Yamahaan potkuri!

Jeissi7

Tervehdys! Ollaan pitkään mietitty uutta potkuria tohon Yamahan 115hv 4tahti myllyyn. Tarkotus olisi saada lisää nopeutta mahdollisimman paljon ja mielellään löpön kulutusta alas, eli onko jollain kokemuksia mikä toimisi parhaiten? Sen verran olen koittanut hakea tietoa että mitä isompi nousu sen kovempaa mutta vaikeempi saada plaaniin olenko ihan väärässä? Plaaniin saamisessa ei mitään vaikeuksia,vene suht kevyt eli nyt haetaan vaan sitä nopeutta. Asiallisia vastauksia kun asiallisesti kysynkin ja jos olen väärässä niin korjatkaa koska olen aika tietämätön vielä. :)

14

1240

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Moponviritystä

Nää propellin vaihtavat on vähän niinkuin mopon virittäjät aikanaan: umpimähkään säädetään, vaihdetaan suuttimia ja reijitetään pakoputken ja lopulta tulee enemmän ääntä niin fiilishevosvoimat on lisääntynyt

Ropelleissa on kanssa vähän sama: fiilispohjalta vaihdetaan "nopeampaan" ja sitten kun kone ei jaksa enää täysillä painaa niin "kevyempään" ja iteraatioprosessin jatkuessa löydetään lopulta alkuperäinen nousu.

• Jeissi7

Sen olen ymmärtänyt että alkuperäinen on yleensä kompromissi joka sopii 50/50 nopeudelle ja plaaniin nostamiselle. Mitään isoa eroa ei odotettakaan, kunhan vähän hyötyisi tästä, tuossa nyt ei ole teräspotkuria eli se olis ainakin hankinnassa.

• Jammu-setä

Mikä on nykyisen potkurin nousu ja kierrokset täysillä? Mikä vene mahtaa olla? Näillä pääsee alkuun.

• venhomies

Kyllä potkurilla ja myös koneen korkeudella paljonkin vaikutusta nopeuteen.Yksi tuuma nousussa tai halkaisiassa vaikuttaa n 300 R/min koneen kierroksiin.Jos kevyt ja kevyt liukuinen vene jolla ajetaan suht kevyellä kuormalla niin pienempi halkaisia ja nuosua reilusti kuitenkin niin että kone ottaa vähintään tuon 5500R/min.Teräs potkuri 3 lapaa ja valitse sellainen jossa lapapintaa ei hirveästi jos kerran nopeutta kaipaat.Yleensä potkurikauppiaat antaa muutaman koeajettavaksi ja ostat niistä parhaan.Koneen korkeus kannattaa samalla myös tarkistaa,saa olla kavitaatio levy vaikka muutaman sentin kölin yläpuolella koska pitoa on teräspotkurilla enemmän. Us Partsilla ainakin hyvä valikoima potkureita.

• Jeissi7

Kiitos asiallisista vastauksista! :)
        Vene on yamarin 5820 ja ei muuta tietoa nyt kun että vakio potkuri se on. Vene jaksaa kiertää 6000rpm asti siihen jää. Huippuja kerää 68km/h eli jotenkin vähältä tuntuu kun kaverilla suht sama vene (paino sekä pituus) ja jo 100hv myllyllä ja vaihdetulla potkurilla pääsee 72km/h ja tällä mun setillä kyllä enemmän kulutustakin. :/ Olisi kiva tietää mihin suuntaan vaihdetaan nousua ynnämuuta että auttas. Urku auki ei ole tarkotus kokoajan ajaa vaan 4400-5000rpm matka ajossa. :)

• Jammu-setä
        Jeissi7 kirjoitti:

Vene on yamarin 5820 ja ei muuta tietoa nyt kun että vakio potkuri se on. Vene jaksaa kiertää 6000rpm asti siihen jää. Huippuja kerää 68km/h eli jotenkin vähältä tuntuu kun kaverilla suht sama vene (paino sekä pituus) ja jo 100hv myllyllä ja vaihdetulla potkurilla pääsee 72km/h ja tällä mun setillä kyllä enemmän kulutustakin. :/ Olisi kiva tietää mihin suuntaan vaihdetaan nousua ynnämuuta että auttas. Urku auki ei ole tarkotus kokoajan ajaa vaan 4400-5000rpm matka ajossa. :)

Ok. Nyt pitäisi kuitenki jaksaa kipata kone ylös ja katsoa potkurista ne nousun merkinnät... 12,5x17 tms. mitä sitten onkaan.

• dndldldldld
        Jeissi7 kirjoitti:

Kierrosten perusteella sulla on melko optimi potkuri. En oikein ymmärrä näitä jotka haluavat veneen kulkevan 0.7 solmua kovempaa uudella kalliilla potkurilla. Omalla veneellä kokeilen huippuja kerran pari kesässä ihan vaan tsekkimielessä että kone kunnossa mutta se kulkeeko vene 30 vai 32 solmua on aivan yhden tekevää. Matka-ajossa kuitenkin kierrokset n. 4500 ja nopeus reilut 20 solmua eli taloudellisesti mennään...tai vähiten epätaloudellisesti.

• AulikkiST
        dndldldldld kirjoitti:

Kierrosten perusteella sulla on melko optimi potkuri. En oikein ymmärrä näitä jotka haluavat veneen kulkevan 0.7 solmua kovempaa uudella kalliilla potkurilla. Omalla veneellä kokeilen huippuja kerran pari kesässä ihan vaan tsekkimielessä että kone kunnossa mutta se kulkeeko vene 30 vai 32 solmua on aivan yhden tekevää. Matka-ajossa kuitenkin kierrokset n. 4500 ja nopeus reilut 20 solmua eli taloudellisesti mennään...tai vähiten epätaloudellisesti.

Ymmärryksesi kasvaa, jos ja kun haetaan nopeutta nimenomaan toivotulle kierrosalueelle, ei huippunopeuteen. Kannattaa katsoa propulse-potkureista tietoa. Tämä säästää polttoainetta haluamallasi kierrosalueella ja lisää potkurin pitoa aallokossa. Huippunopeutta et sillä kuitenkaan saa lisää.

• bower

Sen verran kokemusta yamahasta että aika heikko vääntämään, potkurilla ei kovinkaan paljoa voi tehdä (kulutukseen).sittemmin vaihdoin jammun pois ja ostin suzukin on huomattavasti tehokkaampi ja väänto aivan toista luokkaa, potkurit isompia ja huomattavasti laajempi mahdollisuus vaikutta sillä, tunti kulutus samalla matkanopeudella noin 20 solmua suzukin eduksi 1.5-2 litraa.

• Yamaha_V6

Yamaha F115 moottorin täyden kaasun kierroslukualue on 5000-6000rpm. Eli jos nyt kiertää jo sen 6000rpm, niin vois tuolle saada lisää vauhtia laittamalla 1-2" jyrkmpi nousunen potkuri.

• Jeissi7

Kiitos paljon vastauksista! Jos jyrkempi nousuinen potkuri vaihdetaan niin millainen vaikutus on bensan kulutukseen ja matka ajoon? Tyynellä,kone trimmattu ihan ylös otettiin tasan 6000rpm, aallokossa mennään 5700rpm asti :)

• Teiniunelmia

Taitaa olla päiväunta koko kysely.

• Amatööri

Minulla on 5820 ja 115 hv yamaha. Mikä on kustannustehokkain nopeus?

• Suvi4000

Kustannustehokkainta nopeutta en tiedä, mutta potkuri on oikean kokoinen silloin kuin vene saa otettua maksimi kierrokset, mutta ei ota rajottimella eikä huuda viimeistää päivää ilman plaanausta. Eli siis kiertää tappiin, mutta vaikka 3 hengen kuormalla kiertääkin 200-300rpm vähemmän. Näin minä olen kuullut, että pitää olla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      206
      3858
    2. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      62
      2446
    3. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      391
      2306
    4. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      47
      2223
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1531
    6. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      515
      1295
    7. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      93
      1271
    8. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      56
      1247
    9. Koska näit kaivattusi viimeksi

Milloin tapasit rakkaasi? Ja etenikö suhde yhtään?
      Ikävä
      71
      1175
    10. Jumala puhui minulle

Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      125
      1136
    Aihe