Työtön isä, opiskeleva lapsi

möksäspede

Olen pitkäaikaistyötön, työnantajan kaatumisen myötä kolme vuotta sitten irtisanottu. Ex. vaimoni halusi erota pari vuotta sitten. Omistusasunto on yhä yhteisessä omistuksessamme, mutta itse asustelen kesämökissä muualla. Kirjoilla olen toki puoliksi omistamassani asunnossa.

Aikuinen lapseni pääsi opiskelemaan ja mietin että omistusasunnon voisi nyt myydä ja saada siitä varoja elämiseen työmarkkinatukea paikkaamaan.

Onko mahdollista että vuokraamme lapseni kanssa, tai pelkästään toisen nimissä asunnon ja saamme siihen lähes koko vuokran kattavan asumistuen? Kelan laskurin mukaan näin saattaisi tapahtua. Saisin samalla kirjat pois myytävästä asunnosta, siirrettyä ne vuokraluukkuun. Askarruttaa myös se, miten vuokraisäntä suhtautuu tällaiseen, enhän todellisuudessa asuisi asunnossa juuri paljoakaan.

5

191

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • HuijaritKuriin
    • tarkistajututennetek

Eiköhän lapsesi kannata vuokrata itse jokin asunto. Silloin hän saa asumistukea eli opintotuen asumislisää. Jos vanhempien kirjat ovat samassa osoitteessa, se hankaloittaa opintotuen saamista eli kela ajattelee, etteivät vanhemmat ole todellisuudessa eronneet. Ainakin kaveripiirissä oli tämä tapaus, kun poika aloitti opinnot saman kylän lukiossa.
      Voisitko vuokrata mökkikunnastasi jonkin kehnon ja siksi halvan yksiön ja muuttaa kirjasi sinne? Vuokranantajan kanssa voi sopia, että sitä voi rempata sinä aikana, kun sinä vuokraat sitä kämppää.

• kllkjjkjlkjkl

Tuollainen tukien huijaaminen ei tuolla tavalla onnistu. Sinun tulosi vaikuttavat lapsesi opintorahan määrään eikä hän voi saada opiskelijan asumislisää koska asuu (virallisesti) samassa asunnossa kanssasi.

Sinä voit hakea yleistä asumistukea kahdelle hengelle tuohon asuntoon, mutta se raha tulee sinulle. Kokonaisuutena jäätte kuitenkin tappiolle sillä lapsesi opintoraha laskee eikä hän saa asumislisää ja noiden alenemisen yhteissumma on suuremppi kuin se mitä sinä voit nostaa yleistä asumistukea vuokraan.

Paras keino olisi että myyt omakotitalosi ja ostat siitä saamillasi rahoilla lapsellesi asunnon jonka sitten vuokraat hänelle ja jatkat itse asumistasi siellä kesämökillä. Lapsesi saa silloin täyden opintotuen ja opiskelijan asumislisän, sinun pitää vain maksaa verot lapsesi maksamasta vuokrasta ja asunnosta aiheutuvat kulut, loppu on sitten puhdasta voittoa sinulle.

• 4568

Paitsi että jos lapsi asuu vanhemmalta vuokratussa asunnossa, voi hän saada asumislisää enintään 58,87€/kk, mikä ei todellakaan ole lähelläkään täyttä määrää.

• ei_kai_sentään

Eihän työnantajan kaatuminen voi olla irtisanomisperuste. Yrityksen kaatuminen voisi sitä olla, mutta että työnantajan ...?

Minä olen nähnyt monta kertaa kun työnantaja kaatuu. Viime talvenakin ainakin kolme kertaa. Eikä ole tullut mieleenkään, että voisi sen vuoksi irtisanoa. Vaikka me silloin viimeisellä kerralla kyllä vedet silmissä porukalla naurettiin!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä kaivatussasi

Oikein häiritsee?
      Ikävä
      150
      2019
    2. Stubb kävi pelaamassa golfia Trumpin kanssa Floridassa

Presidentit tapasivat aamiaisella, pelasivat kierroksen golfia ja lounastivat yhdessä. Vierailu oli luonteeltaan epävir
      Maailman menoa
      320
      1214
    3. Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?

Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.
      Ikävä
      83
      1019
    4. Minä tiedän sen

Sinun ei tarvitse nainen sitä sanoa, minä tiedän jo sen.
      Ikävä
      35
      898
    5. Minkä kultakimpaleen

Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik
      Ikävä
      31
      839
    6. Hitto että tekis

Mieli saada sua
      Ikävä
      52
      819
    7. Mitä tekisit jos näkisit täällä viestin joka on varmasti sulle

Olisit siitä 100% varma.
      Ikävä
      71
      764
    8. Joustoasuminen , kyykyttämistä vai ihan vaan mielenvikaisuutta?

https://yle.fi/a/74-20149669 Kun asumistukia leikataan joittenkin sääntöjen mukaan,olis pakko muuttaa halvempaan. Mutta
      Maailman menoa
      18
      756
    9. Onko kaivattusi

Työelämässä vai ei? Jo on niin mitä ajattelet hänen ammatistaan? Jos ei ole niin haittaako se sinua?
      Ikävä
      44
      711
    10. Ikävä on häntä

Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos
      Ikävä
      56
      709
    Aihe