Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Miten paljon teitä häiritsee, jos ohitat koiraa,

Jääskis

joka istuu? Meillä ollut vaikeuksia ohituksessa. Istumaan käskeminen on auttanut: eivät enää hyökkäile haistelemaan vastaantulijaa ilman lupaa. Mutta oon alkanut miettiä, että teen toisen koiranomistajan elämän hankalaksi, kun hän joutuu sitten ohittamaan meidät.

10

174

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Etälamautin

      No itseä hieman närkästyttää koska koko tilanne muuttuu suht uhkaavan tuntuiseksi kun koira ja omistaja paikoillaan tuijottavat meitä tien reunasta ikään kuin vaanien. Ymmärrän kyllä että toki sulla on oikeus mennä vaikka keskelle tietä istumaan mutta meillä tälläiset ohitukset menee yleensä hankalaks kun pojat luulee että joku haaste meneillään. Pahimpia on nämä jotka oikein kireänä odottavat meitä ja juuri kun ollaan kohdalla niin heidän koira tekee yllätyshyökkäyksen meitä päin.

    • 5017

      Ei haittaa eikä pätkääkään kiinnosta mitä muut tekee. Toisaalta, kuten edellä kommentoitiin, vaaniminen on kaiken järjen vastaista.

    • rohkeastireippastikulje

      Istumalla saat ehkä koirasi paremmin hallintaasi,mutta ei se ongelmaa poista,päinvastoin.
      Paras tapa on opettaa se oma koira OHITTAMAAN,eli olemaan ihan liikkeessä ohituksessa.Silloin se ei häiritse muita,eikä myöskään vaani,tai luule että omistaja on niin nössö pelkuri,ettei uskalla edes kävellä kun vieras koirakko tulee vastaan.

      Jos omistaja kävelee reippaasti koiran kanssa muista koirista ohi,koira tajuaa, ettei omistaja pelkää,ja silloin ei pelkää koirakaan ohitusta.
      Jos omistaja muuttaa suuntaa,väistää,kääntyy pois,pysähtyy,epäröi,nykii hihnaa,luulee koira että omistaja pelkää ohitettavaa.Ja silloin koira alkaa haukkua,riekkua,jotta pystyisi puolustamaan sitä heikkoa omistajaansa vastaantulevalta jota omistaja vaikuttaa pekäävän .
      Koira ottaa johtajuuden heikolta omistajalta.Heikko omistaja on pahin mahdollinen pelko koiralle,silloin sen on itse asetuttava johtajaksi,ja usein äänekkääksi sellaiseksi.
      Luotettava ja hyvä johtaja kuljettaa koiraansa määrätietoisesti sinne mihin on jo etukäteen päättänyt, eikä väistele muita,eikä muuta reittiään muiden tai koiransa vuoksi.

      • Kivennavanyrjänä

        Noin se menee. Ja kannattaa myös tervehtiä vastaantulijaa ja sen koiraa. Pelkkä moi/huomenta riittää. Näin oma koirasi saa mielikuvan että tunnet kaikki maailman koirat ja niiden omistajat.
        Kannattaa myös puhua omalle koiralle. Kertoa kuka on tulossa. Keksiä nimi ellei tiedä.

        Kun koira luottaa siihen että tiedät mitä teet, se seuraa sinua vaikka kivennavalle.


    • Jääskis

      OK,kerron ongelmasta vähän laajemmin. Meillä on siis kaksi koiraa. Ennen toisen tuloa ensimmäinen koira tottui, että saa käydä haistelemassa toisia koiria, mikäli siihen on lupa. Toinen koira tuli meille aikuisena ja sillä oli pelko tietynlaisia, usein mustia koiria kohtaan (eikä luottanut minuun tietenkään, ymmärrän kyllä sen ja häpeän itseäni, kun olen niin heikko). Ohitustilanteissa koira 1 lähti typerästi riuhtomaan, koska halusi haistelemaan. Koira 2 tulkitsi tämän hyökkäyskehotukseksi (tai sitten olin taas vain niin huono johtaja) ja alkoi räyhätä. Olemme työstäneet ongelmaa esim. niin, että olen sihahtanut koirille, kun joku tulee vastaan. Silloin ovat totelleet hyvin, mutta toisaalta: tämänhän ne juuri tulkitsevat varoitukseksi, että minä pelkään ja heidän täytyy puolustaa? Siksi olemme istuneet paikallamme. Samoin, jos ohitamme pihalla räyhääviä koiria, istuminen rauhoittaa. Ongelmaa pahentaa ehkä myös se, että ne tottelevat minua paremmin kuin miestäni, ja mikäli miehen kanssa on ohitus mennyt huonosti, minulla menee monta päivää saada taas asiat kuntoon. En ole koskaan kääntynyt toisen koirakon tullessa vastaan.

      • Kivennavanyrjänä

        Luulisin että paras tapa toimia tossa on että otat ohituksen lähestyessä molemmat koirat hyvissä ajoin lyhyelle hihnalle ja kävelette ohi mahdollisesti tulevasta rähinästä huolimatta ja siitä välittämättä. Puhu hyvissä ajoin omille ja tervehdi kohdatessa, jos kahta riuhtovaa koiraa pidellessä pystyt, vastaantulijaa ja sen koiraa. Kyllä ne sen nopeasti oppii.

        Voit olla toki myös vaiti ja ohittaa puhumatta jos ohitus jännittää. Äänesi paljastaa koirille hermostuneisuutesi nanosekunnissa. Koiralle ei voi valehdella ellei itse usko omiin valheisiinsa. ;)

        Käyttehän myös rekkujen kanssa erikseen ulkoilemassa? Siitäkin voisi olla apua hyvien tapojen opettamisessa.


      • fgtyhujikoiu

        Vie niitä yksitellen lenkille,ja opeta tavoille ,sitten vasta kahdestaan.Yhdelle on helpompaa opettaa.


    • Kakskoiranen

      Kaksi koiraa on ihan eri kuvio ulkoillessa. Ne rupeavat toimimaan laumana ja katsovat mallin toisiltaan eivätkä niin paljon kuuntele ihmistään. Itse toimin niin että koirat lyhyeen hihnaan ja ohi, komentaa täytyy sitä joka yrittää tuijotella. Ohitukset ovat hankalia, jos vastaantulija pysähtyy ja/tai jää istumaan niin että joutuu ohittamaan tosi läheltä. Yleensä myös istuja tekee yllätyshyökkäyksen juuri kun ollaan kohdalla. Mielestäni parhaiten toimii ohitus, jossa molemmat liikkuvat pysähtelemättä rauhallisesti suuntiinsa, yrittäen jättää mahdollisimman paljon tilaa väliin, pienellä kiertoliikkeellä.

    • Jääskis

      Otin tänään ohjeistanne vaarin ja tervehdin jo hyvissä ajoin ohitettavien koirien ihmisiä. Meni tosi hyvin, vaikka vieraat koirat olivat itse pysähtyneet, kun isännät juttelivat keskenään. Menimme koko ajan eteenpäin, tosin hitaasti, koska juttelin omistajien kanssa. Koira 1 ei riuhtonut nuuskimaan eikä koira 2 alkanut räyhätä. remmit olivat tiukilla. Tästä on hyvä jatkaa, kiitos neuvoista! (Vielä kun saisin mieheni sisäistämään ohjeet)

    • omanieitykkää

      Kyllä teet meidän muiden ohitukset hankalaksi, koirani ainakin reagoi näihin tapauksiin eli se reagoi heti, että miksi näin on. Muuten ei toisista piittaa isommin jos vain ohi menevät, mutta kun "numero" tehdään ohituksesta se pistää koiran miettimään että mikä on vikana, eli epäilee sitä istutettavaa sekä omistajaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      94
      2485
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2173
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      83
      1829
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1621
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1586
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1565
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      34
      1518
    8. 59
      1384
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      89
      1319
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1254
    Aihe