Allerginen vai ei?

Tiina

Hei,

Onkohan kenelläkään vastaavia kokemuksia? Minulla todettii prick-testissä lateksikumiallergia (menin alunperin tutkituttamaan ihan muuta allergiaa) vuonna 92. Siitä lähtien olen vältellyt lateksia mutta en ole koskaan saanut mitään oireita. Onko muita "väärän" (?) positiivisen testin saaneita? Ohjattiinko teitä jatkotutkimuksiin? Tuliko oireita myöhemmin?

5

773

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • niihin

Ihotestejä on tehty minulle kolmesti. Vasta viimeisellä kerralla hiukan näytti siltä että olis mm. huonepölyallergiaa, vaikka oireet oli samat (mm. silmät vuotaa öisin/aamulla, jatkuva limaisuus kurkussa). Minua ei ohjattu jatkotutkimuksiin eikä mitään neuvoja annettu. En ole huonepölyä vältellyt ja uskonkin että siedätyshoito on parasta hoitoa! ;)

• vaikkei tunnu

Allerginen voi olla vaikkei oireita olisikaan. Ainakin näin on lääkiksessä oleva ystäväni todennut. Hänellä on siellä todettu laktoosi-intoleranssi ja jokin lääkeaineallergia ym. kun ovat toisiaan testailleet, mutta oireita ei ole ollut. Hän mm. käyttää normaalia maitoa.

• arrb

niin ei välttämättä ole allerginen (näin mulle sanottiin) vaan atooppinen

• Tiina

Kysyin YTHS:n lääkäriltä ja hän sanoi, että prick-testit antavat paljon vääriä hälytyksiä ja sitten taas toisaalta eivät näytä plussaa vaikka olisikin selkeitä, kohtuullisen voimakkaitakin oireita. Myös allergia- ja astmaliiton hoitaja oli sitä mieltä, että testitulos on virheellinen. Ilmeisesti sitten prick-testit eivät ole tosiaan kovin luotettavia.

• Petta

Mulle tehtiin sama testi ja vielä selkään se lapputesti(varmempi kuin prick-testi) ja todellakin, kumisarjoista tuli tosi pahat ihoreaktiot, eli olen allerginen lateksille. Sen huomaa jo siitä kun siivouskäsineitä käyttäessä tulee pahaa ihottumaa kasvoihin, ja joskus kortsun käytön jälkeen on "paikat "hiertyny.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suuri tulipalo

Missä mikä palaa?
      Kiuruvesi
      12
      3169
    2. Mies! Lupaatko

enskerral kertoo mis mennään..? :D <3
      Ikävä
      18
      1801
    3. Muistatko vielä viime kesän "sutinat"?

Kohtalo vai mikä lie järjesti, että törmäiltii jatkuvasti toisiimme. Ihan uskomatonta, koska eihän me mitään ikinä sovit
      Ikävä
      19
      1642
    4. En tullut, koska käytit päätäsi.

Ja koska ihmiset pilaavat sillä mahdollisuudet, kaikki mikä toimii vaatii oman lähestymistapani. Kun levittää punaisia m
      Ikävä
      32
      1555
    5. Yksi "sometähti" vähemmän

Ei tunnu missään.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      73
      1543
    6. Tuliko ikävä

Vai miksi laitoit viestin? Soittamalla voisi saada kiinni. Mutta et sä uskalla
      Ikävä
      23
      1511
    7. Saitko ne viestit

Silloin viime kuussa? Vai etkö lukemut niitä.
      Ikävä
      28
      1360
    8. Miten lasketaan?

Ompa ollut valtava ihmismassa taas Folkkaajia liikenteessä. Miten noin 2200 lipunostaneesta muodostuu 11000 kävijää?.
      Haapavesi
      9
      1334
    9. Hyvää Huomenta Rakas Neiti

Hyvää Huomenta Nainen🤗 Kaikkea hyvää toivon sinun päivääsi😘 Näin toivoo mies
      Ikävä
      11
      1274
    10. Kulta, sovitetaanko joku ilta avainta lukkoon?

Musta tuntuu että me ollaan pari. Olisi ihana saada asialle sinetöinti viemällä suhde päätyyn asti. ❤️ Rakastan sua ikui
      Ikävä
      34
      1252
    Aihe