Minulla on ollut onni päästä viikoksi Saimaalle purjehtimaan - olin myyty! Tätä palstaa lukiessani ihmettelen miten vähälle huomiolle tuo, ehkä maailman kaunein vesistö on jäänyt. Saimaa on täynnä isoja selkiä, kapeita väyliä, elämyksellisiä kanavasulkuja, idyllisiä luonnosatamia, ja lisäksi tietysti pieniä ja isoja kaupunkeja palveluineen. Ja alue on laaja, jopa laajempi kuin koko Suomenlahden saaristo. Lappeenrannasta pääsee Mikkeliin, Kuopioon, Iisalmeen ja Joensuuhun asti, jopa Lieksaan Pieliselle. Kesässä voi helposti purjehtia satoja merimaileja sahaamatta koko ajan samoja väyliä.
Saimaalle (ja laajemmin koko Vuoksen vesistöön) uskaltaa hyvin lähteä pienelläkin purkkarilla tai moottoriveneellä, jopa avoveneellä retkikamppeineen. Lukuisten siltojen (usein 12m) vuoksi pieni vene on jopa isoa parempi, toisin kuin merellä. Etenkin budjettiveneilijät varmasti arvostavat tätä ominaisuutta. Merenkulkijat pääsevät alueelle näppärästi Saimaan kanavan kautta isommallakin paatilla, ja syväväylä tarjoaa 24m siltakorkeuden lukuisiin paikkoihin.
En ole alueen mainosmies, ihastuin vain ja haluan jakaa ajatuksen Saimaan veneilystä täällä. Haaveissa on oma vene noille kauniille järville. Tutustukaa, ette pety! :)
Saimaan veneily
28
3196
Vastaukset
- SaimaalleJuu
Aamen, aivan samaa mieltä!
Ja sulta jäi vielä mainitsematta, että Saimaalla on paljon vähemmän veneilijäitä kuin merellä. Missään ei ole tungosta, aina mahtuu satamaan ja luonnonsatamissa saa olla usein ihan itsekseen.
Vesi on lämpimämpää ja makeaa.
Pienten lasten kanssa on kivaa, kun Saimaalla on paljon hiekkarantoja, joissa on lasten kanssa toooosi paljon rennompi olla kuin jyrkillä kalliorannoilla.
Purjeveneilijä tarvitsee hiekkarannoille kuitenkin jollan.
>>Kesässä voi helposti purjehtia satoja merimaileja sahaamatta koko ajan samoja väyliä.
Tämä nyt on vähän liioittelua, ei Iisalmeen tai Joensuukun tai Puumala-Savonlinna välillä kovin monta väylää mene... etenkin Saaristomereen verrattuna.- järviseilori
"Tämä nyt on vähän liioittelua, ei Iisalmeen tai Joensuukun tai Puumala-Savonlinna välillä kovin monta väylää mene... etenkin Saaristomereen verrattuna. "
No hieman :) mutta asian voi nähdä niinkin päin, että montako reittiä on Helsingin ja Turun välillä? Samoja väyliä (ja satamia) porukka silläkin sahaa kesän edes takaisin, ainakin pienempien veneiden omistajat, jotka eivät halua kovin kauas rannikosta lähteä. Alle 10m mastolla (tai kaadettavalla sellaisella) pääsee myös Pieliselle ja alle 9m mastolla Ajamaan heinäden kauniin reitin. Se tosin on puoliksi koneella ajoa, kun on niin kapea ja virta voimakas.
Toki isojen matkapursien omistajat (esim. masto yli tuon 12m) pettyvät Saimaalla, kun on vain tuo syväväylä purjehdittavana. Lisäksi iso purkkari on paljon kömpelömpi pyörivissä tuulissa ja kapeissa salmissa kuin pieni. Silti kuukauden kesälomareissu Helsigistä Kuopioon Saimaan kanavan kautta voisi olla aika ikimuistoinen retki. :) - reittejäriittää
järviseilori kirjoitti:
"Tämä nyt on vähän liioittelua, ei Iisalmeen tai Joensuukun tai Puumala-Savonlinna välillä kovin monta väylää mene... etenkin Saaristomereen verrattuna. "
No hieman :) mutta asian voi nähdä niinkin päin, että montako reittiä on Helsingin ja Turun välillä? Samoja väyliä (ja satamia) porukka silläkin sahaa kesän edes takaisin, ainakin pienempien veneiden omistajat, jotka eivät halua kovin kauas rannikosta lähteä. Alle 10m mastolla (tai kaadettavalla sellaisella) pääsee myös Pieliselle ja alle 9m mastolla Ajamaan heinäden kauniin reitin. Se tosin on puoliksi koneella ajoa, kun on niin kapea ja virta voimakas.
Toki isojen matkapursien omistajat (esim. masto yli tuon 12m) pettyvät Saimaalla, kun on vain tuo syväväylä purjehdittavana. Lisäksi iso purkkari on paljon kömpelömpi pyörivissä tuulissa ja kapeissa salmissa kuin pieni. Silti kuukauden kesälomareissu Helsigistä Kuopioon Saimaan kanavan kautta voisi olla aika ikimuistoinen retki. :)Enempiä miettimättä tulee Helsingin ja Hangon välille beljä reittivaihtoehtoa. Siitä eteenpäin Turkuun enemmän kuin ulkomuistista pystyn nimeämään.
- KullePettersson
Onhan se Saimaa kaunis ja monella tavalla mielenkiintoinen vesistö, kokemusta on minullakin. Purjehtijana vaan nuo matalat sillat ja rannat tekevät asuttavan kokoisella purrella purjehtimisen siellä lähes mahdottomaksi. Ne "suuret selät" ovat kuitenkin sen verran pieniä ja kapeikkoja paljon että kunnon matkapurjehduksesta ei oikein pitemmän päälle tule mitään. Aina on joku saari sotkemassa tuulet tai haluttuun suuntaan menevä väylä kulkukelvoton syväyksen tai siltojen takia. Eli kyllä se Saimaa on ihan kiva käydä kerran kokeilemassa, mutta matkapurjehdusta kannattaa harrastaa merellä.
- järviseilori
Joo, ei sinne matkapurjehtimaan kannata mennä, enkä usko, että kukaan sitä tosissaan edes kuvittelee. Ellei sitten matkapurjehduksella tarkoiteta matkan tekemistä purjeveneellä, mikä Saimaan vesistössä onnistuu mainiosti. Esim. Lappeenrannasta Kuopioon ja takaisin lienee jotain 300 mailia ja jos poikkeaa menomatkalla Joensuussa, lukema huitelee jossain 500 mailin tietämillä.
Tokihan tuo on täysin eri tyypistä kuin avomerellä, mutta yksi tykkää äidistä ja toinen tyttärestä. :) Jos pitää rauhallisesta purjehduksesta ja merellä esim. sisäväylistä, eikä kaipaa avomeren suuri aaltoja, niin Saimaa tarjoaa siihen paljon paremmat puitteet kuin Saaristomeri.
Toisille saaret ja tuulen pyöriminen on riesa, itse koin sen taas haastavana, koska tuulta ja purjeita pitää lukea ja säätää koko ajan ja reitti valita niiden mukaan. Meren pitkillä legeillä mennään tuntikaupalla liki samoilla säädöillä.
Moottoriveneellä vaihtoehtoja on varmaan tuplasti, koska pääsee matalista silloista alitse. Pienellä veneellä voi myös liikkua paljon merkittyjen väylien ulkopuolella, joskin tarkkana saa kivien kanssa olla.
- Ureinwohner
Saimaa on upea vesistö ja kokemisen arvoinen, mutta purjehtiminen siellä on melko työlästä. Tarkoitan tällä matkapurjehtimista, jolloin yritetään päästä tietyn ajan puitteissa johonkin päämäärään.
Niille isoille selille voi rakentaa radan ja harrastaa urheilupurjehdusta melkein samoin kuin rannikollakin.
Ne pitkät kapeat salmimaiset reitit, jotka luikertelevat eri ilmansuuntiin, tekevät matkanteosta melkoista jumppaa. Tuuli kieppuu saarien ympäri miten sattuu ja kryssiessä vedot jäävät lyhyiksi.
Hulusin vain tuoda tämän purjehdusnäkökannan esille, ettei kukaan pety kun sinne vakavasti purjehtimaan menee. Tämän kaiken kerron siellä syntyneenä ja saaressa asuneena.
Maisemien ja tunnelman takia sinne kannattaa mennä ja onhan siellä usein myös kauniit säätkin - ainakin näin keskikesällä D. - Saemoo
Saimaalla on nyt täyttä, monessa laiturissa on jo paatti. Tottahan se on, että saimaa on paratiisi.
- järviseilori
Jatkan ajatusta vielä sen verran, että jos haluaa veneillä/purjehtia, mutta ei ole rahaa isoon veneeseen, niin kannattaa harkita sitä, että ostaa pienen veneen Saimaalle. Siellä pärjää mainiosti 20-25 jalkaisilla veneillä ja matkanteko on niillä mielekästä. Aallokko ei nouse liian suureksi ja pienestä koosta on hyötyä. Merellä asia on hieman toisinpäin, isosta koosta on hyötyä ja pieni vene aika epämiellyttävä kovassa kelissä. Veneen nopeudella ei myöskään ole olennaista merkitystä, enemmänkin tuuleennousukyvyllä ja matalalla syväyksellä.
- Ureinwohner
Olet oikeassa tuossa "lyhyellä" mastolla purjehtimisessa. Kävimme pari vuotta sitten Pielisellä, jonka kulkukorkeus (siis joen) on 12m, paitsi Kaltimossa, jonka portti nousee 10,5m.
Meillä on 12m masto ja tämä Kaltimo oli ainoa paikka, jossa mastoa täytyi kallistaa.
Todella upea kokemus on Heinävedenreitti, mutta sinne ei yli 9m (muistelen) mastolla pääse.
Eräs keino sinne menoon on sopia paikallisen kuorma-autoilijan (nosturi) kanssa maston kuljetus esim. Oravista - Karvion yläpuolelle, jonka jälkeen voi jatkaa Kuopioon.
Eräs todella kokemisen arvoinen järvi on Puruvesi, jonka uskomattoman kirkas vesi jää kyllä mieleen, mutta Punkasalmen sillan alitus korkeus on vain 4,5m.
Saimaalla riittää katsottavaa useammaksi kesäksi, joten kannattaa jättää vene sinne talvehtimaan ja jatkaa seuraavana kesänä matkaa. - Pukspröötiin
Toisaalta voi pyöriä ihan Suur-Saimaalla ja jos masto on alle 24 m, niin voi poiketa Savonlinnaan asti. On siinä purjehtimista yhdelle 4 viikon kesälomalle. Voihan sitä pari yötä olla paikallaankin ja levätä. Pyörähdys : Lappeenranta-Ruuho- Sahanlahti-Puumala-Kongo-Savonlinna-Pesosensaari-Puumala-Satamo-Rauha-Lappeenranta avaa jo paljon silmiä ?
Nähtävää riittää helposti 20 vuodeksi Saimaallakin. Sen jälkeen voi vaihtaakin isommille vesille. - Hyle-on-tuttu
Jos tuo 24m on tarvittava korkeus, niin voi sieltä Savonlinnasta poiketa vaikka Joensuussa ja siinä matkan varrella myös Puhoksessa.
Kalakukkokaupunkiin voisi myös tehdä retken ja siitä pyörähtää Siilinjärven kautta takaisin.
Paluumatkalla voisi esim. käväistä Ristiinassa, joten kyllä sitä syväväylää (4,2m) on siellä melko paljon kuljettavaksi. - igiugugf
Niin onhan joku tehnyt 7 vuoden lenkinkin ja palannut Äitsaareen.
- KekeKuusenkerkki
Minusta on kyllä parempi kun pysytte poissa. Me täällä Saimaalla tykätään luonnonrauhasta.
- Nordhaven45
Kiitos mielenkiintoisesta keskustelusta. Olen pidemmän aikaa sunnitellut "Saimaa kesää". Mutta on paljon kysymyksiä, joihin ei vastauksia netistä saa.
Täällä puhutaan paljon mastojen korkeuksista 4,5, 9, 12 ja 24 metriä. Kukaan ei puhu syväyksistä. Syväväylät 4.5 mainitaan. Minulla on vene 1.8 syväyksellä ja olen kiinnostunut minkälaisia rajoituksia se antaa? Toinen asia on merikortit/kartat. Ovatko ne kuinka luotettavia, kun ajetaan ulkopuolella syväväylien.- Nordhaven45
Jäi tuossa mainitsematta, että asun vakituisesti ulkomailla ja on paljon asioita suomen sisävesi veneilystä, joita en vielä tiedä. Kaikenlainen information on tervetullut. Kiitos !
- että_näin
Saimaalla sinisen veden raja on 6m vrt. merellä 10m. Kivet ovat vuosisatojen aikana löytyneet, joten niistä ei ole suurempaa huolta veden korkeuden ollessa suht.normaali.
Retki- yms. satamia on sen verran taajaan, joten parin metrin syvyydellä taukopaikan löytyminen ei ole ongelma. - Nordhaven45
Onko veden korkeuden vaihtelu suurta ja vaihteleeko se vuosittain ?
- Ureinwohner
Nordhaven45 kirjoitti:
Jäi tuossa mainitsematta, että asun vakituisesti ulkomailla ja on paljon asioita suomen sisävesi veneilystä, joita en vielä tiedä. Kaikenlainen information on tervetullut. Kiitos !
Normaalit sisävesiväylät Saimaanvesistössä takaavat 2,5 m kulkusyvyyden ja 14 m korkeuden yläpuolisiin esteisiin.
Heinävedenreitillä tämä ei päde, sillä Oravin suunnasta tultaessa on Vaaluvirran silta 10m.
Muistaakseni Vääräkosken avokanavassa on annettu 1,8m syvyys tieto?
Kerman kanavan alapuolella on silta 9,5m. Karviossa on vielä 11 metrinen, ennenkuin normaalikorkeudella (14m) voi jatkaa Kuopioon.
Varistaipaleen kanavan (4 sulkukammiota)kautta pääsee nousemaan Juojärvelle (14,5m korkeusero).
Savonlinnasta Punkaharjulle suorinta reittiä Virtasalmen kautta mentäessä korkeus ei ole rajoittava, vaan Virtasalmen nostosillan jälkeinen lyhyt pätkä, jossa on 1,7m syvyys merkintä.
Kongonsaaren kautta Punkaharjulle(Kirkolle) pääsee jo ilman rajoituksia, mutta Harjunportille (Tuunaansalmi) on voimajohto 12m ja toisessa salmessa 8,5m.
Puruveden puolelle mentäessä silta rajoittaa korkeuden 4,5 m, joka on mielestäni törkeää vääryyttä veneiljöitä kohtaan.
Edellisen siltaremontin aikaan siihen olisi pitänyt tehdä läppäsillan, kuten monissa muisssakin matkailua edistävissä paikoissa.
Olen kulkenut Fort Lauderdalessa (Floridassa) kanavia pitkin pitkälle sisämaahan, joissa on todella nopeatoimiset läppäsillat ja autoliikenne siellä on ehkä hieman vilkkaampaa kuin Savossa:)
Purjehtijoille sanoisin ettei pidä odottaa liikaa niiltä kesäisen Saimaan tuulilta. Jos siellä vallitsee kaunis itäsuomalainen kesäkeli, niin tuulet ovat heikkoja, sekä suunnaltaan vaihtelvia.
Muutamia suuria selkiä lukuunottamatta väylät ovat hyvin kapeita ja mutkittelevia jokimaisia uomia - usein vielä muistuttaen syviä rotkoja.
Suomenlahden rannikolta voisi esimerkiksi ottaa rantaväylän Bärosundin kautta Tammisaareen, jossa tuulet ovat kuitenkin useimmin paremmin käytettävissä kuin Saimaan kapeikoissa.
Kyllä sillä silti kannattaa käydä maisemia ihailemassa ja savolaisia jututtamassa :D - Nordhaven45
Kiitos tästä raportista !!!!
- Nordhaven45
Jos Saimaan markkia-arvoa haluttaisiin nostaa, niin silloin tarvitsisi aloittaa veneilyn facttietojen tiedoittamisesta. Pieninä palasina täytyy factat kerätä netistä. Osaksi tastakin keskustelusivusta.
Mutta asialla on toinenkin puoli. Eivät kaikki halua kansoittaa Saimaan vesiä, niin kuin tässäkin palstalla on tullut esiin. Allekirjoittanut on syntynyt suomessa ja siksi mielenkiintoni tuohon vesialueeseen on ollut mielessäni kauan aikaa, kuten myös Saimaaan kanavaan. Jos sattuu niin että ensi kesa olisi kaunis ja aurinkoinen, niin uskon siittä tulevan ikimuistettavan. - Kallavesj
Ureinwohner kirjoitti:
Normaalit sisävesiväylät Saimaanvesistössä takaavat 2,5 m kulkusyvyyden ja 14 m korkeuden yläpuolisiin esteisiin.
Heinävedenreitillä tämä ei päde, sillä Oravin suunnasta tultaessa on Vaaluvirran silta 10m.
Muistaakseni Vääräkosken avokanavassa on annettu 1,8m syvyys tieto?
Kerman kanavan alapuolella on silta 9,5m. Karviossa on vielä 11 metrinen, ennenkuin normaalikorkeudella (14m) voi jatkaa Kuopioon.
Varistaipaleen kanavan (4 sulkukammiota)kautta pääsee nousemaan Juojärvelle (14,5m korkeusero).
Savonlinnasta Punkaharjulle suorinta reittiä Virtasalmen kautta mentäessä korkeus ei ole rajoittava, vaan Virtasalmen nostosillan jälkeinen lyhyt pätkä, jossa on 1,7m syvyys merkintä.
Kongonsaaren kautta Punkaharjulle(Kirkolle) pääsee jo ilman rajoituksia, mutta Harjunportille (Tuunaansalmi) on voimajohto 12m ja toisessa salmessa 8,5m.
Puruveden puolelle mentäessä silta rajoittaa korkeuden 4,5 m, joka on mielestäni törkeää vääryyttä veneiljöitä kohtaan.
Edellisen siltaremontin aikaan siihen olisi pitänyt tehdä läppäsillan, kuten monissa muisssakin matkailua edistävissä paikoissa.
Olen kulkenut Fort Lauderdalessa (Floridassa) kanavia pitkin pitkälle sisämaahan, joissa on todella nopeatoimiset läppäsillat ja autoliikenne siellä on ehkä hieman vilkkaampaa kuin Savossa:)
Purjehtijoille sanoisin ettei pidä odottaa liikaa niiltä kesäisen Saimaan tuulilta. Jos siellä vallitsee kaunis itäsuomalainen kesäkeli, niin tuulet ovat heikkoja, sekä suunnaltaan vaihtelvia.
Muutamia suuria selkiä lukuunottamatta väylät ovat hyvin kapeita ja mutkittelevia jokimaisia uomia - usein vielä muistuttaen syviä rotkoja.
Suomenlahden rannikolta voisi esimerkiksi ottaa rantaväylän Bärosundin kautta Tammisaareen, jossa tuulet ovat kuitenkin useimmin paremmin käytettävissä kuin Saimaan kapeikoissa.
Kyllä sillä silti kannattaa käydä maisemia ihailemassa ja savolaisia jututtamassa :DHeinäveden reitin matalin silta Kermankoskella 9,5 m , mutta 10,50 metrin mastolla
menty joka kesä yli 10 vuotta.(maston korkeus vedenpinnasta).
1,8 metrin väylähän siellä on mutta muistettava että se syvyys on minimi reitillä , itse olen ajanut reittiä 2,2 m syväyksellä olleella rautapaatilla 90 luvulla.
Kerman sillan korkein alikulkukorkeus on Pohjoisesta tullessa sillan oikea reuna.
11 metrin mastollakin vielä mennään normaalikesinä.
Kermankeitaan yrittäjältä voi kysellä viime hetken vihjeitä p. 0400312131 - Ureinwohner
Kallavesj kirjoitti:
Heinäveden reitin matalin silta Kermankoskella 9,5 m , mutta 10,50 metrin mastolla
menty joka kesä yli 10 vuotta.(maston korkeus vedenpinnasta).
1,8 metrin väylähän siellä on mutta muistettava että se syvyys on minimi reitillä , itse olen ajanut reittiä 2,2 m syväyksellä olleella rautapaatilla 90 luvulla.
Kerman sillan korkein alikulkukorkeus on Pohjoisesta tullessa sillan oikea reuna.
11 metrin mastollakin vielä mennään normaalikesinä.
Kermankeitaan yrittäjältä voi kysellä viime hetken vihjeitä p. 0400312131Tottahan se on, että ne syvyys ja korkeusrajoitukset ovat annettu vedenkorkeuden ääriarvojen mukaan.
Normaalikesänä niissä on runsaasti "pelivaraa".
Hyvää talven sydäntä vaan sinne Kallaveille.
- Sisävesiviikinki
Saimaan altaasta juoksee vesi pois kahta kautta, Vuoksesta ja Saimaan kanavasta. Saimaan kanavassa on kiinteä sulkukammio ylimpänä Mälkiässä, josta voinee päätellä että vedenpinnan ei anneta nousta kovin korkealle. Saimaan vedenkorkeus vaihtelee vuosittain, mutta ei juurikaan kauden aikana. Sateista, talven lumen määrästä ja juoksutuksesta riippuu pinta. Keväällä vesi on ehkä 30 ja syksyllä lähellä normaalia. Vesistössä liikennöivät myös ihan oikeat laivat, joten vedenkorkeus ilmoitetaan viranomaisviestien yhteydessä.
1.8 syväyksellä en usko että asiaan tarvitse kiinnittää huomiota.- Nordhaven45
OK, kuten myös tästä kiitos !
- Nordhaven45
Löysinkin linkin Viestitäviraston tiedotteesta, jossa kerrotaan Saimaan pinnanvaihteluista.
- meriseilori
Minulla on ollut onni päästä viikoksi Saaristomerelle purjehtimaan - olin myyty. Saaristomeri on täynnä isoja selkiä, kapeita väyliä, elämyksellisiä kapeikkoja, idyllisiä luonnosatamia, ja lisäksi tietysti pieniä ja isoja kaupunkeja palveluineen. Ja alue on laaja, jopa laajempi kuin koko Suomenlahden saaristo. Turusta pääsee Maarianhaminaan, Tukholmaan, Amsterdamiin ja Kapkaupunkiin asti, jopa Naantaliin Paraisille. Kesässä voi helposti purjehtia satoja merimaileja sahaamatta koko ajan samoja väyliä.
- Binnensegler
Olen todella iloinen puolestasi kun olet noinkin upeisiin maisemiin päässyt tutustumaan.
Monasti on tullut minullekin mieleen, että josko sitä tohtisi sinne saaristomereelle saakka lähteä purjeita tuulettamaan.
Teoriatietoa olen kyllä kerännyt jo vuosikausia ja ostinpa jopa Veneilijän Satamaoppaankin viime vuosikymmenellä - taitaa tosin olla jo hieman vanhentunutta se tieto.
Juuri tuo uusien reittien runsaus kiehtoo minuakin aivan erityisen paljon - voisi vaikkapa ottaa suunnan kohti Kap kaupunkia.
Totta puhuen kyllä täältä Saimaaltakin on mahdollista purjehtia kauas, ovatpa jotkut jopa kiertäneet koko maapallonkin.
Positiivisten kokemustesi innoittamana olenkin jo aloittanut tulevan kesän reittisuunnitelmien laatimisen :D
- Puoliplaanari
Jos haluaisi kulkea nopeahkolla moottoriveneellä esimerkiksi Iisalmesta aloittaen ja kanavan kautta merelle asti, minkälaista reittiä raati suosittelee kesälomalle? Tarkoituksena nähdä mahdollisimman paljon, pääpainona enemmän ajaminen kuin satamassa ryyppääminen jälkimmäistä kuitenkaan kokonaan unohtamatta. Syväystä ei ole kuin 85cm ja korkeutta targakaari kaadettuna reilu pari metriä. Merellä olen tottunut ajamaan välillä parikin sataa mailia päivässä.
Merenkurkku ja Höga kusten, Saaristomeri, Ahvenanmaa, länsi-viron saaret ym. on minulle tutumpaa ympäristöä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oulaisen vaalitulos: Vahva alku, mutta lisää toimia tarvitaan
Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus167180- 1992567
Yh:n pihalla aina eri auto
Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan1062026En vittujakaan enää välitä sinusta nainen
Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.761548Exän käytös hämmentää (taas)
Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k1911089- 41990
Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va46969- 78870
- 45739
Susanna Laine paljastaa - Tästä farmilaiset yllättyvät joka kaudella: "Ettei olekaan niin paljon..."
Farmi Suomi vie Pieksämäelle maaseudulle ja suosikkirealityn juontajan puikoissa on Susanna Laine. Uudella kaudella muka7728