Allerginen vai ei?

Tiina

Hei,

Onkohan kenelläkään vastaavia kokemuksia? Minulla todettii prick-testissä lateksikumiallergia (menin alunperin tutkituttamaan ihan muuta allergiaa) vuonna 92. Siitä lähtien olen vältellyt lateksia mutta en ole koskaan saanut mitään oireita. Onko muita "väärän" (?) positiivisen testin saaneita? Ohjattiinko teitä jatkotutkimuksiin? Tuliko oireita myöhemmin?

5

691

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • niihin

      Ihotestejä on tehty minulle kolmesti. Vasta viimeisellä kerralla hiukan näytti siltä että olis mm. huonepölyallergiaa, vaikka oireet oli samat (mm. silmät vuotaa öisin/aamulla, jatkuva limaisuus kurkussa). Minua ei ohjattu jatkotutkimuksiin eikä mitään neuvoja annettu. En ole huonepölyä vältellyt ja uskonkin että siedätyshoito on parasta hoitoa! ;)

    • vaikkei tunnu

      Allerginen voi olla vaikkei oireita olisikaan. Ainakin näin on lääkiksessä oleva ystäväni todennut. Hänellä on siellä todettu laktoosi-intoleranssi ja jokin lääkeaineallergia ym. kun ovat toisiaan testailleet, mutta oireita ei ole ollut. Hän mm. käyttää normaalia maitoa.

      • arrb

        niin ei välttämättä ole allerginen (näin mulle sanottiin) vaan atooppinen


      • Tiina

        Kysyin YTHS:n lääkäriltä ja hän sanoi, että prick-testit antavat paljon vääriä hälytyksiä ja sitten taas toisaalta eivät näytä plussaa vaikka olisikin selkeitä, kohtuullisen voimakkaitakin oireita. Myös allergia- ja astmaliiton hoitaja oli sitä mieltä, että testitulos on virheellinen. Ilmeisesti sitten prick-testit eivät ole tosiaan kovin luotettavia.


    • Petta

      Mulle tehtiin sama testi ja vielä selkään se lapputesti(varmempi kuin prick-testi) ja todellakin, kumisarjoista tuli tosi pahat ihoreaktiot, eli olen allerginen lateksille. Sen huomaa jo siitä kun siivouskäsineitä käyttäessä tulee pahaa ihottumaa kasvoihin, ja joskus kortsun käytön jälkeen on "paikat "hiertyny.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 195
      2669
    2. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      231
      2531
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      63
      2312
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      191
      1808
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1354
    6. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      12
      1308
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1287
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      20
      1253
    9. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1225
    10. Venäjän sissit lakkojohtajat

      Odottavat 'lisätä lakkoja' Toverit käskyttää. Eikä ensimmäinen kerta.
      Suomen Keskusta
      3
      1128
    Aihe