Jalankulkuturvallisuus

Jalankulkijanoikeus

Nyt on paljon ihmisiä lomilla. Polkupyöräilijöitä on paljon kevyenliikenteen väylillä. Kävelin tänään puolen kilometrin matkan kevyenliikenteen väylää. Polkupyöräliikenne oli runsasta. Suhina kävi koko ajan, kun kovaa ajavia polkupyöriä meni molempiin suuntiin. Pahimmissa tilanteissa takaa tuli yksi pyörä, vastaan kaksi pyörää vierekkäin. Ei ole kiva, jos pyörä pamahtaa takaa selkään. Pitäisi olla joku kuri. Pitäisi olla eri väylät pyörille ja jalankulkijoille.

24

2558

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yllättävää

      Wau! Kävelit puoli kilometriä!

      Onneksi olkoon suorituksesi johdosta!

    • poikkelehtiva-hirvi

      Homma toimisi paremmin jos jalankulkijat ottaisivat mallia ajoneuvoliikenteestä ja kulkisivat aina menosuuntaansa nähden oikeaa reunaa. Nyt kun jalankulkijat vipeltävät missä sattuu, niin soppa on valmis.

      Pyöräilijät kun kerta ovat ajoneuvoina velvollisia toimimaa siten että ajetaan oikeassa reunassa ja ohitetaan ohitettavan vaemmalta puolen. Missä sattuu poikkoilevat jalankulkijat vain vaikeuttavat tätä.

      • 20-14

        Eipä tarvitse paljoakaan ajaa polkupyörällä kun huomaa, että oikealla kävelevä on hyvä ja turvallinen tapa kävellä.
        Kävelijän sitä vaikea huomata, mutta niin se on.


      • osaan_kävellä
        20-14 kirjoitti:

        Eipä tarvitse paljoakaan ajaa polkupyörällä kun huomaa, että oikealla kävelevä on hyvä ja turvallinen tapa kävellä.
        Kävelijän sitä vaikea huomata, mutta niin se on.

        Ilmankos ei ole ollut ongelmia kävellessä pyöräilijöiden kanssa, kuljen oikeaa laittaa, johdonmukaisesti omaa linjaani.


      • nino

        Jalankulkilan on viisainta kävellä vasentalaitaa päin tulevaa liikennettä.


    • Oikeanpuoleinen

      Siinähän se juttu onkin, olisi paljon helpompaa jos viivoin erottamattomalla yhdistetyllä väylällä kaikki kulkisivat menosuuntaansa oikeanpuoleista reunaa. Pyöräilijän on huomattavasti helpompaa hidastaa jalankulkijan taakse odottamaan parempaa ohituspaikkaa jos on vastaantulevaa liikennettä, silloin kun jalankulkija kulkee samaan suuntaan. Pahimpia tilanteita juuri ne joissa jalankulkija tulee vasenta laitaa vastaan, itse ajaa oikeaa ja huomaa että vastaan ajaa pyöräilijöitä. Ei mahdu ohittamaan, ei voi jäädä odottamaan oikeaan reunaan parempaa ohituspaikkaa koska siellä on se jalankulkija tulossa vastaan, mutta ei voi kuitenkaan väistää jalankulkijaa väylän keskellekään sen kapeuden vuoksi (ja ne vastaantulevat pyöräilijät). Pahimmassa tapauksessa jalankulkija luulee minun ajavan päälle (vaikka hidastan vauhtia) ja väistää suoraan toisesta suunnasta tulevien pyöräilijöiden eteen.

    • joku-roti

      Kävelyterrori on saatava loppumaan! Kävelevät missä sattuu, eihän autoillakaan ajeta sillä puolella missä itseään sattuu huvittamaan.

      • rotia_on

        Se nyt vain sattuu olemaan jalankulkija oikeus. Jalankulkijan paikka on yleensä jommassa kummassa reunassa, mutta kuten pyöräilijan kypäräpakkokin, ei muuallakaan kävely ole rangaistavaa tai pakollista. Ajoneuvot, joihin pyöräkin kuuluu, ovat kyllä velvollisia väistämään jalankulkijaa, ja sopeuttamaan nopeutensa siten, ettei se aiheuta vaaraa.


      • älyä_on
        rotia_on kirjoitti:

        Se nyt vain sattuu olemaan jalankulkija oikeus. Jalankulkijan paikka on yleensä jommassa kummassa reunassa, mutta kuten pyöräilijan kypäräpakkokin, ei muuallakaan kävely ole rangaistavaa tai pakollista. Ajoneuvot, joihin pyöräkin kuuluu, ovat kyllä velvollisia väistämään jalankulkijaa, ja sopeuttamaan nopeutensa siten, ettei se aiheuta vaaraa.

        En ole koskaan joutunut jalankulkijana vaaralliseen tilanteeseen, mutta minä en poukkoile ennalta-arvaamattomasti vaan tiedostan sen että minullakin on velvollisuus omalla toiminnallani estää onnettomuuksien syntyminen.


      • Enpoukkeile
        älyä_on kirjoitti:

        En ole koskaan joutunut jalankulkijana vaaralliseen tilanteeseen, mutta minä en poukkoile ennalta-arvaamattomasti vaan tiedostan sen että minullakin on velvollisuus omalla toiminnallani estää onnettomuuksien syntyminen.

        Yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä en jalankulkijana poukkeile ennalta-arvaamattomasti vaan kuljen reunassa joko oikealla tai vasemmalla. Vaihtaessani suuntaa eli siirtyessäni toiselle puolelle katson aina taakseni. Vaikka pysyn reunassa niin silti vuoden aikana joudun monta kertaa pyöräilijän aiheuttamaan vaaratilanteeseen ja myös kolhuja sattuu. Joka kerta on pyöräilijä ollut syyllinen, koska hän on jättänyt noudattamatta väistämisen. Tosin pyöräiljät ovat sitä mieltä, että minä jalankulkijana olen syyllinen. Ja ne surkimukset lähtevät pakoon.
        Pyörätiellä en kävele, mutta ylittäessäni sen niin pyöräilijä on väistämisvelvollinen. Samoin pyöräilijä on väistämisvelvollinen bussiin/ratikkaan nousevaan tai poistuvaan nähden.
        Jalankulkija saa kulkea yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä niin oikealla kuin vasemmalla, sillä laki tuli voimaan 1.6.1997. Perusteltiin aikanaan sillä, kun koulutetut koirat kulkevat vasemmalle. Missä on koulutettuja koira nykyään?

        Polkupyörä on ajoneuvo ja ajoneuvo kuljettajineen väistää jalankulkijaa.

        Entä sitten jalkakäytävät? Siellä jalankulkija saa poukkailla miten lystää, sillä siellä ei saa ajaa polkupyörällä. Alle 12-vuotias saa ajaa, mutta siitä ei saa olla haittaa jalankulkijoille. Eli he ovat väistämisvelvollisia, emme me jalankulkijat.

        Pyöräilijät, saatteko millaisen hyvänolontunteen jalankulkijan kolhimisesta?


      • polkupyöräilijä365
        rotia_on kirjoitti:

        Se nyt vain sattuu olemaan jalankulkija oikeus. Jalankulkijan paikka on yleensä jommassa kummassa reunassa, mutta kuten pyöräilijan kypäräpakkokin, ei muuallakaan kävely ole rangaistavaa tai pakollista. Ajoneuvot, joihin pyöräkin kuuluu, ovat kyllä velvollisia väistämään jalankulkijaa, ja sopeuttamaan nopeutensa siten, ettei se aiheuta vaaraa.

        Jalankulkijat eivät useinkaan noudata tuota tien reunassa kävelyä, vaan useimmat kävelevät keskellä tietä. Mikä jalankulkijoita pelottaa tien reunalla käveleminen, kun se ei pelota paljon kovempaa liikkuvaa polkupyöräilijääkään.
        Minä ajan aina tien oikeaa reunaa polkupyörällä, paljon reunemmassa, kun suurin osa jalankulkijoista kävelee.
        Minä ainakin tuntisin oloni paljon turvattomammaksi, jos kävelisin keskellä kevyenliikenteen väylää. Kyllä olo tuntuu paljon turvallisemmalta kävellä tien reunaa.


      • jupio

        Mitä mieltä olet jos jalankulkija kävelee vasentalaitaa. Eli näette kokoajan toisenne ja ohitus käy sujuvasti. Onko tarina tosi?


      • myösälyä
        älyä_on kirjoitti:

        En ole koskaan joutunut jalankulkijana vaaralliseen tilanteeseen, mutta minä en poukkoile ennalta-arvaamattomasti vaan tiedostan sen että minullakin on velvollisuus omalla toiminnallani estää onnettomuuksien syntyminen.

        Tämä tarina on tosi! Tapahtui Helsingissä yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävä, jossa en poukkoillut vaan kävelin oikeassa reunassa. Mitä tekee vastaantuleva miespyöräilijät? Ajaa aluksi keskellä väylää (väylän leveys runsas 3 m) ja vähän ennen kohtaamista siirtyy vasemmalle eli sille puolelle missä minä kävelen. Siirryn vähän n. 10-20 cm oikealle lähelle ajoradan reunaa ja mitä tekee pyöräilijä? Suuntaa pyöränsä minuun päin ja syrjäsilmällä huomaan, että minua yritetään ohittaa takaa oikealta (näen pyörän eturenkaan) ja vilkasin taaksepäin ja kiristin vauhtiani ja siirryn ajoradalle kävelemään.
        Molemmat pyöräilijät jättivät noudattamatta liikennesääntöjä. Pyörällä ajetaan oikealla ja jalankulkijaa väistetään väylän keskelle. Ajoneuvon kuljettajan (siis pyöräilijän) on väistettävä jalankulkijaa selvästi eikä ihan läheltä. Molemmilla olisi ollut tilaa väistää, koska ei ollut muita meidän lähellä.
        Miespyöräilijä taisi olla niitä, jotka kouluttavat jalankulkijoita!?!?!?
        Onneksi tällä kertaa vältyin siltä, että jäin pyöräilijän kolhimaksi.
        Itsekin ajan pyörällä, mutta en aja noin idioottimaisesti. Osaan liikennesäännöt ja tiedän myös milloin olen väistämisvelvollinen, on sitten kyseessä jalankulkija, pyöräilijä, mopoilija, autoilija tms.


    • kiitoksia-oikein-kovasti

      Koirankusettajat saivat ilmeisesti jossain vaiheessa muutoksen lakiin siitä että voivat käyttää mitä reunaa haluavat kun kulkevat kevyenliikenteenväylillä. Kiitoksia tästä sopasta kuuluu heille.

    • Turvallisuutta

      Suurin osa pyöräilijöistä ja koiranulkoiluttajista on sitä mieltä, että kaikki muut väistävät heitä. Pyöräilijä ajoneuvonkuljettajana väistää aina jalankulkijaa eikä sillä koiranulkoiluttajalla ole muihin jalankulkijoihin nähden enemmän oikeuksia. Minulle on jopa väitetty, että laissa on niin että muut jalankulkijat väistävät koiranulkoiluttajaa. Suomen laissa ei ole sellaista kohtaa. Kulkiessani oikealla jalkakäytävällä tai yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä, en väistä sitä reunaa vastaan tulevaa jalankulkijaa on sillä koira tai ei. Kulkiessani vasemmalla väistän vastaan tulevaa jalankulkijaa, koiran kanssa tai ilman, väylän keskellä.
      Pyöräilijä noudattakoon lakia ja väistäköön meitä jalankulkijoita ja pysyköön poissa jalkakäytäviltä.

    • Ent.demari

      Pyöriä ei tarvita keskustaan koska ne on jalankukijoillo hengen vaarallisia....ja ruuhka busseissa ja metrossa täyttävät ihmisiltä kaikki tilat....muka ùenkilöitä jotka ajavat 100 m kotoa ja työpaikoilta ja kertova olevansa niiin urheiĺullisia että he tulevat aìña töihin pyörällä.?.....höpö höpö he täyttävät metrot ja muut ja vielä ilmaiseksi kun pyörästähän ei peritä maksua??? Miksi ?

      • suosittelensinullekin

        Meilläpäin ei ole metroja eikä muita hömpötyksiä. 12 km työmatka kuljetaan fillarilla kesät/talvet ja hyvin pyyhkii.


      • henkilähtee

        Autoja ei tarvita keskustaan koska ne on jalankukijoillo hengen vaarallisia.


    • Kuka_väistää

      Rinnakkainen pyörätie ja jalkakäytävä. Jalankulkija kävelee pyörätien puolella reunassa (esim. oikealla). Saako pyöräilijä ajaa jalankulkijan päälle vai onko pyöräilijä väistämisvelvollinen?

      Polkupyörä on ajoneuvo ja ajoneuvon kuljettajalla on määrätyt väistämissäännöt (mm. jalankulkijaa ohittaessa). Laissa ei ole ainakaan mainintaa, että jalankulkijan päälle saa ajaa tilanteessa, jossa jalankulkija kävelee pyörätiellä.

      • Naispyöräilijä

        Pyöräilijä ei saa ajaa jalankulkijan päälle.

        Tieliikennelaki
        30 §
        Varovaisuusvelvollisuus kevyttä liikennettä kohtaan
        Ajoneuvon kuljettajan on kohdatessaan tai ohittaessaan jalankulkijan, polkupyöräilijän tai mopoilijan annettava tälle ajoneuvon koko ja nopeus huomioon ottaen turvallinen tila tiellä.

        Kuljettajan on erityisesti varottava lähestyessään pysäytettyä koululaiskuljetusautoa, linja-autoa tai raitiovaunua sekä lapsia, vanhuksia, vammaisia tai muita, joilla on ilmeisiä vaikeuksia selviytyä turvallisesti liikenteessä.

        - - - - - - - - -

        Polkypyörä on ajoneuvo, joten koskee myös pyöräilijää

        - - - - - - - - - -

        Tuomioita on näistä tilanteista, että pyöräilijä on ajanut jalankulkijan päälle ja pääsääntöisesti pyöräilijä on todettu syylliseksi.

        - - - - - - - -- --

        Kohta joku pyöräilijä kirjoittaa, kun autot ei väistä heitä. Nyt ei keskustella niistä tilanteista. Todetaan kuitenkin, että ainakin täällä pääkaupunkiseudulla autoilijat huomioivat pyöräilijät hyvin, näin naispyöräilijän näkökulmasta voin sanoa. Kannattaa itse noudattaa liikennesääntöjä niin hyvin pärjää myös ajoradalla pyöräillessä.

        Tässä eräs linkki:
        https://www.ttl.fi/tyopiste/tyomatkapyorailijankin-taytyy-valilla-vaistaa/

        Yleensä pyöräilijä lähtee häntä koipien välissä karkuun, kun on ensiksi ajanut jalankulkijan päälle!


    • Manuli

      Pyörä ei pamahda selkään, kun kävelet vasentalaitaa. Vaan näet vastaan tulevan pyöräilijän hän näkee sinut. Ohitus käy suit sait. Vaarasta ei tietoakaan. Mutta miksi tämä yksinkertaine asia ei mahdu millään ihmisten kalloon?

      • Pyöräton

        Kunpa vain pysyisi siellä laidassa, kun lähestyn pyörällä ja jään hiljentelemään, jotta vastaan ajava pyöräilijä ehtisi kulkijan ohi.
        Mutta ei, ripaskaksi se aina menee, kun sitä jalankulkijaa niin pelottaa, että päälle ajetaan - niin kuin tuossa tilanteessa onkin vaarana käydä.


      • rightorleft
        Pyöräton kirjoitti:

        Kunpa vain pysyisi siellä laidassa, kun lähestyn pyörällä ja jään hiljentelemään, jotta vastaan ajava pyöräilijä ehtisi kulkijan ohi.
        Mutta ei, ripaskaksi se aina menee, kun sitä jalankulkijaa niin pelottaa, että päälle ajetaan - niin kuin tuossa tilanteessa onkin vaarana käydä.

        Kävelin tänään Helsingissä erään yhdistetyn pyörätien ja jalkakäytävän vasenta reunaa. Minun vasemmalla puolella oli kiinteistön seinä ja oikealla puolen n. 1,5 m vapaata tilaa, mutta mitä tekee vastaantulevan pyöräilijä? On ajaa päälleni ja pysähtyy viime tipassa eteeni. Hänen mukaan Suomessa on oikean puoleinen liikenne. Niin on, mutta vain ajoneuvoille enkä kävelijänä ole ajoneuvo. Huomautin hänelle, että 1.6.1997 alkaen on ollut laki, että jalankulkija saa kulkea vasemmalla tai oikealla ja pyöräilijä väistää jalankulkijaa. Silti hän oli sitä mieltä, että oikeanpuoleinen liikenne koskee myös minua !Hän oli myös sitä mieltä, että minä olin kävelemässä pyörän alle. Hän myös kysyi, että kävelenkö myös ajoradalla autojen alle.
        En viitsi tähän kirjoittaa mitä mieltä olen tuollaisesta ihmisestä, mutta hänen olisi syytä pysyä kotona neljän sisällä tai opetella liikennesäännöt.
        Jatkossakin kuljen yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä sitä reunaa mitä haluan ja väistäköön pyöräilijät väylän keskelle kuten laki sanoo.
        Jalkakäytävällä kuljen oikealla, keskellä tai vasemmalla missä sillä kertaa huvittaa.


      • Pyöräton

        Tunnen myötähäpeää ko. pyöräilijän käytöksen takia. Kevli -väylillä on parempi joustaa kuin muistella lakitekstien nyansseja. Usein nuo lait on kirjoitettu tarkoituksella epäselviksi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      160
      2610
    2. Selänteiden kommentit

      Se on kesä taas. On alkanut Selänteen rouvakin antamaan lausuntoja ja ohjeita meille. Ei voi olla totta. Yksi Selännekki
      Kotimaiset julkkisjuorut
      218
      1736
    3. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      182
      1640
    4. 79
      1311
    5. Kirkon kuoronjohtajalle varoitus

      Oulun hiippakunnan oratoriokuoro johtaja on saanut varoituksen. Lähettänyt seksuaalissävytteisiä viestejä naiskuorolais
      Luterilaisuus
      28
      1055
    6. Nyt kun pride on ohi on siks

      Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että homoseksuaalisuuden harjoittaminen on syntiä (1. Moos. 19:1-13; 3. Moos. 18:22;
      Luterilaisuus
      297
      976
    7. Miljonääri-Miehensä palkalla elelijä-Sirpa Selänne kertoo: lapsemme eivät osoita mieltä!

      Miksi osoittaisivatkaan kun saavat kaiken isin miljoonilla? Luontoakaan ei kannata suojella niin kovin kun isin autotal
      Julkkikset
      51
      961
    8. Muistatteko itsenne vuonna 1986?

      Millainen olit, mitä haaveilit? Ovatko haaveet toteutuneet, jäänyt vajaaksi vai oletko jopa saanut enemmän mitä olisit t
      Sinkut
      179
      870
    9. Miksi et mies halua

      Seksiä minun kanssa?
      Ikävä
      79
      853
    10. Et vastannut vielä

      Herättikö jokin tunteesi uudelleen vai mistä nyt tuulee?
      Ikävä
      65
      818
    Aihe