Audi 100 2.3 vm 1992 täristää rattia varovasti jarrutettaessa. Voimakkaassa jarrutuksesa tärinää ei niinkään tapahdu. Kaikki ns. asiantuntijat väittävät että jarrulevyt ovat kierot mutta niiden vaihtaminen ei auta kuin hetkellisesti. Itse epäilen että jompikumpi etupään jarrusylinteri tai jarrusatula ei liiku normaalisti. Onkohan näihin saatavissa jotain korjaussarjaa liukutappeineen yms. holkkeineen vai onko vika jossain muualla? Katsastusmiehellä ei huomauttamista ollut, mutta vaiva kuitenkin häiritsee ja pitemmän päälle nivelet menee vaihtoon.
Rattia täristää
18
2187
Vastaukset
- vibra
pitääkö kolinaa tai jumputusta tai siis mitään ääntä? täriseekö koko auto vai tuntuuko vain ratissa?
- V.Esso
Jarrutettaessa ei kuulu mitään ääntä. Tärinä tuntuu ratissa ja sitä kautta taitaa koko korikin vähän tutista. Olen vaihtanut eteen jarrulevyt 2 kertaa (Biltema/Motonet) ja samalla putsannut/rasvannut kaikki jarrusatulan liikkumiseen vaikuttavat osat. Sen jälkeen tärinää ei ole ole ollut mutta pikkuhiljaa (1000-2000 km)se alkaa taas.
- aadi
V.Esso kirjoitti:
Jarrutettaessa ei kuulu mitään ääntä. Tärinä tuntuu ratissa ja sitä kautta taitaa koko korikin vähän tutista. Olen vaihtanut eteen jarrulevyt 2 kertaa (Biltema/Motonet) ja samalla putsannut/rasvannut kaikki jarrusatulan liikkumiseen vaikuttavat osat. Sen jälkeen tärinää ei ole ole ollut mutta pikkuhiljaa (1000-2000 km)se alkaa taas.
Ensinnäkin bilteman jarrulevyjä en suosittelisi ostettavaksi. Tuskin vika kuitenkaan jarrulevyissä on, sillä silloin jarrupolkimessakin tuntuisi todennäköisesti potkintaa. Kolme syytä olisi minulla antaa, jotka voivat ratin tärinää aiheuttaa.
1. Raidetangon päät
2. Iskarin yläpään tukilaakerit
3. Alatukivarren puslat - V.Esso
aadi kirjoitti:
Ensinnäkin bilteman jarrulevyjä en suosittelisi ostettavaksi. Tuskin vika kuitenkaan jarrulevyissä on, sillä silloin jarrupolkimessakin tuntuisi todennäköisesti potkintaa. Kolme syytä olisi minulla antaa, jotka voivat ratin tärinää aiheuttaa.
1. Raidetangon päät
2. Iskarin yläpään tukilaakerit
3. Alatukivarren puslat..kun tärinät häipyy n. tuhanneksi kilometriksi kun levyt vaihtaa ja rasvailee liikkuvat osat lukuunottamatta levyjä/paloja? Niveliin,raidetankoihin yms. ei ole koskettu ollenkaan.
- aadi
V.Esso kirjoitti:
..kun tärinät häipyy n. tuhanneksi kilometriksi kun levyt vaihtaa ja rasvailee liikkuvat osat lukuunottamatta levyjä/paloja? Niveliin,raidetankoihin yms. ei ole koskettu ollenkaan.
Niin. Nuo syyt mitä luettelin, saattavat aiheuttaa sitten sen, että levykin menee hieman kieroksi ja tärinät alkaa. Täristääkö rattia muuten mutkassa kevyesti jarrutettaessa?
Vaihda ne liukutapit nyt aluksi, maksanee motonetissä jotain vajaa 30 euroa, niin se vaihtoehto ainakin poissulkeutuu. Vaihda samalla ne suojakumit sinne, ja paljon rasvaa sisään. Liian rasvan huomaa sillä, että alkaa turvottamaan jo sitä suojakumia, kun painaa liukutapin niin syvälle ku menee. Skodan liukutappejakin löytyy, muuten samat, paitsi puolisen senttiä lyhyemmät.
- kalle
Jarrulevyt saattaa olla tosiaan kierot.
Tarkista jarrupalojen alla että siellä on sellainen välilevy joka kai eliminoi myös kyseistä ilmiötä ja sylinterit että liikkuu hyvin ruuvipuristimella saat ne liikkumaan vai onkos liimapuristin oikealta nimeltään. - Autoteknikko
Siis nivelistä se yleensä juuri johtuu se ravistus. Alatukivarsien laakerointihelat (kumihelat) ovat varmaankin väljistyneet. Eivät välttämättä katsastuksessa edes huomauta, ellei ne ole täysin väljät. Kun ko. helat väljistyvät, ne "vetävät" pitemmän päälle jarrulevytkin kieroiksi.
- kirjoita
Jos oikeasti olet autoteknikko niin älä höpöjä kirjoita, ei nimittäin lisää maallikkojen luottamusta yhtään.
Muutoinkin jos työskentelet alalla niin näitä keskusteluja seuraamalla saat ammatillisen kuvan missä ns."autoalan maallikoiden" tietämyksen taso on jotta pystyt esittämään asiat heille töissäsi jokapäiväisessä kanssakäymisessä ymmärettävästi = asiakaspalvelu. Mutta keskusteluun osallistuminen on virhe, osoita mahdollinen ammattitaitosi mieluummin työpaikallasi kuin näillä keskustelufoorumeilla. - Autoteknikko
kirjoita kirjoitti:
Jos oikeasti olet autoteknikko niin älä höpöjä kirjoita, ei nimittäin lisää maallikkojen luottamusta yhtään.
Muutoinkin jos työskentelet alalla niin näitä keskusteluja seuraamalla saat ammatillisen kuvan missä ns."autoalan maallikoiden" tietämyksen taso on jotta pystyt esittämään asiat heille töissäsi jokapäiväisessä kanssakäymisessä ymmärettävästi = asiakaspalvelu. Mutta keskusteluun osallistuminen on virhe, osoita mahdollinen ammattitaitosi mieluummin työpaikallasi kuin näillä keskustelufoorumeilla.Mikähän viestissäni oli paskaa? Se on todettu niin monta kertaa, et ohjauspyörän ravistus aika usein johtuu etuakseliston nivelten välyksistä. Jos et tätä suostu ymmärtämään, niin ei oo pakko, kuten ei kenenkään muunkaan. En väittänyt eka viestissäni ravistuksen johtuvan nimenomaan mainitsemastani syystä, vaan esitin faktan mistä se yleensä johtuu. Ei viestini tarkoitus ollut käskeä vaihtamaan tukivarsien heloja heti, vaan esim. ottaa ne tarkemman tarkastelun alle.
Ja jos viestissäni joku asia on jäänyt/jää epäselväksi, kuten oletan sulle käyneen, toki voi kysyä lisää. Täytynee kiinnittää jatkossa enemmän huomiota, että tulee otettua huomioon kaikki mahdolliset ja mahdottomat tekijät, ettei vaan maallikot saa vajanaista informaatiota! Mistä muuten tiedät, montako maallikkoa tässäkin viestiketjussa on mukana? Luulen, että tämänkin viestiketjun aloittaja on perehtynyt autotekniikkaan keskivertomaallikkoa enemmän viestin sisällöstä päätellen. - Autoteknikko
kirjoita kirjoitti:
Jos oikeasti olet autoteknikko niin älä höpöjä kirjoita, ei nimittäin lisää maallikkojen luottamusta yhtään.
Muutoinkin jos työskentelet alalla niin näitä keskusteluja seuraamalla saat ammatillisen kuvan missä ns."autoalan maallikoiden" tietämyksen taso on jotta pystyt esittämään asiat heille töissäsi jokapäiväisessä kanssakäymisessä ymmärettävästi = asiakaspalvelu. Mutta keskusteluun osallistuminen on virhe, osoita mahdollinen ammattitaitosi mieluummin työpaikallasi kuin näillä keskustelufoorumeilla.Oletan, ettet ymmärtänyt viestiäni. Pitänee jatkossa ottaa huomioon kaikki mahdolliset ja mahdottomat tekijät huomioon, että maallikotkin ne ymmärtävät. Mutta sitä minä en ymmärrä, ettei ammattilaisen neuvot kelpaa. Sen toki tiedän, että tällä(kin) palstalla on enemmän ja vähemmän autotekniikasta tietäviä, enemmän tai vähemmän tosissaan kantaaottavia. Olisin tietysti voinut tuoda esille useampiakin vaihtoehtoja ratin rasvistukseen johtavista syistä, mutta minunkin vapaa-aikani on rajallinen. En halua, enkä aina ehdi viettää kaikkea vapaatani selittämässä juurtajaksain keskustelupalstoilla. Ja jos viesteissäni jää jotain epäselvää, aina voi kysyä lisää. Tarkoituksenani oli antaa vinkkiä mistä vikaa voisi etsiä.
Tukivarsien helojen väljyys todellakin on usein alunperin syypäänä kieroutuneisiin jarrulevyihin. Se on niin monesti kokemuksen kautta todettu. En kuitenkaan väittänyt ravistuksen johtuvan ainoastaan ko. asiasta. Syitä voi olla monia. Tuossa oli edellä ja jälkeenpäinkin tullut ihan hyviä ehdotuksia, kaikki ne kohdat kannattaa tarkastaa, ellei ole jo tullut tarkastettua.
Audi 100:n pitkittäistukivarren (toimii samalla kallistuksenvakaajana) hela, joka on kiinnitetty alatukivarteen, on hyvin usein tuon ikäisessä jo väljä. Yleensä se ilmenee niin, että hiemankin terävimmissä jarrutuksissa tuntuu ohjauspyörässä nykäisy/ravistusta. Hela voi olla niin väljä, että etupyörät siirtyvät jarruttaessa auton pituussuunnassa useita senttejä taaksepäin. Toisekseen 100:n etuakseliston rakenne on sellainen, että alatukivarren pallonivelen välystä on miltei mahdoton havaita etupyörät kevennettynä, vaikka käyttäisi rautakankea apuna. Välyksen saa parhaiten selville ravistinlaitteella. - Autoteknikko
Autoteknikko kirjoitti:
Oletan, ettet ymmärtänyt viestiäni. Pitänee jatkossa ottaa huomioon kaikki mahdolliset ja mahdottomat tekijät huomioon, että maallikotkin ne ymmärtävät. Mutta sitä minä en ymmärrä, ettei ammattilaisen neuvot kelpaa. Sen toki tiedän, että tällä(kin) palstalla on enemmän ja vähemmän autotekniikasta tietäviä, enemmän tai vähemmän tosissaan kantaaottavia. Olisin tietysti voinut tuoda esille useampiakin vaihtoehtoja ratin rasvistukseen johtavista syistä, mutta minunkin vapaa-aikani on rajallinen. En halua, enkä aina ehdi viettää kaikkea vapaatani selittämässä juurtajaksain keskustelupalstoilla. Ja jos viesteissäni jää jotain epäselvää, aina voi kysyä lisää. Tarkoituksenani oli antaa vinkkiä mistä vikaa voisi etsiä.
Tukivarsien helojen väljyys todellakin on usein alunperin syypäänä kieroutuneisiin jarrulevyihin. Se on niin monesti kokemuksen kautta todettu. En kuitenkaan väittänyt ravistuksen johtuvan ainoastaan ko. asiasta. Syitä voi olla monia. Tuossa oli edellä ja jälkeenpäinkin tullut ihan hyviä ehdotuksia, kaikki ne kohdat kannattaa tarkastaa, ellei ole jo tullut tarkastettua.
Audi 100:n pitkittäistukivarren (toimii samalla kallistuksenvakaajana) hela, joka on kiinnitetty alatukivarteen, on hyvin usein tuon ikäisessä jo väljä. Yleensä se ilmenee niin, että hiemankin terävimmissä jarrutuksissa tuntuu ohjauspyörässä nykäisy/ravistusta. Hela voi olla niin väljä, että etupyörät siirtyvät jarruttaessa auton pituussuunnassa useita senttejä taaksepäin. Toisekseen 100:n etuakseliston rakenne on sellainen, että alatukivarren pallonivelen välystä on miltei mahdoton havaita etupyörät kevennettynä, vaikka käyttäisi rautakankea apuna. Välyksen saa parhaiten selville ravistinlaitteella.Tosi hyvin toimii muuten tää foorumi! :) Edellistä viestiä kirjoittaessani, ei aikaisempaa ollu vielä näkyvissä. No, tulipahan samasta asiasta kahteen eri kertaan vähä eri tavalla.
- Samu-75
Autoteknikko kirjoitti:
Tosi hyvin toimii muuten tää foorumi! :) Edellistä viestiä kirjoittaessani, ei aikaisempaa ollu vielä näkyvissä. No, tulipahan samasta asiasta kahteen eri kertaan vähä eri tavalla.
...jonkin aikaa, ja ladata sivua uudelleen, jos omaa kirjoitusta ei heti näy.
- Kari
Tarkasta myös takajarrujen kunto. Minulla oli aikoinaan samanlainen ongelma, ja vika löytyi kierosta takarummusta. Kiero takalevy tekee saman efektin.
- 3,2
Eräällä kaverillani vaihdettiin uuteen V6 Mondeoon kolmisen vuotta sitten tarvikealuvanteilla olleet talvirenkaat. Muutaman tuhannen kilsan jälkeen jarrut alkoi ravistaa just samoin. Syy: renkaan kiinnitys-"ruuvien" juuressa (1 tai 2 per pyörä)oli jonkinlaiset jousiprikat, jotka oli jätetty sinne jo tehtaalla. Alkuperäisissä aluvanteissa oli tila ko. prikoille mutta tarvikevanteissa ei jollaoin kun vanne kiristettiin paikoilleen niin jarrulevyyn aiheutui pysyvä jännitys joka sitten ajan kanssa veti levyt kieroiksi. Onneksi hommn syy oli merkkiliikkeessä joten uudet jarrulevyt ja palat meni takuuseen.
Voisko sun ongelmas olla samansuuntainen eli vika oliskin vanteiden kiinnityksessä?- V.Esso
Tuontyyppinen vika siinä saattaa hyvinkin olla vaikkei suoranaisesti mitään prikkoja pulttien alla olekaan. Joku jännitys saattaa vaikuttaa jarrulevyihin vääntää ne aika nopeastikin. Vika kyllä ilmenee sekä kesä-että talvirenkailla joista jälkimmäisessä on Audin alkuperäiset vanteet.
- Jamppa
V.Esso kirjoitti:
Tuontyyppinen vika siinä saattaa hyvinkin olla vaikkei suoranaisesti mitään prikkoja pulttien alla olekaan. Joku jännitys saattaa vaikuttaa jarrulevyihin vääntää ne aika nopeastikin. Vika kyllä ilmenee sekä kesä-että talvirenkailla joista jälkimmäisessä on Audin alkuperäiset vanteet.
Noita edella mainittuja prikkoja jotka fordissa pitaa levyn paikallaan ei ole Audissa koska siina on pultit. Todennaköisin syy ravistukseen on niissa levyissa ja jos siis ratti vatkaa edestakaisin niin nimenomaan etulevyissa.
Noi tarvikelevyt on taytta paskaa (anteeksi kielenkaytto, mutta tuo on ainoa sana joka kuvaa Bilteman ja motonetin levyja) Edes alkuperaiset (ate, lucas) levyt ei ole kummoisia laadultaan ja levyt kieroutuu yllattavan nopeasti varsinkin reippaammassa ajossa koska ne on naissa autoissa jaadytetty onnettomasti. Mun ennatys on levyjen kieroutumisessa on kuukauden ajo.
Itse samojen probleemien kanssa taistelleena uskallan neuvoa etta kannattaa hankkia hyvat levyt EBC, Ferodo,tms. Itsella loistavia kokemuksia uritetuista Ate Powerdisc-levyista. Levyissa hinta on aika suoraan verrannollinen laatuun.
Tama kaikki olettaen etta sun Audi on muuten kunnossa, jarrut ei laahaa eika missaan ole valjaa.
- kalle
Niin onhan siellä se kitinälevy siellä jarrupalojen alla sellainen metalliluiska?
- V.Esso
Niin tosiaan unohdin vastata tuohon aiempaan tiedusteluusi. Tärinöitten ilmaantuessa ensimmäisen kerran menin (pöljä?) Biltemaan ja ostin sekä levyt että jarrupalat. Minkäänlaisia kitinä- tai muita levyjä ei tullut mukana mutta eipä sieltä entistenkään palojen takaa mitään löytynyt. Jarrusylinterin puoleisissa paloissa on tietysti se 3-piikkinen häkkyrä joka pitää palan kiinni sylinterissä. Sinnehän ei mitään aluslevyjä kai voi laittaakaan.
Sellainen tuli vielä mieleen että tässä mallissa ei jostain syystä ole jäähdytetyt levyt vaikka kone on 2.3 eikä 2.0. Opuksien mukaan 2.3:ssa pitäisi olla jäähdytetyt ja 2.0:ssa "tavalliset".Voi olla että nämä tavalliset kuumuu liikaa ja kieroutuu sen siliän tien. Jäähdytetyt levyt ovat sen verran leveämmät että pitää vaihtaa sitten kaikki osat satuloineen päivineen.Menen perjantaina pajalle mittauttamaan levyjen suoruuden niin asia vähän selkenee.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 424420
Vain vasemmistolaiset rakennemuutokset pelastavat Suomen
Kansaa on ankeutettu viimeiset 30+ vuotta porvarillisella minäminä-talouspolitiikalla, jossa tavalliselta kansalta on ot1484165- 643786
- 1233762
Purra on kantanut vastuuta täyden kympin arvoisesti
Luottoluokituksen lasku, ennätysvelat ja ennätystyöttömyys siitä muutamana esimerkkinä. Jatkakoon hän hyvin aloittamaans413600Persut huutaa taas: "kato! muslimi!"
Persut on lyhyessä ajassa ajaneet läpi kaksi työntekijöiden oikeuksien heikennystä, joita se on aiemmin vastustanut. Pe763429- 953002
- 542865
- 252676
Korjaamo suositus
Vahva suositus Kumpulaisen korjaamolle vanhan 5-tien varrelta! Homma pelaa ja palvelu ykköslaatuista. Mukavaa kun tuli p142394