Miksei Thyroxin nosta

sykettäni__

Olen perusterve 44 vuotias hoikka mieshenkilö ja minulla on kilpirauhasen vajaatoimintaan lääkitys, myös siitä syystä, että sydämeni leposyke on usein alle 40.
En harrasta juurikaan liikuntaa, mutta en myöskään syö kovinkaan epäterveellisesti.
Nyt olen syönyt Thyroxin lääkitystä 75 mikrogrammaa päivässä jo vuoden ajan mutta sydämeni syke ei ole lainkaan noussut! Olo on usein väsynyt ja raskas ja minulla epäillään siis matalan sykkeen johtuvan kilpirauhasen lievästä vajaatoiminnasta.
Eikö Thyroxinin kuuluisi aina nostaa sykettä jos sitä syö? Muutoinkaan en huomaa Thyroxinin vaikuttaneen millään tavalla!

7

166

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • taasko_alilääkitty

Tyroksiiniannokset vaihtelevat hurjasti mutta tilastollinen keskiarvo on 1,6ug/painokilo. Alilääkintä = hoidetaan oireita huomioimatta.

Terve kilppari tuottaa luokkaa 100ug. Lääkkeenä otetusta suolen kautta hyödyksi päätyy 40...80 prosenttia, joten 75ug voi olla pahasti alakanttinen. Onhan TSH korkeintaan 1 ja T4v viitealueen yläosassa?

• sykettäni__

TSH oli viimeisimmän mittauksen mukaan 3,44 ja T4 oli 18,3

Kun kysyin arvoja, kertoi hoitaja puhelimessa niitten olevan hyvin viitearvoissa.

• viitteissävainkooot

Luultavasti 75 mikroa tyroksiinia ei ole sinulle riittävä annos. Varsinkaan jos et huomaa sen vaikuttaneen millään tavalla ja TSH on vielä noinkin huono. TSH saa lääkityllä painua jopa alle 1:n ja T4V voisi olla korkeampikin. Ei riitä että ovat "hyvin viitteissä".

• tyroksiinihoito_oikein

• Tri_tyroksiinihoitaja

Kannattaa luke aloitukset eikä massapostittaa samaa vastausta jokaiseen aloitukseen.

• Rauhallinen_potilas

Kilpirauhaslääkitys on lääkärille helppo tapa päästä potilaasta eroon.Kun arvot ovat kohdallaan niin homma on hoidettu ja todellista syytä ei tarvitse selvittää.Onko otettu sydänfilmi?Ehkä matala syke on normaalia sinulle?
      Väsymyksesi tuskin johtuu kilpirauhasesta sillä T4V arvosi on korkea.Minulla on hoitokokeilu korkean TSH arvon takia mutta en tiedä että nostaako tyroksiini sykettä.Jos kokeilusta ei ole hyötyä niin voin lopettaa sen.

• Kyllänostaa

Kyllä, jos vajaatoimintaa on, niin kyllä sydämensykkeenkin pitäisi nousta/normalisoitua thyroxinia otettaessa. Jos sulla on labrakokeinkin todettu vajis, niin voisikohan kyse olla siitä, että thyroxin ei ees sulle sovi (tai on tosiaan liian pieni annos)? Muitakin vaihtoehtoja olisi tarjolla (siis hormonivalmisteita), mut jostain syystä niitä ei kaikille tarjota. Mielestäni kyl kaikkien asiakkaiden kanssa pitäisi rauhassa miettiä, millainen "lääkitys" kenellekin sopii ja mikä toimii muutenkin parhaiten. Kokeilemalla se vain selviäisi.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      41
      2799
    2. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      45
      2767
    3. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      123
      2578
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      324
      1641
    5. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      71
      1064
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      10
      1041
    7. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      101
      752
    8. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      26
      750
    9. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      191
      724
    10. Kuinka pitkiä olette?

Ap aloittaa, 177cm
      Sinkut
      97
      667
    Aihe