä parkkipaikkaa jokaisen liikkeen edestä aina yhä uudelleen. On myös huomioitava kannen ja areenan vaikutukset alueen liikenteeseen. Ellei tulevaisuudessa kipeästi kaivattua parkkitilaa olisi rakennettu, olisi tilanne voinut olla varsin lohduton laittomien parkkeerauksien suhteen. Parempi oli jo nyt tässä vaiheessa valmistella kapasiteettia, ennen kuin päärakentamisvaiheet ja varsinainen toiminta on alkanut. Tunnelilla voidaan ohjata liikenteen virrat siten, että myös muu maankäyttö on mahdollista. On tietysti kysyttävä sitä mitä varten kaupunki on olemassa? Onko se autoja vai ihmisiä varten? Ja monet ajattelevat asian niin, että kaupunki on ihmisiä varten, myöskin niitä ihmisiä varten ketkä autoilevat.
- eimuutasyytä
Tunneli tehtiin ohikulkuliikennettä eli Turun ja Porin satamista Keski- ja Itä-Suomeen meneviä rekkoja varten.
- mäntit
eimuutasyytä kirjoitti:
Tunneli tehtiin ohikulkuliikennettä eli Turun ja Porin satamista Keski- ja Itä-Suomeen meneviä rekkoja varten.
Pitääkö niiden Tampereen keskustan lävitse ajaa? Sehän on suunniteltu täysin päin persettä. Missä vihreä ajattelu? Tai edes jokin ajattelu.
- JärkiPäätös
mäntit kirjoitti:
Pitääkö niiden Tampereen keskustan lävitse ajaa? Sehän on suunniteltu täysin päin persettä. Missä vihreä ajattelu? Tai edes jokin ajattelu.
En tiedä vihreästä ajattelusta, mutta vieläkö joku kaipaa sitä aikaa, kun Tampereen keskusta oli kaiken läpikulkuliikenteen menopaikkana? Nykyään on monia vaihtoehtoja kulkea keskustan ohi. Ja tunneli on vain yksi niistä ratkaisuista, joilla autoliikenteen sujuvuutta on parannettu. On vain puhdas järkiratkaisu, että useiden ihmisten ei tarvitse enää käyttää autojaan tyhjäkäynnillä ja odottaa valojen vaihtumista sellaisissa risteyksissä, joilla ei ole oikeastaan heidän kulkemisiensa kannalta mitään todellista merkitystä. Ja, toisaalta mikä siinä on ongelmana, että heille keillä on todellista tarvetta käyttää keskustan palveluja on rakennettu parkkitilaa, jossa sateelta ja säiltä suojassa voi tehdä omat ratkaisunsa?
Mikä siinä on haittana, kun monien kymmenien vuosien ongelmista ollaan vihdoinkin pääsemässä niiden loppusuoralle ja muutamaa lisäfiksausta vaille valmiiksi?
- Naattiipa
Kilo päivässä,360 noin killoo vuojesa. On se palijon. Kallistako. Entäpä jos oma palsta. Kuin iso tarvitaan. Tuotto neliölle kilonen ehkäpä.
- lkjjjhjkk
Eihän yksityis autoilu ole mihinkään katoamassa, mutta se ei vaan sovi urbaaniin ympäristöön... Kaupunkien keskustoissa julkinen on paras tapa liikkua. Itselläni on oma auto mitä käytän päivittäin, mutta kannatan silti ratikkaa. Siitä syystä, että se vähentää ruuhkia...
- ei.tietoa
Urbaaniin ympäristöön on kuitenkin tehty tunneli ja parkkiluolia tehdään vielä lisää. Missä johtoajatus?
- Pettua
Lisätään palstoja.
- kkjjjkh
ei.tietoa kirjoitti:
Urbaaniin ympäristöön on kuitenkin tehty tunneli ja parkkiluolia tehdään vielä lisää. Missä johtoajatus?
Niin siis se ei sovi, mutta pakko se on sinne mahduttaa... Kyse on aika monimutkaisesta asiasta...
- ei.tietoa
kkjjjkh kirjoitti:
Niin siis se ei sovi, mutta pakko se on sinne mahduttaa... Kyse on aika monimutkaisesta asiasta...
Koeta vääntää edes jotakin
- Kiekeröintiä
Tälle saitille tunnusomaisen.....@
- sinne.män
Kiekeröintiä kirjoitti:
Tälle saitille tunnusomaisen.....@
Taso riippuu kirjoittajista. Voit vaikuttaa asiaan
- kainensim
Helmiä...
- ratikka_alistaa
ratikka on sosialistien haave saada kaikki tanssiin saman pilliin mukaan, miettikääs esim. lakkoja: ei kulje ratikat ei, eikä bussit, polje sitten metrisessä hangessa kun auraajatkin on lakossa. meikä meneekin katumaasturilla ja nauraa paskasesti kaikille hankea tallaaville, hahah.
- Kotosallapa
Minne???
- NäinJuuri
Ratikka on yksi sairas juoni muiden joukussa saada näyttämään kansalainen pikkuiselta ja avuttomalta syöttöporsaalta - sellainen joka menee sinne minne sormella osotetaan tai on menemättä.
- tasa-arvoa.kiitos
Sais se tänne Teiskoonkin tulla, kun mehän se ratikka nyt joudutaan joka tapauksessa maksamaan ylihintaisilla bussilipuilla.
- Valitettavasti
Sijainti,sijainti,sijainti.
- saippuaa.maitoon
Valitettavasti kirjoitti:
Sijainti,sijainti,sijainti.
Oma napahan se on aina lähimpänä. Kaupunkilaiset ovat itsekeskeisyydessään poikkeuksellisen lahjakkaita. Hölmönä vaan purette ruokkivaa kättä.
Paljonko siellä Tampereen keskusta-alueella on elintarviketuotantoa? - Tukituki
EU tuottaa elintarvikkeeni.Halvalla.
- saippuaa.maitoon
Tukituki kirjoitti:
EU tuottaa elintarvikkeeni.Halvalla.
Ihanko Brysselin keskustasta asti tulee ruoka lautasellesi?
Pelkkien tuontielintarvikkeiden varassa eläville maille käy yleensä köpelösti.
Venezuelassa voitaisiin viljellä, mutta ei osata.
http://www.hs.fi/ulkomaat/a1467780850568
"Kun tavaroita ei tuoteta tarpeeksi kotimaassakaan, ovat kauppojen hyllyt tyhjät."
"Paradoksaalista kyllä, Venezuelan viljelysmaat ja otollinen ilmasto tarjoaisivat loistavat olosuhteet maataloudelle"
Sama kehityssuunta on nyt Venäjällä.
http://www.hs.fi/ulkomaat/a1467509772967
"osaa Pietarissa myytävistä maitotuotteista pitäisi käyttää ”vain kerosiinilamppujen täyttämiseen""
"Viime vuonna Venäjällä tuotettiin kahdeksan miljoonaa tonnia liian vähän maitoa." - Nytiden
EU tuottaa ja rekka kulkee. Sossurahoilla viljely täytyy loppua Suomesta.
- teette.sen.itse
Ratikkaan on nyt saatu kivasti liitettyä niin Venezuelan ruoantuotanto kuin Pietarin maitotilannekin.
Mainiota! - katsotaan.kauemmaksi
teette.sen.itse kirjoitti:
Ratikkaan on nyt saatu kivasti liitettyä niin Venezuelan ruoantuotanto kuin Pietarin maitotilannekin.
Mainiota!Ratikkalinja pitäisi rakentaa kerralla EU:hun saakka, niin saataisiin tuotua sillä myös apetta pöytään.
- suomimedia
Lehti johdattelee ihmisiä uskomaan siihen, mihin lehti sitä haluaa johdattaa. Ja ihmiset uskovat siihen, mitä lehti sanoo.
- kunnanvaihto
Teiskolaisille tulisi halvimmaksi liittyä Oriveteen, jolla ei ole ratikasta aiheutuvia kuluja ja muita ongelmia.
- köyhät.kärsii
Hämpin parkki, rantatunneli, ratikka, kansiareena. Onko kaikki päättäjät lahjottu kun noin älyttömiin projekteihin hakataan reilusti yli miljardi rahaa?
- onhanniit
Tiedä niistä kaikista, mutta ainakin neljä demarinaista käänti sujuvasti takkiaan pettäen äänestäjänsä.
Mikä lienee sitten syynä? Ei kai poliittista itsemurhaa kukaan ilmaiseksi tekisi? - Tuuttuuttulee
Ketuttaako. Juna kulkee koirat haukkuu.
- huijareitahan.ne
Tuuttuuttulee kirjoitti:
Ketuttaako. Juna kulkee koirat haukkuu.
Epärehellisiä kun ovat, niin varmaan varastavat kaupastakin.
Laihokin on rehellisempi lääkäri kuin se yksi. - Dumdumdaa
Heitäpä se eka kivi.
- heitän.musalla
Dumdumdaa kirjoitti:
Heitäpä se eka kivi.
En ole pyrkinyt valtaa käyttämäänkään
- Tyhjäääää
Äänestäisit niin voit valittaa.
- petturin.tie.kivinen
Tyhjäääää kirjoitti:
Äänestäisit niin voit valittaa.
Jos sattui äänestämään yhtä neljästä, niin sen jälkeen ei ole voinut muuta tehdäkään kuin valittaa.
Vaan ohraisesti käy lopulta pettureille. Paha saa aina palkkansa. - Höpönlöpör
Sie se tiiät.
- ei.auttanut
Tyhjäääää kirjoitti:
Äänestäisit niin voit valittaa.
Ei auttanut äänestäminen
- Haisee.kauaksi
petturin.tie.kivinen kirjoitti:
Jos sattui äänestämään yhtä neljästä, niin sen jälkeen ei ole voinut muuta tehdäkään kuin valittaa.
Vaan ohraisesti käy lopulta pettureille. Paha saa aina palkkansa.Hyvät palkkiovirat saivat akat.
- sope-uudistus
Haisee.kauaksi kirjoitti:
Hyvät palkkiovirat saivat akat.
Pää-ämmä ei taida saada eduskunnan sopeutuseläkettä?
- Museokamaa
Ratikkahan on museolaite. Rakennetaan jumalattoman kalliit radat, joilla ei ole muuta käyttöä kuin ratikan kulku.
Laitettais ennemmin trollikkabussit ja bussikaistat sinne, missä niille on tarve. Trollikassa voisi nykypäivänä olla akut niin, että se voisi ajaa myös siellä, missä ei ole virtajohtoa koko matkan käytettävissä.
Ratikat museoon höyryjunien seuraksi.- Karlow
Eiköhän ratikkajärjestelmiä rakenneta tasaiseen tahtiin kaikkialle. Ja myös jokaisessa pysyvästi asutussa maanosassa ratikat on käytössä. Kaikki eivät tahdo, tai kaikilla ei ole mahdollisuutta kulkea muuten. Julkisenvallan tehtävänä on turvata heidän kulkemisensa mahdollisuudet. Siksi ratikka olisi yksi hyvä vaihtoehto Tampereellekin, koska ne ei kulu niinkuin autot, joita vaihdellaan muutamien vuosien välein..
https://en.wikipedia.org/wiki/Trams_in_Australia
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_town_tramway_systems_in_Europe
Lisäksi vielä lähinnä Venäjällä käytössä olevia trolley bussijärjestelmiä. Jollaisia myös Tampereellekin tahdotaan.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_trolleybus_systems_in_Russia
- Egodismiin
Haluataan asua betoni- ja lähiöviidakon ulkopuolella yksilöllisesti erillään kaikesta. Bussin pitää kulkea kuitenkin vähintään 4 kertaa tunnissa jos vaikka tarvitsisi. Muista palveluista puhumattakaan. Veronmaksajien piikki on täynnä tuhlaukseen, miljardit valuu syrjäseuduille. Rahalla voisimme turvata enemmistön hyvinvoinnin.Sen hintana on tiivis kaupunkirakenne toimivampana julkisella liikenteellä ja paljon halvemmalla.
- lietsu.nääs
Lietsusta pääsee kahdesti tunnissa Nyssellä keskustan slummiin haistelemaan porttikonki kusia. Se riittää hyvin. Myös palvelut ovat riittävät. Mitä vikaa?
- akanatsekasi
Mille syrjäseuduille tämä raha valuu? Keskustaan nämä kaikki massit työnnetään.
- Ihmetapoja
Hyvä ihminen,mitä sinä koluat porttikongeja. Kaupungissa on kadut,jälkakäytävät. Reilusti vaan,älä pelkää.
- Rönsytpois
Niin,keskustaajamaan. Onko jotain epäselvää?
- lietsu.nääs
Ihmetapoja kirjoitti:
Hyvä ihminen,mitä sinä koluat porttikongeja. Kaupungissa on kadut,jälkakäytävät. Reilusti vaan,älä pelkää.
Porttikongeista lemahtelee aromit jalkakäytäville. Olet tietysti polttanut haistimesi keskustan käryissä. Lietsussa puhaltelee suvituuli Nässyltä
- Tapaoppija
Tilanne korjaantuu,autot ovat jo melkein poistettu katukuvasta. Syrjätaajamien rokut seuraavaksi. Käytöstavat mettäläisille.
- PääArkkitehdit
Tampere ei ole New York vaikka Kokoomus ja Vihreät yrittävät siitä sellaista väkisin tehdä.
- Sapperment
Eikä Tampere ole enää se pieni pikku kaupunki, josta vastustajat yrittävät väkisin pitää kiinni. Kaupunki kasvaa ja sitä myötä avoimuus ja uudet yhteyden eripuolille mahdollistavat ihmisten siirtymisen ja kaupankäynnin kasvamisen alueella. Kotiseutuhenki voi tulla esiin siten, että jokaisella kaupunginosalla on olemassa oma. ns. jonkinlainen kansalaispuistonsa tai kansalaistorinsa, jossa ihmiset ovat yhteydessä toisiinsa ja tuovat esille sitä kulttuurisen osaamisen monipuolisuutta, jota mahdollisesti on olemassa kaikilla ihmisten toimintojen alueella. Monet tahtovat eteenpäin menevän ja kehittyvän Tampereen, joka voi vastata niihin tulevaisuuden haasteisiin, jotka huomisen ihmisilläkin on ratkaistavanaan. Avoimuumella voidaan katsoa sitä mikä on hyvää muualla ja omassa toiminnassa. Ja vertaillen ottaa niitä ratkaisuja käyttöön joiden siedetyt haitat ovat kaikkein pienimmät.
- avointa.on
Sapperment kirjoitti:
Eikä Tampere ole enää se pieni pikku kaupunki, josta vastustajat yrittävät väkisin pitää kiinni. Kaupunki kasvaa ja sitä myötä avoimuus ja uudet yhteyden eripuolille mahdollistavat ihmisten siirtymisen ja kaupankäynnin kasvamisen alueella. Kotiseutuhenki voi tulla esiin siten, että jokaisella kaupunginosalla on olemassa oma. ns. jonkinlainen kansalaispuistonsa tai kansalaistorinsa, jossa ihmiset ovat yhteydessä toisiinsa ja tuovat esille sitä kulttuurisen osaamisen monipuolisuutta, jota mahdollisesti on olemassa kaikilla ihmisten toimintojen alueella. Monet tahtovat eteenpäin menevän ja kehittyvän Tampereen, joka voi vastata niihin tulevaisuuden haasteisiin, jotka huomisen ihmisilläkin on ratkaistavanaan. Avoimuumella voidaan katsoa sitä mikä on hyvää muualla ja omassa toiminnassa. Ja vertaillen ottaa niitä ratkaisuja käyttöön joiden siedetyt haitat ovat kaikkein pienimmät.
Avoimuutta on nähty valtuustoa myöten
- työpaikkoja
Sapperment kirjoitti:
Eikä Tampere ole enää se pieni pikku kaupunki, josta vastustajat yrittävät väkisin pitää kiinni. Kaupunki kasvaa ja sitä myötä avoimuus ja uudet yhteyden eripuolille mahdollistavat ihmisten siirtymisen ja kaupankäynnin kasvamisen alueella. Kotiseutuhenki voi tulla esiin siten, että jokaisella kaupunginosalla on olemassa oma. ns. jonkinlainen kansalaispuistonsa tai kansalaistorinsa, jossa ihmiset ovat yhteydessä toisiinsa ja tuovat esille sitä kulttuurisen osaamisen monipuolisuutta, jota mahdollisesti on olemassa kaikilla ihmisten toimintojen alueella. Monet tahtovat eteenpäin menevän ja kehittyvän Tampereen, joka voi vastata niihin tulevaisuuden haasteisiin, jotka huomisen ihmisilläkin on ratkaistavanaan. Avoimuumella voidaan katsoa sitä mikä on hyvää muualla ja omassa toiminnassa. Ja vertaillen ottaa niitä ratkaisuja käyttöön joiden siedetyt haitat ovat kaikkein pienimmät.
Miten kaupunki kasvaa, kun työpaikat vähenevät?
- missä-vastaus-viipyy
Avaaja esittää reiluja kysymyksiä ratikkafaneille. Yksikään ei ole uskaltautunut yrittäämään vastaamaan mikä kertoo jo kaiken siitä mikä on ratikkahysterian taustalla. Kun itsellä ei ole varaa ostaa ja ylläpitää autoa niin ei sitä saa olla muillakaan. Aito kommunistinen ajattelutapa, kuten edesmenneessä Neuvostoliitossa, että jaetaan kurjuutta tasan.
- ottiatuota
Kun esittää typeriä kysymyksiä ei kenellekään, niin saattaa jäädä ilman vastauksia.
- kjhkhhnh
Itselläni on pari vuotta vanha auto tossa pihassa. Jota myös käytän joka päivä, mutta totta helv. Haluan ratikan Tampereelle! Vielä kun tekisivät äkkiä siihen rantaväylän tunneliin sen haaran Helsingintielle....
- luisuotsalle
ottiatuota kirjoitti:
Kun esittää typeriä kysymyksiä ei kenellekään, niin saattaa jäädä ilman vastauksia.
Oikein, näkee viimeistään tuosta vastaksestasi millainen ja minkätasoinen sakki aja aratikkaa kuin käärmettä pyssyyn. Ei uskoisi, että joukossamme elää yhä luisuotsaisia neandertaleja.
- luusereille
Hei missä-vastaus-viipyy: sen lisäksi että kellään ei saisi olla autoa kun itsellä ei ole niin ei saisi olla kesämökkiäkään. Sekin herättä pohjatonta kateutta ja vihaa. Kaikki vain tiukkoihin betonislummeihin kesät talvet ja paljon ulkomailta tuotuja muslimeita ympärille. Se on luuserin onni, silloin kaikilla menee yhtä huonosti kuin itsellä eikä enää tunnu niin pahalta.
- ottiatuota
luisuotsalle kirjoitti:
Oikein, näkee viimeistään tuosta vastaksestasi millainen ja minkätasoinen sakki aja aratikkaa kuin käärmettä pyssyyn. Ei uskoisi, että joukossamme elää yhä luisuotsaisia neandertaleja.
On se helppoa uskoa, kun vastustajien "argumentteja" lukee. Heille kun kysymykset koskien keksittyjä elämäntilanteista ja olkiukkoja esiintyy validina keskusteluna ja todisteena jostakin, jota eivät osaa edes itse määritellä. Kirjoittaisitko jatkossa selvin päin?
- pölkkypäille
ottiatuota kirjoitti:
On se helppoa uskoa, kun vastustajien "argumentteja" lukee. Heille kun kysymykset koskien keksittyjä elämäntilanteista ja olkiukkoja esiintyy validina keskusteluna ja todisteena jostakin, jota eivät osaa edes itse määritellä. Kirjoittaisitko jatkossa selvin päin?
Tuosta tekstistä selviää ja näkyy lopullisesti että ratikkakiihkot ovat todellakin sairaita ja kehittämänsä uususkonnon lumoissa. Ihminen joka ei asu ratikkareitin varrella eikä kykene eri syistä hoitamaan kauempana olevia asioitaan pyörällä on epäihminen jonkalaiset saa vaikka tuhota.
- Rattttiiiikkkaaaa
Bussit ei katoa mihinkään.
- whoppee
pölkkypäille kirjoitti:
Tuosta tekstistä selviää ja näkyy lopullisesti että ratikkakiihkot ovat todellakin sairaita ja kehittämänsä uususkonnon lumoissa. Ihminen joka ei asu ratikkareitin varrella eikä kykene eri syistä hoitamaan kauempana olevia asioitaan pyörällä on epäihminen jonkalaiset saa vaikka tuhota.
Nyt ollaan vainoharhassa saavuttamassa aivan uudet ulottuvuudet!
- Sapperment
Miksi pyritään antamaan kuvaa, että on ratikka vastaan autoilijat? Ikään kuin toinen sulkisi toisen pois. Myös monet autoilijat tahtoo ratikan.
- miksimukaniin
Miksi kukaan autoilija tahtoisi ratikan?
- logiikka_on_tämä
miksimukaniin kirjoitti:
Miksi kukaan autoilija tahtoisi ratikan?
Mitä useampi autoilija siirtyy ratikan käyttäjäksi, niin sitä vähemmän on autoilijoista harmia muille autoilijoille.
Optimitilanteessa autoilu on niin kallista, ettei vastaan tule entistä Teboilin mainosta mukaillen kuin tuttuja. - Cibe
miksimukaniin kirjoitti:
Miksi kukaan autoilija tahtoisi ratikan?
Siksi, että voisi jättää auton kotiin. Ja hoitaa arjen asiat muuten. Ottaa sitten viikonloppuna tai lomalla auton käyttöön ja ajelee sillä sinne minne ratikalla ei pääse. Jos on tarvis mennä. Arjen matkat menisi mukavasti ratikassa. Siinä säästäisi pitkän pennin, pitkän ajan ja hermoja, kun ei tarvitse istua ratin takana kahdesti, kolmesti joka päivä. Lapset pääsisi harrastuksiin ja kulkeminen helpottuisi.
- nysse.vie
Cibe kirjoitti:
Siksi, että voisi jättää auton kotiin. Ja hoitaa arjen asiat muuten. Ottaa sitten viikonloppuna tai lomalla auton käyttöön ja ajelee sillä sinne minne ratikalla ei pääse. Jos on tarvis mennä. Arjen matkat menisi mukavasti ratikassa. Siinä säästäisi pitkän pennin, pitkän ajan ja hermoja, kun ei tarvitse istua ratin takana kahdesti, kolmesti joka päivä. Lapset pääsisi harrastuksiin ja kulkeminen helpottuisi.
Nyssellä pääsee lähelle. Ratikalla jos hyvin sattuu, voi päästä sinne mihin on menossa. Pysäkkejä on harvassa ja vain ratikkareitin varrella. Toimii huonosta ja maksaa hirveitä
- kaukana.reitistä
Cibe kirjoitti:
Siksi, että voisi jättää auton kotiin. Ja hoitaa arjen asiat muuten. Ottaa sitten viikonloppuna tai lomalla auton käyttöön ja ajelee sillä sinne minne ratikalla ei pääse. Jos on tarvis mennä. Arjen matkat menisi mukavasti ratikassa. Siinä säästäisi pitkän pennin, pitkän ajan ja hermoja, kun ei tarvitse istua ratin takana kahdesti, kolmesti joka päivä. Lapset pääsisi harrastuksiin ja kulkeminen helpottuisi.
Onko ne lasten harrastukset ratikkareitin varrella?
- nooouuu
eioo
- nytjaainaomaauto
täydellistä sosialismia, viedään autot pois ja ihmisen vapaus liikkua,
tässäpä se ratikanpuolustajien perimmäinen syy löytyy - sosialismin ihailu- Osolemioooo
Puurot ja vellit mennyt sekaisin. Hanki sivistystä.
- ma77i26
kyllä tämä pakkovallalta vaikuttaa, jos autoilu kielletään tai edes sitä vaikeutetaan
- Jymmärrys
Käytät bussia sitten aika kiitettävästi. Valitettavasti ratikan myötä tulee ainakin yksi vaihto. Autoilua ei kielletä. Keskustaan saa/pitää tulla autolla. Ajelua keskustan kaduilla ei vaan pidetä tärkeänä.
- nysse.vie
Olen pärjäillyt. Joskus taksi avuksi
- joopatijoo-oo
Punavihercitykommarit haluaisivat saada itselleen ratikan, tietysti toisten rahoilla rakennetun. Autoilu halutaan kieltää kun omat rahat menevät kurkusta alas eikä kykene ostaan autoa.
- Matalahko
Mitäpä tuohon osaisi vastata. Kaikensanova kommentti kaikenkaikkiaan. Kertoo enemmän kommentoijan ÄO :stä.
- kriih-krääh
Matalahko kirjoitti:
Mitäpä tuohon osaisi vastata. Kaikensanova kommentti kaikenkaikkiaan. Kertoo enemmän kommentoijan ÄO :stä.
Juu, korkea ÄO. Asia on juuri näin. Ratikka on vihervasemmiston haihattelua. Se ei palvele hyvin ketään, vaan tasaisen huonosti suurta määrää kulkijoita. Sosialismi toteutuu
- Hohhoijaataas
Helpompi olisi kirjoittaa mikä puolue vastustaa. Nimeäisitkö edes yhden. ÄO:si on varmaan sukusi korkein. Äitisi varmaan kertoi.
- älä.tunge.tänne
Hohhoijaataas kirjoitti:
Helpompi olisi kirjoittaa mikä puolue vastustaa. Nimeäisitkö edes yhden. ÄO:si on varmaan sukusi korkein. Äitisi varmaan kertoi.
Sivuuta tämä palsta, jos totuus sattuu
- Oletvätys
ÄO:si on juuri niin suuri kuin oletinkin. Kumpaa totuutta sinä tarkoitat. Sinunlaisten mielipiteitten heittelijän heitot eivät tuo keskusteluun lisäarvoa.Takapenkin huutelijat ovat eturintamassa vastustamassa kaikkea,mutta siihen se jääkin.
- räksyti.räksyti
Oletvätys kirjoitti:
ÄO:si on juuri niin suuri kuin oletinkin. Kumpaa totuutta sinä tarkoitat. Sinunlaisten mielipiteitten heittelijän heitot eivät tuo keskusteluun lisäarvoa.Takapenkin huutelijat ovat eturintamassa vastustamassa kaikkea,mutta siihen se jääkin.
Halusitko oikein sanoa jotakin vai pelkästään räksyttää?
- endeless
Ymmärryksesi ei riitä näköjään.
- muidenrahoillahelppoa
Ratikkaa fanittavat eivät ole nettoveronmaksajia, vaan elävät muutenkin muiden siivellä. Silloin on helppo kannattaa kaikkia kannattamattomia hankkeita, kuten vaikkapa tätä ratikkaa, josta ei ole käytännössä enemmistölle mitään hyötyä.
- Mansu.tehostaa
Raitiotien yksi tehtävä on lisätä joukkoliikenteen käyttäjien osuutta. Ja se tulee siinä myös onnistumaan, jos ulkomaisia esimerkkejä katsotaan. Kaikki hyötyvät tehokkaammasta tilankäytöstä katuverkossa.
- Oshkosh
Mansu.tehostaa kirjoitti:
Raitiotien yksi tehtävä on lisätä joukkoliikenteen käyttäjien osuutta. Ja se tulee siinä myös onnistumaan, jos ulkomaisia esimerkkejä katsotaan. Kaikki hyötyvät tehokkaammasta tilankäytöstä katuverkossa.
Millä tavalla raitiotie tulee lisäämään joukkoliikenteen käyttäjien osuutta?
Minusta vähän tuntuu että samat naamat jotka nykyisinkin käyttää joukkoliikennettä siirtyvät osaksi päivää ratikkaan. Ja yksityisautoilijat autoilevat entiseen tapaan. - tilankäyttäjä
Mansu.tehostaa kirjoitti:
Raitiotien yksi tehtävä on lisätä joukkoliikenteen käyttäjien osuutta. Ja se tulee siinä myös onnistumaan, jos ulkomaisia esimerkkejä katsotaan. Kaikki hyötyvät tehokkaammasta tilankäytöstä katuverkossa.
Raitiotien ainoa tehtävä on nostaa veronmaksajien maksuosuutta per kuljetettu matkustaja.
Megabusseilla (tai jopa tavallisilla haitaribusseilla) kyseinen kustannuserä olisi saatu nykyistä pienemmäksi, mutta se ei taas sovi markkinatalouteen sokeasti uskoville kokoomuslaisille.
Kokoomus kun toimii ainoastaan verovaroin. Kykypuolueen ainoa kyky on käyttää yhteistä omaisuutta yksityisiin tarpeisiin. - mallikkaasti.Mansulla
Oshkosh kirjoitti:
Millä tavalla raitiotie tulee lisäämään joukkoliikenteen käyttäjien osuutta?
Minusta vähän tuntuu että samat naamat jotka nykyisinkin käyttää joukkoliikennettä siirtyvät osaksi päivää ratikkaan. Ja yksityisautoilijat autoilevat entiseen tapaan.Raitiotie lisää joukkoliikenteen osuutta, koska sen palvelutaso on korkeampi kuin bussiliikenteen. Vaunut todella ovat isommat ja mukavammat sekä esteettömät bussiin verrattuna. Useille (useimmille?) suunnille raitio bussi -vuorojen määrä lisääntyy. Raitiotie ei jumita juuri siihen ruuhka-aikaan, kun oman auton käyttäjät seisovat liikennevaloissa ja jonoissa ihan muuten vaan. Rakentaminen keskittää asumista radan varteen. Piintynytkin autoilija voi jättää auton raideliikenteen liityntäpysäköintipaikalle ja jatkaa siitä keskustaan ilman parkkihuolia. Näin tehdään nyt VR:n lähiliikenteen ja Helsingin metron alueella. Julkisen vallan hintapolitiikka suosii joukkoliikennettä.
Kaikki tämä vaikuttaa samaan suuntaan: joukkoliikenteen osuus nousee hitaasti mutta varmasti. - Kriih-krääh
Mansu.tehostaa kirjoitti:
Raitiotien yksi tehtävä on lisätä joukkoliikenteen käyttäjien osuutta. Ja se tulee siinä myös onnistumaan, jos ulkomaisia esimerkkejä katsotaan. Kaikki hyötyvät tehokkaammasta tilankäytöstä katuverkossa.
Turhaa ennenaikaista uhoamista. Pelkkää arvailua
- ei_käy-vastustan
"Raitiotie ei jumita"
Ratikka jumittaa jo ennen kuin pääsee sen kyytiin. Ratikkaa on nimittäin hankala saavuttaa. Nykyään pääsee bussilla lähes paikasta paikkaan. Jatkossa pitäisi ensin päästä jollain tavalla paikasta ratikkapysäkille, ja ratikkamatkan jälkeen vielä toiselta pysäkiltä varsinaiseen paikkaan, jonne on menossa.
Ratikassa ei ole mitään järkeä. Megabussit ovat tätä päivää, jos jostain syystä tarvitaan lisäkapasiteettia. Bussiammattilaisten mukaan nekin haitaribussien poistosta aiheutuneet ruuhkahetket saataisiin pois lisäämällä bussivuoroja. Halpaa ja tehokasta. Mutta byrokraateille ja heidän kanssaan yhteistyössä toimiville hyville veljille se käy, se ei vaan kertakaikkiaan käy! - Oshkosh
mallikkaasti.Mansulla kirjoitti:
Raitiotie lisää joukkoliikenteen osuutta, koska sen palvelutaso on korkeampi kuin bussiliikenteen. Vaunut todella ovat isommat ja mukavammat sekä esteettömät bussiin verrattuna. Useille (useimmille?) suunnille raitio bussi -vuorojen määrä lisääntyy. Raitiotie ei jumita juuri siihen ruuhka-aikaan, kun oman auton käyttäjät seisovat liikennevaloissa ja jonoissa ihan muuten vaan. Rakentaminen keskittää asumista radan varteen. Piintynytkin autoilija voi jättää auton raideliikenteen liityntäpysäköintipaikalle ja jatkaa siitä keskustaan ilman parkkihuolia. Näin tehdään nyt VR:n lähiliikenteen ja Helsingin metron alueella. Julkisen vallan hintapolitiikka suosii joukkoliikennettä.
Kaikki tämä vaikuttaa samaan suuntaan: joukkoliikenteen osuus nousee hitaasti mutta varmasti.Mistä sinä tiedät mihin autoilija on menossa? Eivät kaikki ole keskustaan menossa.
- RatikkaUskovaiset
mallikkaasti.Mansulla kirjoitti:
Raitiotie lisää joukkoliikenteen osuutta, koska sen palvelutaso on korkeampi kuin bussiliikenteen. Vaunut todella ovat isommat ja mukavammat sekä esteettömät bussiin verrattuna. Useille (useimmille?) suunnille raitio bussi -vuorojen määrä lisääntyy. Raitiotie ei jumita juuri siihen ruuhka-aikaan, kun oman auton käyttäjät seisovat liikennevaloissa ja jonoissa ihan muuten vaan. Rakentaminen keskittää asumista radan varteen. Piintynytkin autoilija voi jättää auton raideliikenteen liityntäpysäköintipaikalle ja jatkaa siitä keskustaan ilman parkkihuolia. Näin tehdään nyt VR:n lähiliikenteen ja Helsingin metron alueella. Julkisen vallan hintapolitiikka suosii joukkoliikennettä.
Kaikki tämä vaikuttaa samaan suuntaan: joukkoliikenteen osuus nousee hitaasti mutta varmasti.Pysy vahvana uskossasi äläkä anna tosiasioiden häiritä sitä!
- lontooo
Täysin keksittyä paskapuhetta ratikan kannattajista. Ratikoita on vaikka missä euroopassa, onko ne tosiaan kaikissa niissä kaupungeissa kommunisteja sitten?
Entäs metro, Lontoossa, Berliinissä.... missä vaan. Se on joukkoliikennettä myöskin. Ollaanko Lontoossa ja Berliinissä kommunisteja vai? - lontooo
Oshkosh kirjoitti:
Millä tavalla raitiotie tulee lisäämään joukkoliikenteen käyttäjien osuutta?
Minusta vähän tuntuu että samat naamat jotka nykyisinkin käyttää joukkoliikennettä siirtyvät osaksi päivää ratikkaan. Ja yksityisautoilijat autoilevat entiseen tapaan.Tutkitusti eri ratikkakaupungeissa uusi ratikka lisää joukkoliikenteen matkustajamäärää, koska se koetaan niin houkuttavaksi laitteeksi. Bergenissä taisi lisätä Tampereen ratikan ja linjaston kaltainen ratkaisu matkustajia 20-30%. Oli niin suosittu, että joutuivat tilaamaan pidempiä vaunuja. Onneksi Treella tajuttiiin ostaa pitkät vaunut jo nyt.
- mieluummin.Mansu
ei_käy-vastustan kirjoitti:
"Raitiotie ei jumita"
Ratikka jumittaa jo ennen kuin pääsee sen kyytiin. Ratikkaa on nimittäin hankala saavuttaa. Nykyään pääsee bussilla lähes paikasta paikkaan. Jatkossa pitäisi ensin päästä jollain tavalla paikasta ratikkapysäkille, ja ratikkamatkan jälkeen vielä toiselta pysäkiltä varsinaiseen paikkaan, jonne on menossa.
Ratikassa ei ole mitään järkeä. Megabussit ovat tätä päivää, jos jostain syystä tarvitaan lisäkapasiteettia. Bussiammattilaisten mukaan nekin haitaribussien poistosta aiheutuneet ruuhkahetket saataisiin pois lisäämällä bussivuoroja. Halpaa ja tehokasta. Mutta byrokraateille ja heidän kanssaan yhteistyössä toimiville hyville veljille se käy, se ei vaan kertakaikkiaan käy!hanuri-bussi. ???
ei kiits - lontooo
mieluummin.Mansu kirjoitti:
hanuri-bussi. ???
ei kiitsEi todellakaan, onhan nyt ratikka paljon tyylikkäämpikin. Kaikin puolin mukavampi laite, kuin yksikään bussi. Sähköbussit on ihan mukavia hiljaiselta ääneltään, mut eivät nekään yhtä tilavan oloisia ole ja mukavia kulultaan.
- suuria.kyssymyksiä
tässä taustalla on pahempi kokonaiskehitys meneillään, ihmisten vapaa liikkuvuus viedään, jotta heitä voidaan käyttää pelinappuloina suuressa vapaamuurarien järjestämässä uudessa maailmanjärjestyksessä,
miten muuten kokoomus voisi kannattaa sosialismia ja estää vapaa liikkuminen sekä vihata yksityisautoilijoita - Rati.Riti-Kalla
Aloittaja on kyllä itse aiheuttanut ongelmansa. Kukaan täysipäinen ei asu ja käy töissä eri puolella maakuntaa. Ja minkä helkkarin takia kakarat pitää levitellä ympäri maakuntaa? Viekää ne perkeleet samaan paikkaan, tai sitten mamma jää hoitamaan niitä kotiin kuten normaaleissa perheissä tehdään.
Vika löytyy korviesi välistä. Näet vian käymällä peilin edessä.- k.Kala.kalle
mutta kun yhdenvertaisuuslaki on olemassa,
kaikille Suomen perustuslain mukaan kuuluu samanlaiset palvelut, eihän perustuslakia voida kumota Tampereellakaan,
ratikka tulee olemaan oerustuslain vastainen jos se ei palvele kaikkia asukkaita tasapuolisesti - kaikille.sama
k.Kala.kalle kirjoitti:
mutta kun yhdenvertaisuuslaki on olemassa,
kaikille Suomen perustuslain mukaan kuuluu samanlaiset palvelut, eihän perustuslakia voida kumota Tampereellakaan,
ratikka tulee olemaan oerustuslain vastainen jos se ei palvele kaikkia asukkaita tasapuolisestiPerustuslain mukaan "Suomen kansalaisella ja maassa laillisesti oleskelevalla ulkomaalaisella on vapaus liikkua maassa ja valita asuinpaikkansa". Jokainen saa siis valita asuinpaikkansa raitiovaunupysäkin lähistöltä. Jopa tamperelaiset.
- ratikkafani
"1. Milloin ratikka menee KAIKKIIN kaupunginosiin, esim. Kaanaaseen niin kattavasti että h-autoja ei enää tarvita?"
Ei milloinkaan. Ratikan tehtävä on palvella mahdollisimman suurta matkustajamäärää, mutta ei kaikkia kaikkialla.
"2. Milloin minä pääsen ratikalla töihin Ylöjärven laitamille kaupungin itäpäästä ja meidän perhe pääsee ratikalla kesämökille Pälkäneelle? Tai miten kauan minun työmatkani saisi kestää, onko 2 tuntia suuntaansa paljon?"
Et milloinkaan. Sun kannattaa edelleen turvautua henkilöautoon noin hankalalla työmatkalla. Kyllä 2 tuntia suuntaansa on paljon.
"3. Miten hoidamme 3 lasta eri tarhoista ratikalla ja raahaamme samalla viikonlopun viikonlopun ostokset kotiin kiukuttelevien ja väsyneitten eli käytännössä kannettavien kakarain kanssa?"
Ette mitenkään, kannattaa edelleen pitää sitä autoa. Autosta kannattaa luopua vasta sitten, kun kakarat ovat isompia. Ratikan tehtävä ei ole palvella kaikkia, vaan mahdollisimman suurta matkustajamäärää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .593255Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen472931Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631242749Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3541837- 711104
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito101091Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.1961010- 45849
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde26840Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että103835