Miksei Thyroxin nosta

sykettäni__

Olen perusterve 44 vuotias hoikka mieshenkilö ja minulla on kilpirauhasen vajaatoimintaan lääkitys, myös siitä syystä, että sydämeni leposyke on usein alle 40.
En harrasta juurikaan liikuntaa, mutta en myöskään syö kovinkaan epäterveellisesti.
Nyt olen syönyt Thyroxin lääkitystä 75 mikrogrammaa päivässä jo vuoden ajan mutta sydämeni syke ei ole lainkaan noussut! Olo on usein väsynyt ja raskas ja minulla epäillään siis matalan sykkeen johtuvan kilpirauhasen lievästä vajaatoiminnasta.
Eikö Thyroxinin kuuluisi aina nostaa sykettä jos sitä syö? Muutoinkaan en huomaa Thyroxinin vaikuttaneen millään tavalla!

7

177

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • taasko_alilääkitty

Tyroksiiniannokset vaihtelevat hurjasti mutta tilastollinen keskiarvo on 1,6ug/painokilo. Alilääkintä = hoidetaan oireita huomioimatta.

Terve kilppari tuottaa luokkaa 100ug. Lääkkeenä otetusta suolen kautta hyödyksi päätyy 40...80 prosenttia, joten 75ug voi olla pahasti alakanttinen. Onhan TSH korkeintaan 1 ja T4v viitealueen yläosassa?

• sykettäni__

TSH oli viimeisimmän mittauksen mukaan 3,44 ja T4 oli 18,3

Kun kysyin arvoja, kertoi hoitaja puhelimessa niitten olevan hyvin viitearvoissa.

• viitteissävainkooot

Luultavasti 75 mikroa tyroksiinia ei ole sinulle riittävä annos. Varsinkaan jos et huomaa sen vaikuttaneen millään tavalla ja TSH on vielä noinkin huono. TSH saa lääkityllä painua jopa alle 1:n ja T4V voisi olla korkeampikin. Ei riitä että ovat "hyvin viitteissä".

• tyroksiinihoito_oikein

• Tri_tyroksiinihoitaja

Kannattaa luke aloitukset eikä massapostittaa samaa vastausta jokaiseen aloitukseen.

• Rauhallinen_potilas

Kilpirauhaslääkitys on lääkärille helppo tapa päästä potilaasta eroon.Kun arvot ovat kohdallaan niin homma on hoidettu ja todellista syytä ei tarvitse selvittää.Onko otettu sydänfilmi?Ehkä matala syke on normaalia sinulle?
      Väsymyksesi tuskin johtuu kilpirauhasesta sillä T4V arvosi on korkea.Minulla on hoitokokeilu korkean TSH arvon takia mutta en tiedä että nostaako tyroksiini sykettä.Jos kokeilusta ei ole hyötyä niin voin lopettaa sen.

• Kyllänostaa

Kyllä, jos vajaatoimintaa on, niin kyllä sydämensykkeenkin pitäisi nousta/normalisoitua thyroxinia otettaessa. Jos sulla on labrakokeinkin todettu vajis, niin voisikohan kyse olla siitä, että thyroxin ei ees sulle sovi (tai on tosiaan liian pieni annos)? Muitakin vaihtoehtoja olisi tarjolla (siis hormonivalmisteita), mut jostain syystä niitä ei kaikille tarjota. Mielestäni kyl kaikkien asiakkaiden kanssa pitäisi rauhassa miettiä, millainen "lääkitys" kenellekin sopii ja mikä toimii muutenkin parhaiten. Kokeilemalla se vain selviäisi.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      174
      6431
    2. Ootko rakastunut?

Kerro pois nyt
      Ikävä
      147
      1764
    3. Onhan sulla nainen parempi mieli

Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      113
      1548
    4. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      51
      1300
    5. Suureksi onneksesi on myönnettävä

Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      46
      972
    6. Möykkähulluus vaati kuolonuhrin

Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢
      Kauhava
      37
      928
    7. Älä mies pidä mua pettäjänä

En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu
      Ikävä
      96
      887
    8. Reeniähororeeniä

Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?
      Kouvola
      5
      839
    9. Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.

Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan
      Maailman menoa
      233
      793
    10. Kävit nainen näemmä mun

Facessa katsomassa....
      Ikävä
      41
      789
    Aihe