Tehostetusta palveluasunnosta tehohautajaisiin

topakkatäti

Tamperelaisille vanhuksille tarjotaan tehostettua palveluasumista tehostetulla hinnalla, jonka kaikki asukkaat itse kustantavat. Tehostetusta palveluasumisesta on lyhyt matka tehostettuihin hautajaisiin, missä nopeus on valttia.

Väliportaan hallintovirkamies väitti, ettei peli ole vielä vanhusten osalta menetetty. On keksitty vielä tehokkampi tapa päästä vanhuksista eroon. Heidät kärrätään yksiöihin asumaan yksin. Se tulee kuulemma halvemmaksi, jos hoitajien hoitokäyntien hintaa ei huomioida.

6

127

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kiitollinen_omainen

Edesmenneen muistisairaan omaisena kysyn vain, että mikähän mahtaisi mielestäsi olla tehostettua palveluasumista parempi vaihtoehto? Minä ainakin olen kiitollinen, että olen aikoinani voinut mm. käydä työssä ja elää jonkin aikaa kauempanakin normaalia elämää nuoremman sukupolven kanssa tämän vaihtoehdon ansiosta.

Niin tehostettua tämä palvelu on, että mennessäni tyhjentämään terveyskeskuksessa kuolleen omaiseni asuntoa löysin kaikki tavarat valmiiksi pakattuina. Ja huoneessa oli asunut jo kotvan aikaa uusi asukas. Toki minua oli muodollisesti neuvottu jo hieman aikaisemmin irtisanomaan asunto, koska vanhus ei sinne kuitenkaan enää palaisi. Tätä en kuitenkaan halunnut uskoa.

Tästäkin menettelystä voisi suivaantua ja repiä sensaatio-otsikoita. Täytyy kuitenkin ymmärtää, että asunto meni tarpeeseen eli hiljattain leskeksi jääneelle muistisairaalle, jonka kunto ei vielä edellytä terveyskeskusta. Tarve näille paikoille on nähtävästi loputon ainakin jossain päin Suomea.

• Olisihan siinä ollut päivittelemistä kun omaiset eivät älyä tyhjentää huonetta, eikä paikkaa kipeästi tarvitseva pääse siihen. Onneksi olivat hyvää hyvyyttään pakanneet tavarat valmiiksi.

• Kiitollinen_omainen
        satunnainenkommentoija kirjoitti:

Olisihan siinä ollut päivittelemistä kun omaiset eivät älyä tyhjentää huonetta, eikä paikkaa kipeästi tarvitseva pääse siihen. Onneksi olivat hyvää hyvyyttään pakanneet tavarat valmiiksi.

Voin vilpittömästi todeta, että en todellakaan älynnyt, että omaiseni oli viranomaisteitse siirretty terveyskeskuksen vuodeosaston asukkaaksi ilman sitä irtisanomista, jota minua vain hieman aikaisemmin oli (puhelimitse) pyydetty harkitsemaan.

Saavuttuani paikkakunnalle ehdin vierailemaan omaiseni luona terveyskeskuksessa vajaan viikon verran. Pian hänen kuolemansa jälkeen tilasin suruliputuksen palveluasumisyksikköön ja menin sinne hoitajille tarkoitetun kukkakimpun kanssa todetakseni, että omaiseni tavarat olivat olleet jo viikon verran käytävällä odottamassa - ja tietysti ihmeteltävinä.

Hyvä kuitenkin, että edes jossain kunnassa on yhteistyö eri palveluyksiköiden ja viranomaisten välillä näin saumatonta ja tieto kulkee ripeästi edes johonkin suuntaan. Turha tästä on enää minun omaisena tehdä arvovaltakysymystä.

Kaiken kaikkiaan olisin kuitenkin suonut vanhukselle arvokkaamman luopumisen pitkäaikaisesta kodistaan, jos kerran ei ollutkaan mahdollista asua siellä kuolemaan saakka, kuten oli luvattu.

• Tavallaan ihan oikeasti ymmärrän tunteesi, vaikka vähän provosoin tarkoituksella. Ymmärrän kyllä senkin, että hoitopaikoista on huutava pula ja siksi tuntuisi kurjalta, paikkaa odottavan kannalta, jos paikka odottelisi tyhjänä.
        Olen seurannut vanhusta joka oli vannottanut ettei häntä saa viedä enää pois hoitokodista. Se loppu ei todellakaan ollut mukavaa katseltavaa ja ajattelin ettei kenenkään pitäisi antaa sellaisia määräyksiä, kun ei ole tietoa millainen se loppu voi olla.

• Kiitollinen_omainen
        satunnainenkommentoija kirjoitti:

Tavallaan ihan oikeasti ymmärrän tunteesi, vaikka vähän provosoin tarkoituksella. Ymmärrän kyllä senkin, että hoitopaikoista on huutava pula ja siksi tuntuisi kurjalta, paikkaa odottavan kannalta, jos paikka odottelisi tyhjänä.
        Olen seurannut vanhusta joka oli vannottanut ettei häntä saa viedä enää pois hoitokodista. Se loppu ei todellakaan ollut mukavaa katseltavaa ja ajattelin ettei kenenkään pitäisi antaa sellaisia määräyksiä, kun ei ole tietoa millainen se loppu voi olla.

Tässä tapauksessa Alzheimer-omaiseni ei todellakaan kyennyt itse ilmaisemaan "vaatimustaan" eikä olisi terveenäkään ruvennut ketään määräilemään. Lähinnä minulle omaisena oli jossain vaiheessa annettu lupaus, että vanhus hoivataan hamaan loppuun asti samassa tutuksi tulleessa paikassa (kunhan ette enää tuo välillä terveyskeskukseen vaativampaa hoitoa saamaan).

Olin sitä ennen jo kertaalleen itsekin kyseenalaistanut sen, että onko mielekästä pitää näin huonokuntoista vanhusta laitoksessa jonon tukkona, kun terveyskeskuksessa olisi mm. lääkäri jatkuvasti paikalla ja omaiseni voisi näin ollen saada parempaa hoitoa kuten nesteytystä ja pikaisempaa apua tulehdustauteihin. Sanottiin vain, että tämä ei ole mitään vaihtokauppaa. En oikein ymmärrä, että mistä tällainen tempoileva ote johtuu.

Täytyy ottaa huomioon, että takana on lähes kahdeksan vuoden laitoshistoria, joten kyllähän siihen mahtuu monenlaista. Molemmat vanhempani ovat kuolleet terveyskeskuksessa. Taidat olla oikeassa siinä, että niin rauhallista loppua ei muualla pysty takaamaan.

• Itsekin olen lähipiirissä törmännyt siihen, että todella huonokuntoista vielä pompotellaan monenlaisiin toimenpiteisiin ja hoitoihin, kun se kulkeminenkin (ambulanssilla tai invataksilla) on jo itsessään niin rasittavaa, mutta se kai kuuluu tähän systeemiin, että kaikki voitava tehdään.
        Monesti esim. pahoissa kipu ja tulehdustapauksissa se hoito on kuitenkin siellä terveyskeskuksen vuodeosastolla ja siksi jouduttaneen siirtämään pois hoitopaikasta. Myös jos hoidettava tulee siihen kuntoon että vaatii vuoteeseen hoitamisen, niin kaikissa paikoissa ei ole siihen valmiuksia.
        Moni vanhus vie usein sen kaksi hoitopaikkaa kerralla kun on välillä osastohoidossa. Hoitopaikkaa odottavalle se on kurjaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      19
      5670
    2. Tykkään sinusta ikuisesti

Olet niin mukava ja ihana ihminen rakas. ❤️
      Ikävä
      17
      3146
    3. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      119
      2916
    4. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      635
      2162
    5. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      155
      2049
    6. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      70
      1412
    7. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      42
      1395
    8. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      1188
    9. Veda uskonto vs. muut uskonnot

Mitenkähän tuo Veda(Krisha)uskonto loppujen lopuksi eroaa muista niin sanotuista ilmoitus uskonnoista? Siinäkin vedotaan
      Ateismi
      406
      1126
    10. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      64
      1097
    Aihe