Maailman ensimmäinen päivä

Se oli maailman ensimmäinen päivä kun Luoja hiffasi, ettei mitään ollut olemassa ja se tyhjäkin pimeyden peitossa.

Tulkoon valkeus ja niin suuri oli hänen voimansa, että oitis syntyi ydinvomala, joka vieläkin mollottaa miljoonien asteiden lämpötilassa, valaisee ja lämmittää. Hyvä tuli, tuumi Luoja. Kyllä nyt kelpaakin katsella kun näkee. Maisema olis aika mukava ja varsinkin vesimaisema.

Tulkoon vesi, hihkaisi Luoja ja oitis oli pläkävettä edessä ja viljalti olikin.

Välivaihe, jossa piti luoda vetyä ja happea jätin manitsematta. Tietoinen Luoja oli noidenkin hiukkasten tarpeesta, mutta kun nuo syntyivät muun luomisen ohessa ikäänkuin vasemmalla kädellä, niin se ei ollut Luojalle mainitsemisen arvoista.

Maisema kans tarvitais, huamas luaja ja pläjäytti ison maapallon. Hiukka multa lensi ympäri pallon muotoisena ja kröpöläisenä. Nook kuappakohrat o sit meri, isot maanystyrät vuari jne. Oike maisema syntys iha ykskaks. Tääl o oike meri ja järvimaisemi tuumis Luaja. Mää luan täsä ehtopuhteks siämeni ni saara ruaho ja kasvei, nii ja herelmäpuita. Mul o näis lisäsuunnitelmis simmonenki ku omenapuu. Siit ja sen tarpest mää kerro myähemä.

Ei maar nyt mää potkasen tän maapallon pyärimä. Ku aurinko jää tän pyärivä maapallon taa ni mää pistän pitkäksen. Tule ensmmäne yä ja mää nuku. Kyl sitä väsy luamise hommaski, koittaka vaik!

Jatketa huame.

21

251

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Huomenna-levätään

      - Ja Luoja sitten katseli kaikkea 6 päivänä aikaansaamansa luomisentyötä,
      ja huomasi että se on hyvä, - niinpä määräsi seitsemännen päivän lepopäiväksi.

    • Kukkakaktus

      En malta olla kertomatta luomiskertomukseen lisäksi, lauantaina jumala loi maitoa tuottavat eläimet.
      Sastamalan vanhan kirkon kuvituksessa on nauta ja siinnä taidemaalari totesi näin.
      Todella taidokkaita olivat kaikki kuvat luomiskertomuksesta

      • Näitäkö-tarkoitit-

        Pyhän Olavin kirkon kuvittajan Osmo Rauhalan työt katselin tarkkaan, kauniita piirustuksia, pidin tosi paljon!
        Teimme retken sinne ja samalla moniin muihinkin kohteisiin hiukan isommalla joukolla.
        Kuutti Lavosen tyyli taas täysin erilaista, mutta siitäkin sanon: ei huono.


    • näillä_mennään

      Juu, ja sit Luoja otti piirustuslaudalle naisen ja miehen suunnittelun. Aikansa suunitteli ja sit päätti, et tuollasiks mä ne nyt sitte teen - somat etuvarustukset kummallekin.

      • Hehhehjahuhhuh

        huhhuh, onneksi kukaan ei ole enää "minun kohtaloni" !


    • megamoka

      Naiseen ilmiönä liittyy joukottain erilaisia uskomuksia. Erään kansakunnan perimätiedon mukaan lajin protyyppi valmistettiin miehen kylkiluusta. Tiedemiehet yksi toisensa jälkeen kumoavat kuitenkin kertomuksen haihahteluna. He väittävät kantasolun kloonauksen johtaneen vain Aatamin kopion syntymiseen, ei suinkaan Eevan. Sen sijaan he uskovat vakaasti kertomukseen hyvän- ja pahan tiedon puun hedelmistä.
      Ilmeisesti hieman paleltuneita valkea kuulas-lajikkeen omenoita, joiden alkoholipitoisuuden on täytynyt olla käymisprosessin takia huomattavan korkea. Aatami-parka ahmi näitä eksoottisia hedelmiä niin paljon, että filmi katkesi. Miten hän muuten olisi jälkeenpäin kuvitellut käärmeen puhutelleen itseään. Myöhemmin hän syytti tietysti Eevaa tapauksesta johtuneesta elatusvelvollisuuden laiminlyömisestä, mutta minkäs teki, kun tuomioistuin ei lämmennyt hänen perusteluilleen ja irtisanoi hänen oikeutensa hyödyntää tiettyä asunto-oikeutta.
      Meikäläisen kannalta harmillista on se, että Aatamin ja Eevan myöhemmistä vaiheistaan asiallista tietoa on saatavissa hyvin niukasti.

    • Hiukan myöhemmältä ajalta:

      Kun olen lähtöisin maaseudulta ja aikuisikääni asti siellä viettänyt, osintöihiinkin osallistunut jne. Olen ihmetellyt seuraavaa:

      Ihmiset olivat hyvin turvattomia. Raskaissa töissä oli mahdollisuus loukkaantua, kotieläimet kuolla ym.

      Ilmeisesti maalaiselämä, "ravinteikas läskisoosi", kuntoa ylläpitävä työ jne. oli takeena menestymiselle arjessa.

      Olen noiden mietteiden pohjalta nähnyt ikäänkuin siunauksellisuuden olevan kaiken taustana.

      Kun tuo jumal'uskoni on mennyt hataraksi, niin Luoja itse on tullut uskokseni. On minulla sellainen oma jumala (huomaa pieni etukirj), jolta. olen joskus neuvoja kysynyt.

      • osintöihiinkin ??
        Kuka saa sinua nyt moittia kirjoitusvirheistä, joita esiintyy nyt hyvin paljon sinulla?

        Onko tuttu sanonta, että "niin kauas ei sylkäise, että räkä ei omalle rinnukselle lennä"??

        Kuinka selität tämän maaseudulta; "Ihmiset olivat hyvin turvattomia. Raskaissa töissä oli mahdollisuus loukkaantua, kotieläimet kuolla ym."

        Käsittääkseni asuit Uudellamaalla? Oliko siellä noin turvatonta(voisi korvata lohdutonta)porukkaa? Ja että läskisoosin kanssa elettiin?

        Minäkin, ja kukapa meistä ei olisikaan, jos jostakin päin Suomea muuttanut paikasta toiseen elämänsä aikana.

        Tämä olettamuksesi ihmetyttää: "Ilmeisesti maalaiselämä, "ravinteikas läskisoosi", kuntoa ylläpitävä työ jne. oli takeena menestymiselle arjessa."?

        Mikähän on se Sinun "Arki", josta olet ilmeisesti jäänyt paitsi?

        Jos ajattelen sinunkin ikääsi, niin paskanluonti keväisin pelloille, sen levitys, möyhentäminen ei tapahtunut konein, kuin ehkä Uudellamaalla jossain rikkaassa talossa.?

        Kyllä meilläkin (lapsuudessa) joskus läskisoosia syötiin ja joskus itsekkin laitan sitä, mutta kala, se silloin inhoamani kala oli aina tarjolla! Nyt sekin on suurinta herkkuani muodossa, jos toisessa.

        p.Hitsi, että menin "pyydykseesi", kun katsoin vain viimeisintä viestiä. Edelleen ihmettelen, miksi olet niin katkera kaikille?

        Mielestäni näet jo harhoja jonkun kirjoituksesta, että se kohdistuu sinuun? Kovasti on myös "toitettu", että vammaisia on kohdeltava tasavertaisesti, mutta mikä on vammaisten oikeus, ...??? Nyt tulisi ilkeää kirjoitusta, ...niin, ...voisiko hekin hieman lieventää vaatimuksiaan, kuinka heihin suhtaudutaan?

        Mielestäni sinä ruuneperi et ole sellainen, joka karkoittaa kaikki lähestyvät pois ja olet saanut nauttia elämästäsi insinöörinä "kirjeopiston" avulla, mutta aukeniko siitä elämänura?


      • Kristiina23 kirjoitti:

        osintöihiinkin ??
        Kuka saa sinua nyt moittia kirjoitusvirheistä, joita esiintyy nyt hyvin paljon sinulla?

        Onko tuttu sanonta, että "niin kauas ei sylkäise, että räkä ei omalle rinnukselle lennä"??

        Kuinka selität tämän maaseudulta; "Ihmiset olivat hyvin turvattomia. Raskaissa töissä oli mahdollisuus loukkaantua, kotieläimet kuolla ym."

        Käsittääkseni asuit Uudellamaalla? Oliko siellä noin turvatonta(voisi korvata lohdutonta)porukkaa? Ja että läskisoosin kanssa elettiin?

        Minäkin, ja kukapa meistä ei olisikaan, jos jostakin päin Suomea muuttanut paikasta toiseen elämänsä aikana.

        Tämä olettamuksesi ihmetyttää: "Ilmeisesti maalaiselämä, "ravinteikas läskisoosi", kuntoa ylläpitävä työ jne. oli takeena menestymiselle arjessa."?

        Mikähän on se Sinun "Arki", josta olet ilmeisesti jäänyt paitsi?

        Jos ajattelen sinunkin ikääsi, niin paskanluonti keväisin pelloille, sen levitys, möyhentäminen ei tapahtunut konein, kuin ehkä Uudellamaalla jossain rikkaassa talossa.?

        Kyllä meilläkin (lapsuudessa) joskus läskisoosia syötiin ja joskus itsekkin laitan sitä, mutta kala, se silloin inhoamani kala oli aina tarjolla! Nyt sekin on suurinta herkkuani muodossa, jos toisessa.

        p.Hitsi, että menin "pyydykseesi", kun katsoin vain viimeisintä viestiä. Edelleen ihmettelen, miksi olet niin katkera kaikille?

        Mielestäni näet jo harhoja jonkun kirjoituksesta, että se kohdistuu sinuun? Kovasti on myös "toitettu", että vammaisia on kohdeltava tasavertaisesti, mutta mikä on vammaisten oikeus, ...??? Nyt tulisi ilkeää kirjoitusta, ...niin, ...voisiko hekin hieman lieventää vaatimuksiaan, kuinka heihin suhtaudutaan?

        Mielestäni sinä ruuneperi et ole sellainen, joka karkoittaa kaikki lähestyvät pois ja olet saanut nauttia elämästäsi insinöörinä "kirjeopiston" avulla, mutta aukeniko siitä elämänura?

        Mitä mahtaa tarkoittaa tuo maininta insinöörinä"kirjeopiston avulla?

        Suuri on vihasi!


      • Ruuneman kirjoitti:

        Mitä mahtaa tarkoittaa tuo maininta insinöörinä"kirjeopiston avulla?

        Suuri on vihasi!

        Ruuneman kommentoi:, jota ei ymmärtänyt sanontaani "kirjeopiston avulla"?

        Vastaan: Toki se oli samanlainen heitto, ehkä sinne "Amalian sanomaksi" sinulle ja keskustelun aikaan saamiseksi, mutta sitten toteatkin, että, "Suuuri on vihasi"!??

        Ei minulla ole mitään vihaa sinua kohtaan. Joskus kärkevästi vastailen sinulle, kuten sinäkin toisille täällä, mutta yleensä olen ollut myötätuntoinen sinua kohtaan silloin, kun tämä..x..niin, siitä ei kirjoitella.

        Kuinkas ne olikaan sinun määritelmät hyvästä keskustelusta? Eri` mieltä sai olla, joten siitä se syntyy keskustelu, mutta oliko niin, että sinun kanssa ei saa olla eri´mieltä?

        Muista nyt Ruunemanni ja "paina se mieleesi", että mitään vihaa en tunne sinua kohtaan.

        Tuo sanonta tuli mieleeni Urjalaiselta matriaakalta,(eli muuten 100-v naapurissa) joka opasti poikaansa. "Muista se ja paina se mieleesi". Kokeilin samaa mieheeni, mutta eihän hän muistanut, saati pannut mitään mieleensä, joten tuskin Ruuneperikään uskoo komentoani.


    • Merilii-ei-kirj

      Tuollainen kehittynyt suhtautuminen uskontoihin olisi hyvä asia kaikille tässä maailmassa.

      .
      Otsikkoon palatakseni:

      Jokainen päivä tulisi elää kuin se olisi elämän ensimmäinen päivä, täynnä ihmetystä tämän maailman kauneudesta ja ihanuudesta.

      • Sitaatti

        "Jos jotkut ihmiset ovat ilkeitä ja kohtelevat sinua huonosti, niin älä ota sitä henkilökohtaisesti.
        Se ei kerro mitään sinusta, mutta se kertoo paljon ikeilijästä."


      • Merilii-ei-kirj

        "Jokainen päivä tulisi elää kuin se olisi elämän ensimmäinen päivä
        täynnä ihmetystä tämän maailman kauneudesta ja ihanuudesta".

        Kopioit kaiken tänne toisaalta. Mainitse lähde. Minä tiedän.

        Miksi kirjoitat tuollaista fraasia, jonkun toisen sanomana, johon et itsekään usko? Vai uskotko? Elitkö itse elämäsi noin?

        Minä uskon, että useimmat ihmiset minunkin nuoruudessa ei olisi "korvialotkauttanut" moiselle "totuudelle"? No, valitettavasti en itsekään miellä tuota fraasiasi, jonka joku on "kännipäissään" on kirjoittanut ja se on kuin joillekin joku mantra.?

        Vaikka aloituksen tekijä on innostunut maailmankaikkeuden synnystä tarun sanoin, niin ei se kyllä jaksa minua kiinnostaa, mutta tuo sinun "hurskahtelu" elämästä on myös yhtä kaukana todelllisuudesta.

        ps. tuolla on 60 palstalla kirjoitus; kuka kirjoitti Raamatun"? Hitsi, että nauratri tämä sanansäilä.


      • 0987622
        Kristiina23 kirjoitti:

        Merilii-ei-kirj

        "Jokainen päivä tulisi elää kuin se olisi elämän ensimmäinen päivä
        täynnä ihmetystä tämän maailman kauneudesta ja ihanuudesta".

        Kopioit kaiken tänne toisaalta. Mainitse lähde. Minä tiedän.

        Miksi kirjoitat tuollaista fraasia, jonkun toisen sanomana, johon et itsekään usko? Vai uskotko? Elitkö itse elämäsi noin?

        Minä uskon, että useimmat ihmiset minunkin nuoruudessa ei olisi "korvialotkauttanut" moiselle "totuudelle"? No, valitettavasti en itsekään miellä tuota fraasiasi, jonka joku on "kännipäissään" on kirjoittanut ja se on kuin joillekin joku mantra.?

        Vaikka aloituksen tekijä on innostunut maailmankaikkeuden synnystä tarun sanoin, niin ei se kyllä jaksa minua kiinnostaa, mutta tuo sinun "hurskahtelu" elämästä on myös yhtä kaukana todelllisuudesta.

        ps. tuolla on 60 palstalla kirjoitus; kuka kirjoitti Raamatun"? Hitsi, että nauratri tämä sanansäilä.

        Ketä taas kiinnostaa mikä tätä kristiinaa kiinnostaa. Jos on vähänkään tapoja, pysyy poissa niistä aiheista, jotka eivät kiinnosta.


      • Kiitos-Kristiina-palautt
        Kristiina23 kirjoitti:

        Merilii-ei-kirj

        "Jokainen päivä tulisi elää kuin se olisi elämän ensimmäinen päivä
        täynnä ihmetystä tämän maailman kauneudesta ja ihanuudesta".

        Kopioit kaiken tänne toisaalta. Mainitse lähde. Minä tiedän.

        Miksi kirjoitat tuollaista fraasia, jonkun toisen sanomana, johon et itsekään usko? Vai uskotko? Elitkö itse elämäsi noin?

        Minä uskon, että useimmat ihmiset minunkin nuoruudessa ei olisi "korvialotkauttanut" moiselle "totuudelle"? No, valitettavasti en itsekään miellä tuota fraasiasi, jonka joku on "kännipäissään" on kirjoittanut ja se on kuin joillekin joku mantra.?

        Vaikka aloituksen tekijä on innostunut maailmankaikkeuden synnystä tarun sanoin, niin ei se kyllä jaksa minua kiinnostaa, mutta tuo sinun "hurskahtelu" elämästä on myös yhtä kaukana todelllisuudesta.

        ps. tuolla on 60 palstalla kirjoitus; kuka kirjoitti Raamatun"? Hitsi, että nauratri tämä sanansäilä.

        Hei, Kristiina, tulin juuri kotiin ja vilkaisin tännekin vanhasta tottumuksestani.
        Tuo on tänään toisaalla muistaakseni Twitterissä kirjoittamani lause, jos luit sen sieltä, niin minulla on kyllä oikeus itse kirjoittamani kirjoittaa uudelleen.

        Fraasin tapainen, mutta eri muodossa, on vanhempi juttu, se on eri muodoissaan levinnyt netissä.

        Noin elän nykyisin, nautin päivistäni, mitä mikin päivä eteeni tuo, eihän ruuhkavuosien aikaan tietenkään noin voinut elää.

        Aurinkoa päiviisi! t. Merilii.


      • Kiitos-Kristiina-palautt kirjoitti:

        Hei, Kristiina, tulin juuri kotiin ja vilkaisin tännekin vanhasta tottumuksestani.
        Tuo on tänään toisaalla muistaakseni Twitterissä kirjoittamani lause, jos luit sen sieltä, niin minulla on kyllä oikeus itse kirjoittamani kirjoittaa uudelleen.

        Fraasin tapainen, mutta eri muodossa, on vanhempi juttu, se on eri muodoissaan levinnyt netissä.

        Noin elän nykyisin, nautin päivistäni, mitä mikin päivä eteeni tuo, eihän ruuhkavuosien aikaan tietenkään noin voinut elää.

        Aurinkoa päiviisi! t. Merilii.

        Kiitos Merilii, että vastasit.

        Toki tuollainen ajatus, mitä kirjoitit, on mitä parhain ja meidän-ikäisille jopa mahdollinen, ainakin joillekin, kuten vaikka minulle, joka elelen aika seesteistä elämää ilman huolia ja murheita köyhyydestä tai jonkun epätodellisen mafian viemistä rahoistani, joita on jäänyt minullekin yllinkyllin.

        Hitsi, että keksin pitkän lauseen!

        "eihän ruuhkavuosien aikaan tietenkään noin voinut elää",

        Kirjoitat myös osuvasti, mutta kun joskus tuntuu, että tälläkin palstalla joku elää niitä "ruuhkavuosiaan" ja kertailee 15v - vanhoja pettymyksiään, niin jotenkin tuntuu siltä, kuin olisi ihminen, joka ei kaatuessaan älyä nousta uudelleen jaloilleen, tai ei ymmärrä, että kaatunutta maitoa ei saa enää takaisin lasiin.

        On sinulla puolustajakin, näemmä? Tietenkään ei tarvitse ketään kiinnostaa, mistä minä pidän, mutta ei siitä tarvitse ulkopuolisten huomautella. Aivan hyvin riittää, että asianomainen itse perustelee juttunsa, jota kritisoin ja siitä on hyvä esimerkki Merilii.


      • 0987622 kirjoitti:

        Ketä taas kiinnostaa mikä tätä kristiinaa kiinnostaa. Jos on vähänkään tapoja, pysyy poissa niistä aiheista, jotka eivät kiinnosta.

        0987622

        Kiitos viestistäsi.


    • huikauhistusta

      Voi hyvänen aika tuota kristiinaa, taas on kuin herhiläinen joittenkin kimpussa. Mistä sinä kenenkään arvoja tiedät, onneksi kaikki ei ole noin agressiivisia ja kateellisia kuin sinä ! Itse olet tuputtanut omaa uskontoasi tänne jo entisillä nikeilläsi.

    • Konjakki_

      "Tänään on loppuelämäsi ensimmäinen päivä - juhli sitä."
      Tuntematon

      • morgning

        Tässä ruunemanni on parhaimmillaan tarinankertojana.
        Ei sen uskonnonkaan tarvitse niin vakavaa olla, terveisin Eeva


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      11
      1885
    2. Kuvaile kaivattuasi kolmella

      Emojilla. Oma vastaus 💨🚮💣
      Ikävä
      180
      1710
    3. Mitä sä kuvittelit

      Kun annoit mulle huomiosi, tottakai minä menin ihastumaan suhun. En ole koskaan ollut se henkilö keneen kukaan kiinnittä
      Ikävä
      121
      1557
    4. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      126
      1551
    5. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      121
      1306
    6. Sähköauto ei saastuta

      Koska sähköautossa ei ole saastutusputkea kuten polttomoottoriautossa. Saastuttajille tulee mätkäistä kunnon saastutusv
      Maailman menoa
      311
      1116
    7. Älä nainen leikistä suutu!

      Ja kyllä täytyy kritiikkiäkin kestää, mm. ylipaino, se että oot köyhä jne jne Melko tutulta mieheltä
      Ikävä
      114
      1063
    8. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      166
      1028
    9. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1014
    10. Olisitko oikeasti

      valmis kohtaamaan kaivattusi?
      Ikävä
      95
      995
    Aihe