Mitä mun pitäis tehdä?

12v

Oon 03 syntynyt tyttö eli nyt 12v ja mulla on ollu jo yli puoli vuotta masentunut olo. Oon villelly ja miettiny itsemurhaa ja mulla on univaikeuksia ja aina kauhee olo yms. Kävin terveydenhoitajan luona juttelemassa yhessä vaiheessa ja kun se sai tietää että oon villelly ni se kerto tietty heti mun vanhemmille ja en sen jälkeen enää oo siellä käyny ja olo vaa huononee. Mun vanhemmat ei haluu uskoo et mulla ois masennus ja esitänki niille aina ilosta niin hyvin ku pystyn ja iltaisin sit itken ku mikää ei oo hyvin. Oon tehnyt netissä löytämiäni masennustestejä ja kaikki testit sanoo et mulla ois vakava masennus. Tiedän ettei niihin testeihin voi kunnolla luottaa. Mietin nyt vaa et mitä mun pitäis tehä tän asian kanssa. Vanhemmille en haluu puhuu mut onko mahdollista että 12v voi yksin käydä lääkärissä ja tekemässä diagnoosin jos lääkäri niin sanoo ilman et vanhemmat saa tietää? Kiitos jos vastaatte.

9

157

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ToivottavastiAuttaaVähän

      En usko sen olevan mahdollista, mutta sinun pitäisi kokeilla kertoa jollekin. Itse olen kertonut viiltelystä ha masentuneesta olostani vain kahdelle kaverilleni ja he tukevat, sekä auttavat niin hyvin kuin osaavat. Toki asia voi johtua siitä että toinen heistä kärsii ahdistuneisuushäiriöstä ja toisella on joitain persoonallisuus ongelmia(?). Voisit yrittää keksiä jotain vaihtoehtoja viiltelylle, joilla vähentää sitä. Jos sun vanhemmat tietää asiasta jo, voisit silti yrittää puhua heille. Tai sitten voisit jättää tuoreet viiltosi vähän näkyville "avun huudoksi", jolloin ne näkevä voi sinua auttaa. En valitettavasti pysty tämän enempää auttamaan kun tuntuu elämä olevan juurikin samassa pisteessä, mutta voimia sinulle ja älä tee mitään harkitsematonta!❤

      • 12v

        APUVA AAPUVA APUVA AAPUVA!


    • 12v

      En haluu et vanhemmat huomaa viiltely ja niille on vaikea puhuu mistään. Mutta olisin valmis menee lääkäriin tekemään diagnoosin mutta en haluis että vanhemmat saavat heti siitä tietää. Vai kertovat lääkärit tämmöisistä asiloista heti vanhemmille olenhan vasta 12v jos. Mutta kiitos näin nopeasta avusta.

    • Fighther

      Hey... Se on vanhemmilta raskast hyväksyä tuollaista tietoa lapsestaan... Ymmärrän sen itsekkin, ja tiedän mitä läpi käyt... Ei kuitenkaan ole mahdollista käydä yksin lääkärissä ikäsi puolesta ilman et vanhempias sais tietää 😔

      Viiltelyyn jos mennään... Moni asia on parempi kuin satuttaa itseäsi... Tämä ei helpota oloasi varmana mut kun sie saat masennuksen hallintaan, tai jopa siihen pisteeseen et elämä hymyilee... Ne muistuttaa sinnuu aina siitä mitä teit... Se kun tartut terävään esineeseen, niin mieti että tarvitsenko tätä oikeasti... Se kipu, joka sisällä jyllää muuttuu vain hetkellisesti fyysiseksi.... Kannas kokeilla laittaa ponnari ranteeseen ja ainakun tulee olo että halut satuttaa itseäsi niin räpsyttele sitä hellästi ja yritä ajatella jtn mikä on tehnyt siut onnelliseksi...

      Nyt varmana mietit että joku vanha akka täällä saarnaa eikä tiedä mistään mitään... Olen 18 vuotias ja taistellut 6 vuotta vakavaa masennusta vastaan... Se todettiin miulla 12 vanhana...

      "Don't given up, don't break down. Sooner seems life turn around"❤

      • 12v

        Kiitos tosi paljon❤


    • 12v

      Kiitos tosi paljon teille. Nyt voin kai yksin mennä lääkäriin ilman et vanhemmat saa tietää. Voitteko vielä auttaa sen verran että kerrotte mihin mun pitäis soitaa ja tekeeköyhien se lääkäri mulle siellä sen diaknoosin vai pitääkö varata erillinen aika siihen. En tiiä miten tää homma toimii mut vois olla paras jo hakee sitä apua ku koko ajan niin kauhee olo.

    • Miksi olet masentunut?

    • Tyhjyys333

      Miksi noin nuorilla on masennusta??Kirjoita mullekkin sydän haluan testata itseäni, että minkälainen olo siitä tulee..

    • eienäänuori

      On se varmasti vaikeaa, kun vanhemmat eivät tahdo uskoa ja et halua järkyttää heitä. Masennustestit netissä ovat suuntaa antavia, mutta kyllä niiden perusteella voi paljonkin päätellä. Ja kun sinulla on paha olla ja elämä alakuloa ja toivonta ja että on pakko viillellä, niin olet masentunut.
      Me ihmiset tarvitsemme apua ja toisiamme. Parhaiten saat apua, kun sinun läheiset ovat yhteistyössä ja sinun ei tarvitse piilotella pahaa oloasi.
      Sinulla on oikeus kyllä vaatia, ettei kaikkea kerotta aikuisille ilman sinun lupaa ja selän takana.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      425
      9288
    2. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      59
      2436
    3. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      43
      1836
    4. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      27
      1649
    5. IS Viikonloppu 29.-30.6.2024

      Melko hyvä 3- -tasoiseksi merkitty Kovis Jari Keräseltä. Pääkuvan merkitys on varsin vähäinen rajoittuen alakulman aukio
      Sanaristikot
      89
      1418
    6. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      122
      1349
    7. Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia.

      Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia. Kristilliset ääriainekset pelottelevat ihmisiä edelleen IKUISELLA hel
      Hindulaisuus
      365
      1239
    8. Kuvaile kaivattuasi kolmella

      Emojilla. Oma vastaus 💨🚮💣
      Ikävä
      141
      1169
    9. Suviseurat

      Kamala onnettomuus tapahtunut subiseuroissa
      Hyrynsalmi
      18
      1123
    10. Tässä viimeinen mahdollisuutesi nainen

      Kysyä tai sanoa minulle, jos jotain jäi vuosien takaisista. Sen verran meillä oli kuitenkin jotain, että välillä mietin
      Ikävä
      54
      1042
    Aihe